آيات 254 - 253 ، بقره قسمت اول
بخش اول
تِلْك الرُّسلُ فَضلْنَا بَعْضهُمْ عَلى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضهُمْ دَرَجَتٍ وَ ءَاتَيْنَا عِيسى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَتِ وَ أَيَّدْنَهُ بِرُوح الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَت وَ لَكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنهُم مَّنْ ءَامَنَ وَ مِنهُم مَّن كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ(253)
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتىَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شفَعَةٌ وَ الْكَفِرُونَ هُمُ الظلِمُونَ(254)
● ترجمه آيات
اين پيامبران بعضى از ايشان را بر بعض ديگر برترى داده ايم بعضى از آنان كسى بوده كه خدا با وى سخن گفت و بعضى از آنان را مرتبه ها بالا برد و عيسى بن مريم را محبت داديم و او را به روح پاك قوى كرديم ، اگر خدا مى خواست كسانى كه پس از پيامبران بودند با وجود حجت ها كه سويشان آمده بود با هم جنگ نمى كردند ولى مختلف شدند، از آنان كسانى بودند كه ايمان داشتند و كسانى بودند كه كافر بودند، اگر خدا مى خواست با هم كارزار نمى كردند ولى خدا هر چه بخواهد مى كند.(253)
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 469
شما كه ايمان داريد پيش از آنكه روزى بيايد كه در آن معامله و دوستى و شفاعت نباشد از آنچه روزيتان كرده انفاق كنيد و كافران خود، ستمگرانند.(254)
● بیان آیات
تِلْك الرُّسلُ فَضلْنَا بَعْضهُمْ عَلى بَعْضٍ...هُمُ الظلِمُونَ
سياق اين دو آيه خيلى از سياق آيات قبل كه امر به جهاد و تشويق به انفاق مى كرد دور نيست ، چون در آخر آن آيات ، داستان جنگ طالوت را آورده تا مؤمنين از آن عبرت بگيرند، و آن قصه با جمله : ((و انك لمن المرسلين ...)) خاتمه يافت و دو آيه مورد بحث هم با جمله ((تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض ))، آغاز شده ، و سپس به مساله جنگ در امتهاى انبياى بعد از آن حضرات بر مى گردد.
و نيز در داستان قبلى يعنى قصه طالوت مى فرمود : ((الم ترالى الملا من بنى اسرائيل من بعد موسى ...))، و قيد ((من بعد موسى )) را ذكر نموده ، دوباره به دعوت و تشويق به انفاق برگشت ، و فرمود: ((انفاق كنيد قبل از اينكه روزى فرا رسد كه ...)) پس همه اينها اين احتمال را تأييد مى كند كه دو آيه مورد بحث ، ذيل آيات سابق بوده و همه با هم نازل شده اند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●میلاد با سعادت حضرت موسیبنجعفر علیهالسلام بر همگان مبارک باد●□
□●یکی از دستورالعملهایی که آیتالله بهجت قدسسره برای شفای بیماران میفرمودند:
□●مریض پس از نماز صبح دو رکعت نماز حاجت بخواند و پس از آن سه مرتبه بگوید:
□اللَّهُمَ اشْفِنِي بِشِفَائِكَ، وَ دَاوِنِي بِدَوَائِكَ، وَ عَافِنِي [بِعَافِیَتِكَ] مِنْ بَلَائِكَ، فَإِنِّي عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ.□
خدایا، مرا به شفای خود شفا ده و به دوای خود دوا ده و از بلایت عافیتم بخش؛ چرا که من بندۀ تو و فرزند بندۀ توام.
□●پس از آن یک بار بگوید:
«بِحُرْمَةِ الإمامِ الکاظِم علیهالسلام».
□●بهجتالدعا، ص٣۴٩●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●آموزههای غدیر - بخش دوّم●□ #آموزهی_دوّم: □●دنباله روی و مشایعت امیرالمؤمنین علیه السّلام □●د
□○آموزههای غدیر - بخش سوّم○□
#آموزهی_سوّم:
□تبعیت از اهلبیت علیهم السّلام در فهمِ دین
□در فهمِ دین، معیار، ائمّهی هدی علیهم السّلام هستند. نمیشود با ذوقیات، پسندها، علایق و استنباطهای شخصی از دین سخن بگوییم و دین را با رأی خودمان تفسیر کنیم و با ظنّ و گمان خودمان از دین سخن بگوییم. باید در فهم دین #تابع_اهل_بیت علیهم السّلام بود.
#ادامه دارد ....
□○استاد مهدی طیّب ۸۷/۰۹/۲۸○□
#غدیرخم
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■
#انتظار
■آداب انتظار، توجه بود و پيمان و انس و ارتباط و توسّل و بهرهبردارى در جايگاههاى مناسب و اهداف هماهنگ.
■و مرور بر روايات و ادعيه در زمان غيبت، ما را به اين آداب راهنمايى مىنمايد و به حقيقت انتظار كه تهيُّأ و آمادهباش است، مىرساند.
■منتظر فرزند محبوب و دلدار عزيز، اقدام مىنمايد و در خود و در محيط اطراف، نشان و اثر مىگذارد. منتظر مهدى و قائم آل محمد كه براى تمامى آدمها و براى تمامى قدرتها طرح دارد و حرف دارد و برخورد دارد، چگونه مىتواند آماده نشود و زمينهسازى ننمايد... كه در حديث آمده؛ «يُوَطِّئُونَ للمهدى سلطانَه ».
■و اين آمادهباش و زمينهسازى، در فكر ، در روحيه ، در طرح و عمل اثر مىگذارد و در واقع تقدير جديد و برنامهريزى و تدبير جديد و مديريت و تربيت مهرههاى كارآمد و جاسازى اين مهرهها در جاى مناسب كه با كار كم، بهرۀ زياد بياورند و با قطرههاى محدود حركت و شور ايجاد كنند. و از اينها گذشته، جايگزينى نيروها؛ كه اگر يارى افتاد يارى ديگر برخيزد و بار را به دوش بگيرد. اينها همه و همه از مظاهر انتظار و آمادهباش و زمينهسازى سلطان و تسلط مهدى است.
■●تو می آیی (ويرايش جديد)، صفحه ۲۶●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□در آیهی اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللهِ اَتقیکُم: همانا گرامیترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. مقصود از تقوا ولایت امیرالمؤمنین است.
□هر کس تقوا داشته باشد، شاگرد مدرسهی امیرالمؤمنین علیه السّلام است. همهی متقّین شاگرد این مدرسهاند، ولی در کلاسهای مختلف؛ بعضی کلاسهای بالا و بعضی کلاسهای پایین.
□مثل پیامبرانی که اختلاف ندارند، ولی در طبقات و درجات متفاوتی قرار دارند. مؤمنین هم کوچک و بزرگ دارند. هر یک از شاگردهای این مدرسه باید به شاگردهای بالاتر از خودش که تقوای بیشتری دارد، احترام بگذارد و به شاگردان پایینتر از خودش رسیدگی کند.
□ذوالفقار یعنی تیغ دو دَم که امیرالمؤمنین علیه السّلام با یک دَمش عرش را تمیز میکند و با دیگری فرش را؛ با یکی بالا را و با دیگری پایین را.
#یاعلی
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○میخواهید انسانهای صالحی شوید و صلاحیت پیدا کنید؟
#امام_کاظم علیه السلام فرمودند:○□
□○«مُجالَسَةُ الصّالِحينَ داعيَةٌ اِلَى الصَّلاح» (۱)
□○راهش این است که با انسانهای صالح و شایسته مُجالس و همنشین باشید، این سبب میشود که انسان به سوی صلاح و شایستگی جلب و جذب شود.
□○راحتترین راه برای خوب شدن، همنشینی با خوبان است؛ اینکه انسان با نیکان مُجالس شود. «المُجالِسَةُ مُؤَثِّرَةٌ» ولذا برای رسیدن به صلاح با صالحان همنشین شویم.
□○صالحان در وهلهی اوّل پیامبراکرم، ائمّهی هدی و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند؛
□○امیدوارم خلوتهایی برای نشستن در محضر آنها داشته باشیم یا در زیاراتی که به مرقد مطهّر آنها مشرّف میشویم، با آنها همنشینی کنیم و بیشترین بهره را برای نِیل به صلاح بهدست آوریم
□○و در مرتبهی بعد دستپروردگان، شاگردان و پرورشیافتگان مکتب اهلبیت علیهم السلام، انسانهای وارسته، صالح و شایستهای که از مکتب ائمّه علیهم السلام درس صلاحیت فرا گرفتند.
□○اگر با آنها رفیق شویم و با محبّت و صمیمیت با آنها بنشینیم بهترین و سریعترین راه برای نیل به صلاح است.
□○در محضر استاد مهدی طیب۸۹/۰۳/۲۷○□
۱. کلینی، کافی، ج ۱، ص ۴۱ و مجلسی، بحارالانوار، ج۱، ۱۴۱.
#حديث
@mohamad_hosein_tabatabaei