eitaa logo
باغ اندیشه-محمدمهدی شیرمحمدی
713 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.7هزار ویدیو
35 فایل
✍ منشور ما؛ تحلیل‌های روز ایران، جهان و اسلام جز انتقاد سازنده؛ خبر منفی نداریم مگر افشای چهره خبیث شیطان بزرگ و اشاراتی به حقیقت تمدن غرب درباره خودم؛ دانش‌آموخته اندیشه سیاسی اسلام روزنامه‌نگار پیش‌کسوت عطار
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هند در سیاست‌های کلی آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، همانگونه که در ماه‌های گذشته و به مناسبت‌های گوناگون در مطالب مختلف خدمت شما مخاطبان عزیز همراه کانال اخبار سوریه گفته‌ایم، در راهبردها و استراتژی‌های میان‌مدت و بلندمدت آمریکا، هند تنها کشوری است که می‌تواند به صورت کامل با قدرت روزافزون و ویرانگر چین مقابله کند. در حالی که چین علاوه بر اینکه یک ابرقدرت جمعیتی به شمار می‌رود در حوزه صنعتی و تکنولوژی نیز یک سر و گردن از هند جلوتر است، با این حال آمریکا امیدوار است که با پوشش دادن ناتوانی‌های صنعتی، اقتصادی‌ و تکنولوژیک هند از پتانسیل جمعیتی این کشور برای کنترل چین استفاده کند. به باور بسیاری، اعتراضات کشاورزان در هند با توجه به سیاست‌های اقتصادی مودی، می‌تواند این کشور را در برابر چین تضعیف کند. معترضان هندی برای آنکه دیده شوند به مهمترین نماد توریستی و تاریخی پایتخت هند در پایتخت یعنی لال قلعه یا قلعه سرخ از یادگارهای گورکانیان و معماران بنام ایرانی پناه بردند تا شاید اعتراضات‌شان دیده شود. @syriabkhabar
هدایت شده از اخبار سوریه
✴️ رقابت ایران و امریکا در دریای سرخ 🔸دریای سرخ به دلیل موقعیت بسیار مهم و راهبردی که در اتصال سه قاره جهان و قرار گرفتن میان دو آبراه راهبردی کانال سوئز و باب‌المندب واقع شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در مورد این دریا، نیازی به قلم‌فرسایی و گفتن نیست و به همین دلیل همه کشورهای صاحب قدرت و نفوذ جهان در تلاش هستند تا به هر شکل ممکن در سواحل این دریا حضور داشته باشند و به نوعی در آن به اعمال قدرت بپردازند. در طول سال‌های گذشته هر چه زمان گذشته بر اهمیت این دریا، با توجه به قدرت گرفتن برخی از کشورهای آسیایی مانند چین، هند، ایران و... افزوده شده است. رقابت برای حضور در این دریا به نظر می‌رسد در فصل اول خود قرار دارد. 🔸دو هفته پیش بود که همزمان با به آب اندازی ناوبندر مکران، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در سخنانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر با قدرت به دریای سرخ بازخواهد گشت تا امنیت دریایی و اقتصادی خود را تامین کند. در واقع، ناوبندر مکران برای این ساخته شده بود که ایران در این دریا یک پایگاه تدارکاتی و لجستیک همیشگی داشته باشد و بتواند شناورهای جنگی خود را استفاده از آن، پشتیبانی کند. این نیاز باعث شده که ارتش ایران دست به ساخت دومین ناوبندر خود بزند تا وقتی یکی برای تجدید قوا به سواحل کشور باز می‌گردد، دیگری جایگزین آن شود. 🔸نیاز ایران برای حضور در دریای سرخ با توجه به حضور دو نیروی متخاصم دائمی مانند رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی که در طول دو سه سال گذشته مشکلات عدیده‌ای را برای نفتکش‌ها و کشتی‌های کانتینری و حتی تجاری و قله‌بر کشورمان ایجاد کرده‌اند بسیار ضروری و مهم است. ایران به دلیل فقر و فلاکت، و همچنین نبود یک سیاست مستقل و قابل اتکا در کشورهایی مانند سودان و اریتره و همچنین تداو جنگ در یمن نمی‌تواند از این سه کشور برای پهلوگیری و گرفتن تدارکات بهره بگیرد و به همین دلیل باید مستقل باشد و بتواند با قدرت از منافعش در این دریا پاسداری کند. 🔸چند روز پیش یکی از رسانه‌های مصری به نقل از یکی از کارشناسان سیاسی این کشور که متمایل به سعودی است نوشته بود که حضور ایران در دریای سرخ خطرناک است و هیچ ضرورتی برای این حضور نیست، در پاسخ باید به مصری‌ها گفت: وقتی شما خلیج‌فارس را بخشی از امنیت ملی خودتان حساب می‌کنید (صرفا به دلیل میلیون‌ها کارگری که در کشورهای عرب منطقه بیگاری می‌کنند) برای ایران که قدرت بلامنازع آسیای غربی به شمار می‌رود، این حضور نه تنها در دریای سرخ باید مداوم باشد، بلکه در مدیترانه هم باید حضوری منظم و همیشگی فراهم شود. 🔸با این حال به نظر می‌رسد که ایران و امریکا در یک رقابت با هم در دریای سرخ رسیده‌اند. همزمان با تاکید ژنرال‌های ایرانی برای تداوم و تثبیت حضور نظامی در دریای سریخ همزمان با اعزام ناوبندر مکران به این منطقه، ژنرال‌های امریکایی هم قصد دارند برای اولین بار در طول سواحل این دریا اقدام به ایجاد پایگاه دریایی کنند. تا پیش از این، امریکا فقط در جیبوتی یک پایگاه دائمی داشت، ولی طول دو هزار کیلومتری دریای سرخ به نظر می‌رسد طرف امریکایی را به ایجاد پایگاه‌های جدیدی راغب کرده است. به همین دلیل روز دوشنبه کنت مک‌کنزی فرمانده مرکز فرماندهی سنتکام ارتش تروریستی امریکا به بندر نفتی ینبع عربستان رفت. 🔸در واقع، طرف امریکایی می‌خواهد از زیرساخت‌های سعودی‌ها برای تامین حضورش در دریای سرخ بهره‌برداری کند. بندر نفتی ینبع با توجه به اسکله‌هایی که دارد می‌تواند بزرگ‌ترین ناوهای امریکایی را هم پذیرا باشد، در ضمن اینکه این بندر تقریبا در میانه دریای سرخ قرار دارد (با توجه به پایگاه امریکا در جیبوتی که می‌تواند تا جنوب دریای سرخ را هم پوشش دهد، بندر ینبع می‌تواند حضور در بخش شمالی آن را تامین کند). نکته دیگر آنکه امریکایی‌ها می‌خواهند حضور هوایی خود را هم در این منطقه تشدید کنند و به همین دلیل ژنرال مک‌کنزی از دو پایگاه هوایی ارتش سعودی در طائف و تبوک بازدید کرد. 🔸پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک در شمالی‌ترین نقطه عربستان و پایگاه هوایی ملک فهد طائف در 70 کیلومتری شرق مکه مکرمه که فاصله هوایی آن با بندر جده و دریای سرخ حدود 150 کیلومتر است، و هر دو از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی در منطقه به شمار می‌روند و زیرساخت‌های بسیار سنگینی دارند مورد بازدید مک‌کنزی قرار گرفت. حالا باید دید عزم امریکا برای تشدید حضورش در عربستان و دریای سرخ ارتباطی با چه مسائلی دارد؟ چه چیزی باعث شده تا امریکایی‌ها به این نتیجه برسند؟ هر چند خیلی ساده می‌توان حدس زد، اما بگذارید قضاوت را به آینده بسپاریم... @syriankhabar
ده‌ها فروند راکت به سمت پایگاه اشغالگران تروریست آمریکایی در پایگاه ویکتوری در جنوب بغداد شلیک شده است. برخی منابع می‌گویند این شدیدترین و بزرگترین حمله به پایگاه های اشغالگران تروریست آمریکایی در عراق به شمار می‌رود. @syriankhabar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای آژیرها از پایگاه ویکتوری در نزدیکی فرودگاه بغداد شنیده می‌شود و برخی از منابع عراقی تاکید می‌کنند شلیک موشک‌ها به این پایگاه همچنان تداوم دارد. @syriankhabar
در حالی که منابع نزدیک به مقاومت عراق خبر حمله به پایگاه ویکتوری را تایید کرده و تاکید می‌کنند که ده‌ها فروند موشک به سمت این پایگاه شلیک شده اما مرکز اطلاع‌رسانی وابسته به سازمان امنیتی عراق بر آن هستند حمله موشکی را تایید نکنند‌!! @syriankhabar
ایستگاه دروازه ی ... دولت ! اسطوره، تاریخ، واقعیت؛ سیر عبور از دیروزهای خیال تا امروزهای قابل تماشای در عین است. اسطوره افسانه یا Myth، همان داستان‌های ذهنی‌ بشر است. داستان هایی که حقایقی ژرف در خود به همراه دارند. وقتی می گوییم ذهن بشر، یعنی ضمیر ناخودآگاه جمعی انسان. نگرش‌هایی جمعی به مسائلی بنیادین نظیر ؛ آفرینش، خداوند، مرگ ، حیات و ... جایی که ترکیب خیال پرسشگر، در تایید نظام علت و معلولی پدیده ها به قاب اسطوره در باطن جمعی رسیده است. آنجا مانده و با آن ضمیر از بدو پیدایی تا اکنون، در افواه عموم زندگی کرده و خواهد کرد. گاهی سرگذشتی مینوی داشته و با سنت و باورهای دینی نیز در پیوند است. اسطوره پدید می‌ آید، از بین نمی رود و به حیات خویش در ذهن جامعه ادامه می‌دهد. در تعریفی دیگر خبر و قصه ای که با واژۀ Mouth به معنای دهان، از یک ریشه روایت می کند. به واژه ها توجه کنیم. یک ریشه! همان باور ناخودآگاه جمعی یا فطری. آنچه بی رنگ است و برای همه قابل پذیرش. از منظر مراتب توحیدی نیز اسطوره به جنبه های ذاتی شناخت خداوند و هستی نزدیک است. اگر سیر تکاملی سلوک بزرگان ادب را بر دوش واژه و کلمه رصد کنیم متوجه می شویم آنجا که شاعر سالک به ادعای خویش به ؛ "طی زمان ببین و مکان در سلوک شعر" می رسد، در واقع از آرایه های تشبیه (این همانندی ) در مراتب سیر افعالی و صفاتی شناخت از یک سو و از استعاره (این همانی ) در مراتب ذاتی درک، بیشتر بهره می برد. جالب آنکه اسطوره، تمثیل و آرکی تایپ و ... بعد از استعاره آغاز می شوند. یعنی بعد از پذیرش این همانی در درکی که همان توحید ذاتی است. همان جا که رد وحدت اشیاء رقم می خورد. به قولی؛ هر بودی بود او می شود. چه اسطوره ها در کف فطرت حرکت کرده و بی هیچ رنگ و لعابی خفته و آرام به تماشای پدیده ها به خیالهای روزمره ی ما سلام می گویند. گاهی هم صدای آن ها به برکت ظهور روزنی ناخواسته به گوش می رسد. به این واگویه از سپهری توجه کنیم ؛ من از سیاحت در یک حماسه می آیم// و مثل آب؛ تمام قصه ی سهراب و نوشدارو را روانم" این من، من سپهری نیست. این من، من ایرانی با آن خاطره ی ازلی ملی از اسطوره ی رستم و سهراب است. سپهری از جانب ضمیر ناخودآگاه انسان ایرانی حرف می زند. آنهم با در خواستی اینگونه ؛ شراب را بدهید// شتاب باید کرد! شراب اینجا کنایه از کدام علت بی خودانگی در ذهن جستجوگر بوده و چرا باید شتاب کرد؟ چون قرار است دوباره ضمیر ناخودآگاه او را چیزی بیدار کند. مثلا تعلل در ترس از رسیدن نوشدارو، سهرابی را بکشد و رستمی را فراخ تر از پیش سازد. یا درد هویتی از ذهن به عین نرسیده خاموش شود و در ضمیرناخدآگاه خوابش ببرد. پس شراب می جوید و بی خودانگی درک این شهود ناخواسته ی به واقعیت پیوسته را می خواهد. شتاب می خواهد از که؛ از شاه، سرباز، مردم و ...؛ از جامعه اش! از حواس منتظر محبوس ناکام در ضمیرش. می بینی! اسطوره تفسیر ملتی از هستی خویش است. سرگذشت مقدسی در ازلیت، که نماد و تخیل و وهم‎ با او در زندگی و مراوده هستند. و بی چون و چرا در قابی از تمثیل هماره، کاوشگر هستی وجود لحظه های انسانند. یک بینش شهودی تمام نشدنی برای پاسخ به پرسش های مدام زندگی. چون او هم مثل آب تمام قصه ی سهراب و نوشدارو را روان است. او همه است و همه، او ... ! چرا که اسطوره ؛ زیرساخت مهم فرهنگی جامعه است. تصویر انحصاری رفتار پنهان یک ملت. حالا پرسش عظیم آن است که به واقع بر مبنای آنچه اساطیرمان برایمان کشیده و بر جای گذاشته اند ؛ ما اصولا همه رستمیم یا لاجرم همه سهراب ؟؟؟. خاطره ازلی ذهن ما خودش را رستم می جوید یا سهراب می بیند. باید برای معمول واقعیت سری دوباره به داستان زد. گوشی به جان فردوسی پدر سپرد و لبی بر افسون شوکران درد نهاد و حالی انگیخت که احوال جور دیگر بودن اکنونمان را حال باشد. رستم در بطن رودابه ی مادر، از همان طفلی بزرگ می نشیند، آن قدر که با رستمینه، پهلوی مادر می شکافند تا رستم گشاده نشین از آن عبور کند. رستم پهلوان ایران زمین می شود و در جنگ هویت با سهراب به دریدن پهلوی او رضایت می دهد تا رستم بماند و گشاده نشین هم. نوشدارو نمی رسد. و درد هویت به جانکاهی درد عمیق ملی در فرهنگ رفتاری جامعه سلام می گوید تا هریک از ما در ضمیر خویش رستمی بر سر مزار سهرابی پهلو دریده داشته باشیم . اسطوره ها نمی میرند. سهراب دارد نفس می کشد. رستم در جان فرهنگی ما لول می خورد. در کوچه، در خیابان، روی محاق خط ویژه ی عبور، در ایستگاه دروازه ی دولت . آه این دروازه ی دولت. آه از دست نشانه ها و شناسه ها. خوب فکر کن ! ما همه و هر روز برای خودمان یک رستمیم ! آنجا که خط عابر پیاده را نمی بینیم و برجان رهگذرآن شهر می تازیم. ما همه به وقتش یک رستمیم که باید بر کشته ی سهراب درون خودمان، منتقم باشیم. نماینده ای که قصد عبور از خط ویژه را دارد
، خود را شکل ازلی رستم می بیند. رستم های ازلی را با چسب روی مقام ها نشانده اند. فقط گاهی جابجا می شوند که درد باسن نگیرند. هیچگاه هم از سطح منظور رستم وارگی نمی افتند. بلند نشده روی صندلی دیگری می نشینند. کلا از طائفه ی گشاده نشینانند . سهرابی سرباز، به حکم وظیفه در آن واحد، رستم می شود. پهلویی از آبروی فرهنگ می درد تا نوشداروی ناکام بی دردی، بی اعتنا به اسطوره و تاریخ و واقعیت، تنها بماند . اما تا کجا؟ ایستگاه دروازه ی دولت ! با تابلویی اتفاقی به نام سیاووش، که راه آبی آسمان را روی پل هوایی آن سوتر گرفته است. نشانه ها کنار هم راه می روند. شناسه ها با هم حرف می زنند. فکر می کردم ؛ اگر احوال امروز ملک در ایستگاه دروازه ی این دولت، این است، احوال ملک فردا بر سر دروازه ی آن دولت، چگونه خواهد بود آن هم؛ با این همه رستمی که، ما داریم. . محمد ثابت ایمان https://zaya.io/fdkfm
درباره حکمرانی مجازی .MP3
24.76M
🎧 استاد میرباقری | الزامات مبارزه در دوران حکمرانی مجازی، ۹۹/۱‌۱/۱۰ 💥 ما باید در مقیاس مدیریت و حکمرانیِ فضای مجازی در جهان حضور پیدا کنیم و فقط کاربران نباشیم. مبارزۀ در سطح کاربری خوب است ولی کافی نیست. باید میدان درگیری خود را حکمرانی مجازی قرار دهیم و مسیر گسترش فضای مجازی در جهان و افق توسعۀ رسانه و استراتژی و سیاست‌گذاری در این عرصه را، نخبگان انقلاب اسلامی تعریف کنند. 💥 اگر در زمینِ حکمرانیِ مجازیِ غربی بازی کنید، بازنده‌اید؛ ولو گُل بزنید! این حکمرانی را باید خودتان به دست بگیرید و جهتش را تغییر دهید. 💥 باید برای استارتا‌پ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها جایگزین طراحی کنید. شما به پلتفرم‌های جدیدی نیاز دارید که جنس جدیدی از نیاز و ارضا را به هم گره بزند و سامان دهد و نیازمندی‌های جامعه ایمانی را توسعه دهد. 💥 استراتژی شما در فضای مجازی، مبارزه با تحقیرشدگی در برابر غرب باشد. («تحقیر، فریفتگی انحلال»، طریق توسعۀ فرهنگ غرب است.) 💥 در مبارزۀ نرم و سخت در عرصه مجازی، اولویت در این است که پرچمداران را بزنید. اگر پرچمداران و محورها را بزنید، مابقی فرو می‌افتند. باید عمود خیمه‌شان را بکِشید. 💥 ادبیات اسلامِ ناب (در برابر اسلام آمریکایی) را احیا کنید. 💥 مواظب باشید که شهوتِ دیده‌شدن و طرفدار جمع کردن، شما را زمین‌گیر نکند. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از طبیبِ جان
یه زمانی ۲۰۰۰ نفر کرونا میگرفتن ۲۰۰ نفر فوت می کردن. الان ۶۰۰۰ نفر کرونا میگیرن ۹۰ نفر فوت می کنن. چرا؟ ۱- مکانیسم‌های درمانی تفاوت کرده و در آن زمان داروهای نامناسب به مردم می دادند. ۲. تعداد تست‌ها بالا رفته ۳. ترس مردم کاهش پیدا کرده ۴. مردم ترجیح داده‌اند خودشان خودشان را درمان کنند. ۵. سایر موارد ۶. همه موارد پ.ن: آرام آرام سیاستهای دولت در فریبکاری کرونایی، رو میشود. البته برای اهل فن که مشخص بود، اما برای مردم هم مشخص خواهد شد https://eitaa.com/joinchat/3658612752C778c1803ba ═════●⃟ ᪥ ⃟●᪥᪥᪥════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی روحانی میگه «خدا را گواه می‌گیرم هیچ شبی نبود که من با خیال آسوده سر به بالین بگذارم» یاد کیوون برره میوفتم😂 @Bisimchimedia
تقی زاده ستیزی در انتزاع حکایت بازخوانی سطحی و شعاری از تاریخ معاصر ایران اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹هشدار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون پدیده شوم تقی زاده ها و تلاش برای پیشگیری از تکثیر آن در زمانه ما، انگیزه ای است که نخبگان جبهه انقلابی، خاصه اهل رسانه، به نحو عمیق و دقیق به این پدیده بپردازند. 🔻اقتضای بازکاوی عمیق پدیده تقی زاده های ایرانی آن است که اولا شاخصه محور باشد تا از تفسیرهای سلیقه‌ای و برچسب های بی وجه در امان باشیم. ثانیا این تاملات تاریخی لزوما باید مصداقی باشد تا زمینه عبرت آموزی و مقابله با تقی زاده های زمانه ما را تحقق بخشد. طبیعی است اگر تقی زاده پژوهی بدون بررسی تطبیقی و مصداقی صورت گیرد، امری شعاری و انتزاعی است که اولا فایده چندانی بر آن مترتب نیست و برعکس ممکن است به نوعی در مسیر منویات رهبری در این باب خلل ایجاد کند و با حساسیت زدایی از محافل نخبگانی به واسطه طرح بحث های سست و سطحی، روند مقابله با پدیده شوم تقی زاده ها را کند سازد. ثانیا ای بسا یک مجموعه در عمل با دنباله های فعلی پدیده تقی زاده در پیوند وثیق باشد یا اقلا با آن جریان مرزبندی مشخصی نداشته باشد اما برای رد گم کنی یا وجهه سازی، مدام به طور شعارزده، به طرح بحث پیرامون این پدیده شوم بپردازد. 🔹نهادهای عالی مدیریتی و نظارتی و پژوهشی حوزه علمیه قم، خاصه بخش های سیاسی و اجتماعی، مخاطبان اصلی فرمان مقام معظم رهبری در مقابله با پدیده تقی زاده ها هستند؛ حتما در حوزه کارهایی در این جهت صورت گرفته است که در جای خود قابل تقدیر است اما انتظار آن است که اثر این قبیل تلاشها در متن و بطن حوزه مقدسه یابد. یادمان نرود؛ هرگاه تذکارها و انذارهای حکیمانه ولایت را جدی دنبال کرده ایم، نتایج و برکات فراوانی در پی داشته است و برعکس. ۱۳۹۹/۱۱/۹ @rozaneebefarda