eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
761 دنبال‌کننده
203 عکس
836 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 خوشا به حال کسانی که از رحمت ماه رجب محروم نشدند❗️ 📌خوشا به حال آن كسانی كه موفق شدند اين استغفارهای كه وارد بود، دعاهايی كه وارد بود خواندند، محروم نشدند از اين رحمت هايی كه در اين ماه بر اين امّت ريخت. 📌 ما در بين ماه ها می بينيم؛ آقا خيلی عظمت داره، بعثت پيغمبراكرم(ص) در اين ماه است. ماه، ماه ولايت است(ع) تولّدش در اين ماه است. ماه ماه بزرگی بود ما نمی بينيم در بين ماه ها آنطوری كه نسبت به اين ماه وارد شده است. عظمتش داشته باشيم. 📌 لذا من قصدم اين بود به دوستان تذكّر بدهم اين ساعاتی كه از اين ماه باقی مانده ازش بهره بگيريد. زياد همين جمله ای را كه از پيغمبر اكرم(ص) است بگوييد استغفر الله و اسئله التوبه كه ان شاءالله آماده بشويم برای ضيافت الله كه ماه مبارك رمضان است اللهم صل علي محمد و آل محمد. 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خوشا به حال کسانی که از رحمت ماه رجب محروم نشدند❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
❇️ من می خواهم شماها در ماه شعبان پاکتان کنم !! 📌در ماه شعبان داریم که پیغمبراکرم(ص) فرمود: «شَعْبَانَ شَهْرِي فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ‏ أَعَانَنِي‏ عَلَى‏ شَهْرِي»؛ این روایت هست. شعبان ماه منِ پیغمبر است. خدا رحمت کند، آن کسی را که، مرا کمک کند در ماه من. 📌نسبت به اعمال مثل روزه و صدقه، داریم ما، نه اینکه نداریم، خیلی داریم حالا، یعنی نسبت به این اعمال ولی بالاترش، همان عمل اوّل است. یعنی استغفار است. این را خوب دقّت کنید. شاید کسی این حرف را به شما نگوید. 📌 آن برای همان عمل اوّل است. بالاترش آن است اتفاقاً، بعدش آن ها است، اوّلیش چه بود؟ استغفار بود. چرا مرا کمک کنید؟ من رحمة للعالمینم؛ می خواهم در ماهم کاری کنم، همه شما را خدا بیامرزد. بیا کمکم کن. 📌من می خواهم شماها در ماه شعبان پاکتان کنم. بیایید کمکم کنید، با چی؟ با این استغفارهایی که می کنید. نگاه کن. چطور ، توجّه می کنید، پیغمبراکرم(ص) می فرماید. 📌 لذا می خواستم این را عرض کنم، چون از من اتفاقاً یک کسی دیروز سوال کرد اینکه، به من برگشت گفتش، همینجوری یادم هست بعد از نماز، که چه کار بهترین است؟ گفتم: استغفار. او مطلب را به قول ما چی می گویند، خیلی ساده گرفت رفت؛ نه عزیزم، ساده نیست این ها. 📌 اگر انسان، با توجّه شود در این ماه مقیّد شود که استغفار کند. خداوند بر طبق این روایاتی که داریم که « جَعَلَ اللَّهُ لَهُ». غصه ات را برطرف می کند، از تنگنا نجاتت می دهد، شد! روزیت را هم چه کار می کند؟ می رساند . بحار جلد 90 صفحه 284 – مستدرک الوسائل، ج5، ص317 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 سِرِّ مَکیدن زبان پیامبر اکرم(ص)❗️ 📌در باب تولّد امام‏حسین(ع) این روایت را دیدم که بسیاری نقل کرده اند. حدود هفت نفر از بزرگان تاریخ نویس ما می‎گویند: تولّد امام‏حسین(ع) پنجشنبه بوده است. 📌 ان‏شاءالله که خداوند عنایتی داشته باشد و توفیقی نصیب ما بکند و بتوانیم در همین مسیر هدایتی قرار بگیریم و اگر بتوانیم دیگران را هم همراهی کنیم. 📌در بعضی از روایات دارد: وقتی امام‏حسین(ع)‎ به دنیا آمد قبل از آنکه شیر بخورد، چهل روز پیغمبراکرم(ص) زبان مبارکش را در دهان امام‏حسین(ع) می‎گذاشت و او می‎مکید. این مطالب نکات دقیقی دارد. 📌یعنی چه؟ یعنی آنچه امام‏حسین(ع) می‎گوید و ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. ظاهر مطلب این است، و الّا خیلی مطلب دارد. آنچه ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. و در اینکه ایصال به مطلوب می کند شبهه ای درش نیست در ابعاد گوناگون دارد. 〰〰〰〰〰 📚 علیه السلام مبارک باد 📕 نقش_طاعات_و_عبادات_در امتحان الهی 🏷 جلسه نهم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 سِرِّ مَکیدن زبان پیامبر اکرم(ص)❗️ 〰〰〰〰〰 # علیه السلام مبارک باد 📚 📕 نقش_طاعات_و_عبادات_در امتحان الهی 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍عموی ما عبّاس، مافوق بصیرت است❗️ 📌مفضّل از امام صادق(ع) نقل می کند: «قَالَ الصَّادِقُ(ع)»؛ می گوید که امام صادق(ع) فرمود: «كَانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ صَلبَ الإِيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِ اللّه ِ الحُسَينِ(ع) و أبلى بَلاءً حَسَناً ومَضى شَهيداً»1️⃣؛ حضرت فرمودند: عموی ما عبّاس، نافذ البصیره بود که مافوق بصیرت است. 📌 گاهی بعضی با بصیرت ترجمه می کنند. این تعبیر ما فوق با بصیرت است. عمق قضایا را می دید. به این مورد، نفوذ بصیرت می گویند؛ یعنی دیدۀ ملکوتی اش باز بود. درجات رفیعۀ بهشت را می دید و می دانست که چه باید بکند تا به آن درجه برسد. روایت دیگری را شیخ صدوق به سند خودش از امام زین العابدین(ع) نقل می کند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ يَعْنِي ابْنَ عَلِيٍّ»؛ رحمت خدا بر عبّاس باد! «فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ»؛ او در وادی ایثار وارد شد. بعد جانش را نسبت به برادرش فدا کرد تا دو دستش قطع شد. 📌 «فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ»؛ پس خداوند به جای دو دستش، دو بال به او عنایت کرد که در بهشت با فرشتگان پرواز می کند، «كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»؛ همان طور که به جعفر طیّار دو بال عنایت کرد. 📌«وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَنْزِلَةً»؛ نظر من این جمله بود: به درستی که برای عبّاس نزد خداوند منزلتی است. این ابتلا، این منزله و درجه را می آورد. «يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛2️⃣ شهادت هم منازل دارد. 📌حضرت عبّاس(ع) منزله ای دارد که تمام شهدا به آن غبطه می برند. رابطۀ بین ابتلا و اجر، ابتلا و منزله است. این درجه، بالاترین درجات برای غیر انبیاست. این درجات، ابعاد دارد. یک بعد درجات و منزله ها که نسبت به اباالفضل است، این است که باب الحوائج است. 1️⃣شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار (ع)، ج‏3، ص، 184 2️⃣ امالی صدوق، ص 462 - بحارالأنوار، ج 22، ص27 〰〰〰〰〰 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 راه از بین بردن جایِ پایِ گناهان گذشته ❗️ 📌از نظر سنجشی، بهترین مردم چه کسی است؟ روایتی را ابوحمزۀثمالی از امام زین العابدین(ع) نقل می کند: «قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع): مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ النَّاسِ»1️⃣؛ 📌کسی که به آنچه خداوند به او واجب کرده است، عمل کند. فریضه که می گوییم؛ یعنی واجبات. خدا فرض و لازم کرده است. این، بهترین عمل عند الله است. بهترین است؛ بنابراین خیلی روشن است. در گذشته هم اشاره شده بود: «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ»2️⃣. 📌 یک بُعدش همین معناست. واجبات را که انسان انجام می دهد، جایِ پایِ گناهان گذشته را از بین می برد. همین هاست که به تدریج موجب می شود حالت رغبت به گناه گرفته می شود و به جایش تنفّر نسبت به گناه و رغبت به ثواب می آید. رغبت سرجای خودش است؛ 📌 امّا متعلَّق رغبت عوض می شود. یک وقت متعلَّق رغبت گناه است و یک وقت متعلَّق رغبت حسنه، ثواب و اطاعت است. جا به جا می شود. وضع عوض می شود. جوری که به جای رغبت به گناه، تنفّر به گناه می آید. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص81- وسائل الشیعه، ج 15، ص259- بحارالأنوار، ج 68، ص195 2️⃣خوبيها بديها را از ميان مى ‏برد. سورۀ مبارکۀ هود، آیۀ 114 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اطاعت زوری نمی شود❗️ 📌در اوّلین جملۀ مناجات مطیعین که از امام زین العابدین(ع) وارد شده است، در اوّلین جمله خیلی زیبا آمده است: 📌«اللَّهُمَ‏ أَلْهِمْنَا طَاعَتَكَ»؛ تو به دلم طاعتت را الهام کن؛ زیرا اگر طاعت با فشار باشد، انسان را سیر نمی دهد. اگرچه در مرتبه ای بهشت ساز است، ولی به عبودیّت نمی رساند. 📌 «وَ جَنِّبْنَا مَعْصِیَتَكَ»؛ ممکن است طاعت به دل الهام شود، ولی نماند و برود؛ لذا باید از خدا خواست که وقتی طاعت را به دل انداختی، آن را پایدار نگهدار تا رد نشود. در دعای سی و یکم صحیفۀ سجّادیّه آمده است: «اللَّهُمَ‏ وَ ثَبِّتْ‏ فِی‏ طَاعَتِكَ‏ نِیَّتِی»1️⃣ ؛ پایدار کن در طاعتت، نیّت مرا! این، جنبۀ درونی دارد. 1️⃣مفاتیح الجنان، مناجات خمس عشر، دعای مطیعین مناجات هفتم 〰〰〰〰〰 📚 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 آداب شروع روز و زمان خواب ❗️ 📌از نظر عملی بیان می کنم. خوب است که پروندۀ روزانۀ خود را ابتدا با حسنات وارد شویم. این روایت از امام زین العابدین(ع) است. مقیّد باشیم آخر روز را با حسنات ختم کنیم. 📌 ابتدای روز را با حسنات و کار نیک وارد شویم. در آخر هم پروندۀ اعمالمان را با حسنات ببندیم. به خصوص به دوستان توصیه می کنم که شب ها، موقعی که آدم می خواهد بخوابد، هفت مرتبه استغفار کند. اجازه ندهد که انباشته شود. 📌بعد از اینکه فکر کرد چه کرده، با حسنه ختمش کند. خصوصاً اگر همراه با استغفار باشد، لغزش هایی را که در روز انجام داده است خدا می آمرزد. ما برای این ها روایت داریم. 〰〰〰〰〰 📕 🏷 جلسه سوم 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ ❇️ ترس از شمارش اعمال !! 📌رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا قَالَ: ❇️«اَلْمُؤْمِنُ لَا يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ رِئَائا وَ لَا يَتْرُكُهُ حَيَائا إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ لَا يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخَافُ إِحْصَاءَ مَا عَمِلَهُ» ❇️ ترجمه: مؤمن، هیچ عمل خیری را به جهت ریا و خودنمایی انجام نمی دهد. و رضای غیر خدا را در آن دخالت نمی دهد. او عمل خیر را به خاطر شرم و حیای از مردم ترک نمی کند و از تعریف و تمجیدهایی که برای نیکی ها و خوبی های او انجام می دهند می ترسد، و از خداوند به خاطر کارهای بدی که انجام داده و مردم آن ها را نمی دانند طلب بخشش کرده و استغفار می کند، و از گفتار و سخنان کسی نسبت به اعمال واقعی او جاهل و بی خبر است مغرور نمی شود و از شمارش اعمال خود نزد خداوند می ترسد. 📌 در روایتی از زین العابدین صلوات الله علیه، است که حضرت، خصوصیّات شخص مؤمن را بیان می فرمودند که یک بخشیش این بود که من گفتم. 📌«لَا يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ رِئَائا» یا «رِیَائا» که از نظر نوشتن، هیچ چیزی از اعمال خیری را که انجام می دهد، رضای غیر خدا را در او دخالت نمی دهد. 📌یعنی عمل خیرش فقط برای خداست. ریا عبارت از همین است که انسان نعوذبالله، کار خیری که انجام می دهد برای رضایت مخلوق باشد، یا همه اش مخلوق که...یا نه! دخالت بدهد اصلًا رضای مخلوق را در آن انگیزه ای که نسبت به عمل خیر دارد، در آن انگیزه اش بیاورد. مؤمن این طور نیست. «اَلمُؤمِنُ لَا يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ»؛ هیچ چیزی از کارهای خیرش را ریایی انجام نمی دهد. 📌 از آن طرف، «وَ لَا يَتْرُكُهُ حَيَائا»؛ اوّلی به قول ما جنبه اثباتی دارد، دوّمی نفی ای دارد. قشنگ مقابله را درست کرده حضرت. از آن طرف هم عمل خیر را ترک نمی کند برای این که شرمش می آید از مخلوق. 📌گاهی یک عدّه، این جوری هستند، گوش کنید! معمولًا کار خیر را می کرد؛ اما الان خجالت می کشد انجام بدهد؛ رسیدید شما به عرض من؟ این جا ترک عمل خیر است، آن فعلش بود، اوّلی فعل بود. فعل را برای رضای مخلوق انجام نمی دهد. از این طرف هم فعل خیر را ترک نمی کند چون از مخلوق خجالت می کشد. آقاجان! تکلیف شرعیم هست، مثلًا فرض کن یک اموری هستش، عمل خیری است می خواهم انجام بدهم برای خدا؛ ولی خجالت می کشم از این کار. یک عدّه ای هستند واقعاً همین جوری است. 📌از این طرف گفتنش نیا می افتی، از آن طرف می رود می افتد. مقابله را ببینید چه طوری درست کرده حضرت. نه ریا بکن نه از مردم حیا بکن. فهمیدی؟ نه ریا کن در عمل ،نه از آن طرف خجالت بکش خیر را انجام ندهی، حیا کنی از مردم. مردم کی اند ؟! 📌«إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ»؛ حالا فرض کن عمل خیر را انجام دادی، برای خدا هم انجام دادی؛ حالا تعریفت می کنند؟ به به! چه آدم خوبی است. 📌«إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ»؛ اگر آمدند تعریف کردند، چه آدم خوبی است، می ترسد از این تعریف های مردم، می ترسد نه خوشش می آید، بدش می آید. 📌 «إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ»؛ از خدا پوزش می طلبد، استغفار می کند نسبت به آن کارهای بدی که مردم نمی دانند من کردم. آن خوبش را دیده تعریف می کند، بد مرا که ندیده است. 📌 درست است یا نه؟ او از آن تعریف ها می ترسد، ناراحت می شود؛ از این طرف زود، می گوید: خدا بگذر از من، نسبت به آن چیزهایی که این ها نمی دانند که اگر بدانند این تعریف ها را نمی کنند. «لَا يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ»؛...👇👇 🔰@mojtabatehrani