لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠با این شخص بحث نکن
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #آفات_زبان
📕 #مراء_جدال_و_خصومت
📝 جلسه ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 سوءاستفاده طرف مقابل❗️
📌 اگر کسی خودش در یک مسئلۀ علمی ورود ندارد و به طور کامل نمی تواند بحث بکند یا خودش ادراک کرده ولی نمی تواند القا کند، بخواهد از روش باطل در بحث استفاده کند یا نتواند بحث را تمام بکند و شکست بخورد.
💠 طرف مقابل که طرفدار باطل است، از ضعف او استفادۀ سوء می کند و ضعف مرا دلیل بر حقانیّت باطل خودش می گیرد.
💠من در بحث ضعیف بودم و نقص از من بود، امّا طرف مقابل این را به حساب حقانیّت مطلب خودش می گذارد؛ به حساب شخص من نمی گذارد. من با این عملم باطلی را تثبیت کردم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #آفات_زبان
📕 #مراء_جدال_و_خصومت
📝 جلسه ششم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #آفات_زبان
📕 #مراء_جدال_و_خصومت
📝 جلسه ششم
🏞 #پوستر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 معنای هوای نفس❗️
📌 به اصطلاحی که استادم امام خمینی (ره) در این ارتباط به کار برده اند، اشاره می کنم. ایشان در این زمینه می فرمودند: «شهوت و غضب در انسان اطلاق دارد».1️⃣ معنای این کلام آن است که شهوت و غضب انسان هیچ گاه برای خود مرزی نمی شناسند.
اتّفاقاً تعبیر «هوای نفس» که در روایات ما استفاده شده است، اشاره به همین خصوصیّت «مرزنشناسی» این قوا دارد. هوای نفس عبارت از «خواسته های حیوانی بی مرز» است.
1️⃣ صحیفۀنور، ج 12، «حکومت در اسلام و ادیان توحیدی و تفاوت های آن با مکاتب غیر توحیدی»
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📗 #کتاب_تربیت_فرزند
📝 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📗 #کتاب_تربیت_فرزند
📝 جلسه دوازدهم
#پوستر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agaojtabatehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📗 #کتاب_تربیت_فرزند
📝 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 مرزنشناسی قوای حیوانی ❗️
📌 روایتی از امام علی (ع) در این زمینه نقل شده است که حضرت فرمودند: «النّفوسُ طَلِقَةُ»1️⃣؛ مُراد از «نفوس» در این روایت همان «قوای حیوانی» است.
«نفس» عبارت از همان روح حیوانیِ شهوت، غضب و وهم در انسان است. تعبیر «طَلِقَه» نیز اشاره به آزادی حیوانی است؛ «أَيْدِيَ الْعُقُولِ تُمْسِكُ أَعِنَّتَهَا عَنِ النُّحُوسِ».
این دست های عقول است که نفس را از سرکشی باز می دارد. مُراد از عقل، «عقل عملی» است. البتّه بعداً به سراغ عقل نظری که زیربنای اعتقادات است خواهم رفت؛ امّا اینجا مُراد، عقل عملی است.
💠 مسئله اینجا است که به قول ما طلبه ها اگر نفس را رها کنی، حدِّ یَقِف ندارد و در مسیر خود به سرعت حرکت می کند.
1️⃣ «نفوس انسان ها رها و یله هستند ولی دستان عقل، آن ها را از سرکشی باز می دارد.»؛ غررالحکم، ص 235
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📗 #کتاب_تربیت_فرزند
📝 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani