◾️عصمت باطن ولایت است لذا عصمت، لیلةالقدر و ولایت، یوم القیامة میباشد.
◾️در روایات از حضرت عصمتالله الکبری و حجةالله علی الحجج فاطمه زهرا سلام الله علیها تعبیر به لیلةالقدر و از ائمهی اطهار علیهم السلام اعنی حضرت علی و یازده فرزند امامشان به یومالله و ایامالله و یومالقیامة شده است.
◾️یوم ظرف ظهور هر شیء را گویند. یوم القیامة ظهور لیلةالقدر است. لیلةالقدر مقام جبروت و جمعی حقائق تفصیلی نظام هستی است که همهی حقائق عینی خارجی در آن مرتبه صورت علمی بسیط دارند و بلکه عین همند و در موطن ذاتی عین ذاتند.
◾️ظهور این کنز مخفی را قیامت که یوم تبلی السرائر است میگویند از این رو از باطن ولایت که عصمت است یازده ولی اعظم که ایامالله هستند ظهور نمودند و آن حقیقت لیلةالقدر، مصداق اتم مقام بسیط و مجرد محض، حضرت فاطمه سلام الله علیها میباشد.
◾️علی،نقطه آغاز وجود
ص ۳۷، نکته ۱۵◾️
#ح_م
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️بعد از ایّام نسبتاً طولانی حزن و اندوه ماتم دخت بزرگوار پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم و خاطرات تلخ جفاها و جنایاتی که بعد از رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و سلّم در حقّ این بانوی بزرگوار روا داشتند، در طلیعهی میلاد باسرور این بانوی گرامی قرار گرفتهایم.
◾️میوهی حزن در مصائب اهل بیت علیهم السّلام نیل به سرور لقاء آنهاست. اگر کسی ایّام فاطمیّه را با حزن حضرت زهرا سلام الله علیها به شایستگی طیّ کند، در میلاد فاطمهی زهرا علیها السّلام آن نور فاطمی در قلبش متولّد میشود. این یک دورهی سلوکی و بسیار معنادار است.
◾️امیدواریم خدای متعال به برکت میلاد بزرگ این کوثر قرآن و قرآن مجسّم، سیّدهی نساء العالمین من الاوّلین والآخرین و سیّدهی نساء اهل الجنّۀ، امّالائمّۀ و الرّسول و حجّة الله علی الحجج، این الگو و اسوهی امام عصر ارواحنا فداه، این بانوی پیشگام اهل بهشت و شفیعهی روز جزا، قلوب ما را با عنایات خویش به انوار فاطمی منوّر گرداند.
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت زهرا سلام الله علیها تبلور تمامی خوبیها◾️
◾️مهمترین واقعۀ روز بیستم جمادی الثّانی، حادثۀ مسرّت بخش میلادِ دختِ بزرگوار پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، زهرای بَتول، کوثرالرسول است؛ که وجود او مظهرِ صفت رحمة لِلعالمینی پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است؛ چون به موجب روایات، پسر، نعمت است و دختر، رحمت؛ بنابراین اگر درمورد پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم قرآن فرمود: «وَمآ اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَة لِّلْعالَمِینَ»، تبلور و تجلیِ تمامیّت رحمة للعالمینی پیغمبراکرم، در وجود مقدّسِ صدّیقۀ طاهره، فاطمه زهرا علیها السّلام است؛ بانوی بزرگواری که همانطور که در مناسبتهای مربوط به شهادت حضرت اشاره کردم، فهم بشری از رسیدن به آستانه درکِ بلندای شخصیّت آن بزرگوار قاصر و ناتوان است.
◾️حضرت زهرا علیها السّلام تبلور همۀ زیباییها، حُسنها و خوبیهاست؛ بلکه بالاتر؛ چنان که از پیغمبراکرم روایت شده است که فرمودند: «لَوْ کانَ الْحسْن شَخْصاً»، اگر خوبی و حُسن میخواست در قالب یک شخص متبلور شود؛ مجسّم شود، «لَکانَ فاطِمَة»، فاطمه بود. بعد فرمودند: «بَلْ هِیَ اَعْظَم»، بلکه فاطمه از آن هم عظیمتر است؛ از تبلور همۀ حُسنها و نیکیها هم عظیمتر است.
◾️«اِنَّ فاطِمَةَ اِبْنَتی خَیْر اَهْلِ الْارْضِ عنْصراً وَ شَرَفاً وَ كَرَماً»، دخترِ من فاطمه، بهترینِ مردمِ روی زمین است؛ اعم از مرد و زن؛ تعبیر بسیار عظیمی است! در بین این مردان و زنان، اولیاءِ بزرگ خدا هم هستند؛ أنبیاءِ اولوالعزم هم هستند؛ فرمودند: «اِنَّ فاطِمَةَ اِبْنَتی خَیْر اَهْلِ الْارْضِ عنْصراً وَ شَرَفاً وَ كَرَماً»، دخترم فاطمه، برترینِ مردمِ روی زمین، هم از نظر نژاد، عنصر، خمیر مایه و هم از نظر شرافت و هم از نظر کرامت و بزرگواری است. تبلورِ ایمان است؛ تجسّم تمامیّت ایمان است.
◾️همچنین در مورد آن بزرگوار روایت شده است که پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «اِنَّ اِبْنَتِی فاطِمَةَ مَلََا الله قَلْبَها وَ جَوَارِحَها اِيماناً وَ يَقِیناً»، دخترم فاطمه، خدای متعال همۀ جوارحِ او را و تمام قلبِ او و روح و جان او را از ایمان و یقین پرکرده است.
◾️یا به موجب یک روایت دیگر، شبیه این روایت:««اِيماناً اِلی مشاشِها»، تا مغز استخوان او را ایمان دربرگرفته است. تجسّم و تبلور ایمان و یقین است؛ تحقّقِ همۀ خوبیها و زیباییهاست.
◾️استاد مهدی طیّب ۸۸/۰۳/۲۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️الگوی امام زمانارواحنافداه◾️
◾️امامِعصر ارواحنافداه فرمودند: الهامبخش من در امامت، زندگی و ایفای نقش عظیمی که خدای متعال در هستی بر عهدهی من نهاده، بانوی بزرگوار اسلام، فاطمهیزهراسلاماللهعلیها است.
◾️ « فِی ابْنَةَ رَسُول الله(صلی الله علیه واله) لِی أُسْوَةُ حَسَنَةً» (۱):
◾️برای منِ امام زمان، بهترین الگو برای تأسّی، در وجود دختر رسول خداست.
◾️اگر همهی خلایق برای رسیدن به قرب الهی، باید به منِ بقیّةالله تأسّی کنند، من باید به مادرم فاطمهیزهرا سلاماللهعلیها تأسّی کنم.
☑️استاد مهدی طیّب (۸۸/۲/۱۷)
#حدیث_امام_زمان_ارواحنافداه
◾️ ۱. مجلسی،بحارالانوار، جلد ۵۳، صفحهی ۱۸۰◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️«اِنَّ فاطِمَةَ اِبْنَتی خَيْرُ اَهْلِ الْاَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَماً»
دخترِ من، فاطمه، بهترینِ مردمِ روی زمین است؛ اعم از مرد و زن؛ تعبیر بسیار عظیمی است! در بین این مردان و زنان، اولیاءِ بزرگ خدا هم هستند؛ أنبیاءِ اولوالعزم هم هستند.
فرمودند: «اِنَّ فاطِمَةَ اِبْنَتی خَيْرُ اَهْلِ الْاَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَماً» دخترم فاطمه، برترینِ مردمِ روی زمین، هم از نظر نژاد، عنصر، خمیرمایه و هم از نظر شرافت و هم از نظر کرامت و بزرگواری است. تبلورِ ایمان است؛ تجسّم تمامیّت ایمان است.
◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسهی۲۱ خرداد ۸۸◾️
#حضرت_فاطمه
◾️میلاد امُّالائِمةالنُّجَباء، سَیِّدَةِ النِساء فِی الاخِرَه وُ الدُّنیا، فاطِمَه الزَهراء صَلواتُ الله وَ سَلامُهُ عَلَیها مبارک باد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اصل درخت طوبی در بهشت در خانهی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السّلام است و در خانهی هر مؤمنی شاخهای از آن سر کشیده است.
◾️وقتی حضرت زهرا علیها السّلام در مدینه به نماز میایستادند، پنج نور از ایشان در آسمان مدینه پخش میشد؛ نورهای سفید و زرد و سبز و قرمز و سیاه. نور سفید، زیبا است ولی مربوط به اوّل راه است. نور سیاه از همه افضل است و نور معرفت است و آنجا دیگر غیر از خدا دیده نمیشود. حضرت زهرا علیها السّلام هر پنج تجلّی را داشت.
◾️حوض کوثر مال حضرت زهرا علیها السّلام است. کوثر یعنی کثرات. کثرات مال خانم زهرا است. واحد مال خداست و کثرات مال حضرت زهرا علیها السّلام است و آن حضرت امور عالم کثرت را ردیف میکند.
◾️کوثر یعنی کثرت، یعنی آبش خیلی زیاد است؛ دوازده نهر از آن حوض منشعب شده است.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️در #بهشت هم رشد هست. خداوند اهل بهشت را درجه به درجه بالا میبرد تا به قرب و پشت سر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام برسند.
◾️نعمتهای بهشتی جزای عبادتهایی است که شخص در دنیا انجام داده است؛ امّا راه یافتن به قرب تنها با فضل الهی امکانپذیر است.
◾️از بهشت خبر رسیده است. مثلاً خبر آمده است که شخصی که به رضا رسیده، به رضوان که بالاترین درجهی بهشت است، میرسد. امّا از قرب هیچ خبری نیامده است.
◾️چیزهای دائمی را از خدا بخواهیم. بهشت دائم است، ولی جهنّم روزی خاموش و تمام میشود. بهشت صفا و وفا و عزّت خداست.
☑️مصباح الهدی، ص ١٥٤
◾️شرح و توضيح #مصباح_الهدی مبحث چهاردهم: #بهشت_و_دوزخ ١/ استاد مهدی طيّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️بسيار عظمت حضرت زهرا (سلام الله عليها) مرا در خود فرو برده بود؛ چه در منزل و چه در مسجد النّبىّ؛
◾️بالاخصّ در مسجد رسولالله (صلی الله علیه واله)، بهقدرى عظمت آن حضرت متجلّى بود كه گويا: تمام مقام نبوّت با تمام خصوصيّاتش و تمام مدارج و معارجش و تمام درجات و مراتبش در آن حضرت متجلّى است؛
◾️و آن بَضْعۀ رسولالله، سرّ و حقيقت و جوهرۀ رسولالله است؛ و مانند آن، موجودى كه حامل و ضامنِ آن سرّ باشد و در مقام وحدت عين رسولالله باشد، غير از وى خداوند تعالى موجودى را نيافريده است.
◾️ #سید_هاشم_حداد
(روح مجرّد، ص۱۴۶)◾️
#مقام_حضرت_زهرا
#گزارش_شهودی
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آنکار که بازپسینِ کارها میدانستم، پیشینِ همه بود و آن رضای والده [مادر] بود...
◾️آنچه در جمله ریاضت و مجاهده و غربت و خدمت میجُستم، در آن یافتم که یک شب، والده از من آب خواست، برفتم تا آب آورم در کوزه آب نبود، و بر سبو رفتم نبود. در جوی رفتم آب آوردم، چون باز آمدم، در خواب شده بود. شبی سرد بود، کوزه بر دست میداشتم. چون از خواب در آمد، آگاه شد آب خورد و مرا دعا کرد که دید کوزه بر دستِ من فسرده بود. گفت: چرا از دست ننهادی؟ گفتم ترسیدم که تو بیدار شوی و من حاضر نباشم.
◾️ #بایزید_بسطامی
(تذکرة الاولیاء)◾️
#خدمت_مادر
#گشایش_سلوکی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات32-28 آل عمران، قسمت دوم بخش سوم1⃣ تهديد و تحزير شديد به كسانى كه كافران را ولى و دوست مى گير
آیات 32-28 آل عمران، قسمت دوم
بخش سوم2⃣
تهدید و تحریر شدید به کسانی که کافران را ولی و دوست می گیرند
و اینکه فرمود: ((و الی الله المصیر)) دلالت دارد بر اینکه شما از این عذاب راه گریزی ندارید، و خدا هم از آن صرف نظر نمی کند، و این خود تهدید در جمله قبلى را تاكيد مى نمايد. و اين آيات يعنى آيه : ((لا يتخذ المومنون الكافرين اولياء)) و آيات بعدش از خبرهاى غيبى قرآن كريم است ، كه توضيح آن ان شاء اللّه در سوره مائده مى آيد.
قُلْ إِن تُخْفُوا مَا فى صدُورِكمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ...
بگو اگر آنچه در دل داريد چه نهان كنيد و چه اظهار نمائيد خدا آن را مى داند، اين آيه
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 24
نظير آيه : ((و ان تبدوا ما فى انفسكم او تخفوه ، يحاسبكم به اللّه )) است با اين تفاوت كه در آيه مورد بحث ابتدا نهان داشتن را و سپس اظهار كردن را آورده ، و در آيه سوره بقره بعكس ذكر فرموده ، و اين بطورى كه گفته اند بدان جهت است كه آيه مورد بحث فرموده چه آن كنيد و چه اين كنيد خدا آنرا مى داند و در آيه سوره بقره فرموده : ((خدا آن را حساب مى كند))، و مناسب تر به حال دانستن اين است كه متعلق به مخفى شود، و مناسب تر به حال حساب كردن اين است كه متعلق به ظاهر و آشكار گردد.
در آيه شريفه رسول گرامى خود را مأمور نموده اين حقيقت را ابلاغ كند كه آنچه در نفس دارند چه پنهانش كنند و چه اظهارش بدارند، خدا آن را مى داند و خودش آنرا بيان نكرده ، با اينكه در آيات سابق حقايق را خود خدا بيان مى كرد و اين تغيير سياق جز براى اين نبوده كه بفهماند خدا بزرگتر از آن است كه خودش با افرادى كه مى داند در آينده با او مخالفت مى كنند، هم كلام شود، همچنان كه نظير اين تغيير سياق را در جمله ((و من يفعل ذلك ...)) ديديم . و در جمله : ((و يعلم ما فى السموات و الارض ، و اللّه على كل شى ء قدير))
مشابهتى با آيه سوره بقره هست ، كه در سابق درباره اين مشابهت سخن رفت .
يَوْمَ تَجِدُ كلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَت مِنْ خَيرٍ محْضراً وَ مَا عَمِلَت مِن سوءٍ
از اتصال سياق كلام برمى آيد كه اين آيه تتمه گفتار در آيه قبلى باشد، كه در آن رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) را مأمور به ابلاغ كرده بود، و ظرف (يوم ) متعلق به مطلبى تقديرى است ، و تقدير كلام ((اذكر يوم تجد...)) است ، يعنى بياد آر روزى را كه چنين و چنان مى شود، و يا متعلق به جمله : ((يعلمه اللّه و يعلم ...)) است ،
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️ظاهراً روایت است که بعد از ظهور حضرت حجت ـ صلواتاللّهعلیه ـ و نزول حضرت عیسی ـ علی نبیّناو آله و علیهالسّلام ـ حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف برای نماز به حضرت عیسی می فرماید: «تقدّم!» (پیش بایست!)
▪️او هم می گوید: «انتم أمّة محمّد یؤمّ بعضکم بعضاً؛ شما از امت [حضرت] محمد صلیاللهعلیهوآله هستید و باید یکی از خود شما بر سایرین امامت کند».
▪️او میفرماید: «تقدّم» و این می گوید: «أنتم أمّة محمّد یؤمّ بعضکم بعضاً».
☑️معلوم میشود تقدّم امام با امامت امام، ملازمت دارد؛ کأنّه شرطیت مقصودش هست، نه تکلیف.
▪️البته قاعده این استکه [حتی اگر حضرت عیسی جلو میایستاد] به همین شریعت [اسلام] نماز میخواند. مقتدا و مقتدی و امام و مأموم به همین شریعت هستند، نه اینکه او همانطور که در شریعت خود نماز میخواند برای ما هم همانطور نماز بخواند.
▪️معلوم است که [حتی] اگر [ایشان هم امام] باشد این برای ما صحت ندارد. لکن او هم این کار را نمیکند.
▪️اینکه خود این [مطلب که] امامت مسلمان باید بر مسلمان باشد، این را میخواهد [تأکید کند]. با اینکه او میگفت تقدم؛ این میگوید: «أنتم أمّة محمّد یؤمّ بعضکم بعضاً».
معنایش این است که تقدم و امامتِ امام یک مطلب است.
◾️بیانات در درس خارج فقه کتاب الصلاة، ٢٠ آبان ١٣٧۵◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️..در ديوان راقم آمده است :
از سود و زيان گذر كه بايد گذرى
از هر دو جهان گذر كه بايد گذرى
خود را چه كنى كه رهزن تست خوديت
از رهزن جان گذر كه بايد گذرى
◾️و چون آخر الامر فرد بسوى او برگشتن است ازهم اكنون بموت اختيارى فرد و مجرد شو كه تا از تعلق بعلائق و حبائل جسمانى رهايى نيابى ، بسر منزل مقصود نميرسى به هوش باش كه اين دار دار مقام نيست بلكه نشأه كسب و كار است ، الدنيا مزرعة الاخرة
◾️و اين روزها و ماهها براى ما فراسخ و مراحل است و همه مسافريم كه يك آن قرار نداريم و بسير سريع در راهيم و بازگشت همه بسوى خداى متعال است ،انا لله و انا اليه راجعون.
◾️نصوص الحکم بر فصوص الحکم
#علامه_حسن_زاده_ی_آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️استاد صمدی آملی:
◾️حضرت آقا روحی فداه در مطلع کتاب شریف دروس معرفت نفس چنین آورده اند که:انسان کاری مهمتر از خودسازی ندارد و آن هم مبتنی بر خودشناسی است.
◾️واین کمترین در شرح آن آورده است که:باغبان برای پرورش درختان خود، باید ابتدا هر کدام از آنها را بشناسد.عمل فرع بر علم و علم ،مصحّح آن است، لذا در روایت آمده :"العلم امام العمل"
خودسازی چون عمل است ،متفرع بر خودشناسی است این است که معرفت نفس از هر امری برای انسان حیاتی تر است.
☑️عصاره ی عالم
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۵۳ قال سید الکونین صلوات الله علیه: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِن
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
☑️قسمت ۵۴
◾️این اشباح از مرتبهی اعلای عرش در نفس حضرت آدم تمثل نوریه پیدا کردهاند یعنی نفس انسان میتواند این اشباح را نشان دهد چرا که تنها مخلوقی است که قابلیت بیمنتها دارد و به تعبیر حکما فوق مقوله است و حد ندارد. تمام مخلوقات عالم حد دارند. جبرئیل و میکائیل هم حد دارند. ملائکهی مهیمین حد دارند و حدشان این است که فقط متوجه خدا هستند و از غیر خدا غافلند پس محدود به حد معینی هستند اما نفس ناطقهی انسانی محدود به حد معینی نیست لذا میتواند این نور را در خودش به اندازهی قابلیتش تجلی دهد. چهارده انسان نوریه آمدهاند که توانستهاند این نور واحد را به نحو اتمّ در نفس خودشان جلوهگری کنند. فقط این چهارده نفر توانستهاند در عالم به این مرتبه برسند. خیلیها خیز برداشتند اما نتوانستند. در کربلا هم اگر میبینید که حضرات علی اکبر و عباس بن علی علیهم السلام آنقدر بیتاب آب هستند، در واقع طالب این مرتبه بودند. البته اشکالی هم ندارد چه ایشان از بس رشد معنوی داشته و جانشان سعهی وجودی پیدا کرده بود، کم مانده بود که به این مرتبه برسند؛ «يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ»، از بس به مقام امامت قرب پیدا کرده بودند که نزدیک به وصول به این مقام بودند به همین خاطر پیوسته طالب آن بودند.
◾️دقت دارید که در کربلا همه مدام طلب آب میکنند. بله، جسم ایشان به شدت تشنهی آب بود. بالاخره هوا گرم بود؛ بیآبی و گرما و جنگ باعث میشود که جسم خواستار آب شود اما صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی... بنا بر مبنای تطابق کونین، جان این شهدای کربلا نیز طالب آبی بود، همان آبی که حیات هر شیئی را مسبب است: «جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی». خودِ شئ انکر نکرات است، یعنی این کلمهی شئ به هر چیزی اطلاق میشود. وقتی در کنار آن یک کُل هم آمده است، این آیه در واقع همه مخلوقات از ملائکه عالم علیّین تا مخلوقات نشئه شهادت و طبیعت را شامل میشود. «بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَریٰ وَ بِوُجودِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَّماء». هم تثبت عالم خلقت اعنی تحقق متن واقع و نیز خلقت مخلوقات، به یمن وجود و به واسطهی امام است بنابراین، حضرت علی اکبر علیه الصلاة و السلام که به این امر واقف بود، از پدرش چنین آبی را طلب میکرد. آیا ایشان که اشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً به رسول الله است نمیداند که آبی در خیمهگاه اباعبدالله الحسین وجود ندارد؟ بله که میداند! ایشان از همه بهتر و بیشتر به ادب مع الامام ملتزم است و آن را رعایت میکند، مسلّم است که ایشان میداند که آبی وجود ندارد، ایشان قطعا میداند که حضرت علی اصغر به شدت تشنه است و اقتضاء ادب این است که آبی از پدرش طلب نکند. با این حال چگونه است که به پدر عرضه میکند که يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِي؟!
خون شهیدان را ز آب اولی تر است
این سخن از صد صواب اولیتر است
تو ز سرمستان قلاوزی مجو
جامه چاکان را چه فرمایی رفو
◾️این چه آبی است که او میطلبد؟ این چه آبی است که به واسطهی آن قوت مییابد تا بر دشمنان غلبه کند؟ آیا این قوت، همین قوت ظاهری است؟ آیا انسان به صرف نوشیدن آب ظاهری و سیراب شدن ظاهری قوت مییابد که بر اعداء غلبه پیدا کند؟! این قوت قوت دیگری است... قوتت از قوت حق میجهد...
به تعبیر جناب مولوی؛
قوت جبریل از مطبخ نبود
بود از دیدار خلّاق ودود
این قوت باطنی است که از آب حیات ولایت منشعب میشود...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مراتب_نفس_اماره ☑️قسمت ۲۳ «يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ
#شرح_مراتب_نفس_اماره
☑️قسمت ۲۴
◾️«فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» (توبه/۱۰۵). خدا ناظر بر اعمال ماست. «أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ» (علق/۱۴) اصلا یکی از اسماء حق متعال خبیر است. خبیر یعنی «فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ» به این معنی که او به کوچکترین اعمال و خطورات ذهنی ما آگاه است. علاوه بر خداوند متعال رسول او یعنی امام زمان او نیز آگاه هست. علاه بر این، مؤمنین که همین اولیاء الهی هستند نیز آگاهند. اولیاء الهی کسانی هستند که تور پهن کردهاند و ناظر هستند. اگر ببینند نفس کسی هنوز رو به سوی عقلانیت دارد خوشحال میشوند. این نفس «تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» است که ائمه سلام الله علیهم و اولیاء الهی با نگریستن به آن مسرور میشوند. نفسی که اینگونه است امید به ذبح کردن و نجات دادنش وجود دارد.
در مسلخ عشق جز نکو را نشکند
روبه صفتان زشتخو را نکشند
◾️لذا در کربلا میبینیم که جناب حر که نفسش رو به سوی عقل دارد، ذبح میشود. وقتی که امام حسین علیه السلام هنگام نماز خواندن به حر میگوید که تو با سپاه خود نماز بخوان و من با سپاه خودم، جناب حر که هنوز نفسش رو به سوی عقل کل دارد با اباعبدالله نماز میخواند. این نشان میدهد که این نفس مستعد ذبح شدن است. لذا در کربلا وقتی امام حسین علیه السلام حر را میدیدند مسرور میشدند چون این نفس تَسُرُّ النَّاظِرِينَ است. اولیاء خدا همین گونه هستند. وقتی کسی که نفس مستعدی دارد پیش ولی خدا میرود، ولی خدا از دیدن نفسی که قابلیت ذبح شدن دارد خوشحال میشود و ذبحش میکند. ولی خدا ذابحی است که وقتی شما را ذبح میکند اصلا متوجه آن نمیشوید. لذا یکی از راههای کشتن نفس آن است که انسان خودش را به یک پیر برساند. شکل اتم آن شرکت در مجالس اهلبیت علیهمالسلام است. اولیاء الهی مقید هستند و جلوهای از جلوات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشند.
گر دست نمیدهد وصالش
دست من و دامن خیالش
◾️ما که توفیق نداریم خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسیم، خدمت دوستان حضرت میرسیم. وقتی شما در کنار پیر نشستید؛ آن پیر به وجود و نور خودش تو را ذبح میکند. دست به باطنت میکشد و اصلاحت میکند. وقتی خدمت حاج آقای دولابی میرسیدیم میفرمود وقتی شما وارد جلسه میشوید من نفس شما را ورق میزنم و به وفق نفس شما حرف میزنم. ولیّ خدا مثل آب کر است و نجاسات اگر در معرض آب کر قرار بگیرد پاک میشود. او نیز طاهر است و طهارت میبخشد.
#ح_م
☑️عارفان شیعه: حاج محمّد اسماعیل دولابی
▪️ولادت: ۱۲۸۲ هـ.ش محلّ ولادت: تهران
▪️وفات: ۹ بهمن ۱۳۸۱ ه.ش
▪️محلّ دفن: حرم حضرت معصومه علیها السّلام، صحن عتیق، مقبره ۲
▪️استاد عرفان: محمّدجواد انصاری همدانی
◾️پدر بزرگوارش معتمد محل و منزلشان همواره میزبان علما و برجستهگان بود. در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و از همان ابتدا آثار لطف و عنایت حق به ایشان نمایان بود.
◾️جذبهی محبّت اهل بیت علیهم السّلام همواره دلیل و راهنمای او بود و این محبّ صادق را با مشاهد مشرّفه و مجالس خاندان عصمت و طهارت علیهم السّلام مأنوس ساخته بود.
◾️در شرح سابقهی سلوکی ایشان در مقدمه کتاب مصباح الهدی از زبان آن بزرگوار ذکر گردیده است:
◾️«اوّل، اهل عبادت، مسجد رفتن، محراب ساختن و امام جماعت بردن بودم. بعد اهل توسّل به اهل بیت علیهم السّلام و گریه و عزاداری و اقامهی مجالس ذکر اهل بیت علیهم السّلام شدم. تا اینکه در پایان به شخص برخوردم و به او [آیتالله شیخ محمّدجواد انصاری همدانی] دل دادم و از وادی توحید سر در آوردم. خداوند لطف فرمود و در هر یک از این کلاسها افراد برجسته و ممتاز آن کلاس را به من نشان داد، ولی کاری کرد که هیچ جا متوقّف نشدم، بلکه تماشا کردم و بهره بردم و عبور کردم تا اینکه به وادی توحید رسیدم. در طول این دوران همیشه یکّهشناس بودم و به هر کس که دل میدادم، خودم و زندگی و خانوادهام را قربان او میکردم تا اینکه خود او مرا به بعدی تحویل میداد و من که وی را بالاتر از قبلی میدیدم، از آن پس دور او میگشتم»
◾️«به هر تقدیر، همهی عنایاتی که به من شد، از برکات امام حسین علیهالسّلام بود. از راه سایر ائمّه علیهم السّلام هم میتوان به مقصد رسید، ولی راه امام حسین علیهالسّلام خیلی سریع انسان را به نتیجه میرساند. چون کشتی امام حسین علیهالسّلام در آسمانهای غیب خیلی سریع راه میرود. هر کس در سیر معنوی خود حرکتش را از آن حضرت آغاز کند، خیلی زود به مقصد میرسد»
◾️عشق و ارادت خاصّی به حضرت سیّدالشهداء علیه السّلام داشت. از خودشان نقل است:
«یک بار بعد از گریه کردن بسیار بر امام حسین علیه السّلام آمدم ایوان جلو اتاق دراز کشیدم؛ ناگهان دیدم ملائکه فوج فوج از آسمان میآیند و داخل سینهی من طواف میکنند و بر میگردند!»
◾️سالیان متمادی مجالس او محفل انس و محبّت و مورد توجّه و اقبال عموم تشنگان معنویّت و اخلاق بود؛ او با زبانی ساده و شیوا مطالب عرفانی و اخلاقی را بیان میکرد.
◾️از کلمات گهربار و دلنشین ایشان است که میفرمود: «امیدوارم نهجالبلاغه را قبل از هر کتاب دیگر بخوانید. اگر دیدی کسی عالِم و نابغه شد، علی علیه السّلام یک تلنگر به قلبش زده است؛ کلام امیرالمؤمنین علیه السّلام قوّت کمر شیعیان است؛ کمر انسان را قرص و محکم میکند»
◾️کسانی که در محفل این پیر فرزانه حاضر میشدند، گویی گمشدهی خود را در این جلسات هفتگی مییافتند؛ چنان محبّت اهل بیت علیهم السّلام را در دلها به جوش میآورد که به محض بردن نام حضرت سیّدالشهداء علیه السّلام نالهها بلند میشد و وقتی اشارهای به وجود مقدّس حضرت حجّت اَرواحُنا لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداه میکرد، اشکها سرازیر میشد؛ میفرمود: «غم یعنی انتظار، یعنی کیست که مرا بخنداند؟ غمی که در سرّ و نهان انسان است و آن را به مردم نشان نمیدهد؛ عبادت میکند، نماز میخواند، مثل مردم لبخند میزند تا اذیّت نشوند؛ هر جا گریه میکنند او هم گریه میکند؛ امّا آن غم علاج نمیشود. آن غم، ظهور حضرت ولیّ عصر اَرواحُنا لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداه را میخواهد، جمال امامش و ملاقات وجه الله را میخواهد. آن وقت مثل گل باز میشود»
◾️سرانجام این عارف متّقی در شب دحوالارض و در نهم بهمن ماه سال ۱۳۸۱ هجری شمسی خرقهی خاکی را رها ساخته و از این عالم هجرت کرد. روحش شاد.
#عارفان_شیعه
@mohamad_hosein_tabatabaei
دلم هوای تو دارد ولی چگونه ببندم
هزار نامه به پای کبوتری که، ندارم؟
شبیه ابر بهاری، دلم عجیب گرفته
کجاست شانه امن برادری که ندارم؟
#سجاد_رشیدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️گوشههایی از سبک تربیتی و حال و هوای جلسات عرفانی مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی - #بخش_اوّل◾️
☑️نهم بهمن سالروز عروج مرحوم حاج اسماعیل دولابی
▪️مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی به منظور تربیت و ارشاد تشنگان زلال معرفت، قریب چهل سال در تهران جلسات هفتگی متعدّد را اداره کرد که در آنها مردان و زنان از اقشار گوناگون، از نوجوانان و جوانان گرفته تا کهنسالان و سالخوردگان، از روحانیّون گرفته تا تحصیل کردههای دانشگاهی، از دانشآموزان دبیرستانی گرفته تا اساتید حوزه و دانشگاه، از افراد کاملاً غیر سیاسی گرفته تا طرفداران و فعّالان جناحهای متضادّ سیاسی، فارغ از هرگونه تفاوتهای خلقی، با یگانگی و صفا در کنار هم نشسته و از زلال معارف ولائی و توحیدی که از عالم غیب به وساطت وجود استاد و به زبان آن بزرگوار به سوی طالبان حقیقت و معنی جاری میگشت سیراب میشدند.
▪️از ویژگیهای مکتب تربیتی و سبک جلسات مرحوم دولابی، رضوان الله تعالی علیه، به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
▪️الف) محور اصلی در نگرش و روش عرفانی آن بزرگوار، محبّت خدا و خوبان خدا بود و چنان اشخاص را شیفتهی جمال الهی و حسن و نیکویی پیامبر اکرم و اهل بیت کرامش علیهم السّلام میکرد که به سهولت از دام جاذبههای دنیوی و حتّی اخروی میرهیدند و تمامی آرمان و اندیشه و تلاش و همّت ایشان بر تقرّب و وصال خدا و خوبان خدا متمرکز میشد.
▪️ب) در مجالس آن بزرگوار چنان روح توحید در وجود حاضران دمیده میشد که جز خدا، احدی را در عالم مؤثّر نمیدیدند و با ایجاد محبّت و حسن ظن و اعتماد به خدا و خوبان خدا، تمامی مقدّرات الهی را به شیرینی و با دل شاد پذیرا گشته و رضا و شکر بر تمامی وجودشان حاکم میشد.
▪️ج) در پرتو محبّت و حسن ظنّ به خدا و خوبان خدا، در جلسات آن بزرگ، یأس و ناامیدی از وجود هر شکست خوردهی در عرصهی امور دنیوی و از روح و جانِ هر از پای فتادهی در مصاف با نفس و شیطان و امور معنوی، زایل و روح امید و نشاط در ادامهی راه حیات و طیّ طریق عبودیّت در کالبد حاضران دمیده میشد.
ادامه دارد....
#به_یاد_شورآفرین_بزم_محبّت_و_ولاء
《 یادمان چهلمین روز هجرت فقید سعید حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی 》
◾️استاد مهدی طیّب ۸۱/۱۲/۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️گوشههایی از سبک تربیتی و حال و هوای جلسات عرفانی مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی - #بخش_دوّم◾️
نهم بهمن سالروز عروج مرحوم حاج اسماعیل دولابی
▪️د) فضای معرفتی حاکم بر جلسات آن بزرگ به نحوی بود که به تعبیر خود آن عزیز، همه را دست خالی میکرد و از هر کس هر چه را داشت میگرفت. اگر شخص کولهباری از گناهان و معاصی بر دوش خود احساس میکرد چنان حقیقت استغفار در روح و جانش جریان مییافت و غفّاریّت خدا را مقدّم بر استغفار خویش میدید که تردید در بخشیده و پاک شدن خود از گناهان را سوءظنّ به خدا و بی ادبی به حضرت حق مشاهده میکرد و اگر کولهباری از طاعات و عبادات بر دوش داشت، از یک سو چنان کردههای خود را در برابر عظمت حقِّ خدا حقیر و ناچیز مییافت و از سوی دیگر آن سان حول و قوّه و پیکر و نیروی خود را در حول و قوّهی الهی فانی و خود را در طاعات و عبادات خویش بی نقش و سهم و همه را به مصداق «ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ»، کارِ خدا مییافت که کولهبار خویش را از کمترین طاعت و عبادت تهی میدید.
▪️و) زیبابینی و مثبتنگری و تمرکز در جنبههای مثبت همه چیز، روحیّه و نگرشی بود که در جلسات مرحوم دولابی به حاضران القاء میشد و در اثر آن، افراد میآموختند که چگونه در دل هر تلخی و مرارت، شیرینی و حلاوت، و در درون هر عُسر و سختی، یُسر و راحتی، و در دل هر آشفتگی و پریشانی، حکمت و نظاممندی را کشف کنند و بدینگونه علاوه بر اینکه همهی آتشهای عالَم، بر آنها گلستان شود، به آمادگی لازم برای راه یافتن به زیباییهای بزرگتر هستی، و شهود جمال مطلق الهی و تجلیّات اعظم آن، یعنی انوار مقدّس معصومین علیهم السّلام نایل شوند.
▪️ز) فضای لطیف جلسات مرحوم دولابی چنان روحنواز و آرامشبخش بود که به هر خستهجانِ از راه رسیدهای که در تعارضها و کشاکشهای دنیوی، توان و طراوت روحی خود را باخته و به تعب و رنجوری دچار گشته بود، آرامشی وصف ناشدنی و طراوتی تصوّر ناپذیر میبخشید و لااقل شخص را در ساعاتی که در جلسه حضور داشت، از غم گذشته و نگرانی آینده رها میساخت و به روح او امکان تنفّسی نشاط بخش میداد. فضای جلسات آن یار سفرکرده به گونهای بود که اساساً زمان در آن احساس نمیشد و هرچه هم به طول میانجامید هیچ یک از حاضران اندکی خستگی در خود احساس نمیکرد.
ادامه دارد....
#به_یاد_شورآفرین_بزم_محبّت_و_ولاء
《 یادمان چهلمین روز هجرت فقید سعید حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی 》
◾️استاد مهدی طیّب ۸۱/۱۲/۱۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️گوشههایی از سبک تربیتی و حال و هوای جلسات عرفانی مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی - #بخش_سوّم◾️
نهم بهمن سالروز عروج مرحوم حاج اسماعیل دولابی
▪️ح) فروتنی و تواضع، محبّت و صمیمیّت، چهرهی باز و سیمای متبسّم از یک سو، و هیمنه و شکوه و عظمت و هیبت خدایی مرحوم دولابی از سوی دیگر، آیینهی جمال و جلال الهی بود که هر بینندهای را از یک سو جذب و شیفتهی او نموده و از سوی دیگر به اجلال و تعظیم وا میداشت.
▪️هـ) تکیهی اصلی آن بزرگ در سلوک الی الله بر محبّت و عشق بود و به استناد حدیث اولوالالباب که متن آن در بخش مسیر سلوک کتاب شریف «مصباح الهدی» آمده است، روش اهل تحصیل و ریاضت و عبادت را توصیه نمیفرمود، به این خاطر که اغلب، فرد را مغرور علم و عمل خویش ساخته و در نتیجه سالک، بیشتر، خود را رونده میبیند و کمتر به اینکه خدا برندهی اوست توجّه میکند. ایشان معتقد بود که آن مقدار از سختی و شداید را که شخص برای تعالی و تکامل نیاز دارد، خداوند به طور طبیعی در جریان زندگی او پیش میآورد و اگر انسان شداید و مصائب زندگی خود را با روح تسلیم و رضا، به گوارائی پذیرا باشد و در ارتباطات خود با دیگران براساس محبّت و اخلاق شایسته رفتار کند و تکالیف معمول شرعی خود را انجام داده و حلال و حرام الهی را مراعات کند و در حدّی که رغبت و شوق دارد به صورت متعادل به مستحبّات بپردازد، به کمال نایل میشود و نیازی به تدارک و تحمیل ریاضات خاص و تصنّعی نخواهد داشت. لذا روش تربیتی آن بزرگ با زندگی معمول شخص در جامعه کنونی کاملاً قابل جمع بود و همچون روش برخی اهل ریاضت و خلوت و چلّهنشینی و ...، فرد را از جریان عادی زندگی خارج نمیکرد.
▪️ط) زبان بیتکلّف و به دور از اصطلاحات مرحوم دولابی، در عین تو در تو بودن و عمق توصیف ناشدنی کلام وی، این امکان را فراهم میساخت که هم نوجوانان و تازهواردان به فضای جلسات، احساس کنند برای فهم آنچه ایشان بیان میکرد، با دشواری مواجه نیستند و در نتیجه در حدّ خود، از آن بهرهمند شوند، و هم راهیافتگان و سالکان پرسابقه و عالمان و فرهیختگان پرمایه، از بیانات وی، گوهرهای ناب معرفت به دست آورند. نگاه عمیق و عبرتآموز مرحوم دولابی، این امکان را برای وی فراهم ساخته بود که از سادهترین رخدادها و پدیدههای این عالم، بلندترین درسهای معرفت و حکمت را بیاموزد و با اشاره به آنها، دستپروردگان خود را نیز به برخورداری از چنین دید و نگاهی رهنمون شود.
#به_یاد_شورآفرین_بزم_محبّت_و_ولاء
《 یادمان چهلمین روز هجرت فقید سعید حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی 》
◾️استاد مهدی طیّب ۸۱/۱۲/۱۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دو کتابی که سالک الی الله باید با آنها رفیق باشد:
◾️۱- مفاتیحالجنان، حاوی توضیح پیکرۀ اعمال عبادی
◾️۲- المراقبات، آیتالله میرزاجواد ملکی تبریزی، حاوی توضیح روح اعمال عبادی
☑️در آستانۀ ماه رجب کتاب المراقبات را تهیه کنید و فرصت ماه رجب را مغتنم بشمارید.
#مراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان
جلوه و نماد سه مرحله از سلوک الی الله◾️
☑️ماه رجب
◾️ماه بسیار عظیمی است و در سیر و سلوک معنوی و عرفانی جایگاه بسیار بلندی دارد و بزرگان طریقت برای این ماه ارزش بسیار والایی قائل هستند.
◾️سه ماه پی در پی؛ ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان جلوۀ سه مرحله از سلوک الی الله هستند.
◾️ماه رجب بنا به برخی روایات ماه امیرالمؤمنین علیه السّلام است و از آن تعبیر به #ماهِ_تخلیه شده است.
◾️تخلیۀ وجود و دل سالک الی الله از آنچه غیرخدایی و آنچه مورد پسند خدا نیست. از خلقیات ناشایست، روحیات نامطبوع، افکار و عقاید نادرست.
◾️ماه پاک شدن دل مؤمن از همۀ بتها و همۀ تعلقات به ماسویالله است.
◾️همانگونه که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در واقعۀ فتح مکه به امر رسولالله صلّی الله علیه و آله و سلّم، پا بر شانه پیامبر نهادند و بالا رفتند و کعبهای را که بتکده بود و پر از بتهای گوناگون، با دست یداللّهی خودشان از وجود بتها پاک کردند، سالک الی الله در ماه رجب با استمداد از باطن ولایت علوی، کعبۀ دل خود را از همۀ بتها خالی کرده، پاک و جارو میکند. چرا که کعبۀ حقیقی دل مؤمن است، اَلقَلبُ حَرَمُ الله و کعبه یک ماکت از دل مؤمن است.
◾️لذا ماه رجب را "ماه استغفار" هم گفتهاند و بر ذکر استغفار در این ماه تاکید بسیاری شده است و خود استغفار هم نوعی شستشو، تطهیر و پاک کردن است.
☑️ماه شعبان
◾️ماه پیامبر خاتم است. ماه شعبان را #ماهِ_تحلیه (زینت کردن) نامیدهاند.
◾️ماهی که سالک الی الله با استمداد از باطن نبوّت ختمیه، کعبه و خانۀ دل خود را که در ماه رجب از آنچه غیر خدا بود خالی کرده است، با خُلق و خوی نیکوی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و روش و آداب و آئین ایشان زینت و زیور میبندد.
در پی این دو ماه، ماه رمضان فرا میرسد.
☑️ماه رمضان
شهرالله و ماه خودِ خداست.
◾️ماه رمضان، ماه تجلّی حضرت حق در کعبۀ دل مؤمن و به تعبیری #ماهِ_تجلیه است.
◾️کعبهای که از بتها خالی شد، زیور و زینتی هم به آن تعلق گرفت حالا میشود خانۀ خدا.
کعبۀ دل مؤمن هم همینگونه است. سالک الی الله وقتی وجودش را از زشتیها، آلودگیها، پلیدیها و تعلّقات به ماسوی الله خالی کرد و وجود خود را با زیباییهای پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم زینت داد، کعبۀ دلش میشود خانۀ خدا و کعبۀ حقیقی.
حضرت حق در دل چنین مؤمنی تجلی میکند و به لقاء الهی نائل میشود.
◾️نِمود و نَمادِ این سه منزل بزرگ سلوک یعنی تخلیه، تحلیه، تجلیه در این سه ماه است، که در آستانۀ آن قرار گرفتهایم، امیدواریم که بتوانیم بهرۀ وافری از این ایّام ببریم...
◾️استاد مهدی طیّب◾️
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب اوّل ماه رجب◾️
▪️شب شريف و یکی از چهار شبی است که اختصاص به احیا گرفتن دارد و اعمال دیگری نیز وارد شده است:
▪️۱- چون هلال را ببيند بگويد:
«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی وَ رَبُّكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»
▪️و نيز از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه چون هلال رجب را میديدند میخواندند:
«اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»
▪️۲- غسل
چنانكه بعضى از علما فرمودهاند از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم مروى است كه: هر كه درک كند ماه رجب را و غسل كند در اوّل و وسط و آخر آن، بيرون آيد از گناهان خود مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
▪️۳- زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام
▪️۴- بيست ركعت نماز
#در_هر_رکعت_بخواند:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحید» ۱ مرتبه
و بعد از هر دو ركعت سلام دهد.
تا محفوظ بماند خود و اهل و مال و اولادش و از عذاب قبر در پناه باشد و از صراط بی حساب مانند برق بگذرد.
▪️۵- دو ركعت نماز
#رکعت_اوّل
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «ألم نشرح»
▪️سوره «توحيد» (سه مرتبه)
#رکعت_دوّم
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «ألم نشرح»
▪️سوره توحيد»
▪️سوره «فلق»
▪️سوره «ناس»
و چون سلام نماز داد
▪️سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا الله
▪️سى مرتبه صلوات
تا حق تعالى گناهان او را بيامرزد مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
▪️۶- سى ركعت نماز
#در_هر_رکعت:
▪️سوره حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره كافرون» ۱ مرتبه
▪️سوره توحيد» ۳ مرتبه
▪️۷- دعای امام جواد علیه السّلام
از امام جواد عليه السّلام روایت شده است كه فرمود: مستحب است كه اين دعا را در شب اوّل رجب بعد از عشاء بخواند:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِكٌ وَ أَنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرٌ وَ أَنَّكَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللَّهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتِي اللَّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَنْجِحْ طَلِبَتِی»
و سپس حاجت خود را از خدا بخواهد.
▪️۸- دعای امام کاظم علیه السّلام که پس از نماز شب در سجده خوانده میشود:
«لَكَ الْمَحْمَدَةُ إِنْ أَطَعْتُكَ وَ لَكَ الْحُجَّةُ إِنْ عَصَيْتُكَ... » (به مفاتیحالجنان مراجعه شود)
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز دو رکعتی هر شب ماه رجب◾️
▪️در تمام ماه رجب شصت رکعت نماز کند، به این طریق که در هر شب آن دو رکعت بجا آورد و بخواند در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «کافرون» سه مرتبه
▪️سوره «توحید» یک مرتبه
▪️و چون سلام دهد دستها را بلند کند و بگوید:
▪️لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ آلِهِ
▪️و دستها را به صورت خود بکشد.
▪️از حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده است کسی که این عمل را بجا آورد، حق تعالی دعای او را مستجاب گرداند و ثواب شصت حج و شصت عمره به او عطا فرماید.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️فضیلت روزۀ ماه رجب و تسبیحات معادل روزه◾️
▪️براى روزۀ مستحب ماه رجب فضيلت بسيار وارد شده است و روايت است كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد، مسکینی را اطعام کند و یا یک درهم صدقه بدهد و یا برای هر روز، صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزۀ آن روز را دريابد:
▪️«سبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»
▪️«پاک و منزّه است خداى باجلالت پاک؛ و منزّه است آن خدايى كه تسبيح جز براى او سزاوار نيست؛ پاک و منزّه است خداى عزيز بااكرام؛ پاک و منزّه است آن خدايى كه جامۀ عزّت بر اوست و او اهل عزّت است»
▪️از حضرت رسول اکرم صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كسى كه يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، مستوجب خوشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.
▪️از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام منقول است كه: هر كس يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش جهنم يک سال راه از او دور شود و هر كه سه روز از آن را روزه بدارد بهشت بر او واجب میگردد.
▪️و نیز فرمودند كه: رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرينتر، هر كس يك روز از رجب را روزه بدارد، البته از آن نهر بياشامد.
▪️روز اوّل رجب روزی است که حضرت نوح عليه السّلام به كشتى سوار شدند و امر فرمودند كسانى كه با او بودند روزه بدارند. هر كس اين روز را روزه بدارد آتش جهنّم يک سال راه از او دور میشود.
▪️هر کس سه روز متوالی پنجشنبه و جمعه و شنبه را از این ماه روزه بدارد، حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.
▪️هر كه يک روز از آخر اين ماه روزه بدارد، خدا او را ايمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر.
▪️هر كس دو روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، بر صراط به آسانى بگذرد.
▪️هر كس سه روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّتها و هولهاى آن روز و برات بيزارى از آتش جهنم به او عطا كنند.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀فضیلت سه ماه رجب، شعبان و رمضان🍀
☘سه ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان جلوه و نماد سه مرحله از سلوک الی الله هستند. تخلیه، تحلیه و تجلیه ...
☘آنها که اهل دل و ادراکات باطنی هستند میدانند که همۀ ساعات شبانه روز از نظر ارزش معنوی یکسان نیستند. ملکوت عالم در ساعاتی از شبانه روز و یا ایّام و ماههایی از سال حالت فوقالعاده و استثنائی پیدا میکند ...
☘در این سه ماه عبادات و مستحبّات زیادی توصیه و تأکید شده است ...
☘هر کدام از عبادات، ظاهر یا احکامی دارند، آدابی دارند و اسراری . . . هر کدام از عبادات نماد، مرتبۀ نازله و رقیقهای از حقایقی بلند هستند ...
☘کتاب المراقبات تألیف مرحوم آیت الله میرزاجواد ملکی تبریزی را در طلیعه این سه ماه تهیه کرده و آداب ماه رجب را مطالعه کنید. این سه ماه را با این کتاب طی کنید ...
☘ثوابهای حیرت انگیزی که برای برخی عبادات نقل شده است، برای اهل محبّت نشانگر فضیلت و محبوبیت آن اعمال نزد خدا میباشد ...
☘معنای ثواب اعمال، سازندگی عمل روی انجام دهندۀ عمل است...
◾️استاد مهدی طیّب
#مراقبات_ماه_رجب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei