eitaa logo
مهذبین
108 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
77 فایل
کانالی جهت خودسازی روح وجسم هدف مادراین کانال ارائه سبک زندگی اسلامی درهردوعرصه روحی وجسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
۸۶ ❣امیر المومنین_ علیه السلام_می فرماید: ✨رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلاَمِ. وَرُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلاَمِ.✨ 💠رأى و تدبير پير نزد من بهتر از چالاكى جوان است. ⚜ «جَلَد» به معناى چابكى و نيرومندى ⚜«غلام» در اينجا به معناى جوان ⚜ «مشهد» به معناى ميدان جنگ است. ✍ بديهى است براى پيروزى در نبرد با دشمن در درجه نخست نقشه هاى صحيح لازم است و در درجه بعد دلاورى و چالاكى جنگجويان و به يقين تا نقشه صحيحى نباشد دلاورى ها به نتيجه اى نمى رسد، 🔹مردان بزرگسالى كه سال ها ميدان هاى نبرد را ديده اند و تجربه ها آموخته اند بر اساس آن تجربه ها قادر به تنظيم برنامه صحيح هستند در حالى كه جوانان، چنين توانى را ندارند; 🔹 ولى به عكس پيران، داراى قدرت و توانايى جسمى كافى و دلاورى و چالاكى هستند، گرچه هر يك امتيازى دارند; ولى پايه اصلى را رأى و تدبير پيران تشكيل مى دهد. ✔️ اين گفتار حكيمانه در ضمن به جوانانى كه نسبت به پيران بى اعتنا هستند و خود را كانون همه چيز و پيران را خارج از گردونه اجتماع مى پندارند هشدار مى دهد كه به بزرگسالان احترام بگذاريد و خود را از تجارب آنها بی نیاز ندانید. ═══✙❆♡❆✙═══ ═══✙❆♡❆✙═══
❣ ✅امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی كودك به سن سه سالگی رسید، به او بگویید هفت بار«لا اله الا الله»بگوید. پس،او را آزاد بگذار تا هفت ماه و ۲۰ روز بگذرد.آنگاه هفت بار بگوید:صل علی محمد و آل محمد و در پنج سالگی، دست راست و چپش را به او یاد بده.پس از آن،او را با قبله آشنا کن و به او بگو:به سمت قبله سجده کند. در سن شش سالگی، ركوع، سجده و دیگر اجزای نماز را به او آموزش دهید. وقتی هفت ساله شد،شستن دست و صورت و تمرین نماز و پس از آن،آموزش نماز و وضو و مراقبت بر ادای آن را به او بیاموز. وقتی والدین،وضو و نماز را به فرزندان آموختند،خداوند آنان را می آمرزد. 📚 وسائل الشيعه،ج۱۵،ص۱۹۳ 📚
⚜☘⚜☘⚜⚜☘⚜☘☘⚜☘ دائم با وضو بودن و این همه خاصیت!!!! پیامبر(ص) : مرگ با وضو شهادت است. ✔️رزق و روزیت فراوان می گردد از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند : کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد... ✔️امام صادق (علیه السلام) فرمودند : كسى كه وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک كند، یك حسنه براى او نوشته مى شود و كسى كه وضو بگیرد و صبر كند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود... ✔️ عمرت زیاد می شود رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید.... ✔️خواب با وضو، عبادت است رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود.... ✔️مرگ با وضو، شهادت است رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود... ✔️در قیامت نورانی می شوی پیامبر خدا می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه‌ ی امّت‌ها در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی‌های نورانی‌ دارند... 📌منابع : مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج1 ص356 بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت2، باب5 بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت3، باب5 وسایل الشیعه: ج1، ص 297 ثواب الاعمال، شیخ صدوق ⚜☘⚜☘⚜⚜☘⚜☘☘⚜☘
حکم تریاک کشیدن فرد روزه دارد زمانیکه نتونه تحمل کنه چیه؟ اشخاص معتاد که ترک برای آن ها محال یا بسیار سخت است، واجب است روزه بگیرند و با فرض اضطرار در کشیدن تریاک، تکلیف آن ها این است که از مفطرات غیر از کشیدن تریاک، امساک کنند و آن را هم به مقدار ضرورت اکتفا کنند (حضرت امام و آیت الله گلپایگانی). صِرف آن مجوز براى ترک روزه نیست، ولى اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن همراه با مشقّت زیاد باشد، هر وقت به حرج افتاد مى تواند افطار نماید ولى تا در حرج واقع نشده، نباید روزه را باطل کند و در هر صورت قضاى روزه هاى ماه رمضان که فوت مى شود، واجب است.(رهبر معظم انقلاب)  استفاده از انها اگر به وسیله تزریق باشد موجب بطلان نیست. (آیت الله سیستانی) همگان قدرت ترک آن را لااقل در طول روزهای ماه رمضان دارند و این ماه مبارک، فرصت مناسبی برای ترک آن است(آیت الله مکارم)  باید روزه بگیرند در صورتی که در حرج شدید قرار بگیرند به همان مقداری که از این حالت خارج شوند استفاده نمایند در بقیه روز ازبقیه ی مفطرات وهمین مورد بنابر احتیاط واجب اجتناب نمایند وروزه اش را ادامه دهد وبعد از ماه مبارک در فرصت مناسب در صورت امکان بنابر احتیاط واجب قضاء نمایند واگر قضاء اصلاً ممکن نباشد به همین جهت برای هر روز بنابر احتیاط واجب 750گرم طعام به فقیر بدهد.(آیت الله وحید)  اعتیاد عذر شرعی محسوب نمی شود. (باید روزه را بگیرند و اگر در اثتای روز ضعفی که عادتا قابل تحمل نیست عارض شود می توانند روزه شان را افطار کنند(آیت الله نوری همدانی)  اگر شخص معتاد به چیزی اعتیاد دارد و نمی تواند ترک کند بنابر احتیاط روزه بگیرد و اگر بعدا امکان داشت بدون استعمال این مواد روزه بگیرد یک بار دیگر روزه بگیرد و اگر تا ماه رمضان بعد مشقت شدید داشت با ترک این مواد روزه بگیرد برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهید.(آیت الله شبیری زنجانی) اگر مواد مخدر خوردنی است و امکان ترک نیز وجود ندارد، باید بعدا قضای آن را به جا آورد.(آیت الله صافی گلپایگانی) ☘🌺☘🌺☘🌺☘ ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
🌴 ✨برخی حکمتهای افطار با : 1⃣خرما یک ومعجونی از مواد معدنی وویتامین ها پروتئین های ترمیم کننده بافت بدن ودرصد کمی چربی و... است. 2⃣ مواد قندی موجود درخرما زود هضم ( زمان هضم 10تا 20 دقیقه) میباشد درحالی که هضم وجذب چربیها 3 ساعت بطول میانجامد وبه دلیل جذب بالای مواد موجود درخرماست که فرد با خوردن خرما احساس خستگی نمیکند برعکس غذاهای سنگین که بعداز خوردن فرد احساس کسالت میکند . 3⃣ مواد قندی موجود درخرما تمام انرژی مورد نیاز بدن را بدون نیاز به پرخوری تامین میکند . 4⃣برای هضم غذای اصلی بدن نیاز به انرژی دارد، وخوردن خرما درابتدا این انرژی را برای هضم غذافراهم میسازد. 5⃣خرما موجب تقویت قلب، کبد ،استخوان وخون میشود . ⚠️ این درحالی است که پرخوری در ابتدا و خوردن یک‌باره غذاهای سنگین موجب شوک سیستم اندام های گوارشی است که خطرناک میباشد وخطر خود را با افزایش میل به خواب بعد افطار نشان میدهد. 🔰 اندیشکده سبک زندگی اسلامی
🔵 رد مظالم (2) ⏹ موارد «رد مظالم» 1- مال پیدا شده (لُقَطَة) که صاحب آن را نمی‌شناسد و از پیدا شدنش مأیوس است. 2- مالی که قرض کرده و طلبکار را فراموش کرده یا به او دسترسی ندارد. 3- آن‌چه انسان در بین اموال خود می‌یابد و یقین دارد که مِلک خودش نیست. 4- مالی را که شخصی غصب کرده و صاحب آن را پیدا نمی‌کند. 5- شخصی در خدمت «ظَلَمة» بوده و به دستور او اموالی را از مردم گرفته است، ولی صاحبان آن‌ها را پیدا نمی‌کند. 6- زرگری که می‌داند خرده‌های طلا و نقره بجا مانده در محل کار، مال مردم است و صاحبان آن‌ها راضی نیستند، ولی آن‌ها را نمی‌شناسد، و هم‌چنین است همه ارباب حرفه‌ها که مقداری از مال، نزد آنان می‌ماند و دارای ارزش می‌باشد و صاحبان آن را نمی‌شناسند. در این مورد اگر در ابتدای قرار داد، شرط عفو کنند، دیگر نیاز به رد مظالم نیست. 7- مالی‌که از مراجعه‌کنندگان یا میهمانان در محل کار یا منزل و...، جا مانده است و مالکش معلوم نیست. ⏹ واجب‌النفقه انسان نمی‌توان رد مظالم را به اشخاص واجب‌النفقه (مانند زوجه، فرزندان و پدر و مادر) خود بپردازد؛ زیرا لازم است رد مظالم به افراد فقیر پرداخت شود و از آن‌جا که نفقه افراد ذکر شده بر انسان واجب است، آن‌ها دیگر فقیر نخواهند بود حجت الاسلام سید جعفر ربانی
✅ شبهه👇👇👇 مذهب,دین,پوشش,جزشخصیترین مسایل انسانهاهستندوماحق نداریم راجب به آنها اظهار نظربکنیم. دین ومذهب مثل خانه,ماشین...درتملک انسان می باشد. ونمیتواندملاک بدی یاخوبی کسی می باشد. ✅ واما پاسخ شبهه👇👇 🔰 اولا اینکه دین یک سری قوانین شخصی و فردی دارد و بُعد دیگرش قوانین اجتماعی و مدنی است 🔰 دوم اینکه کدام دین و کجای دین گفته شده که دین در تملک انسان است؟؟!!!! ⁉️ اتفاقا دین و قوانین آن حاکم برانسانها میباشد و تمام انسانها باید تابع دین باشند. از این جهت که دین را الهی میدانیم پس مخالفت بادین را راه شیطانی میدانیم درنتیجه میشود دینداری را معیار و ترازوی خوبی و تبعیت از خدا دانست و هرکس به هر مقدار که تبعیت از دین نکند به همان مقدار انحراف او را میتوان مدعی شد. ضمن اینکه خداوند ملاک خوب بودن و بد بودن انسانها را تعیین فرموده اند انّ اَکرمکُم عِندالله اَتقیکم کسی نزد خداوند خوب و گرامی است که تقوای خداوند را پیشه کند پس ملاک خوبی و بدی را با تبعیت از خداوند ویا شیطان میتوان تشخیص داد.
آیت الله فاطمی نیا : هرکس متحول شده ودر کارهایش تجدیدنظرکند ،شعاع نوری ازطرف اهل بیت (ع) برایش می فرستند ودستش را میگیرند بله هرکس سعی کند رذیلتی رااز خود دورکرده وفضیلتی راجایگزین آن نماید حتما خداکمک خواهد کرد. آن تنصروالله ینصرکم ویثبت اقدامکم
همزمان با برگزاری همایش گلریزان ستاد دیه صورت گرفت؛ کمک ۴ میلیارد ریالی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند همزمان با برگزاری سی‌ویکمین همایش گلریزان، ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ «۴ میلیارد ریال» به این امر خداپسندانه اختصاص دادند. جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.
🌙 فرصتی که شاید دیگر پیدا نشود رهبرانقلاب: رمضان، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خدای متعال را در این ماه بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار میدهد. لذا در یک روایت وارد شده است که اگر کسی در ماه رمضان نتواند به مغفرت و رحمت الهی دست پیدا کند، پس کِی چنین توفیقی نصیب او خواهد شد؟ ۱۳۸۴/۰۷/۲۹ 🌟در سحرگاه ایام ماه مبارک رمضان، یک نکته‌ی اخلاقی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حساب منتشر خواهد شد.
💫 ذکر خدا راهنماست! ‌‌ 🔻رهبرانقلاب: شما ذکر خدا بگویید، خدای متعال هم بر شما صلوات میفرستد، به شما درود میگوید؛ هم خود ذات اقدس الهی، هم ملائکه‌ی او به شما مؤمنین درود میگویند. ‌‌ 🔹و بدانیم که ذکر خدا، یاد خدا راهنما است، راه‌گشا است، دست‌گیر است، میتواند ما را قادر بر گره‌گشایی کند؛ گره زیاد داریم و دست قدرت و پنجه‌ی تواناییِ خود ما انسانها است که باید این گره‌ها را باز کند امّا این قدرت را، این توانایی را خدا به ما میدهد. ‌‌ 🔺ذکر خدا به ما کمک میکند که بتوانیم بن‌بست‌ها را باز کنیم و راه‌ها را بگشاییم. ۹۵/۰۲/۰۸ 🌟در سحرگاه ایام ماه مبارک رمضان، یک نکته‌ی اخلاقی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حساب منتشر خواهد شد.
✅متن شبهه: از سخنرانیهای سروش: "جابه جایی ماه های قمری؛ یک اشتباه تاریخی" چند سالی ست که با شروع ماه رمضان سوالات متعددی ذهنم رو مشغول می کنه و ......... (این متن به دلیل طولانی بودن قسمت به قسمت مطرح و پاسخ آن ذکر میشود) 🔆پاسخ شبهه: 🔮 سوال همیشه برام سوال بود که چرا از بین دوازده ماه قمری، ماه رمضان به عنوان ماه روزه داری انتخاب شده؟ آیا دلیل خاصی داشته؟ تقویم هجری قمری که ماههای اون در سالهای مختلف جابجا میشن و مثلا یکسال محرم در تابستون هست و چند سال دیگه در زمستون به چه دردی میخوره؟ و چراهای دیگر! 🔆 پاسخ اشکال این پراگراف این است که معیار را فصول سال شمسی قرار داده و چون ماههای قمری بر فصول تطبیق ندارد، پس حتما نادرست است ولی چنین نیست ، دو مبنا برای تقویم وجود دارد که به هم ارتباط ندارد از هم مجزا هستند  یکی تقویم شمسی و دیگر تقویم قمری ، این دو از هم جدا هستند هر کدام مبنای جداگانه ای دارند تقویم قمری بر اساس گردش ماه به دور زمین می باشد و تقویم شمسی بر اساس گردش زمین به دور خورشید(اگر چه این مطلب بعدا اثبات شد ولی درزمان قدیم نیز از جای قرار گرفتن خورشید درآسمان وعلائم دیگر محاسبه سال شمسی را می کردند)  سوره أنعام آیه 96 خداوند در قران در ایه 96 این مطلب را بیان نموده و آورده اند که  فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ  اوست كه شكافنده صبح است، و شب را براى آرامش و خورشيد و ماه را وسيله حساب قرار داده. اين اندازه گيرىِ آن تواناى داناست. در این آیه بیان می شود که هردو خورشید و ماه وسائل زمان قرار داده شده اند. مثلا در باره اجسام ما دو روش اندازه گیری داریم ، وزن و حجم ، با دو مبنای مختلف ،نمی شود کسی اشکال کند که چرا این شی وزنش فلان قدر است و حجمش فلان قدر و با هم تطابق ندارند ، خوب جوابش روشن است دو روش اندازه گیری هستند با منبای متفاوت بنا نیست با هم تطابق داشته باشند  همین طور است سال قمری و شمسی ، وقتی مبنای متفاوت دارند بنا نیست با هم تطبیق داشته باشند ،و کسی که بخواهد اینها بر هم تطبیق دهد کار غیر علمی است  مثال دیگر در خود سال شمسی یا قمری ما دو نوع محاسبه داریم ، هفته و ماه  این دو یکی مبنایشان سی روز و دیگری مبنایش هفت روز و دیگری در حدود سی روز است ، نمی شود اشکال کرد که چرا شنبه همیشه سوم ماه نیست و در گردش است، خب مبنا متفاوت است و اگر کسی هفته از اول ماه حساب کند وقتی آخر ماه دو روز اضافه آورد بگوید هفته آخر ماه نه روز است ، این حرف چقدر غیر علمی و مضحک است  همین طور است تطبیق ماه قمری و شمسی بر هم  🔮 سوال بیشترین استفاده تقویم ها در تمدنهای قدیمی مثل ایران و مصر برای کشاورزی بوده که مثلا بدونن چه موقع شروع کاشت محصولاتشون هست یا کی بارندگی ها یا طغیان رودها و … شروع میشه 🔆 پاسخ این مطلب بدون مدرک است واگر مدرک هم ارائه شود کلیت ندارد ، در بسیاری از اقوام ماه برای تشخیص اعمال واعیاد مذهبی هم بوده است  ماه قمری از زمان حضرت ابراهیم بوده و همین دوازده ماه بوده برای تشخیص امور مذهبی مذهبی  مثلا طبق بعضی از روایات حرام بودن جنگ در چهارماه حرام علاوه بر آيين ابراهيم در آيين يهود و مسيح و ساير آيين هاي آسماني نيز بوده است (1) 1. تاريخ اسلام، علي دواني، ص 39.  🔮 سوال این تقویم ها بر اساس گردش یکبار زمین به دور خورشید و به اصطلاح تقویم شمسی بودند و بنابراین در سالهای مختلف ماهها در طول سال جابجا نمی شدند. دقت کار منجمان هم اونقدر در این زمینه ها زیاد بود که پیش بینی تغییرات اندک در تقویم رو هم می کردن و جلوی خطاهای احتمالی گرفته می شد. 🔆پاسخ مگر آنوقت گردش زمین به دور خورشید اثبات شده بود ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! 🔮 سوال در ماههای مختلف 29 یا 30 روز میشه بنابراین در مجموع هر سال قمری 10 یا 11 روز از سال شمسی کمتره ( تفاوت بین 10 یا 11 روز هم در اینه که اون سال شمسی کبیسه باشه یا نه). این امر باعث میشه که مثلا بعد از 10 سال، تقویم قمری حدود 100 روز که تقریبا برابر با یک فصل سه ماهه میشه از تقویم شمسی عقب بیفته و اون ماههای تقویم قمری که مثلا 10 سال قبل در فصل بهار بودن به فصل زمستون منتقل بشن! اتفاقی که الان هم رخ میده! 🔆 پاسخ در پست اول خدمتتان عرض کردم که این ماههای قمری و شمسی دو مبنای جدای از هم دارند و مقایسه آنها با هم درست نیست ، وقتی مبنای ماه قمری فصول و خورشید نیست ، خوب هر صد روز یک فصل تغییر کند چه اشکال دارد ، وقتی مبنای هفته و ماه با هم متفاوت است خوب شنبه یک ماه اول و یک ماه پنجم و یک ماه سی ام ماه بیفتند چه اشکال دارد.  🔆ادامه مطلب در پست بعدی
هدایت شده از مهذبین
🔆بخش دوم ازپاسخ تقویم 🔮 سوال بعضی از محققین بر این عقیده اند که از اونجا که هر شب با مشاهده ماه در آسمان میشه حدس زد که چندمین روز از ماه هست این تقویم رایج شده تا حساب روزهای ماه راحتتر باشه چون شما هر روز با دیدن شکل خورشید نمی تونید بگید چندمین روز از اون ماهه اما شکل ماه در هر روز متفاوت از روزهای دیگه هست و با تقریب خوبی میشه حساب روزهای اون ماه رو بدون نوشتن داشت. خوب تا اینجا یک مزیت مهم استفاده از ماه در تقوم به جای خورشید دیده میشه اما هنوز عیب بزرگش که ثابت نبودن ماهها در سالهای مختلف هست پابرجاست. یعنی منجمهایی که در زمینه تقویم قمری فعالیت میکردن به عقلشون نمیرسید که این تقویم متغیر به درد کشاورزی یا سایر کارهایی که به فصول سال ارتباط دارند نمی خوره؟ 🔆 پاسخ همین مزیتی که در ماه قمری گفته شد ، ماه شمسی ندارد ، ماه شمسی هم مزیتی دارد که ماه قمری ندارد  نمی شود به سال شمسی اشکال گرفت که این سال خوب نیست چونبرای همه محاسبه آن آسان نیست ، هرکدام مزیتی دارد و استفاه ای که در جای خودش خوب است و دیگری ندارد شاید مزیت دیگرماه قمری این باشد که حالات مختلفی که بر انسان عارض می شود ( مانند سستی ، قوت ، شادی ، حزن و... ) مثلاً انسان در فصل بهار حالتهایی را دارد که در فصل تابستان ندارد و در زمستان از نظر حالات خود بگونه دیگر است و الخ...با توجه به این موضوع ضروری است در هر سال جا به جایی در زمان فصلی اعمال(روزه گرفتن،حج،و...) بوجود آید تا شخص بتواند در حالات مختلف جسمی و روحی تکالیف شرعی را انجام دهد . ( چرا که بهره و حظ معنوی در هر حالتی برای انسان با حالت دیگر فرق دارد  🔅در جای دیگر این شبهه آمده  (عربها هم اینو میدونستن و برای جلوگیری از این اتفاق راهکاری داشتن: هر از دو یا سه سال یک ماه اضافی در سال بعد در نظر میگرفتند که اسمش الان دیگه در تقویم قمری نیست: ماه نسی یاک ماه فراموش شده.) اما چرا عربها چنین کاری کردند  عرب ها ماه هاي قمري راملاك دوران سال خود قرار داده بودند و حج ّخانهء خدا در ماه ذي الحجّة واقع مي شد, همان طوري كه حضرت ابراهيم 7دهم ذي الحجة را براي اعمال حج قرارداده بود. آنان خواستند كه اين اعمال هميشه در فصل برداشت غلاّت و ميوه ها و هواي مطلوب يعني اوائل پاييز واقع شود, تا اين كه بر مسافران سخن نگذرد و انجام مناسك حجّ برايشان آسان باشد. از طرفي هر سال قمره ده روز به جلو مي آيد(1) در تفسير صافي و مجمع البيان , اين طور بيان كرده اند كه در مكه و اطراف آن كه جايگاه ابراهيم واسماعيل و فرزندان آنان بود و به مرور زمان طوائف و قبائل فراواني در آن مناطق زندگي مي كردند و جنگ وجدال هاي فراواني بين آنان واقع مي شد, بزرگان فرزندان اسماعيل (ع)چهار ماه از دوازده ماه سال را, ماه هاي حرام اعلام كردند كه در آن چهار ماه جنگ كردن حرام باشد. آن چهار ماه عبارت بود از: رجب و ذوالقعده و ذوالحجةو محرم . در اين چهار ماه جنگ و قتل و غارت ممنوع بود, اما گاهي درگيري و جنگ قبل از ماه حرام شروع مي شد وّف ادامه پيدا مي كرد و به ماه حرام مي رسيد و چون نمي خواستند جنگ را نيمه تمام بگذارند, بزرگي از آنان فرياد مي زدكه مثلاً ماه رجب كه ماه حرام است , آن را تأخير انداختم و امسال در اين ماه جنگ مي كنيم و در عوض سال ديگريك ماه حرام اضافه مي كنيم , تا جبران آن ماه حرام كه جنگ در آن واقع شده است بشود. قرآن اين رسم غلط را برانداخت و فرمود: همان چهار ماه حرام , در سال حرام است , و تأخير در ماه هاي حرام جائز نيست و باعث زيادهء كفر مي شود, و آن سنّت بد را از بين برد(2) پس اینکه در شبهه ادعا شده نیاز به لااقل مدرک دارد و همین طور نمی توان ادعایی بدون سند کرد 1.بحارالانوار, ج 58 ص 345 مروج الذهب , ج 2 ص 204 2. مجمع البيان , ج 5 ص 45 صافي ج 2 ص 341 
🔵 حقیقت روزه و روزه‌داری (1) 🔘 عارف بزرگ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) ⏹ در روایات آمده است: «غیبت، دروغ، نگاه (حرام) پی‌در پی، دشنام دادن و ظلم - کم باشد یا زیاد -، باعث باطل شدن روزه می‌شود، و روزه، فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست، هنگام روزه گوش، چشم، زبان و ... باید روزه بگیرند. دست و پایت را نگهدار و بسیار سکوت کن مگر از خیر. از جدال و آزار رساندن به دیگران خودداری کن و وقار روزه را داشته باش و وقتی روزه‌ای با زمانی که روزه نیستی باید با هم فرق داشته باشند.» ⏹ رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «آسان‌تر ین چیزی که خداوند در روزه بر روزه‌دار واجب نموده، خودداری از خوردنی و آشامیدنی است.» ⏹ هنگامی که انسان ماهیت روزه، درجات و فلسفه تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناه و حرامی، به خاطر قبول روزه‌اش خودداری کند ، و الا مسئول بوده و به خاطر اینکه اعضای بدنش روزه نگرفته‌اند، مجازات می‌شود، و ساقط شدن قضای روزه به این معنا نیست که انسان را در روز قیامت از مجازات نجات دهد. المراقبات
➕ حقیقت روزه و روزه‌داری (2) 🔵 امام خمینی (ره) 💠 مبادا در ماه مبارک رمضان، از شما غیبتی، تهمتی و خلاصه گناهی سر بزند و در محضر ربوبی، با نعم الهی و در مهمان سرای باری تعالی، آلوده به معاصی باشید! شما اقلا، به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان طوری که شکم خود را از خوردن و آشامیدن نگه می دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی باز دارید 💠 اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد، و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که از شما خواسته اند، محقق نشده است. 💠 تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضاء و جوارح خود باشید. توجه بکنید که به آداب ماه مبارک رمضان عمل کنید؛ فقط دعا خواندن نباشد، دعا به معنای واقعی اش باشد. 📗 برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره)
🔵 قرآن هم معراج مؤمن است 🔘 آیةالله‌العظمی جوادی آملی ⏹ باید مفسران توجه داشته باشند، قرآن مادامی که در محدوده تفسیر و گفتن و شنیدن و نوشتن و این‌هاست، ظرفیت علمی را تأمین می‌کند، اما وقتی به اعتقاد و باور و عمل صالح ظهور کرد مصباح‌الهدایه می‌شود. ⏹ از علم به تنهایی کاری ساخته نیست علم حداکثر مشکل خود عالِم را حل می‌کند، اما آن عمل صالح است که حقیقتاً نور است و جامعه را روشن می‌کند. ⏹ انسان می‌تواند با حشر با قرآ‌ن، عمل به قرآن، باور قرآن، از عربی مبین به علی حکیم عبور کند، لذا اگر می‌گویند نماز، معراج مؤمن است، قرآن هم معراج مؤمن است؛ هر عبادتی که انسان به عنوان قرب الی الله انجام می‌دهد این معراج است ⏹ بهشت رفتن هنر نیست، چون مجانین و کودکان نیز در صورت فوت به بهشت خواهند رفت، اما بهشت‌ساختن و بهشت را دیدن هنر است...
➕ برنامه تربیتی ماه رمضان (1) 🔵 بزرگترین روزه از حیث اجر و منزلت 💠 پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله): مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ إِيمَاناً وَ احْتِسَاباً وَ كَفَّ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ لِسَانَهُ عَنِ النَّاسِ قَبِلَ اللَّهُ صَوْمَهُ وَ غَفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ أَعْطَاهُ ثَوَابَ الصَّابِرِينَ. 💠 هر کس روزه ماه رمضان را در حال ایمان و رغبت بگیرد، و گوش و چشم و زبانش را از مردم حفظ کند، خداوند روزه اش را قبول می کند و گناه ما قبل و ما بعد او را می بخشد و ثواب صابرین را به او عطاء می کند. وسائل الشيعة ؛ ج10 ؛ ص164
هدایت شده از مهذبین
➕ برنامه‌های تربیتی ماه رمضان (2) 🔵 حکمت روزه گرفتن، مساوات بین فقیر و غنی 💠 امام صادق علیه السلام:إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْغَنِيَّ لَمْ يَكُنْ لِيَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَيَرْحَمَ الْفَقِيرَ لِأَنَّ الْغَنِيَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُسَوِّيَ بَيْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ يُذِيقَ الْغَنِيَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى الضَّعِيفِ وَ يَرْحَمَ الْجَائِع. 💠 خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن بین دارا و ندار، مساوات برقرار شود، زیرا دارا طعم گرسنگی را نمی چشد تا به فقیر رحم کند، چون شخص دارا هر زمان چیزی را بخواهد بر آن قدرت دارد، لذا خداوند اراده کرده تا بین مخلوقاتش تساوی برقرار کند و شخص دارا هم طعم گرسنگی و درد را بچشد تا بر ضعیف دل نرم شود و گرسنه را رحم کند. إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج1 ؛ ص4
هدایت شده از مهذبین
➕ برنامه‌های تربیتی ماه رمضان (3) 🔵 روزه در روزهای گرم ⏺ امام جعفر صادق(علیه السلام): مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ یَوْماً فِی شِدَّةِ الْحَرِّ فَأصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ ألْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَا أطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه. ⏺ کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را موکّل او می‌کند تا صورتش را نوازش دهند و وی را بشارت دهند. تا این که وقتی افطار کرد خداوند به او می‌گوید: چقدر خوش است بو و رائحه تو! ملائکه من! شاهد باشید که من قطعا او را آمرزیدم. «ثواب‌الاعمال، ص 113- اصول کافی، ج۴، ص64»
هدایت شده از مهذبین
➕ برنامه‌های تربیتی ماه رمضان (4) 🔵 مسح فرشتگان بر صورت روزه داران ⏹ امام جعفر صادق (علیه السلام): مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ یَوْماً فِی شِدَّةِ الْحَرِّ فَأصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ ألْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَا أطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه. ⏹ کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را موکّل او می‌کند تا صورتش را نوازش دهند و وی را بشارت دهند. تا این که وقتی افطار کرد خداوند به او می‌گوید: چقدر خوش است بو و رائحه تو! ملائکه من! شاهد باشید که من قطعا او را آمرزیدم. «ثواب‌الاعمال، ص 113- اصول کافی، ج۴، ص64»
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🌺استاد قرائتی: زمستان که میشه(به خاطر سرمای زیاد) لباس هاتون رو زیاد و ضخیم می کنید...... وقتی وضعیت اخلاقی جامعه ای بد شد این بار باید لباس "تقوی"و(حفظ کردن خود از گناه) رو بیشتر و ضخیم تر کرد...
💠 بیست نوع قلبی که در قرآن کریم ذکر شده است ⏹ القلب السليم: و آن قلبی است مخلص برای خدا { إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ } ⏹ القلب المنيب: وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خداست {مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ} ⏹ القلب المخبت: وآن قلبی است فروتن و آرام به ذکرخدا { فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ } ⏹ القلب الوجل: و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود { وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ } ⏹ القلب التقي: و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد. { ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ } ⏹ القلب المهدی: و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است .{ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ } ⏹ القلب المطمئن: وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد. { وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه } ⏹ القلب الحی: و آن قلب زنده ای است که از شنيدن داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد .{ إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ } 🔘 القلب المريض: و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق شده و مبتلا شده به فسق و فجور و شهوت های حرام . { فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ } 🔘 القلب الأعمى: وآن قلبی کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد . { وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ } 🔘 القلب اللاهی: وآن قلبی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست . { لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ } 🔘 القلب الآثم: و آن قلبی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند . { وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ } 🔘 القلب المتکبر: وآن قلب مغرور و متکبری است که از توحيد و طاعت خداوند رويگردان است، زورگو و جبار است به خاطر ظلم و طغيان. { قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ } 🔘 القلب الغليظ: و آن قلبی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده . {وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ } 🔘 القلب المختوم: و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند. { وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ } القلب القاسی: وآن قلبی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد { وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً } 🔘 القلب الغافل: وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد . { وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا } 🔘 الَقلب الأغلف: و آن قلبی است که پوشيده شده است { وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ } 🔘 القلب الزائغ: و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض ميکند. { فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ } 🔘 القلب المريب: و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است. { وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ } قلب شماازکدام نوع است؟
خدایاشکر: 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 اللَّهُمَّ قَوِّنِي فِيهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ وَ أَذِقْنِي فِيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وَ أَوْزِعْنِي فِيهِ لِأَدَاءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احْفَظْنِي فِيهِ بِحِفْظِكَ وَ سِتْرِكَ يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِين َ خدايا در اين ماه براى برپاداشتن امرت نيرومند ساز مرا، و شيرينى ذكرت را به من بچشان، و اداى شكرت را به من الهام فرما، و به نگهدارى و پوششت نگاهم بدار، اى بيناترين بينندگان التماس دعا 🙏 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸
هدایت شده از  جهاد تحول و تبیین
🔴شایعه: روستایی در عمان هست که ساکنان آن تنها سه ساعت و نیم روزه می گیرند! در حالی که مردم بیشتر کشورهای اسلامی از جمله ایران یکی از طولانی ترین روزهای سال را برای ایام ماه مبارک رمضان تجربه می کنند٬ مردم روستایی در سلطان نشین عمان٬ به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه شان٬ در ماه رمضان تنها به مدت سه ساعت و نیم روزه می گیرند. این روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا در منطقه نخل واقع در استان باطن در جنوب عمان و در فاصله 150 کیلومتری مسقط پایتخت این کشور قرار دارد و دسترسی به آن به سختی امکان پذیر است. هوای این روستا در تابستان معتدل و در زمستان بسیار سرد است و خورشید ساعت 11 صبح طلوع و در ساعت 14:30 غروب می کند و به این ترتیب طول روز فقط سه ساعت و نیم است. " ✅پاسخ شایعه: 1⃣ زمان روزه داری از فجر تا غروب خورشید و مرتبط با عرض جغرافیایی هر ناحیه است نه ارتفاع از سطح دریا و با توجه به موقعیت جغرافیایی عمان، طول روز سه و نیم ساعته در این کشور ممکن نیست! 2⃣ استقرار روستای "وکان" در مناطق کم ارتفاع و مجاور کوهستان، موجب شده آفتاب حدود سه ساعت رویت شود، اما تاثیری در زمان طلوع و غروب خورشید و مدت روزه داری در این منطقه ندارد! 3⃣ وزارت گردشگری عمان نیز این موضوع را تکذیب و وزارت اوقاف و امور دینی این کشور هم آن را محال اعلام کرده است. 4⃣ در رمضان امسال، مدت زمان روزه داری در این روستا و نواحی اطراف حدود پانزده ساعت می باشد.
هدایت شده از  جهاد تحول و تبیین
🔴شبهه: "حضرت رسول فرمودند هرکس نمازقضابرذمه اش داردقبل ازظهرجمعه اخره ماه رمضان دونمازه دورکعتی بخواند بعدازحمدیک آیه کرسی وپانزده مرتبه سوره کوثر؛؛چهارصدسال نمازقضاوبه روایتی ازحضرت علی (ع) فرمودند ششصد سال نمازقضار وکفایت می کند. بعدازنمازهم این دعاروبخوانید بسم الله الرحمن الرحیم یاسامع الصوت یاجامع الفوت یامحیی العظام بعدالموت ... " ✅پاسخ شبهه : 1⃣ این روایت در منابع معتبر روايي شيعه یافت نشد ! 2⃣ بر فرض وجود روایت ، مفاد آن با ساير روايات قطعي و معتبر در تعارض است ! 3⃣ روايات متعدد دلالت بر این دارد که قضای نمازی که فوت شده و از دست رفته، بايد همانگونه که از دست رفته باشد. اگر دو رکعت بود دو رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و ... 4⃣ لذا هيچ چيزي جز بجا آوردن نمازهاي قضا شده نمي تواند جايگزين آن گردد. 5⃣ این شبهه به منظور تخریب باورها و ادا نشدن تکالیف مکلفین تهیه و منتشر شده ، از انتشار مطالب پیش از اطمینان از صحت آنها خودداری کنیم .