eitaa logo
هیئت محبین انصار المهدی(عج)
139 دنبال‌کننده
1هزار عکس
45 ویدیو
0 فایل
لینک عضویت، و نشانی هیئت محبین انصار المهدی: حسینیه المهدی(عج) شهر بندر امام خمینی(ره)، ابتدای شهرک مقداد، خیابان شهید نامجو. تماس با مسئول هیئت و متولی حسینیه: نادرزمانی 09166836019 🔹عضویت در کانال پاسخگویان این هیئت:👇 https://eitaa.com/pasokhgooyan
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئول محترم هیئت محبین انصارالمهدی(عج) جناب آقای زمانی.. باسلام احتراما از جنابعالی واعضاء محترم آن هیئت جهت شرکت درمراسم شهادت امام جعفرصادق(ع) دعوت بعمل می آید. زمان؛چهارشنبه۱۲اردیبهشت ساعت۲۱ مکان؛خانه جوانان بندرامام خمینی باتشکر هیئت جوادیون_کانون فرهنگی امام جواد(ع)
🔴شبهه یا پرسش: *آیا اینکه در حین خواندن فاتحه، با سنگ به قبر می زنند، دلیلی اسلامی دارد!؟* در منطقه ای مرسوم است که مردم بر سر قبر می روند و با سنگ کوچک یا انگشت بر سنگ قبر می زنند و فاتحه می خوانند، آیا این بدعت است یا سنت؟ 🔵پاسخ اجمالی: در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است که در پاسخ تفصیلی تعدادی از آنها بیان می شود. اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد. یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود. 🔹در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند. البته، در میان مردم به غیر از این سنت، سنت های دیگری نیز وجود دارد که بر آنها دلیل شرعی وجود ندارد، اما نبود دلیل شرعی به این معنا نیست که آنها را به صورت کلی رها کنیم؛ زیرا گاه، سنت هایی وجود دارد با این که منبعی شرعی ندارند، اما سنت حسنه ای هستند و عقل نیز آنها را تأیید می کند. علاوه بر این، انجام آنها احترامی برای مرده بوده که نه تنها بد نیست، بلکه باید در ترویج آن تلاش کرد و به یقین مورد پسند خداوند است. 🔵پاسخ تفصیلی: در روایات، تأکید بسیاری وجود دارد که مردگان را از یاد نبریم و برای آنها از این دنیا خیراتی بفرستیم. یکی از بهترین خیرات و هدیه ای که می توان از این دنیا برای آنها فرستاد، خواندن قرآن است که تأکید بسیاری نیز بر آن شده است. امام رضا (ع) فرمودند: «هیچ بنده مؤمنی نیست که قبر مؤمنی را زیارت کند و در آن جا سوره قدر را هفت مرتبه بخواند، مگر این که خداوند گناهان او و صاحب قبر را می بخشاید».[1]، [2] 🔹خیرات برای مردگان و زیارت کردن قبرشان، سنت حسنه ای است که در میان مسلمانان رواج دارد. این عمل مطمئناً برای مرده نیز تأثیر به سزائی دارد و می تواند او را در حیات پس از مرگ کمک کند؛ لذا در روایات آمده است: «مردگان را زیارت کنید که همانا آنها از این عمل خوشحال می شوند».[3] حتی در بعضی از روایات توصیه شده است که به یاد مردگان باشید که این کار ثواب دارد.[4] 🔹در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است؛ بسیاری از این آداب، به جهت احترام گذاشتن به مرده و گاه برای به وجود آوردن ارتباط بین آنها است. به گونه ای که در بعضی از روایات آمده است وقتی به قبرستان می روید یک قبر را مشخص نموده و به زیارت آن روید: «شخصی از امام موسی کاظم (ع) سؤال کرد: مؤمنی که مرده باشد، آیا کسی که قبر او را زیارت می کند، آگاه بدان است. امام فرمود: بله و تا زمانی که بر سر قبر او است، مرده با او مأنوس گشته و آرامش می یابد و زمانی که بلند شده و از کنار قبر بلند می شود، وحشت به درون قبر می رود».[5] از دیگر عواملی که سبب به وجود آمدن ارتباط بین کسی که بالای قبر بوده و کسی که در درون قبر است، می شود، دست گذاشتن بر روی قبر مرده است: راوی می گوید: از امام صادق (ع) در مورد قرار دادن دست بر روی قبر میت سؤال کردم که این کار به چه معنا است؟ امام فرمودند: پیامبر اکرم (ص) این را برای پسرشان بعد از دفن انجام دادند. سپس از امام در مورد این که چگونه دست را بر روی قبر قرار دهیم سوال کردم؟ امام در پاسخ انگشت خود را به سمت زمین گرفتند و آن را بر روی زمین قرار داده و سپس بلند کردند».[6] 🔹اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد. یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود. در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند. البته، به غیر از این سنت، برخی از سنت های دیگر نیز وجود دارند که بر آنها دلیل شرعی وجود ندارد، اما نبود دلیل شرعی بر سنت های عرفی، به این معنا نیست که سنت ها را به صورت کلی رها کنیم؛ زیرا گاه در میان مردم، سنت هایی وجود دارد با این که منبعی شرعی ندارند، اما سنت حسنه ای هستند و عقل نیز آنها را تأیید می کند. علاوه بر این، انجام آنها احترامی برای مرده بوده که نه تنها بد نیست، بلکه باید در ترویج آن تلاش کرد و به یقین مورد پسند خداوند است. [1]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 181، جامعه مدرسین، قم، 1413 ق. [2] اقتباس از پاسخ 3792. [3]. کلینى، الکافی، ج 3، ص 229، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 ش. [4]. همان، ج 2، ص 159. [5]. همان، ج 3، ص 228. [6]. همان، ج 3، ص 200. 🖋اسلام کوئست 🖋پاسخ شبهه و شایعات 📤 *کانال و وبلاگ پاسخگویان هیئت محبین انصار المهدی شهر بندر امام خمینی(ره):* 👇 https://eitaa.com/pasokhgooyan http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/3254
🔴 سوال: ♦️آیا می توان برای چهارده معصوم علیهم السلام در قنوت نماز وتر نماز شب طلب غفران و آمرزش نمود و به عنوان یکی از چهل مؤمن نام برد؟ ♦️لطفا اسامی ۴٠ مؤمن را برای این که در قنوت نماز شب برای آنها دعا کنم، معرفی کنید؟ 🔵 جواب: 🔹بردن نام معصوم علیهم‌السلام را به‌عنوان طلب غفران و آمرزش صحیح نیست. "پاسخ استفتا از آیت‌الله مکارم شیرازی" 🔹نخست لازم است بدانیم، مؤمنی که در قنوت نماز شب دعا می کنیم، کافی است شیعه ای باشد که فسق و فجور علنی نداشته باشد. این که خداوند متعال این اجازه را داده اند که انسان در نماز شب دعا کند؛ خود نشان از رحمت واسعه اوست و نعمت و فرصتی است که خود و دیگران را از فیوضات حضرت حق بهره مند نماید. در این زمینه لازم نیست که شما حتما مؤمنین معروف را دعا کنید. بلکه بهتر این است که از نزدیکان و خویشان و دوستان نزدیک خود شروع نمایید. ضمن این که می توانید در قنوت نماز شب به جای شمارش اسم چهل مؤمن، با این دعا «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَات» (کافی، ج 2، ص 530) در حق همه مسلمانان دعا کنید. بنابر این شایسته است در دعا نخست از پدر و مادر، برادران و خواهران، بستگان و شهدا و علما، مادران امامان علیهم السلام و دختران ائمه مانند حضرت زینب، حضرت ام کلثوم، حضرت فاطمه معصومه و حکیمه، نام ببرید که احتمالاً به چهل مؤمن می رسد 🖋حوزه نت 📤 *کانال و وبلاگ پاسخگویان هیئت محبین انصار المهدی شهر بندر امام خمینی(ره):* 👇 https://eitaa.com/pasokhgooyan http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/3256 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4457 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14769 در سروش: https://splus.ir/pasokhgooyan/2957 در بله: https://ble.ir/pasokhha/-2039544626995745150/1714703889024 *حسینیه و هیئت:*👇 http://pasokhgooyan.blogfa.com/category/8 *وبلاگ فرهنگی هیئت المهدی* http://pasokhgooyan.blogfa.com
🔴پرسش: آیا امام صادق (ع) مؤسس مذهب شیعه است؟ و لقب رئیس مذهب برای آن حضرت صحیح است؟ 🔵پاسخ اجمالی: پیدایش شیعه از زمان پیامبر اسلام (ص) بوده و انتخاب لقب رئیس مذهب برای امام صادق (ع) به این دلیل بوده که این امام بزرگوار به جهت آزادی عملی که بر اثر درگیری امویان و عباسیان به وجود آمد، توانست در حد وسیعی به توسعه فکری مذهب تشیع بپردازد و این معنا، نفی تلاش دیگر امامان نیست. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می شود که جز در مکتب اهل بیت (ع) (عموما) قابل وصول نیست. 🔵پاسخ تفصیلی: بی گمان مقصود از تشیع، همان حقیقت راستین اسلام است که مؤسس آن پیامبر اسلام (ص) بوده، و امت را به متابعت از علی (ع) و اهل بیت(ع) رهنمون کرده، تا بتوانند از این در، بر شهر علم محمدی راه یابند. در زمان امام صادق (ع) شرایطی فراهم شد که امکان بیشتری برای ترویج علوم فراهم بود، و معارف دینی فرصت بیشتری برای اظهار داشت. از طرفی می بینیم که هفتاد درصد از روایات فقهی شیعه به نقل از آن حضرت بوده، همچنان که مذاهب فقهی اهل سنت نیز در همین دوره پایه گذاری شده است. پس این دوره، دوره شکل گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می شود که جز در مکتب اهل بیت (ع) قابل وصول نیست. بنابراین، این گونه اصطلاحات، ناظر به شرایط تاریخی بوده و صرفاً جنبه توصیفی دارد و تشیع به عنوان مکتب اهل بیت(ع) حقیقت راستین اسلام است و صرفاً مذهبی فقهی در عرض سایر مذاهب نیست. با این حال فقه متعالی شیعه به عنوان یکی از افتخارات تشیع در زمان امامت امام صادق (ع) در برابر سایر مذاهب فقهی اظهار شد و از این روی تبیین علم شریعت نیز بیشتر به آن حضرت اختصاص داشته است. همان گونه که بیان شد به جهت وضعیت خاصی که در زمان امام صادق (ع) پیش آمد، پیروان حضرتشان نیز به جهت آزادی نسبی که برایشان پدید آمده بود، به شیعه جعفری (ع) شهرت یافتند، و در گفتار امام صادق (ع) شیعیان به این لقب نامیده شده اند. [1] اما در بیشتر موارد، دیگر امامان معصوم شیعیان را منتسب به نام خود نکردند (بدین معنا که گفته نشده شیعه باقر، شیعه کاظم و...) و نیز خود شیعیان نیز از انتساب خویش به آن امامان بزرگوار در خوف و هراس بوده اند. گفتنی است که در صدر اسلام، پیروان امام علی (ع) در روایات پیامبر (ص) و خود ایشان به لقب شیعه منتسب شده اند. [2] برای اطلاع بیشتر در این زمینه به نمایه های زیر مراجعه نمایید: 1. حقانیت شیعه، سؤال 1523 (سایت: 2011) . 2. تعریف شیعه،سؤال 6976 (سایت: 7079) . 3. دلایل برتری شیعه، سؤال 277 (سایت: 2163) . 4.   برتری تشیع بر سایر مذاهب، سؤال 1000 (سایت: 1252) . [1] کلینی، کافی، ج 2، ص 233، ح 9، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 ش. [2] شیخ صدوق، الأمالی، ص 361 و 497، انتشارات کتابخانه اسلامیه، تهران، 1362 ش. 🖋اسلام کوئیست 📤 *کانال و وبلاگ پاسخگویان هیئت محبین انصار المهدی شهر بندر امام خمینی(ره):* 👇 https://eitaa.com/pasokhgooyan http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/3258 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4459 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14771 در سروش: https://splus.ir/pasokhgooyan/2958 در بله: https://ble.ir/pasokhha/-7778211525663057526/1714756048278 *حسینیه و هیئت:*👇 http://pasokhgooyan.blogfa.com/category/8 *وبلاگ فرهنگی هیئت المهدی* http://pasokhgooyan.blogfa.com