eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️هر عابدی که عبادت می‎کند، عبادتش از علی علیه السّلام قاطی دارد، ملائکه از سر سفره‌ی فضل و عنایت علی علیه السّلام روزی خوردند. هر چه پیامبر آمد، از سفره‌ی علم و عنایت علی استفاده می‎کرد؛ علی در سرّ همه‌ی انبیا بود. ▪️ خضر شاگرد مخصوص امیرالمؤمنین علی علیه السّلام است. شیعیان با امیرالمؤمنین علیه السّلام راه می‎روند. در ظلمات دنیا و آخرت با نور امیرالمؤمنین که همراهت است کار کن. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 السَّلامُ علیکِ یا بِنتَ سَیِّدِالأَنبیاء، السَّلامُ علیکِ یا بنتَ صاحِبَ الحَوضِ واللِّواءِ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️منزلت علمی حضرت زینب سلام الله علیها ▪️ منزلت علمی حضرت زینب علیها السّلام مورد تأیيد و تأكيد امام معصوم قرار گرفته است. امام سجّاد علیه السّلام خطاب به عمّه‌ بزرگوار خود حضرت زینب فرمودند: «اَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة» ▪️ عمّه جان! به حمد خدا تو عالمه‌‌ و بانوی دانشمندی هستی كه نزد هيچ استادِ بشری علم نياموختی، علمی كه در وجود تو موج می‌زند از منبع علم یعنی محضر پروردگار به تو عنایت شده است؛ تو عالمه‌ی غير معلّمه هستی. این بحث بسيار عظيمی است كه مقام محدّثه بودن زینب كبری علیها السّلام را می‌رساند. نشان می‌دهد كه ایشان در محضر هيچ استاد بشری علم نياموخته است؛ بلكه همه‌ی علوم و معارف بلند و عميقی كه در وجود این بانوی بزرگوار وجود دارد و سر منشأ رفتارهای عظيم این بانوست؛ همه موهبت و عطای الهی است. ▪️ در بحث علم لدنّی نكات بسيار عميقی وجود دارد و مظهر زیبای علم لدنّی در غير پيامبر و دوازده امام و فاطمه‌ی زهرا علیهم السّلام، وجود مقدّس زینب كبری سلام الله علیهاست كه امام سجّاد علیه السّلام تأكيد فرمودند: «اَنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة» ▪️ تو شخصيت فهيم، فكور و با ادراكی بسيار عميق هستی كه این فهم و ادراک عميق خویش را هم از احدی كسب نكرده‌ای، بلکه مستقيماً از پروردگار خود دریافت كرده‌ای. این صحّه‌ای است كه امام سجّاد علیه السّلام بر منزلت بلند علمی عمّه‌ی خود زینب كبری علیها السّلام نهادند. ▪️ در سال‌های حكومت و خلافت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام در كوفه، این بانوی بزرگوار محضر درس داشتند، زنان شهر كوفه به مجلس درس زینب كبری علیها السّلام می‌آمدند. ایشان علم دین و تفسير قرآن تدریس می‌فرمودند و به سؤال‌های معرفتی و دینی زنان كوفه پاسخ می‌گفتند. ▪️ نكته‌ی بسيار حيرت انگيزی كه در این بُعد از شخصيت زینب كبری علیها السّلام قابل توجّه است؛ این است كه ایشان راوی خطبه‌ی نسبتاً طولانی فدكيّه است. در حالی كه زمانی كه حضرت زهرا علیها السّلام آن خطبه را ایراد می‌فرمودند، ایشان پنج سال بيشتر نداشتند. ▪️ خطبه‌ی بسيار طولانی فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام در مسجد مدینه، معروف به خطبه‌ی فدكيّه معارف بسيار عظيم و مطالب بسيار دقيقی در حوزه‌ی معرفتی و اعتقادی دارد، همچنين حاوی نكته‌های بسيار عظيمی است در تحليل مسائلِ رخ داده‌ی بعد از رحلت رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در غصب خلافت اميرالمؤمنين علیه السّلام و غصب فدک كه عطيّه‌ی الهی برای فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام بود و خدای متعال به پيامبر امر كرد فدک را كه فِیء و متعلّق به شخص رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بود را در زمان حيات خود به فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام ببخشد. ▪️ در این خطبه حضرت زهرا مناظره‌ی عجيبی با غاصب خلافت اميرالمؤمنين، یعنی ابابكر در مسجد داشتند. بسيار جالب است كه راوی این خطبه‌ی طولانی زینب كبری علیها السّلام است كه در آن زمان پنج سال بيشتر نداشتند. خطبه‌ی فدكيّه را ابن عبّاس نقل می‌كند؛ سند او هم زینب كبری است. زینب كبری علیها السّلام در مسجد در كنار مادر حضور داشتند و این سخنرانی بسيار عميق، عظيم و حيرت‌انگيز را این دختر پنج ساله كلمه به كلمه به خاطر سپرد و بعد راوی خطبه‌ی فدكيّه‌ی فاطمه‌ی زهرا شد. ▪️ بنابراین یكی از ابعاد بسيار عبرت‌انگيز و الهام‌بخش شخصيّت حضرت زینب، بُعد علمی این بزرگوار است كه جا دارد همه‌ ارادتمندان آن حضرت یعنی مرد و زن به ایشان اقتدا كنند -این گونه نيست كه حضرت زینب فقط الگوی خانم‌ها باشد، نه هركدام از اهل‌بيت علیهم السّلام چه زن و چه مرد به یكسان الگوی تماميّت انسانی هستند- تا انسان‌های فرهيخته و والایی در عرصه‌ علم و دانایی شوند و چه بهتر كه با تهذیب و تزكيّه‌ی نفس به علم موهبتی الهی و علم لدنّی هم دست پيدا كنند؛ همان طور كه در احادیث داریم: «مَن عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم» هركس به آنچه می‌داند عمل كند، خدا علم آنچه را كه نمی‌داند از درون و باطن به او ارث خواهد رساند. ▪️ باز حدیث داریم، هركس علم بدون تعلّم می‌خواهد، بی‌رغبتی نسبت به دنيا پيشه كند تا بدون تعلّم و زانو زدن نزد استاد خدای متعال به او علم عنایت كند. «مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنیا .... عَلَّمَهُ بِغَیرِ تَعلِیم» ▪️ بنابراین در الهام گرفتن از شخصيّت علمی زینب كبری علیها السّلام علاوه بر تلاش ظاهری برای دستيابی به دانش و علم اكتسابی، جا دارد انسان راه تهذیب و تزكيّه‌ی نفس و وارستگی و بی‌رغبتی نسبت به دنيا و به كار بستن آموزه‌های دینی را نيز در پيش بگيرد تا آن علم موهبتی نصيبش شود و از رهگذر تقوا همانگونه كه خدای متعال در قرآن وعده كرده، به او علم و دانایی عطا كند: «وَاتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله» ◾️استاد مهدی طیّب◾️
☑️بازگشت به فطرت انسانی، مقصدِ تربیت دینی ▪️اینکه دین را فطری می‌دانیم، معنایش این است که اصل، فطرت انسان بوده و دین از روی فطرت نسخه برداری شده؛ یعنی انسان با آن سلامت، تعادل و توازن و با آن فطرت پاکی که آفریده شده، دقیقاً خصوصیّاتی دارد که دین را براساس آن خصوصیّات نوشته‌اند. انسان فطری صفاتی دارد؛ لذا دین گفته انسان باید چنین صفاتی داشته باشد! انسان فطری خصوصیّاتی را ندارد؛ لذا دین گفته انسان نباید آن خصوصیّات را داشته باشد! ▪️احکام خمسۀ تکلیفیّه‌ای که در شرع هست، براساس خصوصیّات و ویژگی‌های یک انسان سالم مقرّر شده و اگر انسان به فطرت الهی خود برگردد، همان‌طور که در عقاید انسان موحّدی خواهد شد، از نظر سجایا، خصائل و خصوصیّات اخلاقی و روحیّات هم انسان والا و وارسته‌ای خواهد شد؛ هر انسانی که متولّد می‌شود مبتنی بر آن فطرت متولّد شده، لذا در آغاز هر فرزندی که به دنیا می‌آید موحّد است و این محیط تربیتی و پدر و مادرها هستند که ممکن است او را از مسیر توحید منحرف کنند. ▪️ما باید برگردیم به آن فطرتمان! تمام سیر و سلوک و تمام بحثی که در تهذیب نفس داریم همین است . . . ◾️استاد مهدی طیّب ،۱۴۰۰/۰۴/۲۳◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️رجب، ماه علی علیه السّلام و ماه تخلیه است؛ کعبۀ دل را با محبّت و ولایت علوی از بت‎ها خالی کن. ▪️شعبان، ماه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم و ماه تحلیه است؛ کعبۀ دل را با اخلاق محمّدی معطّر کن و جامۀ نو بپوشان. ▪️رمضان، ماه تجلیه و ماه خداست؛ حالا دل خانۀ خدا شده و خداوند در آن تجلّی می‎کند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اهل بیت علیهم‌السّلام انسان‎های کاملی هستند که به ماسوا احاطه و سعۀ وجودی دارند و همۀ ذرّات و موجودات از شعاع وجودی آن بزرگواران نور وجود می‎گیرند. ▪️در دعای ماه رجب آمده است: فَبِهِم مَلأتَ سَمَائَکَ وَ اَرضَکَ حَتّی ظَهَرَ اَن لا الهَ الاّ اَنتَ: پس آسمان و زمینت را از آنها پر کردی تا اینکه آشکار شد که خدایی جز تو نیست. ▪️و نیز در زیارت جامعۀ کبیره هفت فقره وجود دارد که بیانگر عظمت و سعۀ وجودی آن حضرات است: ذِکرُکُم فِی الذّاکِرینَ وَ اَسمَائُکُم فِی الاَسماءِ وَ اَجسَادُکُم فِی الاَجسادِ وَ اَرواحُکُم فِی الاَرواحِ وَ اَنفُسُکُم فِی النُّفُوسِ وَ اثارُکُم فِی الاثارِ وَ قُبُورُکُم فِی القُبُورِ: یاد شما در وجود یادکنندگان است و نام‎های شما در نام‎ها و جسدهای شما در جسدها و روح‎های شما در روح‎ها و نفس‎های شما در نفس‎ها و آثار شما در اثرها و قبرهای شما در قبرهاست. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر خود صلّی الله علیه وآله وسلّم که رَحمَةٌ لِلعالَمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد. دیگری استغفار است. مادامی ‎که امّت توبه و استغفار دارد، بلای عمومی‎ که بر امّت‎های گذشته نازل می‎شد، در این امّت نازل نمی‎شود. ▪️امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فرمود: عَجِبتُ لِمَن یَقنُطُ وَ مَعَهُ الاِستِغفارُ: در شگفتم از کسی که یأس پیشه می‎کند، در حالی که استغفار همراه اوست ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح‌الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چرا علی (علیه السلام) سقیفه را امضاء کرد؟ ▪️یکی از آقایان درباره آن خطبه نورانی (سلام الله علیه) که فرمود اگر حمزه و جعفر بودند، من تسلیم سقیفه نمی شدم؛ سئوال کرده بود. این خطبه در کتاب شریف ( )، صفحه هشتصد و هشتاد و یک، این جمله هست که فرمود: اگر عمّ من حمزه و برادرم جعفر (سلام الله علیهما) بودند، من هرگز را امضاء نمی کردم. برای اینکه اینها ریختند، همسرم (سلام الله علیها) هم که کنار درب بود؛ اینها هم ریختند دست مرا بستند، بردند. من دو تا از بستگانم بود؛ یکی عباس بود، یکی عقیل؛ اینها تازه مسلمانند، نه آن اعتقاد قوی و غنیّ حمزه و جعفر را دارند، نه آن شهامت و مبارز بودن و جهاد آنها را! کاری از این دو نفر ساخته نبود. اگر دستم باز بود، و اگر عمویم حمزه بود، و اگر برادرم جعفر بود؛ من هرگز سقیفه را امضاء نمی کردم. معاویه بعد از اینکه آن اهانت را کرد؛ آن نامه در نیست، ولی جواب حضرت هست؛ فرمود: ما که انکار تکردیم، بله مرا با دست بسته بردند؛ (اردت ان تفضحنی فافتضحت)*. رفتی آبروی مرا ببری، آبروی خودت را بردی. من اگر دستم باز بود که سقیفه را امضاء نمی کردم، من اگر دستم باز بود که اجازه نمی دادم دیگری به جای پیغمبر بنشیند؛ امّا خُب با دست بسته! اردت ان تفضحنی فافتضحت، خودت رسوا شدی! لذا در این نامه ای که نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم! فرمود: اگر اینها بودند که من سقیفه را امضاء نمی کردم. اینها ریختند، دست مرا بستند، از من امضاء گرفتند. الآن تمام نمازهای جمعه باید این مطالب گفته بشود، حالا یا به عنوان سخنران قبل از خطبه، یا مضمون خطبه؛ این حرف ها گفته بشود، یادشان نرود‌. نفرمود گاهی بگوئید، فرمود: در تمام خطبه های بگوئید که اگر حمزه بود، اگر جعفر بود، اگر پناهگاههای ما بودند؛ من سقیفه را امضاء نمی کردم. --------------------------------------------- ✔️نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (... الی معاویه جواباً) ◾️درس خارج تفسیر قرآن کریم قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اختلاط طینت - بخش اوّل ▪️طینت ائمه و معصومین علیهم‌السّلام از علّیین صِرف است که نور صرف و خیر و طاعت محضند و طینت فراعنه از سجّین محض که ظلمت و شرّ محض و معصیت صرفند. ▪️و طینت مؤمنان و شیعه و طینت تابعان فراعنه حاصل از جنبه علّیین و جهت سجّين هر دو است. ▪️آنچه شرّ و معاصی که از مؤمن صادر شود از جنبه سجّین و آنچه طاعت کند از جهت علّیین است و همچنین آنچه اعمال نیک و اخلاق نیکو که از تبعه فراعنه آید از آن جزو و آنچه شرّ و فساد کنند از این جزو است. ▪️و چون قیامت و روز بازگشت شود جنبۀ سجّین مؤمنین را به تبعه کفار می‌دهد و جنبۀ علّیین آنان را به مؤمنان دهد، پس آنان چون متبوعان خود صِرف ظلمت و سجّین شوند و اینان نیز چون پیشوایان کرام خود صِرف نور و اشعه و آینه تمام نما شوند. و حضرت در این باب استشهاد به چند آیه فرمود و هی قوله تعالى: لِيَمِيزَ اللهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ (انفال - ۳۷) قَالَ مَعَاذَ اللهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ (يوسف - ۷۹) فَأُوْلئِکَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ (فرقان - ۷۰) ▪️و فرمود: اَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا غَرَبَتْ اَیْنَ يَذْهَبُ شُعاعُها؟ (فیض کاشانی - کلمات مکنونه) یعنی نور و شعاعش از او مفارقت نمی‌کند و با او است هرکجا هست. و اشکال در اخبار طینت از دو وجه است. ▪️یکی آنکه دلالت بر جبر دارد، چه لازمه علّيين طاعت و سجّين معصیت است، ▪️دوّم آنکه این تبدیل، ظلم است ولاتَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخرى (انعام، اسراء، فاطر، زمر) و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد ▪️و حقير بعون الله به بیانی که قریب به فهم هرکسی باشد اشاره به رفع هر دو اشکال می‌کنم . . . ادامه دارد . . . . ◾️کاشف الاسرار ، جلد دوّم        اثر: مولی نظرعلی طالقانی        به کوشش: استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در جامع الاسرار عارف متاله سید حیدر آملی آمده که: «جماعتی از رهبانیین از امام امير‌المؤمنين علی (علیه السلام) از وجه خدا پرسیدند، و گفتند: آیا در کتاب پیامبر شما وجه الله آمد؟ فرمود: آری. گفتند: تفسیرش چیست؟ ▪️حضرت به آنان فرمود: من جواب شما را به گفتار نمی‌دهم بلکه به انجام کاری جواب می‌دهم. پس امر کرد به اینکه ذغال آوردند و امر کرد به شعله‌ور کردن آنکه همه‌ی آن به صورت آتش درآمد. ▪️سپس حضرت از رهبان سؤال کرد که وجه این آتش چیست؟ رهبان گفت: همه طرفش وجه آتش است. حضرت آیه "فأينما تولوا فتم وَجْهُ الله"، (بقره: ۱۱۶) و "كُلُّ شَيْءٍ هَالِكَ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ" (قصص: ۸۹) را تلاوت کرد که همه رهبانیون مسیحی به همین روش اسلام آوردند و با دست حضرت از موحدین عارف گردیدند. ◾️ (تفسیر سدره‌المنتهی، ج ۱، ص ۲۰۵)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نماز روزهای جمعۀ ماه رجب، بین نماز ظهر و عصر - نماز هزار حسنه ▪️سيّد بن طاووس از حضرت رسول اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم روایت کرده است كه هر كه در روز جمعۀ ماه رجب، چهار ركعت نماز كند بين نماز ظهر و عصر (هر دو رکعت به یک سلام) و بخواند در هر ركعت: ▪️سورۀ «حمد» ۱ مرتبه ▪️«آيةالكرسی» (تا هوالعلی العظیم) ۷ مرتبه ▪️سورۀ «توحيد» ۵ مرتبه ▪️و پس از چهار ركعت ده مرتبه بگويد: ▪️اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذی لا اِلـهَ اِلاّ هُوَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَة ▪️آمرزش می‌‏خواهم از خدایی كه معبودی جز او نيست و از او درخواست توبه دارم. ▪️بنويسد حقّ تعالی برای او از روزی كه اين نماز را خوانده تا روزی كه بميرد هر روزی هزارحسنه و عطا فرمايد او را به هر آيه‌ای كه خوانده شهری در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از دُرّ سفيد و تزويج فرمايد او را حورالعين و راضی شود از او بغير سخط و نوشته شود از عابدين و ختم فرمايد برای او به سعادت و مغفرت. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دوره رضاخانی، عصر مظلومیت اسلام◾️ ▪️ دوره بود، از یک سو؛ و شمال جولانگاه پهلوی بود از سوی دیگر. دوره رضاخانی، واقع دوره بود؛ و حامیان اسلام هم در کمال مظلومیت بودند. مسجدها که تقریباً به صورت انبار در آمده، پیشه وران و کاسبان هر منطقه ای آن ظروف خالی شان، آن گونی های خالی شان، آن جعبه های خالی شان را به مسجد می بردند. نماز جماعت ها بالکلّ تعطیل بود، و سخنرانی ها هم بالکلّ تعطیل بود. موقوفات هم که بصورت ملکی در آمده بود. راههای خیر هم بسته شده بود. درباره فضای فرهنگی _ سیاسی ، چند تا مشکل پیش آمد. یکی اینکه او چون مامور بیگانگان بود، و خواست یک شستشوی مغزی داشته باشد و این کار را نسبت به بسیاری از افراد کرد. و روش او هم زمینه پیدایش و رویش و اینها را فراهم کرد، از سوی دیگر. روی ماموریتی که داشت، نظیر آتاتورکی که در رفت و آنجا روش را تقویت کرد و ترویج کرد؛ اینها آمدند، بنای داشتند. و نه تنها مراکز مذهب را یا ویران کردند، یا تعطیل کردند؛ بلکه بسیاری از امور مذهبی را هم قدغن کردند، نظیر مساله را. برای اینها یک برنامه دیکته شده بود. آن روزها افراد در خانه حمام نداشتند، حمام هم عمومی بود. این زنها که می خواستند به حمام بروند؛ سعی می کردند _مثلاً_ ماهی یک بار به حمام بروند؛ چون می ترسیدند که اگر پلیسی، پاسبانی (به اصطلاح آن روز) اینها را می دید، چادر سرشان را می کشید و روسری شان را می گرفت. اینها مخفیانه به حمام می رفتند. در یک همچنین خفقانی، فرهنگی، ترویج فرهنگ و رواج پیدا کرد، از یک سو؛ اخلاق هم به طرف فساد رفت از سوی دیگر. ؛ ۱۳۷۷ ◾️هفدهم دی. سالروز اجرای طرح استعماری حذف حجاب بدست رضا خان پهلوی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei