بسم الله الرحمن الرحیم
راهکارهایی برای حرکت در مسیر شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
طبق اسناد ارائه شده توسط سازمان آمار کشور، در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ (احتمالا با اندکی تفاوت، آمار کل سال نیز نزدیک همین خواهد بود) نرخ رشد اقتصاد کشور حدود ۴.۵ درصد بود؛ که سهم رشد خدمات ۳.۹ درصد، سهم رشد نفت ۱۳ درصد، سهم رشد صنایع و معادن تقریبا صفر درصد، سهم رشد کشاورزی هم اندکی به منفی میل داشته است.
نکته مهم اینکه این رشد ۴.۵ درصدی، متاسفانه در سطح زندگی و حجم سبد معیشت خانوار نه تنها تاثیر مثبتی نداشته,؛ بلکه متاسفانه سفره خانوادهی ایرانی، کوچک و کوچکتر هم شده است. در سال جدید، این خلاء مهم حتما باید مورد توجه برنامه ریزان و مجریان اقتصاد کشور قرار گیرد.
اکنون با توجه به شعار سال۱۴۰۳؛ «جهش تولید با مشارکت مردم»؛ به نظر میرسد مجموعه نظام برنامهریزی ، اجرایی و نظارت اقتصادی کشور باید متکفل این امور باشند:
۱. تدوین «سیاستها و راهکارهای همکاریهای اقتصادی مردم و دولت»
۲. تمرکز بر «رشد تولید در حوزههای تولیدات کشاورزی، صنعت و معدن»
۳. تدوین جدول دقیق «اولویتهای اقتصاد کشور برای مشارکت مردم»
۴. اتخاذ راهکارهای اصولی برای «عمومیسازی مشارکت مردم» با رعایت اصل عدالت در «اختصاص فرصتهای برابر» و جلوگیری از رانت.
۵. تسهیلگری در الف. اختصاص منابع اعتباری مناسب و ب. صدور مجوزهای لازم به صورت «پنجره واحد» (شبیه پنجره واحد پلیس+۱۰) با هدف ایجاد «تسهیل مشارکت مردمی در اقتصاد»
۶. تدوین راهکارهای لازم برای بهرهمندی حداکثری از سرمایههای خرد؛ از طریق «تجمیع سرمایههای خرد و لاجرم خلق سرمایه کلان».
۷. تفکیک و پررنگسازی خط فاصلهی سیاستهای اصل ۴۴ (خصوصیسازی) از سیاستهای «مشارکت مردم با دولت» برای سرمایهگذاری در طرحهای اقتصادی ملی و منطقهای.
۸. ایجاد توسعه «زنجیره اقتصاد خرد» با اتخاذ سیاستهای؛
الف. تجمیع سرمایههای خرد
ب. تجمیع توزیع کنندگان خرد
ج.تجمیع تولید کنندگان خرد؛
با مشارکت خانه اصناف؛ و با هدف «رونق و رشد عادلانه اقتصاد خرد».
۹. جهش در تقویت و توسعه و پشتیبانی حداکثری از «اقتصاد دیجیتال» با بهرهگیری از فناوریهای نوین برای؛
الف. ارائه سرمایه
ب. ارائه کالا
ج. ارائه خدمات.
۱۰. تدوین سیاستها و بستههای حمایتی برای تامین «مسکن در حد وسع خانوار»؛ از جمله
الف.ارائه زمین ارزان و مناسب
ب. تامین وام بانکی مناسب خانوارهای دهکهای پایین،
ج. ایجاد و رونقبخشی به سامانه خاص جذب مشارکت مردمی برای سرمایهگذاری در عرصه زمین و مسکن.
۱۱. اختصاص بستههای «تقویت تعاونیهای مردمی» در مسیر اولویتهای مورد لحاظ دولت برای مشارکت مردم در اقتصاد کشور.
۱۲. اختصاص بستههای «تقویت اقتصاد دریا محور» خصوصاً در سواحل جنوب کشور، در مسیرهای؛
الف. تولید و صید،
ب. فرآوری محصولات
ج. بسته بندی
د. حمل و نقل
ه. صادرات... و غیره.
https://virasty.com/montaj
https://eitaa.com/mohammadmontaj
بسم الله الرحمن الرحیم
نقدی بر «روش استفتاء و صدور حکم جواز تعطیلی شنبه ها» از دفتر آیت الله جوادی آملی «حفظه الله»
الف. تطبیق تاریخ ورود استفتاء و تاریخ صدور حکم!
تاریخ ورود استفتاء به دفتر؛ ۲۶ اردیبهشت بوده است. (مستند به مُهر بالای برگه استفتاء)
تاریخ صدور حکم؛ ۲۶ اردیبهشت بوده است. (مستند به مُهر پایین برگه استفتاء)
نتیجه؛ یعنی همان روز ورود استفتاء به دفتر مرجعیت، حکم صادر شده است.
ب. طرح چند سوال مهم!
سوال اول: بررسی «اسناد و ادلّهی میزان تاثیر هماهنگی با تعطیلی کفار در اقتصاد کشور، خصوصا در مهار تورم» واقعا چقدر فرصت میطلبد؟
سوال دوم: بررسی «قصد محتمل طراحان این طرح مسئلهدار در تشبّه به تعطیلات ایدئولوژیک مخالفین و کفار» چقدر فرصت میطلبد؟
سوال سوم: «مفروضداشتن لزوم دو روز تعطیلی در هفته، برای بازار و امور مملکت مسلمین» از کدام ادلّه ناشی شده است؟! حتما برای این میزان تعطیلی که مجموعش میشود ۱۰۴ روز در سال، از سوی نهاد مرجعیت، ادلّه مقبول و کافی عقلی و نقلی باید وجود داشته باشد.
اگرچه میدانیم که صدور جواز این میزان تعطیلی کسب و کار، بازار و ادارهی امور مسلمین، از سویی یقینا مبنای فقاهتی ندارد و از سویی مخالف صریح با قانون اساسی(اصل ۱۷؛ یعنی انحصار تعطیلی رسمی هفته در جمعهها) است؛ اما به هر حال، بررسی این ادلّه چقدر فرصت می طلبد؟
سوال چهارم: آیا دفتر معظمله، تمام احکام را اینچنین با سرعت نور بررسی و صادر میکنند؟! حتی چنین استفتاء مهم و موثر و مسئلهسازی را؟!
سوال پنجم: آیا شایسته نیست که نسبت به حفظ آبروی نهاد مرجعیت شیعه، توجه بیشتری به خرج دهیم؟!
انا لله و انا الیه راجعون
و پایان ماموریت بسیجی، جز شهادت نیست...
سلام ما را به حاج قاسم برسانید...
#سیدالشهدای_خدمت
#معرفی_کتاب
#سیمرغ_سی_مرغ
#نشر_بینالملل
اوایل متنش قدری سخت و مُغلَق است؛ اما نرمنرمک هرچه پیش میرود، بهتر و روان میشود.
سرجمع خوب و قابل استفاده است.
هرکسی از ظن خود شد یار او. فقیه، اصولی، فیلسوف، عارف، مبارز و عناوین متعدد دیگر برای نشاندن او در چهارچوب مورد علاقه یک دسته به کار میرفت. او این همه بود و هیچکدام نبود. او، روحالله بود.
#بریده_کتاب