eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
298 دنبال‌کننده
153 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۸ ◀️ پادکست تصویری «خانه های آسمانی» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🔴 آموزش کامل تجوید قرآن کریم 🎙 استاد محمدرضا پورزرگری 📂 ۷۹ جلسه ا هرجلسه حدودا ۱۸ دقیقه ⬇️ بخش اول ا ۲۵ جلسه ▫️۱ - پیشینه نزول قرآن کریم ▫️۲ - مراتب قرائت قرآن کریم ▫️۳ - قرائت به روش های مختلف ▫️۴ - بسمله (بسم الله) ▫️۵ - قرائت ▫️۶ - ابتدا به کلمات ▫️۷ - وقف ▫️۸ - وقف و وصل ▫️۹ - احکام حرف ها آخر کلمات ▫️۱۰ - بررسی مواضع دستگاه تکلم-۱ ▫️۱۱ - بررسی مواضع دستگاه تکلم-۲ ▫️۱۲ - بررسی مواضع دستگاه تکلم-۳ ▫️۱۳ - لسان ▫️۱۴ - مخارج ▫️۱۵ - مخرج چهاردهم لسان ▫️۱۶ - موضع شفتین ▫️۱۷ - ادای صحیح حروف ▫️۱۸ - صفات اصلی حروف-۱ ▫️۱۹ - صفات اصلی حروف-۲ ▫️۲۰ - صفات اصلی حروف-۳ ▫️۲۱ - صفات فرعی حروف-۱ ▫️۲۲ - صفات فرعی حروف-۲ ▫️۲۳ - صفات فرعی حروف-۳ ▫️۲۴ - احکام حروف ▫️۲۵ - صفات غنه ⬅️ بخش دوم | ۲۵ جلسه ⬅️ بخش سوم | ۲۹ جلسه 🖇 دانلول یکجا در قالب فایل فشرده (rar): ا https://B2n.ir/s95865 🔘 حجم: 140 مگابایت I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۸ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (زیدعزه) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِنْ طَيِّباَتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ اشْكُرُواْ لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ‏ (بقره/۱۷۲) ✨ «اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! از نعمت‌هاى پاكیزه‌اى كه به شما روزى داده‌ایم بخورید و شكر خدا را به جاى آورید. اگر فقط او را پرستش مى‌كنید.» 📝نکته ها: 🔺از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است كه خداوند مى‌فرماید: من مردم را خلق مى‌كنم، امّا آنان غیر مرا مىپرستند! ‌من به آنان روزى مى‌دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى‌نمایند.(تفسیر صافی). قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راه‌هاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى‌كند. چون مى‌خواهد در آیات بعد، مردم را از یک سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راه‌هاى حلال را بازگو نموده است. شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت‌ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. 🔺هدف اصلى از آفرینش نعمت‌هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى‌فرماید: اى مؤمنان! از نعمت‌هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده‌ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق‌رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى‌برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها و درختانِ میوه است، گرچه علف‌هاى هرز و تیغ‌ها نیز به نوایى مى‌رسند. 🔺از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه‌هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان»(بقره/۱۶۸) ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. « یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... و اشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... و اعملوا صالحاً » (مؤمنون/۵۱) 📩پیام ها: ▫️خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره‌گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات» ▫️در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه‌ى معنویات است. «كلوا، و اشكروا، تعبدون» ▫️اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم» ▫️قبل از تأمین زندگى مردم و محبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... و اشكروا» ▫️شكر، نشانه‌ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «و اشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون» ▫️شكر، نمونه روشن عبادت است. «و اشكروا للّه... تعبدون» ▫️شكر خداوند، واجب است. «كلوا... و اشكروا لِلّه» ▫️خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى‌كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۸ 🏷 تقوا شرط بهره مندی از قرآن 📝 حضرت آیت الله حق شناس(ره): در عین حالی که قرآن برای تمام اهل عالم آمده است، اما فقط متقین هستند که میتوانند از قرآن استفاده بکنند، وقتی بنده هرکار بدی به نظرم میرسدمیکنم، چه لیاقتی دارم که از قرآن استفاده بکنم ؟ قرآن «هدی للمتقین» است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۸ 📜 امام سجاد (عليه‌‏السلام): آیاتُ القُرآنِ خَزائِنٌ، فَکُلَّما فَتَحْتَ خَزانَةً یَنْبَغی لَکَ أَن تَنْظُرَ ما فیها (وسائل الشّیعه، ج ۴، ص ۸۴۹) «آیات قرآن گنجینه هایی است که هرگاه یکی از این گنج ها را گشودی، سزاوار است که به آنچه در آن است، نیکو بنگری» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۸ 🔸فلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوَارِ‌ الْكُنَّسِ‏ سوگند به اختران گردان، [كه از ديده‌] نهان شوند و از نو آيند. (سوره تکویر / آیه ۱۵) ◀️ در‌ اخباري‌ ‌که‌ كليني‌ ‌در‌ كافی (ج۱، ص۳۴۱) و نعماني‌ باسناد مختلف‌ ‌از‌ حضرت‌ باقر (علیه السلام) روايت‌ كرده‌اند ‌که‌ تفسير فرمود بوجود حضرت‌ بقية اللّه‌ ‌که‌ مخصوص‌ حضرت‌ ‌است‌ که مستور ميشود سپس‌ مثل‌ شهاب‌ قبس‌ ظاهر ميگردد و ميفرمايد ‌به راوی ‌که‌: ‌اگر‌ درك‌ كردي‌ زمان‌ ‌او‌ ‌را‌ چشمت‌ روشن‌ ميشود اشاره‌ ‌به‌ اينكه‌ ‌هر‌ ‌که‌ درك‌ كند زمان‌ ظهور ‌را‌ چشمش‌ روشن‌ ميگردد. (تفسیر اطیب الطبیان، ج ۱۸، ص۱۰) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۹ 🟠 جاسوسی و جستجو از هم ممنوع ! 📖 آیه ۱۲ سوره حجرات : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا «ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان ها [در حقّ مردم] بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان ها گناه است، و [در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند] تفحص و پی جویی نکنید» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📔مباحث علوم قرآنی / ۹ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۸) - جمع آوری وحی ▪️جمع و تأليف قرآن به شكل كنونى، در يك زمان صورت نگرفته، بلكه به مرور زمان و به دست افراد و گروه‌هاى مختلف انجام شده است. ترتيب، نظم و عدد آيات در هر سوره در زمان حيات پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقيفى است و بايد آن را تعبّدا پذيرفت، و به همان ترتيب در هر سوره تلاوت كرد. ▪️هر سوره با فرودآمدن‌ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» آغاز مى‌شد و آيات به ترتيب نزول در آن ثبت مى‌گرديد، تا موقعى كه‌ «بِسْمِ اللَّهِ ...» ديگرى نازل مى‌شد و سوره ديگرى آغاز مى‌گرديد. اين نظم طبيعى آيات بود. گاهى اتفاق مى‌افتاد پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله- با اشاره جبرئيل- دستور مى‌داد تا آيه‌اى بر خلاف نظم طبيعى در سوره ديگرى قرار داده شود. بنابراين ثبت آيات در سوره‌ها، چه با نظم طبيعى يا نظم دستورى، توقيفى است و با نظارت و دستور خود پيامبر اكرم ص انجام گرفته است و بايد از آن پيروى نمود. حافظ يا جامع قرآن بودن در آن عهد، دليل نمى‌شود كه ميان سوره‌ها ترتيبى وجود داشته است. و اگر كسى هر آن چه از قرآن كه تا آن روز نازل شده، حفظ و ضبط كرده باشد، حافظ و جامع قرآن خواهد بود. ▪️بنابراين لازمه حفظ همه قرآن ترتيب فعلى آن نيست. امّا اهميت اين مسئله چندان روشن نيست، زيرا آنچه مهم است تكميل سوره‌ها و مستقل بودن هر سوره از سوره ديگر است تا آيه‌هاى هر سوره با آيه‌هاى سوره‌هاى ديگر اشتباه نشود. اين مهم در عهد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله صورت گرفت. ▪️بر اين اساس، بيشتر محقّقين و تاريخ‌نويسان بر آنند كه جمع و ترتيب سوره‌ها پس از وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى نخستين بار بر دست على امير مؤمنان عليه السّلام سپس زيد بن ثابت و ديگر صحابه بزرگوار انجام گرفت. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۹ ◀️ پادکست تصویری «پاسخ هر نیاز» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۹ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ قلْ إِنَّ صَلَاتِى وَ نُسُكِى وَ مَحْيَاىَ وَ مَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ الْعَٰلَمِينَ. لَاشَرِيكَ لَهُ وَ بِذَلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِين َ(انعام/۱۶۲-۱۶۳) ✨ «بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانیان است. شریكى براى او نیست و به آن (روح تسلیم و خلوص و عبودیّت) مأمور شده‌ام و من نخستین مسلمان و تسلیم پروردگارم.» 📝نکته ها: 🔺روایت شده كه رسول اكرم صلى الله علیه و آله در آستانه‌ى نماز، این آیات را مى‌خواند. مرگ، بر حیات احاطه دارد و حیات بر نُسُک، و نُسُک بر نماز. بنابر این، نماز، هسته‌ى مركزى در درون عبادات است. اسلام، به معناى تسلیم بودن در برابر امر خداوند است و به همه‌ى انبیا نسبت داده شده است. 🔺حضرت نوح(ع)‌ خود را مسلمان دانسته است، «اُمرت اَن اكون من المسلمین»(یونس/۷۲) حضرت ابراهیم‌(ع) از خداوند مى‌خواهد كه او و ذریّه‌اش را تسلیم او قرار دهد. «و اجعلنا مسلمین لک و من ذریّتنا اُمّة مسلمة لک»(بقره/۱۲۸)، حضرت یوسف(ع) نیز از خداوند مسلمان مُردن را درخواست مى‌كند: «توفّنى مسلماً»(یوسف/۱۰۱) و پیامبر اسلام(ص) نیز اوّلین مسلمان است، «و انا اوّل المسلمین» به این معنا كه یا در زمان خودش، یا در رتبه و مقام تسلیم، مقدّم بر همه است. 📩پیام ها: ▫️راه و روش و هدف خود را در برابر راه‌هاى انحرافى، با صراحت و افتخار اعلام كنیم. «قل» ▫️با آنكه نماز، جزو عبادات است، ولى، جدا ذكر شده تا اهمیّت آن را نشان دهد. «صلاتى و نُسُكى» ▫️انسان‌هاى مخلص، مسیر تكوینى (مرگ و حیات) و مسیر تشریعى خود (نماز و نُسُک) را فقط براى خداوند عالمیان مى‌دانند. «انّ صلاتى و نُسُكى و محیاى و مماتى للّه» ▫️آنگونه كه در نماز قصد قربت مى‌كنیم، در هر نفس كشیدن و زنده بودن و مردن هم مى‌توان قصد قربت كرد. «محیاى و مماتى للّه...» ▫️مرگ و حیات مهم نیست، مهم آن است كه آنها براى خدا و در راه خدا باشد. «محیاى و مماتى للّه» ▫️آنچه براى خدا باشد، رشد مى‌كند. «للّه ربّ العالمین» ▫️مرگ و زندگى دست ما نیست، ولى جهت دادن به آن دست ماست. «للّه» ▫️اخلاص در كارها، فرمان الهى است. «بذلک امرت» ▫️پیشواى جامعه، باید در پیمودن راه و پیاده كردن فرمان الهى، پیشگام باشد. «اوّل المسلین» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۹ 🏷 از انس با قرآن غفلت نکنید 📝 حضرت امام خمینی(ره): از انس با قرآن کریم، این صحیفه الهی و کتاب هدایت، غفلت نورزید؛ که مسلمانان هر چه دارند و خواهند داشت در طول تاریخ، از برکات سرشار این کتاب مقدس است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۹ 📜 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : أدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وعَلى قِراءَةِ القُرآنِ . (شرح إحقاق الحق: ج ۱۸، ص ۴۹۸) «فرزندان خود را بر سه خصلت ، تربيت كنيد : دوست داشتن پيامبرتان ، دوست داشتن اهل بيت او ، و خواندن قرآن .» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۹ 🔸فلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ... پس زمانی که طالوت با سپاهیان [برای جنگ با دشمن از شهر] بیرون رفت، گفت: بی تردید خدا شما را به وسیله نهر آبی آزمایش می کند؛ پس هر که [به هنگام تشنگی] از آن [سیر] بنوشد، از من نیست و هر که از آن نخورد، از من است، مگر کسی که با دستش کفی آب برگیرد [که او نه از من است و نه مردود از سپاه]. پس جز اندکی از آنان همگی از آن نوشیدند... (سوره بقره / آیه ۲۴۹) ⬅️ در این قضیه سيصد و سيزده نفر بودند كه اعتراض بر حكم الهى در تعيين طالوت ننمودند و اين افراد هيچ نياشاميدند چنانچه در كافى و عياشى‌ از امام باقر (ع) نقل نموده است و در برهان از امام صادق (ع) روايت نموده كه اين سيصد و سيزده نفر نه آشاميدند و نه ذخيره نمودند و روايت شده است كه هر كس به یك غرفه اكتفا نمود كفايت كرد از براى شربش و مطهره‌اش و هر كس اكتفا ننمود عطش بر او غلبه كرد و لبهايش سياه شد و نتوانست گذر كند. (تفسیر روان جاوید ،ج ۱، ص ۳۱۶) ⬅️ از امام صادق(ع) در ذیل این آیه نقل شده که اصحاب امام زمان(عج) هم، مانند یاران طالوت، امتحان و آزمایش می‌شوند. (الغیبه نعمانی، ص۳۱۷) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۰ 🟠 خدا می بیند ! 📖 آیه ۱۱۰ سوره بقره : إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ « همیشه خدا به آنچه انجام می دهید، بیناست.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۹ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ پدیده وحی (۸) - جمع آوری وحی
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۰ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (۱) ▪️قرآن مجموعه آيات و سوره‌هاى نازل‌شده بر پيغمبر اسلام است كه پيش از هجرت و پس از آن در مناسبتهاى مختلف و پيشامدهاى گوناگون به طور پراكنده نازل شده است؛ سپس گردآورى شده و به صورت مجموعه كتاب در آمده است. نزول قرآن تدريجى، آيه آيه و سوره سوره، بوده و تا آخرين سال حيات پيغمبر (ص) ادامه داشته است. هرگاه پيشامدى رخ مى‌داد يا مسلمانان با مشكلى روبه‌رو مى‌شدند، براى رفع آن يا أحيانا پاسخ به سؤالهاى مطرح‌شده، آياتى چند يا سوره‌اى نازل مى‌شد. اين مناسبتها و پيشامدها را اصطلاحا اسباب نزول يا شأن نزول مى‌نامند كه دانستن آنها براى فهم دقيق بسيارى از آيات ضرورى است. ▪️اين نزول پراكنده، قرآن را از ديگر كتب آسمانى جدا مى‌سازد؛ زيرا صحف ابراهيم و الواح موسى يكجا نازل شد و همين امر موجب عيبجويى مشركان گرديد: «وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً ...»، (و كافران گفتند: چرا قرآن يكجا بر او نازل نمى‌شود؟ ...). در جواب آنها آمده: «كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِيلًا (اين به خاطر آن است كه قلب تو را به وسيله آن محكم داريم و (ازاين‌رو) آن را بتدريج بر تو خوانديم). در جاى ديگر مى‌گويد: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‌ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا»(و قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم تا آن را با درنگ بر مردم بخوانى و آن را بتدريج نازل كرديم). ▪️حكمت تدريجى بودن نزول قرآن، اين است كه پيغمبر اكرم (ص) و مسلمانان احساس كنند همواره مورد عنايت خاص پروردگار قرار دارند و پيوسته رابطه آنان با حق تعالى برقرار است و دلگرمى آنان تداوم داشته باشد. «وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا ...»(در راه ابلاغ حكم پروردگارت صبر و استقامت كن چرا كه تو در حفاظت‌ كامل ما قرار دارى ...). اين قبيل دلگرميهاى مداوم براى پيغمبر اسلام فراوان بوده است و در قرآن در موارد بسيارى بدان اشاره شده است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - نگاهی به چگونگی نزول سوره های قرآن.pdf
591.2K
🔘 مقاله «نگاهی به چگونگی نزول سوره های قرآن» 🔖 رتبه علمی : علمی پژوهشی - ISC ▫️نام مجله : پژوهش های قرآنی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۰ ⬅️ پادکست تصویری «کارنامه زندگی» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۰ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِى الْسَّرَّآءِ وَ الْضَّرَّآءِ وَ الْكاَظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ الْنَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏ (آل‌عمران/۱۳۴) ✨ «(متّقین) كسانى هستند كه در راحتی و رنج، انفاق می‌‏كنند و خشم خود را فرو می‌برند و از (خطاى) مردم می‌‏گذرند و خداوند، نیكوكاران را دوست می‌‏دارد.» 📝نکته ها: 🔺امام صادق ‏علیه السلام فرمود: هیچ بنده‌‏اى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فرو بردن آن خشم است.(كافى، ج‏۲، ص۱۱۰) 🔺قرآن کریم در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران، به توصیف بهشتی می‌پردازد که از آنِ متقین است و آنگاه در آیه ۱۳۴ به تبیین ویژگی‌های آنان می‌پردازد. «کظم غیظ» یکی از این اوصاف است که از منظر مفسرین در خصوص کسانی به کار می‌رود که با آن‌که قادر به بروز خشم و عقوبت شخص مقصر هستند، خشم خود را فرو می‌خورند. 🔺 ارتباط اوصاف برشمرده و عبارت «محسنین» در پایان آیه، برخی مفسران را بر آن داشته تا از طریق ارتباطی ساختاری، به تفسیر سیاق آیه بپردازند. از منظر آنان احسان به غیر، یا به گونه نفع رساندن به دیگران یا دفع ضرر از ایشان بروز می‌یابد. عبارت « الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاء » مصداقی از گونه‌ی اول احسان است و مقصود از عبارت « وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظ » دفع ضرر از دیگران در دنیا و مراد از « وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ » دفع ضرر از دیگران در آخرت است، به این ترتیب وجه مشترک این سه عبارت را مراتبی از احسان می‌دانند. از همین رو قرآن، پاداش این سه عمل را با عبارت « وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِین » بیان می‌کند. دیگر صفات متقین و پاداش آنان، در آیات ۱۳۵ و ۱۳۶ ذکر شده است. 📩پیام ها: ▫️تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...» ▫️انفاق، سخاوت می‌خواهد نه ثروت. «فى السرّاء و الضرّاء» ▫️نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء و الضرّاء» ▫️متّقین؛ محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم و مالک خویشتن‌‏اند. «الكاظمین‏ الغیظ» ▫️تقوا، از سعه‌‏ى صدر جدا نیست. «و العافین عن الناس» ▫️متّقى؛ منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت می‌كند. «ینفقون، كاظمین، عافین» ▫️در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «و العافین عن الناس» ▫️كسى كه می‌خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو بَرد. «و اللّه یحبّ المحسنین» ▫️انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۰ 🏷 قرآن، کتاب معرفت 📝 حضرت امام خمینی(ره): فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو اگرچه با قرائت آن؛ و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصوّر نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوبْ محبوب است اگرچه عاشق و محبْ مفاد آن را نداند و با این انگیزه حبّ محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. ما اگر در تمام لحظات عمر به شکرانه این که قرآن کتاب ما است به سجده رویم از عهده برنیامده‌ایم. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🏴 فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر أعظم (صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت‌باد.... I اداره امور قرآنی استان زنجان I ------------------------------------------- ☑️ @telavat_zn
بررسی روایات و نظریه به شهادت رسیدن پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) : https://eitaa.com/shenakhtehadis/478 بررسی روایات دال بر روز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) : https://eitaa.com/shenakhtehadis/473 I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۰ 📜 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : لِکُلِّ شیی ءٍ حِلْیةٌ وَ حِلیةُ القُرآنِ الصَّوتُ الحَسَنِ ( الکافي , ج۲ , ص۶۱۵) «هر چیزی زینتی دارد و زینت و آراستگی قرآن، صدای خوب است» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۰ 🔸سنُرِ‌یهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّیٰ یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ به زودی نشانه های خود را در کرانه ها و اطراف جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است. (سوره فصلت / آیه ۵۳) ⬅️ علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه، روایتی را از امام باقر(علیه السلام) نقل می کنند که حضرت می فرمایند: مقصود خداوند در این آیه خروج قائم است كه او حقّ‌ است از جانب خداى عزّ و جلّ‌، و اين خلق او را مى‌بينند و چاره‌اى از آن نيست. (المیزان، ج۱۷، ص ۴۰۶ ) منابع حدیث: الغیبه نعمانی، ص۲۶۹ الکافي، ج۸، ص۳۸۱ بحار الأنوار، ج۵۱، ص۶۲ I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🔴 اطلاعیه ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام خدمت شما فرهیختگان قرآنی؛ با عنایت به هدف گذاری وسیع و گسترده در حوزه تدبر در قرآن در کشور و لزوم احصاء توانمندی و فعالان استان جهت فعالیت منسجم با حمایت از سوی سازمان دارالقرآن الکریم؛ لطفا فعالان این حوزه بر ما منت بگذارند و پرسشنامه زیر را تکمیل بفرمایند: https://survey.porsline.ir/s/RfYcK59 🔘 این پرسشنامه مخصوص فعالین قرآنی استان زنجان است که در زمینه های مختلف حوزه تدبر به شرح زیر فعالیت دارند: ▪️ اساتید و سخنرانان ▪️ مربیان تدبر ▪️ پژوهشگران ▪️ افراد عادی دارای مدرک دوره و... I اداره امور قرآنی استان زنجان I ------------------------------------------- ☑️ @telavat_zn
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۱ 🟠 هدر دادن اعمال ! 📖 آیه ۳۳ سوره محمد : لَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ « اعمال خود را ضایع و باطل نگردانید» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠