eitaa logo
محکمات
50 دنبال‌کننده
9 عکس
4 ویدیو
1 فایل
گاه نوشت های محمد رمضانی_ طلبه حوزه علمیه قم
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓سوال: چرا با وجودیکه منکرهای بزرگتری مثل اختلاس و رشوه و فساد اداری و قضایی وجود دارد، مومنین و علما و روحانیت حساسیتشان غالباً متوجه مقولاتی مثل حجاب و موسیقی می شود؟ ته ته بدحجابی و موسیقی چیست؟ زنا! خود زنا در کدام مرتبه‌ی گناهان قرار می‌گیرد؟ اگر تمام منکرهایی که باید با آن‌ها مبارزه کنیم را به ترتیب اهمیت لیست کنیم، بی حجابی و زنا در کجا قرار می گیرد؟ مگر نباید شاخک ها ما و جامعه نسبت به هر گناهی به میزان اهمیت آن گناه حساس باشد و نه بیشتر؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ من سوال شما را به این صورت می پرسم که: ملاک بزرگی و اهمیت یک گناه یا جرم به نحوی که باعث حساسیت و موضع گیری ما بشود چیست؟ به عبارت دیگر: اگر قرار باشد خداوند بر خواص و عوام جامعه غضب بکند، در درجه ی اول، در مورد بی اعتنایی به چه نوع جرایم و گناهانی غضب خواهد کرد؟ به نظرم می رسد که دو ملاک در اینجا مهم است: 1- آیا این جرم یا گناه، متجاهرانه انجام شده یا مخفیانه؟ 2- آیا این جرم و گناه، در جامعه، منکَر است (قبح دارد) یا عادی است؟ 🔸 اگر جرمی در معرض دید عموم انجام شود و «متجاهرانه» باشد و خود آن جرم یا گناه، به نحوی باشد که از حالت منکریت افتاده باشد و در حال تبدیل شدن به مسئله ای عادی باشد، حساسیت جامعه را نسبت به آن باید بیشتر از گناهی تحریک کرد که «مخفیانه» یا «غیرمتجاهرانه» انجام می شود و ضمناً جامعه هنوز نسبت به آن حساسیت دارد و قبح آن در جامعه شکسته نشده. 🔸 چندی پیش در رسانه ها نسبت به رقص علنی تعدادی از زنان جلوی شهردار تهران انتقاد شده بود. شایدعجیب باشد. اما به نظر من اهمیت رقص علنی در حضور شهردار تهران بیشتر از اختلاس در فلان بانک است. لذا توجه رسانه ای مضاعفی را می طلبد. چرا؟ زیرا در یک طرف با منکری مواجه هستیم (اختلاس) که هنوز برای جامعه در غایت منکریّت (زشتی) است و ضمناً بصورت «غیرعلنی» و «غیرمتجرّیانه» صورت گرفته است. اما در طرف دیگر، یکی از حدود الهی در معرض هَتک و تَجرّی قرار گرفته است و ضمناً می دانیم که قبح آن در جامعه در حال از بین رفتن است و از حالت «منکریّت»، در حال تبدیل شدن به «معروف» است (یعنی هر دو ملاک فوق را دارد). اگرچه که ظاهرِ گناه اختلاس، بالاتر و قبیح تر است اما تاثیرات مخرب گناه رقص علنی بر جامعه، بسیار بیشتر است. چون اختلاسِ غیر علنی، امر خداوند را در نظر مردم استخفاف و کوچک نمی کند اما رقص علنی و بی اعتنایی به آن، باعث استخفاف (کوچک شدن) امرخدا در جامعه است. اینجا، مقایسه بین قبح دو گناه نیست. بلکه مقایسه بین جنبه ی استخفاف کنندگی دو گناه در جامعه است. 🔸 آنچه خداوند روی آن حساس است یکی علنی بودن و متجاهرانه بودن گناه است و دیگری، حفظ منکریّت گناه. خداوند روی این دو مورد خیلی حساسیت دارد. لذا حکم کسی که چهار بار در ملاء عام روزه خواری کند، «اعدام» است!! مسلماً یک لیوان آب خوردن در ماه رمضان به خودی خود، گناه بزرگی در حد زنا یا قتل یا اختلاس و ... نیست. اما چرا مجازاتش قتل است؟ چرا مجازات 4 بار روزه خواری علنی، اعدام است اما اختلاس همیشه به اعدام منجر نمی شود؟ زیرا اینجا بیش از آنکه قُبح خود عمل مهم باشد، قبح زدایی ای که آب خوردن در ملاء عام می کند، اهمیت دارد. اینجا حدّی از حدود الهی در معرض دید همه، هتک شده است. خدای متعال در اینطور مسائل کوتاه نمی آید. ما هم نباید کوتاه بیاییم. 🔸 برای فهم بهتر ملاک «جابجایی منکر با معروف» می توان به روایات آخرالزمان نظر کرد. در توصیف آخر الزمان تاکید اصلی بر این نیست که منکرات در جامعه زیاد می شود بلکه آنچه برای شارع اهمیتش از رواج منکرات بیشتر است، تبدیل شدن منکرات به معروفات است. در مورد اقوام هلاک شده هم طبق آنچه در روایات وارد شده، زمانی که منکر تبدیل معروف می شد عذاب نازل میشد. یعنی آن حیثیت و جنبه ای که باعث نزول عذاب بود، در درجه ی اول، حیثیت معروف بودنِ آن منکر نزد جامعه بوده است نه حیثیتِ گناه بودنِ آن گناه. شاهد مثال دیگر، روایات عجیبی است که در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر وارد شده. در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام اینطور وارد شده که: «تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه‌ی آب دهانی در مقابل دریایی پهناور بیش نیست!» حال یک سوال! نهی از منکر دقیقاً چه کاری می کند که ارزشش در مقابل سایر اعمال حسنه مثل دریا در برابر قطره است؟ آیا جز این است که دستور نهی از منکر، تلاش دارد که منکر را از حالت تجاهری و در معرض دید عموم بودن خارج کند؟ گناه غیر علنی که اصلاً مشمول وجوب نهی از منکر نیست! پس فلسفه ی نهی از منکر، غیر علنی کردنِ گناه های علنی است. بنابراین با همین ملاک می توان گفت: اهمیت و قبح یک گناه علنی در مقابل غیر علنی، مثل دریا در برابر قطره است و آنچه در اینجا نقش مهم را بازی می کند حیثیت تجاهر و اِعلان در آن است. @mohkamaat
(ادامه) 2️⃣ از اینها گذشته، چه کسی گفته تهِ تهِ بی حجابی فقط فحشای فلان شخص با فلان شخص است؟ چرا ما مسئله را اینقدر غیر جامعه شناسانه و تقلیل گرایانه تحلیل می کنیم؟! تحفظ بر فرهنگ حجاب برای ما به عنوان مسئله ای فرهنگی و تمدنی مطرح است نه یک مسئله ی شخصی که در نهایت به رابطه فلانی با فلانی ختم می شود. حجاب برای ما به عنوان نمادی از حفظ حریم خانواده و محدود کردن امکان تلذذ جنسی در جامعه مطرح است. تقابل «حجاب» و «بی حجابی» در واقع تقابل «فرهنگ خانواده محور» و «فرهنگ ضدخانواده» است. تقابل دو «سبک زندگی» است. تقابل دو «فلسفه» در باب آزادی است. اگر شما قبول کردید که حد پوشش در جامعه، مسئله ای شخصی است آنوقت مگر می توانید حدّ یَقِف برای آن تعیین کنید؟! به همان دلیلی که از حدّ فعلی حجاب کوتاه آمدید، از حدود دیگرِ پوشش هم «باید» کوتاه بیایید. اگر حدّ شکسته شد، دیگر قابل توقف نیست. اگر بالای سرسره خودمان را گرفتیم که گرفتیم. اما اگر رها کردیم مگر می شود در بین راه، خود را متوقف کرد؟ دقیقاً به همین دلیل است که خداوند به جای اینکه بفرماید «لا تزنوا» می فرماید: «لا تقربوا الزنا». نمی فرماید زنا نکنید؛ بلکه می فرماید: به زنا «نزدیک» نشوید. یعنی اگر نزدیک شدی، گرفتار می شوی. نزدیک نشو. همان بالای سرسره، خودت و جامعه را نگه دار. @mohkamaat
✅ استدلالی سست و پرطرفدار در فضای مجازی 🔻محمد مطهری (با تلخیص و ویرایش) 🔹فرض کنید شما و خانواده در شرایط بسیار سختی به سر می‌برید؛ خانه و کاشانه‌تان در بلایای طبیعی از بین رفته، یا از شدت فشار اقتصادی به نان شب محتاجید و باران بدبختی از هر طرف بر شما می‌بارد. حال اگر در این وانفسا و شلوغی ببینید کسی در مقابل فرزند شما که برای سالم نگاه داشتن باطن پاک او زحمتها کشیده‌اید الفاظ رکیک بر زبان می‌آورد، عکس العمل شما چه خواهد بود؟ آیا برخورد تنبیهی مناسبی خواهید کرد؟ یا خواهید گفت با وجود اینهمه گرفتاریها و مشکلات اقتصادی و روحی، چرا به یک امر اخلاقی «گیر» بدهم؟ 🔹وقتی سخن از خانواده است کمتر کسی است که قاعدۀ « .... ...؟» را دلیل موجهی برای زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی، انسانی، دینی و حتی سنتهای خانوادگی بداند. پس چگونه است که وقتی بحث از «خانواده» به «جامعه» منتقل می‌شود قاعدۀ «با وجود اینهمه ... چرا ..؟» طرفداران فراوان پیدا می کند؟ 🔹می‌گویند: «با وجود این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی چرا به چند رقص دسته جمعی با مضامین جنسی در دبستان «گیر» داده اید؟» شاید به همان دلیل که برخی خانۀ خود را تمیز نگه می‌دارند و خیابان را یک سطل زبالۀ بزرگ تصور می‌کنند، این عده تصور می کنند که حرمت اصول اخلاقی، سنتی و دینی (در همان حدی که قبول دارند) در جمع خانوادگی نباید شکسته شود ولی شکستن همین حرمتها در جامعه بی‌اشکال است! 🔹آیا کسی پاسخی برای این رفتار دوگانه سراغ دارد؟ جالب است که این استدلال که حالا چه وقت این حرفهاست از برخی افراد متدین هم شنیده می‌شود (گر چه نفس اموری مانند آنچه اخیرا در برخی مدارس اتفاق افتاد، قابل دفاع نمی‌دانند.) 🔹باز با توجیهی مشابه، عده‌ای دیگر در برابر هر نوع برخورد با ناهنجاریهای اخلاقی در اجتماع، چون و چرا می‌کنند و به جای برخورد، خواستار «» می‌شوند. آیا اگر در مجلس ختم‌ پدر این افراد کسی حرمت جلسه را حفظ نکرده و با تعریف لطیفه،‌ قهقهه بزند اول به فکر ریشه‌یابی می‌افتند یا همان لحظه عکس‌العمل نشان می‌دهند؟ چرا تا پای حفظ اخلاق و دین در «جامعه» به میان می آید همه باید زبان در کام گیرند و همه چیز باید در «ریشه‌یابی» خلاصه شود و یا شرایط سخت اقتصادی یادآوری شود؟ 🔹وقتی دهها و صدها میلیارد تومان از بیت‌المال هزینه می‌شود تا یک تونل ساخته شده و یک جاده، پنجاه کیلومتر کوتاه شود کسی از فقر جانکاه کپرنشینان و کلاس درسی که در آغل تشکیل می‌شود سخن نمی‌گوید ولی وقتی هیچ هزینه‌ای نمی‌شود و فقط کسی به یک ناهنجاری اخلاقی اعتراض می‌کند همه به یاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌افتند. 🔹رسیدگی به مشکلات اقتصادی و نیز ریشه‌یابی معضلات در جای خود بسیار مهم و ضروری است ولی این اهمیت، لزوم عکس‌العمل سریع و مناسب در مقابل افرادی که جامعه را محلی برای شکستن علنی اصول اخلاقی و دینی می‌بینند منتفی نمی‌کند؛ حتی اگر کسانی که به رفتارهای هنجارشکنانه اعتراض می‌کنند همان کسانی باشند که در تدبیر امور اقتصادی کوتاهی کرده‌اند. خشم از ناکارآمدیها و سوء عملکردها را نباید بر سر احکام الهی و اخلاقی خالی کرد. 🔹بنابراین سخن در مخالفت با شادی کودکان و نوجوانان و یا اصل موسیقی نیست، سخن در لزوم مواجهه سریع و جدی با حرامهای قطعی و غیراخلاقی و آلوده ساختن روح پاک دانش‌آموزان با ترویج رقصیدن با مضامینی چنین مستهجن است که به بهانه مشکلات اقتصادی و یا لزوم‌ ریشه یابی، نباید فراموش شود. @mohkamaat
✅ تحلیل از میزان کارآیی نظام اسلامی چیست؟ من امروز بر این عقیده‌ام که مقتدرترین افراد در مصاف با آنهمه توطئه‌ها و خصومتها و جنگ افروزیهایی که در جهان علیه انقلاب اسلامی است، معلوم نبود موفقیت بیشتری از افراد موجود به دست می‌آوردند. در یک تحلیل از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در و زمینه‌ها بوده است (امام خمینی ره/ منشور روحانیت) @mohkamaat
✅ قدرت خرید مردم نسبت به سال 57 چه تغییری کرده؟ ابتدا به آمارهای زیر توجه بفرمایید: 🔸حداقل حقوق ماهیانه ی کارگر در سال 57= 630 تومان 🔸حداقل حقوق کارگر در سال 96= 1517000 تومان 👈 منبع: https://www.khabaronline.ir/detail/275142/Economy/macroeconomics 🔸قیمت یک دلار در سال 57= 10 تومان 🔸 قیمت یک دلار در سال 98= 12900 تومان 👈 منبع: https://www.khabaronline.ir/detail/189536/Economy/financial-market 🔸قیمت یک گرم طلا در بازار جهانی در سال 57= 7 دلار 🔸 قیمت یک گرم طلا در بازار جهانی در سال 98 = 48 دلار 👈 منبع: https://goldprice.org/spot-gold.html 🔸 شاخص کلی بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) در سال 57= 0/137 🔸 شاخص کلی بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) در سال 97= 153 👈 منبع: https://www.cbi.ir/Inflation/Inflation_fa.aspx ————————— 👈 چند نتیجۀ «مهم» از آمارهای فوق: 1️⃣ در سال 57 با حداقل دستمزد یک کارگر، دلار می شد خریداری کرد درحالیکه در سال 98 با حداقل دستمزد، دلار می توان خرید. 2️⃣ با حداقل دستمزد یک کارگر در سال 57، #9 گرم طلای جهانی می شد خریداری کرد اما در سال 95، 2/43 گرم طلا میتوان خرید. 3️⃣ (مهم) شاخص کلی بهای کالاها و خدمات مصرفی، شاخص اقتصادی برای سنجش است که میانگین وزن دار قیمت همه ی کالاهای اساسی در هر سال را نسبت به سال های دیگر مشخص می کند. طبق این شاخص، یک کارگر با حداقل دستمزد در سال 57 قادر بود 4598 واحد کالا و خدمات خریداری کند درحالیکه در سال 1397، می تواند 9765 واحد کالا و خدمات خریداری کند (آمار سال 98 را پیدا نکردم). یعنی قدرت خرید مردم در سال 97 نسبت به 57، بطور میانگین شده است!! @mohkamaat
◾️ شوق به جهاد و شهادت هم خودش یك عامل تربیتی است كه پذیرد؛ یعنی امكان ندارد كه یك مؤمنِ مسلمانِ جهاد رفته و یك مؤمنِ مسلمانِ جهاد ندیده، از نظر روحیه یك جور باشند. انسان در شرایطی قرار بگیرد - ما كه قرار نگرفته ایم و نمی دانیم اگر در آن شرایط قرار بگیریم چه از آب در می آید- كه با كسی روبروست و او به روی وی اسلحه كشیده، در لحظه ای باید تصمیم بگیرد، شور ایمانی اش چنان ثابت و پابرجا باشد كه در آن لحظۀ مرگ، خودش را به خاطر دین و ایمانش در كام اژدهای مرگ بیندازد. كاری كه از این عامل [برای تربیت نفس انسان] ساخته است، از عاملهای [تربیتی] دیگر ساخته نیست. حدیثی از پیغمبر اكرم در این زمینه هست (در سنن ابی داود) كه واقعا است. می فرماید: مَنْ لَمْ یَغْزُ وَ لَمْ یُحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ. مسلمانی كه غزو نكرده باشد (غزو همان جهاد است) یا لااقل در دلش غزو نداشته باشد، اگر بمیرد در یك شعبه ای از نفاق مرده است، یعنی خالی از یك نوع نفاق نیست. البته این از آن نفاقهای غیر مستشعر است كه خود آدم هم نمی داند منافق است ولی واقعا منافق است. 📝(شهید استاد مرتضی مطهری/ تعلیم و تربیت در اسلام/ ص 268) @mohkamaat
5cae9fe3f33ce6a392659174_38123552943552294.mp3
1.05M
🌤 رؤیای چند روز قبل رهبر معظم انقلاب به نقل از آیت الله شب زنده دار (از فقهای شورای نگهبان) @mohkamaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 بیش از 40 سال است که در میدان های مختلف، در حال جهاد در راه خداست. امنیت چندین کشور اسلامی و میلیون ها مسلمان مدیون جهاد و رشادت و تلاش اوست. افتخار بزرگی مثل نابودی داعش در کارنامه اش ثبت شده. رهبرش او را شهید زنده نامیده. اما ... اما امیدی به این کارنامه ی درخشان ندارد. به خودش و عمل خودش امیدوار نیست. از عاقبتش می ترسد. حدیثی شنیده که اگر 40 مومن بر خوبی کسی شهادت دهند، از آتش جهنم رها می شود. حتماً با خودش گفته، حال که من عملی در کارنامه ام ندارم، خوب است از این دستاویز نجات استفاده کنم. نزد مراجع می رود و بر این اقرار، امضا می گیرد. با اینکه کار متعارفی نیست، اما از کسانی که پای سخنرانی اش حاضر شده اند، شهادت شرعی بر خوبی خود می گیرد! چه کند؟ به عمل خودش امیدی ندارد. عمل صالحی برای خودش نمی بیند. مجبور است امیدوار به شهادت مردم باشد! اینها حالات انسان بیمناکی است که فقط به فضل خدا امیدوار است نه به عمل خویش و می خواهد از هر فرصتی استفاده کند تا دستاویزی برای نجات داشته باشد. مقایسه کنید با حالات خودمان. با نماز شبی باد می کنیم و با اندک صدقه ای مغرور می شویم. خدایا ما را نجات بده. @mohkamaat
✅ پاسخ به توییت مهدی نصیری درباره ردّ صلاحیت محسن مهدیان: 📝 منشأ قداست، «حجیّت عملکرد» است نه «صحت آن»! فتوای مجتهد نه به خاطر صحت آن بلکه به خاطر حجیتش، قداست دارد. همچنین شورای نگهبان و نظام و جمهوری اسلامی. @mohkamaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو ترغیب به رأی دادن در آمریکا: اگر رأی ندی، صدایی هم نداری ... @mohkamaat
✅ من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم هرکسی صبح کند درحالیکه اهتمامی به امور مسلمین ندارد، مسلمان [واقعی] نیست. 🔸 یک و تعدادی برای رأی دادن را در بالا ارسال کردم. از مخاطبین گرامی تقاضا می کنم اینها را در فضای مجازی، توییتر، استوریِ واتساپ، اینستاگرام و هرجایی که دسترسی دارند به اشتراک بگذارند. ترغیب حتی یک نفر به رأی دادن، قطعاً ثوابی بزرگ خواهد داشت. @mohkamaat
✅ تأثیر مهم اذان گفتن در خانه در پیشگیری از بیماری ها 🔻عنْ مُحَمَّدِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ حَدَّثَنِي هِشَامُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَنَّهُ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ«علیه‌السلام» سُقْمَهُ وَ أَنَّهُ لَا يُولَدُ لَهُ فَأَمَرَهُ أَنْ يَرْفَعَ صَوْتَهُ بِالْأَذَانِ فِي مَنْزِلِهِ قَالَ فَفَعَلْتُ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ دَائِمَ الْعِلَّةِ مَا أَنْفَكُّ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ خَدَمِي وَ عِيَالِي حَتَّى إِنِّي كُنْتُ أَبْقَى وَحْدِي وَ مَا لِي أَحَدٌ يَخْدُمُنِي فَلَمَّا سَمِعْتُ ذَلِكَ مِنْ هِشَامٍ عَمِلْتُ بِهِ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي وَ عَنْ عِيَالِيَ الْعِلَلَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ. 🔹محمّد بن راشد می‌گوید: هشام بن ابراهیم به من گفت: من از خود و اینکه صاحب فرزند نمی‌گردم به امام رضا «علیه‌السلام» شِکوه کردم. 🔹امام رضا «علیه‌السلام» به من فرمودند: در منزل با صدای بلند بگو. 🔹هشام بن ابراهیم می‌گوید: من پس از آنکه این کار را انجام دادم. خدای متعال مرا از بیماری شفا داده و فرزندان زیادی به من کرامت فرمود. 🔸سپس محمّد بن راشد می‌گوید: من نیز همیشه درگیر و مریضی بودم و کسانی که با من در خانه زندگی می‌کردند نیز بیمار و مریض بودند. به‌گونه‌ای که من تنها می‌ماندم و شخصی نبود که به من خدمت کند. 🔸هنگامیکه این حدیث را از هشام شنیدم. به کاری که امام«علیه‌السلام» فرموده بود پرداختم. 🔸پس آنگاه خداوند عزّوجلّ بیماری‌ها را از من وخانواده‌ام دور ساخت. والحمدللَّه. الكافی، ج3، ص 308 @mohkamaat
📌برای ما که نه سررشته‌ای در علم پزشکی داریم و نه با طب سنتی آشنا هستیم، شیاف و روغن‌بنفشه به یک اندازه مضحک است...! منبع: @sedyaser @mohkamaat
📌آیا واکنش جامعه‌ی ما به توصیه‌های پزشکی غیرعادی است؟ منبع: @sedyaser @mohkamaat
✅ معیار نقد فیلم قاعده ای در منطق داریم مبنی بر اینکه: «نتیجه، تابع اخسّ مقدمتین است». اگر استدلالی صد مقدمه داشته باشد و همگی مقدمات آن صحیح و فقط یک مورد غلط باشد، نتیجه آن استدلال، تابع آن 99 مقدمۀ صحیح نیست بلکه تابع آن مقدمۀ غلط خواهد بود. در نقد فیلم، معیار ما برای ارزیابی و قضاوت نباید صرفاً نکات مثبت یک فیلم باشد. حتی یک نقطه ضعف در فیلم می تواند ارزیابی کلی از آن را منفی کند. شیر، نوشیدنی ای گوارا است. اما فقط یک آلودگی کافی است که ما را از خوردن آن منصرف کند. لذا، این گفتمان رایج که «فقط نکات منفی فیلم را نبینید، بلکه ده ها نکته مثبت آن را هم ببینید»، برای نقد فیلم، چندان منطقی و مفید به نظر نمی رسد. پی نوشت: منظور از نکات منفی، نکات منفی مهم است نه هر نکتۀ منفی ای. 🌹 به کانال «محکمات» بپیوندید. 👇👇👇 @mohkamaat
🔰 گلایه "رهبر انقلاب" از اهانت و ظلم به برخی بزرگان پاکدست قبلی قوه قضائیه 🔻 رهبر انقلاب با گلایه از اهانت و ظلم به برخی بزرگان پاکدست قبلی قوه قضائیه در جریان قضاوتها و اظهارنظرهایی که در خصوص دادگاه اخیر شده افزودند: خطاب من در این موضوع مردم و جوانان مؤمن است که مراقب باشند تعدی نکنند و به افراد معاند که به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابی و محکم قاطع فلان شخصیت هستند، کاری ندارم. 🔺 حرکت مبارزه با فساد که اکنون در قوه قضاییه به‌خوبی مشاهده می‌شود و خود را نشان داده است، از دوره آقای آملی لاریجانی آغاز شد و ایشان هم در داخل و هم در بیرون از قوه شروع کننده آن بودند و اینها نباید از نظر دور باشد. ۹۹/۴/۷
قابل پیش بینی بود که رهبر انقلاب چنین صحبتی بفرمایند و البته تذکر بجایی هم هست. البته نکته ی این فرمایش ایشان اینست که نفرمودند: «انتقاد نکنید»، بلکه فرمودند « [در انتقاد کردن] نکنید». انتقادهایی به آقای لاریجانی وارد است، اما خب بعضی ها خیلی بی انصافی و زیاده روی می کنند. 🌹 به کانال «محکمات» بپیوندید. 👇👇👇 @mohkamaat
رجب صفراف مدیر مرکز مطالعات ایران در مسکو: من تعجب می‌کنم جمهوری اسلامی ایران چطور با این تحریم‌های توانسته است سالیان سال روی پای خود بایستد. در دنیا حتی روسیه نمی‌توانست با این تحریم‌هایی که برای شما وضع شد روی پای خود بایستد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدگاه عباس عبدی در مورد افول نهاد دین در دوره چهل ساله انقلاب. 👆
🔸 عباس عبدی می گوید آمار تقید به روزه در مردم ایران کم شده. بعد هم شاید نتیجه می گیرد که پس حکومت دینی، در دیندار کردن مردم موفق نبوده و بلکه باعث زدگی بیشتر مردم از دین شده!! ✅ معدل دانش آموزی پارسال 18 بوده. امسال 15 شده. آیا صرفاً با همین دو عدد می شود گفت او پسرفت داشته؟ اتفاقاً چه بسا اگر متغیرهای دیگر را هم در تحلیلمان لحاظ کنیم، نتیجه بگیریم که پیشرفت کرده!! مثلاً اگر بدانیم که این دانش آموز در فاصله پارسال تا امسال، پدر و مادرش را از دست داده و آواره شده و دهها مصیبت دیگر دیده، معدل 15 او، یک تحلیل می شود نه یک پسرفت درسی! مردمی که 40 سال زیر فشار سنگین ترین تهاجم های فرهنگی بوده اند، نمره ی فعلیشان نشان دهنده ی یک موفقیت بزرگ در دینداری است نه یک پسرفت. نکته دیگر اینکه: کاهش برخی تقیدات دینی مردم، ناشی از جوّ عمومی جهان و رسوخ ارزشهای مدرنیته در بسیاری از کشورها و از جمله در کشور ماست. اتفاقاً حکومت دینی، مثل یک در برابر عمل کرده و حیات معنوی بسیاری از مردم ایران را در این زمانه حفظ کرده. اگر حکومت دینی در این کشور نبود، چه بسا اصلاً بساط روزه داری و سایر تقیدات دینی تا حد زیادی برچیده می شد. 🌹 به کانال «محکمات» بپیوندید. 👇👇👇 @mohkamaat
مطالبی که آقای فتاح بیان کرد گرچه ظاهر تلخی دارند اما در بطن خودشان یک واقعیت مثبت و خوب را به همراه دارند و آن اینست که آرمان های انقلاب هنوز هستند و سیستم، مدام در حال خودش بر اساس این آرمان هاست. 🌹 به کانال «محکمات» بپیوندید. 👇👇👇 @mohkamaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اگر برایتان سوال است که چرا دنیا به بلای کرونا و امثال آن دچار می شود، این ویدئو را ببینید: 👆 کودک میانماری پس از سوزاندن پدر و مادرش به عنوان اسباب بازی برای بچه ها برده می شود! !!!! وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴿٤٢﴾ مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ ۖ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ ﴿٤٣﴾ گمان مبر که خدا، از آنچه ظالمان انجام می‌دهند، غافل است! (نه، بلکه کیفر اصلی) آنها را برای روزی تأخیر انداخته است که چشمها در آن (به خاطر ترس و وحشت) از حرکت باز می‌ایستد ... گردنها را کشیده، سرها را به آسمان بلندکرده، حتّی پلک چشمهایشان از حرکت بازمی‌ماند؛ (زیرا به هر طرف نگاه کنند، آثار عذاب آشکار است!) و (در این حال) دلهایشان (فرومی‌ریزد؛ و از اندیشه و امید،) خالی می‌گردد! 🌹 به کانال «محکمات» بپیوندید. 👇👇👇 @mohkamaat
پمپئو وزیر خارجه آمریکا: 🔸 نمی‌خواهیم ایران با فروش سلاح صدها میلیارد دلار سود ببرد!