eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
788 دنبال‌کننده
209 عکس
868 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
14.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 حضرت اباالفضل العبّاس(ع) بر اوج قلّۀ «بِرّ و نیکی» با دادن جان و آب❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روضه ای برای امام زمان(عج) 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 پیوند انبیا(ع) و گریۀ حضرت زکریّا(ع)برای امام حسین (ع)❗️ 📌روایت دیگری بخوانم. این روایت دربارۀ سورۀ حضرت مریم(س) است. روایت این است که شخصی دربارۀ این رموزی که در ابتدای سوره آمده است(کهیعص) سؤال می کند. حضرت می فرمایند: این حروف از غیب هایی است که خداوند به حضرت زکریّا(ع) تعلیم فرمود. 📌«زَکَرِیَّا سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَةِ فَأَهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلَ فَعَلَّمَهُ إِیَّاهَا»؛ قضیّه از این قرار است که حضرت زکریّا(ع) از خدا درخواست کرد که اسمای پنج تن(ع) را به او یاد دهد. خداوند به جبرئیل(ع) گفت: برو و به او نام هایشان را بگو! جبرئیل(ع) هم اسما را به او یاد داد. 📌 البتّه انبيا(ع) از آدم تا خاتم همه مي‌دانستند. گاهي تعبيراتي مي‌کنند. يک چيزهايي بوده که مي‌گفتند که ماوراء اين‌ها بوده. «فَکَانَ زَکَرِیَّا إِذَا ذَکَرَ محمّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ سُرِّیَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَى کَرْبُهُ»؛ 📌زکریّا هرگاه نام پیغمبراکرم(ص)، حضرت علی(ع)، فاطمۀ زهرا(س) و امام حسن(ع) را می شنید، سُرِّیَ؛ یعنی غم و غصّه از دلش بیرون می رفت و ناراحتی اش برطرف می شد. « وَ انْجَلَى كَرْبُهُ وَ إِذَا ذَكَرَ اسْمَ الْحُسَيْنِ (ع)»؛ 📌به اسم امام حسین(ع) که می رسید، «خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبُهْرَةُ»؛ به نفس نفس می افتاد و دیگر نفَسش بیرون نمی آمد، «فَقَالَ: ذَاتَ یَوْمٍ إِلَهِی مَا بَالِی إِذْ ذَکَرْتُ أَرْبَعَةً مِنْهُمْ تَسَلَّیْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِی»؛ روزی پرسید که خدایا! چرا هر وقت از این پنج تن، نام چهار نفر اوّل را می آورم، همّ و غمّ من، از بین می رود، «وَ إِذَا ذَکَرْتُ الْحُسَیْنَ تَدْمَعُ عَیْنِی»؛ امّا تا می گویم: «حسین»! اشک از چشمانم پایین می آید. سرّ این قضیه چیست؟ «فَأَنْبَأَهُ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ»1️⃣؛ 📌خدا جریان امام حسین (ع) را به زکریا(ع) خبر داد. اینکه من عرض کردم این مسئله در شیعه هست و آن را هیچ کاری نمی شود کرد، ریشه دارد و منحصر به یک زمان خاص نیست. تا این پیوند هست، راه نجات هست. 1️⃣بحارالأنوار، ج14، ص 178 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پیوند انبیا(ع) و گریۀ حضرت زکریّا(ع)برای امام حسین (ع)❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍می خواهند شما را به لاابالی گری بکشانند !! 🔰 پیوند حقیقی جوانان با امام حسین (ع)حافظ آن‌هاست❗️ 📌این روایت معروف را شنیده اید که «إِنَّ الحُسَینَ مِصبَاحُ هُدیً وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ»1️⃣؛ این روایت را هم عامّه از پیغمبراکرم(ص) نقل کرده اند و هم خاصّه. قابل انکار هم نیست؛ یعنی هر کس با او پیوند بخورد، همان پیوند، حافظ او است. امّا پیوند باید حقیقی باشد نه صوری. 📌 این مسئله نسبت به ما بی بُروبرگرد، به تعبیر امروزی ژنتیکی است و نمی شود آن را کاری کرد. اسمش را هرچه می خواهی بگذاری، بگذار! هر کاری کنی، باز این پابرجا است. شاید بتوانند ما را نعوذ بالله به لاابالی گری بکشانند، امّا این پیوند را نمی توانند پاره کنند. 📌 به جوانان توصیه کنم که مواظب باشید.می خواهند شما را به لاابالی گری بکشانند. این ها دشمنان اسلامند که شما را به لاابالی گری می کشانند. می خواهند روحیۀ تعبّد را از شما بگیرند. اگر این روحیه از دست برود، مسئلۀ اسلام و دینت رفته است. 📌مواظب باشید و این را حفظ کنید! به خصوص این گوهر گران‌بها را حفظ کنید! نکند یک وقت آن طرف، دل هایتان را از حسین جدا کنند. خطر آنجا است. بدانید نجات دهندۀ شما هم همین پیوند با امام حسین(ع) است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 91، ص 174 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم @mojtabatehrani
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پیوند حقیقی جوانان با امام حسین (ع)حافظ آن‌هاست❗️ 〰〰〰〰〰 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰مگر یزید می گفت: خدا دروغ است؟ ! 📍 قیام امام‌حسین(ع) برای عمل به احکام الهی بود ❗️ 📌همان خطبه ای که حضرت خواندند و این تعبیر معروف که دارد: «أَ لَاتَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَایُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَایُنْتَهَى عَنْهُ»، 📌نگاه کنید، می فهمید که امام حسین (ع) به طور کلّی، جنبه های عملی را پیش می کشد و بحث مسائل اعتقادی مطرح نیست. از این عبارت، «أَنَّ الْحَقَّ لَا یُعْمَلُ بِهِ»؛ معلوم می شود که واجبات، عمل نمی‌شود، «وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یُنْتَهَى عَنْهُ»1️⃣؛ 📌محرّمات نیز انجام می پذیرد، یا زمانی که حضرت از مدینه می خواهد حرکت کند، برای برادرش محمّدبن حنفیّه وصیّت نامه می نویسد و آن را به او می دهد. حضرت در آن وصیّت این طور می نویسد: «أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرَ»2️⃣؛ 📌 می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. واضح است که امر معروف و نهی منکر، مربوط به اعتقادات نیست و برای فروع دین است. گذشته از این، کسی در آن موقع، جنبه های اعتقادی را هدف گیری نکرده بود. 📌مگر یزید می گفت: خدا دروغ است؟ قیامت دروغ است؟ اصلاً و ابداً از این حرف ها نمی زد. حتّی برای ظاهرسازی می رفت و امام جماعت می ایستاد. با اعتقادات، مخالفت نمی کرد. در سطح جامعه، به عنوان منکر خدا، قیامت، مبدأ و معاد شناخته نمی شد. آنچه در آن زمان مطرح بود، جنبه های عملی بود. 📌 هدف و انگیزۀ امام حسین(ع) از قیام هم، بحث عملی بود؛ یعنی حضرت می خواست در مقابل ضربه زدن به روحیۀ تعبّد و تنسّک جامعه اسلامی نسبت به احکام الهی بایستد. هدف قیام به طور کلّی، این بود. نسبت به جميع احکام بود. 1️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص 116 2️⃣ بحارالأنوار، ج44، ص 229 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه یازدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 قیام امام‌حسین(ع) برای عمل به احکام الهی بود ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه یازدهم 🎞 ➖ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
17.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📌حادثه کوچه 〰〰〰〰〰 🎞 ➖حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰خدا می گوید: آیا واقعاً دین مرا می خواهی؟ 📍 ضدّ استقامت و پایداری تلوّن است؛ یعنی رنگ عوض کردن ❗️ 📌من روایت دیگری را از پیغمبر اکرم(ص) می خوانم که سفیان بن عبدالله ثقفی نقل می کند: «قُلتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! أخبِرنِی بِأَمرٍ أَعتَصِمُ بِهِ»؛ 📌 می گوید: به پیامبراکرم(ص) عرض کردم: به من چیزی بگویید که من به آن پناه ببرم. «فَقَالَ(ص): قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقِم!» 1️⃣؛ حضرت فرمودند: بگو معبودی جز الله تعالی نیست. سپس بر این مطلب استقامت کن! پیغمبر اکرم(ص) در این روایت، اوّل و آخر همه چیز را به او گفتند. 📌 فرمودند: حق را تشخیص بده و پای آن بایست!اینکه حق را تشخیص دهی و راه رسیدن به آن را هم بشناسی، کافی نیست؛ بلکه خدا تا پایان کار را هم برایت مشخص کرده است. او کتاب الهی را نازل کرده و راه وصول به حق را نیز به تو یاد داده است. 📌 خدا می گوید: آیا واقعاً دین مرا می خواهی؟ دین من در کتاب من است؛ همۀ راه و روش های مورد قبول من، در این کتاب بیان شده است؛ پس در اجرای فرامین آن پایداری کن! در مقابل پایداری، «تلوّن» است؛ تلوّن به معنای گوناگون شدن و رنگ عوض کردن است. 📌 انسانی که در یک مقطع زمانی حق را تشخیص داده، راه آن را نیز فهمیده، حرکت هم کرده ولی استقامت به خرج نداده، گرفتار «تلوّن» شده است. چنین کسی قطعاً به مقصد نمی رسد و هلاکت و نابودی را در پیش رو دارد. 1️⃣شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید، ج 10، ص 27 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani