eitaa logo
مهذبین
108 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
77 فایل
کانالی جهت خودسازی روح وجسم هدف مادراین کانال ارائه سبک زندگی اسلامی درهردوعرصه روحی وجسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃آیت الله بهجت : علت عقب ماندگی ما در سیر و سلوک چیست؟ شاید ترک مستحبات باشد. شیخ انصاری با آن همه مشغله هر روز زیارت عاشورا و یک جز قرآن میخواند. 📚در محضر بهجت ، ج ۱
🔴 نظر ۱۲ تن از مراجع بزرگ تقلید، پیرامون اربعین حسینی👇 ✅ نظر امام راحل به نقل از استاد پناهیان: امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند پس از اتمام جنگ، ملت های ایران و عراق دست در دست یکدیگر قرار می دهند و به زیارت عتبات عالیات می روند. حقیقتا اربعین حسینی تحقق این پیش بینی امام است.همان امام بزرگواری که می فرمودند، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته. ✅ امام خامنه ای(حفظه الله): شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست... درسى كه اربعين به ما مى دهد، اين است كه بايد ياد حقيقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبليغات دشمن زنده نگهداشت. ✅ مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله): راهپیمایی اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام با تمامی درستی اش اگر با شناخت از فلسفه عاشورا و برائت از ظالمین همراه نباشد، فاقد اثر بخشی لازم برای تحول فردی و اجتماعی است.لذا پیروان واقعی سیدالشهداء(ع) قبل از اقدام به چنین حرکت مهمی، بینش های فکری خود را تکامل بخشند.که حسینی بودن به حسینی شدن است، حسینی شدن به حسینی زیستن است و حسینی زیستن، به حسینی فکر کردن است. ✅ مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(رضوان الله): به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین،‌انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ گفتن در نمازها. ✅ مرحوم آیت‌الله بهجت(رضوان الله): روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند... اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است. ✅ آیت الله نوری همدانی(حفظه الله): اجتماع اربعین حسینی، نمایش قدرت اسلام، ایمان و نظام است.مهمترین شعار این اجتماع بزرگ به تبعیت از سرور آزادگان جهان، شعار هیهات من الذله است. ✅ آیت الله علوی گرگانی(حفظه الله): جهان از حضور میلیونی زائران در مراسم اربعین بهت زده شده است... بغض و کینه دشمنان تمام نشدنی است و دست به هرکاری می زنند تا نور الهی را خاموش کنند؛ ولی دشمنان بدانند نور حق خاموش نشدنی است. ✅ آیت الله صافی گلپایگانی(حفظه الله): حضور میلیونی زائران با پای پیاده از شرق و غرب و دور و نزدیک به سوی کربلای مقدس، کنگره عظیمی است که به دنیا اعلام می کند راه حسین و اهداف او جاودان و فراموش ناشدنی است و شهدای این راه شهدای حق و شهامت و قهرمانی هستند، خداوند آنها را با اصحاب حسین محشور کند که جان خود را فدای حسین(ع) کردند و رحمت خدا بر آنها و جان پاکشان باد. ✅ آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله): مراقب باشیم مبادا کسانی با بدعت‌ها و برنامه‌های نادرست خود این عظمت و شکوه را زیر سؤال ببرند، مراسم سوگواری امام حسین (ع) سرمایه بزرگی است معتقدیم باید با تمام وجود از این سرمایه غنی حراست و پاسداری کرد. ✅ آیت الله سیستانی(حفظه الله): مقتضیات این زیارت، مضاف بر یادآوری فداکاری های امام حسین (علیه السلام) در راه خدا- اهتمام به مراعات تعالیم دین از جمله نماز، حجاب، بخشش، اصلاح، بردباری، ادب و حرمت های مسیر و سایر تعالیم فاضله است تا به خواست خدا این زیارت، گامی در راه تربیت نفس باشد و آثار آن در زیارت های بعدی باقی بماند، گویا با این زیارت در مجلس تعلیم و تربیت امام (علیه السلام ) شرکت کرده اید. ✅ آیت الله سبحانی(حفظه الله): زیارت اربعین امام حسین علیه السلام مربوط به روز خاصّی است البته باید مؤمنین زائر در انجام عمل رعایت حال دیگر زائرین را بنمایند و این عمل مهم را به گونه ای برگزار کنند که از هرگونه ایذاء پرهیز و رعایت قوانین بشود. ✅ آیت الله جوادی آملی(حفظه الله): باید از هر فرصتی برای دستیابی به معرفت بیشتر نسبت به معارف بلند اهل بیت علیه السلام بهترین بهره را ببریم زیرا زیارت اربعین با بهای سنگینی به دست آمده است. انجام کارفرهنگی برای زائران اربعین حسینی بسیار مهم است تا آنها به صورت انسان های وارسته تر از این مراسم بازگردند.
🔹دلار که سقوط آزاد کرد 🔸سکه ۱/۵میلیون افت کرد 🔹خودرو ارزون شد 🔸کویت هم زد تو دهن عربستان 🔹قیمت نفت هم رفت بالا 🔸تروریستای کومله رو سپاه با موشک زد 🔹قالیشویی هم که نتانیاهو رو رسوا کرد 🔸دادگاه مفسدین اقتصادی داره برگزار میشه 🔹حاج قاسم و بچه ها هم که رسیدن سر مرز اسراییل بلندی جولان 🔸مواضع تروریستا رو سپاه با موشک زد 🔹پهپاد بچه های یمن فرودگاه دبی رو بمبارون کرد 🔸امام خامنه ای هم که قراره پنجشنبه همین هفته با ۱۰۰هزارنفر از بسیجیان در ورزشگاه آزادی دیدار کنه 🔹طرح اغتشاشات جواب نداد و شکست خورد 🔸 ۳۲محموله سلاح و مهمات در شرق کشور که کشف شد 🔹با هوشیاری رانندگان اعتصاب هم که رفع شد 🔸سربازان فداکار هم که تو اهواز سنگ تمام گذاشتن 🔹اربعین هم که نزدیکه و ان شاءالله بهتر از پارسال 🔸ان شاءالله ظهور هم نزدیکه 🔺امام خمینی(ره): هرچه داریم از محرم و صفر است ⭕️ شما خودتو بذار جای یه ضد انقلاب؛از درون متلاشی نمیشی؟ فشار بهت نمیاد؟
لبیک یا امام خامنه ای: 🔸حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: فعلاً دشمن از ابزار رسانه برای اثرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند|ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دست دشمن باشد، ابزار خطرناکی است| ابزار رسانه را تشبیه می‌کنند به سلاح‌های شیمیایی در جنگ نظامی. سلاح شیمیایی را وقتی می‌زنند، تانک و تجهیزات از بین نمی‌رود، انسان‌ها از بین می‌روند و از قدرتِ استفاده از ابزار می‌افتند. ابزار رسانه هم این‌جور است|امروز از تلویزیون، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی و فضایمجازی علیه افکار عمومی ما استفاده می‌شود| کسانی که مسئولیت این بخش را دارند به این مطلب درست توجه کنند؛ ما در جلسات حضوری هم تأکید کردیم؛ گفتیم این‌ها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن، راحت، سلاح شیمیایی خود را علیه این مردم به کار ببرد. وظیفه‌ی خود را بدانند و با جدیت عمل کنند. ۹۷/۷/۱۲
نماز اول وقت بخوان یکی از کارمندان عالی رتبه شهرداری نقل کرد که: « به علتی مرا از شهرداری اخراج نمودند. رفتم خدمت حاج شیخ، ایشان فرمودند: « نمازهایت را اول وقت بخوان، چهل روز دیگر کارت درست می شود. » مدت یکماه گذشت اثری ظاهر نشد مجدداً مراجعه کردم فرمودند: « گفتم چهل روز دیگر. » هرچه فکر کردم آثاری و امیدی در ظاهر نبود روز چهلم در خیابان نزدیک یک قهوه خانه نشسته بودم. شهردار سابق مشهد آقای محمد علی روشن با درشکه از آن محل عبورمی کرد بلند شده سلام کردم. درشکه را نگاه داشت پرسید چرا این جا نشسته ای مگر کاری نداری شرح حال خود را گفتم.   گفت با من بیا. با ایشان سوار درشکه شدم، رفتیم به استانداری و فوری دستور داد رفع اتهام از من کرده مرا به خدمت برگرداندند و درست قبل از ظهر چهلمین روزی که مرحوم حاج شیخ فرموده بودند حکم اعاده به خدمت مرا داده و مشغول کار شدم. » 📚نشان از بی نشان ها/علی مقدادی اصفهانی
🚩معنای امر به معروف و نهی از منکر امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر به زبان اجتماعی امروز یعنی نظارت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی؛یعنی اینکه همه چیز به همه مربوط است. نه کسی حق دارد به عنوان یک مسلمان بگوید«به من چه و به ما چه» که چه اتفاقی در این جامعه و یا آن طرف دنیا می‌افتد و نه وقتی که ما سوال کردیم، کسی می‌تواند به ما بگوید «به تو چه؟ »پس امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر، یعنی ما و شما به عنوان یک مسلمان باید نسبت به ستم و بی‌عدالتی و حمله به خطوط قرمز انسانیت که اخلاق و ارزش‌های اخلاقی است و هر آنچه منکر یا معروف دانسته می‌شود، احساس مسئولیت کنیم. ◾️استاد حسن رحیم پور ازغدی
💕💛💕💛💕💛💕💛💕💛💕💛💕💛 به پسر بد اخلاق دختر ندهید ! حسین بن بشّار می گوید : كَتَبْتُ إِلَى أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام أَنَّ لِی قَرَابَةً قَدْ خَطَبَ إِلَیَّ ابْنَتِی وَ فِی خُلُقِهِ شیءٌ ... . فَقَالَ : لَا تُزَوِّجْهُ إِنْ كَانَ سَيِّئَ الْخُلُقِ. به امام رضا عليه السّلام نامه نوشتم که يكى از بستگانم به خواستگارى دخترم آمده ولى بد اخلاق است ... . حضرت فرمودند : اگر بد اخلاق است به او دختر نده. 📚 کافی : ج 5، ص 563
💛• ☘ نفوذ خاصّی از طرف بر فرزند است که تا هنگام پیری مادر استمرار دارد. یعنی مادر وقتی که بخواهد از روحیّه‌ی مادری و نفوذ خودش استفاده کند، میتواند؛ مگر بعضی از مادران که سست روحیّه و سست عنصر باشند و نخواهند یا نتوانند آن نفوذ را به کار ببرند. علی ایّ حال بطور غالب اینطور است که مادران روی فرزندانشان تاثیر میگذارند. حرفهايشان، اظهار محبّتشان و سخنی که در خلال آن اظهار محبّت بیان میکنند، به مغز فرزند فرو میرود. * ؛ ۷۱/۲/۱۵
▪️سلام انتظار جمعه هایم آقاجانم بر قلب داغدارتان تسلیت می گوییم و برای همدردی و همراهی با اندوه بیکرانتان , روز و شب بر جدتان اشک میریزیم. مارا در غم خود شریک بدانید هرچند هرشیعه در جایگاه خود یک صاحب عزاست اما صاحب عزای اصلی این روضه ها شمایید. دعا میکنیم تا زودتر خروجتان از پرده غیبت غفلتهای ما محقق شود و با هم در رکابتان برای انتقام خون خدایی ابا عبدالله قیام کنیم. ▪️الهی بحق الحسین اشف صدرالحسین بظهور الحجه
💮خود را در محضر امام زمانمان ببینیم. (۳) 🔺امام زمان ارواحنافداه می‌فرماید: «إِنَّا غَيْرُ مُهمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُم» ما هر لحظه شما را می‌بینیم و از مراعات حال شما غافل نیستیم. یاد شما را فراموش نمی کنیم. این فرمایش امام زمان ارواحنافداه برگرفته از این آيهٔ قرآن است «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ». (توبه/ ۱۰۵) 🔺وقتی انسان بیدار می‌شود، می‌فهمد که حساب و کتاب در کار است، من هر طور خواستم نمی‌توانم عمل کنم. دیدهٔ دل انسان هم باز می‌شود. 🔻ولی وقتی انسان امام را ندید و تکذیب کرد، فکر می‌کند که آزاد و رهاست. هرطور دلش خواست عمل می‌کند، صحبت می‌کند،‌ می‌گوید و می‌شنود. قید و بند ندارد. پس این از مسیر بندگی خارج شده است. 🔺لذا بندهٔ خداوند حدّاقل آن حالتی که کارمند در دفتر کارش دارد، می‌بیند دوربین بالای سرش است، مقیّد است که وظیفه‌اش را خوب انجام بدهد؛ این شخص هم لحظه‌به‌لحظه می‌گوید: دوربین‌های الهی بالای سر من هستند. من الان نباید این صحبت را بکنم. این چه چیزی است که من گوش می‌دهم، این را نباید گوش بدهم.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🔵منظور از "السلام علی علي بن الحسين" که در زيارت عاشورا گفته مي شود کیست؟ ☑️طبق نظر بزرگان دین،منظور از علی ابن الحسین حضرت علي اكبرعلیه السلام است. ▪️ زيرا ما در زيارت عاشورا بر شهداي كربلا سلام مي فرستيم و از اولاد امام حسين (علیه السلام) تنها علي اكبر علیه السلام در كربلا به شهادت رسيد. 🔰 اگر گفته شود كه علي اصغر علیه السلام هم در كربلا به شهادت رسيد.. در جواب مي گوئيم: 🌹از علي اصغر در مقاتل به "عبدالله رضيع" ياد شده است نه علي اصغر. ✳️هم چنين وقتي ابن زياد در دارالاماره چشمش به امام سجاد (علیه السلام) افتاد پرسيد چه نام داري؟ 🌹حضرت پاسخ داد: علي بن الحسين. 🔥ابن زياد گفت : مگر خدا علي بن الحسين را نكشت؟ امام سجاد (علیه السلام) فرمود: برادر دیگری داشتم  به اسم علی که در کربلا مردم اورا کشتند... ✨اين خود قرينه اي است بر اين كه منظور از علي بن الحسين (علیه السلام) در زيارت عاشورا حضرت علي اكبر است نه امام سجاد علیه السلام... 💠🔸💠🔹💠🔸💠🔹💠🔸💠 📚منابع : 1- الارشاد ، شيخ مفيد ، متوفي 313 . 2- تحقيقي در نهضت عاشورا، تحقيق مركز مطالعات و پژوهش هاي حوزه علميه ،ص 89 و90
📣از خودتان تست بگیرید. 🔺اگر یک ده هزار تومنی گم کنید، چقدر ناراحت می شوید؟ تا چند ساعت توی این فکر هستید که من ده هزار تومن از دست دادم. 🔺حالا اگر یک روز بر شما گذشت و نخواندید! چطور؟! این قرآنی که خدا برای رشد ما فرستاده، می فرماید: با خواندن هر آیه درجاتی در بهشت به شما می دهم. برکاتی در زندگی مادی و معنوی برای شما می فرستم. (وسائل الشیعه/ج٢/ص٨۴٢) 🔺اگر یک روز نتوانستی قرآن بخوانی، می دانی چقدر ضرر کردی؟! چقدر تاسف می خوری؟؟؟ آیا به اندازه گم کردن همان ده هزار تومن ناراحت هستی! اگر نماز شبت قضا شد چطور؟ 🔺اگر ناراحت شدید که خوش به حالتان! از بیدارید ولی اگر برای شما اهمیتی ندارد در خواب غفلتید. ♦️استاد اخلاق حاج آقا زعفری زاده
🚩آیا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟ پیامبر فرموده اند: «برای کمک به مظلوم 5 میل (مسافتی در حدود 1.5 کیلومتر) راه برو. برای کمک به مظلومی که از تو کمک می خواهد 6 میل راه برو.» یعنی اولا ما نسبت به ملت‌هایی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم نخواستند، مسئول هستیم و نسبت به کسانی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم خواستند، مسئولیت ما بیشتر هم می‌شود. نباید بنشینی و بگویی که هر کس کار خود را انجام دهد و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اصلا این ضرب‌المثل چیست؟ از کجا آمده است؟ چه کسی آن را گفته است؟ گاهی باید چراغ خانه را به مسجد برد. این همان ایثار است یعنی ترجیح دیگران بر خود. ◾️استاد حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی *عاشورای حسینی،شهادت برای نهی از منکر*
🔰چشم برزخی❗️ 💠 دکتر حاج حسن توکلی نقل می کند :روزی من از مطب دندان سازی خود حرکت کردم که جایی بروم. 🚌 سوار اتوبوس شدم. میدان فردوسی یا پیش تر از آن ماشین نگه داشت. ‼️جمعی آمدند بالا، سپس دیدم راننده زن است، نگاه کردم دیدم همه زن هستند ⭕️همه یک شکل و یک لباس. دیدم بغل دستم هم زن است! 💢خودم را جمع کردم و فکر کردم اشتباهی سوار شده ام. این اتوبوس کارمندان است 🔴اتوبوس نگه داشت و خانمی پیاده شد. همه مرد شدند ⚪️ با اینکه بنا نداشتم پیش شیخ ( مرحوم رجبعلی خیاط ) بروم ولی از ماشین که پیاده شدم 🔸رفتم پیش مرحوم شیخ رجبعلی خیاط 🔷 قبل از اینکه من حرفی بزنم شیخ فرمود: 👀 دیدی همه ی مردها زن شده بودند! چون آن مردها به آن زن توجه داشتند! 🔹بعد گفت : 👁 وقت مردن هر کس به هر چه توجه دارد همان جلوی چشمش مجسم می شود ❤️ولی محبت امیر المومنین علی علیه السلام باعث نجات می شود. ✅ چقدر خوب است که انسان محو جمال خدا شود ... 👌تا ببیند آنچه دیگران نمی بینند، و بشنود آنچه دیگران نمی شنوند.
⁉️ متن سوال ؟؟ 👇👇👇👇👇 آيا چيزي به اسم قسمت وجود دارد؟ در حالي كه در قرآن احاديث و سخن بزرگان به روشني ذكر شده كه انسان به واسطه ي عقل اختيار دارد و در نتيجه اختيار باعث تعيين آينده فرد توسط خود شخص مي شود پس چگونه است كه مي گويند قسمت فردي اين گونه بوده و چگونه است كه گفته مي شود در شب قدر آينده ي فرد در طول سال تعيين مي شود در حالي كه هر فرد اختيار دارد؟؟؟ ✅ پاسخ : 👇👇👇👇 (قسمت اول) قسمت يا سرنوشت همان چيزي است كه در معارف ديني به آن تقدير گفته مي شود و در مباحث قضا و قدر بدان پرداخته مي شود ؛ اما در مورد اين تقدير يا سرنوشت انسان ها ، دو تفسير متفاوت وجود دارد: تفسير نخست مي گويد: سرنوشت هر كس از روز نخست، بدون اطلاع و حضور او، از طرف خداوند تعيين شده ، بنابراين هر كس با سرنوشت معيّني از مادر متولد مي شود كه قابل دگرگوني نيست هر انساني نصيب و قسمتي دارد كه ناچار بايد به آن برسد. چه بخواهد و چه نخواهد و كوشش هاي او براي تغيير سرنوشت بيهوده است. بنابراين تفسير،‌ بديهي است كه انسان موجودي مجبور و بي اختيار است. بررسي منابع اسلامي نشان مي دهد اين تفسير مورد تأييد اسلام نيست . قبول و پذيرش آن، تمام مفاهيم مسلّم اسلامي از قبيل:‌ تكليف، جهاد، سعي و كوشش و استقامت و غيره را به هم مي ريزد. استاد مطهري مي گويد: "اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌ انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتي وجود ندارد و نمي تواند وجود داشته باشد".(1) قضا و قدر و سرنوشت به معناي صحيح، آن است كه بدانيم قضا در اصل به معناي حكم، و قدر به معناي اندازه گيري است كه به قضا و قدر تكويني و تشريعي تقسيم مي شود ؛ منظور از قضا و قدر تكويني اين است كه هر چيزي و هر حادثه و پديده و هر موجودي در عالم،‌ علتي دارد و اندازه اي، نه چيزي بدون علت به وجود مي آيد و نه بدون اندازه گيري معيّن؛ مثلاً سنگي پرتاب مي كنيم و شيشه اي مي شكند، شكستن شيشه يك حادثه است كه حتماً علتي دارد. اين كه مي گوييم داراي علت است،‌ قضاي تكويني است. نيز مسلّما ميزان شكستگي و اندازه و حدود آن، به كوچكي و بزرگي سنگ و قوت و فشار دست و نزديكي و دوري فاصله و وزش و عدم وزش باد و مانند اين ها بستگي دارد. اين ارتباط حادثه فوق با چگونگي علت آن، همان قدر تكويني مي باشد ؛ پس يك معناي قضا و قدر،‌ به رسميت شناختن قانون علت و نظام خاص علت و معلول است. اما قضا و قدر تشريعي به معناي فرمان الهي در تعيين وظايف فردي و اجتماعي انسان ها و مقدار و حدود اين وظايف است؛ مثلاً مي گوييم نماز واجب است (اين قضاي تشريعي است) سپس مي گوييم. مقدار نماز در هر شبانه روز هفده ركعت است. (اين يك قدر الهي است).(2) طبق قضا و قدر تكويني، سلسله نظام علت و معلول به خداوند منتهي مي شود، ولي اين موضوع هيچ گونه مخالفتي با آزادي اراده و اختيار انسان ندارد. اعمال انسان، هم مستند به خود او است و هم مستند به خدا، اما استناد آن به خود او به دليل اين است كه با آزادي اراده، آن را انجام مي دهد. اما استناد آن به خدا به دليل اين است كه هستي انسان و تمام نيروهاي او و حتي آزادي اراده او از ناحيه خالق جهان آفرينش است و علل و اسبابي كه شرط تحقق يك عمل مي باشد از اوست. در قرآن آيات زيادي وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: "ليس للانسان الا ما سعي؛ براي انسان چيزي جز حاصل سعي او نيست".(3) و مانند آيه: " ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم؛ خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي دهد مگر خودشان آن را تغيير دهند".(4) إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكادُ أُخْفيها لِتُجْزى كُلُّ نَفْسٍ بِما تَسْعى ؛ رستاخيز خواهد آمد! مىخواهم آن را پنهان كنم، تا هر كس در برابر سعى و كوشش خود، جزا داده شود! (5) « كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَ«ٌ (آرى) هر كس در گرو اعمال خويش است(6) در احاديث اسلامي نيز بر اين نكته تأكيد شده است. در روايتي نقل شده كه اميرالمؤمنين(ع) از كنار ديوار شكسته و كجي برخاست. پرسيدند: از قضاي الهي فرار مي كني؟ فرمود: از قضاي الهي به قدر او پناه مي برم.(7) " . اين فرمايش حضرت يعني آن كه هرچند تا قانون عليت كه منتهي به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلي داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. البته ديوار عقل و شعور ندارد . بدون اعلام قبلي سقوط مي كند. اما من مي توانم به قدر الهي پناه ببرم؛ يعني با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيري كنم كه اگر ديوار سقوط
🚸مدارس مذهبی، کمپ‌های ⛔️ 🎓 سالیان سال است، آغاز 🍂🍁 با گره خورده و هر یک تداعی‌گر دیگری است. به این مناسبت مسئله انجمن‌حجتیه در کشور را بررسی می‌کنیم.📌 🎤اگرچه در مورد این موضوع کم و بیش صحبت شده اما این بار از نگاه که از کودکی در این فضا رشد یافته و هم‌اکنون نیز در مدارسی با حضور مشغول به تدریس است، به آن می‌پردازیم. البته این معلم مطلع و فعال، به دلیل مسائل شخصی و برخی موانع اجتماعی در محیط کار، از درج مشخصات شخصی خودداری کرده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید، اختصاصی روشنا با یکی از معلمان و پرورش‌یافتگان در محیطی با تفکرات انجمن‌حجتیه است:👇 ❓ظاهراً انجمن‌حجتیه سال‌هاست اعلام شده، اما همچنان ردپای فعالیت‌هایش به چشم می‌خورد، نظر شما در این زمینه چیست؟ این فعالیت‌ها در چه حوزه‌ای بیشتر است؟ 👤بله، انجمن همچنان فعالیت دارد و فعالیت‌ها به این صورت است که مثلاً می‌گذارند و از بچه‌ها در سنین مختلف، تست‌هایی می‌گیرند و بنابر نتیجه می‌گویند در چه کلاس‌ها و جلسات قرآنی شرکت کنند. این جلسات قرآنی و اعتقادی با چارچوب مشخصی پیش می‌رود و در روان‌خوانی یا ترجمه قرآن خلاصه نمی‌شود. به جز جلساتشان که از قدیم بوده و هست، مدرسه هم دارند، چون وقتی از بچگی روی افراد کار کنند، در بزرگسالی طوری می‌شوند که انجمن می‌خواهد. پس بعد از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه، باز هم جلساتشان ادامه‌ دارد. ❓همانطور که فرمودید به جز جلسات مختلف، در مدارس -یعنی در حوزه آموزش و پرورش- هم فعالیت دارند، شما با توجه به شغلتان (معلمی) در این‌باره چه می‌دانید؟ 👤در این زمینه معمولاً فردی کار می‌کنند؛ یعنی اگر به مدرسه خاصی بروید و بگویید آیا کار انجمنی انجام می‌دهید؟ می‌گویند نه. اما در یکسری مدارس خاص، بالأخره یک نفر هم شده، اهداف انجمن را پیش می‌برد که البته همین یک نفر خیلی قوی است. به عنوان مثال، معلم را به صورت قراردادی جذب می‌کنند و اصلاً اسم و رسمش را به گزینش نمی‌فرستند. موارد زیادی وجود دارد (مثلاً برای درس دینی و...) که معلم انجمنی به راحتی تدریس می‌کند و اسمش هم در جایی ثبت نیست. در مدارس بسیار ماهرانه عمل می‌کنند به گونه‌ای که خانواده‌های -که بدون هیچ گرایش انجمنی- در مدرسه مذهبی ثبت نام کرده‌اند، وقتی تحصیلات ابتدایی‌شان تمام شد، به خاطر گرایش‌هایی که معلم در آن‌ها ایجاد کرده به جلسات انجمن می‌روند. خانواده هم فکر می‌کند یک جلسه مذهبی است. هم که زیادی می‌تواند داشته باشد، پنج‌شنبه‌ها، محرم، تاسوعا، عاشورا، میلادها و شهادت‌ها جلسه دارند. حتی روزهای عادی هم کلاس می‌گذارند. پدر و مادرها هم می‌گویند است دیگر، چرا نرود؟ برود یک چیزی یاد بگیرد. البته از نظر مذهبی خیلی خوب کار می‌کنند، اما را هم به سمت خود تغییر می‌دهند. یک وقت می‌بینیم بچه‌ای با توانایی بالا در فن بیان و اطلاعات زیاد در مورد شئونات شیعی، فعال انجمنی شده‌است. انجمن‌حجتیه، قوی کار می‌کند حتی اگر گزینش صلاحیت معلم انجمنی، نیاز به بررسی داشته باشد، کاملاً می‌دانند چطور قبول شوند، چون هر سؤالی بپرسند، بلدند. از آن طرف، چیزهای دیگری هم بلدند که رو نمی‌کنند و به وقتش، آن‌هایی که نیتشان است، خود را نشان می‌دهند. البته بعضی‌هایشان آن اول از بزرگان بودند که با نیت مبارزه با ، انجمن را راه انداختند، اما حالا در مدارس نیروهایی به عنوان معلم می‌فرستند که با تأثیرگذاری تدریجی، بچه‌ها را جذب کنند. منبع:فرق و ادیان ادامه دارد..
م.گوهری: 🙁 🚿 😒 🚿 😕 🔹حکم سهل انگاری در انجام غسل های واجب🔹 ❓سوال: 💁♂کسی که در اثر ندانستن مساله یا اهمال و سستی، غسل های واجب خود را انجام نداده، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ ❇️ پاسخ: 🌀 آیت الله خامنه ای: اگر در انجام غسلی اهمال و سستی نموده، باید نمازها و روزه هایش را قضا کند و روزه اش علاوه بر آن، کفاره هم دارد. همچنین اگر در اثر ندانستن مساله، غسل نکرده، باید نمازهایش را قضا نماید و در صورتی که در یاد گرفتن مساله کوتاهی نکرده باشد، روزه هایش فقط قضا دارد، و گرنه بنابر احتیاط واجب، کفاره هم دارد. کسی که اصلا نمی دانسته جنابت چیست و جنب کیست، روزه هایش صحیح است. [1] 🌀 آیت الله مکارم: باید نمازها و روزه های خود را اعاده کند و بنابر احتیاط واجب، کفاره روزه ها را نیز بپردازد، و اگر نتوانست، هر چند «مُد» که می تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند، باید هشتاد و یک روز روزه بگیرد و اگر نتواند، هر چند روز که می تواند به جا آورد و اگر نتواند، استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید «استغفرالله» کافی است و واجب نیست بعدا که قدرت پیدا کرد، کفاره بدهد. [2] 🌀 آیت الله سیستانی: نمازها باطل است ❌ و روزه اگر غسل جنابت یا حیض یا نفاس را عمدا انجام نداده، باطل است؛ ولی اگر جاهل بوده، باطل نیست. [3] 🌀 آیت الله صافی: باید قضا نماید و نسبت به روزه، کفاره هم به گردن او می آید. [4] 🌀 آیت الله سبحانی: باید نماز و روزه اش را قضا نماید و نسبت به روزه، در صورتی که جاهل مقصر بوده کفاره هم به گردن او می آید. [5] 🌀 آیت لله بهجت: هر غسلی که کرده باشید، هر چند غسل مستحبی، چون قصد وظیفه داشته اید، ممکن است کفایت از غسل جنابت نموده باشد؛ ولی نماز و روزه هایی که یقین دارید بدون هیچ غسلی در حال جنابت به جا آورده اید، باید قضا کنید و کفاره روزه ها را اگر جاهل قاصر بوده و به سوال توجه نداشته اید، ادا کنید، و گرنه کفاره واجب نیست؛ هر چند احوط (احتیاط مستحب) در به جا آوردن آن است. [6]. ----------------- ☘ پی نوشت: [1]. خامنه ای: استفتا. [2]. مکارم، توضیح المسائل، با استفاده از م 1402 و استفتا. [3]. سیستانی: استفتا. [4]. صافی: استفتا. [5]. سبحانی،‌استفتائات، ج1، س 154. [6]. بهجت، استفتائات، ج1، س 763 و استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
آثار گناه در زندگی انسان 😱مانع اجابت دعا امام باقر فرمودند:همانا بنده از خدا حاجتی میخواهد(چون شرایط دعا را موجود میبیند)اقتضا دارد زود یا دیر بر آورده شود،سپس ان بنده گناهی مرتکب ميشود و خدای متعال به فرشته میفرماید:حاجتش را روا مکن و او را از آن محروم دار،زیرا در معرض خشم من در آمد و سزاوار محرومیت من گشت.
✅ بزنم به تخته یعنی چی؟؟؟!!!! 👈چرا میگیم "بزنم به تخته"،👉 نمی گوییم "ماشاءالله" 💠یکی از دوستان نقل میکرد که یک روز با یکی از دوستان انگلیسی خود چت میکردم بهش گفتم: کار تو خیلی عالی بود. بهم گفت: بزنم به تخته 💠سپس گفت: شما مسلمونها حتما به جای این اصطلاح چیزی دارید من گفتم: ماهم همین را استفاده میکنیم 💠رفیقم خیلی تعجب کرد وگفت: عجب...!! 💠بهش گفتم چه چیز عحیبی بود؟! اون گفت: ما منظورمان از تخته همان تخته صلیب است که شر خون آشامان و پلیدی را از ما دور میکند...!! 💠تازه فهمیدم که سالهاست که ما به صلیب پناه میبریم از چشم شور 💠ما نادانسته بجای اینکه با گفتن: ماشاءالله ٬ به خداوند پناه ببریم به چوب وتخته صلیب پناه میبردیم.!😳 💠ای کاش اصل هرکلمه را قبل از اینکه به زبان بیاوریم بشناسیم. 💠تا بحال اگر نادانسته میگفتیم اشکالی نداره چون نمیدونستیم. اما از این به بعد این کلمه را بکار نبریم. چون ما مسلمانیم.
1⃣حضرت رسول اکرم(ص) : 《يا فاطِمَةُ(س)! كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلاّ عَينٌ بَكَت عَلى مُصابِ الحُسَينِ(ع)》 🔹 📜اى فاطمه(س)! همه چشمها در روز قيامت گريان است، جز چشمى كه بر مصيبتهاى حسين(ع) بگريد. 📚منبع : بحار الأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۹۳ 2⃣امام صادق(علیه السلام) : 《مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبهِ الحُسین(ع) حُرِّمَت جَسَدَهُ علی النار و وَجَبَت لَهُ الجَنَّه》 🔹 📜هرکس در مصیبت امام حسین(ع) بگرید یا بگریاند و یا خود را به حالت گریه بزند؛ جسدش بر آتش حرام شده و بهشت بر او واجب می گردد. 📚منبع : امالی شیخ مفید، ص۱۰۳ 3⃣امام حسین(علیه السلام) : 《مَنْ دَمَعَتَا عَینَاهُ فِینَا دَمْعَهً، أَوْ قَطَرَتْ عَینَاهُ فِینَا قَطْرَهً، أَثْوَاهُ اللَّهُ الْجَنَّهَ》 🔹 📜هر که چشمانش برای ما پر اشک شود و یا یک قطره اشک برای ما بریزد. خداوند او را در بهشت جای خواهد داد. 📚منبع : ينابيع المودة قندوزی، جلد۲،ص ۱۱۷ 4⃣امام صادق(عليه‌السّلام) : 《 كلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكاءِ مَكرُوهٌ سِوَي الْجَزَعُ وَ الْبُكاءُ عَلَي الحُسَينِ》 🔹 📜هر ناليدن و گريه ای مكروه است، مگر ناله و گريه بر امام حسين(ع). 📚منبع : بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۳۱۳ 5⃣امام رضا(علیه السلام) : 《يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع).. إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع) حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً》 🔹 📜ای پسر شبيب! اگر براي چيزی گريه ات گرفت، برای حسين بن علی(ع) گريه كن! اگر براي حسين(ع) گريه كردی آنقدر كه اشكهايت بر گونه ات جاری شد، خداوند تمام گناهانی كه مرتكب شده ای، كوچك يا بزرگ، كم يا زياد، را می آمرزد. 📚منبع : وسائل الشيعة حرّ عاملی، ج۱۳، ص۵۰۳ 6⃣امام صادق (علیه السلام) : 《مَن ذَكَرنا أو ذُكرنا عندَه فخَرَجَ مِن عَينَه دَمعٌ مِثل جَناح بَعوضة غَفَرَ اللهُ لَه ذُنوبَه وَلَو كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ》 🔹 📜هيچ كس نيست كه ما را ياد كند، يا نزد او از ما ياد شود و از چشمانش هر چند به اندازه بال مگسی اشك آيد، مگر آنكه خداوند تمام گناهانش را ببخشد هر چند که گناهانش به اندازه کف دریاها باشد. 📚منبع : قرب الإسناد حمیری، ص۲۶ 7⃣امام حسين(عليه‌السّلام) : 《مَنْ دَمِعَتْ عَيناهُ فينا قَطْرَةً بَوَّاءهُ اللّهُ عَزَّوَجَلّ الجَنَّةَ》 🔹 📜چشمان هر كس كه در مصيبت‌های ما قطره ای اشك بريزد، خداوند او را در بهشت جای می دهد. 📚منبع : احقاق الحق شوشتری، ج۵، ص۵۲۳ 8⃣امام باقر(عليه السلام) : 《ما مِنْ رَجُلٍ ذكرَنا اَوْ ذُكرْنا عِنْدَهُ يخْرُجُ مِنْ عَينَيهِ ماءٌ ولَوْ مِثْلَ جَناحِ الْبَعوضَةِ اِلاّ بَنَي اللّهُ لَهُ بَيتاً في الْجَنَّةِ وَ جَعَلَ ذلِك الدَّمْعَ حِجاباً بَينَهُ وَ بَينَ النّارِ》 🔹 📜هيچ كس نيست كه ما را ياد كند، يا نزد او از ما ياد شود و از چشمانش هر چند به اندازه بال پشه‌اي اشك آيد، مگر آنكه خداوند برايش در بهشت، خانه اي بنا كند و آن اشك را حجاب ميان او و آتش دوزخ قرار دهد. 📚منبع : الغدير علامه امینی، ج۲، ص۲۰۲ 9⃣امام رضا(عليه السلام) : 《فَعَلَي مِثلِ الحُسَين فَليبك الباكون فَإِنَّ البُكاءَ عَليهِ يحُطُّ الذُّنُوب العِظامِ》 🔹 📜گريه كنندگان بايد بر كسي همچون حسين(ع) گريه كنند، چرا كه گريستن برای او، گناهان بزرگ را فرو می ريزد. 📚منبع : بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۴ 🔟امام حسین(علیه السلام) : 《أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى》 🔹 📜من كشته ی اشكم! هيچ مؤمنی مرا ياد نمی كند، مگر آن كه اشك از چشمانش جاری می شود. 📚منبع : امالی شیخ صدوق، ص۱۳۷