eitaa logo
مُفْلِحُونَ
337 دنبال‌کننده
262 عکس
132 ویدیو
6 فایل
أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ✌ 🍃مرجع مطالب مذهبی؛ سیاسی ؛ اجتماعی🍃 #مفلحون 🌹 #ادمین_تبادل @Mahdi7022 #ادمین_تبلیغ @moflehon1 #انتقاد_و_پیشنهاد @Mahdi7022
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 💠 ﺍﺯ ﺷﺘﺮﯼ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﻋﻤﻖ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ؟ ﺷﺘﺮ گفت: ﺗﺎ ! ﻭﻗﺘﯽ داخل ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ شد، ﺁﺏ ﺍﺯ ﺳﺮﺵ ﮔﺬﺷﺖ! ﺭﻭﺑﺎﻩ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺏ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﻣﯽ‌ﺯﺩ ﻭ ﻏﺮﻕ ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﺑﻪ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﯽ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮ! ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ: ﺑﻠﻪ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮ، ﻭﻟﯽ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮﯼ ﻣﻦ، ﻧﻪ ﺯﺍﻧﻮﯼ ﺗﻮ!... 💠 ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ و قصد استفاده از تجربه‌ی او را داریم ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻭ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ نیز ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ، ﻟﺰﻭﻣﺎً ﻫﺮ ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﯿﺴﺖ. لذا فقط از مشاور امین و متخصّص راهنمایی بخواهید. •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
💠 💠 💎 پاداش گذشتن از غیر خدا 🔻امام علی علیه‌السلام: مَن تَرَکَ لِلّهِ سُبحانَهُ شَیئا عَوَّضَهُ اللّه خَیرا مِمّا تَرَکَ؛ ✳️هر کس به خاطر خدای سبحان از چیزی بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. 📚 تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص ۲۴۰، ح ۴۸۵۵ •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
🔴 آیه ی روز : ♻️ خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ اعراف-199 (به هر حال) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر، و به نیکی‌ها دعوت نما، و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن)! ****** نکته ها: با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است. «خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» (393) چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» (394) این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان. چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه اى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست. (395) البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال. وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد. جبرئیل پیام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، (396) از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن. سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29)، در مصرف (آیه 31)، در زینت (آیه 32)، در عبادت (آیه 56)، در خانه سازى (آیه 74)، در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است. 393) نور، 2 394) نساء، 63 395) تفسیر فرقان 396) تفسیر مجمع البیان ؛ بحار، ج 75، ص 114 ****** پیام ها: - همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو» - تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد) - تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف» - مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمت ها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...» - هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف» - مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم. - در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین» •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
📊 برای بالا بردن کارایی‌مان چه کار کنیم؟ مدیران کسب و کاری که دائم تحول به وجود می‌آورند، همیشه از خود می‌پرسند: "چه کار کنیم کارایی‌مان بیشتر شود؟" 💫 این باعث می‌شود ذهن‌تان خلاقانه راه را پیدا کند. رهبران رده بالا، وقت بیش‌تری را برای مشاوره گرفتن می‌گذارند تا برای مشاوره دادن. 👂انسان‌های بزرگ، گوش کردن را در انحصار خود در می‌آورند. هر چه فرد بزرگ‌تر باشد، بیش‌تر به حرف زدن تشویق‌تان می‌کند و هر چه گوچک‌تر باشد، دوست دارد موعظه‌تان کند. یک انسان کمال‌یافته قبل از هر تصمیمی، می‌پرسد: "نظرتان درباره‌اش چیست؟" چه "توصیه‌ای می‌کنید؟"، "اگر در این شرایط قرار بگیریدچه کار می‌کنید؟" 👥 البته نباید از بقیه انتظار داشت راهِ حل‌های حاضر و آماده به شما بدهند. بلکه نظرات بقیه کمک‌تان می‌کند ایده‌های جدیدی در ذهن‌تان به وجود بیاید و خلاقیت‌تان بالا برود. •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
💠 💠 💎 خیانت به خدا 🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: مَنِ استَعمَلَ غُلاماً فی عِصابَةٍ، فیها مَن هو أرضَی لِلّهِ مِنهُ، فَقَد خانَ اللهَ ✳️هر که از بین گروهی، کسی را به کار گمارد در حالیکه در بین آنها، خداپسندتر از او وجود داشته باشد، به خدا خیانت کرده است. 📚بحارالأنوار (ط-بیروت)، ج ۲۳، ص ۷۵، ح ۲۴ •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
🔴 آیه ی روز : ♻️ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىَ قَوْمٍ حَتَّىَ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ انفال-53 این، بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی‌دهد؛ جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند؛ و خداوند، شنوا و داناست! ****** نکته ها: در احادیث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغییر نعمت هاى الهى به حساب آمده اند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمت هاى الهى است. (547) گناهان و ستم ها، انسان را از لیاقت بهره ورى از لطف الهى دور مى كند. چنانكه حضرت على علیه السلام در خطبه ى قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى كمیل مى خوانیم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغیّر النّعم...» در نامه حضرت على علیه السلام به مالك اشتر مى خوانیم: هیچ چیز مانند ظلم وستم، نعمت هاى الهى را تغییر نمى دهد، چون خداوند ناله ى مظلوم را مى شنود و در كمین ظالمان است. (548) امام صادق علیه السلام فرمودند: همواره از سختى ها و گرفتارى هاى روز و شب كه عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید. (549) 547) تفاسیر نورالثقلین وفرقان 548) نهج البلاغه، نامه 53 549) تفسیر اثنى عشرى، كافى، ج 2، ص 269 ****** پیام ها: - انسان ذاتاً شایسته ى دریافت نعمت هاى الهى است. «انعمها على قوم» - زوال نعمت ها، از ناحیه ى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. «ذلك بانّ اللّه لم یك مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا ما بانفسهم» - دادن ها و گرفتن ها از سوى خدا، قانونمند و حكیمانه است. «لم یك مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا...» - رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «انعمها على قوم حتّى یغیّروا» - در اسلام علاوه بر كیفر فردى، كیفرهاى اجتماعى نیز قانون دارد. «على قوم» - فطرت انسان، بر ایمان و پاكى استوار است و این انسان است كه خود را تغییر مى دهد. «یغیّروا ما بانفسهم» - انسان، تاریخ را مى سازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاریخ و محیط، انسان را بسازد. «حتّى یغیّروا...» البتّه محیط و اقتصاد بى اثر نیست، لكن نقش اصلى با اراده ى انسان است، و هیچ یك از آنها انسان را مجبور نمى كند. - افراد، جامعه را مى سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفى در جامعه، بر پایه ى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. «قوم... یغیّروا ما بانفسهم» - سعادت و شقاوت ملّت ها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حتّى یغیّروا ما بانفسهم» - در تحلیل سرنوشت جوامع، محور، روحیّه ى مردم است، نه شانس، خرافات، نظام هاى حاكم، جبر تاریخ و... «یغیّروا ما بانفسهم» - همه ى ما تحت نظر خدا هستیم و كیفر كفّار متّكى بر علم گسترده خداوند است. «انّ اللّه سمیع علیم» @moflehon
↕️↔️ راه‌های زیادی برای به دست آوردن ایده‌های خوب وجود دارد. اغلب می‌شنویم: "امروز در فلان جلسه نکته‌ جالبی شنیدم" و یا "در جلسه‌ی دیروز به فکرم رسید که...". 🤝 با حداقل یک گروه حرفه‌ای که روی مسائل شغلی‌تان اثرگذارند، برنامه‌ دیدارهای منظم بگذارید. یادتان باشد ذهنی که فقط از نیروی درونیِ خودش تغذیه می‌کند، دیر یا زود منبع تغذیه‌اش را از دست می‌دهد و نمی‌تواند افکار خلاقانه و پیشرو به وجود آورد. 🧠 خودتان را در معرضِ افکارِ انسان‌های باهوش قرار دهید. ایده‌ها میوه‌های افکار هستند، ولی باید تحت کنترل در بیایند و به کار برده شوند تا ارزش‌شان مشخص شود. ↪️ حتی ارتباط با افرادی که دور از حوزه‌ علایق حرفه‌ای شما هستند، فکرتان را بازتر می‌کند و افق‌های وسیع‌تری به وجود می‌آورد. تعجب می‌کنید اگر بدانید چقدر ارتباط دائمی با اشخاصی که دور از حوزه‌ی شغلی‌تان هستند، فکرتان را در مورد مسائل کاری‌تان به جریان می‌اندازد. @moflehon
💠 💠 💎چرا کیفیت؟ 🔻امام على عليه السلام: كَيفِيَّـةُ الفِعلِ تَدُلُّ عَلى كَمِّيـةِ العَقلِ ✳️ ، نشانگر كميّت عقل و خرد است. 📚غررالحكم: ۷۲۲۶ •┈┈••✾••┈┈•
🔴 آیه ی روز : ♻️ وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ هود-3 و اینکه: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید؛ سپس بسوی او بازگردید؛ تا شما را تا مدّت معیّنی، (از مواهب زندگی این جهان،) به خوبی بهره‌مند سازد؛ و به هر صاحب فضیلتی، به مقدار فضیلتش ببخشد! و اگر (از این فرمان) روی گردان شوید، من بر شما از عذاب روز بزرگی بیمناکم! ****** نکته ها: در آیه ى قبل، توحید مطرح شد و در این آیه، بازگشت به خداوند و قرار گرفتن در مدار توحید مطرح است. «مَتاعاً حَسناً» یعنى زندگى دلنشین همراه با آرامش روحى، در برابر كسانى كه به خاطر اِعراض از یاد خدا، معیشه ى ضنك و زندگى تلخ دارند، گرچه از نظر مادّیات در آسایش و رفاه هستند. ****** پیام ها: - یكى از وظائف پیامبران، بازسازى منحرفان است. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا» - تا اسنان خود را از گناه پاك نكند وسبكبال نشود، نمى تواند به سوى حقّ پرواز كند. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا» - محو گناه كافى نیست، حركت بسوى خدا لازم است. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا» - توبه واجب است. «توبوا الیه» - توبه از گناه، سبب بازگشت الطاف مادّى خدا نیز مى شود. «توبوا... یمتّعكم» - امكاناتى كه در اختیار كافران وگنهكاران است، چون در راه فساد و فتنه به كار مى رود، مبارك و حسن نیست. «متاعاً حسناً» - زندگى خوب، مورد توجّه اسلام است. «متاعاً حسناً» - ایمان وتوبه، زندگى انسان را تا آخرعمر بیمه مى كند. «یمتّعكم... الى اجلٍ مسمّى » - توبه، رمز كامیابىِ كیفى و كمّى است. «متاعاً حسناً الى اجلٍ مسمّى » - توبه، عامل جلوگیرى از مرگ هاى ناگهانى است. «الى اجلٍ مسمّى » - تاریخ وزمان مرگ، بر انسان مجهول است. «الى اجلٍ مسمّى » - درجات در قیامت متفاوت است. هركس فضیلت بیشترى در دنیا كسب كند، لطف بیشترى در آخرت دریافت خواهد كرد. «یؤت كلّ ذى فضلٍ فضله» - پیامبران دلسوز مردمند. جمله ى «انى اخاف علیكم» در قرآن زیاد آمده است. @moflehon
🌲تعداد بذرهایی که یک درخت بلوط در سال می‌دهد، برای ساختن یک جنگل کافی‌ست. با وجود این، از بین این همه بذر دو یا سه بلوط، درخت می‌شوند. سنجاب‌ها اغلب‌شان را از بین می‌برند و زمین سختی هم که زیر درخت است، به چند بذر بلوطی که باقی می‌ماند، اجازه‌ی شروع زندگی نمی‌دهد. 🟢 ایده‌ها همین‌طورند. تعداد‌ کمی‌شان میوه می‌دهند. ایده‌ها به شدت فرارند؛ اگر نگه‌داری نکنیم، سنجاب‌ها (یعنی افکار منفی مردم) اغلب‌شان را نابود می‌کنند. ✅ ایده‌ها از وقتی پدید می‌آیند تا وقتی تبدیل به راه‌های عملی برای بهتر کردن کارها می‌شوند، احتیاج به مراقبت مستمر دارند. 🗓 هر روز ایده‌های خوب زیادی متولد می‌شوند؛ ولی فقط به این خاطر که روی کاغذ نوشته نمی‌شوند، به سرعت می‌میرند. همیشه دفتر یا کارت‌های کوچکی همراه‌تان باشد. وقتی ایده‌ای به ذهن‌تان رسید، آن را بنویسید. ♨️ آن‌ها که ذهن‌های خلاق و پرباری دارند، می‌دانند یک ایده‌ی خوب ممکن است هر آن بپرد. 🟥 نگذارید ایده‌ها فرار کنند؛ و گرنه میوه‌های افکارتان ازبین می‌روند. @moflehon
🔴 💠 فرد بیماری که غذای خوش‌مزه و مورد علاقه‌ی خود را با وجود منع می‌خورد مطمئناً بیماری‌اش تشدید شده و حالش را می‌کند. یعنی با علم به منع پزشک آن را با میل و هوس خود مصرف می‌کند و راهی می‌شود. 💠 بسیاری از رفتارها، گفتارها و افکار طبق میل ما است امّا در واقع سمّ روح ماست. به طور مثال تجسّس و رفتار و مچ‌گیری از همسر سمّ به ظاهر شیرینی است که روح ما را کرده و ویروس‌های جدیدی مثل سوءظن، کینه، منفی‌نگری، تنفّر از همسر و سردی رابطه را وارد زندگی ما می‌کند. 💠 یکی از ارزشمند خدا که عامل مهمی در ایجاد و گرم شدن روابط است آگاهی نداشتن از عیبهای درون انسان‌هاست. در حدیثی داریم "لَو تَکاشَفتُم ماتَدافَنتُم؛ اگر درون یکدیگر را کنید و عیبهای یکدیگر برای شما آشکار شود بخاطر تنفّر و انزجار، یکدیگر را نمی‌کنید." 💠 در صورت به همسر، با رفتار غیر اخلاقی و تجسّس، حال خود را مسموم و خراب نکنید تا بتوانید برای حل مشکل احتمالی با آرامش و با کمک مشاور، تصمیم‌ عاقلانه و بگیرید. @moflehon
💠 روز 💠 💎 هشت عملی که مستحق اهانت است 🔻رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: ثَمانِيةٌ اِنْ اُهينُوا فَلا يَلُومُوا اِلاّ اَنْفُسَهُمْ: اَلذّاهِبُ اِلى مائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ اِلَيْها، وَ الْمُتأمِّرُ عَلى رَبِّ الْبَيْتِ، وَطالِبُ الْخَيْرِ مِنْ اَعْدائِهِ، وَ طالِبُ الْفَضْلِ مِنَ اللِّئامِ، وَ الدّاخِلُ بَيْنَ اَثْنِيْنِ فى سرٍّ لَمْ يُدْخِلاهُ فيهِ، وَالْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلطانِ، وَالجالِسُ فىمَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِاَهْلٍ وَالْمُقْبِلُ بِالْحَديثِ عَلى مَنْ لايَسْمَعُ مِنْهُ. 🔳 هشت نفرند كه اگر مورد اهـانت قرار گرفتند، جز خودشان كس ديگرى را سرزنش نكنند: ۱ـ كسى كه به مهمانى و سفره‌اى رود كه دعوت نشده است. ۲ـ مهمانى كه به صاحبخانه دستور دهد. ۳ـ كسى كه از دشمنانش خير و نيكى بطلبد. ۴ـ كسى كه از فرومايگان انتظار فضل و نيكى داشته باشد. ۵ـ كسى كه در يك كار سرّى ميان دو نفر وارد شود كه او را وارد آن راز نكرده‌اند. ۶ـ كسى كه حكومت را سبك بشمارد. ۷ـ كسى كه جايى نشيند كه شايسته آنجا نيست. ۸ـ كسى كه سخن خود را به كسى بگويد كه از او حرف شنوايى ندارد. 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
🔴 آیه ی روز : ♻️ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ لقمان-18 (پسرم!) با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغروری را دوست ندارد. ****** نکته ها: «تَصعیر»، نوعى بیمارى است كه شتر به آن گرفتار مى شود و گردنش كج مى شود. لقمان به فرزندش مى گوید: تو بر اساس تكبّر مثل شترِ بیمار، گردنت را با مردم كج نكن. «مَرَح»، به معناى شادى زیاد است كه در اثر مال و مقام به دست مى آید. «مُختال» به كسى گویند كه بر اساس خیال و توهّم خود را برتر مى داند، و «فَخور» به معناى فخرفروش است. تكبّر، هم توهین به مردم است، هم زمینه ساز رشد كدورت هاى جدید و هم تحریك كننده ى كینه هاى درونى قدیم. در حدیث مى خوانیم: هر كس با تكبّر در زمین راه رود، زمین و هر موجودى كه زیر و روى آن است، او را لعنت مى كنند.(299) ----- 299) تفسیر نورالثقلین. ****** پیام ها: - با مردم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، با خوشرویى رفتار كنیم. «لاتصعّر خدّك للنّاس» - تكبّر ممنوع است، حتّى در راه رفتن. «لاتمش فى الارض مرحا» - از عامل خشنودى خداوند براى تشویق و از ناخشنودى او براى ترك زشتى ها و گناهان استفاده كنیم. «انّ اللّه لایحبّ» - به موهومات، خیالات و بلندپروازى ها خود را گرفتار نسازیم. «مُختال» - بر مردم فخر فروشى نكنیم. «انّ اللّه لایحبّ كلّ مُختال فَخور» تواضع در این آیه لقمان به فرزندش مى گوید: در زمین متكبرانه راه نرو «لاتمش فى الارض مرحاً» و در سوره ى فرقان، اوّلین نشانه ى بندگان خوب خدا، حركت متواضعانه ى آنهاست.«و عباد الرّحمن الّذین یمشون على الارض هَونا»(300) یكى از اسرار نماز كه در سجده ى آن بلندترین نقطه بدن را (حداقل در هر شبانه روز 34 مرتبه در هفده ركعت نماز واجب) روى خاك مى گزاریم، دورى از تكبّر، غرور و تواضع در برابر خداوند است. گرچه تواضع در برابر تمام انسان ها لازم است؛ امّا در برابر والدین، استاد و مؤمنان لازم تر است. تواضع در برابر مؤمنان، از نشانه هاى برجسته ى اهل ایمان است. «اذّلة على المؤمنین»(301) بر خلاف تقاضاى متكبّران كه پیشنهاد دور كردن فقرا را از انبیا داشتند، آن بزرگواران مى فرمودند: ما هرگز آنان را طرد نمى كنیم. «و ما انا بطارد الّذین آمنوا»(302) انسانِ ضعیف و ناتوانى كه از خاك و نطفه آفریده شده، و در آینده نیز مردارى بیش نخواهد بود، چرا تكبّر مى كند؟! مگر علم محدود او با فراموشى آسیب پذیر نیست؟! مگر زیبایى، قدرت، شهرت و ثروت او، زوال پذیر نیست؟! مگر بیمارى، فقر و مرگ را در جامعه ندیده است؟! مگر توانایى هاى او نابود شدنى نیست؟! پس براى چه تكبّر مى كند؟! قرآن مى فرماید: متكبّرانه راه نروید كه زمین سوارخ نمى شود، گردن كشى نكنید كه از كوه ها بلندتر نمى شوید. «ولاتَمشِ فى الارض مَرحاً اِنّك لن تَخرق الارض و لن تَبلغ الجبال طولا»(303) نمونه‌ای ز تواضع اولیاى الهى : شخص اوّل آفرینش كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است، آنگونه مى نشست كه هیچ امتیازى بر دیگران نداشت و افرادى كه وارد مجلس مى شدند و حضرت را نمى شناختند، مى پرسیدند: كدام یك از شما پیامبر است؟ «ایّكم رسول اللّه»(304) @moflehon
🤔❓تا حالا از خودتان پرسیده‌اید که چرا با بعضی‌ها با کمال احترام رفتار می‌شود و با بعضی‌ها با بی اعتنایی؟ به اطراف‌تان نگاه کنید. دقت کنید! متوجه می‌شوید بعضی‌ها در انسان، احترام و ادب به وجود می‌آورند و بعضی‌ها هم نه. 🤝 اگر دقیق‌تر شوید می‌بینید کسانی که اعتماد بیش‌تری به دست می‌آورند، موفق‌ترین هستند. جواب خلاصه‌اش این است: طرزِ فکر. طرز فکر این تفاوت را به وجود می‌آورد. بقیه همان چیزی را در ما میبینند که ما در خودمان میبینیم. با ما به همان صورت رفتار می‌کنند که فکر می‌کنیم باید با ما رفتار شود. 😢 کسی که خودش را کم‌تر از دیگران می‌بیند، توانایی‌هایش ناگفته باقی می‌ماند؛ چون افکار است که کارهای ما را کنترل می‌کند. آدمی که در اعماق ذهنش اعتقاد دارد برای کاری ساخته شده است، دقیقا برای همان کار ساخته شده است. 😌 برای آنکه جایگاهی داشته باشیم، باید فکر کنیم واقعا صاحب جایگاه هستیم. @moflehon
🔸حتما تعجب می‌کنید و حق هم دارید. ولی این خطوط موازی هستند، کافیه از بغل و هم‌سطح با صفحه نمایش بهشون نگاه کنید چون شما دچار شدید 🔹وقتی این روزا حتی به تحلیل ذهنمون درباره بعضی چیزا که با چشمای خودمون می‌بینیم هم نمیشه به راحتی اعتماد کرد، پس در برابر شنیده‌ها و نقل‌ قول‌های رسانه‌ای هم و قبل از لایک و فوروارد کردن، قدری با درباره‌اش فکر کنیم... در فضای مجازی و رسانه مخاطب فعال دارای قدرت تحلیل و پردازش اطلاعات باشیم نه مخاطب منفعل و زودباور... ┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄ @moflehon
💠 💠 💎 نتیجه احترام به علما 🔻امام على عليه‌السلام: مَن وَقَّرَ عالِما فقَد وَقَّرَ رَبَّهُ ❇️ هر كه عالم و دانشمندى را احترام کند، خدا را احترام كرده است. 📚 غررالحكم: ۸۷۰۴ •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
🔴 آیه ی روز : ♻️ وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ بقره-45 از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. ****** نکته ها: هر چند این آیه به دنبال خطاب هایى كه به یهود شده آمده است، ولى مخاطب آن همه ى مردم هستند. در روایات مى خوانیم كه حضرت على علیه السلام هرگاه مسئله ى مهمى برایشان رخ مى داد به نماز مى ایستادند واین آیه را تلاوت مى كردند. در روایتى از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1- صبر در برابر مصیبت. 2- صبر در برابر معصیت. 3- صبر در برابر عبادت. [310] بنابراین آنچه در روایات آمده كه مراد از صبر در این آیه روزه است، اشاره به یكى از مصادیق صبر دارد. نماز براى رسول اللّه صلى الله علیه وآله و امثال او نور چشم است [311] ولكن براى بعضى ها كه خشوع ندارند، چون بار سنگین است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است. نمازِ با توجّه، انسان را به یاد قدرت بى نهایت خدا مى اندازد و غیر او را هر چه باشد كوچك جلوه مى دهد. مِهر او را در دل زیاد مى كند، روحیّه ى توكّل را تقویت مى كند وانسان را از وابستگى هاى مادّى مى رهاند. همه ى این آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى سازد. صبر و مقاومت، كلید تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مى كنند، امّا نه به خاطر نماز و حج و زكات، بلكه به خاطر مقاومت و پایدارى آنها؛ «سلام علیكم بما صبرتم» [312] چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نیز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسیدن به مقام هدایت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جعلنا منهم ائمّةً یهدون بأمرنا لمّا صبروا» [313] خاطره شاعرى به نام نجاشى، كه یكى از دوستداران حضرت على علیه السلام بود، در ماه رمضان شراب خورد. به دستور امام، هشتاد ضربه تازیانه به او زدند وبیست ضربه نیز به خاطر ارتكاب گناه در ماه رمضان اضافه زدند. او ناراحت شد و به معاویه پیوست و علیه حضرت شعر گفت! اطرافیانِ نجاشى كه قبیله اى مهم در كوفه بودند از على علیه السلام گلایه كردند كه چرا یاران خود را نگه نمى دارد؟! طارق بن عبداللّه رئیس آنها با ناراحتى به امام گفت: شما چرا بین دوست و بیگانه تفاوت قائل نمى شوید؟ شخصى همانند نجاشى نباید شلاّق بخورد، ما این گونه رفتار را تحمّل نمى كنیم. امام در جواب او این آیه را تلاوت فرمود: «و انّها لكبیرة الاّ على الخاشعین» طارق نیز به معاویه پیوست. بنابراین گرچه آیه درباره نماز است، ولى در موارد مشابه مى توان از آیات قرآن استمداد كرد. ****** پیام ها: - صبر ونماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشكلات است. «استعینوا بالصبر و...» - هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بیشتر كنیم، امدادهاى او را بیشتر دریافت كرده و بر مشكلات پیروز خواهیم شد. «استعینوا بالصبر و الصلوة» - استعانت از خداوند در آیه ى «ایّاك نستعین» منافاتى با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. «استعینوا بالصبر» - سنگین بودن نماز، نشانه ى تكبّر در برابر خداست. «لكبیرة الاّ على الخاشعین» @moflehon
🧥 ظاهرتان با شما حرف می‌زند. تمیزی هزینه‌ خیلی کمی دارد، این شعار را در واقعیت پیاده کنید. یادتان باشد خودتان را قابل توجه نشان دهید؛ چون کمک می‌کند که طرز فکر قابل توجهی داشته باشید. 👨‍✈️ یک سرباز وقتی در یونیفورمش باشد، مثل یک سرباز فکر و احساس می‌کند. یک زن وقتی لباس مهمانی پوشیده، حال و هوای مهمانی دارد. و یک مدیر هم وقتی لباس مدیرها را می‌پوشد، بیش‌تر حس می‌کند مدیر است. خیلی خوب بود که مردم به ویژگی‌های درونی و اخلاقی یک انسان نگاه می‌کردند، نه لباسش، ولی اشتباه نکنید! 🗣 واقعیت این است که مردم بر اساس ظاهرتان قضاوت‌تان می‌کنند؛ قضاوتی که از کنترل شما خارج است. 💇‍♂ ظاهرتان اولین معیاری‌ست که مردم می‌توانند با آن بررسی‌تان کنند؛ و اولین اثری که می‌گذارید، هیچ وقت فراموش نمی‌شود، حتی در دراز مدت. ظاهرتان خیلی چیزها را به همه و از جمله به خودتان می‌گوید.حواس‌تان باشد ظاهرتان همیشه شخصی محترم و متشخص معرفی‌تان کند.شخصی که باید به بهترین نحو با او برخورد کرد. @moflehon
♥️ بگو لبخندهایت را کدام جمعه‌بازار می‌فروشی … جانم برای تو لبخندهایت مال من ♥️ @moflehon
🔴 💠 کوه ، از فاصله دور مانند عقابی زیبا و با‌ابهت است اما هرچه به آن نزدیک می‌شویم دیگر اثری از آن زیبا پیدا نیست و نقش عقاب زیبا محو می‌شود. 💠گاهی زن و شوهرها زندگی دیگران را با زندگی خویش و با رفتار خود می‌کنند! در حالیکه اگر داخل زندگی آنها شویم زیبایی‌هایی که از دور دیدیم سرابی بیش نیست! 💠این اشتباه مخربی است که ناخودآگاه و تنفر را نسبت به همسر خود ایجاد می‌کند و در نتیجه بهانه‌ای برای ندیدن و زیباییهای همسر است. @moflehon
💠 💠 💎 چهار عملی که ایمان را کامل می‌کند 🔻امام صادق عليه‌السّلام: أرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَمَلَ إِيمَانُهُ وَ إِنْ كَانَ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ ذُنُوباً لَمْ يَنْقُصْهُ ذَلِکَ وَ هِیَ الصِّدْقُ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ وَ الْحَيَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ‌ 🔳 چهار چيز است که در هرکه باشد، ايمانش كامل است و اگر از سر تا پایش غرق در گناه باشد، چيزى از ایمان او نكاهد؛ آنها عبارتند از: ◻️ راست‌گویى، ◻️ امانت‌داری، ◻️ حيا و ◻️ اخلاق نيكو. 📚بحار‌الأنوار، ج 64، ص 295 •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
🔴 : ♻️ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ انبیاء-107 ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم. ****** پیام ها: - حكومت بندگان صالح بر زمین تبلور لطف و رحمتى است كه در سایه رسالت بدست مى آید و هر آنچه از رحمت نبوى صلى الله علیه وآله كه در دنیا و آخرت نصیب افراد مى شود، پرتوى از رحمت الهى است. «و ما ارسلناك الا رحمة» - همه ى احكام و دستوراتى كه پیامبر اسلام آورده حتّى جهاد، حدود و قصاص و سایر كیفرها و قوانین جزایى، براى جامعه ى بشرى رحمت است. «و ما ارسلناك الاّ رحمة» - خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیا امكان پذیر است. «رحمة للعالمین» - پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله براى همه ى انسان ها، در همه ى اعصار و تمامى مكان ها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. «رحمة للعالمین» - رسول گرامى اسلام صلى الله علیه وآله حتّى براى ملائكه مقرب الهى نیز رحمت است. «رحمة للعالمین» در حدیثى مى خوانیم كه جبرئیل به پیامبر صلى الله علیه وآله اظهار داشت كه رحمت تو مرا نیز شامل شد.(104) - دستورات اسلام جهان شمول است. «للعالمین» - یك انسان با اراده ى الهى مى تواند در تمام هستى اثر بگذارد. «للعالمین» 104) تفسیر مجمع البیان. @moflehon
👤 ماجرای سه بنّا را شنیده‌ای که هر کدام‌شان نگاه متفاوتی نسبت به کارشان داشتند. وقتی از هر کدام‌شان می پرسند: "چه کار می‌کنی؟" 🧱 بنّای اول می‌گوید: آجر میچینم. 💷 دومی می‌گوید: برای ساعتی سه دلار و سی سنت کار می‌کنم. 🕍و سومی می‌گوید: من؟ مگر نمی‌دانی؟ مشغول ساخت بزرگ‌ترین کلیسای دنیا هستم. سرنوشت هر کدام از سه بناها چه شد؟ شما فکر می‌کنید چه شد؟ 👥 به احتمال زیاد دو بنای اول تا آخر عمر در همان شغل ماندند؛ چون دید محدودی داشتند؛ برای کارشان احترامی قائل نبودند و هیچ چیز باعث نمی‌شد شوق پیشرفت و موفقیت‌های بیش‌تر و بهتر داشته باشند. ولی می‌توانید همه‌ی سرمایه‌تان را شرط‌بندی کنید روی این‌که: بنّایی که خودش را سازنده‌ی کلیسای بزرگ می‌دید، در همان رده نماند و پیشرفت کرد. یا جلو رفته یا اوج گرفته؛ چون قانون طرز فکر این را می‌گوید. 🟢 بنای سوم با طرز فکر والایش، در مسیری می‌رود که به پیشرفت و بهروزی می‌رسد. 👀 دیدی که هر شخص نسبت به کارش دارد، نشان می‌دهد کیست و چقدر می‌تواند مسئولیت‌های بزرگ‌تر بگیرد. @moflehon
💠 💠 💎 از این پنج کار بپرهیزید 🔻امام علی علیه‌السّلام: اِحْذَرِ الْهَزْلَ وَ اللَّعِبَ وَ كَثْرَةَ الْمَزْحِ وَ الضَّحِكِ وَ التُّرَّهَاتِ ➖ از مسخره‌بازی، لهو و لعب، شوخی زیاد، خنده بسیار و سخنان بیهوده بپرهیز. 📚 غررالحکم‌، ص ۱۰۶ •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
💠 💠 لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا احزاب-21 مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند. ****** نکته ها: «اُسوة» در مورد تأسّى و پيروى كردن از ديگران در كارهاى خوب به كار مى رود. در قرآن دوبار اين كلمه درباره ى دو پيامبر عظيم الشّأن آمده است: يكى درباره حضرت ابراهيم عليه السلام و ديگرى درباره پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله. جالب آن كه اُسوه بودن حضرت ابراهيم در برائت از شرك و مشركان است و اسوه بودن پيامبر اسلام در آيات مربوط به ايستادگى در برابر دشمن مطرح شده است. نقش پيامبر در جنگ احزاب، الگوى فرماندهان است: هدايت لشكر، اميد دادن، خندق كندن، شعار حماسى دادن، به دشمن نزديك بودن و استقامت نمودن. حضرت على عليه السلام فرمود: در هنگامه ى نبرد، خود را در پناه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله قرار مى داديم و آن حضرت از همه ى ما به دشمن نزديك تر بود. «اتّقينا برسول اللّه صلى الله عليه وآله فلم يكن منّا اقرب الى العدوّ منه»(379) اين آيه در ميان آيات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پيامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پيامبر در همه ى زمينه ها، بهترين الگو براى مؤمنان است. 379) نهج البلاغه، حكمت 260. ****** پیام ها: - در الگو بودن پيامبر شك نكنيد. «لقد» - الگو بودن پيامبر، دائمى است. «كان» - گفتار، رفتار و سكوت معنادار پيامبر حجّت است. «لكم فى رسول اللّه اسوة حسنة» - معرّفى الگو، يكى از شيوه هاى تربيت است. «لكم - اسوة» - بايد الگوى خوب معرّفى كنيم، تا مردم به سراغ الگوهاى بَدَلى نروند. «رسول اللّه اسوة» - بهترين شيوه ى تبليغ، دعوت عملى است. «اُسوة» - كسانى مى توانند پيامبر اكرم را الگو قرار دهند كه قلبشان سرشار از ايمان و ياد خدا باشد. «لمن كان يرجوا اللّه ...» - الگوها هر چه عزيز باشند؛ امّا نبايد انسان خدا را فراموش كند. «رسول اللّه اُسوة - ذكر اللّه كثيرا» •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
شما نتیجه‌ی فکرتان هستید. با اشتیاق در مورد یک موضوع فکر کنید تا شور و شوق در شما پدید آید. 📉 اگر می‌خواهید کارتان کیفیت خیلی بالایی داشته باشد، کاری را که می‌خواهید انجام دهید، دوست داشته باشید. این‌جوری آن‌چه باعث اشتیاق شما شده است؛ به بقیه هم سرایت می کند و کارتان معرکه خواهد شد. ولی اگر این‌طور نباشد و در هزینه‌ها، خرج و مخارج، لوازم مصرفی و زمان، متقلبانه عمل کنید، آن وقت نمی‌توانید توقعی از کسی داشته باشید. 😍 شوق زیادی که در هر کدام‌مان هست، باعث می‌شود ذهنیت مثبتی نسبت به کارمان داشته باشیم و به این صورت است که دیگران هم دید خوبی نسبت به کار پیدا می‌کنند. همیشه به کارتان دید مثبتی داشته باشید تا دیگران هم دید مثبتی به دست آورند. ⁉️ هر روز که سر کار می‌روید، از خودتان بپرسید: "آیا از هر جهت برای الگو شدن نزد بقیه شایسته هستم؟ آیا عادت‌های من جوری‌ست که اگر دیگران هم آن عادت را داشته باشند، من خوشحال میشوم؟" •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
♥️ عاشق آن نیست که یک دل به صد یار دهد عاشق آن است که صد دل به یک یار دهد آقایون متاهل این برای خانم هاتون بفرستید اثرش توی زندگیتون ببنید😅😉 ♥️ •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
💠 💠 ❇️‌دعای هنگام سفر به تنهایی 🔻امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: هرکس تنها به سفر می‌رود، این دعا را بخواند: 🔹مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ اللَّهُمَّ آنِسْ وَحْشَتِي وَ أَعِنِّي عَلَى وَحْدَتِي وَ أَدِّ غَيْبَتِي. ◽️هرچه خدا بخواهد همان می‌شود که هیچ قدرتی جز به واسطه خدا نیست. ◽️خداوندا مونس وحشت من باش و مرا در تنهایی یاری رسان و غیبت مرا جبران کن. 📚محاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، ج۲، ص۳۵۵ •┈┈••✾••┈┈• @moflehon
💠 💠 🔻 وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىَ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ فصلت-51 و هرگاه به انسان (غافل و بی‌خبر) نعمت دهیم، روی می‌گرداند و به حال تکبّر از حق دور می‌شود؛ ولی هرگاه مختصر ناراحتی به او رسد، تقاضای فراوان و مستمرّ (برای بر طرف شدن آن) دارد! ** نکته ها: كلمه ى «نَأى » به معناى دور شدن است؛ و هرگاه با واژه «جانب» بكار رود، كنایه از تكبّر و غرور است. «نأى بجانبه» یعنى به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متكبرانه خود را كنار كشید. كلمه ى «عریض» به معناى پهن و كنایه از دعاى زیاد است. سؤال: درآیه 49 خواندیم: «اذا مسّه الشرّ كان یؤوسا» همین كه شرّى به انسان رسید دچار یأس مى شود ولى در این آیه مى فرماید: «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» همین كه شرّى به انسان رسد، دعایى طولانى دارد، سؤال این است كه چگونه انسان مأیوس دعا مى كند؟ پاسخ: مفسّران به این پرسش، پاسخ هاى متفاوتى داده اند: در تفسیر روح البیان چنین آمده است: بعضى مردم به هنگام گرفتارى مأیوس مى شوند و بعضى دیگر دعا مى كنند. برخى در پاسخ این سؤال گفته اند: انسان از اسباب عادّى مأیوس مى شود ولى از خدا درخواست مى كند. ولى لحن آیه توبیخ است و یأس از اسباب عادّى و توجّه به خدا كار نیكویى است و توبیخ ندارد. در تفسیر نمونه آمده است كه انسان ابتدا دعا مى كند ولى كم كم مأیوس مى شود و این دعا و یأس در دو مرحله است. شاید بتوان گفت كه مراد از دعا، استمداد از خداوند نیست، بلكه همان یأس است كه به صورت جزع و جیغ و ناله اظهار مى كند و هر دو آیه یك مسأله را مطرح مى كند لكن در یك جا مى فرماید: مأیوس است و در جاى دیگر مى فرماید: به خاطر یأس جیغ و داد مى زند، نظیر آیه ى «اذا مسّه الشر جزوعا» ** پیام ها: - رفاه یا سختى در میدان زندگى براى بروز و ظهور خصلت هاى آدمى و آفات روحى اوست. «اذا انعمنا... و اذا مسّه الشّر» - رفاه، مایه ى غفلت است. «انعمنا... اعرض» - نعمت ها از خداست «انعمنا» ولى حوادث تلخ نتیجه عملكرد یا خصلت هاى بد خود انسان است. «مسّه الشّر» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است) - انسان تربیت نشده كم ظرفیّت است. «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» - مشكلات و تنگناهاى زندگى در مقابل نعمت هاى اعطا شده از سوى خداوند به او اندك است. (براى نعمت كلمه «انعمنا» آمده، ولى براى شرّ كلمه «مسّه» آمده كه به معناى تماس ساده است.) •┈┈••✾••┈┈• @moflehon