کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش چهارم ● اخبار غيب حضرت عيسى (علیه السلام ) معجزه قابل قبول ب
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش پنجم
● روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (علیه السلام ) آمده بود
و در تفسير عياشى در ذيل آيه : ((و مصدقا لما بين يدى من التورية و لاحل لكم ...))، از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: بين داود و عيسى (عليه السلام ) چهار صد سال فاصله بود. و شريعت عيسى (عليه السلام ) اين بود كه به توحيد و اخلاص و به همه آنچه از ناحيه خداى تعالى به نوح و ابراهيم و موسى (عليهما السلام ) وحى شده بود مبعوث بود و كتاب آسمانى انجيل بر او نازل شد و از او ميثاقى گرفتند كه از همه انبياء گرفته بودند و در كتابش شريعتى كه همان اقامه نماز بداعى دين دارى و امر به معروف و نهى از منكر و تحريم حرام و تحليل حلال برايش تشريع كردند و نيز در آن كتاب مواعظى و مثل هائى و حدودى نازل شد، ولى قصاص در آن نبود و احكام حدود هم نبود و مسأله تقسيمات ارث هم نبود و نيز تخفيفى نسبت به آنچه در تورات بر موسى نازل شده بود، نازل گرديد و خداى تعالى همين قسمت اخير را از قول عيسى (عليه السلام ) حكايت كرده كه فرموده : ((و لاحل لكم بعض الذى حرم عليكم )) و نيز عيسى
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 340
(عليه السلام ) و گروندگان به او را مأمور كرد به اينكه به شريعت تورات و انجيل هر دو ايمان بياورند.
مؤلف قدس سره : اين روايت را صاحب قصص الانبياء بطور مفصل از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده و در نقل او آمده كه بين داود و عيسى (عليه السلام ) چهار صد و هشت سال فاصله بوده ، ولى اين دو نقل با تاريخ اهل كتاب مطابقت ندارد.
و در كتاب عيون از حضرت رضا (عليه السلام ) روايت آورده كه شخصى از آن جناب پرسيد: چرا ياران عيسى (عليه السلام ) را حوارى ناميدند، فرمود: اما از نظر مردم (يعنى علماى اهل سنت ) بدين جهت بوده كه ياران آن جناب شغل لباسشوئى داشتند، جامه هاى مردم را از آلودگى پاك مى كردند و اين لفظ يعنى لفظ حوارى از كلمه حوار در ((خبزالحوار)) يعنى نان سفيد گرفته شده . و اما از نظر ما اهل بيت وجه نامگذارى اين بوده كه ياران مسيح (عليه السلام ) هم نفس خود را خالص كرده بودند و هم ديگران را با پند و اندرز از آلودگى گناهان پاك مى كردند.
و در كتاب توحيد از آن جناب روايت آورده كه فرمود: حواريين عيسى (عليه السلام ) دوازده نفر بودند كه از همه آنان برتر و داناتر لوقا بود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ #سؤال: آیا ممکن است این بلاهای وارده از باب عقوبت و کیفر گناهان نباشد، بلکه بهجهت ترفیع درجات و از باب «أَلْبَلآءُ لِلْوِلاءِ؛ بلا، برای دوستی است» باشد؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️برای اهل ولا مطلب روشن است؛ هرچه بیشتر مبتلا گردند، یقینشان زیادتر میشود. میثم بر سرِ دار بود، هرآن و هرلحظه اطمینان و ایمانش بیشتر میشد؛ زیرا به او خبر داده بودند.
▪️درهرحال، از سوی حضرت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف زیاد سفارش شده و اصرار شده که در این زمانه و زمینه، دعای فرج بسیار خوانده شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اگر محی الدین ابن عربی ها و خواجه طوسی ها و شیخ مفید ها و همهٔ اعاظم و مشایخ از اهل کشف و شهود و علوم و معارف جمع شوند، و در محلی اجتماع کنند و جناب معصوم (علیهم السلام) تجلی کند، مثلا حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) تجلی فرماید و ظهور نماید؛ همهٔ این مفاخر اسلام و عالم علم، در مقابل آن ولی اعظم الهی، امّی اند.
◾️شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی ، جلد ۱ ، صفحه ۲۸۲◾️
◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️وقتی دختر و پسر همدیگر را پسندیدند، بله والسّلام. نکند شرط و شروط بگذارید و مهریّهی سنگین و شیربها و گرفتن مجالس پرخرج عروسی و جهیزیهی کلان و امثال آن را به همدیگر تحمیل کنید و از همان اوّل زندگی خانوادهها را خراب کنید. شرط، باطل کنندهی عقد است. همینجا عقد را خراب کردی. البته عقد اسلامی خراب نمیشود، ولی عقد ایمانی خراب میشود. چون تا میگویی شرط دارد، دختر و پسر دلشان میلرزد و در نتیجه عقد خراب میشود. وقتی دختر و پسر در شب زفافشان برای بدهیها و مخارج، یک دنیا غصّه و نگرانی دارند، بچّهای هم که درست میشود، حاضر نیست به این دنیایی بیاید که پر از نگرانی و غصّه است، لذا مجبور میشوند پهلوی مادر را بشکافند و به زور بچّه را بیرون بیاورند. وقتی دو طرف همدیگر را پسندیدند، بگذارید با اختیار و میل خودشان آنچه در وسعشان است، انجام دهند.
▪️هر ازدواجی را که خداوند انعقاد کرده، یعنی خداوند آنها را به هم عقد کرده، واقع میشود و الاّ به هم میخورد. ندیدی بعضی از ازدواجها به هم میخورد؟ مال این است که قبلاً انعقاد خدایی نبوده است. پس اگر زنی گرفتی و به نظرت بد از آب در آمد، نباید دیگران را مقصّر بدانی؛ این چیزی است که خدا برایت بریده است و برای رسیدن تو به کمال، بهترینها بوده که برایت انتخاب کرده است. بهترین زن برای تو همین بوده است و اگر چشمت باز شود، میفهمی اگر همهی زنهای عالم بودند، تو همین را انتخاب میکردی. پس راضی باش و خدا را شکر کن. #نیمی_از_امر_ازدواج، آسمانی است.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#خانواده
@mohamad_hosein_tabatabaei
#ویژه_ایام_رحلت
☑️که اسراف نشود …
▪️یک میز تحریر کوچک توی کتابخانه داشتند. علیآقا (فرزند آیتالله بهجت) به من گفت این را چطور کمی شیبدار کنیم که آقا راحتتر باشد؟ گفتم این دیگر خیلی کهنه شده، یکی بخریم. گفت آقا قبول نمیکند. با لوله پلیکا به دوتا از پایهها اضافه کردیم، شد میز تحریر مرجع تقلید شیعیان! (براساس خاطره یکی از مرتبطان)
◾️ردپای سپید، ص٣٩ (جلد پنجم از مجموعه ۵ جلدی داستانهایی کوتاه از سیره و زندگانی حضرت آیتالله بهجت قدس سره)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حجاب و کودک - ۱
✔️کودکان آینهوار رفتارهای والدین را تقلید میکنند
▪️لزوم پوشیدگی و حجاب در همۀ ابعاد فردی و اجتماعی آن، یکی از احکام ضروری اسلام است که رعایت آن در جامعه نه تنها سبب تحکیم بنیان خانواده میشود؛ بلکه افزایش امنیت و آرامش روانی افراد را نیز به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر بسیاری از خانوادهها، از وضعیت پوشش فرزندانشان راضی نیستند؛ که این نارضایتی آنها از یک طرف باعث ایجاد تحمیل و اجبار در پوششهای افراطی نسبت به فرزندان میشود و از طرف دیگر موجب پافشاری و مقاومتهای خودسرانۀ بچهها نسبت به این امر الزامآور اسلامی خواهد شد. این معضل و مشکل بزرگ را میتوان با کوچکترین و جزئیترین راهها حل کرد.
▪️در نشست با استاد مهندس مهدی طیّب، در رابطه با مسئلۀ حجاب و ایجاد روحیۀ عفاف و حیا در وجود کودکان و نوجوانان به گفت وگو پرداختیم. ایشان که از حدود ۴۰ سال قبل تاکنون به موازات درس آموزی و کسب فیض از محضر عالمان دین و عارفان اهل یقین، در جهت نشر و آموزش معارف اهل بیت علیهم السّلام به سخنرانی و تدریس در دانشگاهها و جلسات دینی پرداخته و به نگارش و نشر مقالات و کتب دینی مبادرت ورزیدهاند؛ از میان روشهای تعلیم و تربیت به مهمترین و کلیدیترین عامل، یعنی الگوسازی و تقلید اشاره میکنند و مهمترین دوران را در آموختن حجاب، دوران کودکی عنوان میکنند. این که کودکان آینهوار رفتارهای والدین را تقلید میکنند و الگوی عملی که خانواده ارائه میکند؛ مانند نحوۀ پوشش و حجاب مادر یا تقیّد پدر به دستورات دینی، را الگوی خود قرار میدهند؛ این که بزرگترها در درجۀ اوّل باید به یک باور فردی نسبت به منطق حجاب برسند تا حجاب اسلامی برای فرزندانشان از حالت تحمیلی خارج شده و دلنشین و لذّتبخش جلوه کند و ... اگر میخواهید فرزندانتان از همان طفولیت با روح حجاب و حد و حدود آن آشنا شوند، خو کنند و در نوجوانی و جوانی نیز تابع همان ارزشها عمل کنند و از هنجارها و ارزشهای پسندیده منحرف نشوند؛ مطالعۀ این گفت و گو را از دست ندهید:
✔️باور فردی و اعتقادی بزرگترها به فرهنگ و حجاب و حدّ و حدود آن
▪️قدم اوّل برای پرداختن به مسألۀ تبدیل حجاب به یک هنجار در کودکان، متقاعد شدن، معتقد شدن و موظف شدن بزرگترهاست؛ که میتواند شامل خانواده، مربّیان، معلمان مهدکودکها و مدارس یا مسئولان و مدیران جامعه در سطوح مختلف باشد. تا زمانی که آنها متقاعد نشوند؛ یعنی به صورت جدّی پایبندی عملی به حجاب پیدا نکنند؛ به هیچ وجه نمیتوان این امر را در خصوص کودکان و نوجوانان دنبال کرد. پس این بزرگترها هستند که باید با این منطق آشنا شوند، تعریف حجاب و حد و حدود آن را درک کنند، دلائل و چراییهای عقلانی که باعث رعایت این مسأله میشود را باور کنند و پیامدهای بسیار خسارتباری که بیاعتنایی و کماعتنایی به این مسأله میتواند در جنبههای مختلف برای فرد و جامعه ایجاد کند را بشناسند و به صورت جدّی به کسب آگاهی در این مورد بپردازند...
ادامه دارد ....
◾️مصاحبه با استاد مهدی طیّب به مناسبت روز عفاف و حجاب - مجلۀ شهرزاد - تیرماه ۱۳۸۹◾️
#حجاب_و_حقوق_زن
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️حجاب و کودک - ۱ ✔️کودکان آینهوار رفتارهای والدین را تقلید میکنند ▪️لزوم پوشیدگی و حجاب در همۀ
☑️حجاب و کودک -۲
✔️عادت دادن کودکان به حجاب کامل؛ سدّی محکم در برابر مقاومت روحی آنها در بزرگسالی
▪️قدم بعد مربوط به خود کودکان و نوجوانان است. الان با یک نوع مقاومت از سوی دختران دبستانی و راهنمایی نسبت به مراعات کامل حجاب مواجهیم. ابتدا این سؤال مطرح است که اصلاً چرا این مقاومت شکل میگیرد؟ اگر ما در همان دوران کودکی یک نوع عادت در پوشش در دخترانمان ایجاد نکنیم، بدون شک در بزرگسالی یک مقاومت روحی در مورد آن پوشش در آنها وجود خواهد داشت. بنابراین به ضرورت اُخت شدن و عادت کردن بچهها به پوشیدگی از دوران طفولیت، باید این اقدام جدّی صورت بگیرد؛ که البتّه این موضوع هم باید ابتدا در وجود خود بزرگترها حل شود. این که منطق حجاب و حدّ و مرز آن را در قالب حجاب کامل اسلامی و شرعی، بدور از هر سوء برداشتی، به صورت جدّی درک کرده باشند؛ تا بتوانند بر اساس آن حدّ و حدود، کودکان و نوجوانان خود را با این نوع پوشش عادت بدهند. به طور مثال میتوانیم به روپوشها و یونیفرمهای بچهها در مهدکودکها، دبستانها و حتّی راهنماییها اشاره کنیم که آیا این نوع پوشش همان حجاب اسلام است؟ و آیا درست است که کودکان خود را با حدّاقلّ حجاب عادت دهیم؟
▪️نکتهای که در این میان حائز اهمیت است این است که وقتی ما کودکان و نوجوانان را در پوشش و حجاب اسلامی به حداقل عادت دهیم، وقتی با اندکی سستی و ناهنجاری در جامعه روبهرو شوند، این پوشش به حدّ غیرقابل قبولی خواهد رسید و حجاب شرعی و اسلامی به طور کامل منتفی خواهد شد. پس باید در مهدکودکها و دبستانها و حتّی راهنماییها، برای کودکان و نوجوانان دختر حجاب و پوششی به شکلی دوستداشتنی و مطبوع، بهعنوان یونیفرم و روپوش پیشبینی شود. در این صورت بچه از همان دوران طفولیت به مراعات حجاب کامل عادت میکند و در سنین بالاتر، مراعات حجاب برای او امری عادی و طبیعی خواهد بود؛ همانطور که هر یک از دختر و پسر، از همان آغاز طفولیت، به پوشیدن لباس دخترانه یا پسرانه عادت میکند و لذا در سنین بالاتر اگر بخواهیم لباس جنس مقابل را بر تن کند؛ برای او دشوار و ناگوار است. چنان چه بزرگان فرمودهاند اَلْعِلمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْشَ فی الْحَجَرِ، یعنی زمانی که حقیقتی در کودکی به فرد آموخته شود، همانند کندهکاری روی سنگ، در طول عمرش پایدار خواهد بود. پس بعد از آگاهی کامل بزرگترها از مسئلۀ حجاب و منطق آن، در قدم بعد باید کودکان و نوجوانانمان را از همان طفولیت با این نوع پوشش عادت دهیم تا در بزرگسالی همچون سدّی محکم باعث پایداری و مقاومت آن ها در مراعات حجاب شود.
✔️حیا و عفاف در فرزندانمان نباید باعث خجالتی شدن آنها شود
▪️در رابطه با بحث حیا و عفاف که مربوط به ترتیب اخلاقی بچهها است، باید سرمایه گذاری حسابشدهای صورت بگیرد تا این روحیه در باطن و درون آنها تقویت شود؛ که اگر این کار در حدّ صحیح و حسابشدۀ آن انجام شود؛ بدون شک بر حجاب و پوشش و ظاهر آنها نیز تأثیر خواهد گذاشت، اما والدین باید مواظب باشند که در تقویت روحیۀ حیا و عفاف در وجود فرزندانشان افراط نکنند که منجر به خجالتی شدن آنها شود که این نیز همچون بیحیایی، یک بیماری اخلاقی و روانی خواهد بود و برای ریشهکنی و درمان آن راه دشواری باید پیمود. حیا به عنوان یک ویژگی اخلاقی ارزشمند، درباطن و درون آدمی به شمار میرود و آن زمانی است که فردی از انجام کار ناستودهای پرهیز میکند؛ امّا خجالتی بودن زمانی است که کاری درست و پسندیده را نتواند انجام دهد. پس این دو را نباید به یک معنا پنداشت. برای ریشهدار شدن حجاب در شخص، در همان سنین طفولیت باید به این بُعد از تربیت اخلاقی فرزندان پرداخت، تا قوّت حیا و عفاف در باطن پاک آنها، منجر به رعایت حجاب از سوی آنها شود و آن باعث ایجاد عادت به پوشش اسلامی از همان خردسالی گردد.
ادامه دارد ....
◾️مصاحبه با استاد مهدی طیّب به مناسبت روز عفاف و حجاب - مجلۀ شهرزاد - تیرماه ۱۳۸۹◾️
#حجاب_و_حقوق_زن
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش پنجم ● روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (علیه السلام ) آمده ب
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش ششم
● روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (علیه السلام )
و در كتاب اكمال از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه در ضمن حديثى فرمود: عيسى بن مريم (عليهما السلام ) كه مبعوث به نبوت گرديد، خداى تعالى نور و علم و حكمت و همه علوم انبياى قبل از آن جناب را به وى وديعه داد، علاوه بر اينكه انجيل را هم بر او نازل كرد و او را به سوى بيت المقدس و به سوى بنى اسرائيل مبعوث كرد تا ايشان را به سوى كتاب و حكمت خدا و به سوى ايمان به خدا و رسولش دعوت كند، ولى بيشترشان نپذيرفته ، به طغيان و كفر خود ادامه دادند و به خاطر همين كه ايمان نياوردند از پروردگار خود خواست تا آنان را هلاك سازد، خداى تعالى عده اى از شيطان هاى آنان را (گمراه كنندگان ايشان را) مسخ كرد تا آيتى باشد براى فريب خوردگان و گمراه شدگان ، ولى اين معجزه هم جز بيشتر شدن طغيان و كفر ايشان اثر نداد، عيسى (عليه السلام ) به ناچار به بيت المقدس آمده ، مدت سى و سه سال در آنجا ماند و به دعوت مردم آنجا پرداخت و با وعده هائى كه خداى تعالى داده بود تشويق نمود،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 341
تا آنكه يهود به جستجوى آن جناب پرداخت و در آخر ادعا كرد كه او را شكنجه داده و زنده زنده در زمين دفن كرده و بعضى از آنان ادعا كردند كه او را كشته و به دار آويختند، ولى خداى تعالى هرگز آن كفار را بر آن جناب مسلط نمى كرد، بلكه مطلب را براى آنان مشتبه ساخت ، آنها نمى توانستند عيسى (عليه السلام ) را شكنجه كنند و بكشند و يا به دار بياويزند، چون اگر چنين قدرتى مى داشتند كلام خدا تكذيب مى شد كه فرموده : خداى تعالى او را بعد از توفى بالابرد.
مؤلف قدس سره : اينكه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: عده اى از شيطان هاى آنان را مسخ كرد، منظور شرار و گمراه كنندگان ايشان است .
و اينكه فرمود: سى و سه سال در آن جا ماند، شايد منظور امام مدت عمر آن جناب بوده كه مشهور هم همين است ، چون آن جناب از روزى كه در گهواره بوده تا سن كهولت با مردم تكلم مى كرده و از كودكيش پيغمبر بوده ، چون آيه شريفه قرآن كه حكايت گفتار او است صريح در اين معنا است ، و آن اين آيه است : ((فاشارت اليه قالوا كيف نكلم من كان فى المهد صبيا، قال انى عبد اللّه آتينى الكتاب و جعلنى نبيا)).
و اينكه فرمود: ((كلام خدا تكذيب مى شد كه فرموده : خداى تعالى او را بعد از توفى بالا برد))، نقل معناى كلام خدا است و گرنه عبارت كلام خدا چنين است : ((و لكن رفعه اللّه ...)) كه در اين آيه مسأله بالا بردن عيسى (عليه السلام ) را تذكر مى دهد و در آيه ديگر مساءله توفى را به اين عبارت خاطرنشان مى سازد: ((انى متوفيك و رافعك الى ...))، و امام (عليه السلام ) از ترتيب لفظى در اين عبارت كه اول مسأله توفى در آن آمده ، بعد مساءله رفع ، - ترتيب خارجى را استفاده نموده ، فرموده : خارجا هم اول او را توفى كرده ، بعد به آسمان برده .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقیناً! عقبتر هستیم، آنها کجا و ما کجا ؟! ما خیلی دوریم از آنها !!
▪️لیکن اَسَف سر این نیست که ما دوریم از آنها، اَسَف سر این است که ما به اختیار دوری را اختیار کردیم.
▪️خب آنچه که غیراختیاری است جای پشیمانی نیست، اما اختیاری چطور؟ بیسبب دوریم، بیفکر دوریم...
▪️راهش به حسب ظاهر غیر از محاسبه نفس در شبها [چیز دیگری نیست].
▪️بابا امروز چکار کردی؟ عیبی توش بود فردا نکن دیگر! توبه بکن. بابا جزء خسارت هیچچیز نیست.
◾️بخشی از فرمایشات حضرت آیتاللهالعظمی بهجت اعلیالله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظمله - تابستان ١٣٧۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️یکی از علامات قوّت عقل
▪️و اما باید دانست که اگرچه نطق و سخن گویی از بارزترین خواص عقل آدمی است اما در عین حال زیاده گویی و پر حرفی ممدوح نبوده و نقصان عقل به شمار می آید ، لذا یکی از علامات قوت عقل سکوت است تا جایی که یکی از بهترین دستورات سیر و سلوک عرفانی دستور العمل سکوت است. یعنی اینکه انسان با خودش خلوت نموده و آنچه در نهانخانه ی غیب دارد بیرون آورده و مخفی گاههای دل را پیدا نماید تا ببیند در آنچه نهفته است.
▪️چنین سکوتی پیر را چوان و جوان را پیر می کند یعنی پیر را تازگی و جوان را پختگی میبخشد هرچه سکوت بیشتر شود حضور و مراقبت نیز قوی تر خواهد شد.
◾️شرح مراتب طهارت/جلددوم _ص۴۲۵
استاد صمدی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️دين متن صراط مستقيم است كه مسير تكامل انسانى و عين صراط الله و صراط الى الله است و هر كه از آن تجاوز كرده است بر خويشتن ستم كرد و از سير تكامل انسانى و حركت استكمالى الى الله تعالى بازماند
وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ (طلاق آيه دوم) وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره ۲۲۹).
▪️و امام بفتواى عقل كسى است كه در متن صراط مستقيم باشد بلكه بتحقيق بهتر و بيشتر وجود امام كه انسان كامل است خود صراط مستقيم است و عين دين است و خود صراط الله است و كسى اگر در برهه از زمان خارج از متن اين صراط باشد از مسير دين بدر بود و آنكه بدر بود متعدى از حدود الله بود و متعدى ظالم است.
▪️و خداوند متعالى فرمود: وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ (بقره ۱۲۵) عهد خداوند امامت است چنانكه صدر آيه بر آن دلالت دارد پس متعدى از حدود الله كه ظالم است امام نخواهد بود پس امام بايد در تمام مدت عمر معصوم از تجاوز از حدود الله باشد و بر اين معنى صيغه مشتق اسم فاعلى ظالمين نيز بخوبى دلالت دارد.
◾️هزار و یک نکته/نکته ی ۸۴
استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 ◾️مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️امام علی علیهالسلام: «علما تا زمانیکه روزگار پابرجاست، باقی هستند. بدنهایشان از میان رفته، ولی یادشان در دلها پابرجاست». (نهجالبلاغه، حکمت ۱۴۷)
▪️بهمناسبت فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیتالله بهجت قدساللهنفسهالزکیه،
مراسم یادبود آن فقیه عارف و عالم ربانی، با حضور علما و فضلای حوزه علمیه قم، شاگردان و علاقهمندان معظمله برگزار میگردد.
☑️زمان: سهشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ١۴٠٢، بعد از نماز مغرب و عشا
مکان: قم، مسجد حضرت آیتالله بهجت (مسجد فاطمیه گذرخان)
☑️همچنین مراسم یادبودی در زادگاه ایشان در شهر فومن روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه، از ساعت ۴ الی ۶ عصر، در بالامحله فومن، مسجد حضرت ولی عصر ارواحنالهالفداء برگزار خواهد شد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️به زور افراد را به عبادت و عمل به احکام وادار کردن فایدهای ندارد. این کار مثل این است که از بازار میوههای خوب بخرید و به درخت چنار و نارون بچسبانید. چند روز که گذشت، میوهها میگندد و خشک میشود و میریزد. باید با محبّت و با عمل و نه با زبان، اشخاص را به دین خدا جذب کرد تا خودشان درخت میوه شوند و میوههای احکام و عبادت از درونشان سر برآورد.
«عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
◾️مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
لبها معطر است
سلامٌ علی الحسین
عالم معطر است
سلامٌ علی الحسین...
#السلام_علے_الحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اکسیر_احمر
☑️حضرت آیت الله وحید خراسانی می فرماید:
▪️به دیگران هم سفارش کنید، نماز صبح را که خواندید، یازده بار سوره (قل هو الله احد) را بخوانید، وقت خواب هم یازده بار این سوره را بخوانید، بین روز هم که بیکارید، راه می روید، این سوره را بخوانید، شما جوانها از حالا شروع کنید، بعد روحتان می شود اکسیر احمر، یک روز می بینی شب شده، صد تا سوره (قل هو الله احد) خواندی، آن وقت این صد تا سوره چه می کند؟
▪️به حکم روایات متعدده هم از طرق عامه، هم از طرق خاصه، قرائت یک سوره (قل هو الله احد) ثلث تورات، ثلث انجیل، ثلث زبور، ثلث قرآن، حساب می شود، آن وقت سه سوره که خواندی، خدا به رحمت واسعه اش اجر تورات و انجیل و زبور و قرآن را به تو می دهد، این سوره را بخوانید، شروع کنید از امروز، همه را هم هدیه به امام زمان کنید، آن هدیه به امام زمان اثرش این است، که این سوره دیگر رد نمی شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️تأکید آیتالله بهجت به خواندن دعای غریق
#ویژه_ایام_رحلت
#مقام_معظم_رهبری:
▪️مرحوم آقای بهجت رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند: این دعا را زیاد بخوانید: «يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك؛ ای خدا، ای رحمتگستر، ای مهربان، ای زیر و رو کننده دلها، قلب مرا بر دینت استوار و ثابت بدار».
#پینوشت:
▪️آیتالله بهجت رحمهالله میفرمودند: «چنانچه ابتدای صراط که بر روی جهنم است از همین دنیا باشد _ که چنین است _ با کمترین غفلت، ولو یک آن و یک لحظه از آن میافتیم، و اگر افتادیم ممکن است تا به آخر برویم؛ لذا باید برای تثبیت در دین و بودن بر صراط مستقیم این دعا را در زمان غیبت همه بخوانیم.
وقت خواندن این دعا همین روزها میباشد. اگر این روزها این دعا را نخوانیم پس کی میخواهیم بخوانیم؟!».
◾️بهجتالدعاء، ص٢۵٢◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️..ای رفیق بکوش تا به ولایت اولیاء الهی دست یابی که اولیاء الله چون ریشه ایی دارند که خداست , تو را به سوی او می برند وتنها راه رسیدن به توحید همان راه ولایت است که ولایت بر محور توحید است .و لذا ولایت و توحید حصن حصین الهی است که "کلمة لا اله الا الله حصنی , فمن دخل حصنی أمن من عذابی" و "ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی"
▪️در قوس نزول از توحید آمده ایی و در " انا الیه راجعون " نیز باید به ولایت بدان برسی که:
دو سر خط حلقه ی هستی
در حقیقت به هم تو پیوستی
▪️آن که فرمود:
دلت را با دل من آشنا کرد
نه تو کردی نه من کردم خدا کرد
▪️یعنی دوستی بر محور ولایت و توحید است
عزیزم باید دل به ولایت مولایت بدهی وبه عرض اقدسش همان را تقدیم کنی که مولایم در ابیات تبری به آن اشاره فرمود:
من كي هسّمه كه بووم تر خوامه
من چى هسّمه كه بووم ته فدامه
شه خودّه كه أشمه اتّا گدامه
ته سايه كه مه سر دره پادشامه
◾️شرح مراتب طهارت/جلد دوم
استاد صمدی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️چند آيه آخر سوره مباركه فرقان , از آيه "و عباد الرحمن الذين يمشون على الارض هونا" تا آخر سوره براى اهل بصيرت دستور العمل كلى است.
▪️خداوند سبحان توفيق عطا فرمايد كه قرآن كريم را كه همه آن دستور العمل و برنامه الهى مدينه فاضله ساز و انسان ساز است كه " ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم " در متن امور و شئون زندگى خودمان بكار بنديم .
▪️همچنانكه درست نگهدارى هر صنعت را كتابى و دفتر و دستورى است انسان را نيز كه بزرگترين صنعت الهى است كتابى به نام قرآن است كه دستور صانع اين صنعت عظيم براى حفظ و درست نگهدارى و به كمال و سعادت رساندن آن است و الله سبحانه ولى التوفيق.
◾️رساله ی نور علی نور/ص۲۷
استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️..ای رفیق بکوش تا به ولایت اولیاء الهی دست یابی که اولیاء الله چون ریشه ایی دارند که خداست , تو را به سوی او می برند وتنها راه رسیدن به توحید همان راه ولایت است که ولایت بر محور توحید است .و لذا ولایت و توحید حصن حصین الهی است که "کلمة لا اله الا الله حصنی , فمن دخل حصنی أمن من عذابی" و "ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی"
▪️در قوس نزول از توحید آمده ایی و در " انا الیه راجعون " نیز باید به ولایت بدان برسی که:
دو سر خط حلقه ی هستی
در حقیقت به هم تو پیوستی
▪️آن که فرمود:
دلت را با دل من آشنا کرد
نه تو کردی نه من کردم خدا کرد
▪️یعنی دوستی بر محور ولایت و توحید است
عزیزم باید دل به ولایت مولایت بدهی وبه عرض اقدسش همان را تقدیم کنی که مولایم در ابیات تبری به آن اشاره فرمود:
من كي هسّمه كه بووم تر خوامه
من چى هسّمه كه بووم ته فدامه
شه خودّه كه أشمه اتّا گدامه
ته سايه كه مه سر دره پادشامه
◾️شرح مراتب طهارت/جلد دوم
استاد صمدی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️برکت روز حسین علیهالسلام
▪️همان طور كه وحشت از لشكر شام و طمع گندم رى و فريب و نيرنگ ابن زیادخيلى ها را در تاريخ از حسين عليه السلام و عاشورا و كربلا جدا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام محروم گرداند. وحشت از قدرت و ابر قدرت امروز كه نظم نوين را فرياد مى زند و قدرت و صنعت و علم و ثروت و رفاه و لذت را يدك مى كشد و از تمامى راه هاى تبليغى و رسانه هاى جهانى و ماهواره هاى مسلط و تصويرهاى مسموم بهره مى برد، وحشت و طمع از اين قدرتها و وادادگى در برابر آنها و سر نهادن بر فرمان آنها و بريدن از دين و از حسين زمان و ولى عصر (عجل الله)، از وحشت اهل كوفه كم ندارد.
▪️و راستى كه بركت روز حسين عليه السلام مى تواند، ما را به بيدارى بكشاند و با يارانى كه در محاصره افتاده اند و انتظارهاشان به نااميدى رسيد و هيچكس به يارى آنها نشتافت تا آنجا كه در روز تاسوعا دوست و دشمن تنهايى را باور كرد و دشمن تصميم به تمام كردن كار گرفت، با يارانى كه بدون انتظار نتيجه و با يقين به شكست اينگونه استوار ماندند، با اين ياران و اصحاب حسين عليه السلام به مقايسه بكشاند.
▪️ما مى بينيم كه آنها در محاصره و ضعف بدون اميد به نصرتى و ناصرى و بدون انتظار نتيجه و چشم داشت از پيروزى و مزد و سپاس و ستايشى اقدام كردند و بر يكديگر سبقت گرفتند.
#استاد_علی_صفائی_حائری
◾️وارثان عاشورا | ص ۸۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آنها که عزّت على را نخواستند، ذلّت يزيد را چشيدند.
❞ عینصاد(علی صفائی حائری)
▪️على مى گفت: وسعت در عدالت است، كسى كه از عدالت به تنگى مى افتد، پس جور بر او تنگ تر است. و اين تنگنا را همان ها كه از على گريختند سال هاى سال حتّى تا امروز تجربه كردند و مى كنند.
▪️همان ها كه با على براى بيعت دست ندادند، بعدها با پاى حجّاج بيعت كردند تا مبادا در مرگ جاهليت بميرند و با اميرى كه دستش مشغول به خاراندن عضو مفلوكش مى باشد، دست نداده باشند و بيعت نكرده باشند.
▪️راستى كه دنياى زيبا و شيرينى است، با تمام تلخى ها و رنجهايش شيرين است، با تمامى زشتى ها و دريدگى هايش زيباست.
▪️بخاطر دنيايى كه دوستش داشتند و نزديكان عثمان همه اش را بلعيده بودند، بخاطر دنياشان به على روى آوردند، ولى در عدالت تلخ على كه ثروت ها را از حلقومشان بيرون مى آورد- حتّى اگر كابين زنهاشان شده بود- به فشار افتادند و از على فاصله گرفتند و خونها را بخاك سپردند.
و همين ها كه عزّت على را نخواستند، ذلّت يزيد را چشيدند و سه روز مدينه ى رسول و دخترهاى مدينه براى لشكر شام مباح شد و مكّه محاصره شد و بعدها هم حجّاج كرد آنچه كرد. و همانها كه از على گريخته بودند و بيعت نكرده بودند به دامان او پناه آوردند و شبانه به جاى دستهاى مشغول، با پاهاى پليدى بيعت كردند كه تا سر در كثافت غوطه مى خورد.﮺
◾️تقیه | ص◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei