اسلام دين عدالت است اما برخي دستورات الهي عادلانه نيستند...
لطفا خاصه درباره ي علت تفاوت ديه ي زن و مرد- شهادت دو زن برابر با يک مرد- ارث دو برابر پسر نسبت به دختر- و اجازه ي چند همسري براي مرد و تک همسري براي زن را بصورت کامل با ذکر دليل بفرماييد.
با تشکر
پاسخ
با سلام.
در اين پرسش شما چند مطلب فرموديد که پاسخ هر يک طولاني است. فقط به مورد اول يعني تقاوت ديه زن و مرد بيان مي گردد.
در نظر دين اسلام و قرآن كريم ارزش و مقام ذاتي زن و مرد تفاوتي ندارد . يكسان مي باشد. تنها ملاك فضيلت و برتري هر كس تقوا و ارزش هاي معنوي او مي باشد (1). همچنين در زمينه كسب فضائل اخلاقي و معنوي كه ارزش فرد را مشخص مي كند، زنان نه تنها هم رديف مردان قرار گرفته اند؛ بلكه در بسياري از موارد گوي سبقت را هم ربوده اند. در قرآن كريم در مقام معرفي انسان هاي برتر، نام زنان كنار نام پيامبران بزرگ الهي مي درخشد(2). اين نكته قطعي است كه در نظر ديني هيچ تفاوتي از نظر ارزش ذاتي و توانائي هاي معنوي و کسب فضائل بين زن و مرد نيست.
در خصوص قوانين جاري و عادي زندگي و تفاوت هائي كه اسلام بين زن و مرد قرار داده، در بسياري از موارد، قوانين وضع شده، حاكي از حمايت اسلام از زن ها و جلوگيري از وارد شدن سختي هاي ناخواسته بر اين بخش از جامعه مي باشد. قرار دادن بار اقتصادي خانواده بر عهده مرد و موظف نمودن او به تامين مالي و اقتصادي همسر در همين راستا مي باشد.اگر چه زن را از اين كار منع نمي كند. اگر چه عملا برخي زنان دوشادوش مردان تلاش مي كنند و در عرصه اقتصادي وارد مي شوند. اما اجازه و اختيار دادن به زن يك چيز است، ولي واجب نمودن و موظف كردن مرد چيز ديگري است. اسلام با برداشتن چنين وظيفه اي از عهده زن مي خواهد وجود لطيف او را از سختي و مشكلات كار اجباري حفظ نمايد.
اما در خصوص تفاوت هائي كه در برخي از احكام مانند ديه بين زن و مرد وجود دارد ،ريشه اي ديگر دارد كه بخش عمده آن به تفاوت هاي فيزيكي زن و مرد و نقش آفريني هر كدام در جامعه و عرصه اجتماع مي باشد.ديه در اسلام بر معيار ارزش معنوى مقتول نيست، بلکه مربوط به مرتبه بدن انسان است.
لذا ديه يک انسان بى سواد با ديه يک انسان عالم يک اندازه است. همين طور ديه يک مرد با تقوا، با ديه يک مرد بى تقوا. بنا بر اين جهات معنوى از قبيل علم، تقوا و سيادت تأثيرى در مقدار و کم و زيادى ديه ندارد. (3)
در واقع ديه، بهاى ارزش اقتصادي مقتول يا مجروح است. اگر فرد آسيب ديده و يا مقتول مرد باشد، ديه او بيشتر است، به جهت توانايىها و وظائف سنگينى که بر عهده او بوده و فعلا بر اثر قتل و يا نقص عضو به جا مانده است. اگر مقتول زن باشد، ديه او کمتر است به جهت تفاوت نقش اقتصادي اعضاء بدن او. اما اين تفاوت است، نه تبعيض. بين تفاوت و تبعيض بسيار فرق است. کارگرى که از توان کارى بيشترى بهرهمند است، تفاوت دارد با کارگرى که ضعيف است و توانايى کارهاى سنگين را ندارد. مزد آنان فرق مىکند. اگر کارفرما يک کارگر قوى و يک کارگر ناتوان را به طور مساوى مزد بدهد، به حق کارگر قوى ظلم کرده و اين کار بى عدالتى فاحش است. اگر خداوند متعال ديه مرد و زن را به طور مساوى قرار مىداد، با عدالت سازگار نبود.
البته اين واقعيت قابل كتمان نيست كه برخي از زنان امروزه در جامعه همپاي مردان تلاش مي کنند و نان آور خانواده محسوب مي شوند. اما قانون ديه مانند ساير قوانين ناظر به غالب افراد است .چون غالبا مسئوليت اداره خانواده به عهده مردان است، در ديه زن و مرد، نقش مرد و زن در تامين اقتصاد و معاش خانواده منظور شده و به لحاظ غالب افراد که مردان موظف به تامين هزينه زندگي هستند، ديه زن نصف ديه مرد قرار داده شده است. پس گرچه بعضي از زنان مسئوليت اداره خانواده را دارند. ليکن قانون برمحور افراد دور نميزند. بلکه غالب افراد را در نظر دارد.
در ديه زن و مرد تفاوت در صورتي اعمال مي شود که ميزان جرم از مقياس ثلث يک ديه کامل بالاتر برود، اما در جراحت ها و صدمات جسمي که بر زن وارد مي آيد، اگر صدمه در حد ثلث ديه کامل باشد، ديه اين نوع صدمات بين زن و مرد مساوي خواهد بود. (4) در مواردي که ديه مربوط به زن از جهت نقص عضو او مي باشد (همانند مثال دختري که در حادثه اي يک عضو خود را از دست مي دهد) در غالب موارد تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد.
پىنوشتها:
1. حجرات (49) آيه 13.
2. مريم (19) آيه 16.
3. آيت اللَّه جوادى آملى، زن در آيينه جلال و جمال، ص 355، نشر اسراء، بي تا، با تلخيص و اضافات.
4. قانون مجازات اسلامي ، ماده 300.
https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/kalam_ahkam
سلام من چند تا سوال داشتم . اگر ميشه جواب بديد . ميخوام با جواب دادن به سوالات تو ذهنم خودمو اروم کنم
2_چرا همه مراجع حرفاشون با هم يکي نيست؟ اين حرفا و اين نظريه ها رو از کجا ميارن چرا نظر خامنه اي با مکارم متفاوته ؟مگه دين خدا يکي نيست ؟
پاسخ
با سلام.
علم فقه يک علم روشمند است و فتواهاي مراجع از روي روش استنباط اراده مي گردد. اما درباره اختلاف فتواي مراجع بايد عرض نمود:
اولاَ: اختلاف مراجع در احکام ديني غالبا در جزئيات است و کمتر فقيهي وجود دارد که در يکي از احکام اساسي با نظر مراجع ديگر مخالف بوده و نظر متفاوتي داشته باشد. مانند اصل وجوب نماز و اجزاء و شرائط آن.
دوّم: مسئله اختلاف در يک موضوع اجتهادي و علمي امري طبيعي است،از اين رواست که معمولاً در تمام علومى که نياز به اجتهاد و استدلال دارد، صاحبنظران اختلاف نظر پيدا مىکنند، فقها و مجتهدها نيز در استنباط احکام اختلاف نظر دارند و فتواهاى متفاوت صادر مىکنند .اين مسئله در علوم تخصصي ديگر نيز وجود دارد.
در بررسي از علل اختلاف فتواي مراجع چند عامل اساسي است.
1ـ درجه و رتبة علمى افراد متفاوت است.
2ـ نحوة ورود و خروج آنان به بحث هاى علمى و تخصصى باعث اختلاف نظر و برداشت ميشود.
3ـ اختلافات مبنايى در اصول و فقه باعث اختلاف فتوا ميشود.
اختلاف نظر فقها به نحوة استنباط آنها بر مى گردد. فقيه بايد حکم شرعى را از آيات و روايات معصومين استخراج کند و بر اساس آنها حکم به حليت يا حرمت نمايد. در اين راستا با استفاده از مبانى اصولى خود به جرح و تعديل روايات مى پردازد و به يک جمع بندى نهايى مى رسد چه بسا روايتى که دليل حرمت يا حليت است به نظر فقيهى از نظر سند يا دلالت تمام باشد، ولى فقيه ديگر آن را مخدوش مى داند.
اين بدان خاطر است که گاهى از ائمه اطهار(ع) حکمى بر خلاف نظر خودشان به عنوان تقيه صادر مىشد، نيز جاعلان حديث براى تشويش اذهان و تخريب و تحريف دين و احکام الهى، احاديثى به نام امامان جعل مىکردند. و تا کنون احاديث تقيهاى و جعلى در لابه لاى اخبار و احاديث ما موجود است. در اين جا علوم و دانشهاي مختلف مانند: علم الحديث و درايه الحديث و... براي فهم احاديث و روايات صحيح از غير صحيح به وجود آمده است.
همين مسئله کافى است که اختلاف نظر ايجاد شود و اين مسئله طبيعي است همان طورى که در رشته هاى ديگر علمى نيز بين کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً يک جراح نظر مى دهد غده اى را بايد با عمل جراحى از بين برد، ولى جراح ديگر به اين نظريه اعتقادى ندارد و معتقد است با دارو قابل معالجه است.
از طرف ديگر در مواردى موضوع حکم با تحولات زمانى تغيير مى کند و به تبع تغيير موضوع حکم عوض ميشود، مثلاً در روايات از بازى با شطرنج منع شده و حتى در رواياتى وارد شده که به شطرنج باز سلام نکنيد، ولى حضرت امام خمينى ره در پاسخ به استفتايى دربارةبازى با شطرنج در فرض خروج از قمار و داخل شدن در مقوله ورزش ذهنى فرموده اند: بر فرض مذکور اگر برد و باخت در بين نباشد اشکال ندارد.(1) ولى بعضى از فقها براى خودِ شطرنج موضوعيت قائل اند و معتقدند در بستر زمان اين حکم تغيير نمى کند، چون تا شطرنج شطرنج است موضوع محفوظ است و حکم بر آن بار ميشود. اين اختلاف بر اساس تفاوت برداشت از موضوع است و اين که آيا شطرنج موضوعيت دارد يا آلت قمار بودن دخيل در حکم است؟
در مواردى اختلاف نظر فقها بر اساس دوگانگي در فهم قرآن و حديث است،مثلاً قرآن مجيد مى فرمايد: «والمطلقات يتربّصن بأنفسهنّ ثلاثة قروء؛ يعنى زن هاى مطلقه بايستى سه قرء به انتظار بمانند.(2)
کلمة قرء که در اين آيه به کار برده شده در زبان عرب به طور اشتراک لفظى براى دو معناي متضاد آمده: يکى به معناى پاکى و ديگرى به معناى عادت ماهيانة زنان. از اين جهت فقها در مفهوم اين آيه با هم اختلاف دارند. برخى معتقدند: زن مطلقه بايد بعد از طلاق دو مرتبه عادت ماهيانه ببيند و پاک شود و مرتبة سوم به محض اين که عادت ماهيانه ديد ولو آن که از آن عادت بيرون نيامده و پاک نشده باشد مى تواند با مرد ديگر ازدواج کند. گروهى ديگر عقيده دارند تا زن مطلقه از عادت ماهيانهمرتبة سوم بيرون نيايد و به کلى پاک نشود حق شوهر کردن ندارد، يعنى پس از اتمام مرتبة سوم ميتوانند شوهر کنند.
با اين حکم واقعى خدا دربارة زنان مطلقه اى که بايد مدتى را به عنوان عده از شوهر کردن خوددارى کنند يکى است. در عين حال يکى مى گويد: مدت عده سه عادت ماهيانه تمام است و ديگرى مى گويد سه مرتبه پاک بودن از عادت شرط است و اين اختلاف هم از فهم خود آيه سرچشمه مى گيرد.(3)
بايد توجه داشت که اختلاف مراجع معظم تقليد در مسئله اي به معناي اختلاف در حکم خدا در آن مسئله نيست؛ زيرا همه فقها معتقدند که حکم واقعي هر مسئلهاي يک چيز بيشتر نيست و آنها تنها استنباط و فهم خود را از حکم واقعي بيان ميکند و هيچ کس مدعي نيست که تنها فهم او حکم واقعي ال
هي است تا اختلاف در حکم خدا پديد آيد . علت اختلاف روشن نبودن حکم واقعي مسئله است که هر فقيهي مطابق فهم خود حکم مسئله را بيان ميکند. همان گونه که داروي واقعي هر بيماري همان است که بيمار را خوب کند، ولي گاهي ميبينيم پزشکان در مورد يک بيمار داروهاي مختلف تجويز ميکنند واين به خاطر روشن نبودن مرض است که هر پزشکي طبق تشخيص خود از مرض دارو ميدهد.
پينوشتها:
1. صحيفة نور، ج 21، ص 15.
2. بقره (2) آيه 288.
3. زين العابدين قرباني،درساية قلم، ص 201 ـ202.
https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/kalam_ahkam
وسواس در رعایت توصیه های بهداشتی
پرسش:
چه تفاوتی بین رعایت بهنجار (نرمال) با وسواس گونه نکات بهداشتی وجود دارد؟
پاسخ:
یکی از نگرانی هایی که در زمان انجام مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از سرایت بیماری وجود دارد این است که آیا مراقبت های سخت گیرانه بهداشتی، امکان ابتلای به اختلال وسواس را افزایش می دهد یا خیر؟ پاسخ به این سؤال را با سه نکته مقدماتی آغاز می کنیم:
نکته اول اینکه افراد وسواسی از طریق «دقت عقلی» به دنبال رعایت نکات بهداشتی اند اما افراد عادی با «دقت عقلایی» نکات بهداشتی را مراعات می کنند. تفاوت این دو در این است که در دقت عقلی، کمترین احتمالات ممکن نیز در نظر گرفته می شود و رسیدن به اطمینان در چنین حالتی گاه غیرممکن می شود که این وضعیت باعث افزایش افکار مزاحم در فرد شده و اضطراب بیش ازحد فرد وسواسی را در پی دارد؛ اما در دقت عقلایی به احتمالات کم، بهاداده نمی شود بلکه به اجرای دستورالعملِ کلی ارائه شده از سوی متخصصان بسنده می شود و ذهن از بررسی احتمالات کم اهمیت در امان می ماند.
نکته دیگر آن که توجه به تفاوت رفتار وسواس با مراقبت های سخت گیرانه بهداشتی، بخشی از نگرانی را برطرف می کند. درواقع فرد مبتلابه اختلال وسواس از غیرمنطقی بودن وسواس هایش آگاهی دارد و این وسواس های فکری و عملی را خود- ناهمخوان (Ego-dystonic) یا به عبارت دیگر رفتاری ناخواسته می یابد و از وسواسی بودنش ناراحت و ناراضی است اما نمی تواند آن را از خود دور کند.
نکته سوم این است که زمینه های ارثی در شکل گیری مسئله وسواس اهمیت دارد. پس اگر در نزدیکان درجه اول شما افراد وسواسی وجود ندارد احتمال بسیار کمی وجود دارد که دچار وسواس شوید.
با توجه به نکات فوق، تفاوت رعایت بهنجار با وسواس گونه نکات بهداشتی در این است که افراد بهنجار، با «دقت عقلایی» تنها برحسب نیازی که متخصصان بهداشتی اعلام می کنند نکات بهداشتی را رعایت می کنند و اجبار ذهنی بر انجام تمام و کمال نکات بهداشتی برای اطمینان بیشتر، احساس نمی کنند اما افراد وسواسی به خاطر «دقت عقلی» کوچک ترین احتمالات را در نظر می گیرند و در نظر گرفتن این احتمالات، افکار مزاحم زیادی ایجاد می کند که فرد را با اضطراب بالایی مواجه می کند و تا مطابق با قواعد و اصول خاصی که فرد وسواسی را به اطمینان بیشتر می رساند بهداشت رعایت نشود، آرام نمی گیرد و بیش از یک ساعت در روز ازنظر ذهنی و عملی مشغول موضوعات وسواسی است و این حالت مشکلات فردی و اجتماعی عدیده ای ایجاد می کند.
ممکن است افرادی باوجود زمینه ارثی یا شرایط محیطی در معرض وسواس باشند اما تابه حال درگیر وسواس نشده یا باوجود سابقه وسواس، درمان شده باشند، چنین افرادی در چنین شرایطی بیشتر در معرض افکار مزاحم و اضطراب ناشی از آن خواهند بود. لذا این افراد برای مقابله باحالت های وسواسی لازم است گام های ذیل را بردارند: از «دقت عقلی» دوری کرده و به «دقت عقلایی» و نادیده گرفتن احتمالات کم اهمیت، بسنده کنند، از رفتارهای وسواسی که به صورت موقت و کاذب باعث کاهش اضطرابش می شود خودداری کرده و به جای آن اضطراب خود را از طریق خودآرام سازی با تنفس عمیق دیافراگمی و ریلکسیشن و تکنیک های توجه برگردانی کاهش دهند و درنهایت اگر نتوانستند با اضطراب و حالت های وسواسی کنار آیند حتماً به روانشناس دارای تخصص در درمان وسواس مراجعه کنند.
https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/crona_moshavere
zyarat_hazrat_abdolazim_dar_rey_5879495948287083913.mp3
2.68M
🌹زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی و فضایل ایشان
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🔴 خواهش میکنم مردها نشنوند‼️
🔹«این را شما خانمها بدانید! وجود شما آن تحولی را در روحیات مرد به وجود میآورد که گاهی هیچ عاملی نمیتواند آن تحول را ایجاد کند. مرد هم نسبت به زن همین است.
🔹حالا مرد گاهی ممکن است مثلاً اخمآلود وارد خانه شود. اگر زن قدری عقل و پختگیاش بیشتر باشد و از اخم او جا نخورد و لبخند نشان دهد و در مقابل محبت بورزد، یواش یواش با افسونِ محبت، می تواند گره اوقات تلخی و بداخلاقی مرد را باز کند، و ببیند که او چه احتیاج داشت.
🔹من این حرفی که میگویم، خواهش میکنم مردها نشنوند؛ چون ممکن است بدشان بیاید! شما خانمها این را بدانید، آقایان تا آن آخر هم، مثل یک پسر بچه هستند و باید شما ادارهشان کنید. واقعاً خانمها باید این بچه پسری را که حالا ریشش هم بعد از پنجاه، شصت سال زندگی سفید شده، اداره کنند.
🔺امام خامنه ای۸۱/۷/۱۱
💠 جهاد زن، نيكو شوهرداری است.
📒 #نهج_البلاغه،بخشی از حکمت۱۳۶
〰〰〰〰〰〰………
+ ( پرسش و پاسخ شماره 191 )
… سوال :
چرا بعضی با دیدن معجزات و کمالات انبیا، باز هم ایمان نمیآورند؟
• پاسخ :
انکار آن بزرگواران گاهی به خاطر تقلید نابجا از نیکان است، گاهی به خاطر حفظ و منافع شخصی است و گاهی به خاطر خود بینیها و تعصبهای نابجاست.
اگر در شب لامپی روشن نباشد، ستارگان آسمان را میبینیم، اما اگر چراغ خانه خود را روشن کنیم، دیگر نور بسیاری از ستارهها را نمیبینم. کسی هم که خود را ببیند، از دیدن کمالات دیگران عاجز میشود.
شخصی سوار بر اسب به نهری رسید که آب کمی داشت و اسب میتوانست به راحتی از آب عبور کند لکن اسب ایستاد. صاحب اسب هرچه افسار حیوان را کشید، اسب جلو نرفت، به پشت او کوبید باز هم اسب نرفت. مرد حکیمی که این صحنه را مشاهده میکرد به او گفت: آب را گل آلود کن، اسب از نهر رد میشد او آب را گل کرد، اسب حرکت کرد و از نهر گذشت. صاحب اسب، حکمت این کار را پرسید، مرد حکیم گفت: آب که تمیز است، اسب خود را در آب میبیند و حاضر نمیشود پا روی خود بگذارد، لذا حرکت نمیکند. انسانهایی هم که خود را ببینند (مقام خود، منافع خود، قبیله خود، حزب خود و...) حاضر نمیشوند پا روی آن بگذارند، لذا حرکت و تکاملی ندارند.
💭 حاج آقا قرائتی
💠 پرسش ها و پاسخ ها 💠
#وفات_حضرت_عبدالعظیم
▪▫▪▫
🍀 *زیارت نامه حضرت عبدالعظیم علیهالسلام*
✨ «السَّلامُ عَلَىٰ آدَمَ صَِفْوَةِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ نُوحٍ نَبِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ إِبْراهِيمَ خَلِيلِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ مُوسَى كَلِيمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ عِيسَىٰ رُوحِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللّٰهِ خاتَمَ النَّبِيِّينَ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا فاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ وَسَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعابِدِينَ وَقُرَّةَ عَيْنِ النَّاظِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ باقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِيِّ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبارَّ الْأَمِينَ؛
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الْطُّهْرَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ التَّقِيَّ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِيَّ النَّاصِحَ الْأَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، السَّلامُ عَلَى الْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ.
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ نُورِكَ وَسِراجِكَ، وَوَلِيِّ وَ لِيِّكَ، وَوَصِيِّ وَصِيِّكَ، وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ. السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّيِّدُ الزَّكِيُّ وَالطَّاهِرُ الصَّفِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ السَّادَةِ الْأَطْهارِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيارِ، السَّلامُ عَلَىٰ رَسُولِ اللّٰهِ وَعَلَىٰ ذُرِّيَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ؛
السَّلامُ عَلَى الْعَبْدِ الصَّالِحِ الْمُطِيعِ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيارَتِهِ ثَوابُ زِيارَةِ سَيِّدِ الشُّهَداءِ يُرْتَجىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَرَّفَ اللّٰهُ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِي الْجَنَّةِ، وَحَشَرَنا فِي زُمْرَتِكُمْ، وَأَوْرَدَنا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ، وَسَقَانا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طالِبٍ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيكُمْ، أَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُرِيَنا فِيكُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ، وَأَنْ يَجْمَعَنا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَنْ لَا يَسْلُبَنا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ؛أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِحُبِّكُمْ، وَالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِكُمْ، وَالتَّسْلِيمِ إِلَى اللّٰهِ راضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَلَا مُسْتَكْبِرٍ وَعَلَىٰ يَقِينِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ نَطْلُبُ بِذٰلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اللّٰهُمَّ وَرِضاكَ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ، يَا سَيِّدِي وَابْنَ سَيِّدِي اشْفَعْ لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكَ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ.
اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعادَةِ فَلَا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. اللّٰهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَعِزَّتِكَ وَبِرَحْمَتِكَ وَعافِيَتِكَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِينَ وَسَلَّمَ تَسْلِيماً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.»
✨ *«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ»*
کودک را زود از خود جدا نکنید !😴
وقتی كودك تا دو سالگی كنار مادر بماند، مراحل رشد كه وابستگی و چسبندگی است را طی خواهد كرد و به موقع جدا خواهد شد و گرنه همه عمر تشنه محبت خواهد بود
#تربیت_فرزند
📿 *درمان حواس پرتی درنماز*
کمترکسی پیدامیشودکه درطول نماز،حواسش کامل به نمازبوده و متوجه کلماتی که میگویدباشد.
*برای داشتن حضورقلب درنماز وجمع کردن حواس تان نکات ذیل رارعایت کنید:*
1⃣قبل ازنمازبرجای نمازنشسته و قدری ذکربگویید ویاتلاوت قرآن نمائید،تاروح ودلتان آماده ومشتاق عبادت خداوندمتعال گردد.
2⃣قبل ازنمازپیش خودچنین تصور کنیدکه ممکن است این آخرین نمازتان باشد.
3⃣به خودتلقین کنیدوتصمیم جدی بگیریدکه نمازی باخشوع وبدون حواس پرتی بخوانید.
4⃣تصورکنیدکه میخواهیددربرابر بزرگترین وقدرتمندترین شخص عالم هستی ایستاده وبااوسخن میگویید.
5⃣درنمازبیشترسعی برخشوع و خضوع بافزاییدوخودرادرمحضر خداوندمتعال بی نهایت حقیرو نیازمنداحساس کنید.
6⃣آهسته وباآرامش نمازبخوانید.
7⃣به معنای آنچه درنمازمیخوانید توجه کنید.
8⃣اگرقبل ازنمازگرسنه یاتشنه بسیارشدیدهستید،قبل ازنمازچیزی بخوریدتاسبب عجله درخواندن نماز نشود،ولی بیشترتلاش شودکه باشکم پرنمازنخوانید.
9⃣درمکان خلوت وساکت نماز بخوانید.
🔟درمکان نمازتان سعی کنیدجلوی روی تان عکس ویاچیزی که توجه را جلب میکندمثل:تلویزیون و ...نباشدباشد.
1⃣1⃣سعی کنیدعاشق خداوند متعال بشوید؛چون عاشق بی قرار وصال معشوق اش هست ولحظه شماری میکندبرای حتی یک لحظه صحبت ومعاشرت باعشقش.
2⃣1⃣ حلال بدست بیاورید و حلال بخورید.
3⃣1⃣ازیادمرگ غافل نشوید؛چون مرگ است که انسانهای غافل وخواب آلودرابیدارمیکند.وهمین مرگ است که خواهشات نفسانی رامیمیراند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙چرا برخی از فرزندان متدیّنها مثل پدر و مادر نیستند؟
🔴 #استاد_عالی
🔴 #رهبر_انقلاب:
💠 این محرم و نا محرمها، این حجاب و حفظ زن، این « قُل لِلمُؤمنینَ یَغُضّوا مِن اَبصارِهِم وَ یَحفَظوا فروجَهُم ... وَ قُل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِهِنَّ وَ یَحفَظنَ فُروجَهُنّ»، چشمهایتان را به هر منظرهای باز نکنید، به هر چیزی نگاه نکنید تا به هر طرفی کشانده نشوید این برای چیست؟
🔻این برای این است که این زن و شوهر به هم مهربان و وفادار بمانند. آن مردی و آن زنی که در جوامع فاسد دنیا به هر جا رسیدند، به هر گذرگاهی که رفتند، هر طور دلشان خواست سوء استفاده کردند و اختلاط پیدا شد، دیگر برای آنها محیط خانوادگی چقدر اهمیت پیدا خواهد کرد؟ هیچ. اسمش را هم گذاشتهاند آزادی که اگر این آزادی باشد، بزرگترین بلیههای بشر محسوب میشود. آن مردی که هر طور دلش بخواهد به هر طرف متمایل باشد به طرف زنها، عِنانی ندارد، حفاظی ندارد و آن زنی که با حیا و عفاف و حجاب انسانی آراسته نیست، حفاظی ندارد، چنین زن و مردی برای زن خودشان، برای شوهر خودشان احترامی و اهمیّتی قائل نیستند.
✅حق الناس در منزل✅
استاد فاطمی نیا :
👌علت خیلی از مشکلاتی که ما تو خونه هامون داریم، درگیری ها، بداخلاقی ها، عصبانیت ها، بی حوصلگی ها، غرغرها، دل شکستن ها و ...
اینه که فرشته ها تو خونه مون نیستن.
تو خونه مون پر نمیزنن...
ذکر نمیگن.
👼👼👼
خونه ای که توش پر فرشته باشه میشه خود بهشت.
پر از لطف و صفا و شادی و یاد خدا.
حالا چیکار کنیم که فرشته ها مهمون خونه مون بشن؟
چه کارایی نکنیم که فرشته ها رو پر ندیم؟
1. حدیث کسا زیاد بخونیم.
👼👼
2. سعی کنیم نمازها تا جای ممکن اول وقت باشه.
👼👼
3. نماز قضا داشتن خیییلی اثر بدی داره.
4. چیز نجس تو خونه نگه نداریم. همه جای خونه مون همیشه پاک پاک باشه.
👼👼
5. توی خونه داد نزنیم.
حتی با صدای بلند هم حرف نزنیم.
فرشته ها از خونه ای که توش با صدای بلند صحبت بشه میرن.
👼👼
6. حرف زشت و غیبت و دروغ و مسخره کردن و اینا هم که مشخصه. 👼👼
7. سعی کنیم طهارت چشم و گوش و زبان و شکممون رو تا جای ممکن تو خونه حفظ کنیم.
👼👼
8.وقتی وارد خونه میشیم با صدای واضح سلام کنیم. حتی اگه هیچ کس نیست.
چهارتا ذکر قرآنی آرامش بخش که توی زندگیت معجزه ها میکنه:
1-حسبنا الله و نعم الوکیل (برای وقتایی که ترس و اضطراب داری)
2-لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین (وقتی خیلی ناراحتی و دلت گرفته)
3-افوض امری الی الله ان الله بصیربالعباد (برا وقتایی که میخوای خدا مکر و حیله دیگران رو در حق تو خنثی کنه)
4-ماشاالله لا حول ولا قوه الا بالله (برا وقتایی که طالب زیبایی در دنیا هستی)
ارسال برای دیگران صدقه جاریه است
#پرسش_پاسخ
#ریاکاری
❓آیا ریاکاری و نفاق فقط تو دین هست؟!
👺ریا کاری یعنی حرف و عملت یکی نباشه. ظاهر و باطنت یکی نباشه و این مسئله همه جا هست هر چند اصطلاح ریاکاری دینی هست ولی دو رویی و ریاکاری رو تو هر جایی و تو هر زمانی و در هر کاری میشه انجام داد.
همیشه توی فیلم های سینمایی و بعضا تلویزیونی انسانهای مذهبی نماد انسانهای ریاکار هستن که ظاهر و باطنشون یکی نیست که در ذهن مخاطب القا بشه ریاکاری فقط مخصوص افراد مذهبی و دین داره
🔰 ولی اینا رو که مهمترن نمیگن: مثلارئیس جمهور آمریکا به مردم ایران پیام تبریک عید به فارسی میده و در عین حال کشور رو تحریم میکنه. به این میگن دو رویی.
🔻و یا یکی میخواد کلاه برداری کنه، میره شرکت میزنه کت و شلوار و کراوات و دم و دستگاهی راه میندازه که خودش رو موجه جلوه بده ولی همه ی اینا واسه کلاه برداری و دوروییه. خلاصه اینکه تو هر جای دنیا بری آدمایی هستن که میان حرفای قشنگی میزنن واسه جلب نظر و توجه مردم ولی هدفشون منافع خودشونه.
✍در سطح جهانی و در سیاستهای بین المللی که زیاد میبینیم مثلا میگن ما مدافع زنها هستیم و زنها باید آزاد باشن و حجاب رو باید برداریم تا زنها راحت بشن و کلی از این شعارها ولی هدفشون اینه که دسترسی به زن آسون بشه و یا در کشورهای اسلامی مردم با سرگرم شدن به موضوعات جنسی، آرمانهاشون رو کنار بذارن و مثل اندلس قدیم(اسپانیای امروزی) شکست بخورن. و یا اینکه خانواده رو سست کنن
ادامه دارد....
موضوع:#ریاکاری_در_دین
محتوا:#استدلالی
مخاطب:#محجبه #کمحجاب
رده سنی:#جوان #بزرگسال
#تولیدی
شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی)
فی الکافی عن الکاظم (علیه السلام ) : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ الْمُؤْمِنَ بِرُوحٍ مِنْهُ تَحْضُرُهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِي وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ وَ يَعْتَدِي ... ( الشافی ، ص 604 )
روایت بسیار خوبی است . می فرماید : خداوند متعال مومن را به روح خود تأیید می کند.
🔴 یک روحی از طرف پروردگار در مؤمن وجود دارد ، که او را کمک و تایید می کند . امّا این روح همیشه با انسان همراه نیست . چه موقع حاضر می شود و حضور دارد ؟ آن وقتی که انسان کار نیک انجام می دهد و تقوی پیشه می کند. این روح الهی ، این احساس الهی که مایه کمک اوست، در او حضور پیدا می کند. امّا آن وقتی که گناهی انجام می دهد ، به کسی تعدّی می کند ، از حدّ الهی و شرعی عبور می کند،این روح از او غایب می شود . این روح هنگام انجام کار نیک با سرور و خشنودی اهتزاز و هیجان پیدا می کند .
🔵 وقتی کار بدی انجام می دهد ، این نورانیّتی که در دل انـسان به خـاطر عبادت ، به خـاطر توجّه و تقوا پدید می آید، این روح الهی ، ایـن تـوجّه الهی از انسان دور می شود و فاصله می گیـرد، کانّه چراغـی در درون انـسان روشـن بود (که) بر اثـر گناه خاموش می شود.
🔴 بنـدگان خدا ! نعمت های خدا را به یاد بیاورید ! به وسیله اصلاح نفس خودتان آنها را حفظ کنید ! اگر این کار را کردید ، یقین شما افزایش پیدا می کند ، و با این کار نیکی که انجام می دهید یک درآمد نفیس و گرانبهایی به دست می آورید.
🗓 مورخ 88/12/18 )
♥️ #مقام_معظم_رهبری ♥️
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃