📕 #كتاب_حاج_آقا_مجتبى
📗 #گزيده_خاطرات
👈راوی: حجّة الاسلام حسین تهرانی
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 انحصاری قدرت در خدای متعال❗️
📌در باب مسألۀ انحصار قدرت است. اهل معرفت میگویند: شخص داعی، باید این معنا را ادراك كرده باشد كه غیر خدا، توان آن را ندارد كه طلبش را حاصل كند. معنای انحصار قدرت این است؛ نفی غیر. یکوقت بیان می کنی که فلانی می تواند كار من را راه بیندازد؛ امّا یکوقت میگویی که غیر او نمیتواند کار من را انجام دهد.
البتّه این مطلب به این معنا نیست که اسبابی را که خداوند در مسیر قرار داده، به کلّی نفی كنید؛ بلکه توجه به اسباب منهای خدا كه مسبب الاسباب است، غلط است؛ چون اسباب منهای خدا، كارسازی ندارد.
بعضی ها برداشت های غلطی میكنند؛ به این معنا كه فکر میکنند انسان باید دست از تسبیب بردارد. نه خیر؛ اسباب را هم خدا درست كرده است. مهم این است كه اسباب منهای خدا هیچ است و سببیّت ندارد؛ لذا اعتقاد به مسبب الاسباب بودن خدا نباید طوری فهمیده شود که منجر به تخریب نظام سببیّت شود. خدا، مسبّب الاسباب است، نه مخرّب الاسباب و منهدم كنندۀ آنها.
بحث در این است كه از او طلب كن؛ ولی این معنا باید در درونت باشد كه غیر او و بدون او، در عالم كارسازی ندارد. همۀ عالم، به اضافۀ اوست كه كارسازی دارد. مهم این است و نباید در اینجا اشتباه شود؛ پس معنای خلوص در دعا این است. كارساز مطلق اوست و منهای او، هیچ موجودی كارسازی ندارد؛ لذا اسباب منهای او، غیر از اسباب به اضافۀ اوست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔰رابطه ادب و عقل
یک دسته از روایات ما ادب و عقل را با یکدیگر مرتبط دانسته و به رابطه مستقیم آن ها بر یکدیگر اشاره دارد:
🔘"لَا اَدَبَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ "
کسی که عقل ندارد، بی ادب است.
🔘"اَلاَدَبُ فی الاِنسانِ کَشَجَرةٍ اَصلُها العَقلُ"
ادب در انسان مانند درختی است که ریشه اش عقل است.
📚منبع:
#ادب الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 54
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
⭕️سفارشی به والدین❗️
📌 به اولیا سفارش می کنم که حوا ستان جمع باشد. اگر کودک در زمانی که مثلاً تحت نظر شما بوده است، تا حدودی توانسته اید از نظر اعتقادی و عملی رو به راهش کنید، خیال نکنید این وضع او پایدار می ماند. وارد محیط آموزشی بشوید و ببینید آن جا از شما قوی تر هستند.
📌 البتّه در محیط آموزشی فقط سراغ استاد رفتم. مخصوصاً به کسانی که دلسوز هستند می گویم، این طور نیست که خیالت از نظر تربیتی، دینی و انسانی راحت باشد. اگرچه فرزندت در بهترین مدرسه ها باشد، باز هم خاطر جمع نباش و دست روی دست نگذار! از جهتِ دینی عرض می کنم و اینجا بحث جهاتِ علمی نمی کنم. یک وقت چشم باز می کنی، می بینی وامصیبتا!
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📗 #کتاب_تربیت_فرزند
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔰هر چند در بهترین مدرسه باشد ...
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📗 #کتاب_تربیت_فرزند
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سفارش تربیتی به والدین
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📗 #کتاب_تربیت_فرزند
📝 جلسه هفدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
💠ادب از دیدگاه اهل معرفت
🔰تقسیم بندی ادب به دو نوع انسانی و الهی
📌 از دیدگاه اهل معرفت ادب یکی از منازل سلوک الی الله تعالی و مقامات والای معرفتی است.
📌اهل معرفت نه عقل عملی را نفی می کنند و نه کاری به آن دارند، بلکه بحث آن ها درباره ادب الهی است که سطح آن خیلی بالاتر از مسائلی است که در اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد.
✔️ آن ها می گویند باید خدا در روش رفتاری انسان حاکم باشد و او مرزبندی ها را مشخص نماید. این روش رفتاری یا مرزبندی های الهی که از آن به دستورات شرع تعبیر می شود، آداب شرعیه است.
📌اهل معرفت به دنبال رعایت و حفاظت از مرزهای شناخته شده از ناحیه الله تعالی هستند و کاری به حکومت عقل عملی ندارند؛ هرچند که تضاد و تنافری میان حکم شارع و حکم عقل نیست.
☑️ با این بیان می توانیم ادب را از دو منظر اخلاقی و معرفتی به دو نوع انسانی و الهی تقسیم کنیم.
📚منبع:
#ادب_الهی ؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 54
مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
#آقا_مجتبی_تهرانی
#ادب_الهی
@agamojtabatehrani
🔰سفارش تربیتی به والدین
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📖 #کتاب_تربیت_فرزند
🏷 جلسه هشتم
#پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
💠منشأ بی عفّتی ها❗️
📌 پدر و مادر! آیا به فرزندت علاقه مند هستی؟! اگر علاقه مند هستی، به او غیرت داشته باش؛ یعنی بُعد انسانی و الهی او را حفظ کن تا مثل حیوانات نشود. اینجا این روایت مطرح می شود که: «إِنَّ الغَيرَةَ مِنَ الإيمَانِ». به روشنی رابطۀ بین غیرت و حیا آشکار شد. ببینید چقدر معارف ما با هم هماهنگ هستند.
💠انسان -سوای از مؤمن بودن- اگر بخواهد انسانیّتش را حفظ کند، باید نسبت به فرزندش چنین غیرتی داشته باشد؛ چه دختر باشد و چه پسر، باید او را عفیف بار بیاوری. عفّت هم از حیا نشئت می گیرد و شاخه ای از حیا است.
💠 منشأ بی عفّتی ها در جامعۀ ما همین مسئلۀ بی حیایی است. برخی همین پردۀحیا را که در تربیت اصل و اساس است، می درند. بعد از آن، پدر و مادر هر کاری هم بکنند، ثمری ندارد.
🔰 البتّه این مسئله هم هست که وقتی از محیط خانواده بیرون رفت و وارد محیط آموزشی شد، مشکلات تربیتی اش بیشتر می شود. بدتر از همۀ این ها محیط جامعه و مخصوصاً رسانه های تصویری است که برخی از آن ها «جنایت کاران جامعه» هستند و چه مشکلاتی را در مسیر تربیت ایجاد می کنند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📖 #کتاب_تربیت_فرزند
🏷 جلسه هشتم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani