eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️معنای عید و دلایل برتری عید ‌غدیر‌خم در بین اعیاد ▪️عید به‌معنای فرصتی برای عود و بازگشت به خویشتن است. انسانی که در روزمرّگی‌ها خود را فراموش می‌کند و اسیر آمد‌و‌شدها، داد‌‌و‌ستدها، گفتگو‌ها و فعّالیت‌های روزمرّه‌ی زندگی مادّی و دنیوی می‌شود و از خویشتن خویش غافل می‌گردد، به فرصتی برای برگشتن، اندیشیدن و پرداختن به خود نیاز دارد. ▪️یک هفته کالاهای صنعتی را می‌سازد، ساختمان، ماشین و وسایل می‌سازد؛ امّا متأسّفانه خودش رها می‌شود. انسان باید در پایان هفته به خودسازی بپردازد و نباید خود را رها و فراموش کند. ▪️عید فرصتی برای عود به خویشتن است. با این معنا، اگر برترین عید این امّت عید غدیر‌خم است، پس بزرگترین و مناسب‌ترین فرصت و مساعدترین شرایط برای بازگشت به خویشتن خویش عید غدیر خم است. ▪️انسانی که خلیفة‌الله و تجلّی‌گاه همه‌ی اسماء و صفات الهی است، انسانی که همه‌ی علم و قدرت الهی در خمیره‌ی او به ودیعت نهاده شده است، با فراموشی خویشتن، اسیر زندان محدودی به نام عالم طبیعت و زندگی‌ منحطّی به‌نام زندگی دنیوی و حیات حیوانی شده است. ▪️این انسان برای بازگشت به خویشتن و رسیدن به قلّه‌ی بلند خلیفة‌اللّهی، برترین و مساعدترین فرصتی که در اختیار دارد، سرسپردن به آستان ولایت است؛ یعنی با دست بیعت سپردن به ولیّ‌اعظم خداست که انسان می‌تواند به خویشتن خویش بازگردد. ▪️در مکاتب عرفانی بحث سرسپردن و دست بیعت دادن به ولیّ در مسیر سلوک، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ منتها از روایات به‌خوبی می‌توان دریافت که اگر انسان بخواهد به خویشتن خویش بازگردد، خود بیگانگی را ترک کند و به خودآگاهی منتقل شود، باید به ولیّ اعظم خدا سر بسپرد. ▪️بیعت با ولیّ اعظم خدا و انسان کامل، بهترین و‌ سرنوشت‌سازترین فرصت است برای اینکه انسان بتواند به تمامیّت ظرفیّت خویشتن دست پیدا کند و همه‌ی استعداد به ودیعت نهاده‌شده در خویش را فعلیّت ببخشد. ▪️در عید قربان، انسان در راه عشق حقّ ‌متعال، در سرزمین منای عشق و آرزو، نفس خویش و انّیت، انانیّت، خودبینی، خودپرستی و خودپسندی خود را ذبح و قربانی می‌کند. ▪️قبل از عید فطر یک ماه دوره‌ی کنترل نفس را از طریق روزه و پراختن به عبادات طی می‌کند. در روز جمعه دست از کار، فعالیت، تلاش‌های مادّی و دنیوی می‌کشد و فراغتی برای خود تعبیه می‌کند. ▪️همه‌ی این اعیاد فرصت‌های خوب و مناسبی‌ برای بازگشت به خویشتن است. ▪️امّا مناسب‌ترین و مؤثّرترین فرصت، عید غدیر‌خمّ است. به‌ همین دلیل همه‌ی انبیاء الهی این روز را جشن می‌گرفتند و عید می‌دانستند. ادامه دارد... ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘نام‌های مختلف عید غدیر بین اهل آسمان و زمین☘ ☘عید غدیر هم در بین اهل آسمان و هم در بین زمینیان بزرگ داشته می‌شود. ☘بنا‌به روایات، این روز در آسمان و در میان ملائکه به نام روز «عهد معهود» روز پیمانِ گرفته‌شده، شناخته می‌شود. ☘روز عید غدیر در زمین به «ميثاق مأخوذ» یعنی پیمان اخذشده، «جمع مشهود» جمعی که مورد شهود و شهادت است و «جمع مسؤول» جمعی که مورد سؤال است و از آن سؤال خواهد شد، نامیده شده است. ☘اگر در این احادیث آسمان و زمین را به‌معنای آسمان ملکوت و زمین مادّه در نظر بگیریم، روشن می‌شود که حقیقت عید غدیر‌خم، در جنبه‌ی باطنی و درونی هر انسان وجود دارد. ☘در عالم دل، جان و روح «يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ» است؛ [یعنی عهد و پیمان ولایت در باطن و در روح و فطرت هر انسانی وجود دارد.] ☘و در عالم ظاهر و خودآگاه، یعنی بُعد هشیار و بعد ظاهری وجود انسان، همان «يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَاْخُوذِ»، «يَوْمُ الْجَمْعِ‏ الْمَسْؤُولِ‏» و «يَوْمُ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ» است. ☘استاد مهدی طیّب @mohamad_hosein_tabatabaei
☘جایگاه عید غدیر‌خم در روایات☘ ☘به تعبیری که در روایات معصومین علیهم‌السّلام وارد شده، عید غدیر‌خم برترین اعیاد امّت است. ☘امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: اِنَّ يَوْمَ‏ غَدِيرِ خُمٍ‏ بَيْنَ‏ الْفِطَرِ وَ اْلاَضْحىٰ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ روز غدیر‌خم بین اعیاد بزرگ اسلامی، یعنی بین عید فطر، عید قربان و روز جمعه، چنان برجستگی دارد که همچون ماه بین ستارگان شاخص و برجسته است. ☘پیغمبراکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلّم فرمودند: يَوْمَ‏ غَدِيرِ خُمٍ‏ اَفْضَلُ‏ اَعْيادِ اُمَّتِى‏: برترین عیدهای امّت من عید غدیر‌خم است. ☘امام صادق علیه‌السّلام در روایتی دیگر، عید غدیر‌خم را روز عید بزرگ خدا نامیده‌اند: عِيدُ اللهِ‏ اْلاكْبَرُ! ☘و بنابه روایات، همه‌ی انبیاء الهی این روز را جشن می‌گرفتند. در همه‌ی ادیان روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه روز برجسته و عید بوده است. ☘بسیاری از انبیاء تعیین وصیّ و نصب جانشین خود را در همین روز انجام دادند. ☘بنابه روایات حضرت موسای‌کلیم علیه‌السّلام، وصیّ خویش یوشع‌بن‌نون را در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه به جانشینی خویش منصوب کردند. ☘عیسی‌بن‌مریم علیه‌السّلام، شمعون‌الصّفا را در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه به جانشینی و وصایت خویش منصوب کردند. ☘سلیمان نبی علیه‌السّلام، عاصف‌بن‌برخیا را در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه به وصایت و جانشینی گماردند. ☘و پیغمبر‌اکرم حضرت محمّد‌مصطفی صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله در روز هجدهم ماه ذی‌الحجّه امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السّلام را به وصایت و جانشینی خود منصوب فرمودند. ☘استاد مهدی طیّب @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️درباره محبت از جنید پرسیدند، گفت: محبت درست نشود مگر میان دو تن که یکی دیگری را گوید: "ای من". محبت عبارت است از دخول صفات محبوب به جای صفات محب. ▪️و این همان قول خداوند است که هنگامی که او را دوست داشتم چشم او می‌شوم که با آن می‌بیند و گوشش می‌شوم که با آن می‌شنود و دستش که با آن عمل می‌کند. ◾️ (اللمع فی التصوف، ص ۱۸۸) ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
ما را به آنچه شایسته و پسند توست هدایت فرما، و از متمسکین به ولایت حضرت دلبر مولانا امیرالمومنین علیه السلام خضر وادی حب و قرب قرار بده بحق محمد وال محمد علیهم السلام ان شاء الله !!! آمین یا رب العالمین
☘۱- روزه کفارۀ ۶۰ سال گناه و بنابه روایات معادل روزۀ همه عمر دنیا و معادل صد حج و صد عمره است ☘۲- غسل ☘۳- زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام سه زیارت مخصوص برای این روز نقل شده که یکی از آنها زیارت امین الله است ☘۴- تعویذی که سیّد بن طاووس در اقبال الاعمال از رسول ‌خدا صلی الله علیه و آله روايت كرده است: ▪️بسمِ الله الرّحمنِ الرَّحيمِ، بِسمِ اللّه خَيرِ الْأَسماءِ، بِسمِ اللّه رَبِّ الاخِرَةِ وَ الأُولى، وَ رَبِّ الارضِ وَ السّماءِ، الَّذِی لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ كَيدُ الأَعداءِ، وَ بِها تُدفَعُ كُلُّ الأَسواءِ، وَ بِالقِسَمِ بِها يَكفِی مَنِ استَكْفى ▪️اللّهُمَّ انتَ رَبُّ كُلِّ شَیءٍ وَ خالِقُهُ، وَ بارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رازِقُهُ، وَ مُحصِي كُلِّ شَیءٍ وَ عالِمُهُ، وَ كافی كُلِّ جَبَّارٍ وَ قاصِمُهُ، وَ مُعينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيهِ وَ عاصِمُةُ، وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ راحِمُهُ، لَيسَ لَكَ ضِدٌّ فَيُعانِدُكَ، وَ لا نِدٌّ فَيُقاوِمُكَ، وَ لا شَبِيهٌ فَيُعادِلُكَ، تَعالَيتَ عَنْ ذلكَِ عُلُوّاً كَبِيراً ▪️اللّهُمَّ بِكَ اعتَصَمتُ وَ استَقَمْتُ وَ الَيكَ تَوَجَّهتُ وَ عَلَيكَ اعتَمَدْتُ، يا خَيْرَ عاصِمٍ وَ اكرَمَ راحِمٍ وَ احكَمَ حاكِمٍ وَ اعلَمَ عالِمٍ، مَنِ اعتَصَمَ بِكَ عَصَمتَهُ، وَ مَنِ استَرحَمَكَ رَحِمْتَهُ، وَ مَنِ اسْتَكْفاكَ كَفَيتَهُ، وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ امِنتَهُ وَ هَدَيتَهُ، سَمعاً لِقَولكَِ يا رَبِّ وَ طاعَةً لِامرِكَ ▪️اللّهمَّ أَقُولُ وَ بِتَوفِيقِكَ أَقُولُ، وَ عَلى كِفايَتِكَ أُعَوِّلُ، وَ بِقُدْرَتِكَ أَطُولُ، وَ بِكَ أستَكفِی وَ أَصُولُ، فَاكفِنِی اللّهُمَّ وَ انقِذْنِی وَ تَوَلَّنِی وَ اعصِمنی وَ عافِنِی، وَ امنَع مِنِّی وَ خُذ لِی وَ كُن لِی بِعَينِكَ وَ لا تَكُن عَلَيَّ، اللّهُمَّ انتَ رَبِّي عَلَيكَ تَوَكَّلتُ وَ الَيكَ انَبتُ وَ الَيكَ المَصِيرُ وَ انتَ عَلى كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ. ☘۵- دو رکعت نماز که نزدیک ظهر خوانده می‌شود: ▪️در رکعت اوّل «حمد» و سوره «قدر» ▪️در رکعت دوّم «حمد» و سوره «توحید» _گذارده و ۱۰۰ بار بگوید: ▪️«شکراً لله» ☘سپس سر از سجده بر‌دارد و دعایی را بخواند که بطور کامل در مفاتیح‌الجنان نقل شده است: ▪️اللَّهُمَّ اِنِّی اَسئلُكَ بِانَّ لَكَ الحَمدَ، وَحدَكَ لا شَريكَ لَكَ،... : ▪️«الحمدلله» ۱۰۰ بار ▪️«شکراًلله» ۱۰۰ بار ☘در روایات آمده کسی که این نماز را در این روز بخواند مانند کسی است که در روز عید غدیرخم در محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم حضور داشته و صادقانه با امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بیعت کرده است ☘۶- دو رکعت نماز پس از غسل و حدود یک ساعت مانده به ظهر این نماز مقارن با زمانی که پیامبر در غدیرخم امیرالمؤمنین علیه السّلام را به خلافت و امامت برای مردم نصب فرمودند خوانده می‌شود، بدین کیفیت: : ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» ده بار ▪️«آیت‌الکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده بار ▪️سوره «قدر» ده بار ☘براساس روایات خواندن این نماز ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را دارد و باعث برآمدن حوائچ دنیوی و اخروی با سهولت و عافیت می‌شود، ان‌شاءالله ☘۷- دعای ندبه ☘۸- دعای مخصوص روز عید غدیرخم که در مفاتیح الجنان نقل شده است: ☘اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُكَ بِحَقِّ مُحمَّد نَبيِّكَ، وَعَلِی وَلِيِّكَ، وَالشَّانِ وَالقَدرِ الَّذی خَصَصتَهُما بِهِ دُونَ خَلقِكَ، اَن... ☘۹- هرگاه به مؤمنی می‌رسند سپاس الهی را بابت ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به جا آورده و بگویند: ☘الْحَمْدُ للهِِ الّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤْمِنينَ وَالاَْئِمَّةِ عَلَیهِمُ السَّلام☘ : ☘الحَمدُ للهِِ الَّذی اَكرَمَنا بِهذا اليَومِ، وَجَعَلَنا مِنَ المُوفينَ بِعَهدِهِ اِلَينا، وَميثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ مِن وِلايَةِ وُلاةِ اَمرِهِ، وَالقُوّامِ بِقِسطِهِ، وَلَم يَجعَلنا مِنَ الجاحِدينَ وَالمُكَذِّبينَ بِيَومِ الدّين ☘۱۰- صد بار گفتن این ذکر: ☘الحَمدُ للهِِ الّذی جَعَلَ كَمالَ دينِهِ وَتَمامَ نِعمَتِهِ، بِوِلايَةِ اَميرِ المُؤمِنينَ عَلیِّ بنِ اَبی طالِب عَلَيهِ السَّلامُ☘ ☘۱۱- صلوات بر پیامبر و خاندان پاک و مطهرش ☘۱۲- صله ارحام، هدیه دادن، احسان و انفاق هر درهم احسان و انفاق در این روز، برابر با صد هزار درهم در غیر این روز خواهد بود ☘۱۳- اطعام کسی که در روز عید غدیر مؤمنی را اطعام کند، مانند این است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام کند و افطار هر یک مؤمن در روز عید غدیر معادل افطار صد هزار پیامبر و صدیق و شهید است ☘۱۴- عقد اخوت با برادران مؤمن @mohamad_hosein_tabatabaei
زین سبب پیغامبر با اجتهاد نام خود وان علی مولا نهاد گفت هر کو را منم مولا و دوست ابن عم من علی مولای اوست کیست مولا آنک آزادت کند بند رقیت ز پایت بر کند چون به آزادی نبوت هادیست مؤمنان را ز انبیا آزادیست ای گروه مؤمنان شادی کنید هم‌چو سرو و سوسن آزادی کنید @mohamad_hosein_tabatabaei
☘الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مولیٰنا أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِیطَالِبٍ وَ أَولادِهِ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم‏ُ☘ ☘برکات عیدالله الاکبر بر یکایک عاشقان ولایت و شیعیان مولا امیرالمؤمنین علیه السلام صد افزون باد @mohamad_hosein_tabatabaei
سلام و عرض ادب به همراهان همیشه فهیم کیش مهری در تلگرام✋
☘برکات میلاد موفور السرور حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیهما السلام بر شیعیان و محبان آل‌الله صد افزون باد☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رويداد مباهله - بخش اوّل◾️ ▪️هنگامى كه پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم مكه را فتح كردند و عرب تحت فرمان ایشان درآمد، نمايندگان و نامه‌هايى از سوى خود به مناطق مختلف جهان فرستاده و مردم را به اسلام دعوت كردند. ▪️«عقبه بن غزوان»، «عبدالله بن ابى اميه»، «هدير بن عبدالله» و «حبيب بن سنان» نمايندگان پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم بودند كه به «نجران» اعزام شده تا مسيحيان آنجا را به اسلام دعوت نمايند و به آنان پيشنهاد كنند يا اسلام را پذيرفته و با مسلمانان برادر شوند، يا در صورت نپذيرفتن اسلام جزيه پرداخته و در صورت رد هر دو پيشنهاد آماده جنگ باشند. ▪️در نامه رسول اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده بود: ▪️بگو: اى اهل كتاب بياييد از سخن حقّى كه ما و شما آن را قبول داريم پيروى كنيم، كه به جز خداى يكتا هيچ‌كس را نپرستيده، چيزى را شريک او قرار نداده، و برخى را به جاى خدا به خدايى تعظيم نكنيم. اگر آنها از حق روى گرداندند، بگوييد شما گواه باشيد كه ما تسليم فرمان خداونديم. ▪️پس از رسيدن پيام پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم، در معبد بزرگ خود گرد آمدند. عده ديگرى نيز از «مذحج»، «عک»، «حمير»، «انمار» و خويشان و همسايگان آنها از قبايل «سبأ» - كه همگى بجهت سرنوشت مشترک خود و شرايطى كه براى آنان بوجود آمده بود خشمگين بودند - به آنان پيوستند. ▪️اسقف بزرگ آنان كه انسان موّحدى بود، علاوه بر مسيح به پيامبر عليه السّلام نيز ايمان داشت ولى اين مطلب را پنهان مى‌كرد. وقتى ديد مى‌خواهند به مدينه رفته و با پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم به مشاجره برخيزند، آنان را پند و اندرز داده و به تأمل و تأنى دعوت كرد. «كرز بن سبره حارثى» - كه در آن زمان سرپرست قبيله «بنى حارث بن كعب» و فرمانده نظامى آنان و از اشراف و بزرگان آنان محسوب مى‌شد - از سخنان او خشمگين شده و به مقابله با او برخاست ولى اسقف بزرگ، «سيد» و «عاقب» كه آنان نيز از بزرگان قوم خود بودند، به مقابله با او برخاستند. ▪️و به اين ترتيب گفتگوى آنان طول كشيد تا جايى كه براى تطبيق صفات پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم با آنچه پيامبران گذشته در مورد او گفته بودند، كتاب «جامعه» را آورده و ديدند سخنان اسقف بزرگ درست است. در اين جا بود كه «سيد» و «عاقب» مضطرب شده و تصميم گرفتند براى مشاهده‌ی صفات پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم و تطبيق بشارت‌هاى پيامبران گذشته با او به مدينه بروند. ▪️«سيد» و «عاقب» به همراه چهارده نفر از بزرگان و علماى مسيحى نجران و هفتاد نفر از اشراف و بزرگان «بنى حارث بن كعب» براى ديدن پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم به طرف مدينه حركت كردند. آنان داراى چهره‌هاى زيبا و بدنى متناسب بودند و هنگامى كه نزديک مدينه رسيدند، براى اين كه با همراهان خود به مسلمين و مردم مدينه فخر فروشى كنند، سيد و عاقب سفارش كردند كه از مركب‌هاى خود پياده شده، خود را آرايش كرده، لباس‌هاى معمولى خود را از تن در آورده، لباس‌هاى ابريشمى و زيباترين و بهترين لباس‌هاى خود را بپوشند، خود را خوشبو نموده و با شكلى زيبا و صفى منظم به سوى مدينه حركت نمايند. وقتى در مسجد رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم بر آن حضرت وارد شدند، وقت نماز آنان بود. به طرف مشرق مشغول نماز شدند. ▪️مسلمانان خواستند مانع اين عمل شوند ولى پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم نگذاشتند. ▪️تا سه روز نه پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم آنان را دعوت به اسلام كرد و نه آنان از پيامبر سئوالى كردند، تا بدين ترتيب آنان فرصت كافى براى ديدن پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم و تطبيق صفات او با آنچه در كتاب‌هاى خود درباره پيامبر ديده بودند، داشته باشند. ادامه دارد ... ◾️المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سیر زمانی و تاریخی غدیر و نصب امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام به خلافت - ۱◾️ ▪️هجدهم ذی‌الحجّۀ سال دهم هجری‌ قمری روز برپایی جمع عظیم غدیر‌خم و بیعت مردم با امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام است. ▪️امّا دقیقاً بیست‌ و‌ پنج سال پس از آن، هجدهم ذی‌الحجّۀ سال سی‌ و پنج، عثمان به‌دست معترضین کشته می‌شود و مردم مجدّداً با امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام بیعت می‌کنند و آن حضرت امر خلافت امّت اسلامی را عهده‌دار می‌شوند. ▪️مطابق تقویم شمسی ما ایرانیان، واقعۀ غدیر‌خم در آستانۀ عید نوروز، یعنی روز دوشنبه بیست‌ و‌ هشتم اسفند ماه بوده است. ▪️زمینه‌های پیش آمدن واقعۀ عظیم غدیر‌خم را از حدود بیست‌ و‌ چند روز قبل از آن مرور می‌کنیم. روز به روز جلو می‌آییم تا ببینیم از نظر تاریخی چه اتّفاقاتی افتاده است. : ▪️حدوداً بیست‌ و‌ سه روز قبل از عید غدیر‌خم پیغمبر‌اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله وسلّم اعلان کردند که در‌صدد هستند سفر حجّی را که آخرین حج در عمر مبارکشان است، برگزار کنند و تمام احکام حج را به‌دقّت به امّت‌ اسلامی بیاموزند. (پیامبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله در سال آخر عمرشان بارها نزدیک بودن رحلتشان را اعلام کردند.) ▪️این خبر در شهر مدینه پیچید و به مناطق مجاور منتقل شد و همۀ مردم جز بیمارها، معلولین، بچّه‌های خردسال و افراد خیلی کهنسالی که امکان سفر نداشتند، حرکت کردند. : ▪️روز دوشنبه، بیست‌ و‌ ششم ذی‌القعده، جمعیت همراه با پیامبر صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله مدینه را ترک کردند. : ▪️دو روز بعد، یعنی روز چهارشنبه، کاروان حج به محلّی به نام "عَرج" رسید و به مسیر خود ادامه داد. : ▪️در این روز کاروان حج به محلّی به نام "سُقیا" رسید. : ▪️کاروان حجّ همراه پیامبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله با عبور از منطقه‌ای که "جُحفه" نام دارد و غدیر‌خم در نزدیکی آن است، به محلّی به نام "قُدَید" رسید. کاروان در قُدَید توقّف می‌کند. : ▪️کاروان در قُدَید مکث می‌کند. در این روز امیرالمؤمنین علیه‌السّلام که در سفر دیگری در مأموریّت بودند، به‌سمت مکّه حرکت کردند. ▪️قبل از اعلام حجّة‌الوداع در مدینه، پیغمبر‌اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلّم هیأت‌هایی را به مناطق مختلف برای جمع‌آوری مالیات‌ها و جزیه‌ها اعزام کرده بودند. ▪️از جمله امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام در رأس یک گروه دوازده نفره برای دو مأموریّت به منطقۀ یمن اعزام شدند. یک مأموریّت حل اختلاف بین دو طایفۀ اهل ‌یمن بود، و دیگری دریافت جزیه یا مالیات از نصارای نجران. ▪️بعد از انجام هر دو مأموریت، خبر رسید که پیغمبر‌اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلّم به قصد حج و به‌سمت مکّه در حرکتند. امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام و افراد تحت امر ایشان همه مشتاق بودند که در آخرین حجّ پیامبر‌ حضور داشته باشند. ▪️لذا حضرت یک نفر را به سرپرستی گروه منصوب فرمودند و خود به تاخت به‌‌سمت مکّه آمدند، تا از پیامبر اجازه بگیرند که برای تحویل مالیات به مدینه نروند و مستقیم به مکّه بیایند. ▪️امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام در روز دوّم ماه ذی‌الحجّه برای رسیدن به پیامبراکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله و کسب اجازه عازم می‌شوند. ادامه دارد.... ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei