📂 پوستر مفهومی آیات / ۵
🟠 راه برگشتی نیست ...
📖 آیه ۹۹ سوره مؤمنون :
حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
[دشمنان حق از دشمنی خود باز نمی ایستند] تا زمانی که برای یکی از آنان را مرگ در رسد، می گوید: پروردگارا! مرا [برای جبران گناهان به دنیا] بازگردان
#پوستر_آیات
#شنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
📔مباحث علوم قرآنی (بخش پنجم)
▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره)
☑️ پدیده وحی (۴) - امکان وحى رسالى
▪️انسان در وجود خود داراى دو جنبه است: جنبه جسمانى و روحانى. پس عجيب نيست كه احيانا با عالم ماوراى مادّه ارتباط برقرار كند. زيرا چنين ارتباطى مربوط به جنبه روحى و باطنى اوست، كه ارتباطى پوشيده است، و همين امر پديده وحى را تشكيل مىدهد.
▪️وحى يك پديده روحانى است و در افرادى يافت مىشود كه داراى خصايص روحى والا هستند. اين خصايص در وجود آنها صلاحيت ارتباط با عالم بالا را به وجود مىآورد. لذا مكاشفاتى در باطن براى آنها رخ مىدهد، يا مطالبى به آنان الهام مىشود، كه از خارج وجودشان نشأت گرفته است. اين الهامات و مطالب از خارج بر آنان القا مىشود نه اين كه از داخل ضمير آنان بر ايشان جلوهگر شود، چنانكه منكران وحى تصور كردهاند.
▪️ بنابراين وحى يك پديده فكرى يا انعكاس حالت درونى نيست كه براى پيامبران رخ داده باشد، بلكه يك القاى روحانى است كه از عالم بالا انجام گرفته است. منتها در اين ميان چيزى كه ما نمىتوانيم آن را درك كنيم، اگر چه يك واقعيّت بوده و ايمانى استوار بدان داريم، چگونگى برقرارى اين ارتباط روحانى است.
ما وقتى تلاش مىكنيم آن را درك كنيم، مىخواهيم با معيارهاى مادّى كيفيت اين ارتباط را دريابيم. يا موقعى كه مىخواهيم آن را توصيف كنيم، با الفاظ و كلماتى اين ارتباط را وصف مىكنيم كه براى مفاهيمى وضع شده كه از دايره محسوسات فراتر نرفته است. بنابراين موضوع همچنان بر ما پنهان مىماند. تعبيرات در اين باره جنبه استعاره و تشبيه داشته و به مجاز و كنايه مىماند، و هرگز اين تعبيرات حقيقى و واقعنما نيستند.
▪️پس گرچه پديده وحى قابل قبول بوده و پايه ايمان را تشكيل مىدهد، ولى قابل وصف و درك حقيقى نيست. در واقع وحى صرفا يك پديده روحى است كه فقط براى كسانى قابل درك است كه اهليّت و شايستگى آن را دارند.
#علوم_قرآنی
#یکشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی (شماره ۵)
◀️ پادکست تصویری «حقیقت قرآن»
▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن
▫️تالیف استاد عابدینی
#کلیپ_قرآنی
#دوشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🔴 آموزش وقف و ابتدا
🎙 استاد محمدحسین محمدزاده
◀️ ۱۹ جلسه ا هر جلسه حدودا ده دقیقه
▫️۱ - پیدایش و اهمیت وقف و ابتدا
▫️۲ - ارتباط علم وقف و ابتدا
▫️۳ - علائم وقف سجاوندی
▫️۴ - علائم وقف امروزی
▫️۵ - اقسام وقف
▫️۶ - وقف اختباری
▫️۷ - وقف اضطراری
▫️۸ - وقف اختیاری
▫️۹ - ارتباط معنوی عبارات
▫️۱۰ - وقف تام لازم
▫️۱۱ - وقف تام مطلق
▫️۱۲ - وقف کافی
▫️۱۳ - وقف حسن
▫️۱۴ - وقف قبیح
▫️۱۵ - خلاصه جلسات قبل
▫️۱۶ - وقف ازدواج
▫️۱۷ - ابتدا آموزشی و اضطراری
▫️۱۸ - ابتدا اختیاری
▫️۱۹ - وقف و ابتدا سوره حمد
🖇 دانلول یکجا در قالب فایل فشرده (rar):
ا https://b2n.ir/t36947
🔘حجم: 53 مگابایت
#مهارتهای_قرآنی
#آموزش_وقف_ابتدا
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۵
🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (زیدعزه)
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ✨
🕋 يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاَهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سوره مائده/آیه ۳۵)
«ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا پروا نمایید و با اطاعت از او در پی برقراری پیوند با او باشید و در راه او جهاد کنید، باشد که نیکبخت شوید»
📝نکته ها:
🔺حضرت على علیه السلام مىفرماید: بهترین وسیلهاى كه مىتوان با آن به خدا نزدیک شد ایمان به خداوند و پیامبرش و جهاد در راه او و كلمهى اخلاص و اقامهى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صلهى رحم و انفاقهاى پنهانى و آشكار و كارهاى نیک است.(نهجالبلاغه/خطبه ۱۱۰)
🔺توسّل، موضوعى است كه در كتب بسیارى از اهل سنّت درباره آن روایت نقل شده است. ضمناً آیات ۶۴ سوره نساء، آیه ۹۷ سوره یوسف(ع) و آیه ۱۱۴ سوره توبه نیز مىتواند سند توسّل باشد. توسل به اهل بیت علیهم السلام نیز تأثیر فراوانی در جلب محبت و فضل الهی دارد؛ زیرا آنان واسطهی ارتباط میان مردم و خدا بوده، با این توضیح، توسل نه تنها شرک نیست؛ بلکه ارتباط با خداوند از راهی است که مورد سفارش قرآن میباشد.
🔺پیامبر اکرم(ص) فرمودند: امامان از ذریه حسین(ع) - که هر کس آنان را اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده و هر کس از آنان نافرمانی کند، از خدا نافرمانی کرده است - همان دستگیرههای محکم (تقوا) و وسیله به سوی تقرب خدا هستند.(عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۵۸)
📩پیام ها:
▫️در این آیه ترسیم شده است:
➖ایمان: «آمنوا»،
➖تقوا: «اتّقوا اللَّه»،
➖توسل و شفاعت: «وابتغوا الیه الوسیلة» و
➖جهاد: «وجاهدوا فى سبیله»؛
➖راه سعادت و رستگارى است. «لعلّكم تفلحون»
▫️براى رسیدن به فلاح، هم باید گناهان را ترک كرد: «اتّقوا اللَّه»، هم باید طاعات را انجام داد:«وابتغوا الیه الوسیلة»
▫️كارهاى خیر همه زمینه و وسیلهى سعادتند. (البتّه اگر با گناه خود، آن زمینهها را از بین نبریم.) «لعلّكم تفلحون»
#تفسیر #تدبر
#سهشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی (شماره ۵)
🏷 همه می دانیم در مورد قرآن، مقصریم!
📝 حضرت آیت الله بهجت (ره):
جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، این طور نزد ما ارزش ندارد! همه می دانیم که درباره قرآن، مقصریم !
#عکس_نگاشت_قرآنی #سخن_بزرگان
#چهارشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۵
📜 امام صادق (علیه السلام) :
الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَنْظُرَ فِي عَهْدِهِ وَ أَنْ يَقْرَأَ مِنْهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسِينَ آيَةً.
(اصول کافی، ج۲، ص۶۰۹)
«قرآن عهدنامه خداوند با بندگان است؛ پس شایسته است که یک مسلمان به این عهدنامه بنگرد و هر روز پنجاه آیه از آن بخواند.»
#حدیث_قرآنی
#پنجشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی (شماره ۵)
🔸يرِيدُونَ أَن يُطْفُِواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ يَأْبىَ اللَّهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَفِرُون (سوره توبه / آیه ۳۳)
همواره مى خواهند نور خدا را با سخنان باطل [و تبليغاتِ بی پايه] خود خاموش كنند؛ ولى خدا جز اينكه نور خود را كامل كند، نمى خواهد، هر چند كافران خوش نداشته باشند
◀️ آيه فوق كه عينا و با همين الفاظ در سوره" صف" نيز آمده است و با تفاوت مختصرى در سوره" فتح" تكرار شده، خبر از واقعه مهمى مى دهد كه اهميتش موجب اين تكرار شده است، خبر از جهانى شدن اسلام و عالمگير گشتن اين آئين مى دهد.
طبق روايات مختلفى كه در منابع اسلامى وارد شده تكامل اين برنامه جهانی شدن اسلام هنگامى خواهد بود كه" مهدى (ع)" ظهور كند و به آن به طور کامل تحقق بخشد.
▫️مرحوم طبرسى" در مجمع البيان از امام باقر (ع) در تفسير اين آيه چنين نقل می كند:
«وعدهاى كه در اين آيه است به هنگام ظهور مهدى از آل" محمد" صورت مىپذيرد، در آن روز هيچكس در روى زمين نخواهد بود مگر اينكه اقرار به حقانيت محمد ص مىكند»
▫️و نيز در كتاب" اكمال الدين" صدوق از امام صادق (ع) در تفسير اين آيه چنين نقل شده:
«به خدا سوگند هنوز محتواى اين آيه تحقق نيافته است و تنها زمانى تحقق مى پذيرد كه" قائم" خروج كند و به هنگامى كه او قيام كند كسى كه خدا را انكار نمايد در تمام جهان باقى نخواهد ماند»
(تفسير نمونه، جلد ۷، ص۳۷۳ )
#آیات_مهدوی
#جمعهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۶
🟠 ناپاک و پاک یکسان نیستند !
📖 آیه ۱۰۰ سوره مائده :
لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ
«هیچگاه ناپاک و پاک مساوی نیستند؛ هر چند زیاد بودن ناپاکها، تو را به شگفتی اندازد!»
#پوستر_آیات
#شنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی (بخش پنجم) ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۴) - امکان وح
📔مباحث علوم قرآنی (بخش ششم)
▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره)
☑️ پدیده وحی (۵) - چگونگی دریافت وحی رسالی
▪️ پیامبرصلّى اللّه عليه و آله هنگام نزول وحى مستقيم، بر خود احساس سنگينى مىكرد، و از شدت سنگينى كه بر او وارد مىشد بدنش داغ مىشد، و از پيشانى مباركش عرق سرازير مىگشت. اگر بر شترى يا اسبى سوار بود، كمر حيوان خم مىشد و به نزديك زمين مىرسيد. على عليه السّلام مىفرمايد: «موقعى كه سوره مائده بر پيامبر نازل شد، ايشان بر استرى به نام «شهباء» سوار بودند. وحى بر ايشان سنگينى كرد، بهطورىكه حيوان ايستاد و شكمش پايين آمد. ديدم كه نزديك بود ناف او به زمين برسد، در آن حال پيامبر از خود رفت و دست خود را بر سر يكى از صحابه نهاد ...». عبادة بن صامت مىگويد: «هنگام نزول وحى گونههاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در هم مىكشيد و رنگ او تغيير مىكرد. در آن حال سر خود را فرومىافكند و صحابه نيز چنين مىكردند». گاه مىشد كه زانوى پيامبر بر زانوى كسى بود، در آن حال وحى نازل مىشد، آن شخص تحمل سنگينى زانوى پيامبر را نداشت. ما نمىدانيم چرا پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دچار اين حالت مىشد؛ چون از حقيقت وحى آگاه نيستيم. براى تفصيل بيشتر مىتوان به كتابهايى كه درباره وحى و كيفيت آن نگاشته شده است مراجعه كرد
▪️ در طول تاريخ گروهى از معاندان سعى نمودهاند با ساختن داستانهاى بىاساس و موهون، اصل مهمّ وحى را زير سؤال ببرند. آنان در اين راستا افسانههايى در زمينه وحى بر پيامبر اسلام، جعل كردهاند.(مانند داستان ورقة بن نوفل و افسانه غرانیق)
#علوم_قرآنی
#یکشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی (شماره ۶)
◀️ پادکست تصویری «با من حرف بزن»
▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن
▫️تالیف استاد عابدینی
#کلیپ_قرآنی
#دوشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۶
🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (زیدعزه)
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ✨
🕋 يآ أَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لاِّزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (احزاب/۵۹)
«اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى هاى بلند بر خود بیفكنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.»
📝نکته ها:
🔺«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعهاى است كه سَر و گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مىپوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مىفرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهاى خود را بپوشانند كه زمینهاى براى بىحرمتى آنان فراهم نشود و رعایت حجاب باعث میشود که به عفت و پاکدامنی شناخته شوند.
🔺بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفادهى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمىكردند. لذا سفارش این آیه، نزدیک كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان حجاب مىدهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفهى حجاب را چنین تبیین مىكند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند، باید خود را بپوشانند.
📩پیام ها:
▫️در امر به معروف، اوّل از خودىها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین»
▫️در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین»
▫️پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مىكند.) «یعرفن فلا یؤذین»
▫️رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین»
▫️نوع لباس مردم در جامعه، مىتواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️سرچشمهى بسیارى از مزاحمتهاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین»
▫️زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️بد حجابىهاى گذشته، قابل عفو است. «غفوراً رحیماً»
▫️مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً»
#تفسیر #تدبر
#سهشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🔴 آموزش صوت و لحن
🎙 استاد احمد ابوالقاسمی
◀️ ۲۶ جلسه ا هر جلسه حدودا ۲۵ دقیقه
▫️۱ - مقدمات-بخش اول
▫️۲ - مقدمات-بخش دوم
▫️۳ - تلاوت قاریان مصری
▫️۴ - قرائت قرآن
▫️۵ - تقلید در آموزش
▫️۶ - اهمیت تقلید
▫️۸ - سبک قاریان مصری
▫️۹ - جایگاه صوت
▫️۱۰ - اصول قرائت استاد شحات
▫️۱۱ - مقدمه های قاریان
▫️۱۳ - جاذبه های صوت
▫️۱۴ - طنین
▫️۱۵ - صوت
▫️۱۶ - اکتاو
▫️۱۷ - سرعت در صوت
▫️۱۸ - تحریر
▫️۱۹ - سرعت صوت
▫️۲۰ - اصول صوت
▫️۲۱ - تمرین صوت
▫️۲۲ - قرائت سوره ابراهیم
▫️۲۳ - صوت قاریان مصری
▫️۲۴ - الحان
▫️۲۵ - مقامات
▫️۲۶ - رست خوانی
🖇 دانلول یکجا در قالب فایل فشرده (rar):
ا https://b2n.ir/r44072
🔘 حجم: 217 مگابایت
#مهارتهای_قرآنی
#آموزش_صوت_لحن
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۶
🏷 قرآن علاج مشکلات
📝 حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی):
انسان ها در طول تاریخ دست به گریبان ظلم، تبعیض، جنگ، ناامنی و لگدمال شدن ارزشها بوده اند، امروز هم هستند.
راه علاج اینها قرآن است. اگر به قرآن عمل کنیم همه این مشکلات برطرف می شود. یعنی جوامع بشری اگر به دستورات کاربردی قرآن عمل کنند، بدون تردید از همه مشکلات نجات پیدا خواهند کرد.
#عکس_نگاشت_قرآنی #سخن_بزرگان
#چهارشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۶
📜 پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله):
إِنْ أَرَدْتُمْ عَيْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاةَ يَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ الظِّلَّ يَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى يَوْمَ الضَّلَالَةِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ كَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِي الْمِيزَانِ.
(جامع الاخبار ص ۴۱)
«اگر خواستار زندگى سـعادتمندان، مـرگ شهيدان، نجات روز محـشر، سـايه در روز قـيامت، هـدايت در روز گـمراهى هستيد؛
پس قـرآن بياموزيد، زيرا آن گفـته خـداى مهربان و ايمنى از شيـطان و موجب برترى و وزنه خوبـيهاى شـما است..»
#حدیث_قرآنی
#پنجشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۶
🔸أذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (سوره حج / آیه ۳۹)
به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است، چرا كه مورد ظلم قرار گرفتهاند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست.
◀️ حضرت صادق عليه السّلام ذیل این روایت می فرمایند:
«عامه مىگويند: اين آيه نازل شد در حق حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله وقتى كه قريش او را از مكه بيرون نمودند؛ و حال آنكه در حق قائم عجل اللّه فرجه است، وقتى كه خروج نمايد و مطالبه خون حضرت حسين عليه السّلام را نمايد و مىگويد: مائيم اولياء آن خون، و مائيم طلب كننده آن»
( تفسير برهان، ج ۳، ص ۹۴، به نقل از على بن ابراهيم)
#آیات_مهدوی
#جمعهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۷
🟠 گوشت برادر مرده خود را نخورید !
📖 آیه ۱۲ سوره حجرات :
لَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ
«غیبت یکدیگر را نکنید، آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ بی تردید [از این کار] نفرت دارید»
#پوستر_آیات
#شنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
کتاب تحسین التلاوه.pdf
26.21M
💻 کتاب تجوید (تحسين التلاوة) - فایل PDF
🏷مناسب پخش اسلایدی در کلاس
📝 استاد علی قاسمی
▫️ فایل پاورپوینت کتاب - بخش اول
▫️ فایل پاورپوینت کتاب - بخش دوم
#کتاب_آموزشی #پاورپوینت
#تجوید
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی (بخش ششم) ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۵) - چگونگی در
📔مباحث علوم قرآنی / ۷
▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره)
☑️ پدیده وحی (۶) - کاتبان وحی
▪️ پيامبر اسلام به ظاهر خواندن و نوشتن نمىدانست، و در ميان قوم خود به داشتن سواد معروف نبود. زيرا هرگز نديده بودند چيزى بخواند يا بنويسد؛ بنابراين او را «امّى» مىخواندند. قرآن هم او را با همين وصف ياد كرده است: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ ...»، «... فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ ...» امّى منسوب به امّ (مادر) است و كسى را گويند كه همچون روزى كه از مادر زاده شده است فاقد سواد باشد. معناى ديگرى نيز گفتهاند: منسوب به امّالقرى (شهر مكه)؛ يعنى كسى كه در مكه زاده شده است.
◾️ داشتن سواد كمال است و بىسوادى نقص و عيب و چون تمامى كمالات پيامبر از راه عنايت خاص الهى بوده و هرگز نزد كسى و استادى تعلّم نيافته (علم لدنّى) پس نمىشود ساحت قدس پيامبر از اين كمال تهى باشد. عدم تظاهر به سواد، براى اتمام حجت و بستن راه اعتراض و تشكيك بوده است، به همين دليل پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به كاتبانى نياز داشت تا در شئون مختلف از جمله وحى براى او كتابت كنند؛ لذا چه در مكه و چه در مدينه زبدهترين باسوادان را براى كتابت انتخاب فرمود.
◾️اولين كسى كه در مكه عهدهدار كتابت مخصوصا كتابت وحى شد؛ علىّ بن ابى طالب عليه السّلام بود و تا آخرين روز حيات پيامبر به اين كار ادامه داد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نيز اصرار فراوان داشت تا على، آنچه را نازل مىشود، نوشته و ثبت نمايد تا چيزى از قرآن و وحى آسمانى از على دور نماند.
◾️اوّلين كسى كه در مدينه عهدهدار كتابت وحى گرديد، أبىّ بن كعب انصارى بود. ابىّ بن كعب كسى است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله قرآن را به طور كامل بر وى عرضه كرد. او از جمله كسانى است كه در عرضه اخير قرآن حضور داشت؛ بدين جهت در دوران يكسان كردن مصاحف در عهد عثمان سرپرستى گروه به او واگذار شده بود و هرگاه در مواردى اختلاف پيش مىآمد، با نظر ابىّ، مشكل حلّ مىگرديد
◾️پس از این دو زيد بن ثابت بود و لذا عمده کتابت برعهده این سه نفر بود و مابقی کاتبان در مرتبه دوم بودند که حدودا چهل نفر بودند
#علوم_قرآنی
#یکشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۷
◀️ پادکست تصویری «محرم راز»
▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن
▫️تالیف استاد عابدینی
#کلیپ_قرآنی
#دوشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۷
🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (زیدعزه)
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
🕋 و لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَ الصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَاْ أَخْبَارَكُم (محمّد«ص»/۳۱)
«ما قطعاً شما را مىآزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم كرد.»
📝نکته ها:
🔺«ابتلاء»، گاهى به معناى آزمایش افراد براى كشف حقیقت است، مانند: «اذ ابتلى ابراهیم ربّه»(ابراهیم/۱۲۴) و گاهى به معناى ایجاد زمینههاى مختلف براى بروز حالات درونى است، مانند همین آیه: «نَبلوا اخباركم». جمله «حتّى نعلم» به معناى «معلوم داریم» از ماده «عَلَم» به معناى نشانه و علامت است نه از ماده «عِلم» در برابر جهل. یعنى آزمایش الهى، علامت شناسایى آنان است.
🔺در آیه قبل گفته شده که خداوند عملكرد ما را مىداند: «و اللّه یعلم أعمالكم» و براى علم و آگاهى خود نیاز به آزمایش ندارد. بنابر این آزمایش براى آن است كه مردم كارى انجام دهند و بر اساس آن استحقاق پاداش یا كیفر را پیدا نمایند. همانگونه كه ما شغل افراد را مىدانیم، ولى بر اساس دانستن شغل به آنان مزد نمىدهیم، بلكه باید از آنان كارى انجام پذیرد تا استحقاق دریافت مزد را داشته باشند.
🔺تفكیک انسانها از یكدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول؛ انسانها با كفر و ایمان جداسازى مىشود و در مرحله دوم؛ اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفكیک مىیابند و در مرحله سوم؛ جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابر این آزمایشهاى الهى یكى پس از دیگرى ادامه دارد. از آیه ۱۶ تا اینجا، بارها سخن از منافقان و بیماردلان به میان آمد و سیمایى از آنان ترسیم شده است: تحقیر گفتههاى پیامبر(ص)(آیه۱۶)، ترس از فرمان جهاد(آیه ۲۰)، فساد در زمین و قطع رحم(آیه ۲۲)، ارتداد و برگشت از حب(آیه ۲۵)، به وعدههاى شیطان فریفته مىشوند(آیه ۲۵)، توطئهگرى و اعلام همكارى با سایر مخالفان(آیه ۲۶)، پیروى از كارهایى كه سبب خشم الهى است(آیه ۲۸)، ناخشنودى از كارهایى كه سبب رضاى الهى است(آیه ۲۸)، كینه توزى(آیه ۲۹). در برابر این همه خباثت، خداوند نیز آنان را با مُهر زدن بر دلها، لعنت و دورى از رحمت خویش، عذاب و ضربه به صورت و پشت؛ هنگام جاندادن و تباه و حبط شدن اعمالشان تهدید مىنماید.
📩پیام ها:
▫️آزمایش مردم، امرى حتمى و همگانى و یكى از سنّتهاى الهى است. «و لنبلونّكم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه قطعى بودن آن است)
▫️یكى از بسترهاى آزمایش و شناسایى انسانها، میدان جنگ است. منافقان در جبهه رسوا مىشوند. «حتّى نعلم المجاهدین منكم»
▫️در جهاد، صبر و استقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منكم و الصابرین»
▫️ادّعاها و سخنان انسان، در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مىگیرند. «نبلوا اخباركم»
▫️معیار ارزیابى الهى، موفقیّت در آزمونهاى عملى است. «نبلوا اخباركم»
#تفسیر #تدبر
#سهشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
---------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۷
🏷 انس با قرآن
📝 حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی):
انس با قرآن، خیلی خوب است. هرروز یک مقدار قرآن بخوانید، ولو نیم صفحه؛ مواظب باشید ترک نشود. قرآن را باز کنید نیم صفحه، دو آیه، با توجه بخوانید.
#عکس_نگاشت_قرآنی #سخن_بزرگان
#چهارشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۷
📜 امیرالمؤمنین (عليهالسلام):
ألا لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ
«بدانيد در قرآن خواندنى كه با تدبّر همراه نباشد، خيرى نيست»
(بحارالأنوار، ج ۴، ص ۲۱۱)
#حدیث_قرآنی
#پنجشنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۷
🔸أفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ (سوره آل عمران / آیه۸۳)
آيا دينى جز دين خدا مىجويند، حال آنكه آنچه در آسمانها و زمين است خواه و ناخواه تسليم فرمان او هستند و به نزد او بازگردانده مى شويد.
◀️ حضرت صادق عليه السّلام ذیل این روایت می فرمایند: «هنگامی که قائم علیهالسّلام قیام کند، نقطهای در روی زمین نمیماند جز اینکه به یکتائی خدا و رسالت حضرت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم گواهی میدهند.»
◀️ ابن بکیر میگوید: از ابوالحسن علیهالسّلام در مورد آیه «وله اسلم» پرسیدم، فرمود: در حق قائم علیهالسّلام نازل شده است، هنگامیکه ظاهر شود اسلام را بر یهود، نصاری، صابئین، ملحدین، مرتدین، و کافرین شرق و غرب، عرضه میکند هر کس (پس از شناخت حقانیت اسلام) از روی رغبت اسلام آورد، او را به نماز و زکات و دیگر وظائف اسلامی امر میفرماید. و هر کس نپذیرد گردن میزند تا در شرق و غرب جهان احدی جز موحد باقی نباشد. »
( تفسیر عیاشی، ج۱، ص ۱۸۳ و ینابیع المودة لذوی القربی، ج۳، ص۲۳۶)
#آیات_مهدوی
#جمعهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۸
🟠 دوست نا اهل !
📖 آیه ۲۸ سوره فرقان :
يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا
«ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی گرفتم،»
#پوستر_آیات
#شنبهها
I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I
----------------------------------------------
💠 @mohtava_morabiyan 💠