🔰 «نامه بیش از ۷۰ دفتر بسیج دانشجویی و طلبه سراسر کشور خطاب به رئیس قوه قضائیه کشور»
🔹 انفعال تاریخی قوه عدلیّه!
آقای اژهای چرا از قانون دفاع نمیکنید؟
🔸 مطابق قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس (مصوب ۱۴۰۱)، افرادی که همسر یا فرزندانشان تابعیت کشورهای خارجی دارند، از تصدی چنین مناصبی منع شدهاند. درحالیکه فرزندان آقای ظریف تابعیت آمریکایی دارند و این موضوع از ابتدای انتصاب آشکار بود. سؤال اساسی این است: چرا دستگاه قضائی کشور که مسئول نظارت بر اجرای قانون است، در برابر چنین تخلف آشکاری سکوت کرده است؟
آیا این سکوت، نشانهای از مماشات با شبکههای قدرت و نفوذ است؟
آیا دستگاه قضائی با ادامه این سکوت، مسئولیت ترویج بیقانونی در بدنه حکومت را نمیپذیرد؟
آیا این انفعال، راه را برای تکرار تخلفات مشابه در سایر مناصب دولتی هموار نخواهد کرد؟!
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
♦️♦️بازی بزرگان♦️♦️
✍حجتالاسلام یوسف ناصری
@yousofnaseri
🔸تا ۵ ماه پیش، خبرگزاری های ورزشی پر شده بودن از خبر ۱۱۵ تخلف مالی تیم منچسترسیتی
▫️حدس و گمانها به سمت حذف این تیم از لیگ جزیره و گرفتن عناوین چند سال اخیر این تیم از جمله مقام اولی در چمپیونزلیگ بود
▫️تا اینکه اواخر مهر ماه زنجیرهی شکستهای عجیب و غریب و بی سابقهی تیم گواردیولا شروع شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده؛ هم توی بازیهای داخلی و هم توی بازیهای اروپایی
▫️جالب اینکه از اون زمان به بعد دیگه کسی پیگیر پروندهی تخلفات مالی سیتی نشد و انگار همه اونها رو فراموش کردن تا اینکه دو شب پیش و بعد از برد چلسی و قرار گرفتن در ردهی چهارم جدول لیگ برتر انگلیس، تیم شروود کارشناس شبکه اسکای اسپورتس اتهامات مالی سیتی رو به مخاطبان یادآوری کرد و از این به بعد از این حرفها بیشتر هم میشنویم
▫️منظورم از این نکته چیه؟ یک ضرب المثلی هست که میگن قطاری که حرکت میکنه رو سنگ میزنن نه اونی که متوقفه
▫️تا وقتی که تیم گواردیولا توی کورس قهرمانی یا گرفتن سهمیه چمپیونزلیگ باشه این اتهامات توی رسانهها مطرح میشه
▫️اما هر وقت از قدرت و سرعتش کم کنه و پایین جدول، بشینه چیپس و ماستش رو بخوره، کسی کاری به کارش نداره.
🔸الغرض
▫️وقتی که قبول کنی که توسریخور باشی و با بزرگان رقابت نکنی و هر چی بهت گفتن بگی چَشم، کسی کاری به کارت نداره و میذارن به زندگی نکبتبارت تحت فشارهای اقتصادی ادامه بدی
▫️اما وقتی اومدی توی کورس بزرگان و خواستی باهاشون رقابت کنی برای گرفتن جایگاههای بالاتر، قطعا باهات مقابله میکنن و سعی میکنن به زیر بکشوننت
▫️اینکه میبینید بعد از انقلاب، علی الخصوص در این دو دههی اخیر، فشارها به جمهوری اسلامی، در زمینهی سیاسی و اقتصادی زیاد شده، فقط بخاطر این هست که قدرتمندان دنیا فهمیدن که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت نوظهور داره وارد بازی بزرگان میشه تا بدون نظر اون، کاری توی منطقه انجام نشه
▫️ایران دیگه نمیخواد کشور توسریخور دوران پهلوی و قاجار باشه که وزیر و نخست وزیرش توسط مستشاران آمریکایی منصوب بشن
▫️اینجاست که حضرت آقا میفرمایند به قله نزدیک هستیم و طبیعتاً هر چقدر که به قله نزدیکتر باشیم، فشار هوا کمتر میشه و کمبود اکسیژن، شرایط نفس کشیدن و صعود رو سخت میکنه
▫️و وجود افرادی (قدرتمندان جهان) در بالای قله که به سمتت سنگ پرت میکنن تا نتونی خودت رو به اونها برسونی، کار رو سختتر
▫️اما برای رسیدن به افتخار فتح قلههای موفقیت و پیشرفت، باید این شرایط سخت رو تحمل کرد و به پیش رفت
▫️چارهای هم غیر از صعود نداریم چون این قدرتمندانی که به بالای قله رسیدن، حتی راضی به مکان فعلی ما هم نیستن و تنها وقتی راضی میشن که ما رو ته درهی فلاکت و بدبختی ببینن
▫️یعنی وقتی که دیگه هیچ خطری براشون نداشته باشیم.
▫️چه خطری؟
خطر الگو شدن یک حکومت شیعی و فرو ریختن پایههای حکومتهای سکولار و لیبرال
* اشتباه نشه
بنده قاضی پروندهی اتهامات منچستر سیتی نیستم و در اینکه واقعیت داره یا خیر اطلاع و نظری ندارم
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
پیشنهاد ساواک
به آیتالله مهدوی کنی؛
🖼 چرا مثل آقای حلبی کار نمیکنید؟!
انجمن حجتیه چنان مطلوب ساواک بود که رسما از روحانیت مبارز، میخواست به جای ورود به سیاست، مانند شیخ محمود حلبی تنها به مبارزه با بهائیت بپردازند.
"ایشان از تشیّع و اسلام حمایت جدی دارد و با بهاییها مبارزه میکند بدون اینکه در امور سیاسی دخالت کند و کسی هم با او کاری ندارد."
💬 از خاطرات مرحوم آیتالله مهدویکنی (ره) عضو موسس و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شیخ محمود حلبی در اسناد ساواک؛
مذهبی، سنّتگرا ولی قابل تغییر!
🔺محمود بازرگانی، استاد دانشگاه، عضو جدا شده انجمن حجّتیه و زندانی سیاسی قبل انقلاب، از فعالیّتهای دیروز و امروز انجمن حجّتیه پرده برمیدارد.
او به اسناد ساواک اشاره میکند که موسس انجمن حجتیه، مرحوم شیخ محمود حلبی را چگونه توصیف میکند.
با تشکر از کانال حقپژوهی
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
19.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا شاه نکشت و رفت؟!
سخنان یک پرستار، شاهد عینی کشتار مردم در میدان انقلاب اسلامی (۲۴ اسفند)
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
موضوع: ترور آیت الله خمینی
ساواک: صحیح است
تصویر سندی است در ارتباط با ترور حضرت امام خمینی درست چند روز پیش از ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و بازگشت به کشور
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله طالقانی
حجاب و کار زنان
مرحوم آيت الله طالقانی در سال ۱۳۵۸:
زنان ما نه لزوما چادر، آنا همیشه حجاب داشتند.
مگر کار فقط، کار اداری و پشتمیزنشینی است؟ اشتغال زنان در کشاورزی و دامداری، تولیدی است ولی کارمندی، کار مصرفی است.
کسانی که علیه قانون حجاب شعار میدهند و آنرا ظلم به زنان میدانند باقی مانده رژیم منحوس #پهلوی هستند.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
🌕 قتلعام امید، تولید انبوه اندوه و خودکشی تئوریک روشنفکری
#شهاب_اسفندیاری
بخش اول:
🔺«مرگ نبوی بهعنوان یکی از بازیگران متمایز، نظرگیر، طناز، خلاق و بیشفعال آن نمایش، یک فقدان بزرگ جمعی است که در خود، به شکل آشکار و نهان، یک سوگواری جمعی نیز نهفته دارد. ما اکنون به درجات مختلف سوگواریم، برای مرگ نبوی، برای مرگ نهایی امید و برای سیطرهی فراگیر غربتی که اکنون، هر جا باشیم، نه خصم، بلکه همدم روزان و شبان ما شده.» (مجلهی حرفه: هنرمند).
عرض تسلیت دارم به جامعهی هنری و مطبوعاتی در فقد ابراهیم نبوی. البته در علل سوگواری و ناکامی تاریخی «روشنفکری ایرانی» سخن بسیار است. اجازه دهید به یک تناقض شگفت اشاره کنیم: آنقدر که در چند روز گذشته در سوگ این «مرگ خودخواسته» محتوا توسط جریان روشنفکری ایران تولید شد، در ۱۵ ماه گذشته در سوگ قطعه قطعه شدن و زندهسوزی دهها هزار زن و کودک فلسطینی منتشر نشد. علت چیست؟ مگر روشنفکران ما به حقوق بشر جهانشمول و ارزشهای انسانی و مدنی جهانروا قائل نیستند؟
وقتی تحولات اجتماعی سیصد سالهی غرب اروپا را بدون ملاحظات انتقادی پسااستعماری، پسامدرن، پساسرمایهداری و پساسکولار بخواهید به شکل کپسولی و تزریقی به خورد جامعهای بدهید که از اساس نهادهای حقیقی قدرت در آن و روند تحولات تاریخیاش متفاوت بوده، احساس ناکامی و شکست دور از انتظار نیست.
جریانی که غالباً خود را از ارتباط با اقشار مختلف جامعه بینیاز میبیند اما ادعای جامعهشناسی دارد و با نگاه از بالا به عامهی مردم و باورهای آنها مدعی «گذار از سنت» است، میخواهد با چاقوی زنگزدهی عقل مدرن به زدودن مقدسات و تغییر ارزشها و هنجارهای جامعه بپردازد.
اما همین جریان به شدت ایدئولوژیک است و از مقدسات خود غیورانه صیانت میکند. دستورکاری به شدت سیاستزده و عمدتاً وارداتی دارد. قتلعام امید، تولید انبوه اندوه، برساخت دائمی انگارهی فروپاشی، و ممنوعالتصویر کردن هر نشانهی موفقیت و پیشرف برونداد عمدهی این جریان است.
یادداشت یکی از منتقدان ادبی دربارهی بیماری دوقطبی ابراهیم نبوی و برخی روشنفکران دیگر گویا است: حتی اشاره به احتمال بیماری فروغ فرخزاد در شاخصترین مطبوعات فمینیستی و روشنفکری ما قدغن و تابو بوده است. کوچکترین خدشه به تصویر «مقدسات» تحمل نمیشود. (۱)
چندی قبل توئیت سردبیر یکی از نشریات هنری و روشنفکری کشور در تمسخر مراسم تشییع پروانه معصومی توجه مرا جلب کرد (۲). سردبیری که «بیوی» تمام انگلیسیاش گواه میدهد مخاطبش کجاست برای هنرمندان ایرانی خط و نشان میکشد که اگر کوچکترین نشانهای از «همراهی» داشته باشید بایکوت میشوید.
دیوید لینچ هنرمند پرآوازهی آمریکا، پس از دریافت نخل طلای کن یک فیلم تبلیغاتی به سفارش شهرداری نیویورک ساخت با موضوع «آشغال در شهر نریزیم». در ایران اگر یک فیلمساز نورسته بخواهد در مورد بهداشت فیلم بسازد به عنوان «سفارشیساز» و «ارگانی» نابود میشود (۳).
چنان فضا را قطبی و سیاه و سفید کردهاند که انگار هیچ منفعت عمومی، هیچ خیر عمومی و هیچ پروژهی مشترکی نیست که بتوان از طریق آن گامی برای بهبود امور مملکت و کاهش رنج ملت برداشت. اگر کسی بخواهد کوچکترین قدمی در این مسیر بردارد ترور میشود. حتی به ابراهیم نبوی هم در این زمینه رحم نکردند.
آیا وقت آن نرسیده که در برابر شیوع این فاشیسم جدید - که با پول دشمنان ایران در سویههای پهلویست و رجویست در حال رشد است - جریان روشنفکری ایران، به بازاندیشی نقش و کارکرد خود و مسیر طی شده در این ۴۵ سال بپردازد؟ چند نسل روشنفکر سرگشته و به بنبست رسیده کافی نیست؟
تا زمانی که جریانی روشنفکری همهی مشکلات جامعه را صرفاً به حاکمیت نسبت دهد و با نگاهِ ماقبلِ فوکویی قدرت را صرفاً متمرکز در دستگاههای حکومتی ببیند و نه منتشر در همهی روابط اجتماعی، و در نتیجه قدرت خود و مسئولیت بزرگ خود در وضع موجود را هیچ بیانگارد، وضع همین خواهد بود.
آقا و خانم نویسنده شما قدرت دارید. آقا و خانم هنرمند شما قدرت دارید. آقا و خانم روزنامهنگار شما قدرت دارید. نسبت به این قدرت مسئولیت دارید؛ نسبت به آنچه در فکرها و ذهنها شکل میدهید. نسبت به تصویری که از ما و دیگری، از ایران و غرب میسازید مسئولیت دارید. چه بسا خودتان قربانی همین تصویرسازیها شوید.
آقایان و خانمهای روشنفکر! آیا مخاطرات و تهدیدها علیه ایران در سال ۱۴۰۳ کمتر از سال ۱۳۰۳ است؟ آیا شما فرهیختهتر از محمدعلی فروغی، یحیی دولتآبادی، علیاصغر حکمت، حسین کاظمزاده و صدیقه دولت آبادی هستید یا اینکه رضا میرپنج فرهیختهتر از رهبران انقلاب اسلامی بود؟
یادداشت ادامه دارد.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
🌕 قتلعام امید، تولید انبوه اندوه و خودکشی تئوریک روشنفکری
#شهاب_اسفندیاری
بخش دوم:
🔺جمهوری اسلامی انتظار ندارد نخبگان و روشنفکران مانند دورهی پهلوی تا کمر مقابل «اعلیحضرت» خم شوند و یا دست «علیاحضرت» را ببوسند. فقط اینقدر بذر یأس و ناامیدی در دل جوانان نپاشند. اینقدر چشم بر نقاط روشن و امیدبخش نبندند. موفقیت ها و پیشرفتها را انکار نکنند و در بازنمایی شکستها و ناکامیها اینقدر اغراق نکنند. (۴)
یکبار دیگر به فرصتهایی که در این چهل و پنج سال بود و با تنگنظری و تنزهطلبی و تند روی و تنشزایی هدر رفت بیاندیشیم. این حسرتی که اکنون برای سالهای آخر دههی ۷۰ در نوشتههای سوگواران نبوی موج میزند آیا این پرسش را به ذهن انها نمیآورد که چرا آن وضعیتی که داشتیم را از دست دادیم؟ آن زمان چه تصویری از جامعهی خود داشتیم؟ متن نامهی «جام زهر» نمایندگان مجلس ششم را بخوانید ببینید همان سالها چه تصویر سیاهی از اوضاع جامعه و کشور برساختهاند. (۵)
آیا نویسندگان آن نامه در سرنوشتی که برای جامعهی ایران رقم زدند هیچ مسئولیتی ندارند؟ هیچ خطای تحلیل و برآورد شرایط نداشتند؟ در تشدید شکاف انتظارات و واقعیات و درنتیجه دامن زدن به یک نارضایتی و تلخی بیپایان که منجر به رادیکال شدن و مهاجرت و سرخوردگی شد نقشی نداشتند؟ آیا آن سیاستمداران و روزنامهنگاران و روشنفکران صرفاً قربانی بودند؟ طبعا این سوال به معنی نفی مسئولیت دیگران نیست.
دکتر کوان هریس استاد جامعهشناسی دانشگاه UCLA در کتاب «انقلاب اجتماعی» توضیح میدهد که چرا طی دهههای مختلف تحلیلگران و روشنفکرانی در داخل و خارج ایران، جمهوری اسلامی را حکومتی با یک پشتوانهی مردمی کوچک و در آستانهی فروپاشی و سقوط تصور کردهاند و همواره پیشبینیهای آنها اشتباه از کار درآمده است.(۶)
روشنفکران ما تا کی قرار است سرمستِ انگارهی فروپاشی باشند و به دیوار سخت واقعیت برخورد کنند و سرگردان کوچههای بنبست شوند؟ شاید برخی لبخند بزنند که برای این حرفها خیلی دیر شده و دیگر «کار تمام است». اتفاقا مشکل همین نگاه است: چهل و پنج سال است برخی فکر میکنند کار تمام است. توقف در این وضعیت «خودکشی تئوریک» است.
و نکتهی آخر: کاش فعالان دانشگاهی، فرهنگی و رسانهای که در روزهای اخیر انبوهی مطلب دربارهی «خودکشی» منتشر کرده و گاه به قهرمانسازی پرداختهاند، لااقل در این موارد بهرهبرداری سیاسی را کنار بگذارند و اصول و ضوابط اخلاقی و حرفهای اطلاعرسانی در خصوص خودکشی را رعایت کنند. (۷)
یادداشتها:
۱ - https://t.me/Sayehsaar/1085
۲-https://x.com/PejmanMousavi/status/1729790237088289055?t=yzdFRlj0Kls5Dvu_cPeUsg&s=19
۳-https://x.com/NYCSanitation/status/1879971896495927498?t=8jxQBvm0IvdDxu1tDwwuSQ&s=19
۴- دربارهی «ژانر فلاکت» (سیاهنمایی) در سینمای ایران نگاه کنید به گفتوگوی مفصل نگارنده با هوشنگ گلمکانی در پروندهی ویژه مجلهی فیلم امروز (شماره ۲۱ ، آذر ۱۴۰۳).
۵-https://www.radiofarda.com/a/351505.html
۶-https://www.ucpress.edu/books/a-social-revolution/paper
۷-https://ethics.journalism.wisc.edu/2023/03/10/a-guide-to-responsible-reporting-on-suicide/
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
🌕 عوامگرا یا عوام؟
✍#وحید_یامین_پور
🔺عوامگرایی با عوامزدگی فرق دارد. عوامگرایی(پوپولیسم) مرامی است که با شعار رجحان توده مردم بر اشراف و خواص و مراقبت از حقوق آنها در برابر مافیای سیاسی و اقتصادی، شکل گرفت. اما عوامزدگی مکتب و مرام نیست؛ ماقبل مرام و مکتب است. حالتی بدوی ناشی از آموزش ناقص و ناآشنایی با پیچیدگیهای امر سیاسی است. آقای پزشکیان پوپولیست نیست و چه بسا اصلا نداند پوپولیسم به چه معناست. او عوامگرا نیست، اما عوام است. عوام بودن به خودیخود بد و قابل نکوهش نیست اما برای مردان سیاست چه؟!
در قانون اساسی شرط ریاست جمهوری را در دو تعبیر «رجل سیاسی» خلاصه کردهاند. عوام بودن هم خارج از رجولیت و هم خارج از سیاست است. عوام بودن چه بسا با مردمداری و محرومنوازی اشتباه گرفته شود. این اشتباه و به اشتباه انداختن مردم در این باره در دستور کار رسانههایی چون سازندگی قرار دارد. با این وصف مشی عوامانه و مردمی یک رئیس جمهور تا آنجا که صادقانه باشد، نکوهیده نیست؛ بهشرط آنکه ناشی از عوامزدگی نباشد.
جناب پزشکیان هرچند طبق تعریف مرسوم، پوپولیست بهحساب نمیآید، اما گاهی عناصری از پوپولیسم در رفتارش هویدا میشود؛ به طور مثال «اهریمن»سازی از رقبای سیاسی، که به طور ویژه تحت عنوان «حزباللهیها» از طرف او و اطرافیانش مورد حمله قرار میگیرند. اظهارات اخیر محمدجواد ظریف در اجلاس داووس علیه رقبای سیاسی دولت نیز، نمونه آشکاری از اهریمنسازی پوپولیستی از رقبا بود.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
فراز و فرود انجمن حجتیه (۱)
✍ محمدمهدی شیرمحمدی
یکم؛ چندمنظر
درباره انجمن حجتیه، از منظرهای گوناگونی میتوان سخن گفت؛ تاریخی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، و حتی امنیتی.
از منظر تاریخی، این تشکیلات در سال ۱۳۳۶ ه.ش. پس از انحراف نهضت مشروطیت (۱۲۸۵ ه.ش) ظهور و سقوط رضاخان (۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰)، جنبش فدائیان اسلام و شکست نهضت ملی نفت (۱۳۳۲)، تشکیل شد.
در روزگاری که حضرت امام خمینی (ره) در جوانی، کتاب "کشف الاسرار" را در رد وهابیت درونشیعی و کسروی نوشت (۱۳۲۳) و فدائیان اسلام با اعدام انقلابی، کسروی (۱۳۲۴) را کشتند، روحیه مبارزه با عوامل دینزدایی و عناصر استعمار در ایران، جوشش فوقالعادهای یافت و همین روحیه به نهضت ملی نفت (۱۳۲۹) انجامید.
دوم فضای کودتا
اما با کودتای ۲۸ مرداد (۱۳۳۲ ه.ش) و سپس شهادت عناصر فدائیان اسلام (۱۳۳۴ ه.ش) این روحیه در ظاهر آرام گرفت و با تاسیس ساواک (۱۳۳۵ ه.ش)، خفقان سیاه طاغوت بر کشور حاکم شد و آمریکا که پس از کودتای ۲۸ مرداد، میرفت تا جای استعمار انگلیس را در ایران بگیرد، با دیکته کردن اصلاحات ارضی (۱۳۳۸) به شاه، کوشید به نام جلوگیری از نفوذ کمونیسم بر دهقانان، بر کشاورزی و منابع ایران مسلط شود.
در چنین روزگاری، انجمن حجتیه که نخستین هدفش دفاع از موعود منتظر و مبارزه با فرقه استعماری بهائیت، بود، ایجاد شد و این هدف را با دوری گزیدن از سیاست در پیش گرفت.
سوم: جدایی از نهضت
انجمن، با حمایت تعدادی از علما، شبکه وسیعی از متدینان را زیر پوشش قرار داد.
اما از اواخر دهه ۱۳۴۰ با سکوت این تشکیلات در برابر نهضت امام خمینی (ره) و حتی توصیه به فاصله گرفتن جوانان از فعالیت سیاسی، مشخص شد که این تشکیلات با منویات ساواک و موساد، هماهنگ شده است.
در چنین شرایطی حضرت امام خمینی (ره) از حمایت مالی و تخصیص وجوهات برای فعالیت این انجمن دست برداشتند. (۱۳۵۰ ه.ش)
در سال ۱۳۵۷ و با اوجگیری انقلاب، عملا این انجمن یکی از ترمزها و موانع پیش روی انقلاب بود. البته جوشش و توفندگی آن و استقبال ملت ایران از رویکرد انقلابی امامخمینی، تواناتر از این ترمز پوسیده بود.
چهارم: تقابل
پس از کشتار پیدر پی مردم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در قم، ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز و در دیگر شهرها، در تابستان سال ۱۳۵۷، حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرد که نیمه شعبان امسال به دلیل کشتار ملت از سوی رژیم طاغوت، عید نداریم.(صحیفه امام، ج۳، ص۴۲۶)
اما انجمن با فشار ساواک سعی کرد با چراغانی خیابانی و برپایی جشن، مخالفت خود را با امام علنیتر کند و در بیانیهای رسمی اعلام کرد: «اعلامیهای را بهنام یکی از مقامات مقدس منتشر ساختهاند تا مسلمانان و دوستان علی و آل علی علیهالسلام را از افتخار برگزاری این جشن بزرگ، این جشن مذهبی، این جشن ملی و این جشن انسانی محروم سازند. زهی تصور باطل، زهی خیال محال.»
همان ایام این فشار رژیم بر مرحوم "شیخ احمد کافی" هم شدید بود. او که موسس مهدیه تهران و مشوق مؤمنان برای تاسیس مهدیههای دیگر شهرستانها و برپایی جشنهای نیمه شعبان بود، اعلام کرد که به فرموده زعیم عالیقدر عالم تشیع، امسال مهدیه، جشن نیمه شعبان ندارد. این اقدام او به رغم فشارهای ساواک در تهران، بسیار موثر بود و همزمان تقابل انجمن با انقلاب اسلامی را آشکارتر ساخت.
بر اثر همین فشارهای ساواک، آقای کافی مجبور شد
یا مانند هرسال جشن باشکوهی در مهدیه برپا کند و
یا در تهران نباشد.
او راه دوم را برگزید و راهی مشهد شد و در یک تصادف ساختگی بهشهادت رسید.(۳۰ تیر ۱۳۵۷)
با پیروزی انقلاب اسلامی، عناصر انجمن سه راه را برگزیدند:
۱. برخی به انقلاب اسلامی پیوستند.
۲. برخی راه مخالفت با نظام اسلامی را در پیش گرفتند.
۳. گروهی دیگر، ورود منافقانه به نظام و همسویی پنهانی با منویات ساواک و موساد را در پیش گرفتند.
از گروه نخست میتوان به آیتالله خزعلی، آقایان ولایتی، حدادعادل و... اشاره کرد.
گروه سوم، کوشیدند در پوشش پیوند با گروه دوم به نظام اسلامی رخنه کنند.
پس از واقعه ۷ تیر ۱۳۶۰ حضرت امام خمینی (ره) ضمن سخنرانی شگفتانگیزی، با تجلیل از شهید بهشتی و یارانش، به تقبیح مقدسمآبهایی پرداخت که با رژیم سفاک پهلوی مماشات میکردند اما با نظام اسلامی ناسازگار بودند.
این سخنان، ناگزیر انجمن را در موضع انفعال ظاهری قرار داد و انجمن طی اطلاعیه رسمی اعلام کرد فعالیت خود را تعطیل میکند.
با این حال، انجمن در عمل تعطیل نشد. شبکه خود را در قالب فعالیتهای مذهبی و تشکیلات رسمی و تشکلهایی که برایش مجوز هم میگرفت، ادامه داد و حتی برای فعالیت خود از بودجههای فرهنگی هم ارتزاق کرد.
آقای حلبی در ۲۶ دی ۱۳۷۶ دارفانی را وداع گفت و در ایوان حرم شیخ صدوق در قبرستان ابنبابویه دفن شد و پس از او حلقه نخست شاگردان و همراهانش راه او را ادامه دادند.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
20.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حلبی؛ از ادّعای غیر سیاسی بودن تا ارتباط با جلّادانِ ساواک
انجمن حجتیّه؛ معتمدِ ساواک و رکن دوم ارتش!
💬عباس سلیمی نمین
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈