eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
298 دنبال‌کننده
153 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 قرآن و شهدا / ۴ 📝فرازی از وصیت نامه شهید سرلشگر عباس بابایی : «حتما از سخنان قرآن کریم و سخنان پیامبران و امامان استفاده کن و کمک بگیر. هرچه بخواهی در قران هست» ▫️ولادت: قزوین ▫️شهادت: سردشت - ۱۳۶۶ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۶ 🔸ونُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (۵) وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ (سوره قصص / آیه ۵ و ۶) ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از آنها [= بنی اسرائیل‌] بیم داشتند نشان دهیم! ⬅️ آیات فوق، هرگز سخن از یک برنامه موضعى و خصوصى مربوط به بنى اسرائیل، نمى گوید، بلکه بیان گر یک قانون کلى است، براى همه اعصار و قرون، و همه اقوام و جمعیت ها این، بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر. این، بشارتى است براى همه انسان هاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد، و برچیده شدن بساط ظلم و جور. نمونه اى از تحقق این مشیت الهى، حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. و نمونه «گسترده تر» آن، ظهور حکومت حق و عدالت، در تمام کره زمین به وسیله حضرت «مهدى»(علیه السلام) است. این آیات، از جمله آیاتى است که به روشنى بشارت ظهور چنین حکومتى را مى دهد، لذا در روایات اسلامى مى خوانیم که، ائمه اهل بیت(علیهم السلام) در تفسیر این آیه، اشاره به این ظهور بزرگ کرده اند. (تفسیر نمونه، جلد ۱۶ ، صفحه ۱۷) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۷ 🟠 کنایه زدن و عیبجویی! 📖 آیه ۱ سوره همزه : وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ «وای بر هر عیبجوی هرزه زبان.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۶ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۷) - معیارهای سو
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۷ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۸) - ادامه معیارهای سوره های مکی و مدنی ◾️ برخى خصوصيات ديگرى براى شناخت سوره‌هاى مكى و مدنى ذكر كرده‌اند كه عبارت است از: ۱. كوتاهى آيات درون يك سوره و نيز كوتاهى سوره، نوعا مكى بودن آن را مى‌رساند. و بلندى آيه‌هاى يك سوره علاوه بر بلندى سوره نوعا مدنى بودن آن را ثابت مى‌كند. ۲. لحن تند و شديد سوره بيشتر با اهل مكه است كه اهل عناد و لجاج و مقاومت در مقابل حق بوده‌اند، ولى لحن ملايم و خفيف، مدنى بودن سوره را مى‌رساند كه بيشتر خطاب به مؤمنين است. ۳. بحث درباره اصول معارف و اصل ايمان و دعوت به اسلام از ويژگى‌هاى سوره‌هاى مكى است. و در سوره‌هاى مدنى بيشتر از تفاصيل احكام و بيان شريعت اسلام سخن گفته شده است. ۴. دعوت به پايبند بودن به اخلاق و استقامت در رأى و سلامت عقيده و ترك لجاج و عناد و نيز برخورد تند با عقايد باطل مشركان و ناچيز شمردن انديشه‌هاى تهى و بى‌اساس آنان، از خصايص سوره‌هاى مكى به شمار مى‌رود. در حالى كه برخورد با اهل كتاب و دعوت آنان به ميانه‌روى در عقايد و افكار و انديشه‌ها و نيز مبارزه با منافقين و ذكر خصايص و صفات آنان از ويژگى‌هاى سوره‌هاى مدنى است. ۵. غالبا خطاب‌ها با عنوان‌ «يا أَيُّهَا النَّاسُ ...» از ويژگى‌هاى سور مكى است و با عنوان‌ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» از خصايص سور مدنى است. البته اين ويژگى‌ها هرگز كلّيّت ندارد، بلكه صرفا درباره برخى از انواع صدق مى‌كند. و در صورت اجتماع چندين خصيصه، اگر موجب علم و يقين شود و نص معارضى در ميان نباشد، قابل اعتماد است؛ و موجب قوّت احتمال و اطمينان مى‌شود. در اين صورت است كه نتيجه كاربرد فقهى و تاريخى و غيره دارد. بنابراين ملاك تشخيص مكى و مدنى، يا نقل و خبر است كه اصطلاحا سماعى مى‌گويند. يا اجتهاد و شواهد ظاهرى و صورت جمله‌بندى و داشتن سجع و وزن و كوتاهى آيات و سوره‌هاست يا شواهد محتوايى است. بدين معنا كه شكل بيان اصول عقايد و احكام و برخورد با كفّار و منافقين نشانه مكى و مدنى بودن سوره است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۷ ⬅️ پادکست تصویری « گوارای وجود» ▫️برگرفته از کتاب آداب انس با قرآن ▫️تالیف استاد عابدینی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۲ 🏷احکام مس آیات قرآن و اسمای متبرکه‌ (بخش دوم) ☑️ طبع و نشر آیات قرآن
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۳ 🏷 احکام مس آیات قرآن و اسمای متبرکه‌ (بخش سوم) ☑️ دفن آیات قرآنی و اسمای مبارکه در خاک و یا تبدیل آنها به خمیر به وسیله‌ی آب اشکال ندارد، ولی جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بی احترامی محسوب شود جایز نیست، مگر در صورتی که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آیات قرآنی و نامهای مبارک امکان نداشته باشد. ☑️ قطعه قطعه کردن آیات قرآنی و اسمای مبارکه به مقدار زیاد به طوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده و غیر قابل خواندن شود، اگر بی احترامی محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت نیز، اگر موجب محو نوشته‌ی لفظ جلاله و آیات قرآنی نشود کافی نیست، همچنان که تغییر صورت خطی کلمات با اضافه یا کم کردن بعضی حروف نیز باعث زوال حکم شرعی حروفی که به قصد نوشتن آیات قرآنی یا لفظ جلاله به کار رفته‌اند نمی‌شود. بلی، زوال حکم بر اثر تغییر حروف به نحوی که ملحق به محو حروف گردد، بعید نیست، هر چند احتیاط (مستحب)، اجتناب از مس آن بدون وضو است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۷ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ إنَّ اللَّهَ اشْتَرَى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَٰيةِ وَ الْإِنجِيلِ وَ القُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفَى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه/۱۱۱) ✨همانا خداوند از مؤمنان، جان‌ها و اموال‌شان را به بهاى بهشت خریده است. آنان در راه خدا مى‌جنگند تا بكشند یا كشته شوند. (وفاى به این) وعده‌ى حقّ كه در تورات و انجیل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر این معامله‌اى كه به وسیله‌ى آن (با خدا) بیعت كردید و این همان رستگارى بزرگ است. 📩پیام ها: ▫️با داشتن خریدارى همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ «انّ اللَّه اشترى» ▫️خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه منافق و كافر. «من المؤمنین» ▫️در پذیرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم و اموالهم» (جان را همه دارند، ولى همه مال و ثروت ندارند) ▫️بهشت، در سایه‌ى جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است. «لهم الجنّة یقاتلون فى سبیل اللَّه» ▫️اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن یا نشدن، تفاوتى نمى‌كند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه فیَقتلون و یُقتلون» ▫️مؤمن همواره آماده‌ى رفتن به جبهه است. «یقاتلون» (فعل مضارع، نشانه‌ى استمرار و تداوم است) ▫️هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «یَقتلون و یُقتلون» ▫️در معامله با خدا، سود یقینى و قطعى است. «وعداً علیه حقّاً» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران كه یا قصد جدّى نیست یا بى‌انگیزه ‌و دروغ است، یا غلّو، یا از روى هوس و یا براى طردكردن رقیب است. ▫️ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتاب‌ها نیست، نشان تحریف آنهاست. «فى التورات و الأنجیل» ▫️گرچه ما بر خدا حقى نداریم، امّا خداوند براى ما بر عهده‌ى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً علیه حقّاً» ▫️معامله یک عقد لازم است كه وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى‌» ▫️خداوند مجاهدان مخلص را طرف معامله‌ى خود قرار داده است. «بایعتم» ▫️بهترین بشارت، تبدیل فانى به باقى و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا» ▫️در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگریز، باید از مؤمنانِ مجاهد تقدیر و تشكّر شود. «فاستبشروا» ▫️بالاترین رستگارى تنها در سایه‌ى معامله با خداست. «ذلک هو الفوز العظیم» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۷ 🏷 تقرب به قرآن 📝 حضرت آیت الله بهجت(ره): از آنجاکه قرآن و عترت عدیلند [در یک شأن و مرتبه هستند]؛ انسان باید بفهمد که هرچه تقرّب به قرآن و تفهّمش از قرآن بیشتر باشد، تقرّبش به عترت و معرفت آنها بیشتر و بالاتر خواهد بود؛ زیرا هر دو کأنّه شئ واحد هستند. عقیده مغایر با این مطلب، بر خلاف عقیده [شیعه] امامیه است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۷ 📜 پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله) : عَلَيكُمْ بِـالْقُرآنِ فَاتَّخِذُوهُ اِمـامـاً وَ قائِداً، فَاِنَّهُ كَلامُ رَبِّ العالَمينَ الَّذى هُوَ مِنْهُ وَ اِلَيْهِ يَعُودُ، فَآمِنوُا بَمُتَشابِهِهِ وَ اعْتَبِروُا بِاَمْثالِهِ (كشف الغمّة: ج ٢ ص ٣٧٦) «بر شما باد قرآن، پس آنرا رهبر و پيشواى خود قرار دهيد، زيرا آن، سخن پروردگار جهانيان است. از طرف اوست و بسوى او برمى گردد، بنابراين به متشابهات آنها هم ايمان آوريد و از ضرب المثلهاى آن پند گيريد.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۵ 📝فرازی از وصیت نامه شهید احمدمحمد مشلب : «به جوانان توصیه می کنم که قرآن بخوانید؛ زیرا که بسیار مهم است؛ قرآن بخوانید و مواظب دین خود باشید.» ▫️ولادت: نبطیه لبنان - سال ۱۳۷۴ ▫️شهادت: حلب سوریه - سال ۱۳۹۴ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۷ 🔸فلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ... پس زمانی که طالوت با سپاهیان [برای جنگ با دشمن از شهر] بیرون رفت، گفت: بی تردید خدا شما را به وسیله نهر آبی آزمایش می کند؛ پس هر که [به هنگام تشنگی] از آن [سیر] بنوشد، از من نیست و هر که از آن نخورد، از من است، مگر کسی که با دستش کفی آب برگیرد [که او نه از من است و نه مردود از سپاه]. پس جز اندکی از آنان همگی از آن نوشیدند... (سوره بقره / آیه ۲۴۹) ⬅️ در این قضیه سيصد و سيزده نفر بودند كه اعتراض بر حكم الهى در تعيين طالوت ننمودند و اين افراد هيچ نياشاميدند چنانچه در كافى و عياشى‌ از امام باقر (ع) نقل نموده است و در برهان از امام صادق (ع) روايت نموده كه اين سيصد و سيزده نفر نه آشاميدند و نه ذخيره نمودند و روايت شده است كه هر كس به یك غرفه اكتفا نمود كفايت كرد از براى شربش و مطهره‌اش و هر كس اكتفا ننمود عطش بر او غلبه كرد و لبهايش سياه شد و نتوانست گذر كند. (تفسیر روان جاوید ،ج ۱، ص ۳۱۶) ⬅️ از امام صادق(ع) در ذیل این آیه نقل شده که اصحاب امام زمان(عج) هم، مانند یاران طالوت، امتحان و آزمایش می‌شوند. (الغیبه نعمانی، ص۳۱۷) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۸ 🟠 بر صراط الهی! 📖 آیه ۳ سوره انسان : إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا «ما راه را به او(انسان) نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۷ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۸) - ادامه معیار
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۸ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۹) - اسباب نزول ◾️ در اهميت شناخت اسباب نزول يا شأن نزول بايد گفت: همان گونه كه مى‌دانيم قرآن، تدريجى و در مناسبت‌هاى مختلف نازل شده است. بر حسب اقتضا اگر حادثه‌اى پيش مى‌آمد يا مسلمانان دچار مشكلى مى‌شدند، يك يا چند آيه و احيانا يك سوره براى رفع مشكل نازل مى‌گرديد. پرواضح است كه آيات نازل‌شده در هر مناسبتى، به همان حادثه و مناسبت نظر دارد. پس اگر ابهام يا اشكالى در لفظ يا معناى آيه پديد آيد، با شناخت آن حادثه يا پيشامد، رفع اشكال مى‌كرد. در نتيجه براى دانستن معنا و تفسير كامل هر آيه، بايد به شأن نزول آن رجوع كرد تا كاملا موضوع روشن شود. پس شأن نزول مى‌تواند قرينه‌اى باشد تا دلالت آيه را تكميل كند و بدون آن، دلالت آيه ناقص مى‌ماند. ◾️ راه شناخت و پى بردن به اسباب نزول بسى دشوار است، زيرا پيشينيان در اين زمينه مطلب قابل توجهى ثبت و ضبط نكرده‌اند، جز اندكى كه كاملا چاره‌ساز نيست. شايد يكى از علل عدم ضبط دقيق اين بود كه خود به وضع آشنا بودند و ديگر نيازى نمى‌ديدند كه معلومات و مشاهدات خود را به عنوان سند براى آينده ثبت كنند. بعدها رواياتى در اين زمينه فراهم شد كه بيشتر داراى ضعف سند و غير قابل اعتماد بوده و احيانا اعمال غرض در كار وجود داشته است. به‌ويژه در دوران تاريك حكومت بنى اميّه كه از روى غرض‌ورزى، آيات بى‌شمارى با تنظيم شأن نزول‌هاى ساختگى، طبق دلخواه تفسير و تأويل شده است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۸ ⬅️ چه بکنیم تا قرآن در زندگی ما وارد شود ؟ 🔹استاد بهرام‌پور I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۳ 🏷 احکام مس آیات قرآن و اسمای متبرکه‌ (بخش سوم) ☑️ دفن آیات قرآنی و ا
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۴ 🏷 احکام تلاوت قرآن کریم (بخش اول) 🔺آیا شنیدن صدای قرآن زن نامحرمی که مرد او را نمی شناسد و قصد ریبه ندارد جایز است؟ 🔘امام خمینی رحمة الله علیه : اشکال ندارد، مگر آنکه موجب تحریک و مفسده باشد. 🔘مقام معظم رهبری : اگر روی ریبه و لذت نباشد و فسادی بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد. 🔘آیت الله مکارم : اگر با آهنگ باشد اشکال دارد . 🔺آیا شنیدن صدای قرائت تحقیق زن نامحرم جایز است؟ 🔘مقام معظم رهبری : اگر مفسده‌ای بر آن از جانب زن قاری یا مرد شنونده مترتب نشود؛ اشکالی ندارد. 🔺 آیا مرد می تواند به زنان قرآن تعلیم دهد و آیا زنان می توانند در موقع پس دادن درس ، قرآن را با صوت و لحن بخوانند تا اشکالات آنها برطرف شود ؟ 🔘مقام معظم رهبری : اگر مفسده‌ای نداشته باشد؛ اشکالی ندارد. 🔘 آیت الله گلپایگانی: چنانچه تعلیم قرآن کریم مستلزم ارتکاب محرم نباشد، اشکال ندارد؛ ولی بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را بلند نخوانند و همچنین با صوت خواندن مرد، چنانچه موجب تلذذ بانوان باشد، اشکال دارد 🔘آیت الله اراکی رحمة الله علیه : استماع صوت اجنبیه و همچنین اسماع آن با عدم تلذّذ و ریبه اشکال ندارد . ⬅️ نکته: نظر مقام معظم رهبری در مورد این سه سوال اخیرا توسط اداره امور قرآنی از دفتر معظم له استفتا شده است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۸ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ و قُل رَبِّ أَدْخِلْنِى مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنى مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِّى مِن لَّدُنكَ سُلْطَاناً نَّصِيراً (اسراء/۸۰) ✨و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نیكو و صادقانه وارد(كارها) كن و با خروجى نیكو بیرون آر و براى من از پیش خودت سلطه و برهانى نیرومند قرار ده. 📝نکته ها: 🔺صدق، بهترین وصف و حالت یک كار و یک شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا كارهایى كه آغاز غیر صادقانه دارد و با قصد ریا، سمعه، فریب، برترى‌جویى و مانند آن شروع مى‌شود، یا آغازى صادقانه دارد، ولى پایانى آمیخته به غرور، عُجب، منّت، حبط و سوءعاقبت پیدا مى‌كند و بركات آن محو مى‌شود. رمز شكست بسیارى از حركت‌ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهى از آن است. 🔺امام صادق‌ علیه السلام مى‌فرماید: هرگاه براى ورود به كارى، ترس و وحشت داشتى این آیه را بخوان و اقدام كن (تفسیر نورالثقلین). انسان به جایى مى‌رسد كه از «صدّیّقین» مى‌شود، هرچه مى‌گوید عمل مى‌كند و هرچه را عمل مى‌كند، مى‌گوید (تفسیر المیزان). قلب و زبان و عملش یكى مى‌شود. از مصادیق «سلطان نصیر»، مى‌توان داشتن جانشینى لایق، یارى باوفا و وزیرى دلسوز و كاردان را برشمرد. 📩پیام ها: ▫️خواسته‌هاى خود را در برابر خداوند به زبان بیاوریم. «و قل ربّ» ▫️دعایى كه همراه با نماز و بعد از آن باشد، اثر بیشترى دارد. «اقم الصلوة... فتهجّد... و قل ربّ...» ▫️دعا كردن را هم باید از خدا آموخت كه چگونه بخوانیم و چه بخواهیم. «و قل ربّ أدخلنى...» ▫️یكى از اصول مدیریّت، آینده‌نگرى و دوراندیشى است. «أخرجنى مُخرج صدق» ▫️مهم‌تر از آغاز نیک، پایان و فرجام خوب است. نباید به آغاز شیرین دلخوش بود، بلكه باید از خطر بدعاقبتى به خدا پناه برد. «أخرجنى مُخرج صدق» ▫️رهبرى یک نهضت جهانى كه شروع و پایانش صادقانه و بى‌انحراف باشد، بدون دعا و استمداد از خدا و دریافت امداد الهى ممكن نیست. «ربّ أخرجنى» ▫️همه‌ى امور به دست خداست و باید از او مدد خواست «أدخلنى، أخرجنى، اِجعل» ▫️كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «واجعل لى من لدنک سلطاناً» ▫️مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مى‌طلبد. «من لدنک سلطاناً نصیرا» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - نقش خدامحوری و مؤلفه های آن در مدیریت فرهنگی از منظر قرآن کریم.pdf
422.7K
🔘 مقاله «نقش خدامحوری و مؤلفه های آن در مدیریت فرهنگی از منظر قرآن کریم» 🔖 رتبه علمی : علمی پژوهشی - ISC ▫️نام مجله : آموزه های قرآنی 📝چکیده: از آنجا که فرهنگ راه و رسم و شیوۀ زندگی است، آن را نمی‌توان از زندگی انسان جدا کرد. حیات و شکوفایی یک ملت در گرو فرهنگی پویا و بالنده است. توجه نداشتن به فعالیت‌های فرهنگی، یک ملت را می‌فرساید و به سوی نابودی سوق می‌دهد. لزوم برنامه‌ریزی برای محافظت از مرزهای فرهنگی و پاسداری از باورهای دینی، ضرورت مدیریت قوی فرهنگی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی را دوچندان می‌سازد. این جستار در پی آن است تا یکی از مبانی مهم مدیریت فرهنگی را که عبارت از اصل خدامحوری است بررسی کند. باور به حاکمیت ارادۀ خداوند بر همۀ عالم و اینکه جز ارادۀ او مؤثر در آن نیست و مؤلفه‌های آن همچون جهان‌بینیِ درست، باور به تحول‌پذیری انسان، اعتقاد به روز واپسین، حاضر و ناظر دانستن خداوند، استواری نظام هستی بر پایۀ عدل، بینشِ ویژه، حتمی دانستن پیروزی نهایی و باور به برخورداری از امدادهای غیبی، از مبانی استوارِ قرآنیِ مدیریت فرهنگی است که نتیجه‌بخش بودن آن را تضمین می‌کند. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۸ 🏷 قرآن را پی‌در‌پی بخوانید 📝 حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی): قرآن را پی‌در‌پی از اول تا آخر بخوانید. تلاوت باید تکرار بشود؛ باید قرآن را از اول تا آخر خواند و تمام کرد، دوباره شروع کرد، از سر تا آخر و پیوسته و پی‌در‌پی باید قرآن را استفاده کرد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۸ 📜 پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله) : إنَّ اللّه َ تعالى لا يُعَذِّبُ قَلبا وَعَى القرآنَ (كنز العمّال : حدیث ۲۴۰۰) « خداوند متعال قلبى را كه جايگاه قرآن باشد، عذاب نمى كند.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۶ 📝فرازی از وصیت نامه شهید مدافع حرم حسین دارابی : «اصولی وجود دارد که آدم می‌تواند با توجه به آن‌ها به سعادت دنیا و آخرت برسد. یکی از این راه‌ها که من درک کردم استفاده عملی از قرآن می‌باشد پس برای رسیدن به سعادت از قرآن استفاده عملی کنید» ▫️ولادت: مازندران - سال ۱۳۶۱ ▫️شهادت: حلب سوریه - سال ۱۳۹۴ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۸ 🔸أذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ نَصْرِ‌هِمْ لَقَدِيرٌ‌‏ (سوره حج / آیه ۳۹) به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است، چرا كه مورد ظلم قرار گرفته‌اند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست. ◀️ حضرت صادق عليه السّلام ذیل این روایت می فرمایند: «عامه مى‌گويند: اين آيه نازل شد در حق حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله وقتى كه قريش او را از مكه‌ بيرون نمودند؛ و حال آنكه در حق قائم عجل اللّه فرجه است، وقتى كه خروج نمايد و مطالبه خون حضرت حسين عليه السّلام را نمايد و مى‌گويد: مائيم اولياء آن خون، و مائيم طلب كننده آن» ( تفسير برهان، ج ۳، ص ۹۴، به نقل از على بن ابراهيم) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۹ 🟠 گردش ایام! 📖 آیه ۱۴۰ سوره آل عمران : تِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ «و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‌اند، بداند (و شناخته شوند)» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۸ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۹) - اسباب نزول
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۹ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۰) - اصطلاحات ◾️ سبب نزول يا شأن نزول‌ چه فرقى ميان اين دو عبارت وجود دارد؟ بيشتر مفسرين فرقى ميان اين دو قايل نشده‌اند و هر مناسبتى را كه ايجاب كرده است آيه يا آيه‌هايى نازل شود، گاه سبب نزول و گاه شأن نزول گفته‌اند. در صورتى كه ميان اين دو عبارت فرق است، از اين جهت كه شأن نزول اعم از سبب نزول است. هرگاه به مناسبت جريانى درباره شخص و يا حادثه‌اى، خواه در گذشته يا حال يا آينده و يا درباره فرض احكام، آيه يا آياتى نازل شود همه اين موارد را شأن نزول آن آيات مى‌گويند، مثلا مى‌گويند كه فلان آيه درباره عصمت انبيا يا عصمت ملائكه يا حضرت ابراهيم يا نوح يا آدم نازل شده است كه تمامى اين‌ها را شأن نزول آيه مى‌گويند. اما سبب نزول، حادثه يا پيش‌آمدى است كه متعاقب آن، آيه يا آياتى نازل شده باشد و به عبارت ديگر آن پيشامد باعث و موجب نزول گرديده باشد. لذا سبب، اخصّ است و شأن اعم. ◾️تنزيل و تأويل‌ در اصطلاح سلف، تنزيل بر مورد نزول گفته مى‌شود. اين مورد مى‌تواند يك واقعه خاص باشد كه آن واقعه سبب نزول آيه شده است. ولى تأويل مفهوم عامّى است كه از آيه برداشت مى‌شود و قابل انطباق بر جريانات مشابه است. در برخى تعابير به اين دو اصطلاح ظهر و بطن نيز گفته مى‌شود كه ظهر همان تنزيل و بطن همان تأويل است، زيرا ظاهر آيه همان مورد نزول را مى‌رساند و در بطن آيه مفهوم گسترده‌ترى نهفته است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۹ 🔹حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) ⬅️ آثار تلاوت قرآن I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۹ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (آل‌عمران/۳۱) ✨(اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست می‌دارید، پس مرا پیروى كنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. 📝نکته ها: 🔺درباره جایگاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و لزوم اطاعت از او، در قرآن می‌خوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هر كس از پیامبر(ص) پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون اللّه» بیعت با تو بیعت با خداست. 🔺شخصى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نام‌هاى شما و پدرانتان می‌نامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» 📩پیام ها: ▫️هر ادّعایى با عمل ثابت می‌شود. «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» ▫️لازمه‌ى ایمان به خدا، پیروى از اولیاى خداست. «فاتّبعونى» ▫️هر كس در عمل سست است، در حقیقت پایه‌ى محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى» ▫️در راه اصلاح جامعه، از عواطف كمک بگیریم. «ان كنتم تحبّون اللّه» ▫️عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پیروى است. «فاتبعونى» ▫️پیامبر(ص) معصوم است، زیرا فرمان پیروى عام و بی‌چون‌وچرا براى غیر معصوم، حكیمانه نیست. «قل... فاتبعونى» ▫️اگر می‌خواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنّت و سیره رسول اللّه پیروى كنید. «فاتّبعونى یحببكم اللّه» ▫️انسان می‌تواند به جایى برسد كه رضاى او، رضاى خدا و پیروى از او، پیروى از خدا باشد. «فاتّبعونى یحببكم اللّه» ▫️امتیاز دین الهى بر قوانین بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحیّتِ قانونگزار است. «تحبّون... فاتبعونى یحببكم اللّه» ▫️بهترین پاداش‌ها، پاداشِ معنوى است. محبوبیّت نزد خدا و دریافت مغفرت، بهترین پاداش براى مؤمنان است. «یحببكم اللّه» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠