🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول
🔷روش برخورد با فتنه ها
🔷كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ .
🔷در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتي دارد كه سواري دهد، و نه پستاني تا او را بدوشند.
@Mola_Amiralmomenin_as
🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول
🔷مفهوم شناسی فتنه
فتنه از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است
🔷 و در اینجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است.
@Mola_Amiralmomenin_as
🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول
🔷لبون
به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن)
و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد.
@Mola_Amiralmomenin_as
🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول نهج البلاغه
🔷روش برخورد با فتنه ها
🔷 واژه فتنه در نهج البلاغه بسیار تکرار شده است و هدف امیرمومنان علی (ع) ؛ معنای لفظی و لغوی یا جنبه فردی واخلاقی آن نبوده است،
🔷 بلکه مراد ایشان از فتنه، پدیده های اجتماعی- سیاسی است که جامعه اسلامی را دچار آشوب نموده ، درحالی که صورتی فریب دهنده به چهره آویخته است ۰
🔷واژه فتنه و مشتقات آن ، درقرآن با معانی مختلف ذکر شده است.
🔷 امتحان و آزمایش، (عنکبوت / ۳)
🔷 فریب دادن ، (اعراف / ۲۷)
🔷 بلا وعذاب، (ذاریات/ ۱۳-۱۴)
🔷 بنابراین هدف امیرالمومنین (ع) این است ؛
🔷 آن هنگام که دو طرف فتنه نا حق هستند و نزاع و در گیری نتیجه دشمنی آنها با یکدیگر است، انسان(خواه ضعیف باشد یا قوی) نباید بازیچه دیگران شود.
🔷بلکه با حفظ هوشیاری و آگاهی، فتنه را شناسایی کند و رفتارش چنان باشد که فتنه گران نتوانند از او سواری بگیرند(لا ظَهرٌ فَیُرکَب)
و همچنین، از او سوء استفاده نشود.(لا ضَرعٌ فَیُحلَب).
@Mola_Amiralmomenin_as
🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول نهج البلاغه
🔷روش برخورد با فتنه ها
🔷از نگاه امیر مومنان علی (ع) ، فتنه در این حکمت به معنای باطل و ناهنجاری های اجتماعی برخاسته از دو جریان منحرف است ، که هر یک در جهت حفظ منافع حزبی ، گروهی و باندی خود حرکت می کنند ۰
🔷مانند : فتنه درگیری بین بنی امیه و بنی عباس ، که هر دو گروه باطل بودند ۰
🔷امیرمومنان علی (ع) در این حکمت حکیمانه، هم خطر و هم راه نجات از خطر را به روشنی بیان می کند.
راهکار ارائه شده از ایشان قابل اجرا در هر زمان و مکان است و همچون دژ مستحکمی است که هر کس هنگام طوفان های اجتماعی- سیاسی به آن پناه برد، در امان خواهد بود.
@Mola_Amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از امیرالمومنین علیهالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه جوادی آملی:
از غريبترين ايام زندگي ما ايام #مباهله است،
مباهله جزء واجبات ركني ولایت است.
#مباهله_غدیر_مجدد
#انفسنا
علامه طباطبایی و پیشنهاد مباهله با اهل کتاب
💠«...علامه طباطبایی قُدِّسَ سِرُّهُ مؤلف گران سنگ المیزان در ایام تعطیل تابستانیِ حوزه ی علمیّه ی قم به مشهد مقدّس مشرف می شدند و برخی ایام هفته ( پنج شنبه و جمعه) را برای پاسخ به مسائل علمی اختصاص داده بودند.
درسال ۱۳۵٤ بود که یکی از حضّار مجلس سؤال کرد:
آیا صحیح است که حضرت عالی به اهل کتاب پیشنهاد مباهله فرموده اید؟
علامه در پاسخ فرمود :"بلی"
و افزود: " مباهله حجّت زنده است "
یعنی در هر زمان با داشتن شرایط لازم نتیجه بخش است...»💠
📚مرزبان وحی و خرد ص۲۹۰
یادنامه سیدالمفسرین علامه سیّد محمدحسین طباطبایی رضوان الله علیه
ناشر: مؤسسه بوستان کتاب - قم
اسقف برای تصمیم گیری شورا تشکیل داد، «شرجیل» که به عقل و درایت و کاردانی معروف بود گفت:
از پیشوایان مذهبی شنیده ایم که نبوت، روزی از نسل سحاق به فرزندان اسماعیل منتقل می شود و بعید نیست محمّد که از اولاد اسماعیل است، همان پیغمبر موعود باشد.🤔 تصمیم بر این شد که شصت نفر از علمای آنها با پیامبر(ص) از نزدیک گفت و گو کنند.
هیئت نمایندگی در حالی که لباس های تجملی ابریشمی بر تن و انگشترهای طلا بر دست و صلیب بر گردن داشتند، به مدینه آمده و وارد مسجد شدند و بر پیامبر سلام کردند؛
ولی وضع زننده و نامناسب آنها پیامبر را سخت ناراحت کرد، آنها برای فهمیدن علتِ ناراحتی پیامبر به عثمان و عبدالرحمان که سابقه آشنایی با آن دو را داشتند، مراجعه کردند،
آن دو گفتند:
👈که حلّ گره به دست علی بن ابی طالب(علیه السلام) است،
و علی(علیه السلام) فرمود با وضع ساده به حضور حضرت بیایید تا مورد تکریم واقع شوید،👌
آنان چنین کردند،
پیامبر هم سلام آنان را پاسخ داد و هدایای آنها را قبول فرمود.
مذاکره نمایندگان نجران با پیامبر(ص): 👇👇
پیامبر(ص) فرمود: شما را به آیین توحید و یکتاپرستی دعوت می کنم. نمایندگان گفتند: اگر منظور از اسلام، ایمان به خدای جهان است ما هم ایمان داریم.
پیامبر فرمود:
اسلام، نشانه هایی دارد که برخی اعمال شما نشان می دهد که به اسلام واقعی نگرویده اید؛
مثلا صلیب می پرستید، گوشت خوک می خورید و برای خدا فرزند قایل هستید.
نمایندگان گفتند: او (عیسی(ع)) فرزند خداست چون بدون پدر به دنیا آمده؛
👈 پیامبرص فرمود: وضع حضرت عیسی(ع) نظیر حضرت آدم(ع) است.
اگر نداشتن پدر دلیل بر فرزند بودن خداوند است، پس حضرت آدم(ع) سزاوارتر است که فرزند خدا باشد.
چون نه پدر داشت نه مادر!.
نمایندگان گفتند: حرف های شما ما را قانع نمی کند، راهش این است که در وقت مُعینی #مباهله کنیم و بر دروغگو نفرین فرستیم و از خدا هلاک او را بخواهیم (از بعضی کتب معلوم می شود که موضوع مباهله را خود پیامبر پیشنهاد کرد و این آیه شریفه نازل شد:
(فَمَن حاجَّکَ مِنْ بَعدِ ما جائکَ مِنَ الْعِلم فَقُل تَعالُوا نَدْعُ اَبْنائَنا وَ اَبْنائَکُم وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُم وَ انْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُم ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الکاذبین)[۵]
«هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده (باز) کسانی با تو به ستیز برخیزند به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت می کنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خود را دعوت می کنیم شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می کنیم و شما هم از نفوس خود،
آنگاه #مباهله می کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می دهیم...
👇👇
قرار شد فردای آن روز برای مباهله آماده شوند،
🔱سران نمایندگان نجران پیش از آن که با پیامبر روبرو شوند به یکدیگر می گفتند:
👈هرگاه دیدید که محمّد افسران و سربازان خود را به میدان مباهله آورد معلوم می شود در ادعای خود صادق نبوده؛
ولی اگر👈 با فرزندان و جگر گوشه های👉 خود آمد،
پیداست که او پیامبر و راستگو است و به قدری به خود ایمان دارد و احساس امنیت می کند که عزیزان خود را آورده است،
هنوز در این گفت و گو بودند که ناگهان ❤️چهره نورانی پیامبر(ص) ظاهر شد که دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته و علی(ع) پیش رو و حضرت زهرا(س)❤️ پشت سر آن جناب حرکت می کردند.
🔱 نمایندگان همگی با حالت بهت زده به یکدیگر نگاه می کردند و انگشت تعجب به دندان گرفتند 😮که این مرد به دعوت و دعای خود اعتقاد راسخ دارد
وگرنه عزیزان خود را در معرض بلای آسمانی قرار نمی داد.
انصراف نمایندگان نجران از #مباهله: نمایندگان با دیدن وضع یاد شده وارد مشورت شدند و به اتفاق آراء تصویب کردند که وارد #مباهله نشوند
و حاضر شدند هر سال مبلغی به عنوان جزیه (مالیات سالانه) بپردازند و در مقابل، حکومت اسلامی از جان و مال آنها دفاع کند.
پیامبر(ص) هم راضی شدند و فرمودند:
عذاب، سایه شوم خود را بر سر نمایندگان نجران گسترده بود و اگر از درِ ملاعنه و #مباهله وارد می شدند صورت انسانی خود را از دست داده و از آتشی که در بیابان برافروخته می شد، می سوختند و دامنه عذاب به سرزمین نجران هم کشیده می شد.
✅ اُسقف نجران می گفت:
با محمّد(ص) چهره هایی را می بینم که هرگاه دست به دعا بلند کنند و از خدا بخواهند که بزرگترین کوهها را از جای برکند، فوراً کنده می شود;
با این چهره های نورانی وافراد با فضیلت مباهله صحیح نیست.🌹
🌴🍀🌴🍀🌴🍀🌴🍀🌴🍀🌴🍀
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین ارواحنافداه🌹❤️
#علی؛ جان ونفسِ نبی❤️
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
علامه جوادی آملی: از غريبترين ايام زندگي ما ايام #مباهله است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است. #
اصلا رسول خداصلوات الله علیه اصرار دارد که نشان دهد علی جانِ من است خودِ من است..#انفسنا
وقتی مدعیانِ محبتِ امیرالمومنین علیه السلام برای تبلیغ این روز کم میگذارند!! ⭕️وامور دنیایی شان راارجح میدانند ! از خدمت به ولی الله الاعظم صلوات الله علیه؛
تکلیف دشمنان امیرالمومنین معلوم است دیگر.. که چه ها می کنند برای محوِ این حقیقتِ عظیم از تاریخ اسلام..❗️
💎 روز مباهله مبارک
🔻آيه مباركه مباهله، علىّ عليه السّلام را نفسِ رسول خدا مى داند و روايات بسيارى -از شيعه و سنّى- آن حضرت را نفسِ رسول خدا شمرده است.
و لازمه ی اتحادِ نفس، اتّحادِ كمالات و معارف است.🔺
📚 امام شناسی ج۴، ص۲۶.
#مباهله
@Mola_Amiralmomenin_as
❤️دستما ودامان شما یا امیرالمومنین ❤️
حضرت خیرالبشر پرورده ی خیر الانام
حضرت مولی الموالی حضرت عالی مقام
حضرت عین الیقین سر رشته ی حبل المتین
آیت الله العلی بر کل آیات عظام
.
حضرت مشکل گشا روح دعا و التجاء
ای به هر دردی دوا ای زخم ها را التیام
حضرت صاحب سند بر مسند ملک ابد
صاحب دار الشفاء دارالبقاء دار السلام
.
حضرت نعم الامیر ای آمر اَمر کبیر
حاکم هر انقلاب و هر جهاد و هر قیام
حضرت سرسلسله بالا نشین قافله
بر سر ما سایه سار دودمانت مستدام
.
حضرت شاه نجف ای مالک بیت الشرف
حضرت لطف مکرر حضرت جود مدام
عالمی پشت سرت السابقون السابقون
زنده ام با وعده ی انا الیه الراجعون
.
دور پیشانی خود پیچیده ای اسرار را
جان عالم بر لب آمد باز کن دستار را
گنج ها می جوشد از خاک قدم هایت ولی
وصله ی نعلین تو پیچیده کرده کار را
.
روز خندق جای جن و انس عبادت کرده ای
یک تنه با ضربه ای برداشتی این بار را
فرق بین حق و باطل هستی و در روز حشر
تو معین می کنی آرایش حضار را
.
هفت شهر عشق را عطار دنبال تو گشت
ما هم عازم گشته ایم این راه ناهموار را
آسمان ها در نجف با هم تلاقی می کنند
دست حق گردانده دور گنبدت پرگار را
.
حق ز ناز شست تو فرمود ای احمد ببین
اعتبار ذوالفقار حیدر کرار را
وحی بر افلاک شد از جانب پروردگار
لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار
.
نام تو بین دل و تشویش حایل می شود
عطر تو هر جا بپیچد سحر باطل می شود
تو هزاران سال از خورشید نورانی تری
روز و شب با گردش چشم تو کامل می شود
.
آنقدر مشکل گشایی انبیا هم مثل ما
یا علی گویند وقتی کار مشکل می شود
دین ما دینی ست که غیر از همه احکام شرع
راه و رسم عاشقی را نیز شامل می شود
.
قبل ما گفتند و و ما هم همچنان خواهیم گفت
هر که از عشق تو دیوانه شد عاقل می شود
.
من برای دیدنت خود را مهیا می کنم
عاقبت هر کس به دیدار تو نایل می شود
وعده دیدار دادی تا قدم رنجه کنی
خاک قبر از اشک های شوق من گل می شود
.
جان به شوق دیدن روی تو آسان می دهم
بعد مردن باز هم با دیدنت جان میدهم
گفته هایت در تن عالم طنین انداز ماند
هر چه که گفتی علم شد هر چه نگفتی راز ماند
.
ای امام هر امام ای چشمه سار معجزات
در میان نسل پاکت قدرت اعجاز ماند
خانه ای بتخانه بود و چون تو را شد زادگاه
مرکز توحید شد در رتبه ی ممتاز ماند
.
بوذر و عمار در چشم تو مستغرق شدند
جعفر طیّار با دست تو در پرواز ماند
یا امیرالمومنین گفتیم و عشق آغاز شد
هر که محرم بود در بدو همین آغاز ماند
.
چارچوب خالی خیبر شهادت می دهد
هر دری را باز کردی تا قیامت باز ماند
ما که گفتیم از تو اما از تو گفتن نیست این
قبل از این وادی هزاران خواجه ی شیراز ماند
در بیان مختصر اسلام مطلق با علی ست
در تمام آسمان ها حک شده حق با علی ست.
عالمان مجتهد تا عارفان خرقه پوش
منتظر هستند کی این تاک می آید به جوش
طعم انگور ضریح نقره را هر کس چشید
از هراس و هول محشر هم نمی آید به هوش
.
بوسه ای بر خوشه ای از نقش انگورش زدم
حاملان عرش با هم یک صدا گفتند نوش
خواجه بار این امانت کار فال و قرعه نیست
بار عالم را به جز حیدر که می گیرد به دوش
.
مستم و از شعر هایم مِی تراوش می کند
گر بمیرم هم زبان من نخواهد شد خموش
ساقی ما سهم هر کس را به قدرش می دهد
سهم قلب و سهم دست و سهم چشم و سهم گوش
.
هر کسی در جایگاه خویش او را دیده است
هم در اوج عرش هم در حجره ی خرما فروش
روزی از بیت علی پیدا و پنهان می خورد
عالم از دست امیر المومنین نان می خورد
#مباهله_غدیر_مجدد_مبارک❤️
630876_218.mp3
3.89M
قرائت سوره ی مبارکه ی انسان مخصوصا" درنمازهای واجب توصیه شده است مخصوصا این روزهای مبارک و پربرکت🌸
امام باقر (علیه السلام):
پیامبر (صلی الله علیه و آله) از آن شخصِ سائل پرسیدند: «آیا کسی چیزی به تو عطا کرد»؟
سائل گفت: «آری از پیش مردی عبور کردم که در حال رکوع بود او انگشترش را به من داد».
پس بِه علیّبنابیطالب (علیه السلام) اشاره کرد.
و این آیه نازل شد: إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ؛
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «او ولیّ شما بعد از من است».
بروای گدایِ مسکین درِ خانه ی علی زن
که نگینِ پادشاهی دهداز کرم خدارا
🌺🌺🌺
🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول نهج البلاغه
🔷روش برخورد با فتنه ها
🔷كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ .
🔷در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتي دارد كه سواري دهد، و نه پستاني تا او را بدوشند.
🔷امیر مومنان علی (ع) با تشبیه انسان مومن به بچه شتر نر ، در هنگام فتنه ها در بیان این نکته است که هر مومن هوشیاری نیز باید در هنگامه فتنه در میان مردم باشد و زندگی عادی خود را بگذراند ، ولی نباید خود را ابزار وسیله فتنه گران قرار دهد و در جهت منافع آنان گام بر دارد.
🔷در هنگام فتنه، بايد افراد همانند بچه شتر، همانطور که شتر دو ساله پشمى هم ندارد كه آن را بچينند و از آن استفاده كنند و نه شیری؛ افراد هم خواه ضعيف باشند يا قوى، باید نهايت مراقبت را به خرج دهند كه در دام فتنهگران و غوغاسالاران نيفتند مبادا دين و يا دنياى آنها آسيب ببيند و باید به گونهای عمل کنند که هیچگونه سودی برای فتنهگران نداشته باشند و در واقع یاریرسان آنها در امر فتنه و آشوبها نباشند. موضع گیری صحیح موجب عدم سوءاستفاده فتنهگران خواهد شد.
@Mola_Amiralmomenin_as
🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول نهج البلاغه
🔷روش برخورد با فتنه ها
🔷تفاوت بین دو جمله " لَاظَهرُ فَیُرکَبَ ،
وَ لَا ضَرعُ فَیُحلَبَ " در حکمت اول
🔷در این حکمت در جمله اول ، اشاره به این است که :
🔷نه کمک های مستقیم به فتنه جویان کنید ، مانند : سواری دادن مرکب یعنی نه خودتان مستقیم وارد فتنه شوید تا از شما سواری بگیرند،
🔷 جمله دوم ، یعنی: و نه کمک های غیر مستقیم مانند کمک های مادی به این گروه ها کردن رواست ، شبیه شیر دادن برای تغذیه افراد ۰
🔷هدف امام (ع) اين است كه انسان به هنگام شورشهاى اهل باطل و فتنههاى ناشى از خصومت آنها با يكديگر نبايد آلت دست اين و آن شود؛ بايد خود را دور نگه دارد و به هيچ يك از دو طرف كه هر دو اهل باطلاند كمك نكند.
🔷 البته هرگز منظور امام (ع) اين نبوده است كه اگر گروهى باطل بر ضد مؤمنان و طرفداران حق برخيزند نبايد به حمايت مؤمنان حقجو برخاست؛ که اين سخن بر خلاف صريح قرآن است كه مىفرمايد: «اگر گروهى از مسلمانان بر گروه ديگرى ظلم و ستم روا داشتند (و اصلاح در ميان آن دو از طريق مسالمتآميز امكانپذير نشد) با جمعيت ستمگر پيكار كنيد تا به سوى حق باز گردند».(حجرات: 9)
@Mola_Amiralmomenin_as
🔷🔷🔷🔷🔷
#تدبر_در_نهج_البلاغه
🔷حکمت اول نهج البلاغه
🔷روش برخورد با فتنه ها
🔷 ریشه های فتنه در جامعه بر اساس نهج البلاغه
🔷 آنچه موجب پیدایش فتنه در جامعه می شود ، عبارتند از :
۱ - هوا و هوس های افراد خود کامه، ریاست طلب ، و منحرف است ۰ ( خطبه ۵۰ )
۲ - به هم ریختن مرزهای حق و باطل و بدعت ها در دین ( خطبه ۵۰ )
۳ - افتادن سر رشته کارها به دست نااهلان ؛ ( خطبه ۱۶۶ )
۴ - حسد ، وقتی موفقیت های خوب ها را نمی توانند ببینند . فتنه های قریش و بنی امیه بر ضد حکومت علی (ع) و اهل بیت ریشه در حسادت داشت ( خطبه ۳۳)
🔷 اگر دل ها از حسد ، غرور و تکبر پاک شود ، زمینه ای برای فتنه بر ضد صاحبان فضیلت پیش نمی آید ۰
🔷اگر تعصب های کورکورانه و بی منطق و حمایت های بی دلیل از دنیا طلبان منحرف نباشد ، بستری برای شکل گیری فتنه پدید نمی آید.
@Mola_Amiralmomenin_as