eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
770 دنبال‌کننده
206 عکس
848 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 بحث کردن شبیه پرنده❗️ 📌 عبدالاعلی مولا می گوید که به امام صادق(ع) عرض کردم: «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) إِنَ النَّاسَ یَعِیبُونَ عَلَی بِالْکَلَامِ»؛ مردم مرا به سخن سرزنش می کنند. «وَ أَنَا أُکَلِّمُ النَّاسَ»؛ و من با مردم سخن می گویم. اینجا مراد تنها صحبت کردن نیست؛ بلکه همان بحث علمی در مسائل دینی است. «فَقَالَ أَمَّا مِثْلُکَ»؛ حضرت فرمودند: من مثل تو هستم. «مَنْ یقَعُ ثُمَّ یطِیرُ فَنَعَمْ»؛ شبیه کبوتر، آنجایی که جایش است می نشیند و آنجایی که باید می پرد؛ یعنی روش بحث را خوب می داند و آبروریزی نمی کند. توجّه کردید! «وَ أَمَّا مَنْ یقَعُ ثُمَّ لَا یطِیرُ فَلَا»1️⃣؛ امّا کسی که در بحث می نشیند امّا نمی تواند بپرد، نباید بحث بکند؛ یعنی کسی که در بحث کردن قدرت ندارد و نمی تواند حقّی را اثبات کند، نباید بحث کند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج2، ص136 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه ششم @agamojtabatehrani
📍ما پیامبران الهی جدال می کنیم. ❗️ 📌 روایتی از پیغمبراکرم(ص) نقل کردم:«قَالَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) نَحْنُ الْمُجَادِلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ»1️⃣؛ ما در دین خدا جدل می کنیم. جدال کننده ها هستیم؛ یعنی بحث کننده ها هستیم. بحث دینی می کنیم. اینکه «نَحْنُ» دارد، چه بسا اشارۀ به انبیا(ع) باشد. ما پیامبران الهی جدال می کنیم. بحث دینی مأموریت آن هاست. آن ها مأمور هستند که از طریق بحث های علمی و با این روش هایی که گفته شد، ارشاد مضل کنند و گمراهان را دست گیری کنند. 1️⃣ الاحتجاج، ج1، ص15- بحارالأنوار، ج2، ص125 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه ششم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ملاکِ توجّه خداوند❗️ 📌 در بخشی از روایات آمده است هنگامی که خداوند می خواهد با نظر لطف و عنایت خود به بنده اش نگاه کند، از بین تمام ابعاد وجودی منتسب به او -چه ابعاد اعتباری و چه حقیقی- ابتدا به «قلب» او نظر می کند. نه اینکه خداوند اعمال ما را نمی بیند؛ هرچه ما انجام می دهیم در مرئی و منظر خدا است. امّا نظر خاصّش به دل انسان است. 📌 در روایتی آمده است: «قال رسول الله(ص): إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَا یَنْظُرُ إِلَى صُوَرِکُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِکُمْ»1️⃣؛ خدا به صورت و ظاهر شما یا آنچه در ارتباط با شما است و به شما انتساب دارد، -حتّی انتساب اعتباری مثل اموال و اقوال شما- نگاه نمی کند. یعنی خدا به ظاهر رکوع و سجود شما توجّه نمی کند؛ او به د ل های شما نگاه می کند. به رکوع و سجودی توجّه دارد که با دل همراه باشد. 📌 خدا را صدا می زند، «یاالله! یاالله!» می گوید، رکوع و سجود می کند؛ «وَلَکِنْ یَنْظُر إِلَى قُلُوبِکُم»؛ خدا ابتدا به قلب او نگاه می کند تا ببیند دل، خضوع وخشوع دارد، راکع هست، ساجد هست یا نه! البتّه خداوند به بقیّۀ اعمالی که آدم انجام می دهد نیز نگاه می کند که آیا آن ها هم خدا را صدا می زنند یا نه! امّا اوّل به دل نظر می اندازد و بعد به ظاهر اعمال نگاه می کند؛ «یَنْظُر إِلی قُلوبِکُم وَ أَعمالِکُم». 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 90 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه چهارم 💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/تقسیم-بندی-قلب/
﷽ 📍 هدایت قلب❗️ 📌ما در باب «هدایت» می بینیم که خدای متعال دل های کسانی را که به او ایمان آورده و یک نوع تعلّق درونی با او پیدا نمایند، هدایت می کند. 💠 ما در تمام آثار اسلامی حتّی یک آیه یا یک روایت هم نداریم که بگوید: خدا عقل انسان را هدایت می کند. خداوند در میان همۀ ابعاد وجودی انسان، قلب او را هدایت می کند. (وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ) 1️⃣ ؛ هرکس به خدا ایمان آورد، خدا قلبش را هدایت می کند. این آیه راجع به عقل نیست. 📎 کسی که به خدا تعلّق پیدا نماید، خدا «دلش» را هدایت می کند. خدا «دل» او را به سمت خود جذب می کند؛ نه «عقلش» را. چون دل با خدا سنخیّت دارد و می تواند فوق تجرّد را در خود جای دهد. 💠عقل مجرّد است و فقط می تواند با مجرّدات تماس داشته باشد؛ امّا دل می تواند با مافوق تجرّد ارتباط برقرار کرده و آن را مشاهده نماید. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ تغابن، آیۀ11 〰️〰️〰️〰️〰️〰〰〰〰 📔 🏷 جلسه چهارم 💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اشرف ابعاد وجودی انسان❗️ 📌امام علی(ع) می فرماید: «جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ مِمَّنْ یَسْعَى بِقَلْبِهِ إِلَى مَنَازِلِ الْأَبْرَارِ بِرَحْمَتِهِ»؛ چقدر این تعبیر زیبا است! خدا ما و شما را از آن هایی قرار دهد که سیرِ قلبی دارند. دلشان به راه افتاده و اهل سعی، کوشش و حرکت شده اند؛ دل هایی که با رحمت حقّ به سوی منازل ابرار، در راهند. 📌 بنابراین آنچه از مجموعۀ آیات بسیار و روایات متعدّد به دست می آید این است که قلب یکی از ابعاد وجودی انسان و اشرف آن ها محسوب می گردد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه چهارم 💠📎〰📎〰📎〰📎〰〰📎〰📎〰💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اولیای خدا(ع) صیّاد قلوب هستند❗️ 📌انسان تا زمانی که از این دنیا کوچ نکرده و از این نشئه به نشئۀ دیگر نرفته است، می تواند آنچه را به دست خود در این گنجینه و حرم الهی وارد کرده تغییر دهد. البتّه تا مدتّی این اختیار را دارد که بتواند این زباله وآشغال هایی که در آن ریخته، بیرون آورد. همچنین بستگی به این دارد که چه نوع آشغالی در آن ریخته باشد. مسائل دیگری هم مطرح است که بعداً به آن خواهیم رسید. 📌اولیای خدا(ع) به دل ها نگاه می کنند. اولیای خدا(ع) صیّاد قلوب هستند. هنگام دست گیری با دید ولایی شان نگاه می کنند تا ببینند اوضاع این دل چگونه است؟ آن ها در دست گیری های خود به دل ها نگاه می کنند؛ نه به اعمال. 📌نگاه نمی کنند که فرد نماز شب می خواند یا نه؛ ذکر می گوید یا نه. به قلب او نگاه می کنند که آیا در این دل هنوز آن تلألؤ و درخشندگی وجود دارد یا خیر؟ البتّه واجبات چون اساس کار است، حتماً مورد توجّه قرار می گیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه چهارم 〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 @agamojtabatehrani