19.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا شاه نکشت و رفت؟!
سخنان یک پرستار، شاهد عینی کشتار مردم در میدان انقلاب اسلامی (۲۴ اسفند)
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
موضوع: ترور آیت الله خمینی
ساواک: صحیح است
تصویر سندی است در ارتباط با ترور حضرت امام خمینی درست چند روز پیش از ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و بازگشت به کشور
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله طالقانی
حجاب و کار زنان
مرحوم آيت الله طالقانی در سال ۱۳۵۸:
زنان ما نه لزوما چادر، آنا همیشه حجاب داشتند.
مگر کار فقط، کار اداری و پشتمیزنشینی است؟ اشتغال زنان در کشاورزی و دامداری، تولیدی است ولی کارمندی، کار مصرفی است.
کسانی که علیه قانون حجاب شعار میدهند و آنرا ظلم به زنان میدانند باقی مانده رژیم منحوس #پهلوی هستند.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
🌕 قتلعام امید، تولید انبوه اندوه و خودکشی تئوریک روشنفکری
#شهاب_اسفندیاری
بخش اول:
🔺«مرگ نبوی بهعنوان یکی از بازیگران متمایز، نظرگیر، طناز، خلاق و بیشفعال آن نمایش، یک فقدان بزرگ جمعی است که در خود، به شکل آشکار و نهان، یک سوگواری جمعی نیز نهفته دارد. ما اکنون به درجات مختلف سوگواریم، برای مرگ نبوی، برای مرگ نهایی امید و برای سیطرهی فراگیر غربتی که اکنون، هر جا باشیم، نه خصم، بلکه همدم روزان و شبان ما شده.» (مجلهی حرفه: هنرمند).
عرض تسلیت دارم به جامعهی هنری و مطبوعاتی در فقد ابراهیم نبوی. البته در علل سوگواری و ناکامی تاریخی «روشنفکری ایرانی» سخن بسیار است. اجازه دهید به یک تناقض شگفت اشاره کنیم: آنقدر که در چند روز گذشته در سوگ این «مرگ خودخواسته» محتوا توسط جریان روشنفکری ایران تولید شد، در ۱۵ ماه گذشته در سوگ قطعه قطعه شدن و زندهسوزی دهها هزار زن و کودک فلسطینی منتشر نشد. علت چیست؟ مگر روشنفکران ما به حقوق بشر جهانشمول و ارزشهای انسانی و مدنی جهانروا قائل نیستند؟
وقتی تحولات اجتماعی سیصد سالهی غرب اروپا را بدون ملاحظات انتقادی پسااستعماری، پسامدرن، پساسرمایهداری و پساسکولار بخواهید به شکل کپسولی و تزریقی به خورد جامعهای بدهید که از اساس نهادهای حقیقی قدرت در آن و روند تحولات تاریخیاش متفاوت بوده، احساس ناکامی و شکست دور از انتظار نیست.
جریانی که غالباً خود را از ارتباط با اقشار مختلف جامعه بینیاز میبیند اما ادعای جامعهشناسی دارد و با نگاه از بالا به عامهی مردم و باورهای آنها مدعی «گذار از سنت» است، میخواهد با چاقوی زنگزدهی عقل مدرن به زدودن مقدسات و تغییر ارزشها و هنجارهای جامعه بپردازد.
اما همین جریان به شدت ایدئولوژیک است و از مقدسات خود غیورانه صیانت میکند. دستورکاری به شدت سیاستزده و عمدتاً وارداتی دارد. قتلعام امید، تولید انبوه اندوه، برساخت دائمی انگارهی فروپاشی، و ممنوعالتصویر کردن هر نشانهی موفقیت و پیشرف برونداد عمدهی این جریان است.
یادداشت یکی از منتقدان ادبی دربارهی بیماری دوقطبی ابراهیم نبوی و برخی روشنفکران دیگر گویا است: حتی اشاره به احتمال بیماری فروغ فرخزاد در شاخصترین مطبوعات فمینیستی و روشنفکری ما قدغن و تابو بوده است. کوچکترین خدشه به تصویر «مقدسات» تحمل نمیشود. (۱)
چندی قبل توئیت سردبیر یکی از نشریات هنری و روشنفکری کشور در تمسخر مراسم تشییع پروانه معصومی توجه مرا جلب کرد (۲). سردبیری که «بیوی» تمام انگلیسیاش گواه میدهد مخاطبش کجاست برای هنرمندان ایرانی خط و نشان میکشد که اگر کوچکترین نشانهای از «همراهی» داشته باشید بایکوت میشوید.
دیوید لینچ هنرمند پرآوازهی آمریکا، پس از دریافت نخل طلای کن یک فیلم تبلیغاتی به سفارش شهرداری نیویورک ساخت با موضوع «آشغال در شهر نریزیم». در ایران اگر یک فیلمساز نورسته بخواهد در مورد بهداشت فیلم بسازد به عنوان «سفارشیساز» و «ارگانی» نابود میشود (۳).
چنان فضا را قطبی و سیاه و سفید کردهاند که انگار هیچ منفعت عمومی، هیچ خیر عمومی و هیچ پروژهی مشترکی نیست که بتوان از طریق آن گامی برای بهبود امور مملکت و کاهش رنج ملت برداشت. اگر کسی بخواهد کوچکترین قدمی در این مسیر بردارد ترور میشود. حتی به ابراهیم نبوی هم در این زمینه رحم نکردند.
آیا وقت آن نرسیده که در برابر شیوع این فاشیسم جدید - که با پول دشمنان ایران در سویههای پهلویست و رجویست در حال رشد است - جریان روشنفکری ایران، به بازاندیشی نقش و کارکرد خود و مسیر طی شده در این ۴۵ سال بپردازد؟ چند نسل روشنفکر سرگشته و به بنبست رسیده کافی نیست؟
تا زمانی که جریانی روشنفکری همهی مشکلات جامعه را صرفاً به حاکمیت نسبت دهد و با نگاهِ ماقبلِ فوکویی قدرت را صرفاً متمرکز در دستگاههای حکومتی ببیند و نه منتشر در همهی روابط اجتماعی، و در نتیجه قدرت خود و مسئولیت بزرگ خود در وضع موجود را هیچ بیانگارد، وضع همین خواهد بود.
آقا و خانم نویسنده شما قدرت دارید. آقا و خانم هنرمند شما قدرت دارید. آقا و خانم روزنامهنگار شما قدرت دارید. نسبت به این قدرت مسئولیت دارید؛ نسبت به آنچه در فکرها و ذهنها شکل میدهید. نسبت به تصویری که از ما و دیگری، از ایران و غرب میسازید مسئولیت دارید. چه بسا خودتان قربانی همین تصویرسازیها شوید.
آقایان و خانمهای روشنفکر! آیا مخاطرات و تهدیدها علیه ایران در سال ۱۴۰۳ کمتر از سال ۱۳۰۳ است؟ آیا شما فرهیختهتر از محمدعلی فروغی، یحیی دولتآبادی، علیاصغر حکمت، حسین کاظمزاده و صدیقه دولت آبادی هستید یا اینکه رضا میرپنج فرهیختهتر از رهبران انقلاب اسلامی بود؟
یادداشت ادامه دارد.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
🌕 قتلعام امید، تولید انبوه اندوه و خودکشی تئوریک روشنفکری
#شهاب_اسفندیاری
بخش دوم:
🔺جمهوری اسلامی انتظار ندارد نخبگان و روشنفکران مانند دورهی پهلوی تا کمر مقابل «اعلیحضرت» خم شوند و یا دست «علیاحضرت» را ببوسند. فقط اینقدر بذر یأس و ناامیدی در دل جوانان نپاشند. اینقدر چشم بر نقاط روشن و امیدبخش نبندند. موفقیت ها و پیشرفتها را انکار نکنند و در بازنمایی شکستها و ناکامیها اینقدر اغراق نکنند. (۴)
یکبار دیگر به فرصتهایی که در این چهل و پنج سال بود و با تنگنظری و تنزهطلبی و تند روی و تنشزایی هدر رفت بیاندیشیم. این حسرتی که اکنون برای سالهای آخر دههی ۷۰ در نوشتههای سوگواران نبوی موج میزند آیا این پرسش را به ذهن انها نمیآورد که چرا آن وضعیتی که داشتیم را از دست دادیم؟ آن زمان چه تصویری از جامعهی خود داشتیم؟ متن نامهی «جام زهر» نمایندگان مجلس ششم را بخوانید ببینید همان سالها چه تصویر سیاهی از اوضاع جامعه و کشور برساختهاند. (۵)
آیا نویسندگان آن نامه در سرنوشتی که برای جامعهی ایران رقم زدند هیچ مسئولیتی ندارند؟ هیچ خطای تحلیل و برآورد شرایط نداشتند؟ در تشدید شکاف انتظارات و واقعیات و درنتیجه دامن زدن به یک نارضایتی و تلخی بیپایان که منجر به رادیکال شدن و مهاجرت و سرخوردگی شد نقشی نداشتند؟ آیا آن سیاستمداران و روزنامهنگاران و روشنفکران صرفاً قربانی بودند؟ طبعا این سوال به معنی نفی مسئولیت دیگران نیست.
دکتر کوان هریس استاد جامعهشناسی دانشگاه UCLA در کتاب «انقلاب اجتماعی» توضیح میدهد که چرا طی دهههای مختلف تحلیلگران و روشنفکرانی در داخل و خارج ایران، جمهوری اسلامی را حکومتی با یک پشتوانهی مردمی کوچک و در آستانهی فروپاشی و سقوط تصور کردهاند و همواره پیشبینیهای آنها اشتباه از کار درآمده است.(۶)
روشنفکران ما تا کی قرار است سرمستِ انگارهی فروپاشی باشند و به دیوار سخت واقعیت برخورد کنند و سرگردان کوچههای بنبست شوند؟ شاید برخی لبخند بزنند که برای این حرفها خیلی دیر شده و دیگر «کار تمام است». اتفاقا مشکل همین نگاه است: چهل و پنج سال است برخی فکر میکنند کار تمام است. توقف در این وضعیت «خودکشی تئوریک» است.
و نکتهی آخر: کاش فعالان دانشگاهی، فرهنگی و رسانهای که در روزهای اخیر انبوهی مطلب دربارهی «خودکشی» منتشر کرده و گاه به قهرمانسازی پرداختهاند، لااقل در این موارد بهرهبرداری سیاسی را کنار بگذارند و اصول و ضوابط اخلاقی و حرفهای اطلاعرسانی در خصوص خودکشی را رعایت کنند. (۷)
یادداشتها:
۱ - https://t.me/Sayehsaar/1085
۲-https://x.com/PejmanMousavi/status/1729790237088289055?t=yzdFRlj0Kls5Dvu_cPeUsg&s=19
۳-https://x.com/NYCSanitation/status/1879971896495927498?t=8jxQBvm0IvdDxu1tDwwuSQ&s=19
۴- دربارهی «ژانر فلاکت» (سیاهنمایی) در سینمای ایران نگاه کنید به گفتوگوی مفصل نگارنده با هوشنگ گلمکانی در پروندهی ویژه مجلهی فیلم امروز (شماره ۲۱ ، آذر ۱۴۰۳).
۵-https://www.radiofarda.com/a/351505.html
۶-https://www.ucpress.edu/books/a-social-revolution/paper
۷-https://ethics.journalism.wisc.edu/2023/03/10/a-guide-to-responsible-reporting-on-suicide/
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
🌕 عوامگرا یا عوام؟
✍#وحید_یامین_پور
🔺عوامگرایی با عوامزدگی فرق دارد. عوامگرایی(پوپولیسم) مرامی است که با شعار رجحان توده مردم بر اشراف و خواص و مراقبت از حقوق آنها در برابر مافیای سیاسی و اقتصادی، شکل گرفت. اما عوامزدگی مکتب و مرام نیست؛ ماقبل مرام و مکتب است. حالتی بدوی ناشی از آموزش ناقص و ناآشنایی با پیچیدگیهای امر سیاسی است. آقای پزشکیان پوپولیست نیست و چه بسا اصلا نداند پوپولیسم به چه معناست. او عوامگرا نیست، اما عوام است. عوام بودن به خودیخود بد و قابل نکوهش نیست اما برای مردان سیاست چه؟!
در قانون اساسی شرط ریاست جمهوری را در دو تعبیر «رجل سیاسی» خلاصه کردهاند. عوام بودن هم خارج از رجولیت و هم خارج از سیاست است. عوام بودن چه بسا با مردمداری و محرومنوازی اشتباه گرفته شود. این اشتباه و به اشتباه انداختن مردم در این باره در دستور کار رسانههایی چون سازندگی قرار دارد. با این وصف مشی عوامانه و مردمی یک رئیس جمهور تا آنجا که صادقانه باشد، نکوهیده نیست؛ بهشرط آنکه ناشی از عوامزدگی نباشد.
جناب پزشکیان هرچند طبق تعریف مرسوم، پوپولیست بهحساب نمیآید، اما گاهی عناصری از پوپولیسم در رفتارش هویدا میشود؛ به طور مثال «اهریمن»سازی از رقبای سیاسی، که به طور ویژه تحت عنوان «حزباللهیها» از طرف او و اطرافیانش مورد حمله قرار میگیرند. اظهارات اخیر محمدجواد ظریف در اجلاس داووس علیه رقبای سیاسی دولت نیز، نمونه آشکاری از اهریمنسازی پوپولیستی از رقبا بود.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
فراز و فرود انجمن حجتیه (۱)
✍ محمدمهدی شیرمحمدی
یکم؛ چندمنظر
درباره انجمن حجتیه، از منظرهای گوناگونی میتوان سخن گفت؛ تاریخی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، و حتی امنیتی.
از منظر تاریخی، این تشکیلات در سال ۱۳۳۶ ه.ش. پس از انحراف نهضت مشروطیت (۱۲۸۵ ه.ش) ظهور و سقوط رضاخان (۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰)، جنبش فدائیان اسلام و شکست نهضت ملی نفت (۱۳۳۲)، تشکیل شد.
در روزگاری که حضرت امام خمینی (ره) در جوانی، کتاب "کشف الاسرار" را در رد وهابیت درونشیعی و کسروی نوشت (۱۳۲۳) و فدائیان اسلام با اعدام انقلابی، کسروی (۱۳۲۴) را کشتند، روحیه مبارزه با عوامل دینزدایی و عناصر استعمار در ایران، جوشش فوقالعادهای یافت و همین روحیه به نهضت ملی نفت (۱۳۲۹) انجامید.
دوم فضای کودتا
اما با کودتای ۲۸ مرداد (۱۳۳۲ ه.ش) و سپس شهادت عناصر فدائیان اسلام (۱۳۳۴ ه.ش) این روحیه در ظاهر آرام گرفت و با تاسیس ساواک (۱۳۳۵ ه.ش)، خفقان سیاه طاغوت بر کشور حاکم شد و آمریکا که پس از کودتای ۲۸ مرداد، میرفت تا جای استعمار انگلیس را در ایران بگیرد، با دیکته کردن اصلاحات ارضی (۱۳۳۸) به شاه، کوشید به نام جلوگیری از نفوذ کمونیسم بر دهقانان، بر کشاورزی و منابع ایران مسلط شود.
در چنین روزگاری، انجمن حجتیه که نخستین هدفش دفاع از موعود منتظر و مبارزه با فرقه استعماری بهائیت، بود، ایجاد شد و این هدف را با دوری گزیدن از سیاست در پیش گرفت.
سوم: جدایی از نهضت
انجمن، با حمایت تعدادی از علما، شبکه وسیعی از متدینان را زیر پوشش قرار داد.
اما از اواخر دهه ۱۳۴۰ با سکوت این تشکیلات در برابر نهضت امام خمینی (ره) و حتی توصیه به فاصله گرفتن جوانان از فعالیت سیاسی، مشخص شد که این تشکیلات با منویات ساواک و موساد، هماهنگ شده است.
در چنین شرایطی حضرت امام خمینی (ره) از حمایت مالی و تخصیص وجوهات برای فعالیت این انجمن دست برداشتند. (۱۳۵۰ ه.ش)
در سال ۱۳۵۷ و با اوجگیری انقلاب، عملا این انجمن یکی از ترمزها و موانع پیش روی انقلاب بود. البته جوشش و توفندگی آن و استقبال ملت ایران از رویکرد انقلابی امامخمینی، تواناتر از این ترمز پوسیده بود.
چهارم: تقابل
پس از کشتار پیدر پی مردم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در قم، ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز و در دیگر شهرها، در تابستان سال ۱۳۵۷، حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرد که نیمه شعبان امسال به دلیل کشتار ملت از سوی رژیم طاغوت، عید نداریم.(صحیفه امام، ج۳، ص۴۲۶)
اما انجمن با فشار ساواک سعی کرد با چراغانی خیابانی و برپایی جشن، مخالفت خود را با امام علنیتر کند و در بیانیهای رسمی اعلام کرد: «اعلامیهای را بهنام یکی از مقامات مقدس منتشر ساختهاند تا مسلمانان و دوستان علی و آل علی علیهالسلام را از افتخار برگزاری این جشن بزرگ، این جشن مذهبی، این جشن ملی و این جشن انسانی محروم سازند. زهی تصور باطل، زهی خیال محال.»
همان ایام این فشار رژیم بر مرحوم "شیخ احمد کافی" هم شدید بود. او که موسس مهدیه تهران و مشوق مؤمنان برای تاسیس مهدیههای دیگر شهرستانها و برپایی جشنهای نیمه شعبان بود، اعلام کرد که به فرموده زعیم عالیقدر عالم تشیع، امسال مهدیه، جشن نیمه شعبان ندارد. این اقدام او به رغم فشارهای ساواک در تهران، بسیار موثر بود و همزمان تقابل انجمن با انقلاب اسلامی را آشکارتر ساخت.
بر اثر همین فشارهای ساواک، آقای کافی مجبور شد
یا مانند هرسال جشن باشکوهی در مهدیه برپا کند و
یا در تهران نباشد.
او راه دوم را برگزید و راهی مشهد شد و در یک تصادف ساختگی بهشهادت رسید.(۳۰ تیر ۱۳۵۷)
با پیروزی انقلاب اسلامی، عناصر انجمن سه راه را برگزیدند:
۱. برخی به انقلاب اسلامی پیوستند.
۲. برخی راه مخالفت با نظام اسلامی را در پیش گرفتند.
۳. گروهی دیگر، ورود منافقانه به نظام و همسویی پنهانی با منویات ساواک و موساد را در پیش گرفتند.
از گروه نخست میتوان به آیتالله خزعلی، آقایان ولایتی، حدادعادل و... اشاره کرد.
گروه سوم، کوشیدند در پوشش پیوند با گروه دوم به نظام اسلامی رخنه کنند.
پس از واقعه ۷ تیر ۱۳۶۰ حضرت امام خمینی (ره) ضمن سخنرانی شگفتانگیزی، با تجلیل از شهید بهشتی و یارانش، به تقبیح مقدسمآبهایی پرداخت که با رژیم سفاک پهلوی مماشات میکردند اما با نظام اسلامی ناسازگار بودند.
این سخنان، ناگزیر انجمن را در موضع انفعال ظاهری قرار داد و انجمن طی اطلاعیه رسمی اعلام کرد فعالیت خود را تعطیل میکند.
با این حال، انجمن در عمل تعطیل نشد. شبکه خود را در قالب فعالیتهای مذهبی و تشکیلات رسمی و تشکلهایی که برایش مجوز هم میگرفت، ادامه داد و حتی برای فعالیت خود از بودجههای فرهنگی هم ارتزاق کرد.
آقای حلبی در ۲۶ دی ۱۳۷۶ دارفانی را وداع گفت و در ایوان حرم شیخ صدوق در قبرستان ابنبابویه دفن شد و پس از او حلقه نخست شاگردان و همراهانش راه او را ادامه دادند.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
20.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حلبی؛ از ادّعای غیر سیاسی بودن تا ارتباط با جلّادانِ ساواک
انجمن حجتیّه؛ معتمدِ ساواک و رکن دوم ارتش!
💬عباس سلیمی نمین
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
توفیق خدمت
گاهی اوقات، توفیقی داریم با دوستان، در چایخانه حضرت بارگاه مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خدمت میکنیم.
من هم، دمنوش تهیه میکنم. دیروز که عید سعید مبعث بود هم سرگرم خدمت بودیم. برای همین باغ اندیشه، فعال نبود. بر من ببخشید.
تصویر؛
در معیت حضرت آیتالله شبزندهدار جهرمی، عضو جامعه حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان با لباس خادمی چایخانه حضرتی
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
ابطال یک انگاره سازی
دوست انگاری آمریکا
و ارتباط گیری پنهان، ممنوع!
✍ محمد ایمانی
🔹رهبر حکیم انقلاب صبح امروز، ناظر به برخی تحرکات برای تلطیف سیمای کریه آمریکا و ارتباط گیریهای پنهانی، مسئولان را از این امر بر حذر داشتند.
🔹ایشان ابتدا درباره ماهیت تغییر ناپذیر آمریکا گفتند:
🔻"ما امروز دچار هر سه مرحله استعمار هستیم. امروز هم دستگاههای قدرتِ زورمندِ شیطانی عالم، هم به منابع طبیعی کشورها نظر سوء دارند، هم به فرهنگ اصیل آنها، هم به هویت ملی و اسلامی آنها، و درصدد تخریب و تصرف اینها هستند. البته همه یکجور نیستند، در راس اینها آمریکاست. امروز، توصیف کامل استعمار و استکبار، آمریکاست".
🔹سپس تذکر و توجه دادند:
🔻"بدانیم پشت لبخندهای دیپلماسی، دشمنیها و کینههای پنهانی و باطنی خبیث نهفته است. چشمهایمان را باز کنیم "وَ فَهما فی خَلقِک". چشمهایمان را باز کنیم. "تُسِرّون الیهم بالموده" (ارتباط و دوستی پنهانی برقرار کردن) نباشیم. حواسمان باشد که با چه کسی مواجهیم، با چه کسی معامله میکنیم و حرف میزنیم. این را بدانیم".
🔹خداوند متعال در سوره ممتحنه، مومنان را از مودّت، به ویژه دوستی پنهانی با کافران ستیزه جو بر حذر می دارد:
🔻"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ ۙ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي ۚ تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَ مَا أَعْلَنْتُمْ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ.
🔻ای کسانی که ایمان آورده اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبّت می کنید ، در حالی که آنها به آنچه از حقّ برای شما آمده کافر شده اند و رسول اللَّه و شما را به خاطر ایمان به خداوندی که پروردگار همه شماست از شهر و دیارتان بیرون می رانند. اگر شما برای جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت کرده اید ( پیوند دوستی با آنان برقرار نسازید! ) شما مخفیانه با آنها رابطه دوستی برقرار می کنید در حالی که من به آنچه پنهان یا آشکار می سازید از همه داناترم! و هر کس از شما چنین کاری کند ، از راه راست گمراه شده است".
🔹اظهارات رهبر انقلاب، ابطال فضا سازی منافقانه ای است که با اشاره به تحرکات "دولت سایه در دولت" برای ارتباط گیری با آمریکا، وانمود می کرد موافقت رهبری برای این کار اخذ شده شده است!
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
📌سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع ایرانیان مقیم خارج ۸ بهمن ۱۳۵۷
⭐️به مناسبت سالروز سخنرانی امام در دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج در بهمن ماه سال 1357
🔷همراه با ملت
من از خدای تبارک و تعالی و سلامت و توفیق ملت ایران را و مردم ایران را خواستارم. من بنا داشتم که بروم پیش رفقای ایرانی و در صف آنها خدمت بکنم و میل داشتم که اگر آنها برایشان غمی وارد میشود من هم شریک باشم؛ اگر خدای نخواسته خون آنها بریزد من هم با آنها شریک باشم؛ لکن دست خیانتکارها باز از آستین درآمد و به توهّم اینکه اگر ما برویم به ایران، برای آنها مثلًا بد میشود یا برای اربابها، به نفع اربابها نیست، از رفتنها و رفتن من ممانعت کردند و راهها را بستند. و من ان شاء الله در فرصت اول، همان برنامهای را که برای رفتن داشتم، دارم
🔶انقلاب ایران، استمرار حرکت پیامبران
انبیا- علیهم السلام- برای سعادت بشر مبعوث شدهاند؛ یعنی سعادت دنیای بشر، سعادت حیات دیگر بشر. ما هم به تبع نبی اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- قیام کردیم برای اینکه این ملت محروم را به کمال لایق خودش برسانیم. این ملتی که در طول رژیم سلطنتی- از اول- و در طول این پنجاه سالی که ما یادمان هست- در این آخر- اینها از همه جهت محروم و گرفتار بودند؛ همه چیزشان به باد میرفت و همه ثروتشان را داشتند میبردند [و] دارند میبرند و همه نیروهای ما را به باد دارند میدهند. ایران نهضت کرد و ما هم به تبع ایران، دنباله ایرانیها، ما هم یک چند کلمهای، چند قدمی میرویم برای اینکه این ملت را نجات بدهیم.
🔷 #رژیم_شاه، رژیم ادعا!
... از اول ما مبتلای به ادعاها بودیم. زمانی که #محمدرضاخان بود اینجا ادعاها پشت سر هم! رادیو فریاد میکرد و تلویزیون نمایش میداد و مطبوعات دنبالش. شما دست روی هر یک از مظاهر تمدن بگذارید، خراب است و این [#شاه] خرابش کرد. یادتان نرود محمد رضا را؛ همه بدبختیهای شما مال این خبیث بود. این را یادتان نرود؛ ذکرش کنید. این طور نیست که حالایی که از ایران خارج شده، حالا شما دیگر بگویید گذشت، دیگر حرفش را نزنید؛ خیر این باید ذکرش زنده بماند تا آن وقتی که خودش و اربابش و دیگران رفتند، آن وقت که مدفون شدند؛ دیگر بعد از دفنش ما کاری نداریم!
🔶شاهنشاهی و ملی گرایی دو روی یک سکه
تا حالا ما گرفتار لافها و گزافهای محمد رضا خان بودیم؛ به صورت شاهنشاهی و اعلیحضرتی آریامهری! حالا ما گرفتار «ملیت» و «آزادی» و این حرفها هستیم. اینها با #اسلام بد هستند، با جمهوریاش خوبند! آن تکه دومش که جمهوری اسلامی است بااین بد هستند. آنها دشمن اسلامند. اگر نیستند، چرا وقتی برنامهتان را میدهید میگویید جمهوری دموکراتیک؟ اسلام چه گناهی کرده؟ اسلام به شما چه کرده؟ شما خوب نیستید با اسلام برای اینکه اسلام است که جلوی منافع شخصی را میگیرد، اسلام است که نمیگذارد این گردن کلفتها زندگی اشرافی بکنند، یا زندگی آن طوری که دلشان میخواهد بکنند. اسلام تعدیل میکند. اسلام است که نمیگذارد اجانب بر مسلمین حکومت بکنند، اسلام است که جلوی ظلم را میگیرد، جلوی دیکتاتوری را میگیرد.
🔷در راه تشکیل #حکومت_اسلامی
من در اولْ فرصتی که پیدا کنم به خواست خدا میروم ایران و اولْ قدمی که برمیدارم تاسیس میکنم یک #دولت_اسلامی مبتنی بر احکام اسلام، مبتنی بر رای مردم. پیشنهاد میکنیم به مردم و رای از آنها میگیریم و یک حکومت اسلامی تاسیس میکنیم. همه ایران مُسْلمند و من گمان ندارم جز چند نفری که خیال میکنند که اسلام مخالف با ظلم آنها هست و تشخیص این را دادهاند، مردم ایران مخالف باشند. اینها میخواهند یک حکومت عادل داشته باشند. این هم خیال نکنند که جمهوری اسلامی یک چیزی است که ما نمیفهمیم. جمهوریاش را که همه میدانید، یعنی رای عمومی باید بگیرید. اسلامیاش هم یعنی قواعد اسلام. با اسلام مخالفید؟ با احکام اسلام مخالفید؟ اسلام احکام دارد؛ در سیاسات احکام دارد، در اجتماعیات احکام دارد- در همه چیز احکام دارد. قانون اساسی نه، قانون اسلام.
🔶اندرز و اتمام حجت
ما صلاح جامعه را میخواهیم؛ ما تَبَع پیغمبرهایی هستیم که آمدهاند برای اصلاح جامعه، آمدهاند برای اینکه جامعه را به سعادت برسانند.
📚 منبع: کتاب صحیفه امام خمینی، جلد 5، ص543-550
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
نفوذ ایران
در عمق منطقه امنیتی ویژه اسرائیل
🔹سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی با اذعان به نفوذ ایران در ردههای حساس این رژیم و منطقه امنیتی «کریا»، دو نظامی را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرد.
🔻به گزارش رسانههای صهیونیستی، سرویس امنیت داخلی (شین بت) و پلیس اسرائیل اعلام کردند دو شهروند مظنون به جاسوسی برای ایران را بازداشت کرده است.
🔹این تازهترین مورد از یک سری از بازداشت افرادی است که در اسرائیل متهم به جاسوسی برای ایران از تابستان گذشته است.
🔻منابع رسانهای صهیونیستی چهار ماه قبل، از بیش از ۶۰۰ اقدام جاسوسی به نفع ایران از جمله جمعآوری اخبار از محیطهای نظامی و امنیتی توسط شبکههای جاسوسی کشف شده خبر داده بودند.
🔹شین بت و پلیس رژیم صهیونیستی از دستگیری یوری الیاسپوف و گئورگی آندریف، خبر دادند. الیاسپوف مظنون به قرار دادن آندریف زیر نظر تهران است.
🔻الیاسپوف متهم است اطلاعات محرمانهای را که در طول خدمت نظامی خود در نیروهای دفاع هوائی به دست آورده بود، به افسر پردازشگر خود منتقل، و از این طریق، به ایران منتقل کرده است. هر دو نفر کاملاً آگاه بودند که علیه اسرائیل کار میکنند.
🔹الیاسپوف متهم است اطلاعات محرمانهای را که در طول خدمت نظامی در نیروهای دفاع هوائی کسب کرده، به افسر اطلاعاتی ایرانی تحویل داده است.
🔻او همچنین متهم به جذب جورجی آندریوف و معرفی او به ایران است تا به عنوان یک جاسوس همکاری کند.
🔹درباره حساسیت اطلاعات خاطر نشان شده است: به دلیل فعالیت الیاسپوف در واحد دفاع هوائی اسرائیل، اطلاعاتی که او منتقل کرده میتواند شامل جزئیات سیستم دفاعی پیشرفته «گنبد آهنین» باشد که برای دفاع از اسرائیل در برابر حملات موشکی و پهپادی طراحی شده است.
🔻در همین حال برخی رسانهها نوشتند الیاسپوف، مواد طبقهبندی شده- از جمله فیلمی از عملیات گنبد آهنین- را به طرف ایرانی منتقل کرده است.
🔹آندریف که در ستاد نظامی «کریا» خدمت میکرد، توسط الیاسپوف به خدمت گرفته شد و در فعالیتهای جاسوسی شرکت داشت.
🔻کِریا نام منطقهای امنیتی ویژه در تلآویو است که وزارت جنگ، ستادکل نیروهای نظامی، واحد اطلاعات نظامی آمان، ستاد نیروی هوائی و دریایی و دیگر بخشهای مهم سیستم امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در آن قرار دارد.
🔹هر دو متهم همچنین در پاییز گذشته، اقدامات هدفمندی را از طرف ایران انجام دادند. این شامل پاشیدن گرافیتی و آویختن بنرهایی با پیام فرزندان روحالله بود. این اقدامات در قلب تلآویو رخ داد و سروصدا به پا کرد.
🔻خبرگزاری رویترز، چهارم آذر ماه گذشته در گزارشی با اشاره به گسترش نفوذ ایران در عمق رژیم صهیونیستی نوشته بود:
«اسرائیل، نگران حجم نفوذ اطلاعاتی ایران است.
🔹دستگیری حدود ۳۰ شهروند در اسرائیل که ادعا میشود در قالب ۹ هسته مخفی برای ایران جاسوسی کردهاند، نگرانیهایی را برانگیخته و به گفته چهار منبع امنیتی اسرائیل، بزرگترین تلاش تهران در دهههای اخیر برای نفوذ به دشمن اصلیاش را نشان میدهد.
🔻طبق اعلام شین بت، از جمله اهداف این هستهها ترور یک دانشمند هستهای اسرائیلی و مقامات نظامی پیشین بوده و یک گروه نیز اطلاعاتی درباره پایگاههای نظامی و سامانههای پدافند هوائی جمعآوری کرده است.
🔹شالوم بن حنان، از مقامات سابق ارشد شین بت، با اشاره به تعداد شگفتانگیز شهروندان اسرائیل که بهطور آگاهانه برای ایران کار کردهاند، گفت: «این، پدیدهای گسترده است.»
🔻شین بت و پلیس از پاسخ به درخواستهای رویترز برای اظهارنظر خودداری کردند. دست کم دو مظنون بازداشت شده، از جامعه ارتجاعی و فوق ارتدکس بودهاند.
🔹وسعت این دستگیریها و مشارکت تعداد زیادی از یهودیان آن هم در شرایطی که اسرائیل در جنگ با غزه است، باعث نگرانی شده است. شین بت اعلام کرد که این فعالیتهای جاسوسی از خطرناک ترین مواردی است که اسرائیل تاکنون تجربه کرده است.
🔻ایران همچنین به شبکههای مهاجران یهودی از کشورهای قفقاز که در کانادا و ایالات متحده زندگی میکنند، نزدیک شده است. به افراد جذبشده ابتدا مأموریتهای سادهای داده میشود و سپس مأموران تدریجاً اطلاعات خاصی درباره اهداف، از جمله افراد و زیرساختهای نظامی حساس را مطالبه میکنند».
کیهان
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈