eitaa logo
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
599 دنبال‌کننده
776 عکس
92 ویدیو
22 فایل
🔹لینک ناشناس برای ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات و سوالات: 🌐 https://harfeto.timefriend.net/17044845484447 💠برای ارتباط و سوال و انتقاد: @tabrizi_906
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠تفسیر به رأی و تشبیه و قیاس ⬅️عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَا آمَنَ بِي مَنْ فَسَّرَ بِرَأْيِهِ كَلاَمِي وَ مَا عَرَفَنِي مَنْ شَبَّهَنِي بِخَلْقِي وَ مَا عَلَى دِينِي مَنِ اِسْتَعْمَلَ اَلْقِيَاسَ فِي دِينِي. 🔻امام هشتم از گفته پدرش از طريق پدرانش از امير المؤمنين (عليه السّلام) نقل كرده كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود: خداى عز و جل فرمايد به من ايمان ندارد هر كه كلام مرا به رأی خود تفسير كند، مرا نشناخته هر كه مرا همانند خلقم پندارد! بر دين من نباشد هر كه در دينم قياس بكار برد. 📚الأمالی (للصدوق) , جلد ۱ , صفحه ۶ 🆔 @mohadesin_marefat_110
💠مواعظ گوهرباری از امام ششم علیه السلام ⬅️عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أَنَّهُ جَاءَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ عَلِّمْنِي مَوْعِظَةً فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنْ كَانَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُكَ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلثَّوَابُ مِنَ اَللَّهِ فَالْكَسَلُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْخَلَفُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَتِ اَلْعُقُوبَةُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلنَّارَ فَالْمَعْصِيَةُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْعَرْضُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْمَكْرُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلشَّيْطَانُ عَدُوّاً فَالْغَفْلَةُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْمَمَرُّ عَلَى اَلصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ كُلُّ شَيْءٍ بِقَضَاءٍ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَتِ اَلدُّنْيَا فَانِيَةً فَالطُّمَأْنِينَةُ إِلَيْهَا لِمَا ذَا. 🔻مردى نزد امام صادق عليه السّلام آمد و گفت: پدرم و مادرم فداى تو باد! مرا نصيحت كن. امام فرمود: اگر خداى متعال روزى تو را برعهده گرفته است چرا بايد نگران باشى؟ اگر روزى ات تقسيم شده باشد، چرا بايد حرص بورزى؟ اگر به حساب خدا ايمان دارى، چرا بايد ثروت جمع كنى؟ اگر خدا پاداش مى دهد، سستى و تنبلى براى چيست؟ اگر خداوند عوض مى دهد بخل ورزى براى چيست؟ اگر كيفر و دوزخ از سوى خداوند است، نافرمانى چرا؟ اگر مرگ است، شادمانى و غفلت چرا؟ و اگر عوض بر خداست، دروغ و نيرنگ چرا؟ اگر شيطان دشمن انسان است، غفلت چرا؟ و اگر از صراط خواهى گذشت، خودپسندى براى چيست؟ اگر همه چيز در قضا و قدر الهى گنجانده شده، اندوه و غصه براى چيست؟ و اگر دنيا نمى ماند، چرا بايد به آن اعتماد داشت؟ 📚الأمالی (للصدوق) , جلد ۱ , صفحه ۷ 🆔 @mohadesin_marefat_110
💠علت نامگذاری جمعه ⬅️عن محمّد بن سلیمان الدّیلمیّ، عن أبیه، قال: سألت جعفر بن محمّد علیهما السّلام: لم سمّیت الجمعة جمعة؟ قال: لأنّ اللّه (تعالی) جمع فیها خلقه لولایة محمّد و أهل بیته علیهم السّلام. 🔻محمّد بن سلیمان دیلمی از پدرش نقل کرد که او گفت: از امام صادق علیه السّلام پرسیدم، چرا جمعه، جمعه نامیده شد؟ فرمود: زیرا خداوند در آن روز آفریدگانش را برای ولایت محمد و خاندانش علیهم السّلام گرد هم جمع کرده است. 📚امالی شیخ طوسی جلد ۲، صفحه ۶۸۶ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نمایی از رویارویی سپاه ایران شیعی قزلباشان صفوی با اتراک عثمانی غاصب متجاوز در نبرد چالدران 🔘در این جنگ چالدران که بین شاه ایرانی اسماعیل اول (رحمة الله علیه) و سلطان سلیم یکم عثمانی واقع شد، صفویه به جهت قلت عدد و مجهز نبودن به توپخانه شکست خوردند و پایخت صفویه تبریز تسخیر شد و خود شاه اسماعیل صفوی که در خط مقدم بود مجروح شده و بعد از گذشت کمی از این شکست در جوانی از اسف و غم به طرز مشکوکی رحلت نمود (هر چند مورخینی به دروغ گفته اند خودکشی کرد لکن طبق تحقیق مسموم از دنیا رفت و در جای خود اثبات خواهیم کرد). 🔹در سال ۱٠۱۲ ق که جنگی بین شاه عباس صفوی و عثمانیان متجاوز به خاک ایران واقع شد انتقام جنگ چالدران از عثمانیان گرفته شد و مردم تبریز با صفویه همراهی نموده و شورش ایجاد کردند و سربازان عثمانی را سر بریده و به نیزه ها زدند و در این سال، تبریز از اشغال سنی های عثمانی وحشی آزاد شد. @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚫️نتایج شوم سقیفه در کلام شیخ مفید (ره) 🔺شیخ در کتاب الافصاح خود می نویسد: 🔹بدانید که اگر آن سه نفر بر آل محمد(علیهم السلام) مقدم نمی شدند و خلافت و ریاست بدست آن سه نفر اگر نمی افتاد! همانا مسلمانان با هم جنگی نداشتند! و در دین هیچ اختلافی نمی شد! و اهل جمل و خوارج و صفین جرئت نمی کردند خون اهل ایمان را حلال بشمارند! خون امیرالمومنین علیه السلام از روی جهل و استحلال ریخته نمی شد! امام حسن و امام حسین علیهما السلام کشته نمی شدند! حرمت اهل بیت علیهم السلام شکسته نمی شد! خون شان ریخته نمی شد! @Talabeh_nevesht110
لطفا برای شفای مریضی «یا من یجیب المضطر...» را بخونید🙏🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع علیهم السلام توسط وهابیت تسلیت باد.
💠اطاعت مطلقه از امام معصوم علیه السلام ⬅️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی الْجَارُودِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قُلْتُ لِلْأَصْبَغِ مَا کَانَ مَنْزِلَةُ هَذَا الرَّجُلِ فِیکُمْ فَقَالَ مَا أَدْرِی مَا تَقُولُ إِلَّا أَنَّ سُیُوفَنَا کَانَ عَلَی عَوَاتِقِنَا وَ مَنْ أَوْمَأَ إِلَیْهِ ضَرَبْنَاهُ. 🔻ابو جارود گوید به اصبغ بن نباته گفتم: این مرد (امیرالمؤمنین علیه السلام) چه جایگاهی در میان شما دارد؟ گفت: نمی دانم منظورت چیست! اما شمشیرهای ما بر شانه هایمان است و هر کس که او بدو اشاره کند گردنش را می‌زنیم! 📚الاختصاص - صفحه ۷۷ 🆔 @mohadesin_marefat_110
💠توصیف امیرالمومنین علیه السلام در زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔻پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: على عليه السّلام در آسمان هفتم مثل خورشيد تابان ظهرگاهى مى درخشد و در آسمان دنيا مثل ماه درخشنده شب است. خداوند از فضيلت به على بهره اى عطا كرده است كه اگر در ميان ساكنان زمين پراكنده شود، همگى نصيب مى بردند. همچنين از فهم به او بهره اى داده كه مردمان زمين پخش شود، همه بهره مند مى شوند. امام على عليه السّلام در نرم خويى به لوط پيامبر، خلق وخوى به يحيى، در زهد به ايوب، در سخاوت به ابراهيم خليل، در نشاط مثل سليمان بن داود، در توان مندى به حضرت داود شباهت دارد. روى پرده هاى بهشت نام على نوشته شده است. پروردگارم به من مژده داد كه على به وجود مى آيد. نزد من براى او مژده اى است بر ستوده بودنش نزد حق و پاك بودنش در جمع فرشتگان. على عليه السّلام تربيت شده مخصوص من است و نيز اعلان و چراغ هدايت من و بهشت من است و همچنين همدم من. پروردگارم مرا به وجود على انس بخشيد پس از خداوندم خواستم كه او را قبل از من قبض روح نكند و نيز خواستم كه فيض شهادت را پس از من نصيب على سازد، من وارد بهشت شدم در حالى كه ديدم حوريان على بيش از برگ درختان و قصرهاى على به شمار انسان هاست. على از من و من از على هستم. هركه ولايت على را بپذيرد، مرا پذيرفته است. دوست داشتن على نعمت و پيروى كردن از او فضيلت است كه فرشتگان آن را باور دارند. جن هاى صالح به او مى پيوندند. بى گمان پس از من بهتر از على بر زمين قدم نمى گذارد. على عزت است و مايه مباهات و راهنماى راه خداست. على نه شتاب زده است و نه در تباهى سهل انگارى دارد و نه عناد مى ورزد. زمين على را حمل مى كند و او را گرامى مى دارد. پس از من، گرامى تر از على را مادرى نزاييده است. على به هرجا فرود آمده، آن جا را مبارك ساخته است. خداوند حكمت را بر او نازل كرده و آن را با فهمش پوشانده است. فرشتگان همنشين على عليه السّلام هستند و او نمى بينند. اگر بنا بود پس از من به كسى وحى شود، به على وحى مى شد. خداوند به سبب وجود على عليه السّلام محافل را آراسته و لشگريان را گرامى داشته و شهرها را سبزى بخشيده و به سپاهيان عزت ارزانى داشته است. مثل على، خانه خداست كه حاجيان به زيارتش مى روند، درحالى كه به زيارت كسى نمى رود. على به ماه مى ماند كه وقتى در تاريكى طلوع مى كند، ظلمت و تاريكى را از بين مى برد. برآمدن در تاريكى‌ها پرتو مى افكند. على مثل خورشيد است كه به هنگام طلوع همه جا را روشن مى كند. خداوند در كتاب خود او را وصف كرده و در كلام خويش او را ستوده است و نيز آثارش را در او توصيف كرده و در منازل كرامت، روانش ساخته است. پس او در زندگى بزرگ و در مرگ شهيد است. 📚الأمالی (للصدوق) , جلد ۱ , صفحه ۸ 🆔 @mohadesin_marefat_110
💠موعظه‌های حضرت امام صادق علیه السّلام ⬅️عن جمیل عن أبی عبد اللّه علیه السّلام: قال خیارکم سمحاؤکم، و شرارکم بخلاؤکم، و من صالح الأعمال البرّ بالإخوان، و السّعی فی حوائجهم، و فی ذلک مرغمة للشّیطان، و تزحزح عن النّیران، و دخول الجنان. یا جمیل، أخبر بهذا الحدیث غرر أصحابک. قلت: من غرر أصحابی؟ قال: هم البارّون بالإخوان فی العسر و الیسر. ثمّ قال: أما إنّ صاحب الکثیر یهون علیه ذلک. و قد مدح اللّه صاحب القلیل فقال وَ یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [الحشر (۵۹): ۹]. 🔻امام صادق علیه السّلام فرمود: بهترین شما بخشنده ترین شماست و بدترین شما بخیل ترین شماست و از جمله اعمال صالح، نیکی به برادران دینی و تلاش در برآورده ساختن حاجات آنان است و در این کار پوزۀ شیطان به خاک مالیده می‌شود و دوری از دوزخ و داخل شدن در بهشت به دست می‌آید. ای جمیل! این حدیث را برای نیکان یارانت روایت کن. عرضه داشتم: نیکان یارانم چه کسانی هستند؟ فرمود: آنان کسانی هستند که در تنگدستی و آسایش به برادران دینی خود نیکی می‌کنند. سپس فرمود: اما برای ثروتمند، نیکی و احسان آسان است و خداوند احسان تنگدستان را ستوده است و فرموده: «و دیگران را بر خود مقدم می‌دارند هرچند خود فقیر باشند، کسانی که از بخل خویش بر کنار مانده باشند رستگارند. »[حشر (۵۹): آیۀ ۹] 📚امالی شیخ طوسی جلد ۱، صفحه ۱۵۰ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۱) 💠جن مومن شیعه در چهره انسان ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ یَرْفَعُهُ إِلَی مُعَتِّبٍ مَوْلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنِّی لَوَاقِفٌ یَوْماً خَارِجاً مِنَ الْمَدِینَةِ وَ کَانَ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ فَدَنَا مِنِّی رَجُلٌ فَنَاوَلَنِی کِتَاباً طِینُهُ رَطْبٌ وَ الْکِتَابُ مِنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ هُوَ بِمَکَّةَ حَاجٌّ فَفَضَضْتُهُ وَ قَرَأْتُهُ فَإِذَا فِیهِ إِذَا کَانَ غَداً افْعَلْ کَذَا وَ کَذَا وَ نَظَرْتُ إِلَی الرَّجُلِ لِأَسْأَلَهُ مَتَی عَهْدُکَ بِهِ فَلَمْ أَرَ شَیْئاً فَلَمَّا قَدِمَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام سَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ ذَلِکَ مِنْ شِیعَتِنَا مِنْ مُؤْمِنِی الْجِنِّ إِذَا کَانَتْ لَنَا حَاجَةٌ مُهِمَّةٌ أَرْسَلْنَاهُمْ فِیهَا. 🔻معتب غلام امام صادق علیه السّلام گفت: من روزی بیرون مدینه بودم و آن روز روز ترویه بود و مردی نزد من آمد و نامه ای به من داد که مهرش تر بود و نامه از امام صادق علیه السّلام بود که در مکه به حج رفته بود، من نامه را باز کردم و خواندم و در آن نوشته بود « فردا چنین و چنان کن» و به مرد نگاه کردم تا از او بپرسم چه زمانی نزد امام بودی ولی کسی را ندیدم، و چون آن حضرت برگشت از ایشان در مورد آن پرسیدم؛ فرمود: او یکی از شیعیان ما بود که از مؤمنان جن است و چون کار مهمی برایمان پیش آید آن‌ها را به دنبالش می‌فرستیم. 📚دلائل الإمامة ج ۱، ص ۲۷۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۲) 💠نوحه خوانی اجنه برای امام حسین علیه السلام ➖عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ زَوْجَةِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَتْ: مَا سَمِعْتُ نَوْحَ الْجِنِّ مُنْذُ قُبِضَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله إِلَّا اللَّیْلَةَ وَ لَا أَرَانِی إِلَّا وَ قَدْ أُصِبْتُ بِابْنِی قَالَتْ وَ جَاءَتِ الْجِنِّیَّةُ مِنْهُمْ تَقُولُ: أَلَا یَا عَیْنُ فَانْهَمِلِی بِجَهْدٍ***فَمَنْ یَبْکِی عَلَی الشُّهَدَاءِ بَعْدِی عَلَی رَهْطٍ تَقُودُهُمُ الْمَنَایَا***إِلَی مُتَجَبِّرٍ فِی مِلْکِ عَبْدٍ. 🔻ام سلمه همسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفت: از روزی که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلم درگذشت نوحه جنیان را نشنیدم مگر امشب - یعنی شب عاشوراء - و خودم را در حالتی می‌بینم که به مصیبت پسرم (امام حسین علیه السلام) مبتلا شده ام، گفت: یک جن مونث از آن‌ها آمد در حالی که می‌گفت: اى چشم!بكوش كه اشك بريزى، راستى كيست كه پس از من بر شهيدان حق بگريد. بر آن دسته‌اى كه مرگ آنان را به ستم به كام خويش كشانيد،در لباس بندگان. 📚الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۳۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۳) 💠اجنه ای که در شکل اژدها هستند/خلفای جنی اهل بیت علیهم السلام بر اجنه ➖عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: بَيْنَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْمِنْبَرِ إِذْ أَقْبَلَ ثُعْبَانٌ مِنْ نَاحِيَةِ بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ اَلْمَسْجِدِ فَهَمَّ اَلنَّاسُ أَنْ يَقْتُلُوهُ فَأَرْسَلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنْ كُفُّوا فَكَفُّوا وَ أَقْبَلَ اَلثُّعْبَانُ يَنْسَابُ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى اَلْمِنْبَرِ فَتَطَاوَلَ فَسَلَّمَ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَأَشَارَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَيْهِ أَنْ يَقِفَ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْ خُطْبَتِهِ وَ لَمَّا فَرَغَ مِنْ خُطْبَتِهِ أَقْبَلَ عَلَيْهِ فَقَالَ مَنْ أَنْتَ فَقَالَ عَمْرُو بْنُ عُثْمَانَ خَلِيفَتِكَ عَلَى اَلْجِنِّ وَ إِنَّ أَبِي مَاتَ وَ أَوْصَانِي أَنْ آتِيَكَ فَأَسْتَطْلِعَ رَأْيَكَ وَ قَدْ أَتَيْتُكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَمَا تَأْمُرُنِي بِهِ وَ مَا تَرَى فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ أَنْ تَنْصَرِفَ فَتَقُومَ مَقَامَ أَبِيكَ فِي اَلْجِنِّ فَإِنَّكَ خَلِيفَتِي عَلَيْهِمْ قَالَ فَوَدَّعَ عَمْرٌو أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اِنْصَرَفَ فَهُوَ خَلِيفَتُهُ عَلَى اَلْجِنِّ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَيَأْتِيكَ عَمْرٌو وَ ذَاكَ اَلْوَاجِبُ عَلَيْهِ قَالَ نَعَمْ . 🔻جابر گويد: امام باقر عليه السلام فرمود: در آن ميان كه امير المؤمنين عليه السلام (در مسجد كوفه) بر منبر بود، اژدهائى از طرف يكى از درهاى مسجد روى آورد، مردم آهنگ كشتنش كردند امير المؤمنين عليه السلام كسی فرستاد تا دست نگه دارند، مردم از كشتنش خوددارى كردند و او سينه كشان ميرفت تا پاى منبر رسيد، برخاست و روى دمش ايستاد و بامير المؤمنين عليه السلام سلام كرد، حضرت اشاره فرمود كه بنشيند تا خطبه‌اش تمام شود، چون از خطبه فارغ گشت، متوجهش شد و فرمود: كيستى گفت: من عمرو بن عثمان خليفه شما بر طايفه جنم، پدرم مُرد و بمن سفارش كرد خدمت شما آيم و نظر شما را بدست آورم، اكنون نزد شما آمدم تا چه دستور و نظر فرمائى. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: ترا بتقواى خدا سفارش ميكنم و اينكه باز گردى و در ميان جنيان بجاى پدرت باشى، و تو خليفه من هستى بر ايشان. عمرو با امير المؤمنين عليه السلام خداحافظى كرد و بازگشت. و او خليفه آن حضرتست بر جنيان! من به حضرت عرضكردم: قربانت، عمرو خدمت شما مى‌آيد و آمدن بر او واجبست‌؟ فرمود: آرى. 📚الکافي ج ۱، ص ۳۹۶ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۴) 💠صدای خاص اجنه که شنیدن آن برای بعضی انسان موجب بیماری و تب می شود ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَحْرَشٍ قَالَ حَدَّثَتْنِي حَكِيمَةُ بِنْتُ مُوسَى قَالَتْ: رَأَيْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَاقِفاً عَلَى بَابِ بَيْتِ اَلْحَطَبِ وَ هُوَ يُنَاجِي وَ لَسْتُ أَرَى أَحَداً فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي لِمَنْ تُنَاجِي فَقَالَ هَذَا عَامِرٌ اَلزَّهْرَائِيُّ أَتَانِي يَسْأَلُنِي وَ يَشْكُو إِلَيَّ فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَ كَلاَمَهُ فَقَالَ لِي إِنَّكِ إِنْ سَمِعْتِ بِهِ حُمِمْتِ سَنَةً فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَهُ فَقَالَ لِيَ اِسْمَعِي فَاسْتَمَعْتُ فَسَمِعْتُ شِبْهَ اَلصَّفِيرِ وَ رَكِبَتْنِيَ اَلْحُمَّى فَحُمِمْتُ سَنَةً . 🔻حکیمه گفت: دیدم امام رضا علیه السّلام بر در انبار هیزم ایستاده و پنهانی سخن می‌گوید و من کسی را نمیدیدم، گفتم: ای آقایم با که پنهانی سخن می‌گوئی؟ فرمود: این عامر الزهرائی است آمده و به من از کسی شکایت دارد، گفتم: ای آقایم میخواهم سخن او را بشنوم، فرمود: اگر سخنش را بشنوی یک سال تب می‌کنی، گفتم: ای آقایم می‌خواهم بشنوم، فرمود: بشنو، گوش دادم صدایی مانند سوت بود و تب بر من غالب شد و یک سال تب کردم. 📚الکافي ج ۱، ص ۳۹۵ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۵) 💠تقیه از اجنه جاسوس و خبر چین/دشمنان اهل بیت علیهم السلام از اجنه ➖عَنْ قَبِيصَةَ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيِّ قَالَ : دَخَلْتُ عَلَى اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ اَلْبَوْسُ بْنُ أَبِي اَلدَّوْسِ وَ اِبْنُ ظَبْيَانَ وَ اَلْقَاسِمُ [عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ] اَلصَّيْرَفِيُّ فَسَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ وَ قُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَدْ أَتَيْتُكَ مُسْتَفِيداً قَالَ سَلْ وَ أَوْجِزْ قُلْتُ أَيْنَ كُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَللَّهُ سَمَاءً مَبْنِيَّةً وَ أَرْضاً مَدْحِيَّةً وَ طَوْداً أَوْ ظُلْمَةً وَ نُوراً قَالَ يَا قَبِيصَةُ لِمَ سَأَلْتَنَا عَنْ هَذَا اَلْحَدِيثِ فِي مِثْلِ هَذَا اَلْوَقْتِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ حُبَّنَا قَدِ اُكْتُتِمَ وَ بُغْضَنَا قَدْ فَشَا وَ أَنَّ لَنَا أَعْدَاءً مِنَ اَلْجِنِّ يُخْرِجُونَ حَدِيثَنَا إِلَى أَعْدَائِنَا مِنَ اَلْإِنْسِ وَ أَنَّ اَلْحِيطَانَ لَهَا آذَانٌ كَآذَانِ اَلنَّاسِ. 🔻قبیصه جعفی گوید: بر امام صادق جعفربن محمد علیه السلام وارد شدم در حالی که البوس بن ابی الدروس و ابن ظبیان و القاسم بن الصیرفی در نزد ایشان بودند. سلام کردم و نشستم و گفتم: یا بن رسول اللَّه شما کجا بودید پیش از آنکه خدا آسمان ساخته و زمین گسترده و ظلمت یا نور را بیافریند؟ فرمود: ای قبیصه! چرا از من در مورد این سخن و در این وقت سوال پرسیدی؟ مگر نمی دانی که دوستی ما پنهان شده و دشمنی با ما فاش شده است و ما دشمنانی از جنیان داریم که سخن ما را به گوش دشمنان ما از جنس انسان می‌رسانند، دیوارها گوش‌هایی مانند گوش های انسان‌ها دارند. 📚تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۵۵۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110