تایید سید توسط علامه امینی رحمه الله:
سید عمادالدین نسیمی که سید و حسینی نیز تخلص میکرد، در سدهی نهم هجری ظهور کرد و با الهام از مکتب تشیع، علیه حکومتهای ستمگر عصر خود زبان به عصیان گشود و جان بر سر آن باخت و در شهر حلب شهید شد.
علامه امینی، شهداء الفضیله، ترجمه جلال الدین فارسی، تهران، 1362.
#مفاخر_شیعه
@mohabbat_allah
نمونه ای از شعر سید:
باهار اولدی گل ای دلبر تماشا قیل بو گلزاره
بوراخدی غنچه لر پرده، بشارت بولبول زاره
شقایق پرده دن چیخدی بویاندی باغ ایله بستان
ایرشدی گلشنی حسنون بویاندی رنگ ازهاره
منی منع ائتمه ای زاهد، گوونمه ذکره ای صوفی
کی سن مغرورسان ذکره منم مشتاق دیداره
کی هر بلهم اضل بیلمز ندور کی عشقین احوالی
ایرشمز قاصرین عقلی بو مغلق سر اسراره
عبیر و مشک و عنبر تک ریاحین دن چمن دولدو
سحرده طعن ائده ر ساچون نسین مشک تاتاره
کی چیخدی غنچه دن سنبل گریبان چاک ائده ر من تک
دلیندی غصه دن باغریم، سن ائتمه اوره گیم پاره
چمنلر مختلف اولدی هزار الوان چیچک لردن
آچیلدی نرگس و لاله و نسرین، شکوفه گلدی اشجاره
آچیلدی نرگس و لاله توتوبدور یاسمن چادر
سؤیودلر ارغوان تیتره ر، قمیشلر یئتدی انهاره
بنفشه گول تماشاسی غنیمت بیل کی بئش گوندور
ساتار معشوقه گول حسنون خریدار اول بو بازاره
ییغیلدی جانینا جانی، دمی عیسی نسیمی نین
وصال دردینه درمان ایرشدی جان بیماره
نسیمی
#شعر #عارفانه
@mohabbat_allah
🔵انسان بسیار عظمت دارد:
و تحسب أنک جرم صغیر
و فیک انطوی العالم الأکبر
این بیت با اینکه تفاسیر متعددی دارد، با این حال همه آنها ناظر به بیان بزرگی و عظمت انسان میباشند. حال به تفاسیر این شعر میپردازیم:
1. انسان در یک نگاه ساده بینانه ممکن است خود را تنها صاحب یک جسم مادی و خاکی بداند؛ اما این جسم مادی در درونش، انبوهی از معجزات و آیات الهی است. انسان نسخه کوچک شده این عالم است که تمام بزرگیهای این جهان از مرکب و بسیط، مجرد و مادی را در خود جای داده؛(طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق، حسینی، سید احمد، ج 4، ص 48، تهران، کتابفروشی مرتضوی، چاپ سوم، 1375ش.)
به بیانی دیگر، انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که هيچ آيت و نشانهای نيست مگر اینكه در انسان نظير آن وجود دارد.( حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، ج 12، ص 261، تهران، انتشارات میقات، چاپ اول، 1363ش.)
بنابر این تفسیر، این قسمت شعر را میتوان هممعنای این آیات قرآن دانست: «وَ فىِ الْأَرْضِ ءَايَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ * وَ فىِ أَنفُسِكمُْ أَ فَلَا تُبْصِرُونَ».
( الذاریات، 21: «در زمين براى اهل يقين نشانههايى [بر توحيد، ربوبيت و قدرت خدا] است. و [نيز] در وجود شما [نشانه هايى است] آيا نمى بينيد؟».
شعری پارسی نیز از این محتوا بهره گرفته است:
اى نسخه اسرار الهى كه تويى
وى آينه جمال شاهى كه تويى
بيرون ز تو نيست آنچه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهى كه تويى
(بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج 15، ص 372، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361ش.)
2.انسان علاوه بر این جسم مادی و خاکی دارای روح بوده و قدرت و توانایی پیشرفت بسیار بالایی را دارد. حتی در جسم انسانی نیز عقل وجود دارد و حتی اگر این جسم را معیار قرار دهیم، باز هم باید انسان را از همگان بالاتر دانست. مجموع اینها سبب رشد، تعالی و برتری انسان میشود و در این ابیات به انسان گوشزد شده است که، ای انسان! خود را تنها به عنوان یک انسان مادی فرض مکن، تو موجودی هستی با توانایی بالقوّه که در تو نهاده شده، و ابزارهای مناسب این تعالی، رشد کرده و به موقعیت مناسبی برسی که کسی را توان رسیدن به آن نباشد.
برخی نیز إحاطه علمی انسان که از علم الهی نشأت گرفته را بیان کردهاند،( صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق، خواجوی، محمد، ج 4، ص 391، قم، انتشارات بیدار، چاپ دوم، 1366ش)
برخی نفس و عقل کلی موجود در انسان،(خمینی، سید مصطفی، تفسیر القرآن الکریم، ج 1، ص 360، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ اول، 1418ق.)
برخی علم و عمل،( صدرالدین شیرازی، شرح أصول الکافی، محقق، مصحح، خواجوی، محمد، ج 3، ص 334، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، 1383ش.)
و برخی نیز جهت توانایی انسان برای یادگیری اسم اعظم الهی، انسان را در برگیرنده عالم اکبر دانستهاند.(فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 2، ص 319، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی(ع)، چاپ اول، 1406ق؛ مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 3، ص 272، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق.
ب.
و أنت الکتاب المبین الذی
بأحرفه یظهر المضمر
اینکه به انسان کامل، «کتاب» گفته شود، سابقه داشته و در میان اولیای الهی این استعمال وجود دارد. (فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، تحقیق، اعلمی، حسین، ج 1، ص 92، تهران، انتشارات الصدر، چاپ دوم، 1415ق.)
در همین رابطه روایتی منسوب به امام علی(ع) و امام صادق(ع) نیز وجود دارد: «صورت انسان، بزرگترين حجتهاى الهى بر آفريدگان است و آن كتابى است كه خداوند با دست [قدرت] خود آنرا نوشته و هيكلى است كه با حكمت خويش آنرا بنا نهاده است».( «الصورة الإنسانية هي أكبر حجج اللّه على خلقه، و هي الكتاب الّذي كتبه بيده، و هي الهيكل الّذي بناه بحكمته ... »؛ سروی مازندرانی، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی (الاصول و الروضة)، محقق، مصحح، شعرانی، ابو الحسن، ج 1، ص 128، تهران، المکتبة الإسلامیة، چاپ اول، 1382ق؛ هاشمى خويى، ميرزا حبيب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، ميانجى، ابراهيم، ج 19، ص 289، تهران، مكتبة الإسلامية، چاپ چهارم، 1400ق.)
#عظمت_انسان
@mohabbat_allah
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجلی صفات خداوند در انسان
#عظمت_انسان
@mohabbat_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷چه خوش بی مهربانی هردو سر بی
#محبت_الله
@mohabbat_allah
#محبت_الله
شگفتی دانشمندان از دقت فوق العاده دقیق خالق و طراح هوشمند #اثبات_خدا #خدا @mohabbat_allah
الله اکبر
بی اختیار خودشون دارن به سمت خداوند متعال میرن بدون اینکه حتی خودشون بدونن
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تعارض علم و دین از دیر باز چماق روشنفکران بر متدینین بوده،دریغ از اینکه علم با استقراء ناقص قادر نیست با دینی که با برهان(یقینیات)به دست آمده تعارض کند . نمونش همین کلیپ که شاید قبل از این روشن فکران می گفتند این آیه با علم تعارض دارد ولی ببینید که کتاب به ظاهر 1400 سال پیش چه معجزه ای می باشد.
#قرآن_معجزه
@mohabbat_allah
سلام علیکم
ریشه تشکیل و گسترش وهابیت ابن تیمیه است یا انگلستان ؟
(کتاب خاطرات مستر همفر )
#سوال_4
@mohabbat_allah