eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
772 دنبال‌کننده
207 عکس
850 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 دو ترم بی حجابی ❗️ 📌 این روایت دربارۀ کسانی است که می خواهند آموزش های دینی بدهند. در این روایت امام علی(ع) بیان می کنند که به تعبیر ساده، پیغمبراکرم(ص) تربیت شدۀ خدا است و مربّی من هم، پیغمبراکرم(ص) است. حالا من مربّی مؤمنین هستم. 📌مگر هرکسی می تواند مربّی باشد؟! در روایت می فرماید: «إنَّ رَسُولَ الله(ص) أدَّبَهُ الله عَزَّوَجَلَّ»1️⃣؛ خدا او را تربیت کرد. «وَ هُوَ أدَّبَنِی»؛ و پیغمبراکرم(ص) من را تربیت کرد. «وَ أنَا أُؤَدِّبُ المُؤمِنینَ وَ أوَرِّثُ الأَدَبُ المُکَرَّمِینَ». به والدین سفارش می کنم کسی را پیدا کنید که مؤدّب به آداب الهی و انسانی باشد، نه اینکه دنبال کسی باشید که حرف اوّل را در علم می زند. 📌 این شخص بعداً ورز و وبال گردن خواهد شد. به چه کنم چه کنم می افتید، درحالی که مفرّی هم برایتان نیست. می بینیم با پوشش برتر اسلامی وارد مرکز آموزشی شد و درحالی که هنوز دو ترم نگذشته است، بی حجاب بیرون آمد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 2 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هفدهم @agamojtabatehrani
✅ پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: 📍 اطلُبوا الخيرَ عِند حِسانِ الوُجوهِ؛ 📌 خوبى را نزد خوب رويان بجوييد. 📚 كنز العمّال، ۱۶۷۹۵ - امالی، ص۳۹۴، ح۸۷۰ @Hadise_nab .🍁🍁🍁🍁 🔰 @agamojtabatehrani
📍 زمینه ساز برای اطاعت قلبی ❗️ 📌 در باب اطاعت، این سؤال مطرح است که چرا انسان باید فرمان های الهی را عملاً اطاعت کند؟ جواب این است که اطاعت عملی زمینه ساز انقیاد قلبی است. معصیت از نظر هواهای نفسانی لذیذ است، ولی اگر انسان آن را حتّی با فشار ترک کند و واجب را عمل کند، و مدّتی مقید شود که به دستورات خداوند با زحمت عمل کند -هرچند که دل نخواهد و با فشار همراه باشد- و پا به وادی اطاعت عملی بگذارد، زمینه ساز برای اطاعت قلبی می شود. 📌به این معنا که به تدریج دل، رام حق می شود و در این صورت به وادی عبودیّت وارد می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
💠سنجش عاقلانه 📌امام صادق علیه السلام ، به هشام می‌فرمایند: «یا هِشامُ اِنَّ العاقِلَ نَظَرَ» نگاه کنید این سنجش است، دقت بکنید. «اِلَی الدُّنیا وَ اِلَی اَهلِها فَعَلِمَ اَنَّها لاتُنالُ اِلاّ بِالمَشَقَّةٍ» این به دست نمی‌آید مگر این که نیرو مصرف کنی، زحمت بکشی. 🔰 از این طرف هم «وَنَظَرَ اِلَی الاخِرَة» به این طرف هم نگاه می‌کند، باز هم این جا «فَعَلِمَ اَنَّها لاتُنالُ اِلاّ بِالمَشَقَّةِ» حالا انتخاب کن. «فَطَلَبَ بِالمَشَقَّةِ اَبقاهُما» آنی که برایش می‌ماند انتخاب می‌کند، نه آنی که برایش نمی‌ماند. توجه کنید! عاقل یک همچنین آدمی است. درست است؟ 🔰 یعنی عقل، اقتضای این را می‌کند. توجه کنید! من حالا یک جمله می‌گویم ممکن است که تند باشد این؛ ولی نه! به قول ما طلبه‌ها، ما اینطور می‌گوییم، مفهوم می‌گیریم ما. مفهومش این است: این‌هایی که می‌بینند، رفتند دنیا را انتخاب کردند، این‌ها دیوانه‌اند؛ مقابلش است دیگر، خیلی قشنگ، اول،«یا هِشامُ اِنَّ العاقِلَ» درست؟ 🔰یعنی این‌هایی که چیه؟! عمرش را تمام نیرویش را مصرف می کند که دنیا را بگیرد روی هم بگذارد، این دیوانه است، این که عاقل نیستش که. چرا؟ چون وجدانا می‌ بیند که برایش هان؟! نمی‌ماند. @agamojtabatehrani
📍 نا خداگاه رام حقّ شدن❗️ 📌چه بسا در بحث طاعت و اطاعت این جملات را تکرار کردم که اطاعت، انسان را به وادی عبودیّت می کشاند و وقتی انسان به وادی عبودیّت کشیده شد، سر از وادی ربوبیّت درمی آورد. هیچ وقت این طور فکر نکنیم این اعمالی که ما انجام می دهیم و رغبت حیوانی ما در آن نیست و فشار دارد، چه سود دارد. 📌به تدریج سود آن معلوم می شود. روزه می گیریم، فشار، تشنگی، گرسنگی و سختی‌های دیگر دارد، امّا بعد از مدّتی ناخودآگاه روی دل اثر می گذارد و آن را رام حق می کند؛ یعنی انقیاد قلبی که اطاعت قلبی است، پیدا می شود. 📌 در پی این اطاعت قلبی، انسان به وادی عبودیّت؛ یعنی پرستش، راه پیدا می کند. سپس سر از ربوبیّت درمی آورد که خود، بحثی جداگانه است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani