□طیّ مراتب عبودیت در سِیرِ ماه مبارک رمضان□
□سالک در مسیر بندگی حدّاقل سه منزل را طی میکند:
#تعبّد (متعبّد) صیام
□کسی که با سختی و دشواری خود را وادار به عبادت میکند و هنوز حلاوت و طعم شیرین عبادت در کام او ظاهر نشده است.
#عبادت (عابد) صبر
□کسی که با عبادت انس میگیرد و عبادت برای او روان و آسان میگردد.
#عبودیت (عبد) سیاحت
□کسی که در اثر مداومت، به عبودیت رسیده و عبد شده است و اقتضای وجودش عبادت است و عطر عبادت بهطور طبیعی و بدون تقلّا از او ساطع میشود...
□استاد مهدی طیب ۹۱/۰۵/۰۵□
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مهمانی خداوند کریم و توانا
استاد علی صفایی حائری●■
■ميهمانىاى كه خدا در اين ماه براى ما دارد، ضيافتى است كه هماهنگ با آگاهى و كرامت و قدرت ميزبان است. هر چقدر ميزبان آگاهتر به من و نيازهاى من باشد و كريمتر و نيرومندتر و تواناتر، ضيافتش هم اوج بيشترى مىگيرد.
■خدايى كه تمامىنيازهاى انسان را مىشناسد و تمامىابعاد او را مىداند و اين كرامت و قدرت هم در او هست، اين ضيافت را به پا داشته تا به تمامى ابعاد ما در اين ماه رزق بدهد و همين است كه فكر و تخيل و عقل و روح و تمامى بدن ما بايد در اين ماه رمضان رزق بگيرد و از اين ضيافت سرشار شود.
■● #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه #رمضان ) صفحه ۱۸●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●روایت آیت الله مهدوی کنی از تلاش تفسیری علامه طباطبایی●□
□●علامه با ۷۰۰ سوال به سراغ قرآن آمد و المیزان، حاصل تلاش او برای پاسخ به این سوالات است.
#حجت_الاسلام_سعید_مهدوی_کنی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●" گناه بزرگ "●■
●مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن
●که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست
#حافظ
■این منشور جهانی که از کمینگاه غیرت الهی بیرون جسته و در کلام حافظ شکل گرفته است فرمان عزت و پاس حرمت جمیع آفریدگان خدا است که هیچ کس را نشاید به قدر دانه خردلی نسبت به دیگری جور و ستم روا دارد. و اگر کسی به گستاخی این فرمان قدسی را بشکند چه کسی او را از صاعقه قهر الهی مصون خواهد داشت. این بیت تفسیری است بر آن کلام الهی که فرمود الکافرونَ هُمُ الظالِمون کافران همان ستمکاران اند (بقره: ۲۵۴)، از آنکه جوهر کفر همان ستمکاری و تجاوز به حقوق دیگران است و پرهیز از آن، فراغت از کفر و گناه خواهد بود. فرامین اصلی همه ادیان را می توان در دو اصل خلاصه کرد: یکی آنکه آدمی آزارش به کسی نرسد (گناه) و دیگر آنکه خیر و برکتی از او به مردمان برسد (ثواب).
#یاعلی
■●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○افطاری ۲○□ □اقتضاء #نفس_حیوانی این است که باید به او براساس طلب اش خوردنی و آشامیدنی و ...را بدهی
□○افطاری ۳○□
□حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه وآله فرمود: " الصّوم جُنَّة مِنَ النّار"
روزه سپر آتش است.
"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ "
در آیات مربوط به روزه به تقوا اشاره شده است زیرا تقوا همان وقایه و سپر است .
□سپس میفرماید : بوی دهان روزه دار (خُلوف) نزد حق متعال از مشک اَذفر( خوشبو و تند و تیز ) بهتر تر است . دلیلش هم این است که نزد حق متعال بوی ظاهر ملاک نیست .
ما بوی ظاهر را قضاوت میکنیم و خدا باطن را میپسندد لذا فرمود سین بلال نزد حق متعال شین است.
□بلال میگفت اسهد ان لا اله الا الله. برخی ایراد گرفتند ، پیامبر فرمود سین بلال نزد حق متعال شین است لذا ظاهرا بوی دهان روزه دار بدبو است ولی چون روزه به روح برمیگردد و اینجا تنفس است که بوی دهان را خارج میکند و
مبداء این تنفس را چون روح میدانیم و روح، ریح و ریحان و خوشبوست لذا حق تبارک وتعالی
وملائکه الهی خلوف را از مشک خوشبو بهتر میدانند.
□یک معنای بسته شدن در دوزخ و زنجیر شدن شیاطین همان بسته شدن و به بند کشیده شدن قوای حیوانی است . هفت در جهنم همین پنج قوه حسی وخیال و وهم است، ولها سبعة ابواب.
یکی از اهل معرفت میگفت در جهنم را ببندند آتش آن شدیدتر میشود بهمین دلیل روزه دار هم قوه درخواست و شهوتش بیشتر میشود. اعنی میلش به اطعمه و اشربه زیادتر میشود اما امساک میکند.
□از طرفی هم شیطان در زنجیر شده است چون انسان در مقام #تنزیه است اگر انسان در مقام #تشبیه باشد #شیطان در زنجیر نیست، چون در عالم حدود شیطان جولان دارد واغواگری میکند، لذا فرمود شیطان در بین خون انسان جریان دارد مجرای حضور او را به جوع وعطش مسدود کنید
□" إن الشيطان يجري من ابن آدم مجرى الدم فسدوا مجاريه بالجوع والعطش"
اگر انسان در مقام #تنزیه قرار بگیرد دیگر شیطان به آن مقام راه ندارد چون #شیطان در خیال است، #شیطان حد است نقص است ، هر جا حدود است #شیطان هست .
□وقتی شما از حد برهی به مقام #تنزیه رفته ای و #شیطان بدانجا راه ندارد....
#ح_م
●هر نفس نو می شود دنیا و ما
●بی خبر از نو شدن اندر بقا
●عمر همچون جوی نو نو میرسد
●مستمری می نماید در جسد
□●هیچ اصل و قانون علمی و فلسفی نمیتواند اثبات کند که هر کس که لحظه پیشین را از حیات برخوردار بوده است، بایستی لحظه بعدی را هم بحیات خود ادامه بدهد.
□●بنابراین همه لحظات زندگی آدمی منفعت هایی است که به او می رسد. و هر منفعت دیگری در سطوح زندگی مربوط بهمان اصل حیات مستمر باشد، در حقیقت بازگو کننده بعد یا ابعادی از همان منفعت می باشد.
□●استاد #علامه_جعفری، تفسیر نهج البلاغه، جلد ٢ خطبه اول●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#تبیین_یک_مثال_قرآنی
□○علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه○□
□○أ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ، تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون*
□○تمام موجودات کلمۀ خدا هستند؛ منتهی به اختلاف گشایش و تنگی ماهیّتِ وجودشان. یک موجود، کلمۀ حسنه است، کلمۀ طیّبه، کلمۀ عالیه.
□○مؤمنِ مطهّر طیّب، که مرحلۀ عالَم اخلاص را طیّ نموده و از مخلَصین شده است، مانند یک درخت طیّب و پاکیزه ای است که ریشۀ استوار آن در زمین، ثابت ولی شاخه هایش سر به آسمان کشیده است.
□○اصلش ثابت است که همان ربط با خدای خود باشد.
□○و امّا شاخه هایش که مُلک و ملکوت را فراگرفته است، دائماً میوه می دهد و از عالَم قدس بر این عالم افاضه می کند و واسطۀ خیر و رحمت و برکت میگردد.
□○* سورۀ إبراهیم، آیۀ ۲۴
«معادشناسی» ج ۲ ص ۳۰۴ و ۳۰۵ با تلخیص
#نکات_تفسیری○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□«اللَّهُمَّ انّی اسْئَلُکَ مِنْ کَلِماتِکَ بِاتَمِّها، وَ کُلُّ کَلِماتِکَ تامَّهٌ»□
#حضرت_امام_خمینی (قدسسره) :
□از علی(علیه السلام) است که فرمود: «به تحقیق که خدای تعالی در کلامش برای بندگانش تجلی کرده ولی آنان بصیرت ندارند و تجلی او را نمیبینند»
□و از آن حضرت است: «خدا به هر چیزی که ارادهی وجود آن را داشته باشد میگوید: «باش» آن هم به وجود میآید، ولی این گفتن نه به واسطه صدایی است که به گوش برسد و نه آوازی که شنیده شود، بلکه کلام خدای سبحان عبارت از فعل اوست.»
#شرح_دعای_سحر /ص۹۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم
دوستان ناهماهنگی ساعت ارسال مطالب کانال (به دلایل کاری و شرایط ماه مبارک) رو بر حقیر عفو بفرمائید.
یاعلی✋
□●مراقبات شب پانزدهم ماه رمضان●□
□اين شب، از شبهاى با فضيلت و ارزشمندى است كه براى آن اعمالى وارد شده است:
□ ۱- غسل
□ ۲- شش ركعت نماز (هر دو ركعت به يک سلام) كه در هر ركعت بخواند:
●سوره «حمد» يک مرتبه
●سوره «يس» يک مرتبه
●سوره «تَبارَكَ المُلْک» يك مرتبه
●سوره «توحید» یک مرتبه
□ ۳- صد ركعت نماز، كه در هر ركعت بخواند:
●سوره «حمد» یک مرتبه
●سوره «توحید» ده مرتبه
□از حضرت اميرالمؤمنين على عليه السّلام از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كس اين عمل را بجا آورد، خداوند ده فرشته را به سوى او بفرستد تا دشمنان را از او دفع كنند و سى فرشته را به هنگام مرگ نزد او بفرستد تا بهشت را به وى بشارت دهند و سى فرشته ديگر، تا او را از آتش دوزخ ايمن دارند.
□۴- زيارت امام حسين عليه السّلام.
□از امام صادق عليه السّلام سؤال كردند كه پاداش كسى كه در شب نيمۀ ماه رمضان كنار قبر امام حسين عليه السّلام باشد چيست؟
□فرمودند: خوشا به حال كسى كه در شب نيمۀ ماه رمضان در كنار قبر امام حسين عليه السّلام بعد از نماز عشا ده ركعت نماز بگزارد، و بخواند در هر رکعت:
●سوره «حمد» یک مرتبه
●سوره «توحید» ده مرتبه
□و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، خداوند نيز به پاداش اين عمل، نامش را «آزاد شده از آتش» ثبت فرماید و قبل از آن كه بميرد، فرشتگان به وى بشارت بهشت مىدهند و فرشتگان ديگرى، او را از آتش دوزخ ايمن میدارند.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ولادت کریم اهلبیت مبارک باد○□
□امام حسن(علیه السلام) آن قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل میکند، با خیالهای کوچکشان، با افکار ناقصشان در مقابلش میایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند.
□○ #امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ٨ صفحه ٩٠○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت سوم
بخش سوم
● خود دارى از انفاق مال طيب باعث كفر به خدا، اتلاف نفوس ، هتك اعتراض ، رواج جنايت و فحشا است
و چون ممكن بود كسى توهم كند كه ترس نامبرده ترسى است بجا، هر چند از ناحيه شيطان باشد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 605
لذا براى دفع اين توهم بعد از جمله : ((الشيطان يعدكم الفقر)) دو جمله را اضافه كرد، اول اينكه فرمود: ((و يامركم بالفحشاء))، يعنى هرگز از شيطان توقع نداشته باشيد كه شما را به عملى درست بخواند چرا كه او جز به فحشا نمى خواند، پس خوددارى از انفاق مال طيب به انگيره ترس از فقر هرگز عملى بجا نيست ، زيرا اين خوددارى در نفوس شما ملكه امساك و بخل را رسوخ مى دهد، و به تدريج شما را بخيل مى سازد، در نتيجه كارتان به جائى مى رسد كه اوامر و فرامين الهى مربوط به واجبات مالى را به آسانى رد كنيد، و اين كفر به خداى عظيم است ، و هم باعث مى شود كه مستمندان را در مهلكه فقر و بى چيزى بيفكنيد، و از اين راه نفوسى تلف و آبروهائى هتك گردد، و بازار جنايت و فحشا رواج يابد،
همچنان كه در جاى ديگر قرآن آمده : ((و منهم من عاهد الله لئن آتينا من فضله لنصدقن ، ولنكونن من الصالحين ، فلما اتيهم من فضله بخلوا به ، و تولوا و هم معرضون ، فاعقبهم نفاقا فى قلوبهم الى يوم يلقونه ، بما اخلفوا الله ما وعدوه ، و بما كانوا يكذبون - تا آنجا كه مى فرمايد: الذين يلمزون المطوعين من المؤمنين فى الصدقات ، و الذين لا يجدون الا جهدهم فيسخرون منهم ، سخرالله منهم ، و لهم عذاب اليم .))
جمله دومى كه اضافه فرمود اين است كه فرمود: ((والله يعدكم مغفرة منه و فضلا و الله واسع عليم ))، در اين جمله و در موارد ديگرى كه ذيلا از نظر خواننده مى گذرد، خداى تعالى اين نكته را بيان نموده كه در اين مورد حقى است و باطلى ، و شق سوم ندارد، و حق همان طريق مستقيم است كه از ناحيه خداى سبحان است ، و باطل از ناحيه شيطان است .
آن موارد عبارتند از:
((فما ذا بعد الحق الا الضلال - بعد از حق به جز ضلالت چه چيز مى تواند باشد.))
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 606
((قل الله يهدى للحق - بگو تنها خدا است كه به سوى حق هدايت مى كند)).
((انه عدو مضل مبين - شيطان دشمنى است گمراه گر آشكار)).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●در محضر آیت الله بهجت قدس سره●□
□●سی سال که در خدمت مراجع مختلف بودم،
روال این بود که برای پاسخگویی به سؤالات شرعی مشکل، هیئت استفتا با حضور مرجع تشکیل میشد. برای یافتن پاسخ، کتابهای روایی یا استدلالی را میدیدیم و بعد، نظر نهایی مرجع اعلام میشد. درخدمت آقا، همین کار را میکردیم؛
□●با این تفاوت که در طول این پانزده سال، ایشان هیچگاه کتابی را نخواست تا در آن به جستوجوی مطلب مورد نظر بپردازد. فتوایش را صادر میکرد. وقتی ما کتابها را میدیدیم، میدیدیم عیناً همان مطلبی است که آقا میگفتند.
□●با خودم میگفتم: «مگر میشود در نودسالگی همه چیز را بهخاطر داشت؟»
پاسخی نداشتم؛ گویا ایشان مُلهَم بودند (به ایشان الهام میشد) ...
□●(بر اساس خاطرۀ مرحوم آیتالله شیخ علی افتخاری)
این بهشت، آن بهشت، ص٢٧●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○معنای اصلی کلمه #ولایت○
□○كلمه" ولايت" هر چند كه اهل لغت معانى بسيارى براى آن بر شمرده اند، ليكن اصل در معناى آن بر طرف شدن واسطه در بين دو چيز است، به گونه اى كه بين آن دو، واسطه اى كه از جنس آنها نيست وجود نداشته باشد (كه در اين صورت هر يك ولى ديگرى محسوب میشوند). و ليكن از باب استعاره در معناى ديگرى نيز استعمال شده، و آن نزديكى چيزى به چيز ديگر است،
□○حال اين نزديكى به هر وجهى كه باشد، چه نزديكى به مكان باشد و چه به نسب و خويشاوندى و چه به مقام و منزلت و چه به دوستى و صداقت و چه به غير اينها، كه با اين حساب كلمه" ولى" بر هر دو طرف ولايت اطلاق میشود، (اين ولى او است، و او ولى اين است، يعنى از نظر مكان و يا خويشاوندى و يا مقام و يا دوستى و يا غير اينها نزديك وى است)،
□○مخصوصا اگر معناى اصلى كلمه را در نظر بگيريم كه عبارت بود از اتصال دو چيز به يكديگر و نبودن واسطه اى بين آن دو اين اطلاق طرفينى روشنتر میشود، چون يكى از آن دو چيز آن چنان در دنبال آن ديگرى قرار گرفته كه هيچ چيز ديگرى غير اين، به دنبال آن قرار نگرفته.
□○پس، وقتى میگوئيم خداى تعالى ولى بنده مؤمنش میباشد، معنايش اين است كه آن چنان وصل به بنده است و آن چنان متولى و مدبر امور بنده است كه هيچ كس ديگرى اين چنين ارتباطى را با آن بنده ندارد.
□○ترجمه المیزان، ج۱۰، ص۱۲۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●تفسیر نهرهای بهشتی (سوره محمّد، آیۀ ۱۵) از نگاه علامه طهرانی●■
■ #نهرهای_شیر، علوم است که در مبتدئین و ضعفای راه پیمایان راهِ خداست
■و #نهرهای_عسل، اختصاص به افراد متوسّط دارد که با ملاحظۀ جذبات الهیّه و مشاهدۀ صفات سرگرمند
■و #نهرهای_خمر اختصاص به افرادی دارد که بواسطۀ تجلّیات جمال و عشق به آن ذات لایزال، هستی خود را فراموش کرده، محو در انوار او شدهاند...
■ #نهرهای_آب_زلالِ غیر متغیّر و متعفّن اختصاص به افرادی دارد که به مقام قلب رسیده و همه گونه علوم و معارف الهیّه در قلب آنها بدون دخالت نفس و زَیغِ اهواء طلوع نموده است.
■● #علامه_طهرانی
امام شناسی، ج۱، ص۱۸۷●■
#نهرهای_بهشتی
#تفسیر_انفسی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□در کتاب خصال تألیف شیخ صدوق نقل شده است که امام حسن(علیه السلام) فرمود: چند تن از یهود به محضر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آمدند داناتر آنان سؤالاتى از حضرت کرد و از جمله آنها این بود که عرض کرد به چه علت خداوند #روزه گرفتن در روز را به امت تو سى روز واجب کرده است و بر دیگر امتها از این بیشتر واجب نموده؟
□پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فرمود:، چون آدم از آن درخت مخصوص خورد سى روز در شکمش ماند خداوند بر فرزندانش گرسنگى و تشنگى را سى روز واجب کرد و آنچه در میان این سى روز میخورند تفضلى است از خداوند بر آنها و بر آدم هم سى روز روزه واجب بود و همان را خدا بر امت من واجب کرد سپس رسول خدا آیه آیه صدو هشتاد و سوم سوره بقره را خواند که روزه بر شما نوشته شد همچنان که بر پیشینیان شما نوشته شده بود تا تقوا پیشه کنید. یهودى عرض کرد درست فرمودى اى محمد(صلی الله علیه وآله)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●پاسخ جالب علامه طباطبایی به سوال پروفسور فرانسوی●□
□●کربن، فیلسوف فرانسوی: «تصوّر امام غایب، چه اثری در تفکر فلسفی و اخلاق و رویهمرفته، زندگانی معنوی انسان دارد؟ آیا با تعمقی جدید در این تصور اساسی، مذهب تشیّع نمیتواند به دنیای امروز یک غذای جدید روحی برای احیای فلسفه و مبدأ نیرومندی برای زندگی معنوی و اخلاقی ببخشد؟ نیرویی که تاکنون در تقدیر مانده است»
□●مرحوم #علامه_طباطبایی در پاسخ به چنین سؤالی، پاسخی مبسوط ارایه میکند که مقدمه آن، بسیار جالب است. میفرماید:
«استفاده معنوی از « #مهدی» پس از گذشت دو قرن و نیم از هجرت پیامبر آغاز نمی شود؛ بلکه پیامبر اسلام با بیان صریح و اخبار قطعی به آمدن مهدی موعود، آن حالت معنوی را که با اعتقاد به مهدی در باطن یک مسلمان واقع بین، جلوه گر می شود، در نفوس عموم اهل اسلام به وجود آورده است.
□● #تصور_ظهور_مهدی در ردیف تصور وقوع قیامت می باشد. چنان که اعتقاد به پاداش عمل، یک نگهبان داخلی است که به هر نیکی، امر و از هر بدی، نهی می کند.
□● #اعتقاد_به_ظهور_مهدی، نگهبان دیگری است که برای حفاظت حیات درونی پیروان بین اسلام گماشته شده است»
□●علامه طباطبایی، مکتب تشیّع، ص۸۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○در روايت است كه حضرت عيسى (على نبينا و آله و عليه السلام ) به حواريون خود، دستور (صوم سكوتى ) داد كه افطار آن (موت) باشد!
□○ما از بس جفنگ مى گوييم ، دلمان را زنگ فرا گرفته است!
باز در روايت است كه حضرت آدم عليه السلام ، با عده اى از اولادش نشسته بود و همه مشغول و سرگرم حرّافى و صحبت بودند، يكى از ايشان پرسيد كه شما چرا سخن نمى گوييد، شما هم حرفى بزنيد!
حضرت آدم عليه السلام فرمود: ما كه از بهشت خارج شديم ، خدا وعده اى داد كه اگر مى خواهيد دوباره به بهشت ، بازگرديد، از راه (سكوت)برگرديد!
□○داستانهای عارفانه در آثارعلامه حسن زاده ی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●روز چهاردهم ماه مبارک رمضان روزی است که بنا به آنچه در تواریخ ثبت شده #مختار ابن ابی عبیدۀ ثقفی در سال شصت و هفت قمری در جنگی که با مصعب ابن زبیر داشت به شهادت رسید و این یار صدیق و عاشق و دلدادۀ راستین و منتقم توانمند اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحابش با سستی و بدعهدی مردم #کوفه و با شقاوت و رذالت زبیریان بالاخره بعد از این که توانست قسمت اعظم قتلۀ #کربلا را به عقوبت دنیایی کردارهایشان برساند به شهادت رسید.
■●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ٩٠●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرتآیتالله صمدی آملی○□
□○جناب مختار ثقفی در ۱۴ رمضان سال۶۷(ق) در غربتگاه کوفه، تنها، با دهان روزه و تشنهلب، با تنی خسته و دلی شکسته و بدنی غرقه به خون، به دیدار مولایش امام حسین(علیه السلام) شتافت.
□○هر گاه در محضر مولای عظیمالشّأنم علامهحسنزادهآملی روحیفداه یادی از مختار میشد میفرمودند:
《هر چه دلم را میشکافم میبینم که مختار "اهلولایت" بود.》
این کلام مولایم مرا بدین فکر برد که به چه جهت مختار "اهلولایت" بود؟
آیا بجهت قیام علیه حکومت فاسد اموی بود؟
یا بجهت جهاد و قیام به شمشیر برای احیای سیره علوی بود؟
بجهت شهادتش در راه خونخواهی شهدای کربلا بود؟
آیا چون مختار توانست جنایتکارانی همچون شمر، حرمله، سنان، عمرسعد، خولی، عبیدالله بن زیاد و ... را مجازات نماید در لسان رضویمشهد حضرت مولایم علامه روحیفداه "اهل ولایت" شد؟ ....
قرآن -- که "تبیان لکلّ شیء" است --پاسخ به هر مسألهای را که در آن غور نمایید میدهد.
□○عزیزان میدانید که قرآن "کتابولایت" و عصاره علم تمام هستی و جامع تمام کتب آسمانی است. در وسط این "کتابولایت" سوره کهف است که به "سورهولایت" معروف است. در قلب "کتابولایت" و در دل "سورهولایت"(کهف) کلمه 《 #وَلیتلطّف》تجلّی نموده است و این یعنی ولایت با 《تَلطیف سِر》 همراه است. قرآن که کتابولایت است در واقع کتاب "تلطیفسر" است. این یعنی تمام هستی به تلطیفسر ظهور و تجلّی نموده است. پس هر که "اهلِقرآن" و "اَهلُالله" و "اهلولایت" است 《اهل تَلطیف سِرّ》است.
□○معنای "اهلولایت" بودن مختار رجعت به 《تلطیفسِر》 داشتن اوست. اینکه مختار "اهلولایت" است به جهت خونخواهی قاتلان مولایش یا به تشکیل حکومت و... نبوده است بلكه تمام هنر مختار از روز بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام) تا روز شهادت خودش این بوده كه در تمام فراز و نشیبها و تعقیب و گریزها، زندان رفتنها، شکنجهها، تبعیدها، اختلاط و نزدیکی به آل زبیر، نزدیکی به خوارج مکه و حضور در جلسات خصوصی، علنی و مخفیانه با سران احزاب، گروههای اعتقادی، رؤسای قبایل و طوایف، در مذاکره با فقها و روحانیون و خوانین متنفّذ و در نشستهای عمومی با مردم و ...، در تمام این شش سال، اوّلین همت و تمام توجه مختار این بوده است که به اندازه سر سوزنی برای مولایش و ولینعمتش و اربابش-- امام سجاد(علیه السلام) و خاندان رسالت-- حاشیهسازی، مخاطره و دردسرساز نشود.
□○یعنی مختار به حدّی بایست جان به لب میآورد و به گونهای زیرکانه، کَیّسگونه و با تلطیف عجیبی این همه اقدامات نظامی و تحرکات سیاسی در حد و اندازههای کل جهان اسلام را به عمل میآورد كه ذرهّای امویان جنایتکار و آلزبیر خبیث و سران خوارج و اشراف عرب و فُقهای جهان اسلام را به سمت و سوی امام سجاد(علیه السلام) تحریک و متوجه نکند!
□○هنر بزرگ مختار این بود که تمام کارهای بزرگ این شش سال را با 《تلطیفسر》 انجام داد بدون اینکه در ذهن مخالفین مختار و دشمنان قیام مختار اندک سوء ظنّی نسبت به امام ایجاد شود. "اهلولایت" بودن مختار به این اصل باز میگردد که تمام توفیقات او در حالی انجام شد که اندک مخاطرهای به مولایش وارد نیامد. اما در این سالها چه بر مختار گذشت... !!
□○به نظر میرسد بزرگترین عامل مظلومیّت مختار، عدهای از《شیعیان بیبصیرت مدعی بصیرت و مدعی فهم و فقاهت》بودند. چرا که مختار به هرحال برای این قیام نیاز به همراهی شیعیان داشت و از سویی ناصیه شیعیان بلاد در دست عدهای رؤسای قبایل و فقهای سادهلوح و مقدسمآبی بود که اندک کیاست و زیرکی نداشتند و با اندک مذاکره با مختار سریع به امام نامه نوشته و یا حضوری رجوع نموده و تاییدیه حرکت مختار را به دستخط امام میخواستند. و به دفعات در میانه راه، مختار را بدین جهت که تاییدیه لسانی یا حکم و اجازه مکتوب از امام ندارد، قیام او را دچار شک و شبهه و مخاطره مینمودند. این در حالی بود که مختار نمیخواست قیام خویش را منتسب به امام سجاد نماید. کُتل و طوفان سهمگین مختار این بود که عدهای شیعه《مقدّس ِبیعقل》 که گویا نمیدیدند مختار در آنِ واحد بایست در چندین جبهه مجاهده نماید و مدیریت کند: ۱) بنیامیه در شام ۲) آل زبیر در حجاز ۳) عثمانیمذهبيون بصره ۴) اشراف منافق و ثروتمند عرب در کوفه ۵) مهار دعوای پوسیده جاهلی عرب و عجم.
و لذا چه تهمتها و افترائات و دشنامها و کارشکنیها و خیانتها به سوی مختار سرازیر شد؛ آن هم از سوی شیعیان و حتی برخی از بنیهاشم --که میل ندارم نامی از آنان ببرم_.
□○مصیبتهایی که مختار از دوستان جاهل دید، کم از بلای امویان و زبیریان نبود. آلزبیر و اُمویان مختار را به وادی موت احمر و شهادت کشاندند امّا،《شیعیان مقدّس جاهل》بلایی بر سر مختار در آوردند که زهر "موت اسود" را جرعه جرعه در کامش ریختند و در نهایت همین جهله مقدّس مدّعیفهم کمر قیام را شکست
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○حضرتآیتالله صمدی آملی○□ □○جناب مختار ثقفی در ۱۴ رمضان سال۶۷(ق) در غربتگاه کوفه، تنها، با دها
ند. مختار میگفت: ثمره قیام این شدکه سایهای از دردهای علی را دیدم.
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
.
#الهـــــے
○دوباره بر سر سفره نشاندیم امسال
○اگرچه بنده ی تو عبد دل بخواهی نیست
○به روضه روزه ی خود باز می کنم زیرا
○برای روزه که بی روضه جایگاهی نیست
○ #سلام ماه خدا بر لب تو خون خدا
○سلام بر لب زخم تو سید الشهدا
#علیاکبرلطیفیان
○در شلوغۍِ قیامت، که ڪسۍ یاد ڪسۍ را نکند ؛ بگذارید فقط اشک بریزیم و بگوییم
'' #حســــــــین"
○السَّلامُ عَلیْکـ یااَباعَبدِاللهِ الْحُسین○
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○افطاری ۳○□ □حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه وآله فرمود: " الصّوم جُنَّة مِنَ النّار" روزه سپر آ
□○افطاری ۴○□
○لصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ○
□○انسان دو بعد دارد لذا دو فرح دارد؛ یکی #بعد_جسمانی و دیگری #بعد_روحانی.
□○اقتضاء آن بعد جسمانی و نفس حیوانی، غذاهای مادی است لذا عندالافطار باید به آنها غذا بدهد. نوعاً میبینیم مردمانی هم که اهل عبادت و روزه گرفتن نیستند ایام ماه رمضان افطاری میدهند و افطاری هم میروند، این ناشی از اقتضای همین نفس حیوانی است. به وفق نفس حیوانی، خوردن را همه دوست دارند و از آن فرح در جسم و نفس حاصل میکنند، جوارح قوت میگیرد و قوت جوارح، جوانح را هم متأثر میکند، لذا افطار عندالغروب است و روح در جسم غروب کرده و به اقتضائات جسم مرتبط شده است. پس به یک معنا افطار که از غروب آغاز میشود برای نفس حیوانی ماست.
□○ما یک #نفس_الهی و #نفس_انسانی نیز داریم. این نفس عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ بصومه فرحناک میشود و این عند لقاء ربه، #سحر است. سحر وقت ملاقات است. کسی که بخواهد با پروردگارش، با محبوبش ملاقات کند زمانش سحر است لذا فرمود یا موسی! دروغ میگوید کسی که میگوید عاشق تو هستم ولی سحر ندارد. سحر مظهر روح میشود لذا انسان صائم روزه دار دو فرح دارد؛ یک فرحش هنگام افطار و خوردن است و دیگری، فرح هنگام سحر است که لقاء حق متعال توسط روح است. از سحر امساک شروع میشود، سحر یعنی توجه نفس به فوق عالم ماده! آنچه مربوط به لذائذ دنیوی است انجام نمیدهد و آنچه شرع گفته ترک میکند و به مقام تنزیه میرسد ولی افطار مقام تشبیه است.
□○مردم به وفق اطوار وجودیشان عمل میکنند. سحر به جنبه روحانی و معنوی انسان بر میگردد، این یک تعبیر و تداعی معنی از روزه است والا در افطار هم #فرح_معنوی وجود دارد. افطار هم روح و ریحان است لذا مومن عندالافطار توجهش صرفا به جسمانیات نیست بلکه افطار معنوی هم دارد، مثلا قبل از افطار توسلی به #سیدالشهداء داشتن، افطاری معنوی است، شکوفایی معنوی است، در واقع میخواهد بگوید که من اگر در مغرب دنیا هم واقع شوم، توجهم به انوار الهیه است و دچار غفلت نمیشوم.
□○پس اهل دنیا هم سحر ندارند و هم فرحناک هستند به افطار مادی!! دنیا را دوست دارند و خوشند و به وفق دنیا زندگی میکنند، منتها وقتی عمرشان تمام شد افطار حقیقی شان رخ میدهد و این افطار، ظهور و شکافتن باطن و آغاز دولت آیه «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ» است، آنچه دارند آشکار میشود، سر سفره خود مینشینند و از کاشته های خود افطار میکنند...
#ح_م