eitaa logo
#محبت_الله
158 دنبال‌کننده
595 عکس
917 ویدیو
119 فایل
این کانال برای انتشار سوالات و پاسخ هایی هست که در گروه محبت الله توسط شما عزیزان مطرح می شود است . آیدی کانال لینک گروه https://eitaa.com/joinchat/2909339689C8d3e6a1347 ارتباط با ادمین @Hamidrezanajibi13_76
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از #محبت_الله
107571_760.mp3
3.62M
به رسم ادب هرروز مدت کوتاهی صرف مناجات با اماممون میکنیم @mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
توحید.mp3
1.32M
🔹استاد صمدی آملی از شاگردان بزرگ علامه حسن زاده آملی 🆔@mohabbat_allah
🔹معرفی کتاب رساله بدیعه ◽️نویسنده کتاب : علامه حاج سید محمد حسین تهرانی ◽️این کتاب که پنجمین شماره در دوره علوم و معارف اسلام است، شامل درسهای استدلالی و حلی در جهاد و قضاوت و حکومت زن است و مجموعه ای است تفسیری، روایی، فقهی، علمی و اجتماعی و حاوی بحثی از ولایت فقیه است. نظر به اهمیت مباحث "رساله بدیعه" که مزیف برخی اشکالات و توهمات در باب حقوق زنان می باشد، برای استفاده عموم به فارسی نیز ترجمه و مستقلا چاپ گردیده است. مباحث این کتاب به دو مرحله زیر تقسیم گردیده است : ۱. مرحله اول: بحث کلی در فلسفه حقوق زن و مرد به طور عام؛ (شامل ۵ جهت) : جهت اول : نظام عالم با تمام کثرات آن نظامی است واحد، پیوسته و بر اساس حق. جهت دوم : نظام عالم، نظامی است جهت دار و هدایت شده. جهت سوم : در نظام عالم از حق هیچ موجودی فروگذار نمی شود. جهت چهارم: اختلاف قوای ظاهری و باطنی زن و مرد. جهت پنجم : تفکیک اعتبار های طبیعی، اجتماعی و سلوکی در زن و مرد. ۲. مرحله دوم : ادله شرعی فقهی پیرامون موقعیت زن در زمینه جهاد و قضاوت و حکومت (شامل چهار فصل) : فصل اول : بحث در آیه : «الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض؛ مردان سرپرست زنانند به دلیل آنکه خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده.» (نسا/ ۳۴) فصل دوم : بحث در آیه : «و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجة و الله عزیز حکیم؛ مانند همان [وظایفی] که بر عهده زنان است به طور شایسته به نفع آنان [بر عهده مردان] است و مردان بر آنان درجه برتری دارند و خداوند توانا و حکیم است.» (بقره/ ۲۲۸) فصل سوم : نظر فقها در عدم جواز تصدی مناصب حکومت و قضاوت برای زن. فصل چهارم : روایات در عدم تصدی زن، قضاوت و حکومت و افتاء را در عدم جواز ورود زنان به مجلس شورا. @mohabbat_allah
my_files_pdf_pdf_ketab_badieh.pdf
1.76M
🔹فایل کتاب رساله بدیعه مولف : علامه سید محمد حسین طهرانی @mohabbat_allah
سلام علیکم چرا خداوند همه آیات رامحکم نیافرید بعضی را محکم وبعضی را متشابه آفرید؟؟ @mohabbat_allah
سلام علیکم ◽️(وجود متشابهات سبب زنده ماندن و همیشه تازه بودن قرآن است. اگر همه آیات محکم بودند قرآن موقعیت کنونی خود را از دست می داد. واینکه قرآن در هر عصر احتیاج به تفسیر خاصی دارد و آیات آن پیوسته مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد در اثر وجود متشابهات است. اگر همه قرآن محکمات بود این کلام آسمانی موقعیت کنونی خود را از دست می داد. وجود متشابهات پشتوانه تازگی و ابدی بودن قرآن است.) قرشی، علی اکبر، قاموس القرآن، جلد ۴، ماده شبه. ◽️(متشابهات گنجینه اسرار و معانی است و اگر برتر و سودمندتر از محکمات نباشد کمتر از آنها نیست.) شهرستانی، هبة الدین، تنزیه التنزیل، چاپخانه حیدری، ۱۳۳۱ش، ص۸۴. ◽️(صاحب تفسیر «اطیب البیان» می نویسد: «وجود متشابهات لازم است؛ چون اگر بنا بود تمام معانی قرآنیه که «لارطب و لایابس إلاّ فی کتاب مبین» از معانی ظاهریه و باطنیه تا هفتاد بطن در قرآن واضح و روشن بود، از فصاحت و بلاغت و معجزیت خارج می شد و نقض غرض بود، و آیات قرآن از هزار بحارالانوار مجلسی مفصل تر می شد.)   طیب، عبدالحسین، اطیب البیان، ج۳ ص۱۱۴. ◽️(عبدالفتاح قاضی رئیس گروه قرآن جامع الأزهر مصر می نویسد: «حکمت و اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که معانی دقیق و اسرار بی کران را که عقول بشری در مقابل آن خاضع می گردند در ضمن آیات متشابهات به ودیعه قرار دهد.) قاضی،عبدالفتاح، من علوم القرآن، مکتبة الکلیات، الأزهریة، ۱۹۷۶م، ص۷۹. ◽️به نظر این حقیر باید دو مورد را در باره حکمت وجود متشابهات در قرآن مد نظر داشت : ۱. چون خداوند متعال به زبان انسان این آیات را نازل فرموده اند و تمام زبانها دارای این خصوصیت هست ؛ در تمام زبانها انسان ها با بعضی کلمات سعی می کنند سوء تفاهمات را برطرف کنند و منظور اصلی را برسانند و این خاصیت کلام است که چنین باشد و چون حقیقت قرآن (ام الکتاب) به صورت کلام درآمده چاره ای جز این حالت (داشتن محکم و متشابه) نیست. مگر اینکه قائل شویم خداوند متعال معانی را که عاری از هر گونه تشابه هستند به قلوب هر شخصی نازل بکند که این هم مشخصا امکان پذیر نیست. ۲. خداوند متعال خواست زمینه امتحان بشر را آماده کند که در سوره آل عمران به همین قضیه اشاره دارند : آل عمران هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ٧. ﺍﻭﺳﺖ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺁﻳﺎﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﻪ ﺑﺨﺶ ﻣﺮﺟﻊ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺑﺨﺶ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻳﺎﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻧﺎﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻣﺸﺘﺒﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﻲ ﻫﺴﺖ، ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺒﻪ ﺍﺳﺖ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻃﻠﺐ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻫﮕﺬﺭ ﺑﺮ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﻣّﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﻟﻬﻲ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻧﺪ، ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻣﺎ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﺯﻳﺮﺍ ﻗﺮﺁﻥ ـ ﭼﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺁﻥ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺘﺸﺎﺑﻬﺎﺗﺶ ـ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎﺳﺖ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ ﺩﺭﻧﻤﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ. دقت و تدبر در کل سوره آل عمران جایگاه پیامبر اسلام و اهل بیت (علیهم افضل صلوات الله) را مشخص می کند ؛ آنجا که در آیه ۱۰۱ می فرماید: آل عمران وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَن يَعْتَصِم بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ١٠١. ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭘﻴﺮﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺍﻳﻴﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎﺳﺖ؟ ﺷﻤﺎ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﺍﻳﻤﻦ ﺷﻮﻳﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺗﻤﺴﻚ ﺟﻮﻳﺪ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻤﺴﻚ ﺟﺴﺘﻪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻤﺴﻚ ﺟﻮﻳﺪ، ﻗﻄﻌﺎ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. خداوند متعال هدایت را در دو چیز می داند؛ قرآن و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ضرورت وجود اهل بیت علیهم السلام هم با حدیث ثقلین در طول وجود مبارک حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم مشخص می باشد. @mohabbat_allah
🔹پاسخ استاد اخگری سلام و رحمه الله عاقبت بخیر باشید انشاءالله ۱. دنیا دار امتحان است و آیات متشابه خود وسیله‌ای برای امتحان برخی 《فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه 》 ۲. روشی برای ترغیب افراد تا در کلام الله تامل و غور فراوان نمایند وگرنه مانند بسیاری از کتب دیگر با چندبار خواندن تکراری و بیفائده می شد. ۳. درک و شعور افراد متفاوت بوده و همه توانائی هضم هر مطلبی را ندارند فلذا برخی مطالب فقط برای ( متعمّقون ) آورده شده تا هر کس به فراخور ظرفیتش ظرف خود را پر نماید و... @mohabbat_allah
30.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نام او ... برای او مجموعه تدریس (برهان) (کارگاه شناخت) بینش،گرایش و منش ما بر یکدیگر مؤثر هستند و انتخاب ما به وسیله این ۳حس ماست بینش ما که انتخاب ما به وسیله آن انجام میشود به ۲نوع فرعی و اصلی تقسیم میشود بینش های فرعی بر بخش کمی از زندگی ما تأثیر دارد و بینش های اصلی بر کل زندگی ما تأثیر گذار هستند به گونه ای که پاسخ ما به آنها ۲ زندگی کاملا متفاوت را میسازد از بینش های اصلی با عنوان (اصول عقاید) یاد میشود بینش های اصلی شامل: ۱_معرفت شناسی ۲_انسان شناسی ۳_هستی شناسی ۴_خدا شناسی ۵_راهنما شناسی ۶_راه شناسی ۷_فرجام شناسی پاسخ به این پرسش ها که سازنده لذت های ماست بر اساس آگاهی های ماست اگر آگاهی های ما سطحی باشد نباید انتظار لذت عمیق و نامحدودی را داشته باشیم 🆔@mohebbat_allah
Baghare_46L.mp3
3.63M
🔹قرار روزانه تفسیر: 🔷سوره مبارکه بقره مفسر: 🔶 آیت الله جوادی آملی ✔️جلسه شصت و ششم @mohabbat_allah
🔷رابطه بین اهل بیت پیامبر و اصحاب گرانقدر وی از دریچه تاریخ 🔷بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است! به گونه‌ای که عایشه، دختر ابوبکر، همسر پیامبر بود. سپس حفصه، دختر عمر را به نکاح خویش درآورد. از طرفی فاطمه را به ازدواج علی درآورد. همچنین رقیه را به نکاح عثمان درآورد که نتیجه‌اش فرزند پسری به نام عبدالله بود که در هفت سالگی در اثر زخم شدیدی که از منقار خروس به چشمش ایجاد شده بود، وفات یافت و چون رقیه نیز در سال دوم هجری در مدینه وفات یافت، پیامبر دختر دیگرش ام‌کلثوم را به همسریش درآورد و چون ام‌کلثوم نیز پس از چندی از دنیا رفت، پیامبر فرمود: اگر دختری دیگری داشتم باز به عثمان می‌دادم؛ و لذا ملقب به "ذوالنورین" گردید. در واقع پیامبر، داماد ابوبکر و عمر است و علی و عثمان نیز داماد پیامبرند خود علی نیز دخترش ام‌کلثوم را به ازدواج عمر! درآورد، که صاحب فرزندی به نام زید شد. همچنین زمانی که جعفربن ابیطالب -برادر علی- به شهادت رسید، همسرش اسماء بنت عمیس، به ازدواج ابوبکر درآمد که نتیجه آن، پسری به نام "محمدبن ابی‌بکر" است که حضرت علی او را بعدها به ولایت مصر منصوب کرد زمانی که ابوبکر وفات یافت، علی همسر او را به نکاح خود در آورد و فرزندی به نام یحیی از او متولد شد همچنان که در خطبه ۶۷ نهج البلاغه آمده است، محمد فرزند ابوبکر، مورد علاقه فراوان علی بود و در کنار فرزندان خود او را بزرگ کرد و به هنگام خلافتش او را به زمامداری مصر منسوب نمود وقتی دو دختر یزدگرد را به مدینه آوردند، عمر یکی را به عقد امام حسین و دیگری را به عقد محمد پسر ابی بکر درآورد امام حسین از شهربانو، زین‌العابدین را صاحب شد و محمدبن ابی‌بکر نیز از همسرش، صاحب پسری به نام "قاسم" گشت و بنابراین آن دو پسر خاله هم بودند قاسم نیز بعدها با دخترعموی خود "اسماء" دختر عبدالرحمن بن ابی‌بکر ازدواج کرد و از وی دختری به نام "ام‌ فروه" به دنیا آورد که همسر امام باقر و مادر امام صادق گردید و از این جهت امام صادق فرمود "ولدنی ابوبکر مرتین" ابوبکر دو بار جد من است و قرابت دیگر، ازدواج امام حسین با حفصه، دختر عبدالرحمن بن ابی‌بکر، نوه ابوبکر است که پس از شهادت، با عبدالله بن زیبر ازدواج کرد همچنین ام‌ کلثوم دختر جعفربن ابی‌طالب، همسر ابان، پسر عثمان بود و سکینه دختر امام حسین، همسر زید، پسر عمروبن عثمان، نوه‌ی عثمان بود همچنین فاطمه، نوه دوم علی (دختر دیگر امام حسین)، همسر نوه دیگر عثمان، عبدالله بن عمرو بن عثمان بود که بعد از وفاتِ حسن، نوه علی (پسر امام حسن) با او ازدواج کرد و فرزندی به نام محمد آورد همچنین نوه امام حسن، ام قاسم، دختر حسن مثنی همسر نوه دیگر عثمان، مروان پسر ابان‌بن عثمان بود که او هم پسری به نام محمد بن مروان به دنیا آورد نام سه تن از فرزندان حضرت علی، ابوبکر، عمر و عثمان بن علی بوده است که همگی همراه برادران دیگر خود، حسین، ابوالفضل و جعفر، در واقعه کربلا به شهادت رسیده‌اند، اما می‌بینیم که از آن‌ها با این‌که این همه از کربلا و شهدایش سخن می‌گویند، هیچ ذکری نمی‌شود نام دو تن از فرزندان امام حسن، ابوبکر و عمربن حسن است، که ابوبکر نیز همراه عموهایش در کربلا به شهادت می‌رسد، اما از او نیز نیز به خاطر نامش، نامی برده نمی‌شود نام دو تن از فرزندان امام حسین نیز ابوبکر و عمر بوده است که آن دو نیز همراه با پدر و عموها و برادرانش در همان واقعه کربلا به شهادت می‌رسند اما باز هم به خاطر نامشان از آن‌ها ذکری به میان نمی‌آید نام دو تن از فرزندان علی پسر حسین، ملقب به زین‌العابدین که یکی از کنیه‌های او نیز "ابوبکر" بوده است- "عمربن زین‌العابدین" و "عایشه‌بن زین‌العابدین" بوده است نام سه تن از فرزندان موسی‌بن جعفر (امام موسی کاظم) ابوبکر، عمر و عایشه بوده است! نام یکی از فرزندان علی‌بن محمد (ملقب به هادی) عایشه بوده است دانستن بد نیست همه این‌ها قوم و خویش بوده‌اند و با صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کردند و بعد از ۱۴۰۰ سال، عوام هنوز دنبال تفرقه بین آن‌ها می‌گردند چقدر خوب می‌شد کمی تاریخ را مطالعه کنیم تا بهتر بفهمیم و آن‌را درک کنیم و درگیر تعصبات مذهبی و تاریخی نشویم. @mohabbat_allah
1جواب سوال از نامگذاری فرزندان حضرت علی علیه السلام.mp3
27.98M
🌱قسمت اول 🌱این سوال شامل چندین سوال می باشد، لذا در چند فایل صوتی جواب داده خواهد شد. 🌱این قسمت شامل مستندات قطعی از کتب معتبر شیعه و سنی می باشد که به صورت کلی بیانگر اختلافات بین اصحاب آقا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می باشد، لذا این شیعه نیست که به دروغ علم اختلاف را برافراشته باشد بلکه شواهد محکم تاریخی نشانگر این اختلافات و ظلمها می باشد. که مفصل در این فایل به آن پرداخته شده. @mohabbat_allah
جواب سوال از نامگذاری فرزندان حضرت علی علیه السلام 2.mp3
33.35M
🌱قسمت دوم 🌱در این قسمت موشکافانه وارد موارد اختلافی بین حضرت علی علیه السلام و صحابه می شویم و شواهد تاریخی متعددی از منابع فوق معتبر اهل سنت(از دیدگاه خودشان) می آوریم. @mohabbat_allah