فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 باید مراقب تفکر «جدایی دین از سیاست» بود...
🎙 حجتالاسلام والمسلمین صاحبقرانی (مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)
🗓 به مناسبت سوم اسفند؛ سالروز صدور #منشور_روحانیت توسط امام خمینی (ره)
🔅@moghadasnama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 هشدار امام خمینی (ره) به طلاب حوزههای علمیه
👤خواندن بخشی از منشور روحانیت توسط استاد: حجت الاسلام الهی خراسانی (استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان)
🗓 بهمناسبت سوم اسفند؛ سالروز صدور #منشور_روحانیت توسط امام خمینی(ره)
🔅@moghadasnama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 منشور روحانیت و پاسخ به یک شبهه بزرگ
👤 حجت الاسلام غلامی جامی (مسئول فرق، ادیان و مذاهب اسلامی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)
🗓 بهمناسبت سوم اسفند؛ سالروز صدور #منشور_روحانیت توسط امام خمینی(ره)
🔅@moghadasnama
34.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ولایتیهایی که آبروی اسلام و مسلمین را بردند...
🎙استاد اصغر طاهرزاده (نویسنده، پژوهشگر و متفکر در عرصه فلسفه و عرفان اسلامی)
🗓 به مناسبت سوم اسفند؛ سالروز صدور #منشور_روحانیت توسط امام خمینی (ره)
🔅@moghadasnama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 منشور روحانیت؛ چکیده عمر طلبگی امام خمینی (ره)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین صاحبقرانی (مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)
🗓 به مناسبت سوم اسفند؛ سالروز صدور #منشور_روحانیت توسط امام خمینی (ره)
🔅@moghadasnama
▫️سران انجمن و مناظره آشکار
🔹انجمن حجتیه در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب با ژستی مظلوم نمایانه مدعی آن بوده که مخالفین و منتقدینش همواره یک طرفه برکرسی قضاوت نشستهاند و فرصت دفاع به آنان داده نشده است.
🔸فارغ از اینکه دلایل محکمی بر رد این ادعا در دهههای شصت و هفتاد و هشتاد موجود است، در دهه اخیر نیز نمونههایی حکایت از غلط بودن این ادعا دارد.
🔹به عنوان نمونه در تاریخ ۱۳ آبانماه سال جاری، در ارومیه مناظرهای بین دکتر شوکتی(مسئول انجمن ارومیه) و حجتالاسلام اکبری آهنگر شکل گرفت که حدود سه ساعت به طول انجامید. به درخواست دکتر شوکتی، این جلسه به صورت نیمه خصوصی برگزار شد و مجموع حاضران در آن فقط ۸ نفر بودند. علیرغم مهیا بودن دوربین فیلمبرداری، به امر آقای دکتر شوکتی به ضبط صوتی جلسه اکتفا میشود.
در این جلسه، اسناد و مطالب مهمی ارائه شده که برخی از آنها برای اولین بار طرح گشته است.
🔸در هفته اخیر (تاریخ ۲۸ بهمن) نیز در شهر شیراز از جناب آقای حاج خلیل حقنگهدار جهت مناظره دعوت به عمل آمد. ایشان که از قدما و مسئولین فعلی انجمن در شیراز میباشند، ابتدا پذیرفته و قرار بر این میشود تا آقای اکبری آهنگر، در ساعت ۳ بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۹ بهمن، در منزل ایشان حضور پیدا کنند.
🔹اما متأسفانه پس از گذشت چند ساعت، برخی از قدما و شورای سرپرستی انجمن شیراز، آقای حق نگهدار را از تشکیل این جلسه منع نموده و ایشان هم از این تصمیم تشکیلاتی، تبعیت میکنند! آقای اکبری آهنگر، پس از چند تماس تلفنی و درخواست مجدد از آقای حق نگهدار، موفق به راضی کردن ایشان نمیشوند!
❓حال این سئوال مطرح است که چه کسی از مناظره آشکار و حتی خصوصی گریزان است؟ چرا انجمن حجتیه پس از مناظره حجتالاسلام اکبری آهنگر با آقای دکتر فضلی در سال ۹۳، دیگر به راحتی تن به مناظره آشکار نمیدهد؟ آیا از برملا شدن برخی حقایق نگران هستند یا اثرگذاری این مناظرات بر عناصر خود؟
🔅@moghadasnama
#جمعبندی موضوع ششم گروه مقدسنما
🔹علل اقامت امام در مدرسه علوی تهران
🎞 هماكنون از صفحه آپارات موسسه راهبردی حق پژوهی ببینید
https://aparat.com/v/UjkcA
🔅@moghadasnama
#موضوع هفتم
ماجرای انجمن حجتیه و نیمه شعبان سال ۵۷
🔹سالهاست که مخالفین انجمن حجتیه، در موضوعات تاریخی مربوط به این گروه، به ماجرای شکستن اعتصاب چراغانی نیمه شعبان در سال ۵۷ اشاره میکنند.
🔸به مناسبت ایام نیمه شعبان، در هفتمین موضوع گروه مقدسنما، به میزان صحت و سقم این ادعا خواهیم پرداخت.
🔹اعضای محترم گروه تا پایان هفته فرصت دارند تا پیرامون این مسئله اظهارنظر کنند.
🔅@moghadasnama
صوت آهنگر.mp3
10.39M
#صوت | گزارش دو مناظره ارومیه و شیراز با سران انجمن حجتیه
🎙 حجتالاسلام اکبری آهنگر
🔅@moghadasnama
🔹تاملی در باب ساختار حاکمیت اسلامی در عصر غیبت با نگاه ویژه به تفکرات انجمن حجتیه
🎙حجت الاسلام اکبری آهنگر / برنامه جهان آرا
🎞 هماكنون از صفحه آپارات موسسه راهبردی حق پژوهی ببینید
https://aparat.com/v/lwx0Q
🔅@moghadasnama
📌رویکرد منفعتطلبانه انجمن حجتیه در انتخاباتهای جمهوری اسلامی؛ از ادعای عدم مداخله در امور سیاسی تا کاندیدا شدن موسس انجمن!
❓آیا انجمن حجتیه انتخابات را تحریم کرده است؟
🔸تناقض سخنان انجمنیها در موضوع انتخابات با کلاسهای انجمن
🔸عملکرد افراد انجمنی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶
🔸اشتراکات برخی وزرای دولت روحانی با انجمن حجتیه
🔗 متن کامل مصاحبه را در سایت فرقه نیوز بخوانید
🔅@moghadasnama
#جمعبندی موضوع هفتم گروه مقدسنما
🔹ماجرای انجمن حجتیه و نیمه شعبان سال ۵۷
🎞 هماكنون از صفحه آپارات موسسه راهبردی حق پژوهی ببینید
https://aparat.com/v/98r3C
🔅@moghadasnama
#مسئله
(۸) مرحوم آیتالله مصباح یزدی و انجمن حجتیه
🔹یکی از شبهاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دولت اصلاحات مطرح شد، انجمنی بودن آیت الله مصباح یزدی بود.
🔸برای اثبات این ادعا نیز این مسئله مطرح میشد که «مؤسسه در راه حق» که زیر نظر آیت الله مصباح اداره میشد، برخلاف دستور امام در نیمه شعبان ۵۷ در قم جشن گرفت.
📌در گروه مقدسنما پیرامون نسبت آیت الله مصباح یزدی و انجمن حجتیه، تا پایان سه شنبه بحث و گفتگو خواهد شد.
🔅@moghadasnama
#جمعبندی موضوع چهارم گروه مقدسنما
«رضایت مردم از انقلاب اسلامی»
🔻نهضت های الهی و رفتار مردم
🔹مدتی است میگویند مردم چون فساد، ناکارآمدی، وعدههای دروغ و تبعیض دیدهاند به انقلاب و نظام پشت کردهاند.
🔸در پاسخ بی آنکه منکر وجود فساد و ضعفها و نارساییها شوم توجه میدهم به الگوی نسبتا یکسان رفتار مردم که در برابر رهبران نهضتها نشان دادهاند، چنانکه:
▫️ پس از تبلیغ ۹۵۰ ساله نوح (ع) ۸۰ تن به او پیوستند یعنی هر ۱۲ سال یک تن.
▪️ امت سلیمان (ع) دچار عقب گرد شدند و خدا دو فرشته به نام هاروت و ماروت فرستاد تا فنون سحر شکنی یادشان دهند و مردم پس از آموزش دیدن، با آن فنون به فساد پرداختند.
▫️ پس از چهل روز غیبت موسی (ع) کل امت او از هارون بریدند و گوساله پرست شدند.
▪️ به تصریح قرآن بنی اسراییل به قتل انبیا کمر بستند و این کار زشت به عادت آنان بدل شده بود.
▫️ امت لوط (ع) به رغم نصایح ایشان فساد و طغیان کردند و کار را به عذاب الهی کشاندند.
▪️ امت صالح (ع) از نصیحتها و ارشادهای ایشان سر تافتند و شتری را که معجزه الهی بود پی کردند و ِلذا دچار عذاب شدند.
▫️ امت یونس (ع) نیز توجهی به تبلیغ و وعظ ایشان نکردند.
▪️ قرآن کریم در سور مختلف به انتقاد از مردم مدینه و اطراف میپردازد زیرا از فرمان های الهی و دستورهای پیامبر (ص) تخلف میکردند.
▫️ تمام امت پیامبر (ص) پس از رحلت ایشان برگشتند.
▪️ امت امام علی (ع) بسیار خون به دل مولا کردند طوریکه حضرت امیر (ع) به مردمش میگوید ای نامردها، ای که بی پدر شوید، هر وقت خواستم جمعتان کنم از هم گسستید.
(انفرجتم عن ابن أبي طالب انفراج المرأة عن قبلها)
▫️ تعدادی از فرماندهان و یاران امام علی (ع) او را تنها گذاشتند و به معاویه پیوستند.
▪️ امت امام مجتبی (ع) ایشان را تنها گذاشتند
▫️ مردم مسلمان به یاری امام حسین (ع) نشتافتند.
▪️ آنان که ایشان را دعوت کرده بودند نیز تنهایش گذاشتند.
▫️ رفتار مردم با تمام امامان بعدی نیز چنین بوده است.
▪️ غیبت امام زمان (عج) نیز ریشه در رفتار مردم دارد.
🔻نتیجه:
▫️ امت مسلمان ایران بهترین مردم تاریخند چنانکه امام (ره) فرمودند.
▪️اگر بخشی از مردم ناراضی و منتقدند ناشی از جوهره عدالت ستیزی الگوی توسعه غربی است که احزاب غربگرا بر اجرای آن اصرار ورزیدند.
▫️ اگر شماری از جوانان از دین فاصله گرفتهاند ناشی از پروژه دینزدایی جریان روشنفکری دینی در حلقه کیان (به زعامت دکتر سروش)، حلقه مصطفی ملکیان، حلقه آیین و رفتار و گفتار دین ستیزانه چهره ها و رسانه های جریان اصلاحات و مانند آنهاست.( حمیدرضا اسماعیلی، ایدئولوژی اصلاحات، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
▪️ دهها شبکه تلویزیونی جهانی و منطقهای و شبکههای اجتماعی و فضای مجازی به دین زدایی و اخلاق ستیزی و مبارزه با هویت دینی مردم ما مشغولند.
نظام آموزشی ما زیر سیطره علوم مدرن است که معارض دین و زداینده آموزههای وحیانیاند و آمدهاند تا جای دین بنشیند( غلامعباس توسلی، نظریههای جامعه شناس)
🔸معتقدم به رغم تمامی کوتاهیهای متصدیان و مدیران، خیانتهای صاحب منصبان و احزاب و خطاها و انحرافهای دولتها هنوز عمدهای از ملت ایران استوار پای دین و انقلابشان ایستادهاند لذا باید دستشان را بوسید و بدانان آفرین گفت.
✍️ محمد رضایی
🔅@moghadasnama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت | #جمعبندی موضوع هشتم گروه مقدسنما
🔹مرحوم آیت الله مصباح یزدی و انجمن حجتیه
🎙حجت الاسلام اکبری آهنگر
#جمعبندی
🔅@moghadasnama
سخنرانی از استاد شهید هاشمی نژاد در باره ی انجمن حجتیه.pdf
191.5K
#مسئله
(۹) سخنرانی شهید سیّد عبدالکریم هاشمی نژاد درباره انجمن حجتیه
📌در گروه مقدسنما نسبت به سخنان استاد شهید هاشمی نژاد، تا پایان چهارشنبه بحث و گفتگو خواهد شد.
🔅@moghadasnama
هدایت شده از حق پژوهی
سلسله نشستهای تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریانهای انحرافی
▫️شبهای ماه مبارک رمضان
▫️از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۰۰
▫️در بستر اسکای روم
✅ شرکت در نشستها به صورت رایگان و همراه با اعطای گواهی حضور میباشد.
🌐 لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/i5gtIIhk
*⃣ نشانی جلسات در کانال موسسه فرق و ادیان حق پژوهی منتشر میشود.
💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی
🔆 @Haghpajohi
بازخوانی و شرح سخنرانی شهید هاشمینژاد درباره انجمن حجتیه.pdf
646.2K
#جمعبندی موضوع نهم گروه مقدسنما
🔹بازخوانی و شرح سخنرانی شهید هاشمینژاد درباره انجمن حجتیه
👤استاد: حجتالاسلام اکبری آهنگر
#جمعبندی
🔅@moghadasnama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تایید انجمن حجتیه یا تایید مقابله با بهائیت؟
✂️برشی از نشست «حقایقی پیرامون انجمن حجتیّه»
👤استاد: حجّتالاسلام اکبری آهنگر
🔅@moghadasnama
#مسئله
(۱۰) اساسنامه انجمن بخش دوم
🔹اساسنامه انجمن (مصوب ۱۳۵۱) منشاء و نقطه عطف تحولات چندگانه سیاسی و تشکیلاتی انجمن حجتیه.
🔻درباره آنچه قبلا با عنوان #اساسنامه_انجمن نوشتیم به عرض میرسانیم:
1️⃣- مجددا توسط همراهان مرور شود.
2️⃣- با نگاهی انتقادی به رد و یا تایید آن بپردازید.
3️⃣- شواهد و ادلهای که موید تبیین عرضه شده میباشد و خود دیده و یا شنیدهاید ارایه فرمایید.
4️⃣- چنانچه نقیضهایی هم سراغ دارید بفرمایید.
📌در گروه مقدسنما پیرامون اساسنامه انجمن حجتیه، تا پایان چهارشنبه شب بحث و گفتگو خواهد شد.
🔅@moghadasnama
#جمعبندی موضوع دهم گروه مقدسنما
🔻اساسنامه انجمن قسمت دوم
1️⃣- انجمن از سال ۱۳۵۲ مبارزه با بهاییت را کنار گذاشت و هدف و غایت دیگری برای خود تعریف نمود.
2️⃣- انجمن از دشمن اصلی خود چشم پوشید و دشمنان دیگر برای خویش تعریف نمود( مفاد دروس معارف فارسی)
3️⃣- از سال ۱۳۵۳ انجمن دوستی و رفاقت با بهاییان را برگزید.
4️⃣- اساسنامه اجازه فعالیت در خارج از کشور را اعطا نمود و از اواخر سال ۱۳۵۱ شاخه خارجی با نام فعالیت ضد بهاییت تاسیس شد.( ماده ۳)
(لایه های پنهان انجمن حجتیه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir
5️⃣- ماده ۲ و ۳ اساسنامه زمینه هایی را فراهم می سازد تا انجمن تبدیل به یک نیروی اجتماعی شود.
مشارکت سیاسی در فرآیند انقلاب سفید و کسب فراکسیون در مجلس شورا نیز این فراگرد را تکمیل می نمود.
6️⃣- انجمن می توانست با اجرای اساسنامه از یک جمعیت پراکنده و مجمع الجزایر مانند، به یک سازمان نوین تبدیل شود، قدرت اقتصادی خود کفا دست و پا کند، به جریان فرهنگی و مذهبی پر قدرتی تبدیل گردد، اهرم های تاثیر گذاری مناسب در حوزه سیاست و اجتماع کسب کند و در روند تغییرات اجتماعی ( اصلاح جهات مادی و معنوی جامعه) اثرگذار ظاهر شود.
7️⃣- تبدیل شدن انجمن به نیروی اجتماعی، نوعی موازنه قدرت فرهنگی اجتماعی و مذهبی ایجاد می کرد تا اقشار متدین در برابر پروژه دین زدایی رژیم احساس امنیت خاطر کنند و چنین قضاوت کنند که شاه یکسره آنچنان که آیات و مراجع می گویند دین ستیز نیسب.
8️⃣- گرایش حکومتی مراجعی مانند آیت اله شریعتمداری و طرفدارانش به قدرت این نیروی اجتماعی ضریب می داد.
همچنین الحاق شمار وسیعی از ولایتی ها، آخوندهای مرکز مروجین مذهبی و روحانیون طرفدار شاه وزنی سنگین به این طیف می داد.
9️⃣- طرح شاه ایجاد بافت و ساختی متکثر در جامعه مذهبی و دینی ایران بود. این طرح در قالب نوعی کورپوراتیسم مجهز به ایدئولوژی پهلویسم و وفادار به شخص شاه در دستور شاه قرار داشت.
قدرت دادن به دروایش سنی در سنندج، آزاد گذاشتن برخی از دراویش در میان ارتش و ادارات، قدرت دادن به بهاییت، قدرت دادن به یهودیان، قدرت دادن به شماری مسیحیان و آشوری ها، برکشیدن خان های تالش (هلاکو رامبد)، کردهای کرمانشاه(سالار و سردار جاف)، سرداران بلوچ، جذب آخوندهایی مانند دکتر سید حسن امامی حقوقدان بزرگ معاصر، دکتر مهاجرانی ، اجازه تاسیس گروه وحدت جهانی ادیان و ... در این چارچوب قابل تبیین می نماید.
🔟- این طرح می توانست غلبه نسبتا مطلق مرجعیت شیعی بر اجتماع و فرهنگ ایران را به زوال ببرد و در صورت تحقق آن ایده دستگاه روحانیت نیز حداکثر در تراز یکی از نیروهای اجتماعی کم اهمیت می توانست ایفای نقش کند.
در این میان تصور طراحان پروژه این بود که روحانیت انقلابی برای همیشه به اقلیتی ناچیز و بی خطر تبدیل گردد.
1️⃣1️⃣- انجمن در چنان موقعیتی می توانست پایه گذار جنبشی دینی هم بشود. البته با مولفه های همسو با تغییرات اجتماعی مطلوب پهلوی.
2️⃣1️⃣- در آن صورت تنها کارکرد اجتماعی باقیمانده برای دستگاه روحانیت یعنی تبلیغ دین نیز از انحصار روحانیت اصیل خارج می گردید.
طرفه اینکه مرکز مروجین مذهبی در سازمان اوقاف به سال ۱۳۴۳ و تشکیل سپاه دین به سال ۱۳۵۰ نیز ذیل همین استراتژی انجام گرفته بود.
3️⃣1️⃣- جالب است که انجمن اولین نقش خود را به مثابه یک جریان مستقل از روحانیت به سال ۱۳۵۶ آغاز نمود و طی حکمی به آقای تقوی در قزوین ابلاغ کرد که به عنوان وکیل انجمن به تبلیغ دینی بپردازد. دقت فرمایید ننوشتند مبارزه با بهاییت بلکه نوشتند تبلیغ دینی.
4️⃣1️⃣- تجربه تولد انواع انجمن های مسیحی در قرن ۱۷ در انگلستان و سپس در قرن ۱۸ در امریکا دیده شد.( عبدالهادی حائری، نخستین رویارویی های اندیشه گران ایران: با دو رویه تمدن بورژوازی غرب)
همان سیاست راهبردی بی وقفه ادامه یافت و اینک گزارش های رسمی نشان می دهد که حدود ۷ هزار مسلک، مذهب و فرقه در غرب زندگی و فعالیت می کنند.
مزیت این سازوکار برای حکومت ها، شکستن قدرت اجتماعی دین، زوال یکپارچگی دینی اجتماع و کاهش فاحش قدرت بسیج اجتماعی رهبران دینی است. این همان چیزی بود که امریکا و شاه در ایران به آن سخت نیازمند بودند.
🔅@moghadasnama
#موضوع_یازدهم : مبارزه با بهائیت در دوران محمدرضا شاه پهلوی
🔹میدانیم از کودتای ۲۸ مرداد به بعد مبارزهای با بهاییت شکل گرفت.
🔸در مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته کمتر به نگاه رژیم شاه به این مساله پرداختهاند.
🔻در این موضوع میخواهیم دریابیم:
1⃣- آیا مبارزه با بهائیت مورد تایید شاه بود؟
2⃣- اگر موافق بود علت آن چه بود؟
3⃣- موافقت شاه چگونه با سیاست حمایت از بهائیت سازگار بود؟
4⃣- اگر شاه موافق نبود، انجمن چگونه با بهائیت مبارزه میکرد؟
📌در گروه مقدسنما پیرامون این موضوع، تا پایان چهارشنبه شب بحث و گفتگو خواهد شد.
🔅@moghadasnama
#جمعبندی موضوع یازدهم گروه مقدسنما
🔹مبارزه با بهائیت در دوران محمدرضا شاه پهلوی
🔻الف. سابقه مبارزه
پیش از کودتای ۲۸ مرداد مبارزه با بهاییت در دو سطح نخبگانی و مردمی وجود داشت. چنانکه انجمنها، گروهها و سازمانهای مختلف به نحوی تحت رهبری روحانیت و مرجعیت با همه مظاهر بدعت و بد دینی از جمله با کسرویگرایی و بهاییگری مبارزه میکردند.
🔸چند شاخصهی آن مبارزات، یکی خصلت سیاسی آن بود و ویژگی دیگرش آنکه مساجد و هیات های مذهبی، کانون آن بودند و بارزه دیگرش اینکه مبارزه در انحصار یک گروه و یا یک شخص قرار نداشت و لذا پیش بینی ناپذیر و مدیریت دولتی آن دشوار بود.
🔹رهبر اعلای شیعه آیت الله بروجردی (ره) در راس آن مبارزه قرار داشتند و ایشان شاه را برای محدود سازی، طرد و انحلال تشکیلات بهاییت سخت تحت فشار قرار داده بودند.
🔸ضدیت آیت الله بروجردی با پیوند بهاییت و رژیم پهلوی، مشروعیت شاه را زیر سئوال میبرد. لذا شاه مدام به ایشان قول میداد بهاییت را محدود خواهد نمود.
🔻ب. پس از کودتا
مقارن با کودتا انجمن حجتیه تولد یافت و همزمان تمام گروهها، احزاب، سازمانها و انجمنهای دهه ۲۰ فرو پاشیدند.
🔹در این میان حتی انجمن تبلیغات اسلامی دکتر شهاب پور هم که تشکلی سراسری، نظم یافته، دارای چندین هزار نیروی مجرب و باسواد و کارکشته در تبلیغات بود به زوال رفت.
🔸حادثه حظیره القدس بهاییان در تهران به سال ۱۳۳۴ نقطه عطف می باشد. آن سال پس از سخنرانی های آقای فلسفی از رادیو ایران علیه بهاییت مردم به هیجان آمدند و تحرکاتی علیه بهایبت انجام دادند. دولت بی درنگ حظیره القدس بهاییان در تهران را تصرف و گنبد آن را تخریب و همچنین چندین مرکز بهایی را در شهرهای مختلف توقیف کرد.
🔹دولت با این اقدام تبلیغ رسانهای گستردهای انجام داد و در دل مردم جا باز کرد به طوریکه مردم و برخی از علمای مشهور کار دولت را اقدامی شایسته علیه بهاییت تلقی و از شاه تشکر کردند و نامه تبریک هم برای آیت الله بروجردی فرستادند.
🔸وزیر کشور (اسداله علم) همان ایام در مجلس حاضر شد و از صدور بخشنامهای خبر داد و گفت که به موجب آن بخشنامه هر نوع فعالیت بهاییان و همچنین فعالیت های ضد بهاییت ممنوع است و مبارزه با بهاییت نیز از امور مختص به دولت میباشد.
🔻ج. مبارزه انجمن
پس از آن حادثه و پیامدهایش، دور جدید مبارزه با بهاییت با مدتی وقفه آغاز گردید. این بار انجمن حجتیه به میدان آمد. مبارزه این دوره با بهاییت را میتوان به شرح زیر معرفی نمود:
▫️۱- حرفهای و تخصصی شد.
▫️۲- به قشر نخبگان منتقل گردید.
▫️۳- مردم از مبارزه کنار نهاده شدند.
▫️۴- مساجد و هیاتهای مذهبی، دیگر کانون مبارزه نبودند.
▫️۵- مبارزه با بدعتها و بد دینی که طی هزاره گذشته به روحانیت تعلق داشت به یک تشکل غیر روحانی سپرده شد.
▫️۶- یکی از مهمترین منابع بسیج اجتماعی روحانیت به تدریج از دست رفت.
▫️۷- مبارزه به چالشی صرفا علمی و غیر سیاسی تبدیل گردید.
▫️۸- از آشوبهای اجتماعی ناشی از نزاع مردم با بهاییان جلوگیری گردید.
▫️۹- مبارزه صرفا در انحصار یک تشکیلات شناخته شده قرار گرفت.
▫️۱۰- رفتارها، برنامهها و تاکتیکهای مبارزه تعریف شده، پیش بینی پذیر و مدیریت شده صورت میگرفت.
▫️۱۱- هدف غایی مبارزه نابودی بهاییت تعریف نشده بود.
▫️۱۲- این مبارزه، مانع هدف غایی رژیم (رشد دادن بهاییت) به شمار نمیرفت بلکه ممد و مساعد نیز محسوب میگردید.
▫️۱۳- جریان داشتن این مبارزه به افکار عمومی پیام می داد که شاه با مبارزه با بهاییت موافقت دارد و لذا بر وجاهت دینی شاه افزوده میشد.
▫️۱۴- انجمن نیز به عنوان تشکلی علمی و حامل یک گفتمان دینی منحصربفرد(متفاوت از روحانیت) و روزآمد جلوه مینمود.
🔅@moghadasnama