eitaa logo
#محبت_الله
158 دنبال‌کننده
601 عکس
918 ویدیو
119 فایل
این کانال برای انتشار سوالات و پاسخ هایی هست که در گروه محبت الله توسط شما عزیزان مطرح می شود است . آیدی کانال لینک گروه https://eitaa.com/joinchat/2909339689C8d3e6a1347 ارتباط با ادمین @Hamidrezanajibi13_76
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از #محبت_الله
توحید.mp3
1.32M
🔹استاد صمدی آملی از شاگردان بزرگ علامه حسن زاده آملی 🆔@mohabbat_allah
خداوند چرا انسان را خلق کرد؟ 👌👌جواب ملا صدرا رحمه الله: 🔶محبت خداوند به همه مخلوقات خداوند در قرآن کریم خود را نور آسمان­ها و زمین معرفی می‌کند: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (نور، 35). 🔷ملاصدرا - بنابر اصالت وجود - نور را در حقیقت و معنا، عین وجود می‌داند. ازاین‌رو خداوند نور محض یا وجود صرف است. (صدرالدین شیرازی، 1361، ج4، ص356) و با اشراق نور او، ماهیات از خفا به ظهور می­ رسند و از غیب و عدم، پا به عرصه ظهور و وجود می‌گذارند. بنابراین وجود هر چیزی تجلی نور الهی است؛ نوری که موجب ظهور ماهیات می‌شود (همان، ص360). 🔶این نور همان رحمت الهی است که بنابر آیه کریمه «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ» (اعراف، 156) شامل جمیع موجودات است. به تعبیر ملاصدرا رحمتی که هر شیئی را شامل است، وجه حق - یا همان وجود اشیا - است؛ زیرا بنابر آیه کریمه «کلّ شیء هالک إلا وجهه» (قصص، 88) غیر وجه خداوند هالک است؛ چراکه آنچه غیر وجه اوست، موجود نیست (صدرالدین شیرازی، 1990، ج9، ص375). 🔷بنابر قاعده «من احبّ شیئا احبّ آثاره» (سبزواری، 1383، ص176) هرکس چیزی را دوست داشته باشد، به­یقین تمام چیزهایی را که مستند به اوست و از او صادر شده است، دوست خواهد داشت. ازآنجاکه خداوند ذات خود را دوست دارد: «واجب الوجود اعظم مبتهج بذاته»، تمامی اشیا را از آن جهت که از ذات او صادر شده‌اند، دوست دارد؛ از این جهت است که اراده می‌کند اشیا ایجاد شوند. اینکه «خداوند اشیا را اراده می ­کند و آنها را دوست دارد» با عبارت «فقط از آن جهت که از او صادر شده­اند» مورد تأکید قرار می‌گیرد (صدرالدین شیرازی، 1990، ج2، ص264؛ 1354، ص135؛ سبزواری، 1383، ص360) به این دلیل است که قاعده فلسفی «إن العالی لا یرید السافل» اشکالی بر آن وارد نکند. توضیح اینکه، اگر موجودی عالی - مانند خداوند - هنگام انجام فعل، توجه به سافل - مانند معلول خود - داشته باشد و آن را اراده کند، مستلزم این است که به ­واسطه سافل به نوعی کمال دست یابد؛ زیرا در این صورت برای عالی، وجود سافل از عدم آن اولویت دارد و این نوعی استکمال است؛ درحالی­که از نظر عقلی، کامل شدن علت به­ واسطه معلول محال است. جواب ملاصدرا به این مطلب آن است که «خداوند اشیا را از جهت ذات آنها اراده نمی­کند [و از این جهت به آنها توجهی ندارد]؛ بلکه این اراده و توجه به­خاطر آن است که از ذات خود او صادر شده ­اند» (صدرالدین شیرازی، 1354، ص135). 🔶 بنابراین «اگر خداوند مخلوق خود را دوست دارد، به این دلیل است که آن مخلوق اثری از آثار ذاتش و رشحه­ای از رشحات فیض خود اوست. در نتیجه وجود آن مخلوق، بهجت و خیری برای خداوند حاصل نمی­کند؛ بلکه بهجت خداوند به چیزی است که ذاتاً محبوب اوست و آن، ذات خود خداوند است که هر کمال و جمالی، فیضی از جمال و کمال اوست» (همان). 🔷بنابراین خداوند به ­سبب علم به ذاتی که منبع هر جمال و کمالی است، شدیدترین ابتهاج را به ذاتش دارد و نیز ابتهاج به آثاری دارد که از ذاتش صادر می‌شود. از این ‌رو ممکنات را نه به­ سبب ذاتی امکانی‌شان، بلکه به این سبب که از لوازم ذات هستند، دوست می‌دارد. بر این اساس است که برخی عرفا گفته‌اند: «لولا العشق ما یوجد أرض و لا سماء و لا برّ و لا بحر و لا هواء و لا ماء» (همو، 1361، ج5، ص389). ❤️علت نامگذاری این کانال و گروه همین است و بس.❤️ @mohabbat_allah
🔹توحید در محبت 💖 بعد از توحید در ذات، بعد از توحید در صفات، بعد از توحید در مقام افعال، بعد از توحید در اسماء، بعد از توحید در حکم، بعد از توحید در عبادت، بعد از توحید در تمام اعمال، نوبت می‌رسد به عالی‌ترین مرتبه‌ی توحید و آن عبارت است از توحید در محبت؛ یعنی بشر ‌وقتی حقیقتاً موحّد شده که در قلب و مغزش، یعنی در آنجا که کانون مهر و محبّت و دوستی است، به جز یک محبوب و به جز یک مقصود نباشد. ❇️ معنای توحید در محبّت این است که بشر موحّد، باید دوستی‌اش به خدا منتهی بشود؛ به اینجا که رسید توحید کامل می‌شود. 📚 برگرفته از کتاب مصباح الهدی، ج2، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی.   🆔 @mohabbat_allah
ادامه بیان لطیف و عمیق ملا صدرا در مورد محبت الله: 🔷در آیاتی از قرآن کریم از محبت خداوند به آدمیان و محبت عده‌ای از آدمیان به خداوند سخن گفته شده است. ❤️❤️❤️ملاصدرا با تعریف محبت به «ابتهاج به امر موافق»، حقیقت آن را در خداوند می‌داند و بیان می‌کند که اطلاق محبت بر غیر خداوند مجازی است؛ همان‌گونه که اطلاق وجود بر غیر او به مجاز است.(عمق جواب در این است . حوصله کنید و ساعتها روی این فکر کنید)❤️❤️❤️👌👌 🔷بنابراین هر ممکنی جهتی از جهات کمال خداوندی است👌 و محبت خداوند به ذاتش، محبت به تمامی ممکنات است؛ اما ممکنات در قبول تجلی خداوند و حکایت کردن از ذات الهی از نظر قرب و بُعد یا کثرت و قلّت حجاب، متفاوت هستند و آدمی می‌تواند با ایمان و عمل صالح، حجاب را از قلبش مرتفع کند و دارای وجودی قوی‌تر و به‌تبع آن مورد محبت بیشتر از طرف خداوند واقع شود. @mohabbat_allah
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهربانی محض الهی .ببینید خداوند چقدر دوست داشتنی است چقدر مهربانه چقدر........❤️❤️❤️❤️ این محبت سینه انسان را می شکافت و به عمق جان نفوذ می کند. ❤️خدایا به هیچ قیمتی تو را از دست نخوام داد. ❤️❤️❤️این عشق ارزش دارد❤️❤️❤️ @mohabbat_allah
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجر کسی که محبت خداوند را در دل دیگران می اندازد. @mohabbat_allah
tarsa balasi.mp3
3.1M
شعر با صدای استاد شهریار ❤️در جنگ بین محبت الله و محبت غیر ببینید چطور شهریار هنرمندانه محبت الله را انتخاب می کند؟ یوخ صنم ! آنلامادیم ، آنلامادیم ، حاشا من ، بوراخیب مسجدیمی ، سنله کلیسایه گلیم! گل چیخاق طور تجلاّیه ، سن اول جلوه‌ای طور، من‌ ده موسا کیمی اول طوره تجلاّیه گلیم. 🔵در طول روز چند بار محبت غیر عرضه می شود؟ 😔آیا ماهم مانند شهریار پیروز می شویم؟ @mohabbat_allah
20.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عارف واصل علامه دهر آیه الله حسن زاده آملی حفظه الله @mohabbat_allah
🔹معرفی کتاب نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 🆔 @mohabbat_allah
🔹معرفی کتاب توحید متفکر شهید استاد مطهری 🔸این کتاب مجموعه هفده جلسه بحث و انتقاد انجمن اسلامی پزشکان درباره‌ " توحید " در سالهای 46 و 47 می‌باشد که از نوار استخراج و پس از تنظیم‌ به صورت حاضر درآمده است . در تنظیم این مجموعه - چنانکه پس از شهادت‌ استاد عمل شده است - به اصلاح برخی عبارات اکتفا شده و هیچ‌گونه دخل و تصرفی صورت نگرفته و به طور کلی حالت گفتاری مطالب حفظ گردیده است . پس از بحث هر جلسه سؤالاتی توسط حضار مطرح شده که استاد پاسخ گفته‌اند ، در برخی موارد سؤالات خلاصه شده است . در یکی از جلسات به مناسبت بحث‌ " ماده و انرژی " از مرحوم استاد رضا روزبه ( از پایه‌گذاران مدرسه علوی‌ ) دعوت به عمل آمده که در این زمینه سخن بگویند . بیانات ایشان عینا درج گردیده است . در بحث " توحید و تکامل " در یکی از جلسات ، سخنران یکی از حضار بوده است که در موضوع " نظریات جدید درباره تکامل‌ جانداران " بحث کرده است ، بیانات ایشان نیز عینا آورده شده است . به نظر می‌رسد که این کتاب از نظر سبک بحث و پرداختن به مسائل علمی‌ مرتبط با مسأله توحید از موقعیت ممتازی برخوردار است و مطالعه آن برای‌ اقشار مختلف مفید خواهد بود . بدیهی است که عناوین سرفصل‌ها و تیترهای مختلف کتاب توسط تنظیم کننده‌ استخراج شده است . تنظیم اولیه و تصحیح چاپی کتاب توسط جناب آقای محمد کوکب انجام شده است که از زحمات ایشان تشکر و قدردانی می‌شود . 🆔 @mohabbat_allah