eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات60-42 آل عمران، قسمت پنجم بخش دوم ● رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش سوم ⚫️ اثبات سیادت عالی تمرین مراتب اصطفاء است مؤلف قدس سره : روایات در این مضمون و قریب به این مضمون از طریق شیعه و سنی بسیار است و سیده زنان بودن هر چهار نفر منافات ندارد كه در بين خودشان يكى از ديگران برتر باشد، همچنان كه از خبر ششم كه از تفسير الدر المنثور نقل كرديم استفاده مى شد كه : ((فاطمه (عليها السلام ) در دورانى مى زيسته كه مردمش تكامل يافته تر و متمدن تر از ساير دوران ها بودند و قهرا خود آن جناب هم از آن سه تن ديگر افضل مى شود)) و همچنين از اخبارى ديگر و نظير اين بحث در تفسير آيه : ((ان اللّه اصطفى آدم و نوحا...)) گذشت . چيزى كه جا دارد در اينجا بدان توجه شود اين است كه در آيه مورد بحث سخنى از سيادت نرفته و آنچه اين احاديث بر آن تكيه دارند مسأله سيادت است نه اصطفا، و بين سيادت و اصطفا از نظر معنا فرق هست ، ليكن از آنجائى كه سيادت از مراتب كمال اصطفا است ، لذا اثبات آن براى اين چهار تن اثبات عالى ترين مراتب اصطفا است . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 338 و در تفسير عياشى در ذيل آيه : ((اذ يلقون اقلامهم ايهم يكفل مريم )) از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: يعنى بعد از آنكه مريم با مرگ پدرش يتيم شد، قرعه انداختند كه چه كسى سرپرستيش را عهده دار شود؟. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️برای رفتن از دنیا، عجله نداشته باشید؛ عجله خوب نیست. صبر کنید زیبایی ها را درک کنیم. نگرانی هم نداشته باشیم که کجا می رویم. آدم یک مهمانی که می خواهد برود می پرسد کدام ناحیه است، چه جور است؛ آب و هوایش چطور است؟ شما هم از افراد، از کتابها، از عقلتان و از ائمه بپرسید. بپرسید که کجا می رویم. ما چون خبر نداریم، قدری وحشت داریم. البته اختیاری نیست، انسان را می برند؛ اما می خواهیم بدانیم جای خوبی است که با کِیف برویم و خودمان جلو بیفتیم. وقتی می گویند بفرمایید! جلو برویم.. اگر بدانیم جای خوبی است، خودمان جلوتر می رویم؛ اما اگر انسان نداند کجا می رود، یک مقدار آهسته و کند می رود. کمی می رود، بعد می ایستد. ولی بالاخره ما را می برند کفار و اشقیا را به زور می برند. چقدر بشر جاهل است که او را به زور به طرف خدا می برند. زور او هم نمی رسد که نرود؛ جیغ می زند. خدا ما را بینا کند که ببینیم این مهمانی اعظم است. مهمانی خدا بعد از این عالم طبیعت است. هر چه از ایمان نصیب شما ‍شده باشد، و سفره ی خدا را دیده باشید، آن مهمانی خداست، ملاقات خداست،. هر چه عبادت کردی جزایش آن است. ◾️کتاب طوبای محبت یک، چاپ جدید(هجدهم) مجلس نهم ، صفحه ی۹۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بزرگانی که سيرهای علمی کرده اند و در تجرید و تصفیه نفس وادیها پیموده اند فرموده اند که روح انسانی چون همّ خود را واحد گرداند و با اطمینان خاطر و عدم اضطراب با هر اسمی از اسمای شریف حیات و صرف کمال و فعل مطلق انس بگیرد و حشر پیدا کند، سلطان آن اسم در وی تجلی کند و اثر آن اسم در وی ظاهر گردد و به اقتضای آن اسم عمل کند و این زمینی رنگ آسمانی گیرد و این جهانی به خوی آن جهانی در آید و در عالم طبیعت کار آن جهانی نماید و دسـت تصـرف بـه کائنات دراز کند و در کشف و کرامت به روی خود باز کند و کم کم به جایی رسد که هرگاه اراده کند از این نشأه إعراض كند و بدان نشأه پرواز کند. از آن جمله فرموده اند که مداومت بر " یا حیّ یا قیّوم " برای صفای نفس و تجرد روح تأثیر غریبی دارد ولی با حضور قلب و اطمینان خاطر باشد نه به صرف لقلقه لسان و آن دو صد پریشانی ، تجربه ضرر ندارد. ◾️مآثر آثار / مؤثر٣٤_ ص۱۷۳ استاد صمدی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. ١٧ ▪️خداوند متعال زمان ظهور امام زمان عليه السلام زمين را با احقاق حق و پایان دادن به ظلم و فساد زنده خواهد کرد ◾️کتاب الغيبة نعمانی ص ٣٢ ، تأويل الايات شرف الدين ج٢ص٦٦٢، تفسير البرهان علامه بحرانی ج٤ ص٢٩١ منبع : كتاب المختصر من تاريخ الامام المنتظر عند السنه والشیعه ج١ ٣٣ مولف سيد محمد موسوی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام زمان (عجل اللّٰه تعالی فرجه) ▪️امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) اگر دست بر سر ما بکشند، علم و حلم را به درون ما می‌ریزند. ظاهراً میگوییم آقا می‌آید، ولی در حقیقت ما به خدمت حضرت می‌رویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم باید از پشت دیوار بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از همان ابتدا حاضر بودند. نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند، و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینیم. اگر براستی منتظری، چرا لاغر و خانه نشین نشده‌ای؟ به محض اینکه حقیقتا منتظر بشوی او رسیده است. یک دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید این همه تقلا می‌کنی. اگر انتظار داری آثارش کو؟ اگر انتظار داری باید غم دنیا برود، حتی اگر خود امام هم دیر آمد با او دعوا نکنی و هِی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست. ما سه دسته منتظر داریم: ۱. کسی که از دور زیاد یاد امام می‌کند و انتظار دیدار او را می‌کشد، که فرموده‌اند (أفضَلُ الأعمالِ إنتِظارُ الفَرَجِ) ۲. کسی که آثار و جای پا و جلوه‌ای از امام را دیده است، که فرموده‌اند (فَإنَّ ذٰلِکَ فَرَجُکُم) ۳. اگر انتظار کامل شود و محبت به حد کمال برسد، طوری می‌شود که حضرت را در همه وقت با قلب خود مشاهده می‌کند. ◾️شیخ محمد اسماعیل دولابی کتاب مصباح الهدی صفحه ۳۱۸، ۳۱۹ و ۳۲۰◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش سوم ⚫️ اثبات سیادت عالی تمرین مراتب اصطفاء است مؤلف قدس سره :
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش چهارم ● اخبار غيب حضرت عيسى (علیه السلام ) معجزه قابل قبول براى مردم بود و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((و اذ قالت الملائكه يا مريم ان اللّه اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين )) آمده كه خداى تعالى مريم را دو بار اصطفا كرد (و بدين جهت هم بود كه در آيه دو بار اصطفاى او را ذكر نمود)، اول اينكه او را اصطفا كرد يعنى او را از ميان ساير زنان انتخاب نمود و دوم اينكه بدون داشتن شوهر به او فرزند داد و او را با اين امتياز بر همه زنان عالم ممتاز نمود - تا آنجا كه قمى مى گويد - و خداى سبحان به رسول گراميش مى فرمايد: اين مطلب از اخبار غيب است كه ما آن را به تو وحى كرديم و اى محمد تو آن روز با آنان نبودى كه داشتند قرعه مى انداختند تا معلوم كنند كدام يك از آنان سرپرستى مريم را عهده دار شود و تو آن روز نبودى كه ببينى چه بگومگوها مى كردند و نيز مى فرمايد: وقتى مريم متولد شد، آل عمران در مورد او بگو مگو كردند، هركسى ميگفت سرپرستيش با من ، تا آنكه به معبد رفتند و قرعه انداختند و از ميان همه چوبه هاى قرعه ، چوبه زكريا درآمد تا ((آخر حديث )). مؤلف قدس سره : در سابق بيانى داشتيم كه مويد اين خبر و خبر قبل از آن است . اين را هم بايد دانست كه روايات در زمينه ((بشارت مريم )) و ((ولادت عيسى )) (عليه السلام ) و ((دعوتش )) و ((معجزاتش )) بسيار زياد است ولى آنچه ما در خلال آيات راجع به داستانهاى آن جناب نقل كرديم از نظر بحث تفسيرى كافى است و به همين جهت متعرض نقل همه احاديث نشديم ، تنها آن چند عددى كه اهميت داشت نقل نموديم . و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((و انبئكم بما تاكلون ...)) از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: عيسى (عليه السلام ) همواره به بنى اسرائيل مى گفت : من فرستاده خدا به سوى شمايم و من برايتان از گل چيزى به شكل مرغ مى سازم و سپس در آن مى دمم ، به اذن خدا مرغ مى شود و من اكمه و برصى را شفا مى دهم (و اكمه به معناى كور است )، بنى اسرائيل گفتند: به نظر ما اين كارهائى كه مى كنى جز سحر نمى باشد اگر مى خواهى تو را در دعويت تصديق كنيم معجره اى بياور تا براى ما يقين به نبوتت حاصل شود، فرمود: به من بگوئيد اگر ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 339 شما را خبر دهم بدانچه مى خوريد و به آنچه در خانه هاى خود ذخيره مى كنيد، (يعنى اگر بگويم قبل از اينكه از خانه بيرون شويد، چه خورده ايد، و در شب چه چيزهائى ذخيره كرده ايد)، آنگاه به صدق دعوى من يقين مى كنيد؟ گفتند: آرى ، آنگاه به يك يك آنان مى فرمود: تو فلان و فلان چيز را خورده اى و فلان و فلان را نوشيده اى و فلان و فلان چيز را برداشتى ، بعضى ها قبول مى كردند و ايمان مى آوردند و بعضى ديگر همچنان كفر مى ورزيدند، در حالى كه در اين معجزات عيسى (عليه السلام ) آيتى بود، اگر بنا داشتند ايمان بياورند. در سابق اشاره كرديم كه چرا در آيه شريفه كه عيسى (عليه السلام ) معجزات خود را مى شمرد، سياق كلام را تغيير داد، با در نظر داشتن بيان آنجا، متوجه خواهى شد كه تغيير سياق ، اين روايت را تأييد مى كند، (روايت توضيح مى دهد كه اگر انكار بنى اسرائيل نبود، سياق آيه تغيير نمى كرد و همچنان سياق آيات قبل را كه عيسى (عليه السلام ) غايب فرض شده بود حفظ مى كرد و مى فرمود: خداى تعالى مى خواهد به تو (مريم ) فرزندى دهد كه چنين و چنان است و رسولى به سوى بنى اسرائيل است و معجره اى از ناحيه خدا مى آورد، از گل چيزى به شكل مرغ مى سازد و سپس در آن مى دمد، مرغ مى شود و كور و برصى را شفا مى دهد و مرده را زنده مى كند... پس اگر سياق تغيير كرده ، خواسته است از سخن با مريم يك باره منتقل شود به گفتگوئى كه بعد از چندين سال عيسى در پاسخ يهوديان گفته كه اگر من چنين و چنان كنم ايمان مى آوريد؟ گفتند: بله ...(( مترجم ))) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 شهادت حضرت حمزه عموی بزرگوار رسول ‌الله صلّی الله علیه و آله و سلّم در جریان جنگ اُحد در سال سوّم هجرت (۸ یا ۱۵ شوّال) @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - پانزدهم شوّال🏴 ▪️این فرزند پاک از سلاله‌ی امام مجتبی علیه السّلام، محدّث و عالم بزرگوار شیعی، صحابی بزرگواری که محضر سه امام را درک کرد و شخصیتی که مورد تأیید امام معصوم قرار گرفت. تعبیر «انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» که امام هادی علیه السّلام در حقّ ایشان فرمودند، تاج افتخار بسیار بزرگی بر سر ایشان است. حضرت فرمودند: تو به حقّ ولی، دوست و اهل ولایت ما هستی. ☑️مقام بلند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام: ▪️یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود؛ برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمده‌ام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند: ▪️«لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ‏ كَمَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام» اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است. ▪️در زیارتنامه‌ای که هنگام تشرّف به حرم این بزرگوار می‌خوانید، هم این جمله را می‌بینید: ▪️«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيَارَتِهِ ثَوَابُ زِيَارَةِ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ يُرْتَجَى» سلام بر کسی‌ که در زیارت او امید ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام وجود دارد. ▪️عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم‌ القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است. ▪️امام معصوم به یکی از شیعیان که برای سؤال درمورد بعضی از مسائل دینی خدمت حضرت رسیده بود؛ فرمودند: عبدالعظیم حسنی نزدیک تو بود؛ لازم نبود نزد ما بیایی و سؤالات دینی خود را از ما بپرسی. از این به بعد هر وقت سؤالی برایت پیش آمد، خدمت عبدالعظیم حسنی برو و از آن بزرگوار سؤال کن. این موارد مقام بلند این شخصیت عظیم القدر را نشان می‌دهد. ▪️آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت می‌کرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی می‌کرد. ▪️بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی می‌کرده است. ▪️امیدواریم خدا توفیق بیشتری به ما اهل تهران بدهد، که از این نعمت عظمایی که در دسترس ما قرار داده است، بهره ببریم. خیلی نعمت عظیمی است و غفلت از آن موجب خسارت است. ▪️امیدواریم خودِ آن بزرگوار عنایت کند و توفیق بیشتری به ما نصیب شود که مرقد مطهّر ایشان را بیشتر زیارت کنیم و از نورانیت آن فضا و توجّهات و امدادهای روح بلند حضرت عبدالعظیم و همین‌طور از توجّهات و امدادهای روح بلند حمزة بن موسی الکاظم (فرزند برومند امام کاظم علیه السّلام) و امامزاده طاهر (یکی از سلاله‌های امام سجّاد علیه السّلام) که در جوار ایشان مدفونند و بسیاری از علماء، بزرگان و اولیای خدا، که در اطراف این سه بزرگوار دفن هستند؛ بیشتر بهره ببریم. « استاد مهدی طیّب » @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ زنگار و چرک قلب است ▪️لذت به دو چیز است: یکی کمال خیری و یکی ادراک آن کمال . کمال باید کمال را ادراک بکند یا نه؟ اگر چشم کسی تراخم گرفته نمی تواند ببیند تا لذت ببرد، یا گوشش را چرک گرفته و کثیف شده نمیتواند بشنود تا لذت ببرد. این معنا در قرآن کریم آمده است. ▪️جناب آقای شعرانی می فرمود: چرک صوری و ظاهری را عرب تعبیر به وَسَخ میکند و چرکی که به دل و جان مینشیند و به اصطلاح چرک باطنی است عرب از آن به «رَین» تعبیر می نماید. رَین زنگ است، چرک است که بر دل می نشیند و نمی گذارد که چشم دل ببیند (کلا بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ)  چنین نیست، بلکه کردارشان بر دلشان زنگار شده است. ▪️بیماری «بلیموس» یک نوع بیماری است که معده و دستگاه گوارش به آن مبتلا می شود که در اثر آن دستگاه گوارش احساس گرسنگی نمی.کند لذا هر روز بدن چنین کسی تحلیل میرود. همه چیز برای خوردن فراهم است ولی میل و اشتها ندارد و همیشه احساس سیری میکند. این شخص مریض است و باید به طبیب مراجعه نماید تا بهبود یابد. فارابی می فرماید که شبیه «بلیموس» عقل را میگیرد و نفس ناطقه را بیمار میکند و انسان مثل چارپایان میشود " أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ " و حرفهای نامربوط می زند و احساس نیاز به معارف و حقایق و کمال و علم و انسانیت و جود و صفا نمی کند. ◾️شرح اشارات و تنبیهات /نمط هشتم_ص٣٤ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️آب صاف هدایت انسان است. آب گِل‌آلود کدر است. آب صاف گرچه چکه‌ای باشد که از قنات می‌آید، خوب است. اصلاً صدای آبِ صاف چقدر خوب است. ▪️ان‌شاءاللّٰه پهلوی رودخانه‌های بزرگ که آب صاف دارد، بنشین و گوش بده، ببین چه می‌گوید. ▪️اگر اهل روضه هستی و توجّه به کربلا داری، آب برایت روضه می‌خواند. ▪️اگر توجّه به اخلاق ائمه علیهم‌السلام داشته باشی، برایت علم اخلاق می‌گوید. ▪️اگر توجّه به خدا داشته باشی که چیزها می‌گوید! یک جا بنشین و ببین آب چه می‌گوید! ◾️ (طوبای محبت، ج۱، ص۲۶)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش چهارم ● اخبار غيب حضرت عيسى (علیه السلام ) معجزه قابل قبول ب
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش پنجم ● روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (علیه السلام ) آمده بود و در تفسير عياشى در ذيل آيه : ((و مصدقا لما بين يدى من التورية و لاحل لكم ...))، از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: بين داود و عيسى (عليه السلام ) چهار صد سال فاصله بود. و شريعت عيسى (عليه السلام ) اين بود كه به توحيد و اخلاص و به همه آنچه از ناحيه خداى تعالى به نوح و ابراهيم و موسى (عليهما السلام ) وحى شده بود مبعوث بود و كتاب آسمانى انجيل بر او نازل شد و از او ميثاقى گرفتند كه از همه انبياء گرفته بودند و در كتابش شريعتى كه همان اقامه نماز بداعى دين دارى و امر به معروف و نهى از منكر و تحريم حرام و تحليل حلال برايش تشريع كردند و نيز در آن كتاب مواعظى و مثل هائى و حدودى نازل شد، ولى قصاص در آن نبود و احكام حدود هم نبود و مسأله تقسيمات ارث هم نبود و نيز تخفيفى نسبت به آنچه در تورات بر موسى نازل شده بود، نازل گرديد و خداى تعالى همين قسمت اخير را از قول عيسى (عليه السلام ) حكايت كرده كه فرموده : ((و لاحل لكم بعض ‍ الذى حرم عليكم )) و نيز عيسى ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 340 (عليه السلام ) و گروندگان به او را مأمور كرد به اينكه به شريعت تورات و انجيل هر دو ايمان بياورند. مؤلف قدس سره : اين روايت را صاحب قصص الانبياء بطور مفصل از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده و در نقل او آمده كه بين داود و عيسى (عليه السلام ) چهار صد و هشت سال فاصله بوده ، ولى اين دو نقل با تاريخ اهل كتاب مطابقت ندارد. و در كتاب عيون از حضرت رضا (عليه السلام ) روايت آورده كه شخصى از آن جناب پرسيد: چرا ياران عيسى (عليه السلام ) را حوارى ناميدند، فرمود: اما از نظر مردم (يعنى علماى اهل سنت ) بدين جهت بوده كه ياران آن جناب شغل لباسشوئى داشتند، جامه هاى مردم را از آلودگى پاك مى كردند و اين لفظ يعنى لفظ حوارى از كلمه حوار در ((خبزالحوار)) يعنى نان سفيد گرفته شده . و اما از نظر ما اهل بيت وجه نامگذارى اين بوده كه ياران مسيح (عليه السلام ) هم نفس خود را خالص كرده بودند و هم ديگران را با پند و اندرز از آلودگى گناهان پاك مى كردند. و در كتاب توحيد از آن جناب روايت آورده كه فرمود: حواريين عيسى (عليه السلام ) دوازده نفر بودند كه از همه آنان برتر و داناتر لوقا بود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓ : آیا ممکن است این بلاهای وارده از باب عقوبت و کیفر گناهان نباشد، بلکه به‌جهت ترفیع درجات و از باب «أَلْبَلآءُ لِلْوِلاءِ؛ بلا، برای دوستی است» باشد؟ : ▪️برای اهل ولا مطلب روشن است؛ هرچه بیشتر مبتلا گردند، یقینشان زیادتر می‌شود. میثم بر سرِ دار بود، هرآن و هرلحظه اطمینان و ایمانش بیشتر می‌شد؛ زیرا به او خبر داده بودند. ▪️درهرحال، از سوی حضرت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف زیاد سفارش شده و اصرار شده که در این زمانه و زمینه، دعای فرج بسیار خوانده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اگر محی الدین ابن عربی ها و خواجه طوسی ها و شیخ مفید ها و همهٔ اعاظم و مشایخ از اهل کشف و شهود و علوم و معارف جمع شوند، و در محلی اجتماع کنند و جناب معصوم (علیهم السلام) تجلی کند، مثلا حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) تجلی فرماید و ظهور نماید؛ همهٔ این مفاخر اسلام و عالم علم، در مقابل آن ولی اعظم الهی، امّی اند. ◾️شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی ، جلد ۱ ، صفحه ۲۸۲◾️ ◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️وقتی دختر و پسر همدیگر را پسندیدند، بله والسّلام. نکند شرط و شروط بگذارید و مهریّه‎ی سنگین و شیربها و گرفتن مجالس پرخرج عروسی و جهیزیه‎ی کلان و امثال آن را به هم‌دیگر تحمیل کنید و از همان اوّل زندگی خانواده‎ها را خراب کنید. شرط، باطل کننده‎ی عقد است. همینجا عقد را خراب کردی. البته عقد اسلامی ‎خراب نمی‎شود، ولی عقد ایمانی خراب می‎شود. چون تا می‎گویی شرط دارد، دختر و پسر دلشان می‎لرزد و در نتیجه عقد خراب می‎شود. وقتی دختر و پسر در شب زفافشان برای بدهی‎ها و مخارج، یک دنیا غصّه و نگرانی دارند، بچّه‎ای هم که درست می‎شود، حاضر نیست به این دنیایی بیاید که پر از نگرانی و غصّه است، لذا مجبور می‎شوند پهلوی مادر را بشکافند و به زور بچّه را بیرون بیاورند. وقتی دو طرف هم‌دیگر را پسندیدند، بگذارید با اختیار و میل خودشان آنچه در وسعشان است، انجام دهند. ▪️هر ازدواجی را که خداوند انعقاد کرده، یعنی خداوند آنها را به هم عقد کرده، واقع می‎شود و الاّ به هم می‎خورد. ندیدی بعضی از ازدواج‎ها به هم می‎خورد؟ مال این است که قبلاً انعقاد خدایی نبوده است. پس اگر زنی گرفتی و به نظرت بد از آب در آمد، نباید دیگران را مقصّر بدانی؛ این چیزی است که خدا برایت بریده است و برای رسیدن تو به کمال، بهترین‎ها بوده که برایت انتخاب کرده است. بهترین زن برای تو همین بوده است و اگر چشمت باز شود، می‎فهمی‎ اگر همه‎ی زن‎های عالم بودند، تو همین را انتخاب می‎کردی. پس راضی باش و خدا را شکر کن. ‎از_امر_ازدواج، آسمانی است. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️که اسراف نشود … ▪️یک میز تحریر کوچک توی کتابخانه داشتند. علی‌آقا (فرزند آیت‌الله بهجت) به من گفت این را چطور کمی شیب‌دار کنیم که آقا راحت‌تر باشد؟ گفتم این دیگر خیلی کهنه شده، یکی بخریم. گفت آقا قبول نمی‌کند. با لوله پلیکا به دوتا از پایه‌ها اضافه کردیم، شد میز تحریر مرجع تقلید شیعیان! (براساس خاطره یکی از مرتبطان) ◾️ردپای سپید، ص٣٩ (جلد پنجم از مجموعه ۵ جلدی داستانهایی کوتاه از سیره و زندگانی حضرت آیت‌الله بهجت قدس سره)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حجاب و کودک - ۱ ✔️کودکان آینه‌وار رفتارهای والدین را تقلید می‌‏کنند ▪️لزوم پوشیدگی و حجاب در همۀ ابعاد فردی و اجتماعی آن، یکی از احکام ضروری اسلام است که رعایت آن در جامعه نه تنها سبب تحکیم بنیان خانواده می‌‏شود؛ بلکه افزایش امنیت و آرامش روانی افراد را نیز به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر بسیاری از خانواده‌‏ها، از وضعیت پوشش فرزندانشان راضی نیستند؛ که این نارضایتی آنها از یک طرف باعث ایجاد تحمیل و اجبار در پوشش‏‌های افراطی نسبت به فرزندان می‌‏شود و از طرف دیگر موجب پافشاری و مقاومت‌‏های خودسرانۀ بچه‌‏ها نسبت به این امر الزام‌‏آور اسلامی خواهد شد. این معضل و مشکل بزرگ را می‏‌توان با کوچک‏ترین و جزئی‏‌ترین راه‌‏ها حل کرد. ▪️در نشست با استاد مهندس مهدی طیّب، در رابطه با مسئلۀ حجاب و ایجاد روحیۀ عفاف و حیا در وجود کودکان و نوجوانان به گفت وگو پرداختیم. ایشان که از حدود ۴۰ سال قبل تاکنون به موازات درس آموزی و کسب فیض از محضر عالمان دین و عارفان اهل یقین، در جهت نشر و آموزش معارف اهل بیت علیهم السّلام به سخنرانی و تدریس در دانشگاه‌ها و جلسات دینی پرداخته و به نگارش و نشر مقالات و کتب دینی مبادرت ورزیده‌اند؛ از میان روش‏های تعلیم و تربیت به مهم‌ترین و کلیدی‏‌ترین عامل، یعنی الگوسازی و تقلید اشاره می‏‌کنند و مهم‌ترین دوران را در آموختن حجاب، دوران کودکی عنوان می‌‏کنند. این که کودکان آینه‌‏وار رفتارهای والدین را تقلید می‏‌کنند و الگوی عملی که خانواده ارائه می‌‏کند؛ مانند نحوۀ پوشش و حجاب مادر یا تقیّد پدر به دستورات دینی، را الگوی خود قرار می‌‏دهند؛ این که بزرگترها در درجۀ اوّل باید به یک باور فردی نسبت به منطق حجاب برسند تا حجاب اسلامی برای فرزندانشان از حالت تحمیلی خارج شده و دلنشین و لذّت‌بخش جلوه کند و ... اگر می‌‏خواهید فرزندانتان از همان طفولیت با روح حجاب و حد و حدود آن آشنا شوند، خو کنند و در نوجوانی و جوانی نیز تابع همان ارزش‌ها عمل کنند و از هنجارها و ارزش‏‌های پسندیده منحرف نشوند؛ مطالعۀ این گفت و گو را از دست ندهید: ✔️باور فردی و اعتقادی بزرگترها به فرهنگ و حجاب و حدّ و حدود آن ▪️قدم اوّل برای پرداختن به مسألۀ تبدیل حجاب به یک هنجار در کودکان، متقاعد شدن، معتقد شدن و موظف شدن بزرگترهاست؛ که می‌تواند شامل خانواده، مربّیان، معلمان مهدکودک‌ها و مدارس یا مسئولان و مدیران جامعه در سطوح مختلف باشد. تا زمانی که آنها متقاعد نشوند؛ یعنی به صورت جدّی پایبندی عملی به حجاب پیدا نکنند؛ به هیچ وجه نمی‌توان این امر را در خصوص کودکان و نوجوانان دنبال کرد. پس این بزرگترها هستند که باید با این منطق آشنا شوند، تعریف حجاب و حد و حدود آن را درک کنند، دلائل و چرایی‌های عقلانی که باعث رعایت این مسأله می‌شود را باور کنند و پیامدهای بسیار خسارت‌باری که بی‌اعتنایی و کم‌اعتنایی به این مسأله می‌تواند در جنبه‌های مختلف برای فرد و جامعه ایجاد کند را بشناسند و به صورت جدّی به کسب آگاهی در این مورد بپردازند... ادامه دارد .... ◾️مصاحبه با استاد مهدی طیّب به مناسبت روز عفاف و حجاب - مجلۀ شهرزاد - تیرماه ۱۳۸۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️حجاب و کودک - ۱ ✔️کودکان آینه‌وار رفتارهای والدین را تقلید می‌‏کنند ▪️لزوم پوشیدگی و حجاب در همۀ
☑️حجاب و کودک -۲ ✔️عادت دادن کودکان به حجاب کامل؛ سدّی محکم در برابر مقاومت روحی آنها در بزرگسالی ▪️قدم بعد مربوط به خود کودکان و نوجوانان است. الان با یک نوع مقاومت از سوی دختران دبستانی و راهنمایی نسبت به مراعات کامل حجاب مواجهیم. ابتدا این سؤال مطرح است که اصلاً چرا این مقاومت شکل می‌گیرد؟ اگر ما در همان دوران کودکی یک نوع عادت در پوشش در دخترانمان ایجاد نکنیم، بدون شک در بزرگسالی یک مقاومت روحی در مورد آن پوشش در آن‌ها وجود خواهد داشت. بنابراین به ضرورت اُخت شدن و عادت کردن بچه‌ها به پوشیدگی از دوران طفولیت، باید این اقدام جدّی صورت بگیرد؛ که البتّه این موضوع هم باید ابتدا در وجود خود بزرگترها حل شود. این که منطق حجاب و حدّ و مرز آن را در قالب حجاب کامل اسلامی و شرعی، بدور از هر سوء برداشتی، به صورت جدّی درک کرده باشند؛ تا بتوانند بر اساس آن حدّ و حدود، کودکان و نوجوانان خود را با این نوع پوشش عادت بدهند. به طور مثال می‌توانیم به روپوش‌ها و یونیفرم‌های بچه‌ها در مهدکودک‌ها، دبستان‌ها و حتّی راهنمایی‌ها اشاره کنیم که آیا این نوع پوشش همان حجاب اسلام است؟ و آیا درست است که کودکان خود را با حدّاقلّ حجاب عادت دهیم؟ ▪️نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این است که وقتی ما کودکان و نوجوانان را در پوشش و حجاب اسلامی به حداقل عادت دهیم، وقتی با اندکی سستی و ناهنجاری در جامعه روبه‌رو شوند، این پوشش به حدّ غیرقابل قبولی خواهد رسید و حجاب شرعی و اسلامی به طور کامل منتفی خواهد شد. پس باید در مهدکودک‌ها و دبستان‌ها و حتّی راهنمایی‌ها، برای کودکان و نوجوانان دختر حجاب و پوششی به شکلی دوست‌داشتنی و مطبوع، به‌عنوان یونیفرم‌ و روپوش‌ پیش‌بینی شود. در این صورت بچه از همان دوران طفولیت به مراعات حجاب کامل عادت می‌کند و در سنین بالاتر، مراعات حجاب برای او امری عادی و طبیعی خواهد بود؛ همان‌طور که هر یک از دختر و پسر، از همان آغاز طفولیت، به پوشیدن لباس دخترانه یا پسرانه عادت می‌کند و لذا در سنین بالاتر اگر بخواهیم لباس جنس مقابل را بر تن کند؛ برای او دشوار و ناگوار است. چنان چه بزرگان فرموده‌اند اَلْعِلمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْشَ فی الْحَجَرِ، یعنی زمانی که حقیقتی در کودکی به فرد آموخته شود، همانند کنده‌کاری روی سنگ، در طول عمرش پایدار خواهد بود. پس بعد از آگاهی کامل بزرگترها از مسئلۀ حجاب و منطق آن، در قدم بعد باید کودکان و نوجوانانمان را از همان طفولیت با این نوع پوشش عادت دهیم تا در بزرگسالی همچون سدّی محکم باعث پایداری و مقاومت آن ها در مراعات حجاب شود. ✔️حیا و عفاف در فرزندانمان نباید باعث خجالتی شدن آن‌ها شود ▪️در رابطه با بحث حیا و عفاف که مربوط به ترتیب اخلاقی بچه‌ها است، باید سرمایه گذاری حساب‌شده‌ای صورت بگیرد تا این روحیه در باطن و درون آن‌ها تقویت شود؛ که اگر این کار در حدّ صحیح و حساب‌شدۀ آن انجام شود؛ بدون شک بر حجاب و پوشش و ظاهر آن‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت، اما والدین باید مواظب باشند که در تقویت روحیۀ حیا و عفاف در وجود فرزندانشان افراط نکنند که منجر به خجالتی شدن آن‌ها شود که این نیز همچون بی‌حیایی، یک بیماری اخلاقی و روانی خواهد بود و برای ریشه‌کنی و درمان آن راه دشواری باید پیمود. حیا به عنوان یک ویژگی اخلاقی ارزشمند، درباطن و درون آدمی به شمار می‌رود و آن زمانی است که فردی از انجام کار ناستوده‌ای پرهیز می‌کند؛ امّا خجالتی بودن زمانی است که کاری درست و پسندیده را نتواند انجام دهد. پس این دو را نباید به یک معنا پنداشت. برای ریشه‌دار شدن حجاب در شخص، در همان سنین طفولیت باید به این بُعد از تربیت اخلاقی فرزندان پرداخت، تا قوّت حیا و عفاف در باطن پاک آن‌ها، منجر به رعایت حجاب از سوی آنها شود و آن باعث ایجاد عادت به پوشش اسلامی از همان خردسالی گردد. ادامه دارد .... ◾️مصاحبه با استاد مهدی طیّب به مناسبت روز عفاف و حجاب - مجلۀ شهرزاد - تیرماه ۱۳۸۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش پنجم ● روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (علیه السلام ) آمده ب
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش ششم ● روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (علیه السلام ) و در كتاب اكمال از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه در ضمن حديثى فرمود: عيسى بن مريم (عليهما السلام ) كه مبعوث به نبوت گرديد، خداى تعالى نور و علم و حكمت و همه علوم انبياى قبل از آن جناب را به وى وديعه داد، علاوه بر اينكه انجيل را هم بر او نازل كرد و او را به سوى بيت المقدس و به سوى بنى اسرائيل مبعوث كرد تا ايشان را به سوى كتاب و حكمت خدا و به سوى ايمان به خدا و رسولش دعوت كند، ولى بيشترشان نپذيرفته ، به طغيان و كفر خود ادامه دادند و به خاطر همين كه ايمان نياوردند از پروردگار خود خواست تا آنان را هلاك سازد، خداى تعالى عده اى از شيطان هاى آنان را (گمراه كنندگان ايشان را) مسخ كرد تا آيتى باشد براى فريب خوردگان و گمراه شدگان ، ولى اين معجزه هم جز بيشتر شدن طغيان و كفر ايشان اثر نداد، عيسى (عليه السلام ) به ناچار به بيت المقدس آمده ، مدت سى و سه سال در آنجا ماند و به دعوت مردم آنجا پرداخت و با وعده هائى كه خداى تعالى داده بود تشويق نمود، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 341 تا آنكه يهود به جستجوى آن جناب پرداخت و در آخر ادعا كرد كه او را شكنجه داده و زنده زنده در زمين دفن كرده و بعضى از آنان ادعا كردند كه او را كشته و به دار آويختند، ولى خداى تعالى هرگز آن كفار را بر آن جناب مسلط نمى كرد، بلكه مطلب را براى آنان مشتبه ساخت ، آنها نمى توانستند عيسى (عليه السلام ) را شكنجه كنند و بكشند و يا به دار بياويزند، چون اگر چنين قدرتى مى داشتند كلام خدا تكذيب مى شد كه فرموده : خداى تعالى او را بعد از توفى بالابرد. مؤلف قدس سره : اينكه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: عده اى از شيطان هاى آنان را مسخ كرد، منظور شرار و گمراه كنندگان ايشان است . و اينكه فرمود: سى و سه سال در آن جا ماند، شايد منظور امام مدت عمر آن جناب بوده كه مشهور هم همين است ، چون آن جناب از روزى كه در گهواره بوده تا سن كهولت با مردم تكلم مى كرده و از كودكيش ‍ پيغمبر بوده ، چون آيه شريفه قرآن كه حكايت گفتار او است صريح در اين معنا است ، و آن اين آيه است : ((فاشارت اليه قالوا كيف نكلم من كان فى المهد صبيا، قال انى عبد اللّه آتينى الكتاب و جعلنى نبيا)). و اينكه فرمود: ((كلام خدا تكذيب مى شد كه فرموده : خداى تعالى او را بعد از توفى بالا برد))، نقل معناى كلام خدا است و گرنه عبارت كلام خدا چنين است : ((و لكن رفعه اللّه ...)) كه در اين آيه مسأله بالا بردن عيسى (عليه السلام ) را تذكر مى دهد و در آيه ديگر مساءله توفى را به اين عبارت خاطرنشان مى سازد: ((انى متوفيك و رافعك الى ...))، و امام (عليه السلام ) از ترتيب لفظى در اين عبارت كه اول مسأله توفى در آن آمده ، بعد مساءله رفع ، - ترتيب خارجى را استفاده نموده ، فرموده : خارجا هم اول او را توفى كرده ، بعد به آسمان برده . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقیناً! عقب‌تر هستیم، آن‌ها کجا و ما کجا ؟! ما خیلی دوریم از آن‌ها !! ▪️لیکن اَسَف سر این نیست که ما دوریم از آن‌ها، اَسَف سر این است که ما به اختیار دوری را اختیار کردیم. ▪️خب آنچه که غیراختیاری است جای پشیمانی نیست، اما اختیاری چطور؟ بی‌سبب دوریم، بی‌فکر دوریم... ▪️راهش به حسب ظاهر غیر از محاسبه نفس در شب‌ها [چیز دیگری نیست]. ▪️بابا امروز چکار کردی؟ عیبی توش بود فردا نکن دیگر! توبه بکن. بابا جزء خسارت هیچ‌چیز نیست. ◾️بخشی از فرمایشات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت اعلی‌الله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظم‌له - تابستان ١٣٧۶◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️یکی از علامات قوّت عقل ▪️و اما باید دانست که اگرچه نطق و سخن گویی از بارزترین خواص عقل آدمی است اما در عین حال زیاده گویی و پر حرفی ممدوح نبوده و نقصان عقل به شمار می آید ، لذا یکی از علامات قوت عقل سکوت است تا جایی که یکی از بهترین دستورات سیر و سلوک عرفانی دستور العمل سکوت است. یعنی اینکه انسان با خودش خلوت نموده و آنچه در نهانخانه ی غیب دارد بیرون آورده و مخفی گاههای دل را پیدا نماید تا ببیند در آنچه نهفته است. ▪️چنین سکوتی پیر را چوان و جوان را پیر می کند یعنی پیر را تازگی و جوان را پختگی میبخشد هرچه سکوت بیشتر شود حضور و مراقبت نیز قوی تر خواهد شد. ◾️شرح مراتب طهارت/جلددوم _ص۴۲۵ استاد صمدی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️دين متن صراط مستقيم است كه مسير تكامل انسانى و عين صراط الله و صراط الى الله است و هر كه از آن تجاوز كرده است بر خويشتن ستم كرد و از سير تكامل انسانى و حركت استكمالى الى الله تعالى بازماند وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ‏ (طلاق آيه دوم) وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ‏ (بقره ۲۲۹). ▪️و امام بفتواى عقل كسى است كه در متن صراط مستقيم باشد بلكه بتحقيق بهتر و بيشتر وجود امام كه انسان كامل است خود صراط مستقيم است و عين دين است و خود صراط الله است و كسى اگر در برهه از زمان خارج از متن اين صراط باشد از مسير دين بدر بود و آنكه بدر بود متعدى از حدود الله بود و متعدى ظالم است. ▪️و خداوند متعالى فرمود: وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ‏ (بقره ۱۲۵) عهد خداوند امامت است چنانكه صدر آيه بر آن دلالت دارد پس متعدى از حدود الله كه ظالم است امام نخواهد بود پس امام بايد در تمام مدت عمر معصوم از تجاوز از حدود الله باشد و بر اين معنى صيغه مشتق اسم فاعلى ظالمين نيز بخوبى دلالت دارد. ◾️هزار و یک نکته/نکته ی ۸۴ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 ◾️مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️امام علی علیه‌السلام: «علما تا زمانی‌که روزگار پابرجاست، باقی هستند. بدن‌هایشان از میان رفته، ولی یادشان در دل‌ها پابرجاست». (نهج‌البلاغه، حکمت ۱۴۷) ▪️به‌مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه، مراسم‌ یادبود آن فقیه عارف و عالم ربانی، با حضور علما و فضلای حوزه علمیه قم، شاگردان و علاقه‌مندان معظم‌له برگزار می‌گردد. ☑️زمان: سه‌شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ١۴٠٢، بعد از نماز مغرب و عشا مکان: قم، مسجد حضرت آیت‌الله بهجت (مسجد فاطمیه گذرخان) ☑️همچنین مراسم یادبودی در زادگاه ایشان در شهر فومن روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه، از ساعت ۴ الی ۶ عصر، در بالامحله فومن، مسجد حضرت ولی عصر ارواحناله‌الفداء برگزار خواهد شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️به زور افراد را به عبادت و عمل به احکام وادار کردن فایده‎ای ندارد. این کار مثل این است که از بازار میوه‎های خوب بخرید و به درخت چنار و نارون بچسبانید. چند روز که گذشت، میوه‎ها می‎گندد و خشک می‎شود و می‎ریزد. باید با محبّت و با عمل و نه با زبان، اشخاص را به دین خدا جذب کرد تا خودشان درخت میوه شوند و میوه‎های احکام و عبادت از درونشان سر برآورد. «عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی» ◾️مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
لب‌ها معطر است سلامٌ علی الحسین عالم معطر است سلامٌ علی الحسین... @mohamad_hosein_tabatabaei