تصویرسازی ملی از طریق گردشگری
●کشورهای مختلف جهان سعی دارند ویژند (برندی) از خود بسازند که نشاندهنده ویژگیهای مثبت و برانگیزاننده باشد. ویژند ملی شیوهای از راهبرد کلان بازاریابی و ترویج برای افزایش آگاهی عمومی درباره تصویر یک کشور بهمنظور جذب مشتریان اعم از تجار، گردشگران و شرکتهاست و البته با وجود اینکه در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما ریشه در انقلاب صنعتی قرن ۱۸ داردکه صنعت باخود رقابت برسرفروش بیشتروترغیب مخاطب به مصرف بیشتر را به همراه آورد.
●تفاوت عمدهای که شاید برندهای ملی با برندهای اقتصادی دارند، این است که این برندها،بیشتر نمادین وهویتسازهستند وبه همین دلیل ماهیت فرهنگی آنها پررنگتر است. به همین دلیل از اصول «برندسازی فرهنگی» پیروی میکنند و با نمادها و اسطورها سروکار دارند. از طرف دیگر در برندسازی ملی، اصول و شیوههای برندسازی مکان، مورد توجه است.
●برندسازی ملی بیشتر بر وجوه دپیلماتیک، رسانه ای و تاریخی تمرکز دارد که دشمن با منزوی سازی، تصویرسازی ایران هراسی و تهاجم به تمدن باستان ایران بدنبال حذف هویت ملی ایرانی در جهان می باشد.برندسازی ملی با عوامل مختلفی گره خورده است؛ از جغرافیای طبیعی گرفته تا اخلاق و رفتار مردم، قوانین جاری در یک کشور، تولیدات فناورانه، پویایی اقتصادی و...؛ درنتیجه نمیتوان آن را تکعاملی محسوب کرد. باید پذیرفت که غفلت طولانیمدت ما در مقابله با این تخریب در تقویت آن اثرگذار بوده اما امروزه با کمرنگشدن نقش رسانههای رسمی و جریان اصلی بر شکلدهی افکار عمومی با شخصیشدن رسانهها و به میدان آمدن شبکههای اجتماعی فرصتی تاریخی برای اصلاح این تصویر مجعول برای ما فراهم آمده است که با تصویر واقعی ایران بهعنوان کشوری تاریخی و باستانی، دارای فناوری و شهرسازی پیشرفته، پیشرفتهای علمی، تنوع اقلیمی، آثار تاریخی بینظیر و مردمی مهماننواز و مهربان روبهرو شوند.
●تجربه ایران درخصوص برنامهریزی برای سفر چینیها، یک مجموعه اقدامات ترکیبی بود که در راستای اصلاح برند ملی ایران گام مهمی محسوب میشد. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با تعریف پروژهای به نام «سلام ایران» از اینفلوئنسرها و چهرههای شناختهشده در فضای مجازی برای تبلیغ گردشگری ایران دعوت کرد که به ایران بیایند و با تولید محتوا ایران را برای مخاطبان خود معرفی کنند.
●در این راستا درسال گذشته چهار گروه ۲۰نفره از اینفلوئنسرهای چینی به ایران آمدند. این افراد ۶۰ میلیون دنبالکننده درشبکههای اجتماعی چینی دارند.آنها به ۱۲استان کشورسفرودرباره طبیعت وتنوع اقلیمی،تاریخ وفرهنگ،جاده ابریشم و خوراکهای ایرانی حدود ۳۵۰ پست را در شبکههای اجتماعی خود مثل ویچت، ویبو، دویین و... انتشار دادند که ۱۴۰ میلیون بار دیده شد. با این سفر ۱۰درصد ازجمعیت یک میلیاردو۴۰۰ هزارنفری چین با جاذبههای چینی آشنا شدند. البته این پروژه به چین محدود نشد و اینفلوئنسرهایی از سنگاپور، امارات، مصر،کویت وانگلستان هم درذیل این پروژه به ایران آمدند.درصورتی که این پروژهها در دولت چهاردهم همچنان با بازنگری روشهای اجراشده وبازیابی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ادامه یابد وبه محدوده بزرگتری از فعالان فضای مجازی جهان گسترش یابد، میتواند گام مهمی باشد برای اینکه ایران ازاین ظرفیت ایجادشده استفاده حداکثری را ببرد.
به اذعان سازمان ملل باعث رشد ۵۰درصدی ورود گردشگر با ورود حدود شش میلیون گردشگر خارجی به ایران در سال ۲۰۲۳ و صعود ششپلهای ایران در ردهبندی جهانی شده و براساس آمارهای رسمی۷۰ درصد گردشگران ورودی به ایران را شهروندان کشورهایی تشکیل میدهند که برای ورود به کشور به روادید نیاز ندارند. البته باید به یاد داشت که هدفگذاری برنامه پنجساله هفتم توسعه، میزبانی از ۱۵میلیون گردشگر خارجی است که تا رسیدن به این هدف راه طولانی در پیش داریم.
پ.ن
میراث جهانی ثبتشده ایران شامل ۲۸ مورد از مکانهای تاریخی ــ فرهنگی و طبیعی است که این فهرست شامل ۲۶ مورد از میراث فرهنگی و دو اثر میراث طبیعی است.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿
8_2991.pdf
1.36M
کمک های جو بایدن
نویسنده: سید مهدی طالبی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿
قیمت فال به نرخ 1403
پدیده های زیرین فرهنگی که بی کنشگر است!
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
●بلایند دیت مذهبیا
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿
●بالغ بر 150 نوع بازی سنتی که در ایران وجود داشته که به مرور زمان و با تغییر شیوه ها و سبک زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است و متاسفانه بازی های سنتی که با فرهنگ بومی و محلی ما همخوانی داشتند ازبین رفته است.
●دلایل از بین رفتن بازی های سنتی در نسل جدید:
-جذابیت های بازی های مجازی
- تک فرزندی و کمبود خواهر و برادر
-شاغل شدن خانم ها
- بی حوصلگی خانم ها
-کم رنگ شدن صله رحم
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿
●صادرات کتاب به کشورهای خارجی نیازمند سیاستگذاری درست است که از طریق سه اقدام می توان این موضوع را به ثمر نشاند:
-حمایت از آژانس های ادبی که نقش بازاریابی کتاب در فضای بین الملل را دارند.
-برگزاری رویدادهای فلوشیپ که امکان رایزنی ناشران داخلی و خارجی را فراهم می کند.
-طرح گرنت که سرمایه گذاری جهت ترجمه و نشر کتاب را در سطح بین الملل فراهم می سازد.متاسفانه در تصویر بالا میزان حمایت های کتاب ها در روند چند سال اخیر را با کاهش سرمایه گذاری میتوانیم مشاهده کنیم.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿