eitaa logo
هیئت محبین الرقیه (س)
801 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
47 فایل
🔰هیئت فرهنگی و مذهبی #محبین‌الرقیه‌ (علیهاالسلام) 🔺استان خوزستان _ شهرستان #امیدیه 🔷⚪ مکان و زمان برگزاری جلسه هفتگی : 🌒 شب‌های جمعه _ مسجدامام‌خمینی (ره) 👤 ادمین @Khadem_313_Nookar
مشاهده در ایتا
دانلود
هیئت محبین الرقیه (س)
🔺 🌒 ⏰ زمان : پنجشنبه _ ساعت ۲۰:۳۰ 🕌 مکــان: شهرک شهیدمطهری(ره) _ مسجد حضرت (عج)«چاروسایی» 🚩 بیرق معظم محبین الرقیه(علیهاالسلام) 🚩 @mohebinalroghaye
🔷متن شماره ۲۰ 🔷خطابه ی دوم ❇ *خطابه مفصل حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد* در شرایطی که ابوبکر و عمر به همراه مهاجرین و انصار ، مجلس مهمی در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تشکیل داده بودند و مشغول قدرت نمایی در مقابل خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها بودند که در فاصله چند قدمی بود ، ناگهان درِ🚪 خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها بازشد و بانوی با عظمت اسلام در حالی که عده‌ای از زنان گرداگرد آن حضرت بودند وارد مسجد شده به سوی جمعیت پیش آمدند. 🔶 منظره بسیار عجیبی بود و مردم هم اختیار از کف داده بودند و فقط این را فهمیدند که راه باز کنند تا ببینند چه پیش می‌آید . دختر پیامبر *سر مبارک را با پوشش کامل پوشانده بود و لباس سراسری از روی لباس ها پوشیده بود* . از شدت غم و ناراحتیِ جسمی ، قامت حضرت راست نبود و لباس حضرت به زمین کشیده می شد و گاهی زیر پای حضرت می رفت . راه رفتن فاطمه سلام الله علیها شباهت تمامی به راه رفتن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داشت همه را به یاد آن حضرت می انداخت. 🔶اولین اقدام آن بود که *فوراً به این زنان و مردان پرده ای زده شد* و حضرت با زنان همراه در آن سوی پرده قرار گرفتن بر روی زمین نشستند . 📕📚📖 دلائل الامامه ص ۱۰۹_ ۱۲۹ / الاحتجاج ج ۱ ص ۱۳۱_ ۱۴۶ / الطرائف ص ۲۶۳_ ۲۶۶/ کشف الغمه ج ۲ ص ۱۰۵_ ۱۲۰ / شرح نهج البلاغه ج ۵ ص ۱۰۵ / الشافی فی الامامه ج ۴ ص ۶۹ _ ۷۸ شرح الاخبار ج ۳ ص ۳۴_ ۴۰ @mohebinalroghaye
ا🔉صوت شماره ( ۲۰ ) 📃 موضوع سخنرانی : هدیه معنوی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت زهرا (سلام الله علیها) 🗣 سخنران : استاد ارجمند احمدی @mohebinalroghaye
ما خاندانی هستیم که اگر به ظلم از ما چیزی را بگیرند باز پس نگیریم ، از این رو امیرالمومنین علی علیه السلام پس از تصدّی امر ، فلک را باز پس نگرفت... 📖📕📚 علل الشرایع ج۱ ص ۱۵۴ ، کشف الغمه ج۱ ص ۴۹۴ 🔷 امام رضا علیه السلام در جواب این سوال فرمودند : (( ما خاندانی هستیم که فقط خداوند از حقوقی که به ما ظلم شده است انتقام می‌گیرد . و ما ولیّ مومنان هستیم و برای آنها حکم می‌کنیم و حقوقشان را از ذهنمان می گیریم . ولی حقوق خود را از کسانی که به منظور کرده‌اند نمی‌گیریم)). 📚📕📖 علل الشرایع ج۱ ص ۱۵۴ ، کشف الغمه ج۱ ص ۴۹۴ در این دو روایت علت ترکیب فدک ، بی اعتنایی به مال دنیا بیان شده است و این دلیلی است بر اینکه هدف حضرت زهرا سلام الله علیها نبود ، بلکه مقصود مبارزه با ظلم و حکومت وقت بوده است ، (( ما اعتنایی نداریم و نمی گیریم ، اما در مقابل ظلم ایستادگی می کنیم)) . 🔷 محمد بن اسحاق می گوید : از امام باقر علیه السلام سوال کردم : امیرالمومنین علی علیه السلام وقتی به خلافت رسید ، نسبت به سهم خویشان پیامبر از خمس ، چه تصمیمی گرفت؟؟؟ حضرت فرمودند : آن را مثل خلیفه اول و دوم جز بیت المال قرارداد. عرض کردم : چرا ؟؟؟ در حالی که شما می‌گویید سهم (( *ذی القربی* )) برای خاندان پیامبر است . فرمود: به خدا قسم خاندان پیامبر چیزی نمی گویند مگر مطابق نظر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم . عرض ‌کردم چه چیزی مانع علی علیه السلام بود . فرمود: علی علیه السلام دوست نمی داشت (در رابطه با چیزی که سودش به خاندان خودش می رسید ) مردم بگویند : علی مخالفت ابوبکر و عمر نمود. 📖📕📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۶ ص ۲۳۱، انساب الاشراف ج۱ ص ۵۱۷ در این روایت علت عدم رجوع به سهم القربی از خمس جو حاکم بر زمان بود ، اگرچه امیرالمومنین علی علیه السلام در بعضی امور از مخالفت ابوبکر و عمر ابایی نداشت ، چنان که دستور به تساوی دریافت مسلمانان از بیت‌المال فرمود( 📖📙📚 خرائج ج۱ ص۱۸۶ ) و تبعیض‌های را که در این باره وجود داشت از میان برداشت .
شبهه شماره (۲۰) طرح شبهه: اگر فدک حق حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام بوده، چرا در زمان حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام برای باز پس گرفتن آن اقدامی نکردند ⁉️⁉️ پاسخ :آنچه برای حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها اهمیت داشت و هستی خود را به پای آن فدا کردند ، شریعت والای احمدی صلی الله علیه و آله و سلم بود که در مقام حفظ آن از هر چه هست می توان گذشت ؛ خلافت ، فدک و بالاتر از همه اینها جان و تن و هرچه در توان باشد . 🔶امیرالمومنین علی علیه السلام پس از شهادت همسر مظلومش نیز راه و روش دیگری اتخاذ نکرد و با مظلومیت خود و خاندانش روزگار گذرانید . هرگز علاقه به مال و مقام دنیا نشان نداد و اندیشه آخرت از فکر دنیا مشغول می داشت . همسر بزرگوارش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز چنین بود. آنچه در مورد مدافعان آن بانوی بزرگ اسلام محور بود ، احکام الهی بود که پدرش پایه‌گذاری کرد و چنان که اشاره کردیم *فدک بهانه‌ای بیش نبود* ‌. 🔶امیر المومنین علی علیه السلام در ماجرای فدک طی نامه‌ای به عثمان بن حنیف می‌نویسد : آری، از تمام آنچه آسمان بر آن سایه افکنده ، در دست ما تنها فدک بود که گروهی بر آن دیده حرص و طمع دوختند و گروهی دیگر *سخاوتمندانه* از آن چشم پوشیدند و بهترین داور و حَکَم خداوند است . *مرا با فدک و غیر فدک چه کار* در حالی که آرامگاه فردای آدمی قبری است که در تاریکی آن آثارش محو می شود و اخبار ناپدید گردد ؛ گودالی که اگر با دست گورکن توسعه داده شود سنگ و کلوخ در آن فرو ریزد و انبوه خاک درز هایش را بپوشاند و همان نفس سرکش را ریاضت می‌دهم تا در آن روز هراس انگیز بزرگ ، با امنیت در آید و در آن لغزشگاه استوار بماند. 📕📖📚 نهج البلاغه، نامه ۴۵ این سخن به صراحت می‌گوید : واگذاری فدک تنها از روی رضایت ، بلکه از روی بی رغبتی و اعراض از دنیا بود و حکمیت و شکایت را نزد خدا بردن و این خود اعلام وضع صریح آن حضرت است در مورد فدک. 🔷 ابن ابی الحدید در شرح این بخش از نامه می‌نویسد : این که می‌فرماید : گروهی به گروه *سخاوتمندانه* از آن گذشتند بدین معنا است که فدک را نادیده گرفتند و چشم از آن پوشیدند و نه جزء این ، *سخاوت در اینجا به معنای سخاوت حقیقی نیست* ؛ زیرا آن حضرت و خاندانش فلک را رها نکردند مگر از روی غصب و زور . آن حضرت نظیر این الفاظ را در مورد غصب خلافت پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه و سلم نیز دارد . این سخنان نشانه نارضایتی اوست . پس از این سخنان می‌گوید بهترین حَکَم یعنی داور و حاکم خداوند است. این سخن ، کسی است که شکایت دارد و تظلّم(مظلوم نمایی) نمی‌کند . در زیارت غدیر امیر المومنین علی علیه السلام نیز به این تظلّم و شکوه اشاره شده و پس از مطرح ساختن غصب فدک، به عنوان مصیبتی اندوه بارتر از غصب خلافت و ردّ شهادت علی علیه السلام و حسنین : از سوی حاکمان چنین آمده است . 👇👇 فَمَا أَعْمَهَ مَنْ ظَلَمَكَ عَنِ الْحَقِّ ثُمَّ أَفْرَضُوكَ سَهْمَ ذَوِي الْقُرْبَي مَكْراً وَ أَحَادُوهُ عَنْ أَهْلِهِ جَوْراً فَلَمَّا آلَ الأَْمْرُ إلَيْكَ أَجْرَيْتَهُمْ عَلَي مَا أَجْرَيَا رَغْبَهً عَنْهُمَا بِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَكَ فَأَشْبَهَتْ مِحْنَتَكَ بِهِمَا مِحَنَ الأَْنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ عِنْدَ الْوَحْدَهِ وَ عَدَمِ الأَْنْصَارِ ترجمه 👇👇 پس آنان كه به تو ستم كردند، چقدر از ديدن حق كور بودند، سپس سهم خويشان پيامبر را از فريب براي تو مقرّر داشتند، ولي به جور و ستم از اهلش برگرداندند چون حكومت به تو برگشت با خويشان پيامبر درحالي كه از آن دو نفر روي گردان بودي، بخاطر پاداشي كه نزد خدا براي تو بود، به همان صورت عمل كردي كه آن دو نفر عمل كردند، پس گرفتاري تو به آن دو نفر به گرفتاري پيامبران (درود خدا بر ايشان) در هنگام تنهايي و بي ياوري شبيه شد. نکته دیگری که در زیارت به آن اشاره شد و روایات نیز به آن توجه دادن این است که امیرالمومنین علی علیه السلام در ماجرای فدک و خودداری کردن از اعاده آن در دوران خلافتش و تنها اعلام موضع زبانی ، به پیامبر خدا و حضرت ختمی مرتبت تاسی نمود که اگر از آنان چیزی را به زور می گرفتند از آن چشم پوشیدند و اعتراض می‌کردند. 🔶🔷🔶🔷🔶🔷 در این باره چند روایت از امامان معصوم رسیده است : از جمله ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا و به چه علت هنگامی که امیرالمومنین علی علیه السلام به خلافت رسید فدک را رها کرد❓❓ امام در پاسخ فرمودند : او به پیامبر خدا اقتدا کرد آنگاه که مکه را فتح نمود و عقیل ، خانه آن حضرت را فروخته بود ، پرسیدند : یا رسول الله ، به خانه خود بر نمی گردید ؟؟ حضرت فرمودند : مگر عقیل برای ما خانه گذاشته است!؟!؟
متن شماره (۲۱) 🔵 ادامه متن شماره (۲۰) ◼ *تاثیر عجیب آه حضرت فاطمه سلام الله علیهادر مردم* مردم از دیدن این مناظر به شدت منقلب شدند. ناگهان صدای فاطمه سلام الله علیها را شنیدند که *آهی جانسوز کشید و با همان آه همه ی مردم به گریه درآمدند و مجلس برخود لرزید و همه منقلب شدند.* شدت گریه به قدری بود که حضرت مدتی طولانی صبر کرد تا مردم ساکت شدند و آرام گرفتند. حضرت خواست سخنان خود را آغاز کند که با شنیدن چند کلمه بار دیگر مردم به گریه در آمدند و حضرت آنقدر صبر کرد تا مردم کاملا آرام شدند و سخنان خود را آغاز کرد. 📚📕📖 رجوع کنید به متن شماره (۲۰)
هیئت محبین الرقیه (س)
🔉صوت شماره ( *۲۱* ) 📃 *موضوع سخنرانی* : *شخصیت بی مثال حضرت زهرا سلام الله علیها* 🗣 *سخنران : استاد ارجمندحجت الاسلام رفیعی* @mohebinalroghaye
شبهه شماره ۲۱ متن شبهه : آیا بیت الاحزان [=بَیت‌ُ الاَحزان از بناهای تخریب‌شده در بقیع در مدینه. گفته شده که حضرت فاطمه سلام الله علیها  مدتی در آنجا عبادت و در سوگ پدرش عزاداری می‌کرد] وجود خارجی داشت؟؟؟ پاسخ : عده‌ای از علمای بزرگ و شخصیت‌های علمی که در تاریخ مدینه و یا درباره زیارت بقیع مطلبی نوشته اند ، از بیت الحزان نیز سخن گفته و وجود آن را تایید و تثبیت نموده اند که دیدگاه چند تن از آنان را نقل می‌کنیم : 1⃣ *ابن جبیر، جهانگرد معروف و دانشمند اسلامی (۵۴۰، ۶۱۴ هجری قمری ) :* وی کسی است که بیت الاحزان را از نزدیک زیارت کرده و درباره آن سخن گفته است ، جهانگرد معروف اسلامی ابوالحسین احمد ابن جبیر اندلسی است. او که در ماه محرم سال ۵۸۰ هجری قمری وارد مدینه شده و بقیه را زیارت نموده است، می‌گوید :(( *در کنار قبّه عباسیه ، خانه ای قرار گرفته است که به فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم منتسب می باشد ،می‌گویند این همان خانه ای است که فاطمه زهرا به آنجا می‌آمد و در آنجا اقامت و حزن و اندوه خود را در مرگ پدر بزرگوارش ابراز می نامند* )). 📖📕📚 رحله ابن جبیر چاپ لیدن ص ۱۹۶ و چاپ دارالکتب اللبنانی ص ۱۴۴ 2⃣ *سمهودی ( ۸۴۴، ۹۱۱ هجری قمری )* وی شخصیت و مورخی است که وجود بیت الحزان را تایید و تثبیت نموده است؛ مقتدا و پیشوای مورخان ، نورالدین علی ابن احمد سمهودی مصری است ؛ شخصیتی که پس از وی هیچ مورخ و نویسنده ای درباره مدینه کتابی نوشته و هیچ گوینده و خطیبی ، از تاریخ مدینه سخن نگفته ، مگر این که به گفته او استناد کرده و از کتاب وفاء الوفا استمداد نموده است. او می‌گوید : (( *مشهور در بیت الحزان ، همان محلی است که به مسجد فاطمه معروف و در طرف قبله حرم (امام)حسن علیه السلام و (جناب) عباس واقع گردیده است* )) . آنگاه می گوید: (( *و به عقیده من این بیت الحزان در محل همان بیت و مسکنی است که علی بن ابیطالب آن را در بقیع آماده ساخت* )). و اضافه می‌کند که فعلاً در میان آن ، شکل چند قبر نیز موجود است. 📚📕📖 وفاء الوفا ج۳ ص۹۱۸ *3️⃣سِر ریچارد برتون(۱۸۵۳ میلادی = ۱۲۷۶ هجری قمری)* یکی از جهانگردانِ غربی به مکه و مدینه مسافرت نموده و در سیاحت نامه خود از آثار و بناهای حجاز و اخلاق و رسوم و مسلمانان در موسم حج و از جزئیات زندگی مردم حجاز سخن گفته است . از جمله حرم ها ، گنبدها و بارگاه های موجود در بقیع را معرفی و با قلم خود ترسیم و تصویر نموده است . وی در سال ۱۸۵۳ میلادی تقریبا ۱۶۰ سال قبل. بقیع را از نزدیک مشاهده نموده و درباره بیت الاحزان چنین گفته است: (( در بقیع مسجد کوچکی است که در سمت جنوبی گنبد عباس بن عبدالمطلب واقع گردیده و این مکان را به بیت الاحزان می‌نامند ؛ زیرا فاطمه زهرا سلام الله علیها آخرین روزهای عمر خویش را در این محل به سر می برد و برای از دست دادن پدر عزیزش نوحه سرایی می نمود )). 📖📕📚موسوعه العتبات المقدسه ج۳ ص ۲۸۵ مطلبی که از سِر ریچارد بورتون این نقل شد ، دلیل روشنی بر مشخص بودن ساختمان بیت الحزان در زمان وی و اشتهار وجه تسمیه و انگیزه ایجاد آن است . این مطلب مبین این موضوع است که یک جهانگرد انگلیسی و غیر مسلمان در زمان اندک و مختصر تماس با مسلمانان توانسته است همه این مطالب را همانگونه که در منابع محکم تاریخی و حدیثی آمده است دریافت کند و در سیاحت نامه خود منعکس کند . 4️⃣ *فرهاد میرزا (۱۲۹۲ هجری قمری )* فرهاد میرزا معتمدالسلطنه که در ۱۸ ذی القعده ۱۲۹۲ هجری قمری به زیارت بقیع نایل گردیده ، پس از بیان زیارت ائمه بقیع علیهم السلام و نثار فاتحه بر قبور علما که در کنار این حرم مطهر واقع بودند ، می‌گوید :(( *از آنجا به بیت الحزان رفتم و از آنجا به زیارت حلیمه سعدیه....* )). 📚📕📖هدایه السبیل ص ۱۴۱ 5⃣ *ابراهیم رفعت پاشا* نویسنده و امیرالحاج مصری است که برای آخرین بار در سال ۱۳۲۵ هجری قمری بقیع را زیارت کرده و مشاهدات خود را درباره بیت الاحزان نقل کرده است : ((در بقیع گنبد دیگری نیز وجود دارد که (( *قبه الحزن* )) نامیده می‌شود . می‌گویند که این گنبد در بالای همان محل ساخته شده است که فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بدانجا می‌آمد و حزن و اندوه خود را ابراز می نمود .سپس می گوید در بقیع گنبد های زیادی بود که وهابی‌ها از بین بردند. 📕📚📖مرآت الحرمین ج۱ص۴۲۶
🔉صوت شماره ( *۲۲* ) 📃 *موضوع سخنرانی* : *حدیث کساء گنج باعظمت* 🗣 *سخنران : استاد ارجمند فرحزاد*