eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
788 دنبال‌کننده
209 عکس
868 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 ثمرۀ حبّ به امام علی (ع)،حفاظت از لغزش در دنیا و صراط است❗️ 📌«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)، صَحِيفَةِ الْمُؤْمِنِ‏ حُبُّ‏ عَلِيِّ‏ بْنِ‏ أَبِي‏ طَالِبٍ‏‏»1️⃣. من این را از عامّه نقل می کنم ها،. کارنامۀ مؤمن، تیترش این است اصلاً. ، خُب رابطۀ حبّ علی (ع)، مِن اولیاء الله، اما توی اولیای خدا، این حسابش جداست. 📌 یک حساب دیگری ای. اثرگذاریِ این بر روی ایمان، از نظر استحکامش، تشدیدش، توجّه می کنی چه می خواهم بگویم، حفاظتش از لغزش ها یک اثر خاصّی دارد ، در ربط با دلبستگیِ به خدا، اثر خاصّی دارد. ، جنبۀحفاظتی هم دارد این حبّ اگر به صورت یک ملکه دربیاید برای انسان، نفوذ بکند، توجّه می کنی چی می خواهم بگویم، نفوذ بکند، به قدری جنبۀحفاظتی دارد برای انسان، به جوری که نمی گذارد انسان پایش بلغزد؛ یعنی دستش آلودۀبه گناه بشود؛ اگر این نفوذ بکند، هر چه نفوذش بیشتر باشد این جوری. ، حتّی روز قیامت هم کسانی را که دلشان، این جوهره و این گوهر گران بها را داشته باشد، اصلاً پاشون روی صراط نمی لغزد، متن روایت از پیغمبراکرم(ص). 📌این خودش گویایِ این است، چه کسانی هستند که قیامت پاشون روی صراط نمی لغزد، چون صراط آخرت انعکاس صراط دنیاست، این را بدانید، آنهایی که در دنیا نلغزیدند، و انسان را از لغزش ها مصون می دارد این رو. 📌من که گفتم متن روایت بود، حبّ به اولیای خدا، از اموری است که موجب ازدیاد و اشتداد ایمان، یعنی حبّ به خدا می شود و استحکام می بخشه، به خصوصِ امام علی (ع) و حبّ به اوست. 1️⃣بحارالأنوار، ج 39، ص284 و 305 〰️〰️ 📕توسل به حضرت ابوالفضل در روز عرفه https://jabeh.com/v/1nUlTh 〰️〰️〰️ 📚 📕 # ملایمات و منافرات ایمان رحمت الله علیه @mojtabatehrani
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ثمرۀ حبّ به امام علی (ع)،حفاظت از لغزش در دنیا و صراط است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 ملایمات و منافرات ایمان حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 همه عاشق امام علی (ع)هستند❗️ 📌امام باقر صلوات الله علیه از آباء گرامی شان از پیغمبراکرم(ص) «قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ»؛ 📌حضرت فرمودند وقتی که در لیله عسری مرا به معراج بردند، «فَصِرْتُ فِي السَّمَاءِ الدُّنْيَا ِ السَّادِسَةِ»؛ از آسمان دنیا تا رسیدم به آسمان ششم. دارد: «فَإِذَا أَنَا بِشَجَرَةٍ لَمْ أَرَ شَجَرَةً أَحْسَنَ مِنْهَا وَ لَا أَكْبَرَ مِنْهَا»؛ من برخورد کردم به یک درختی که به این زیبایی من ندیدم؛ احسن از او و اکبر از او ندیده بودم. 📌نه زیباتر نه بزرگتر؛ «فَقُلْتُ لِجَبْرَئِيلَ يَا حَبِيبِي مَا هَذِهِ الشَّجَرَةُ»؛ از جبرائیل سؤال کردم دوست من این درخت چیست؟ «قَالَ هَذِهِ‏ طُوبَى‏ يَا حَبِيبِي‏»؛ آن هم خطاب به پیغمبر (ص)گفت دوست من این شجرۀطوبی است، 📌«قَالَ فَقُلْتُ مَا هَذَا الصَّوْتُ الْعَالِي الْجَهْوَرِي‏»؛ یک صدایی هم می شنیدم از این درخت که می¬آید. سؤال کردم از او: این صدای بلند، به قول ما جوهر ¬دار که به گوشم می¬خورد چه می¬گوید: «قَالَ هَذَا صَوْتُ طُوبَى‏»؛ این هم صدای همین درخت است، « قُلْتُ أَيَّ شَيْ‏ءٍ يَقُول‏» ؛چه دارد می گوید: 📌 «قَالَ يَقُولُ وَا شَوْقَاهْ إِلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع)» به معراج رفته است؛ شجره طوبی دیده است؛صدای او را شنیده است. بعد جبرائیل برای او تبیین می¬کند. چه می¬گوید؟ می¬گوید: «وَا شَوْقَاهْ یَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع)»؛ 📌 یعنی من عاشق توأم، واشوقا غیر از این نیست. که اعظم و اکبر مخلوقین از نظر چی بهره¬گیری موحدین این معنی است «عَلی مَنصُوصٌ بِذاتِ الله اَی مُستَغرَق فی ذاتِهِ تَعالی» 1️⃣به یک نحو و بر اثر محبت نسبت به اوست و بقیه و ماسوی الله از اسماء و صفات و افعال حق همه عاشق علی (ع)هستند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 8، ص 151 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 آثار دوستی امام علی(ع)❗️ 📌روایت از امام باقر(ع) است. حضرت فرمود:«مَا ثَبَّتَ اللَّهُ تعالی حُبَّ عَلِيٍّ(ع) فِي قَلْبِ أَحَدٍ فَزَلَّتْ لَهُ قَدَمٌ إِلَّا ثَبَتَتْ لَهُ قَدَمٌ أُخْرَى». 📌خوب دقّت کنید! معنایش این است که هر گاه خداوند، دوستی امام علی(ع) را در دلی قرار دهد، اگر این شخص یک قدم لغزش پیدا کند و به زمین بخورد، قدم دیگر بلند می شود. این طور نیست که متوغّل در گناه شود؛ یعنی این طور نیست که به گناه خود ادامه بدهد. 1️⃣ آثار گناه جلسۀ هفتم بحارالأنوار، ج65، ص199 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 دلِ سلامت چیست؟ 📍 منظور قربیٰ در آیۀ شریفه چه کسانی هستند❗️ 📌روز قیامت بازار دل است بیش از این هم نیست بازار عقل نیست عقل سلیم ، نفس سلیم از نظر دید هم به اصطلاح ما فلسفی ، عرفانی هم از نظر دید قرآنی و روایی این ها هم دوتا هستند، بله خیلی ها خلط کردند . 📌 خوب در قیامت نقش اساسی با دل است ، خوب دل چیست ؟ دل ظرف محبّت است، بیش از این نیست. ، حُبّ و بُغض هاست، تقریباً ، این کار دل است و در قیامت هم نقش اساسی با دل است. خدا دلِ سلامت در روز قیامت می خواهد. 📌دلِ سلامت چیست؟ اینجا وارد می شوم؛ خداوند خطاب می کند به پیغمبراکرم(ص)، به اینکه بگو: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا»؛ بگو من از شما اجر نمی خواهم. یک استثناء دارد و آن این است،«إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَی»1️⃣؛ می رود سراغ بُعد دلی، است من این ها را می گویم که همه ذهن ها متمرکز بشود . 📌 من محبّت می خواهم از شما نسبت به چه ؟ قربیٰ، قربیٰ بروید سراغ مفسّرین عامّه هم همه اشان می گویند که قربیٰ با چه کسانی هستند که علی(ع) سرآمدشان هست، زهرا(س)، حسنین(ع)، این را اتفاق دارند تمام مفسّرین عامّه و خاصّه در این شبهه ای نیست. 1️⃣ سورۀمبارکۀ شوری، آیۀ 23 〰〰〰〰〰 📚 📕 -اعمال_در_قیامت 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 منظور قربیٰ در آیۀ شریفه چه کسانی هستند❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 -اعمال_در_قیامت 🏷 جلسه هشتم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🌸میلاد امام هادی علیه السلام مبارک باد🌸 🏞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 عملی برای اجابت دعا از امام هادی (ع) ❗️ 📌روایتی از امام هادی(ع) است که حضرت فرمود: « مَنْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ حَاجَةٌ فَلْیَزُرْ قَبْرَ جَدِّی الرِّضَا(ع) بِطُوسَ- وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ وَ لْیُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَكْعَتَیْنِ وَ لْیَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ فِی قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ یَسْتَجِیبُ لَهُ»1️⃣؛ اگر کسی حاجتی داشته باشد، مزار امام هشتم(ع) را در طوس زیارت کند. 📌 غسل بکند و بعد هم بالای سر دو رکعت نماز بخواند و در قنوتش حاجتش را بخواهد. خداوند دعایش را از او می پذیرد و مستجاب می شود. 1️⃣ الامالی (للصدوق) ، ص588 - وسائل الشیعه، ج 14، ص569- بحارالانوار، ج 99، ص49 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه بیست و پنجم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نقش اوّل محبّت به قربیٰ؛ یعنی حبّ نسبت به امام علی(ع) و اهلبیت(ع) ❗️ 📌یک مطلبی اساسی را می خواستم روشن کنم چه بسا مطلبی هم جدید باشد. نسبت به یک روایتی خوب دقت بکنید ، البتّه محققین مطالبی در این رابطه دارند.داشتند ولی حالا من هم یک نظر خاصی دارم این را عرض می کنم. و آن که در اینجا خداوند خطاب می کند: مودّت و محبّت نسبت به علی(ع) را به عنوان اجر رسالت مطرح کن و بعد هم می گوید به اینکه این هم به نفع شماست. 📌چرا ؟ در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: گفتیم محبّت مربوط به کار دل است و در بین کارکِرد ابعاد وجودی انسان در قیامت، آنچه نقش ارزنده تری دارد، قلب اوست. محبّت، خودش حسنه است؛ 📌چون کارکِرد قلب است و مورد پسند خداست، همان طور که ما نماز می خوانیم این فعل اعضاء و جوارح ما چیست ؟ مورد پسند خداست ، می شود چه ؟حسنه ، درست ؟ آن کارکرد دل هم چه می شود ؟ می شود حسنه ؛ این حسنه یعنی حبّ علی(ع) که ما از آن تعبیر می کنیم که ولایت داشته این حسنه اگر نباشد ، درست است ؟ 📌 اعمال ظاهریّه ما این ها صورت حسنه پیدا نمی کند ! بر طبق چه ؟ روایات متواتره که ما داریم . یعنی اگر کسی حبّ علی(ع) نداشته باشد نماز بخواند نمازش مقبول نیست ؛ لذا ما گفتیم این حسنه پشتوانه چیست ؟ 📌جمیع حسناتی است که در مرتبه پایین تر از ابعاد وجودی ما، از ما صادر می شود. نماز ، روزه، حج، امثال این ها، تمام این اعمال توجّه کنید؛ انفاق، مالی باشد غیر مالی، زکات، امثال این ها! این حسنه تک حسنه است که پشتوانۀ برای جمیع حسناتی است که در مرتبه اعمال از ما صادر می شود. ؛ این خوب نقش اثباتی اش بود . 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
18.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 نقش اوّل محبّت به قربیٰ؛ یعنی حبّ نسبت به امام علی(ع) و اهلبیت(ع) ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 تعلّق به دنیا آدم را به معصیت می کشد !! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «الزُّهْدُ فِي‏ الدُّنْيَا قَصْرُ الْأَمَلِ‏ وَ شُكْرُ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ الْوَرَعُ عَنْ كُلِّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ» 📌 بى رغبتى به دنيا عبارت است از كوتاه كردن آرزو و به جاى آوردن شكر هر نعمتى و پرهيز از هر آنچه خداوند حرام كرده است . شرح: در باب زهد نسبت به دنیا، آن که به اصطلاح ما تعریفش را می کنند، می گویند: عدم تعلّق قلب و دلی است به امور مادّیّت است. این دارای آثاری است. 📌در این روایتی که می خوانم از امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، حضرت آن آثار بارزی را که از عدم تعلّق دل به مادّیّت است، هرچی از امور مادّی باشد، هرچی، کلّش، مجموعش؛ سه اثر بارز را ایشان می فرماید و مراد حضرت این است، که این ها گویای این است که این شخص، تعلّق ندارد دلش به دنیا. 📌اوّل: می فرماید: «اَلزَّهدَ فی الدُّنیا»، تعریف می خواهد بکند. عدم تعلّق قلبی به امور مادّیّت. اگر آدم خودش را بخواهد شناسایی بکند از این سه تا بفهم. 📌 اوّل می فرماید:« قَصرُ الاَمَلِ»؛ ببیند آرزوهایش توی دنیا کم است، یا آرزوهایش زیاد است؟ این آرزو، خیلی خوب، روشن است، می تواند آدم خودش را شناسایی کند، چه گونه آدمی است. اوّل می فرماید: «قَصرُ الاَمَلِ» 📌دو، «وَ الشُّکرُ کُلِّ نعمة»؛ ببیند به اینکه این نعمت هایی که خدا به اش بلاخره داده دیگر، این طور نیست که نداشته باشد، بلاخره بگو ببینم راه می روی یا نمی روی؟ 📌نفس می کشی یا نفس نمی کشی؟ اگر نمی کشی، مُردی دیگر؛ چون همۀ این ها نعمت است . گوش کن! آن یک نفسی هم که می کشی، خودش نعمت است. نعمت، مختلف و متصّل دارد، منفصل دارد، مادّی دارد، معنوی دارد، همه چیز دارد، این ها همه نعمت است. 📌« وَ الشُّکرُ کُلِّ نعمة آیا بگو ببینم، سپاس می کنی منعمت را؟ خدا را؟ هر چقدر که بهت داده، درست است؟ بحث زیاد و کم نیست اینجا، نسبت به این هایش شاکری یا نه؟ البتّه توقّعت زیاد است. بحث توقّع ما نداریم، بحث این است که داده هایش، نسبت به داده هایش، شاکری یا نه؟ این هم دوّم. 📌سوّم، «وَ الْوَرَعُ عَنْ کُلِّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ نگاه کن، ببین به اینکه پرهیز می کنی از هر چی؟ چیزی که حرام است. حرام همه جور است. حرام که می گویند، خیال نکن فقط مال است که حرام است. نه! هر عمل حرامی، گوش کنید چه می خواهم بگویم. هر معصیتی. ببین مقیّدی به این که معصیت نکنی؟ این را هم ببین. 📌سه تا چیز را می فرماید حضرت اینجا. آدم می تواند با این سه تا بفهمد به اینکه این، یک بهره ای از زهد نسبت به دنیا دارد یا چی؟ ندارد. خوب دقّت کنید. از این سه تا خوب آدم خوب می تواندخودش را بشناسد. 📌 آرزویت کم است یا زیاد است؟ اهل سپاس گزاری نسبت به نعمت های خدا داری یا نه؟ اهلش هستی؟ نسبت به محرمّات الهیّه، آیا مقیّدی پرهیز بکنی یا نه؟ فهمیدی؟ بفهم هست؟ اگر دیدی نیستی، بدان، هیچ بهره ای از چی؟ زهد او نداری؛ یعنی چی؟ بدان این دلت وابسته به دنیاست. 📌بنابراین از این طرفش، عکسش می خواهم بکنم. تعلّق به دنیا، طول امل می آورد، شد؟! شکرگزاری را از انسان می گیرد و کفران نعمت می کند؛ این را ببینید، تعلّق به دنیاست، کفران نعمت می آورد. گوش کنید. 📌تعلّق به دنیاست که آدم را به معصیت می می کشد. وارونش کردم من، توجّه کنید. حضرت سه اثر بارز را نسبت به چی؟ به عدم تعلّق دل به دنیا مطرح فرمودند. عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (ع) يَقُولُ‏ الزُّهْدُ فِي‏ الدُّنْيَا قَصْرُ الْأَمَلِ‏ وَ شُكْرُ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ الْوَرَعُ عَنْ كُلِّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. کافی جلد5، صفحه 71 – وسائل الشیعه جلد 17، صفحه 35 〰〰〰〰〰 شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani