☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول1⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قدي
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم
بخش اول2⃣
● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قدیم
و زنان خانه يعنى همسر و دختر و خواهر وضع بدترى نسبت به مردان و حتى پسران داشتند، با اينكه مردان و پسران هم تابع محض سرپرست خانه بودند، ولى زنان اصولا جزء جامعه نبودند، و در نتيجه به شكايت آنها گوش نمى دادند، و هيچ معامله اى از ايشان معتبر و نافذ نمى شد، و مداخله در امور اجتماعى به هيچ وجه از آنان صحيح نبود، ولى مردان خانه ، يعنى اولاد ذكور و برادران سرپرست و حتى پسر خوانده ها (چون در آن روزها پسرخواندگى در ميان روميان و همچنين يونانيان و ايرانيان و اعراب معمول بوده ) مى توانستند با اجازه سرپرست مستقل شوند، و همه امور زندگى خود را اداره كنند.
زنان در روم قديم جزء اعضاى اصلى خانه و خانواده نبودند، خانواده را تنها مردان تشكيل مى دادند، زنان تابع خانواده بودند، در نتيجه قرابت اجتماعى رسمى كه مؤثر در مساله توارث و امثال آنست ، مختص در بين مردان بود (مردان بودند كه از يكديگر ارث مى بردند، و يا مثلا شجره دودمانشان به وسيله ايشان حفظ مى شد) و اما زنان نه در بين خود خويشاوندى (خواهرى و دختر عموئى و غيره ) داشتند، و نه در بين خود و مردان ، حتى بين زن و شوهر خويشاوندى نبود، بين پسر با مادرش و بين خواهر و برادرش و بين دختر و پدرش ارتباط خويشاوندى كه باعث توارث شود نبود.
بلكه تنها قرابت طبيعى (كه باعث اتصال زن و مردى به هم و تولد فرزندى از آن دومى شد) وجود داشت ، و بسا مى شد كه همين نبودن قرابت رسمى مجوز آن مى شد كه با محارم يكديگر ازدواج كنند، و سرپرست خانه ، كه ولى همه دختران و زنان خانه بود، با دختر خود ازدواج كند، چون ولى دختر و سرپرست او بود همه رقم اختيارى در او داشت .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● #استفتاء از حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□● #سوال| پس از خواندن چهار رکعت نماز شب، اگر موقع اذان بشود، آیا میتوان بقیه را به جا آورد؟ با چه نیتی؟
□● #جواب| بله، بقیه را میتوان به قصد ادا به جا آورد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دل هر جا برود، فكر و دست و پا هم به دنبال آن میرود. دلت را به سوی خدا و خوبان خدا بفرست، همهی وجودت اصلاح میشود.
□○برای اينكه دلت نزد خدا برود، چيزی را كه دوست داری در راه خدا بده، دلت هم همراه آن به نزد خدا میرود. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّىٰ تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ» هرگز به برّ و نيكی نائل نمی شويد، تا اينكه از آنچه دوست داريد، #انفاق كنيد.
□○دلت (محبّت) امانت خداست كه تنها انسان حامل آن شد، دل را به اهل دل و دلبر بده. «اِنَّ اللهَ يَاْمُرُكُمْ اَنْ تُؤَدُّوا الْاَماناتِ اِلى اَهْلِها» خداوند به شما فرمان میدهد كه امانتها را به اهلش برگردانيد. بايد #امانت را به صاحبش بازگرداند.
□○«الْمَرْءَ يُحْشَرُ مَعَ مَنْ اَحَبَ» مرد با كسی كه دوستش دارد محشور میشود. دلت دنبال هر چيزی رفت، همهی اعضا و جوارحت هم میرود. هركس با
محبوب خود محشور میشود.
#مصباح_الهدی ص١١٠
#محبت
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●انسان همیشه باید اهل محاسبه باشد●■
■●اينكه به ما اصرار كردند «حاسبوا انفسكم قبل أن تحاسبوا» برای آن است كه ما يك #روز_حسابی را در پيش داريم، اگر هماكنون محتسِب خود بوديم و كمبودهای خود را ترميم و عيب های خود را تصحيح کردیم، به دارالسلام بار می يابيم
■●و اگر اهل محاسبه نبوديم ممكن است عيب و نقص افزوده شود و با همان عیوب و نواقص وارد #يوم_الحساب بشويم.
۱۳۹۵/۰۱/۲۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#درس_اخلاق(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان همیشه باید اهل محاسبه باشد●■ ■●اينكه به ما اصرار كردند «حاسبوا انفسكم قبل أن تحاسبوا» برای
■●انسان همیشه باید اهل محاسبه باشد●■
#دشواری_محاسبه_نفس
■●حضرت امير علیه السلام فرمود: ما يك «#استدراج» داريم كه عذاب الهی است و يك «#احسان» داريم؛ گاهی ذات اقدس الهی به برخی افراد نعمتهای فراوانی میدهد؛
■●اگر در حوزه و دانشگاه است نعمتهای #علمی و #دانشی می دهد، اگر در بازار است نعمتهای #مالی می دهد، اما اين نعمتهای فراوان علمی و مالی، گاهی استدراج است؛ يعنی خداوند می خواهد انسان را كم كم بالا ببرد و سپس انسان را از آن بالا به پایین بیندازد؛
■●هر چه انسان بالاتر برود در هنگام سقوط مرگش قطعیتر است، در #قرآن فرمود برخیها #خيال میكنند ما داريم به آنها احسان میكنيم در حالی که ما درجه درجه آنها را بالا میبريم تا از همانجا اينها را پرت كنيم تا #هلاک شوند.
۱۳۹۵/۰۱/۲۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#درس_اخلاق(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۱) سوره توحید□ #بسم_الله_الرحمن_الرحیم قل هو الله احد1⃣ #تفسیرالمیزان □كلمه (#الله) مو
□بیان آیه (۲) سوره توحید□
#الله_الصمد2⃣
#تفسیرالمیزان
□اصل در معناى كلمه (#صمد) #قصد كردن و يا قصد كردن با #اعتماد است، وقتى گفته مى شود: (صمده، يصمده، صمدا) معنايش اين است كه فلانى #قصد فلان كس يا فلان چيز را كرد، در حالى كه بر او اعتماد كرده بود. #بعضى از #مفسرين اين كلمه را - كه #صفت است - به معانى #متعددى تفسير كرده اند كه #برگشت بيشتر آنها به معناى زير است:
(#سيد و بزرگى كه از #هر_سو به جانبش #قصد مى كنند تا حوايجشان را برآورد) و چون در آيه مورد بحث #مطلق آمده همين معنا را مى دهد، پس خداى تعالى سيد و بزرگى است كه #تمامى_موجودات عالم در تمامى #حوائجشان او را قصد مى كنند.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei