eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
299 دنبال‌کننده
153 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 قرآن و شهدا / ۲ 📝شهید احسان چراغ بیکی: ای برادران و خواهرانم سفارش باد شما را به روی آوردن به قرآن، آن را بخوانید که سعادتتان در تفکر و تعقل در آیات آن است. ▫️ولادت: کاشان ▫️شهادت: فکه - مفقودالاثر (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۴ 🔸وأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ‏ (سوره زمر / آیه ۶۹) و زمين به نور پروردگارش روشن شود و نامه‌هاى اعمال را بنهند و پيامبران و گواهان را بياورند و در ميان مردم به حق داورى شود و بر كسى ستمى نرود. ⬅️ امام رضا (علیه السلام) ذیل این آیه فرموده اند: «چهارمین نفر از فرزندان من متولّد خواهد شد و پروردگار به‌وسیله‌ی او، زمین را از هر ظلم و جنایتی پاک می‌کند، و قائم همان کس است که مردم در اصل ولادتش شک می‌کنند و قبل از ظهور و خروجش مدّتی در غیبت خواهد ماند، هنگامی‌که از پشت پرده‌ی غیبت بیرون می‌آید، زمین به نور الهی روشن می‌شود و بساط عدل‌وداد را در میان مردم خواهد افکند ... پس از او تبعیت کنید که حق همراه اوست و حق در او است.» (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۳۱۲ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۲۱) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کتاب تحسین التلاوه.pdf
26.21M
💻 کتاب تجوید (تحسين التلاوة) - فایل PDF 🏷مناسب پخش اسلایدی در کلاس 📝 استاد علی قاسمی ▫️ فایل پاورپوینت کتاب - بخش اول ▫️ فایل پاورپوینت کتاب - بخش دوم I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۵ 🟠 دنیای زودگذر ! 📖 آیه ۳۲ سوره انعام : وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ «زندگی دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی نیست!» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۴ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۵) - اولين آيه و
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۵ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۶) - آخرین آيه و سوره‌ ◾️ در روايات منقول از اهل بيت عليهم السّلام آمده است كه آخرين سوره، سوره نصر است. در بسيارى از روايات آمده است: آخرين آيه كه بر پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله نازل شد اين آيه بود: «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ» جبرئيل آن را نازل كرد و گفت: آن را در ميانه آيه ربا و آيه دين (پس از آيه شماره ۲۸۰) از سوره بقره قرار دهد و پس از آن پيامبر بيش از ۲۱ روز و بنا بر قولى ۷ روز ادامه حيات نداد. همچنین آمده است كه آخرين آيه نازل‌شده بر پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله اين آيه بود: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» ◾️نظر خود مرحوم معرفت: راه جمع ميان اين روايات بدين گونه است كه بگوييم: آخرين سوره كامل سوره نصر است و آخرين سوره به اعتبار آيات نخستين آن، سوره برائت است. امّا آيه‌ «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ...» طبق روايت ماوردى در منى به سال حجة الوداع نازل گرديد. بنابراين نمى‌تواند آخرين آيه باشد، زيرا آيه «اكمال» پس از بازگشت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از حجة الوداع در غدير خم بين راه نازل شده است. پس گفته ابن واضح يعقوبى، صحيح‌تر به نظر مى‌رسد؛ که سوره برائت، پس از فتح مكه، در سال نهم هجرت و سوره مائده در سال دهم هجرت (سال حجة الوداع) نازل شده است. علاوه بر آن، سوره مائده مشتمل بر يك سرى احكام است كه پايان جنگ و استقرار اسلام را مى‌رساند. به‌ويژه آيه «اكمال» كه از پايان كار رسالت خبر مى‌دهد و با آخرين آيه در آخرين سوره تناسب دارد. پس آخرين سوره كامل، سوره نصر است كه در عام الفتح نازل شد و آخرين آيه كه پايان كار رسالت را خبر مى‌دهد، آيه «اكمال» است. گرچه ممكن است به اعتبار آيات الاحكام، آخرين آيه: «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ» باشد كه در سوره بقره ضبط و ثبت شده است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۱ 🏷احکام مس آیات قرآن و اسمای متبرکه‌ (بخش اول) ☑️ دست زدن به خط قرآن بدون وضو حرام است و این امر، اختصاص به قرآن کریم ندارد، بلکه شامل همه‌ی کلمات و آیات قرآنی می‌شود، هر چند در کتاب دیگری یا در روزنامه، مجله، تابلو و غیر آنها باشد. توجه: همه جای بدن، مانند لب و صورت و غیره هم حکم دست را دارد. ☑️ به گردن آویختن گردنبندی که آیات قرآن یا اسمای مبارکه بر آن نقش شده است اشکال ندارد، ولی باید نوشته‌ها با بدن تماس نداشته باشد. ☑️ هرگاه بخواهند هنگام خوردن غذا از ظرفی که آیات قرآنی از جمله آیة الکرسی یا اسمای مبارکه روی آن نوشته شده استفاده کنند اشکال ندارد، به شرطی که با وضو باشند و یا غذا را با قاشق از ظرف بردارند. ☑️ کسانی‌که به وسیله‌ی دستگاه تحریر، آیات قرآنی یا اسمای جلاله و یا نامهای معصومین(ع) را می‌نویسند لازم نیست در حال تحریر و نوشتن با وضو باشند (این کار مشروط به طهارت نیست)، ولی از مس آنها بدون وضو باید اجتناب نمایند. ☑️ کلماتی که روی انگشترها نقش می‌کنند، اگر از کلماتی باشد که شرط جواز مس آن، طهارت است، مثل کلمات قرآنی و مانند آن، مس آن بدون طهارت جایز نیست. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۵ ⬅️ پادکست تصویری « گوارای وجود» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - بایدها و نبایدهای گفتار از دیدگاه قرآن کریم.pdf
494.6K
🔘 مقاله «بایدها و نبایدهای گفتار از دیدگاه قرآن کریم» 🔖 رتبه علمی : علمی پژوهشی - ISC ▫️نام مجله : آموزه های قرآنی 📝چکیده: قرآن کریم علاوه بر ذکر اهمیت گفتار و اصول کلی آن، معیارها و ملاک‌ها و بایدها و نبایدهای آن را بیان کرده است تا نشان دهد که چه چیزهایی را باید بر زبان جاری کرد و چه چیزهایی را نباید بر زبان آورد. اکثر بایدها و نبایدهای قرآنی در باب سخن، جنبۀ اخلاقی و تربیتی دارند. در این میان برخی نیز صرفاً بیان‌کنندۀ قاعده‌ای فقهی هستند. بایدها و نبایدهای گفتار در قرآن کریم به سه گروه تقسیم شده است: 1ـ بایدها و نبایدهای مربوط به ارتباط انسان با خدا 2ـ بایدها و نبایدهای مربوط به ارتباطات بین انسان‌ها 3ـ بایدها و نبایدهای مطلق و کلی‌تر. بایدها و نبایدهای مطرح‌شده در قرآن کریم حاوی مطالب و نکات ظریفی در بخش‌های مختلف فقهی، اخلاقی، تربیتی و در زمینه‌های گوناگون فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره هستند که توجه به آن‌ها جامعه را به سوی رشد و بالندگی سوق می‌دهد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۵ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أَلَّذِينَ أُخْرِجُواْ مِن دِيَٰرِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُواْ رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَٰمِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَوَٰتٌ وَ مَسَٰجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَ لَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ (حج/۴۰) ✨(مظلومان مورد تهاجم،) كسانى هستند كه به ناحق از خانه و كاشانه‌ى خود رانده شدند (و گناهى نداشتند) جز این كه مى‌گفتند: پروردگار ما خداى یكتا است و اگر خداوند (ظلم و تجاوز) بعضى از مردم را به وسیله‌ى بعضى دیگر دفع نكند، صومعه‌ها و كنیسه‌ها و كلیساها و مساجدى كه نام خداوند در آنها بسیار برده مى‌شود ویران مى‌گردد، و قطعاً خداوند كسى كه (دین) او را یارى كند، یارى مى‌دهد، همانا خداوند نیرومند شكست‌ناپذیر است. 📩پیام ها: ▫️آوارگى از وطن روشن‌ترین نمونه مظلومیّت است. «ظُلموا ... الّذین اُخرجوا» ▫️علاقه به وطن، حقّ طبیعى انسان و اخراج از وطن، سلب این حقّ و سبب ظلم است. «اُخرجوا من دیارهم » ▫️در قرآن، تبعید مفسدین فى الارض حقّ و تبعید مؤمنان ناحقّ است. «بغیرحقّ» ▫️دیندارى، سختى و ناگوارى دارد. «اُخرجوا... الاّ أن یقولوا ربّنا اللّه» ▫️مؤمنان، وسیله‌ى تحقّق اراده‌ى الهى‌اند. «دَفعُ اللّه النّاس بعضهم ببعض» (دفاع از خداوند است ولى بدست مؤمنین) ▫️براى حفظ مراكز دینى، گاهى باید خون داد. «دَفعُ اللّه النّاس بعضهم ببعض ...» ▫️آنچه مهم است، دفاع از حریم مساجد است، خواه با جنگ باشد و خواه با قلم و بیان و یا برنامه‌هاى دیگر. «دَفعُ اللّه...» ▫️مهم‌ترین برنامه‌ى دشمن، نابودى مراكز دینى بیداركننده است. «لَهُدّمت» (معابد، نشانه‌ى حضور دین در جامعه است). ▫️نام عبادتگاه مهم نیست، كفّار و متجاوزین با یاد خدا و راه او به هر شكل و در هر كجا كه باشد مخالفند. «صَوامع - بِیَع - صَلَوات - مساجد» ▫️یاد خدا هدف اصلى و روح اعمال در مراكز دینى است. «یُذكر فیها اسم اللّه» ▫️مساجدى مورد ستایش قرآن است كه در آنها از خداوند بسیار یاد شود و به حداقل اكتفا نشود. «كثیراً» (در هر مكانى كه بیشتر یاد او شود، مقدّس‌تر است) ▫️امداد و نصرت الهى، بعد از حركت و تلاش ماست. «لیَنصُرَنّ اللّه مَن ینصره» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۵ 🏷 نحوه خواندن قرآن کریم 📝 حضرت آیت الله بهجت(ره): به‌گونه‌ای قرآن بخوان که چشم تو قرآن را ببیند، گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد. باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند، که قرآن را خدا می‌گوید و تو شنونده قرآن هستی. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۵ 📜 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : مَن اُعطِيَ القرآنَ فَظَنَّ أنّ أحَدا اُعطِيَأ كثَرَ ممّا اُعطيَ فقد عَظَّمَ صَغيرا وصَغَّرَ كبيرا (معاني الأخبار، ص۲۷۹) «به هر كس نعمت [دانستن] قرآن داده شود و با اين حال گمان كند كه به ديگرى نعمتى بالاتر و بيشتر از اين نعمت او داده شده است، بيگمان كوچكى را بزرگ شمرده و بزرگى را كوچك. » I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کتاب - راهنمای تدریس قرائت قرآن کریم ویژه آموزش عمومی.pdf
1.37M
📚 کتاب راهنمای تدریس قرائت قرآن برای آموزش عمومی ✍🏻 دکتر سيد مهدی سيف I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۳ 📝شهید سید مرتضی آوینی : ‌‌اگر شیطان بخواهد ما را از ابهامی که چون مهی غلیظ راه فردای ما را در خود پوشانده است بترساند، ما خود را به پناه قرآن می‌سپاریم و می‌گذریم. ▫️ولادت: تهران ▫️شهادت: فکه - ۱۳۷۲ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۵ 🔸وعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ(سوره نور / آیه ۵۵) خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند ⬅️ بدون شك حكومت مهدى عج كه طبق عقيده عموم مسلمانان اعم از شيعه و اهل تسنن سراسر روى زمين را پر از عدل و داد مى‌كند مصداق كامل اين آيه است مرحوم طبرسى در ذيل آيه مى‌گويد: از اهل بيت پيامبر ص اين حديث نقل شده است: "انها فى المهدى من آل محمد" در تفسير "روح المعانى" و بسيارى از تفاسير شيعه از امام سجاد ع چنين نقل شده است كه در تفسير آيه فرمود: " آنها به خدا سوگند شيعيان ما هستند، خداوند اين كار را براى آنها به دست مردى از ما انجام مى‌دهد كه "مهدى" اين امت است، زمين را پر از عدل و داد مى‌كند آن گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد، و هم او است كه پيامبر ص در حق وى فرموده: اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نماند...". (تفسیر نمونه، جلد ۱۴ ، صفحه ۵۲۷) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۶ 🟠 خداوند مدافع مومنین 📖 آیه ۳۸ سوره حج : إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ «مسلماً خدا از مؤمنان دفاع می کند، قطعاً خدا هیچ خیانت کار ناسپاسی را دوست ندارد.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۵ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۶) - آخرین آيه و
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۶ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۷) - معیارهای سوره های مکی و مدنی ◾️ طبق آمارى كه از روايات ترتيب نزول به دست مى‌آيد، ۸۶ سوره مكى و ۲۸ سوره مدنى است كه در اين گروه‌بندى سه معيار وجود دارد: ۱. معيار زمان بيشتر مفسرين معتقدند كه معيار مكى يا مدنى بودن هجرت پيغمبر اكرم (ص) از مكه به مدينه است. هر سوره‌اى كه پيش از هجرت نازل شده مكى و هر سوره‌اى كه پس از هجرت نازل شده است مدنى به شمار مى‌رود، خواه در مدينه نازل شده باشد خواه در سفرها و حتى در مكه در سفر حج يا عمره يا پس از فتح، چون پس از هجرت بوده است، مدنى محسوب مى‌شود. ملاك هجرت نيز داخل‌شدن به مدينه است، بنابراين آياتى كه پس از خروج از مكه و پيش از ورود به مدينه، در راه بر پيغمبر نازل شده است، مكى محسوب مى‌شود، مثلا آيه‌ «إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرادُّكَ إِلى‌ مَعادٍ ...» بر اساس اين تعريف و ملاك كه پس از خروج از مكه در راه بر پيغمبر نازل شده، مكى است ۲. معيار مكان هرچه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكى است و هرچه در مدينه و پيرامون آن نازل گرديده مدنى است، خواه پيش از هجرت يا پس از آن نازل شده باشد. پس آنچه در غير اين منطقه نازل شده باشد نه مكى است و نه مدنی ۳. معيار خطاب هر سوره‌اى كه در آن، خطاب به مشركان مى‌كند مكى و هر سوره‌اى كه در آن خطاب به مؤمنان مى‌كند، مدنى است. در اين زمينه از عبد الله بن مسعود حديثى آورده‌اند كه گفته است: هر سوره كه «يا ايها الناس» در آن به كار رفته باشد، مكى است و هر سوره كه «يا ايها الذين آمنوا» در آن به كار رفته باشد مدنى است؛ زيرا در مدينه غلبه با مؤمنان بوده و در مكه با مشركان. البته در سوره‌هاى مدنى مانند سوره بقره، «يا ايها الناس» به كار رفته كه كليّت اين معيار را خدشه‌دار مى‌كند. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۱ 🏷احکام مس آیات قرآن و اسمای متبرکه‌ (بخش اول) ☑️ دست زدن به خط قرآن
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۲ 🏷احکام مس آیات قرآن و اسمای متبرکه‌ (بخش دوم) ☑️ طبع و نشر آیات قرآنی و اسمای جلاله و امثال آن اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش می‌رسد واجب است که احکام شرعی آنها را رعایت نماید و از بی احترامی و نجس کردن و مس بدون وضوی آنها خودداری کنند. ☑️استفاده از روزنامه‌هایی که آیات قرآنی یا اسمای مبارکه در آن نوشته شده است در کارهایی، مثل پیچاندن غذا با آن یا نشستن بر آن و یا استفاده از آن به جای سفره و … اگر از نظر عرف بی احترامی شمرده شود جایز نیست، و اگر بی احترامی محسوب نشود اشکال ندارد. ☑️ انداختن چیزی که مشتمل بر آیات قرآنی یا اسمای متبرکه است در نهرها و جویبارها، اگر از نظر عرف اهانت محسوب نشود اشکال ندارد. ☑️ هرگاه وجود آیات قرآنی و نامهای خداوند و اسامی معصومین(ع) در ورقه‌یی احراز نشود، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و فحص و بررسی لازم نیست. گفتنی است سوزاندن و دور انداختن اوراقی که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد و یا بر یک طرف آن نوشته شده است و طرف دیگر آن قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه‌ی اسراف خالی از اشکال نیست. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۶ ⬅️ پادکست تصویری « اقیانوس رحمت» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۶ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (بقره/ ۱۸۶) ✨هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند، [بگو:] یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می کنم؛ پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان آورند، تا [به حقّ و حقیقت] راه یابند [و به مقصد اعلی برسند]. 📝نکته ها: 🔺این آیه ، سرشار از لطف و محبت خدوند به بندگانش است. خداوند در این آیه از قول خود سخن گفته و هفت مرتبه ضمیر متکلم (من) را به‌کار برده است و در هیچ جای قرآن، آیه‌ای با چنین وصفی یافت نمی‌شود. تعبیر «عبادی» عام است و با تعبیر «عبادالرحمن» سوره فرقان و «عبادی» سوره فجر که در باره بندگان خاص است، تفاوت دارد. خداوند بی‌واسطه‌ی رسول خود، به بندگانش پاسخ می‌دهد و لفظ «قُل» حذف شده است. 🔺«قریب» ثبوت و دوام قرب خداست و «اُجیب» تجدّد اجابت و استمرار آن را می‌رساند. تقیید «اجیب دعوةالداع» به «اذا دعان» نشان می‌دهد، دعای واقعی، بدون شرط مستجاب است یعنی دعای خدا. جمله «فانی قریب» سرعت اجابت خداست و گویای نزدیک بودن خدا به بندگان است به علم و قدرت. درست است که انسان به وسیله دعا به برخی از حاجات خود نایل می‌شود ولی هدف اصلی از دعا، عبودیت و یاد خداست. 🔺برخى افراد از رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‌پرسیدند: خدا را چگونه بخوانیم؟ آیا خدا به ما نزدیک است كه او را آهسته بخوانیم و یا اینكه دور است كه با فریاد بخوانیم؟! این آیه در پاسخ آنان نازل شد. دعا كردن، همراه و همرنگ شدن با كلّ هستى است. طبق آیات قرآن، تمام هستى در تسبیح و قنوت هستند؛ «كلّ له قانتون»(بقره/۱۱۶) و تمام موجودات به درگاه او اظهار نیاز دارند؛ « یَسئله مَن فى السماوات و الارض »(الرحمن/۲۹) پس ما نیز از او درخواست كنیم تا وصله‌ى ناهمگون هستى نباشیم. 📩پیام ها: ▫️دعا در هر جا و در هر وقت كه باشد، مفید است. چون خداوند مى‌فرماید: من نزدیک هستم. «فانّى قریب» ▫️خداوند به ما نزدیک است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما را مى‌گیرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى‌باشد. «فانّى قریب» ▫️استجابت خداوند دائمى است، نه موسمى. «اُجیب» نشانه‌ى دوام است. ▫️با آنكه خدا همه چیز را مى‌داند، امّا دعا كردن وظیفه‌ى ماست. «فلیستجیبوا لى» ▫️دعا آنگاه به اجابت مى‌رسد كه همراه با ایمان باشد. «فلیؤمنوا بى» ▫️دعا، وسیله‌ى رشد و هدایت است. «لعلّهم یرشدون» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - نقد و بررسی ادعای برتری یهود بر سایر ملل از منظر قرآن کریم.pdf
401.6K
🔘 مقاله «نقد و بررسی ادعای برتری یهود بر سایر ملل از منظر قرآن کریم» 🔖 رتبه علمی : علمی پژوهشی - ISC ▫️نام مجله : آموزه های قرآنی 📝چکیده: اعتقاد به برگزیدگی و برتری قوم یهود، ارتباط تنگاتنگی با دیگر آموزه‌های این دین دارد. از این رو می‌توان اعتقاد به برگزیده بودن قوم یهود را اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین آموزۀ یهودیت به شمار آورد. آنان خود را از همۀ انسان‌ها برتر و بالاتر می‌دانند و معتقدند که بقیۀ انسان‌ها باید در خدمت آن‌ها باشند. با تأمل در قرآن معلوم می‌شود که تفضیل به معنای برتری نیست و منظور از آن، اعطای یک نوع ویژگی و فزونی از طرف خدا به آن‌ها در میان مردم زمانة خودشان است؛ یعنی فضل به قوم موسی در زمان خودش است، نه اینکه نسبت به همگان و در همۀ زمان‌ها باشد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۶ 🏷 جوان ها قرآن بخوانید 📝 حضرت آیت الله حق شناس(ره): آی جوان ها! من دست به دامن شما هستم. سحرها بلند شوید، تا اذان نگفته اند، قرآن بخوانید و ما را هم دعا کنید .... I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۶ 📜 امام صادق (علیه السلام) : الحافِظُ للقرآنِ العامِلُ بهِ مَع السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ (الکافی،ج۲، ص۲۷۹) «حافظ قرآن كه به آن عمل كند، همراه فرشتگان پيغام آور ارجمند و نيكوكار است. » I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۴ 📝فرازی از وصیت نامه شهید سرلشگر عباس بابایی : «حتما از سخنان قرآن کریم و سخنان پیامبران و امامان استفاده کن و کمک بگیر. هرچه بخواهی در قران هست» ▫️ولادت: قزوین ▫️شهادت: سردشت - ۱۳۶۶ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۶ 🔸ونُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (۵) وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ (سوره قصص / آیه ۵ و ۶) ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از آنها [= بنی اسرائیل‌] بیم داشتند نشان دهیم! ⬅️ آیات فوق، هرگز سخن از یک برنامه موضعى و خصوصى مربوط به بنى اسرائیل، نمى گوید، بلکه بیان گر یک قانون کلى است، براى همه اعصار و قرون، و همه اقوام و جمعیت ها این، بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر. این، بشارتى است براى همه انسان هاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد، و برچیده شدن بساط ظلم و جور. نمونه اى از تحقق این مشیت الهى، حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. و نمونه «گسترده تر» آن، ظهور حکومت حق و عدالت، در تمام کره زمین به وسیله حضرت «مهدى»(علیه السلام) است. این آیات، از جمله آیاتى است که به روشنى بشارت ظهور چنین حکومتى را مى دهد، لذا در روایات اسلامى مى خوانیم که، ائمه اهل بیت(علیهم السلام) در تفسیر این آیه، اشاره به این ظهور بزرگ کرده اند. (تفسیر نمونه، جلد ۱۶ ، صفحه ۱۷) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠