فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 اساسی ترین راه پیشگیری و درمان غرور خود را در پناه خدا قرار دادن❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 و از لغزش فریب خوردگان شیطان؛ دستم را بگیر ❗️
📌«وَ مَنِ اشْتَمَلَ عَلَيْهِ الْخِزْيُ مِنْ عِنْدِكَ»؛ و کسی که از جانب تو خواری رسوایی او را فراگرفته است، «بَلْ خُذْ بِيَدِي»؛ بلکه خدایا دستم را بگیر! «بَلْ خُذْ بِيَدِي مِنْ سَقْطَةِ الْمُتَرَدِّينَ»؛ دستم را بگیر از آن افتادن افتادگان که افتادن سختی است. «مُتَرَدِّينَ»؛ آن هایی که باز افتادند. شاید مربوط به افتادگان در عذاب باشد.«وَ وَهْلَةِ الْمُتَعَسِّفِينَ»؛ و ترس گمراهان که از حساب روز قیامت است، «وَ زَلَّةِ الْمَغْرُورِينَ»؛ و از لغزش فریب خوردگان شیطان؛ دستم را بگیر، «وَ وَرْطَةِ الْهَالِكِينَ»1️⃣؛ و تباه شدن تباه شدگان بر اثر گناه. لذا انسان در هر حالی که هست، خدا از یادش نرود، خود را در پناه او قرار بدهد و از او بخواهد که مغرور نشود تا در این لغزش ها نیفتد که سرانجامش آن است که سر از بی دینی درمی آورد؛ لذا مطرح کردم که سرآمد اموری که برای پیشگیری یا درمان مسئلۀ غرور شمارش می شود، این چهار مورد است.
1️⃣ سجّادیّه، دعای روز عرفه 47
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 و از لغزش فریب خوردگان شیطان؛ دستم را بگیر ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 نقش غرور در ایجاد وسواس در انسان، آب کشیدن مکرر دست❗️
📌گاهی هم خودِ عبادت را که واقعاً عمل زیبایی است و در نفسِ عمل اطاعت نهفته است، آن را ابزاری برای فریب دادن قرار می¬دهد؛ از قبیل طهارت، نماز، روزه، حج، جهاد، دفاع و در مسائل اطاعتی یی که داریم و آن ها را ابزاری برای فریب دادن قرار می¬دهد. مثلاً در باب طهارت، عدّه¬ای هستند که به وسوسه در باب طهارت مبتلا می شوند. گاهی طهارت –به قول فقها- از خَبَث است و گاهی از حَدَث (چیزی که طهارت رانقض می کند) است. خَبَث؛ یعنی نجس و پاکی که یکی از شرایط صحّت برای عبادت نمازی طهارت از خبث است؛ یعنی باید لباس نمازگزار پاک باشد، بدنش پاک باشد. شیطان چنان انسان را به مسئلۀ طهارت و نجاست مشغول می کند که تمام همّ و غمّ¬ انسان در باب اطاعت معطوف به آن می¬شود، به حدّی که اصلاً یگانه راهِ رهایی خودش از عذاب الهی را در آن می¬بیند. چه بسا هر کسی که در ابتدا بخواهد از طهارت مراقبت بکند، مبتلا به این دام شیطانی می¬شود که از آن به وسوسه¬های شیطانی تعبیر می کنیم.
نقطه ضعف او را به دست آورده و از این راه وارد شده است. ده دفعه دستش را در آب می¬کند و در می¬آورد، ولی باز هم یقین پیدا نمی¬کند که پاک شده است یا نه.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نقش غرور در ایجاد وسواس در انسان، آب کشیدن مکرر دست❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 وسواس فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به نیّت نماز❗️
📌در ارتباط با طهارت حَدَث، مثل وضو گرفتن، غسل کردن و... اگر از مرز شرعی اش که شارع مقدّس گفته است تجاوز بکند، تمام همّ و غمّش می رود به سمت اینکه مثلاً آب را به بشره برساند، یقین کند که رسیده است یا نه و مرتّب تکرار می کند. گاهی به آنجا می رسد که واجب مهم تری از دستش می¬رود، به خاطر اینکه به این کار چسبیده است. تمام همّ و غمّ او مسئلۀ وضو و غسل است و شیطان او را فریب داده است. نسبت به هیچ یک از واجبات چنین اهتمامی ندارد.گاهی شیطان از راه نماز وارد می شود. وقتی انسان می خواهد در نماز نیّت کند، نیّت او نمی آید. غافل است از اینکه مغرور شیطان شده است و شیطان او را فریب داده است. شخصی خدمت یکی از بزرگان مراجع رفت و گفت: من مقلّد شما هستم. نماز که می خواهم بخوانم، نیّتم نمی آید، چه کار کنم؟ ایشان فرمود: شما مقلّد من هستی؟ گفت: بله. فرمود: فتوای من نسبت به شما این است که نماز را باید بی نیّت بخوانی. او رفت و دوباره آمد و گفت: نمی¬توانم. هر کاری می کنم، نمی شود. بالاخره وقتی می ایستم، معلوم می شود که می خواهم نماز بخوانم؛ به تعبیر من، مردِ ناحسابی نیّتم نمی آید، یعنی چه؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 وسواس فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به نیّت نماز❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ وَكَانَ اللَّهُ اِلَیهِ بِکُلِّ خَیرٍ أَسْرَعَ»
ترجمه: دل های خود را هر مقدار و تا آنجا که می توانی از هموم و غم ها و دغدغه های دنیایی خالی کنید.خداوند متعال هم قلب های بندگان خود را تسلیم و مطیع او می گرداند و مردم نسبت به او با محبت و مهربان می گرداندو هم چنین، خداوند متعال خیر و خوبی و نعمت را به چنین انسان پرهیزگاری سریع تر می رساند.
شرح: روایت از پیغمبراکرم(ص)، منقول است که حضرت فرمودند: خودتان را تخلیه کنید از اندوه های دنیایی به هر مقدار که توان دارید. این را بهتان عرض کنم: تمام همّ و غمّی که برای دل های ماست، منشأش تعلّقات قلبیه ماست. حالا من یک مثال بزنم: فرض کنید، پشت آن طرف تر، یک کسی است که اصلاً نمی شناسید، هیچ غصّه اش را نمی دانید، مثلاً فرض کن! این، چه می دانم، آن طرف دنیا، اصلاً هیچم نمی شناسی، از پا افتاده و مرده؛ می گویی مرده که مرده. ماها، چرا؟ چیه، چون تعلّق قلبی به اش نداری. درست است یا نه؟ امّا یک نزدیک من اگر چی بشود؟ یک بیماری پیدا بکند، من چی می شوم، اندوهگین می شوم. درست است؟ پس منشأ تمام هموم دنیایی چیه؟ تعلّقات دنیایی است. می فرماید: «تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ»؛ به هر مقدار که می توانید، تخیله کنید این دل هایتان را، این غم و غصّه های دنیا را. بعد: «فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ»؛ کسی اگر با دل متوجّه خدا بشود، رو به سوی خدا بیاورد، اقبال؛ رو آوردن دل به سوی خدا، «جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ»؛ اگر دل را متوجّه دنیا نکردی، متوجّه خدا کردی، دو تا اثرش را حضرت اینجا می گوید:
یک: و او این است که خداوند، مردم را چون مقلب القلوب خداست. توجّه کنید! مقلب القلوب خداست. خداوند، این طور قرار می دهد که دل های بندگان نسبت به او محبّت پیدا کند و مهربان شود، «جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ» منقاد؛ یعنی به این که تسلیم او بشوی. شد؟ منقاد که می گویم؟ تسلیم او بشویم. منشأش هم چیه؟ این است به این که به او محبّت پیدا می کنند و مهربان می شوند، «بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ»
اثر دوّم: «وَ كَانَ اللَّهُ إِلَيْهِ بِكُلِّ خَيْرٍ أَسْرَعَ» حالا مردم، من را خیلی دوست داشتند، یک وقت نکند، دل من هم برود به سمت آن ها که من را دوست دارند، نه! دلت همان به سمت خدا باشد. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ حالا هر کی دوست می دارد، بهش لطف می کنید، محبّت می کنید، سرجای خودش؛ امّا چشمم به سوی این چی؟ محبّت مردم نباشد که این ها کارم را راه می اندازند، اصلاً و ابداً. خدا زودتر از همه گره از کارت باز می کند.«وَ كَانَ اللَّهُ إِلَيْهِ بِكُلِّ خَيْرٍ أَسْرَعَ»هر خیری، سریع تر، توجّه کنید. سریع تر از هر کس، شد؟ نتیجه و او این که دو تا مطلب:
یک: تا می توانی دلبستگی ات را به دنیا کم کن، در نتیجه غم و غصّه هایت کم می شود.
دو: دلت را متوجّه خدا کن. فهمیدی چه می گویم؟ هم مردم به تو مهربان می شوند؛ اما این را بهت بگویم، اصلاً چشمی به این نداشته باش. گره ها را او از کار تو چی؟ باز می کند و هر خیری را به تو می رساند.
بحارالأنوار، جلد74، صفحه166
وَ قَالَ (ص) تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ وَ كَانَ اللَّهُ إِلَيْهِ بِكُلِّ خَيْرٍ أَسْرَعَ.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ وَكَانَ اللَّهُ اِلَیهِ بِکُلِّ خَیرٍ أَسْرَعَ»
ترجمه: دل های خود را هر مقدار و تا آنجا که می توانی از هموم و غم ها و دغدغه های دنیایی خالی کنید.خداوند متعال هم قلب های بندگان خود را تسلیم و مطیع او می گرداند و مردم نسبت به او با محبت و مهربان می گرداندو هم چنین، خداوند متعال خیر و خوبی و نعمت را به چنین انسان پرهیزگاری سریع تر می رساند.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 وسواس، فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به غسل در خزینه❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 وسواس، فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به غسل در خزینه❗️
📌راجع به غسل -باز هم ظاهراً- از همین مرجع بزرگوار نقل شده است. می دانید که حمّام ها در گذشته به صورت خزینه بود. آن مرجع می بیند شخصی آمده و می خواهد در خزینه غسل بکند، ولی بالا و پایین می پَرد. ایشان ناراحت می شود و می پرسد: چرا این گونه رفتار می کنی؟ می گوید: می خواهم غسل بکنم. می گوید: غسل کن. این همه تکان خوردن ندارد. در جواب می گوید: گفته اند که باید این گونه غسل کنم. از او می پرسد: مقلّد کی هستی؟ اسم خودِ این آقا را می برد و نمی دانسته که ایشان خودِ آن مرجع تقلیدش است. در جواب می گوید: فلانی غلط کرده اگر گفته است که این طوری غسل بکن. این واقعه را بعضی از دوستان نقل کردند. تا این را می گوید، او ناراحت می شود که به مرجع تقلیدش اهانت کرده است و می آید دعوا کند. افرادی که در حمّام بودند، می آیند او را متوجّه می کنند که مرجع تقلید خودش است و از این آقا تقلید می کند. در نهایت، معذرت خواهی می کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 در رابطۀ با علاج وسواس، مقایسه کند چه مقدار گناه برای کار وسواسی اش انجام می دهد و... ❗️
📌برای علاج افرادی که مبتلا به مسئلۀ وسوسه هستند. در مورد کسی که به مسئلۀ وسوسه در طهارت و نجاست مبتلاست: اوّل توجّه کند با عملی که به عنوان اطاعت انجام می دهد، در کنارش چند معصیت را مرتکب می شود: گاهی به اسراف در مال کشیده می شود. گاهی تضییع عمر و گاهی اضرارِ به نفس و به بیماری هم کشیده می شود. خطاب به خودم بگویم: «أیَّهَا الْمَغْرُورُ، اَیُّهَا الَجَاهِل، ایُّهَا الخَبیث»؛ مبتلا به خبیث هستم. آخر این چه کاری است؟! یک عبادت و اطاعت می خواهی انجام بدهی، در کنارش چند تخلّف می کنی. انسان توجّه کند که در باب اطاعات، آیا در مورد همۀ فرمان های الهی این چنین وسوسه دارد و احتیاط می کند؟ دین، فقط نجس و پاکی است؟ دین فقط مسئلۀ طهارت و نجاست و یا وضو و غسل است؟ یا جاهای دیگری هم باید مراقب باشد. آیا پیکرۀ نماز را این دو شرط تشکیل می دهد یا شرایط دیگری هم دارد؟ آیا از نظر اموال مردم همین مراقبت را داری، پرهیز می کنی و همین گونه مراقب نجس و پاکی هستی و از نجاست پرهیز می کنی، این احتیاط را در آنجا هم می کنی یا نه؟ آیا نسبت به تمام تکالیف به همین شکل عمل می کنی؟ یا چون مجّانی است این گونه عمل می کنی. مثلاً نسبت به زبانت هم همین طوری مراقبت می کنی؟ با خودت می گویی: نکند این حرفی که دارم می زنم، حرام باشد، غیبت باشد، تهمت باشد، آیا این احتیاط را می کنی؟ آیا دین فقط آن است؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 در رابطۀ با علاج وسواس، مقایسه کند چه مقدار گناه برای کار وسواسی اش انجام می دهد و... ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 این مراقبتی که در انجام وسواس می کنی برای خانواده ات هم می کنی... ❗️
📌آیا در رفتارت در زندگی -نسبت به دیگران- این مراقبت¬ها را داری؟ از نظر داخلی در مورد کسانی که تحت تکفّل تو هستند، احتیاط می¬کنی که نکند نسبت به آن ها کوتاهی بکنم یا فقط به دنبال این هستی که سوتِ صاد صراطت را خوب بگویی و در مخارج حروف گیر کرده¬ای؟ آیا حقوقی را که دیگران به عهدۀ تو دارند -به طور کلّی و به همین شکل محتاطانه- رعایت می¬کنی یا فقط دین تو را شیطان در همین کارها خلاصه کرده است؟
مطرح کردم: ممکن است شکمش مملو از حرام باشد، لباسی را که تهیّه و بر تن کرده است از مال حرام باشد و...، امّا تا سرِ وضو، غسل و... برسد به شکل دیگری عمل می کند. این چه رفتاری است؟! چقدر شبیه این افراد را در جامعه داریم! مثلاً افرادی هستند که به نمازشان خیلی مقیّد هستند که باید اوّل وقت باشد. اگر از اوّل وقت تخلّف بکند، دیگر کافر مطلق است. حالا ممکن است در اوّل وقت یک کارِ واجب تر از آن کار پیش بیاید که افضلِ از آن باشد؛ یعنی یک واجب شرعی پیش می¬آید، ولی دست از این بر نمی¬دارد. نماز اوّل وقت خوب است، امّا در صورتی که افضل از آن مطرح نباشد. یکی از بزرگان می¬فرمود: ممکن است اوّل وقت همسرت لازم داشته باشد پیش دکتر برود و عمل زایمان بکند، ولی او را رها می¬کند و می¬گوید: نماز اوّل وقتم ترک نشود. واجب این است که دنبال همسرت بروی. در قدیم می گفتند: برو برایش ماما بیاور. همراهی همسر در آن شرایط واجب و نماز اوّل وقت مستحب است. نمی داند که این ها توجیهات شیطان است، اینجا خدا و دین مطرح نیست؛ بلکه شیطان است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 این مراقبتی که در انجام وسواس می کنی برای خانواده ات هم می کنی... ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 آن قدر که به وسواس توجّه می کنی، به بُعد نفسانیّت توجّه می کنی❗️
📌در باب –خصوصاً- طهارت و نجاست، این را می¬گویند که همان که نجاست را آورده است، همان هم طهارت را آورده است، شارع مقدّس که دو تا نیست؛ یعنی این طور نیست که یکی نجاست را آورده باشد و یکی دیگر، طهارت را آورده باشد. همان که دستور نجاست را داده است، طهارت را هم آورده است. اگر هم مبتلا هستی، بپذیر که شیطانی است. باورت نیاید که خدا در توست، نه، از خدا خبری نیست.
عمده این است که انسان توجّه کند آیا در باب طهارت که این قدر مقیّد است، چه از خبث و چه از حدث، آیا در بُعد نفسانی¬اش هم این گونه است یا نه؟ همین گونه که مقیّد است دستش پاک باشد و نجس نباشد، مقیّد است که روحش هم –در بُعد نفسانی- پاک باشد و نجس نباشد؟ به تعبیر دیگر، آیا از رذایل اخلاقی هم این چنین پرهیز داری یا مبتلا به زشت¬ترین نجاسات نفسانی مانند حسد، کبر و... هستی؟ شیطان مغرورت کرده است، سرت را بند کرده است، گولت زده است. آن آلودگی بدتر است یا این؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 آن قدر که به وسواس توجّه می کنی، به بُعد نفسانیّت توجّه می کنی❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 آیا به نجس بودن روحت با شرک توجّه داری؟ که بدترین کثافات است❗️
📌در بُعد فکری دقّت کند و ببیند که روحش تمیز است یا آنجا هم نجس است؟ آیا مبتلا به شرک -اگر چه شرک خفی باشد- نیست؟ آیا واقعاً مسئلۀ توحید در بُعد فکری و روحی تو جا افتاده است که «لَا مُؤَثِّرَ فِي الْوُجُودِ اِلَّا اللَّه» را در نظر داشته باشی، یا هنوز که هنوز است، پول را کارساز می¬دانی؟ اگر انسان بخواهد وارد این مسائل بشود، خیلی زیاد است و هر کسی نقطه ضعفی از آن ها را دارد. آیا آن روابط با افراد و موجودات ماسوی الله را -خصوصاً در مسائل مادّی- منهای خدا را کارساز می¬دانی که یک کمی پس و پیش بشود، انتهای دلت می¬لرزد؟
زشت¬ترین نجاسات، نجاست شرک است. یک وقتی در مسائل فقهی که مطالعه می¬کردم، در قرآن واژۀ نجس فقط در باب مشرکین آمده است. می فرماید: (...إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ...) 1️⃣. به ذهن من این است که در قرآن فقط یک کلمۀ نجس داریم که آن هم راجع به مشرکین آمده است. چه نجاستی بالاتر از این شرک که شرکِ خفی در درون است؟
1️⃣ سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 28
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 آیا به نجس بودن روحت با شرک توجّه داری؟ که بدترین کثافات است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir