eitaa logo
مهذبین
108 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
77 فایل
کانالی جهت خودسازی روح وجسم هدف مادراین کانال ارائه سبک زندگی اسلامی درهردوعرصه روحی وجسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃◾ امام هادی علیه‌السلام در سفری که عبدالعظیم به سامرا داشت، او را تصدیق می‌کند. ✨ امام هادی علیه‌السلام وی را این‌گونه خطاب می‌کند: 🍀 یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی، تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کرده‌ای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند. 🍃◾این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به «حدیث عرض دین» مشهور است.
حجت الاسلام کفیل ـ ویژه شهادت حضرت حمزه سلام الله علیه.mp3
4.58M
🔸نام کامل: 🔹: ۲ تا ۴ سال پیش از عام‌الفیل 🔸زادگاه: 🔹:  ۱۵شوال ۳ق؛ منطقه احد 🔸نحوه شهادت: شهادت در به دست وحشی، غلام جبیر بن مطعم ▪️▪️▪️▪️ 📚امام باقر عليه‌السلام:  بر ستون عرش نوشته شده است: ، شير خدا و شير رسول خدا و سيّد شهيدان است.
🔹اگر بعداز هر نماز صبح را بخوانید تا شب در امان خدا هستید. عظیم ترین آیه در قران کریم است. برای حفظ ایمان و مال وجان خود هر روز بخوانید.
✨🌹ذكر یا فتّاح🌹✨ 🔆در بعضى از روایات روى ذكر (یا فتّاح) براى حل مشكلات تكیه شده است، چرا كه این صفت بزرگ الهى كه به صورت صیغه مبالغه از «فتح» آمده بیانگر قدرت پروردگار بر گشودن هر مشكل و از میان بردن هر اندوه و غم، و فراهم ساختن اسباب هر فتح و پیروزى است در واقع جز او فتاح نیست و «مفتاح» و كلید همه درهاى بسته در دست قدرت او است». واژه «فتح» به طورى كه «راغب» در «مفردات» مى گوید: در اصل به معنى از بین بردن پیچیدگى و مشکلات است، و آن بر دو گونه است: گاهى با چشم دیده مى شود، مانند گشودن قفل، و گاه با اندیشه درك مى شود مانند گشودن پیچیدگى اندوه ها و غصه ها، و یا گشودن رازهاى علوم و همچنین داورى كردن میان دو كس و گشودن مشكل نزاع و مخاصمه آن ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺امام علی علیه السلام : از دوستی با احمق بپرهیز ؛ زیرا او می خواهد به تو سود رساند ، اما زیان میزند 📙میزان الحکمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرض کرد آیا به من اجازه میدهید که آرزوی مرگ بکنم؟ ✅حضرت فرمود: مرگ چیزی است که چاره ای از آن نیست و مسافرتی است طولانی که سزاوار است برای کسی که بخواهد به این سفر برود ده هدیه با خود ببرد.(ایا هدایا را اماده کردی) ✅پرسید آن هدایا کدامند؟ رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: ۱- هدیه عزرائیل ۲- هدیه قبر ۳- هدیه نکیر و منکر ۴- هدیه میزان ۵- هدیه پل صراط ۶- هدیه مالک (خزانه دار جهنم) ۷- هدیه رضوان (خزانه دار بهشت) ۸- هدیه پیامبر ۹- هدیه جبرئیل ۱۰- و هدیه خداوند متعال 🌱اما هدیه عزائیل چهار چیزاست : ۱. رضایت حق داران. ۲. قضای نمازها. ۳. اشتیاق به خداوند. ۴.آرزوی مرگ. 🌱اما هدیه قبر چهار چیزاست : ۱. ترک سخن چینی. ۲. استبراء. ۳. تلاوت قرآن. ۴. نماز شب. 🌱اما هدیه نکیر و منکر چهار چیزاست : ۱. راستگویی. ۲. ترک غیبت. ۳. حق گویی. ۴. تواضع در برابر همه 🌱اما هدیه میزان چهار چیزاست : ۱. فرو خوردن خشم. ۲. تقوای راستین. ۳. رفتن به سوی جماعت. ۴. دعوت به سوی آمرزش الهی 🌱اما هدیه صراط چهار چیزاست ۱. اخلاص عمل.۲. زیاد به یاد خدا بودن. ۳.خوش اخلاقی۴. تحمل کردن آزار دیگران 🌱اما هدیه مالک(خزانه دار جهنم) چهار چیزاست : ۱. گریه از ترس خداوند۲. صدقه مخفی. ۳.ترک گناهان۴.خوش رفتاری با پدر و مادر 🌱اما هدیه رضوان(خزانه دار بهشت) چهار چیزاست : ۱. صبر در ناملایمات۲. شکر بر نعمت. ۳.انفاق مال در راه اطاعت خداوند. ۴.رعایت امانت در مال وقفی 🌱اما هدیه رسول اکرم(ص) چهار چیزاست : ۱. دوست داشتن او. ۲. پیروی از سنت او. ۳. دوست داشتن اهل بیت او. ۴. زبان را از بدی ها حفظ کردن 🌱 اما هدیه جبرئیل چهار چیزاست : ۱. کم حرف زدن. ۲.کم خوردن. ۳. کم خوابیدن. ۴. مداومت بر حمد 🌱اما هدیه خداوند متعال چهار چیزاست : ۱. امر به نیکی. ۲. نهی از بدی. ۳. نصیحت و خیر خواهی برای مردم. ۴.و مهربانی کردن با همه 📚 کتاب المواعظ العدديه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌾خداوند در حوادث تلخ و شیرین زندگى انسان، چه مقدار نقش دارد؟ حاج آقا قرائتی :در قرآن مى‏ خوانیم: «ما أصابک مِن حَسنةٍ فَمِن اللّه و ما أصابک مِن سَیِّئة فَمِن نَفسک»(سوره نساء، آیه 79) هر خوبى به تو رسد از خداوند است ولى هر بدى که به تو رسد از نفس خودت مى‏ باشد. کره زمین که به دور خود و خورشید مى‏گردد و همواره بخشى از آن روشن و بخشى دیگر تاریک است، هر کجاى آن روشن باشد از خورشید است و هر کجاى آن تاریک باشد، از خود زمین است. خداوند انگور را آفرید، ولى بشر از آن شراب مى‏ سازد که مایه بروز هزاران حادثه و بیمارى است. خداوند به انسان قدرت داد، ولى عدّه‏اى با سوء استفاده از این قدرت، به محرومان ضربه مى‏ زنند. خداوند به انسان عقل داد، ولى عدّه‏اى از این عقل سوء استفاده کرده و به دنبال مکر و حیله براى مردم هستند. پس آنچه از سوى خداوند است، نیکوست و بدى‏ ها از خود ما سرچشمه مى‏ گیرد. 🍃
🌟 از حاتم پرسیدند: بخشنده تر از خود دیده ای؟ گفت: آری. مردی که دارایی اش تنها دو گوسفند بود؛ یکی را شب برایم ذبح کرد، از طعم جگرش تعریف کردم، صبح فردا جگر گوسفند دوم را نیز برایم کباب کرد. گفتند: تو چه کردی؟ گفت: پانصد گوسفند به او هدیه دادم. گفتند: پس تو بخشنده تری! گفت: نه، چون او هر چه داشت به من داد، اما من اندکی از آنچه داشتم به او دادم! ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
💠💠💠 🌸 توصیه امام صادق برای لک صورت : از بین بردن لک های صورت یکی از مشکلاتی است که معمولا اغلب خانم ها با آن… توصیه امام صادق برای لک صورت : از بین بردن لک های صورت یکی از مشکلاتی است که معمولا اغلب خانم ها با آن درگیر هستند و دوست دارند پوستی صاف و بدون لک داشته باشند. گاهی جوش های در صورت ما به وجود می آید و حتی پس از بهبود آنها نیز جایشان بر روی صورتمان باقی مانده است و سبب ایجاد لک های صورت شده اند. در ادامه این پست به توصیه امام صادق برای لک صورت پرداخته شده است. امام صادق ع به مردی که دچار لک های سفید بر بدنش شده بود فرمود : به حمام بروید و بر آنها حنا و نوره بمالد. امام رضا ع در رابطه با این موضوع این گونه می فرماید : إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَةٌ ولا غَیرُها ، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ ؛ اگر می خواهى که در بدنت جوش و جز آن رُخ ننماید ، هنگام در آمدن به حمّام ، چرب کردن بدن خود را به روغن بنفشه ، آغاز کن. البته در حدیثی دیگر نیز امام رضا ع به افرادی که در بدنشان دچار جوش یا آماسه ی شده اند توصیه می کند که با روغن حیوانی یا روغن بنفشه آن را ببنند و درمان کنند. برای درمان پیسیخوردن گوشت گاو همراه با چغندراز نظر امام صادق ع : آب گوشت چغندر با گوشت گاو می تواند سبب از بین رفتن سفیدی ها شوداز نظر امام صادق ع : پیسی را می توان با آب گوشت گاو از بین برد امام صادق ع برای درمان شوره سر یا درمان سبوسه نیز این گونه می فرماید : شستن سر با خطمى ، مايه ى ايمنى از سردرد، بركنار ماندن از فقر، و پاكيزگى سر از سبوسه است. برای درمان بدبویی عرق : امام صادق ع می فرماید که حنا می تواند سبب از بین بردن بدبویی عرق شود و البته به صورت طراوت خواهد داد و دهان را خوشبو می کند. توصیه امام صادق برای لک صورت
🚫اعتماد به سست عنصرها ممنوع❗️❗️ مدیریت نیازمند تکیه بر نیروهای قوی ومتعهد است. راحت طلبان هرگز مشاوران خوبی نیستند. حضرت علی علیه السلام فرمود:«لا تتکل فی امورک علی کسلان »درکارهایت به افراد تنبل تکیه نکن. مدیر هماره باید از اعتماد به نیروهای ضعیف و کند پرهیز نماید. اعتماد به نیروهای سست عنصر موجب کندی روند کارهامی شود. سوگمندانه باید پذیرفت که بسیاری از طرح های عالی که سالیان دراز برای تصویب آن ها وقت صرف شده و صاحب نظران متخصص و متعهد فراوانی در تهیه وتکمیل آن ها زحمت کشیدند، هنگام اجراناکام ماند و تنها دلیل این امرهم اعتمادمسؤولان به عناصرتنبل و ضعیف بود.بسیاری از طرح های کلان به افراد تنبل وبی اراده سپرده شد و موجب ضایع شدن بیت المال شد. مدیر هرگز نباید امور مهم را به افرادی که تنها در عرصه ی شعار جولان می دهند، بسپارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ خمس صندوق قرض الحسنه خانگی ✅سوال: آیا به مبلغی که برای شرکت در قرعه کشی های خانگی پرداخت می شود و تا سر سال خمسی دریافت نمی شود، خمس تعلق می گیرد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ در صورتی که از درآمد و حقوق باشد، سر سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود؛ البته در صورتی که مبلغ را به دیگری وام داده باشید و سر سال خمسی قابل دریافت نباشد، می توانید خمس آن را پس از دریافت مبلغ، پرداخت کنید.
سلام، آيا عطسه کردن ميگن صبر آمد خرافات است يا واقعيت داره؟ پاسخ سلام عليکم. خرافات است https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/kalam_ahkam
اسلام دين عدالت است اما برخي دستورات الهي عادلانه نيستند... لطفا خاصه درباره ي علت تفاوت ديه ي زن و مرد- شهادت دو زن برابر با يک مرد- ارث دو برابر پسر نسبت به دختر- و اجازه ي چند همسري براي مرد و تک همسري براي زن را بصورت کامل با ذکر دليل بفرماييد. با تشکر پاسخ با سلام. در اين پرسش شما چند مطلب فرموديد که پاسخ هر يک طولاني است. فقط به مورد اول يعني تقاوت ديه زن و مرد بيان مي گردد. در نظر دين اسلام و قرآن كريم ارزش و مقام ذاتي زن و مرد تفاوتي ندارد . يكسان مي باشد. تنها ملاك فضيلت و برتري هر كس تقوا و ارزش هاي معنوي او مي باشد (1). همچنين در زمينه كسب فضائل اخلاقي و معنوي كه ارزش فرد را مشخص مي كند، زنان نه تنها هم رديف مردان قرار گرفته اند؛ بلكه در بسياري از موارد گوي سبقت را هم ربوده اند. در قرآن كريم در مقام معرفي انسان هاي برتر، نام زنان كنار نام پيامبران بزرگ الهي مي درخشد(2). اين نكته قطعي است كه در نظر ديني هيچ تفاوتي از نظر ارزش ذاتي و توانائي هاي معنوي و کسب فضائل بين زن و مرد نيست. در خصوص قوانين جاري و عادي زندگي و تفاوت هائي كه اسلام بين زن و مرد قرار داده، در بسياري از موارد، قوانين وضع شده، حاكي از حمايت اسلام از زن ها و جلوگيري از وارد شدن سختي هاي ناخواسته بر اين بخش از جامعه مي باشد. قرار دادن بار اقتصادي خانواده بر عهده مرد و موظف نمودن او به تامين مالي و اقتصادي همسر در همين راستا مي باشد.اگر چه زن را از اين كار منع نمي كند. اگر چه عملا برخي زنان دوشادوش مردان تلاش مي كنند و در عرصه اقتصادي وارد مي شوند. اما اجازه و اختيار دادن به زن يك چيز است، ولي واجب نمودن و موظف كردن مرد چيز ديگري است. اسلام با برداشتن چنين وظيفه اي از عهده زن مي خواهد وجود لطيف او را از سختي و مشكلات كار اجباري حفظ نمايد. اما در خصوص تفاوت هائي كه در برخي از احكام مانند ديه بين زن و مرد وجود دارد ،ريشه اي ديگر دارد كه بخش عمده آن به تفاوت هاي فيزيكي زن و مرد و نقش آفريني هر كدام در جامعه و عرصه اجتماع مي باشد.ديه در اسلام بر معيار ارزش معنوى مقتول نيست، بلکه مربوط به مرتبه بدن انسان است. لذا ديه يک انسان بى سواد با ديه يک انسان عالم يک اندازه است. همين طور ديه يک مرد با تقوا، با ديه يک مرد بى تقوا. بنا بر اين جهات معنوى از قبيل علم، تقوا و سيادت تأثيرى در مقدار و کم و زيادى ديه ندارد. (3) در واقع ديه، بهاى ارزش اقتصادي مقتول يا مجروح است. اگر فرد آسيب ديده و يا مقتول مرد باشد، ديه او بيشتر است، به جهت توانايى‏ها و وظائف سنگينى که بر عهده او بوده و فعلا بر اثر قتل و يا نقص عضو به جا مانده است. اگر مقتول زن باشد، ديه او کمتر است به جهت تفاوت نقش اقتصادي اعضاء بدن او. اما اين تفاوت است، نه تبعيض. بين تفاوت و تبعيض بسيار فرق است. کارگرى که از توان کارى بيشترى بهره‏مند است، تفاوت دارد با کارگرى که ضعيف است و توانايى کارهاى سنگين را ندارد. مزد آنان فرق مى‏کند. اگر کارفرما يک کارگر قوى و يک کارگر ناتوان را به طور مساوى مزد بدهد، به حق کارگر قوى ظلم کرده و اين کار بى عدالتى فاحش است. اگر خداوند متعال ديه مرد و زن را به طور مساوى قرار مى‏داد، با عدالت سازگار نبود. البته اين واقعيت قابل كتمان نيست كه برخي از زنان امروزه در جامعه همپاي مردان تلاش مي کنند و نان آور خانواده محسوب مي شوند. اما قانون ديه مانند ساير قوانين ناظر به غالب افراد است .چون غالبا مسئوليت اداره خانواده به عهده مردان است، در ديه زن و مرد، نقش مرد و زن در تامين اقتصاد و معاش خانواده منظور شده و به لحاظ غالب افراد که مردان موظف به تامين هزينه زندگي هستند، ديه زن نصف ديه مرد قرار داده شده است. پس گرچه بعضي از زنان مسئوليت اداره خانواده را دارند. ليکن قانون برمحور افراد دور نمي­زند. بلکه غالب افراد را در نظر دارد. در ديه زن و مرد تفاوت در صورتي اعمال مي شود که ميزان جرم از مقياس ثلث يک ديه کامل بالاتر برود، اما در جراحت ها و صدمات جسمي که بر زن وارد مي آيد، اگر صدمه در حد ثلث ديه کامل باشد، ديه اين نوع صدمات بين زن و مرد مساوي خواهد بود. (4) در مواردي که ديه مربوط به زن از جهت نقص عضو او مي باشد (همانند مثال دختري که در حادثه اي يک عضو خود را از دست مي دهد) در غالب موارد تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد. پى‌نوشت‏ها: 1. حجرات (49) آيه 13. 2. مريم (19) آيه 16. 3. آيت اللَّه جوادى آملى، زن در آيينه جلال و جمال، ص 355، نشر اسراء، بي تا، با تلخيص و اضافات. 4. قانون مجازات اسلامي ، ماده 300. https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/kalam_ahkam
سلام من چند تا سوال داشتم . اگر ميشه جواب بديد . ميخوام با جواب دادن به سوالات تو ذهنم خودمو اروم کنم 2_چرا همه مراجع حرفاشون با هم يکي نيست؟ اين حرفا و اين نظريه ها رو از کجا ميارن چرا نظر خامنه اي با مکارم متفاوته ؟مگه دين خدا يکي نيست ؟ پاسخ با سلام. علم فقه يک علم روشمند است و فتواهاي مراجع از روي روش استنباط اراده مي گردد. اما درباره اختلاف فتواي مراجع بايد عرض نمود: اولاَ: اختلاف مراجع در احکام ديني غالبا در جزئيات است و کمتر فقيهي وجود دارد که در يکي از احکام اساسي با نظر مراجع ديگر مخالف بوده و نظر متفاوتي داشته باشد. مانند اصل وجوب نماز و اجزاء و شرائط آن. دوّم: مسئله اختلاف در يک موضوع اجتهادي و علمي امري طبيعي است،از اين رواست که معمولاً در تمام علومى که نياز به اجتهاد و استدلال دارد، صاحب‏نظران اختلاف نظر پيدا مى‏کنند، فقها و مجتهدها نيز در استنباط احکام اختلاف نظر دارند و فتواهاى متفاوت صادر مى‏کنند .اين مسئله در علوم تخصصي ديگر نيز وجود دارد. در بررسي از علل اختلاف فتواي مراجع چند عامل اساسي است. 1ـ درجه و رتبة علمى افراد متفاوت است. 2ـ نحوة ورود و خروج آنان به بحث هاى علمى و تخصصى باعث اختلاف نظر و برداشت مي‌شود. 3ـ اختلافات مبنايى در اصول و فقه باعث اختلاف فتوا مي‌شود. اختلاف نظر فقها به نحوة استنباط آن‌ها بر مى گردد. فقيه بايد حکم شرعى را از آيات و روايات معصومين استخراج کند و بر اساس آن‌ها حکم به حليت يا حرمت نمايد. در اين راستا با استفاده از مبانى اصولى خود به جرح و تعديل روايات مى پردازد و به يک جمع بندى نهايى مى رسد چه بسا روايتى که دليل حرمت يا حليت است به نظر فقيهى از نظر سند يا دلالت تمام باشد، ولى فقيه ديگر آن را مخدوش مى داند. اين بدان خاطر است که گاهى از ائمه اطهار(ع) حکمى بر خلاف نظر خودشان به عنوان تقيه صادر مى‏شد، نيز جاعلان حديث براى تشويش اذهان و تخريب و تحريف دين و احکام الهى، احاديثى به نام امامان جعل مى‏کردند. و تا کنون احاديث تقيه‏اى و جعلى در لابه لاى اخبار و احاديث ما موجود است. در اين جا علوم و دانش‌هاي مختلف مانند: علم الحديث و درايه الحديث و... براي فهم احاديث و روايات صحيح از غير صحيح به وجود آمده است. همين مسئله کافى است که اختلاف نظر ايجاد شود و اين مسئله طبيعي است همان طورى که در رشته هاى ديگر علمى نيز بين کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً يک جراح نظر مى دهد غده اى را بايد با عمل جراحى از بين برد، ولى جراح ديگر به اين نظريه اعتقادى ندارد و معتقد است با دارو قابل معالجه است. از طرف ديگر در مواردى موضوع حکم با تحولات زمانى تغيير مى کند و به تبع تغيير موضوع حکم عوض مي‌شود، مثلاً در روايات از بازى با شطرنج منع شده و حتى در رواياتى وارد شده که به شطرنج باز سلام نکنيد، ولى حضرت امام خمينى ره در پاسخ به استفتايى دربارة‌بازى با شطرنج در فرض خروج از قمار و داخل شدن در مقوله ورزش ذهنى فرموده اند: بر فرض مذکور اگر برد و باخت در بين نباشد اشکال ندارد.(1) ولى بعضى از فقها براى خودِ شطرنج موضوعيت قائل اند و معتقدند در بستر زمان اين حکم تغيير نمى کند، چون تا شطرنج شطرنج است موضوع محفوظ است و حکم بر آن بار مي‌شود. اين اختلاف بر اساس تفاوت برداشت از موضوع است و اين که آيا شطرنج موضوعيت دارد يا آلت قمار بودن دخيل در حکم است؟ در مواردى اختلاف نظر فقها بر اساس دوگانگي در فهم قرآن و حديث است،‌مثلاً قرآن مجيد مى فرمايد: «والمطلقات يتربّصن بأنفسهنّ ثلاثة قروء؛ يعنى زن هاى مطلقه بايستى سه قرء به انتظار بمانند.(2) کلمة قرء که در اين آيه به کار برده شده در زبان عرب به طور اشتراک لفظى براى دو معناي متضاد آمده: يکى به معناى پاکى و ديگرى به معناى عادت ماهيانة زنان. از اين جهت فقها در مفهوم اين آيه با هم اختلاف دارند. برخى معتقدند: زن مطلقه بايد بعد از طلاق دو مرتبه عادت ماهيانه ببيند و پاک شود و مرتبة سوم به محض اين که عادت ماهيانه ديد ولو آن که از آن عادت بيرون نيامده و پاک نشده باشد مى تواند با مرد ديگر ازدواج کند. گروهى ديگر عقيده دارند تا زن مطلقه از عادت ماهيانه‌مرتبة سوم بيرون نيايد و به کلى پاک نشود حق شوهر کردن ندارد، يعنى پس از اتمام مرتبة سوم مي‌توانند شوهر کنند. با اين حکم واقعى خدا دربارة زنان مطلقه اى که بايد مدتى را به عنوان عده از شوهر کردن خوددارى کنند يکى است. در عين حال يکى مى گويد: مدت عده سه عادت ماهيانه تمام است و ديگرى مى گويد سه مرتبه پاک بودن از عادت شرط است و اين اختلاف هم از فهم خود آيه سرچشمه مى گيرد.(3) بايد توجه داشت که اختلاف مراجع معظم تقليد در مسئله اي به معناي اختلاف در حکم خدا در آن مسئله نيست؛ زيرا همه فقها معتقدند که حکم واقعي هر مسئله‌‌اي يک چيز بيشتر نيست و آنها تنها استنباط و فهم خود را از حکم واقعي بيان مي‌کند و هيچ کس مدعي نيست که تنها فهم او حکم واقعي ال