eitaa logo
محمد کثیری | احکام شرعی 🇵🇸
38.5هزار دنبال‌کننده
333 عکس
376 ویدیو
8 فایل
محمد کثیری | مدرس حوزه علمیه قم اینجا یادگیری احکام شرعی رو برات دوست‌ داشتنی میکنم 👌خیلی دقیق 👌خیلی روان 👌با نظر سه تا از مراجع +چاشنی نکات ناب دینی✅ 👈ارتباط با من🧔🏻👇 @Mohammad_kasiri2 سوالات شرعی‌تو اینجا بپرس👈 تماس 096400
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️مساله‌(1) حکم کاشت ناخن برای وضو وغسل چیه؟🤔 📚پاسخ: ✍رهبری👈اگر کاشت ناخن برای زیبایی انجام بشه و برای وضو وغسل برنداری،کار حرام انجام دادی و وضو وغسل باطل هست😢 حالا اگر کسی کاشته و نمیتونه دربیاره و وقت نماز تنگ هست ونماز میخواد قضا بشه،باید دوتا کار انجام بده👈 وضو وغسل جبیره ای + تیمم و نمازش رو بخونه و در آخر هم وقتی ناخن رو برداشت،احتیاط واجب اینه که نمازهای خونده شده رو قضا کنه☹️(ناخن نکااار😬) ✍آیت الله مکارم👈اگر کاشت ناخن ضروری نیست نباید بکاری وحرامه😡ولی اگر ضرورت داشت و کاشتی👈ونتونی دربیاری،بصورت عادی غسل و وضو رو انجام بده 👈ضرورتی که گفته شده،زیبایی و مدشدن و همسرم دوست داره و ..نیست😊 ✍آیت الله سیستانی 👈دراوقات نماز،اگر ناخن بکاری و نتونی دربیاری،حرامه تازه غیر از وقت نماز هم بنابراحتیاط واجب هم حرامه حالا اگر کاشتی باید آن را برای وضو (یا غسل) برطرف کند. بنابراین، اگر برداشتن آن مستلزم هزینه¬ای باشد که پرداخت آن حرجی نیست، فرد باید هزینه کند تا مانعی که ایجاد شده، برطرف گردد؛ ولی اگر برطرف کردن آن مانع، موجب ضرر قابل توجّه یا مشقّت فوق‌العاده‌ای که معمولاً قابل تحمّل نیست (حرج) باشد، مانند اینکه پوست صورت یا بدن کنده می¬شود و عذرش تا آخر وقت باقی است، برای وضو ویا غسل دوکار انجام بده👈 وضو یا غسل جبیره+تیمم توجه🔔🔔🔔🔔توجه طبق نظر هرسه مرجع بزرگوار،کاشت ناخن چون زینت هست باید از نامحرم پوشاند😊 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله(2) درآمد کاشت ناخن حلاله؟🤔 📚پاسخ: ✍رهبری👈اگر ناخن و مژه مصنوعی و..قابل برداشتن باشند،درآمد حاصله اشکال نداره ولی اگرقابل برداشتن نباشه حتی برا یک نماز🙄درآمد اشکال دارد ✍آیت الله سیستانی👈این درآمد درست نیست ولی اگر آرایشگر بدونه طرف مقابل راضی هست که آرایشگر از این پول استفاده کنه،میتونه پول رو برداره،ولی باید حکم کاشت ناخن روهم به طرف مقابل در صورتی که احتمال تاثیر میده بگه ✍آیت الله مکارم👈اگر کاشت ناخن ضروری باشه،درآمدش اشکال نداره 👈ضرورتی که گفته شده،زیبایی و مدشدن و همسرم دوست داره و ..نیست😊 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله(3) الف)آیا انجام کارهایی از قبیل(تتو،خالکوبی،هاشور،فیبروز و..)برای وضو وغسل مانع است ؟ ب)آرایشگر گفته تا سه روز نباید آب بزنید درسته؟ ج)ازنگاه نامحرم باید پوشاند؟ 📚 پاسخ: ✍رهبری: الف)اگر زیرپوستی باشند برای وضو وغسل اشکال ندارد و مانع نیست ولی اگر دارای موادی باشند که روی پوست باشد،مانع هست و باید موقع وضو وغسل برطرف شود ب)در ایامی که نماز ندارید انجام بدید،ونباید در ایامی باشد که نماز میخوانید انجام بدید😌 ولی اگر در زمانی انجام بشه که باید نماز بخونید،بصورت معمولی باید وضو بگیرید(توجه👈پول زیاد دادم و زیبایش رو از دست میده و ..مجوز برای وضوی جبیره نیست) ولی اگر آب ضرر داشت باید هم وضو ویا غسل جبیره بگیرید هم تیمم و درنتیجه احتیاطا بعدا هم نمازهای خونده شده هم قضا شوند 😒 ج)چون حساب میشه باید از نامحرم پوشاند ✍آیت الله سیستانی: الف و ب)اگر تاتوی صورت یا بدن که به جهت زیبایی چهره و مانند آن صورت گرفته، طوری است که مادّۀ رنگی زیر پوست تزریق شده، وضو و غسل با وجود آن اشکال ندارد؛ چه اینکه تاتو دائم باشد یا موقّت. شایان ذکر است، کم‌رنگ یا بی‌رنگ شدن تاتو با آب رسیدن به پوست صورت در روزهای اولیّه یا بعد از آن و اموری از این قبیل، مجوّز ترک وضو و اقدام به تیمّم نمی‌باشد؛ البتّه اگر تاتو موجب ایجاد زخم و جراحت در اعضای وضو گردیده و طوری است که آب برای آن ضرر قابل توجّه دارد، وضوی جبیره کافی است؛ امّا اگر آب برای زخم ضرر ندارد، ولی موضع نجس بوده و تطهیر آن ممکن نباشد، باید تیمّم کند؛ مگر آنکه نجاست مذکور مانع محسوب شود و در اعضای تیمّم (مانند پیشانی) باشد که در این صورت، لازم است هم وضو گرفته و هم تیمّم کند و در هنگام وضو در صورت امکان، بنابر احتیاط واجب مانند وضوی جبیره بر مانع مسح نماید. ج)اگر از نظر عرف زینت باشه باید از نامحرم بپوشاند ✍آیت الله مکارم : الف)اگر آرایش تند نباشه ومنشا فسادی نباشد وزیرپوستی باشد اشکالی ندارد ومانع برای وضو وغسل نیست ب) اگر روی پوست باشددرصورت امکان باید برطرف کنید اگر امکان نداشت یا مشقت غیرقابل تحمل داشت،بصورت عادی وضو وغسل انجام بشه ج)آرایش تند محسوب شود باید از نامحرم پوشاند ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
.: ⁉️مساله(4) الف)آیا لاک مانع برای وضو وغسل هست؟🤔 ب)از نامحرم باید پوشیده بشه؟ 📚 پاسخ: ✍رهبری: الف)بله مانع است و برای غسل باید تمام ناخنهای دست وپا از لاک پاک بشن ولی برای وضو،ناخنهای دست نباید لاک داشته باشند ولی یک انگشت از پا لاک نداشته باشد کافیه برای مسح کردن😊 ب)بله اگر عرفا زینت محسوب بشه باید نذاری نامحرم ببینه ✍آیت الله سیستانی: الف)بله مانع است و برای غسل باید تمام ناخنهای دست وپا از لاک پاک بشن ولی برای وضو،ناخنهای دست نباید لاک داشته باشند ولی یک انگشت از پا لاک نداشته باشد کافیه برای مسح کردن😊 ب)بله اگر عرفا زینت محسوب بشه باید نذاری نامحرم ببینه ✍آیت الله مکارم: الف)بله مانع است ودر وضو انگشتان دست بايد از لاک پاک بشن، ولي در انگشتان پا اگر يک انگشت خالي از لاک باشد و بر روي آن مسح بکشن صحيحه (غیر از انگشت کوچک) ولی برای غسل باید همه انگشتها از لاک پاک بشن ب)اگر آرایش تند محسوب بشه باید نذاری نامحرم ببینه ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله(5) حکم آرایش بانوان جلو نامحرم چیه؟🤔 📚 پاسخ: ✍رهبری👈هرچیزی که عرفا زینت و آرایش محسوب بشه باید از نامحرم پوشیده بشه ✍آیت الله سیستانی👈آرایش به هرمقداری باشه حرامه و پوشاندنش از نامحرم واجبه ✍آیت الله مکارم 👈آرایش تند و مفسده انگیز باید پوشانده شود ولی آرایش گِردی صورت و دستها تا مچ،اگر بسیار خفیف باشه و باعث مفسده نشه اشکال نداره نامحرم ببینه ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله(6) اپیلاسیون کل بدن و درآمد آن چه حکمی داره؟🤔 📚 پاسخ: ✍طبق نظر مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم) 👈اول اینکه: اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد جایز نیست 👈دوم اینکه:نگاه كردن و دست زدن به عورت ديگري (به غير از همسر) جايز نيست و حرام مي باشد. بر همين اساس اگر در اپيلاسيون، لیزر قسمت عورت، توسط ديگري انجام شود، اين كار جايز نيست و درآمد بدست آمده نيز حرام و دارای اشکال است. اما اپيلاسيون ساير نقاط بدن توسط آرايشگر همجنس در صورتی که مفسده خاصی نداشته باشد جایز است. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله( 21 ) صیغه نذر شرعی چیه؟🤔 📚 پاسخ : ✍آیت الله خامنه ای:در انعقاد نذر، ذکر صیغه لازم است؛ گرچه لازم نیست صیغه به عربی باشد؛ مثال: “لله علیّ ان اصلّی صلاة اللیل”؛ “برای خدا بر من است که نماز شب بخوانم” یا “لله علیّ ان اترک الغیبة”؛ “برای خدا بر من است که غیبت نکنم”. یا به فارسی بگوید(برای خدا برعهده من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد،فلان کار را انجام دهم) اگر به نذر باید بدهد ✍آیت الله سیستانی:در نذر باید صیغه خوانده شود، و لازم نیست آن را به عربی بخواند، پس اگر بگوید چنانچه مریض من خوب شود برای خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم، نذر او صحیح است، و اگر بگوید برای خدا نذر کردم چنین کنم، ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید عمل کند، ولی اگر نام خدا را نبرد و فقط بگوید نذر کردم، یا نام یکی از اولیای خدا را ببرد نذر صحیح نیست. و نذر اگر صحیح بود و مکلف به نذر خود گناه کرده است، و باید بدهد ✍آیت الله مکارم:نذر در صورتى صحيح است كه براى آن صيغه خوانده شود، خواه به عربى باشد يا زبانهاى ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براى خدا بر من است كه فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، اگر بگويد نذر مى‏كنم براى خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان كار خير را انجام دهم، كافى است،اگر به نذر باید بدهد ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله( 22 ) شرایط نذر صحیح و شرعی چیه؟🤔 📚 پاسخ : ✍آیت الله خامنه ای: برای انعقاد نذر شرعی باید شرایط ذیل مراعات شود: 1⃣ صیغه¬ی نذر را – به زبان عربی یا ترجمه آن را زبان جاری کند 2⃣ چیزی را که نذر می کند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان داشته باشد، پس چنانچه بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست. 3⃣ کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد. 4⃣ نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند. 5⃣ اگر زن به همراه شوهرش باشد بنابر احتیاط واجب با اذن شوهر نذر کند، اگر چه در مورد اموال خودش نذر کند. ✍مراجع عظام(سیستانی ومکارم): 1⃣ نذر کننده باید بالغ و عاقل باشد، و به اختیار و قصد خود نذر کند 2⃣ شخص سفیه و همچنین شخص مفلّس 3⃣ نذر زن بدون اذن قبلی، یا اجازه بعدی شوهر در آنچه با حقّ استمتاع او منافات دارد، صحیح نیست، حتی اگر قبل از ازدواج نذر کرده باشد. 4⃣در نذر فرزند، اجازه والدین شرط نیست، ولی اگر پدر یا مادر از عملی که آن را نذر کرده است منعش کنند ـ اگر نهی آنها از روی شفقت باشد و مخالفت موجب ایذاء آنها باشد ـ نذرش باطل می‌شود. 5⃣ انسان کاری را می‌تواند نذر کند که انجام آن مقدور باشد 6⃣اگر نذر کند که کار حرام یا مکروهی را انجام دهد، یا کار واجب، یا مستحبی را ترک کند، نذر او صحیح نیست. 7⃣اگر نذر کند که کار مباحی را انجام دهد یا ترک نماید، چنانچه به‌جا آوردن آن و ترکش شرعاً از هر جهت مساوی باشد، نذر او صحیح نیست 👈برای نذرشرعی،مراجع عظام نکات و شرایط دیگه ای هم فرمودند که لازم است هرمکلفی نظر مرجع خودش رو در بیشتر از موارد بالا مطالعه کنه😊🙏 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله( 23 ) من نذری که کردم رو به زبان جاری نکردم،فقط نیت قلبی بوده ویا بصورت مکتوب نوشتم،این نذرم درسته؟باید بهش عمل کنم؟🤔 📚 پاسخ : ✍مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی ): خیر نذر محقق نشده،نذر باید به زبان جاری بشه ✍آیت الله مکارم:انعقادنذر مکتوب خالی از اشکال نیست یعنی احتیاط واجب میباشد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله( 24 ) کفاره شکستن نذر چیه؟🤔 📚 پاسخ : مراجع عظام(آیت الله خامنه ای وسیستانی): 🔹ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند 🔹 اگر نتواند سه روز پی در پی روزه بگیرد ✍آیت الله مکارم: 🔹اطعام شصت مسکین 🔹 یا روزه گرفتن ۶۰ روز پشت سر هم 👈در روزه گرفتن شصت روز، ۳۱ روز آن باید پشت سر هم باشد و مابقی را به تدریج میتوان گرفت ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
⁉️مساله( 25 ) زن برای نذر کردن نیاز به اجازه همسر دارد؟🤔 📚 پاسخ : ✍آیت الله خامنه ای:انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابراحتياط واجب مشروط به اجازه‌ي زوج است واجازه‌ي بعدي همسر هم اونو تصحيح نمي كند. اگرچه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نيست ولي نذر زن بدون اجازه ي شوهر بنابر احتیاط واجب منعقد نمي‌شود. (واجب الوفاء نیست) ✍آیت الله سیستانی: به طور کلی نذر زن بدون اجازه همسرش اگر مزاحمت با حق شوهر پیدا کند، نذر باطل است. همچنین در صحت نذر نسبت به اموال ، بدون اجازه همسر باز هم اشکال دارد. مگر نذرهای مالی درمورد حج ، زکات ، صدقه ، احسان به والدین و صله ارحام باشد که نیازی به اجازه همسر ندارد. نکته👈 اگر زن با اجازه شوهر نذر کند، شوهرش نمی‌تواند نذر او را به هم بزند، یا او را از عمل کردن به نذر جلوگیری نماید. ✍آیت الله مکارم:نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بی‌اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتياط مستحب آن است که با اجازه او باشد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @mohammad_kasiri ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .