💢دیدگاه رهبر انقلاب در مورد «حق طلاق» بخش اول
🔸نظر ایشان در مورد طلاق در کتاب تفسیر سوره مجادله آمده است که میتوانید آن را در چند بخش مطالعه کنید.
🔸پیش از مطالعه این نکته را مد نظر داشته داشته باشید که ایشان در تفسیر آیه دوم و سوم سورهی مجادله خلاصهای از موضوع طلاق در اسلام را بیان کردهاند، نه تمام جوانب و ابعاد این موضوع را.
🔸جلسات تفسیر سورهی مجادله در دوران ریاست جمهوری معظم له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هفت نوبت از هفدهم اردیبهشت تا یازدهم تیرماه 1361 برگزار شده است.
🔷«نگاه معقول اسلام به طلاق»
🔹اسلام با این نامعقول بودن و نابخردانه بودن در روش زندگی انسان بهکل مخالف است. اسلام طلاق را قرار داده؛ اولا طلاق را قرار داده، مثل مسيحیت نيست که طلاق نداشته باشد؛ در مسيحیت ميدانيد کاتولیکها طلاق ندارند، این زن و شوهر وقتیکه باهم ازدواج کردند، ديگر تا ابد این طوق به گردن طرفين افتاده است؛ زن مال این شوهر است، شوهر مال این زن است، چارهای هم ندارند بايد باهم بسازند، مرگ اینها را از هم جدا خواهد کرد؛
حالا این اشتباه کرده باشد، آن دختر را نشناخته باشد، آن این پسر را نشناخته باشد، باهم اخلاقشان نسازد، يک حادثهی مهمی در زندگیشان به وجود بیايد که این حادثه، اینها را از هم دلسرد کند، از هم سير کند، يکی فرزندش نشود و بخواهد برود بالاخره زنی بگيرد و فرزند دار بشود، يا او بخواهد شوهر بکند و از شوهر ديگرى فرزند دار بشود، هیچیک از اینها مربوط نيست؛ این زن و شوهر بهمجردی که رفتند به کليسا و این کشيش اینها را به همديگر متصل کرد، این پیوند ديگر ابدى است تا دم مرگ؛ این غيرمعقول است؛
🔹اسلام این را قبول ندارد، اسلام ميگو يد نه آقا، این دو يک معاملهای باهم کردند، منتها معاملهی مادى نيست، معاملهی قلبى است، معاملهی انسانی است، بههرحال يک معامله است و بايستى به اینها اجازه داد که هرگاه نتوانند باهم بسازند و زندگی بکنند، این معامله را به هم بزنند؛ این راه باید باز باشد؛ اولاً راه را باز میکند و طلاق را قرار میدهد؛ اینیک.
🔹👈بعد که طلاق را قرار میدهد، کارى نمیکند که مرد يا زن بتوانند بهصورت هوسی ــ که هر وقتى دلش خواست، فورى زنش را بیندازد دور، يا شوهرش را بیندازد دور و برود يک همسر ديگر بگيرد ــ [طلاق بدهند]؛ نخير این را هم اجازه نمیدهد؛ روش طلاق را جورى قرار میدهد که طلاق وسیلهای براى هوسبازی نباشد.
🔹اگر این سختگیریهایی که حالا خواهم گفت، در طلاق وجود نداشته باشد، مرد بهمجرداینکه از این زن سير شد، يک سال، دوسال، سه سال زندگی کرد و از نظر خودش، در چشم خودش يک زن مثلاً بهتری را پیدا کرد، فورا این را طلاق میدهد و میرود آن را میگیرد؛ يا زن بهمجرداینکه ديد که يک مرد بهترى آنجا پیدا شد، فوراً شوهرش را طلاق میدهد و میرود شوهر ديگرى میکند؛
👈نخير راه طلاق، راهی است دشوار، راهی است با شرايط که اگر آن شرايط نباشد، طلاق ممکن نيست.
📝منبع: تفسیر سورهی مجادله، حضرت آیت الله العظمی خامنهای، ص 31-30
@momenaat
💢دیدگاه رهبر انقلاب در مورد «حق طلاق» بخش دوم
🔷شرایط سختگیرانهی طلاق در اسلام
🔹اولاً طلاق را دست مرد دادهاند، دست زن ندادهاند و این خودش حلال بسيارى از مشکلات است؛ اگر طلاق دست زن بود، [چون] زن احساساتیتر از مرد است، به مجردی که باهم دعوايشان شد، گریهاش میگیرد و اوقاتش تلخ میشود و میگوید «من باشم که ديگر با تو زندگی کنم» و بلند میشود میرود؛ کما اینکه دیدهاید [بين] زن و شوهرها، خيل اوقات زنها قهر میکنند از دست شوهرشان و میروند خانهی پدرشان اما شما ندیدهاید که شوهر قهر کند برود مثلاً خانهی [کسى]؛ کمتر ديده میشود، نه اينکه هرگز ندیدهاید. زن فورى تا اوقاتتلخی میشود، [ميگويد] «من ديگر نمیمانم با تو، من میروم خانهی آقاجونم» و ناگهان میرود آنجا و نمیآید ديگر، تا بروند با التماس، با اصرار که بابا از خر شيطان بیا پایين و با چه زحمتى دومرتبه بیاورندش.
🔹[زن] عاطفى است، احساساتی است و تا مرد آمد داخل خانه، گرسنه است، خسته است، ناراحت است، مثلاً [میگوید] غذاى من کو؟ مثلاً این هم حالا به فرض اوقاتش تلخ است؛ [ميگويد] حالا غذاى چه، غذا حاضر نيست، مگر طلبکارى؟ هيچی اوقاتش تلخ میشود و طلاق میدهد شوهرش را!
🔹اگر طلاق دست زن بود، مصيبتى بود و تعداد و آمار طلاقها به ميزان زيادى بالا میرفت ــ حالا من اهل آمار و این چيزها نيستم در این مسائل، در این کتابهای آمارى زياد هست، کتابهایی که راجع به زن نوشتهاند از این آمارها هرچه بخواهيد پر است که بله فلان جا سنجیدهاند تقاضاهاى طلاق و آمار مراجعهی براى طلاق در اروپا که مثلاً از طرفين تقاضاى طلاق میشود، البته غیرازآن کاتولیکهای متعصب که طلاق ندارند، پروتستانها و ديگران، البته آنها هم مثلاینکه تصويب کردهاند که طلاق بگذارند، بههرحال آنهایی که طلاق دارند، از سوى زن چند برابر از سوى مرد است ــ لذاست که دست مرد است.
🔹در مورد مرد هم اینجور نيست که شما گردنکلفتی کنی، بروى خانه، تا ديدى خانم غذايت را درست نکرده، تا ديدى خانم مثلاً لباست را آماده نکرده، تا ديدى که دیر آمده خانه، تا ديدى که یکذره با اخلاق تو سازگار نيست فورى بگویی که خيل خب من طلاقت دادم، برو سهطلاقه شدى؛
🔹نه آقا اینجوری نيست؛ يک عاَلم شرايط برايت قرار داده. اگر خواستى طلاق بدهی بايد دو نفر شاهد عادل حتماً صیغهی طلاق را بشنوند؛
شاهد عادل يعنی چه؟ يعنی به حسن ظاهرش نگاه کنی بگویی عادل است؟ نه آقا، عادل واقعی، نه عادل امام جماعت؛ شما اگر پشت سر يک نفر يک سال نماز بخوانی، بعد از يک سال معلوم بشود این آدم اصلاً دین نداشته، [فقط] ظاهرش را درست کرده بوده، نمازتان همهاش درست است، یکرکعتش را هم لازم نيست شما تکرار کنيد؛ [حتی] پشت سر يک یهودى. کما اینکه در روايات [آمده] اتفاق افتاده، يک نفر آمد خدمت امام گفت: «از خراسان تا کوفه، يا جاى ديگر، یکنفری همراه من بود، از بس آدم خوبی بود مرتب پشت سرش نماز میخواندم؛ بعد کوفه که رسيدیم ــ مثلاً کوفه، يا بغداد يا جاى ديگر معلوم شد این آقا یهودى است، خودش را به شکل مسلمانها درآورده بوده، نمازم را بايد اعاده کنم؟» امام فرمودند: «نه».
🔹اما اگر شما پیش يک عادلی زنت را طلاق دادى، بعد اطلاع پیدا کردى که این آقا گاهی دروغ میگوید، طلاق زنت باطل است؛ يعنی عادل واقعی بايد باشد. حالا شما عادل واقعی کجا پیدا میکنید؟ کجا علم پیدا میکنی؟
📝منبع: تفسیر سورهی مجادله، حضرت آیت الله العظمی خامنهای، ص 33-31
@momenaat
💢دیدگاه رهبر انقلاب در مورد «حق طلاق» بخش سوم
🔹اول مانعی که پیداشده این است که این طلاق بايد در حضور دو شاهد عادل باشد. بعد طلاق در حال عده [ایام عادت ماهیانه] نباشد، در حال طهر باشد؛ زن در هر ماهی حداکثر ده روز در حال عده است؛ در آن حالت شما نمیتوانید طلاق بدهيد، بايد در حال طهر باشد، يعنی پاک باشد، آنهم پاکی که با او نزديکی نکرده باشى. خب، يک مرد قاعدتاً ممکن بوده است وقتیکه زنش از حالت عده خارج شد، [چون] چند روزى هم در حال احساسات جنسیاش غلبه کند و به او نزديک بشود؛ به مجردی که نزديک شد، در آن طهر ديگر طلاق نمیتواند بدهد، رفت باز تا عده بگذرد و طهرغيرمواقعه پیش بیايد، آنوقت بتواند طلاق بدهد؛
🔹ببينيد چه موانعی درست کردهاند. تفصيلات زيادى دارد من حالا نمیخواهم خيلی تفصيل بدهم. آمدى طلاق دادى زن را در طهرغيرمواقعه، پیش دو شاهد عادل با همهی شرايط مشکل؛ بهمجرداینکه ميلت بهطرف این زن کشید ــ که معمولاً هم مرد بعدازآنکه مثلاً يک مدتی از زنش دور بوده، يک تمايل جنسى پیدا میکند؛ آن زن هم در همان خانه بايد بماند و نبايد برود ــ يک تمايل جنسى پیدا کردى، يک دستى به او زدى، طلاق باطل شد، این رجوع حساب میشود؛ چادرش را کشيدى از سرش [چون] رو گرفته از تو، این برگشت حساب میشود؛
🔹ببينيد چقدر طلاق یکچیز بیبنیادی است؛ هست، راه باز است اما با اشکال، با دشوارى؛
چرا؟ براى این است که از اعمال هوس در کار طلاق جلوگيرى بشود و کار با منطق و با مبنا انجام بگيرد؛ آنوقت اگر چنانچه واقعاً شما با این زن ديگر نمیتوانی بسازى، يا دلت درگرو زن ديگرى است که ديگر اصلاً ممکن نيست با این بسازى که آنجور زندگی فایدهای هم ندارد، يا آنقدر رنجدیدهای که ديگر نمیتوانی تحمل بکنی این زن را، طبعاً همهی این شرايط را تأمين خواهی کرد، طلاق هم خواهی داد، طلاق هم انجام میگیرد، مانعی هم ندارد؛ اما اگر هوس بود آنوقت ديگر طلاق انجام نمیگیرد.
🔹ببينيد این است تفاوت بين آن روشى که اسلام عمل میکند، با روشهای جاهل؛ چه جاهلیت آن روز که با يک ظهار طلاق را به وجود میآورد و زن هم مطلقهی مؤبد میشد، چه جاهلیت امروز ــ به قول محمد قطب ، جاهلیت قرن بیستم ـ که طلاقش یک جاهایی طلاق نيست، یک جاهایی هم که طلاق است طلاق آسان است و فوراً يکی از زن و شوهر تقاضا میکند؛ مثلاً خانم تا يک روز احساس کرد که آره دلش را زده، مثلاینکه لباسش را عوض میکند، شوهرش را هم عوض میکند! پا میشود میرود دادگاه تقاضاى طلاق میکند؛ آنهم این را احضارش میکند و به ِ سهولت تمام طلاق انجام میگیرد و از هم جدا میشوند و بیرون میروند؛ این هم جاهلیت است؛ اسلام هیچیک از این دو روش غيرمنطقى را قبول ندارد.
📝منبع: تفسیر سورهی مجادله، حضرت آیت الله العظمی خامنهای، ص 34-33
@momenaat
در مورد چند مطلب اخیر پیرامون دیدگاه رهبر انقلاب در مورد حق طلاق لطفا به چند نکته توجه کنید:
🔸در ابتدا گفتم این نکته را مد نظر داشته داشته باشید که ایشان در تفسیر آیه دوم و سوم سورهی مجادله خلاصهای از موضوع طلاق در اسلام را بیان کردهاند، نه تمام جوانب و ابعاد این موضوع را.
🔸نکته دیگر این که جلسات تفسیر سورهی مجادله در دوران ریاست جمهوری معظم له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هفت نوبت از هفدهم اردیبهشت تا یازدهم تیرماه 1361 برگزار شده است و در فضای فکری فرهنگی آن زمان. اگر مباحث در زمان حاضر مطرح می شد احتمالا نکات تکمیلی بیشتری می داشت.
🔹ممکن است بگویید چون زن ها تحت فشار و سختی قرار می گیرند طبیعی است آن ها درخواست طلاق بیشتری داشته باشند. اما این ادعا باید صحت سنجی شود. و این که من معتقدم حتی اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد و آمار همه ی این افراد را از آمار طلاق کم کنیم باز هم تعداد درخواست طلاق از جانب زنان بیشتر خواهد بود که دلیل اصلی اش همان احساساتی و عاطفی بودن زن است.
🔺کسانی که به دنبال سخت تر کردن طلاق برای مردان هستند، نیازی به این کار نیست چون خود به خود طلاق برای مردان سخت هست اگر به شکل درست و شرعیاش اجرا شود، اما متأسفانه ما طلاق را با حذف شرایط شرعی و اسلامی اش آسان کردیم حالا به دنبال چاره اندیشی بیجا هستیم!!!
🔺بار مسئولیتهای مرد بعد از طلاق را هم با دادن حضانت فرزند به زن و آزادتر کردن مردان، از دوش آن ها برداشته ایم و می گوییم چرا مردان راحت طلاق می دهند!
👈من باور دارم که برای بعضی از زنان مشکلات جدی برای طلاق وجود دارد که گاهی به آن جا می رسند که مهرم حلال جانم آزاد، اما راه کمک به این گروه از زنان، روش های دیگری است.
@momenaat
💢طیف شناسی فعالان حقوق زنان (بخش اول)
در کشور ما گروه هایی با عقاید ودیدگاه های متفاوت در حوزه زنان و احقاق حقوق آنها مشغول به فعالیت هستند. در این مجموعه یادداشت بنا دارم به بررسی این گروهها بپردازم.
🔺گروه اول «فمینیست های وطنی» که اعتقادی به اسلام ندارند.
🔸این گروه معتقدند اساس و مبنای اسلام مردسالاری است و مبتنی بر همین اعتقاد همهی احکام و قوانین آن مردسالارنه و ضد زن است. برای رفع این مشکل باید تمام جوانب و قوانین مردسالارانه حذف و قوانین زنانه تبیین شوند.
🔸این افراد دقیقا نعل بالنعل گامهای گونانگونی را که در موجهای فمینیستی در غرب محقق شد را در ایران پیاده میکنند.
👈گامهایی چون تغییر لباس، تغییر قوانین و حقوق، مشارکت سیاسی اجتماعی با دیدگاه فمینیستی و...
🔺روش این گروه معمولا حذف صورت مسئله و نگاه تکجانبه نسبت به زن است.
🔸به عقیدهی اینها زن نباید تحت حمایت و حفاظت مرد باشد، حقوق مرد در خانواده مثل حق طلاق، اذن خروج زن از منزل و... نباید به دست مرد باشند.
کلا مرد نسبـت به زن هیچ اختیاری نباید داشته باشد. زن هم نسبت به مرد.
هر دو آزاد آزاد باشند...
👈این نگاه در ظاهر موجب تغییر همهی جانبه قوانین به نفع زنان خواهد شد اوضاع را کاملا برعکس می کند. قوانین مردانه حذف و قوانین زنانه جایگزین می شود.
🔸نتیجه چیست؟
نتیجه همانیست که در اروپا و آمریکا اتفاق افتاده، تدوین قوانین ظالمانه زنانه که موجب ظلم به مردان و البته فرزندان می شود.
🔸چگونه؟
در مستند «ردپیل» که از جامعه آمریکا و قوانین آن می گوید ظلم گسترده جامعه غرب به مردان را روایت می کند. در یک نمونهی کوچک، مردی را نشان میدهد که همسرش به حرام از مرد دیگر باردار شده و این آقا باید سرپرستی فرزند نامشروع مرد دیگر را هم مطابق با قوانین موجود آمریکا بپذیرد!
‼️با این رویکرد نه تنها ظلم مردان برطرف نمیشود، بلکه ظلم به شکل دیگری از جانب زنان بازتولید خواهد شد و خود زنان نیز از جهات دیگری مورد ظلم واقع میشوند!
ظلم گسترده به فرزندان روی دیگر ماجراست که کمتر در نگاه خود منتقدین غربی هم دیده میشود.
▫️خوب است یک پژوهشگر دغدغهمند ابعاد ظلم به زن غربی و ابعاد اجتماعی فرهنگی جنبش فمینیسم را بعد از این همه تغییرات گسترده در ساحتهای مختلف زندگی بررسی و تبیین کند. همان تأکید و سفارشی که شخص رهبری برای تبیین موضوع «زن غربی» داشتند.
@momenaat
🔸"A feminist's journey into men's rights movement"
«سفر یک فمینیست به جنبش حقوق مردان»
این توضیح یکخطی، توصیف مستند رِدپیل است.
🔸روایتگر مستند، خانم کَسی جِی یک فعال فمینیست است که با هدف آشنایی با جنبش حمایت از حقوق مردان در آمریکا این مستند را ساخته است.
🔸ایشان در میانه راه ساخت مستند و پس از آشنایی با مسائل موجود درباره مردان، با واقعیاتی مواجه میشود که انتظار نداشت. موضوعاتی شوکه کننده که حکایت از وضع اسفبار مردان آمریکایی دارد. اما به دلیل سلطه فمینیسم در جامعه و قوانین، نه رسانهای میشوند و نه راهکاری برایشان ارائه میشود.
🔺مردانی که قربانی خشونت خانگیاند، مردان بیخانمان و بی پناه، مردانی که حق دیدار فرزندشان هم از آنان سلب شده، مردانی که باید اثبات کنند که پدر فرزند همسرشان نیستند و به اجبار باید مسئولیت فرزندی که برای خودشان نیست بپذیرند!
👈این مستند آینه و محصول #فمینیسم است. وقتی جامعه از وضعیت عدل خارج شد و هیچ چیز و هیچکس سرجای خودش نبود، به همه ظلم میشود. هم به مردان و هم به زنان و بیش از همه به نسل آینده. نسل آشفتهای که امثال ایزابل ساهیل در اندیشکدههایشان مجبورند فکر کنند تا راهکاری برای نجات این «نسل رها شده» بیابند!
@momenaat
هدایت شده از بیداری ملت
✍بیانیه جمعی از فعالان فضای مجازی در #اعلام_حمایت از مطالبه طلاب منتقد به ولنگاری فضای مجازی
🔻روز سه شنبه، 400تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه و چندین نهاد حوزوی نسبت به ولنگاری فضای مجازی اعتراض کرده و طی بیانیه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواهان محاکمه آقایان آذری جهرمی (وزیر ارتباطات) و فیروزآبادی (دبیر شورای عالی فضای مجازی) شدند.
💠 ما جمعی از فعالان انقلابی در فضای مجازی، حمایت رسمی خود را از بیانیه طلاب منتقد اعلام میکنیم. فعالان انقلابی می توانند برای اعلام حمایت از این بیانیه، از طریق لینک فارس من اقدام کنند.
همچنین مدیران محترم کانالهای انقلابی با بازنشر این #اعلام_حمایت، #نهی_از_منکر موجود سهیم باشند.
🔸اعلام حمایت 👇
https://www.farsnews.ir/my/c/23860
🔷🔹چه کسی فمینیست است؟🔹🔷
مدتی پیش خانم مولاوردی با انتشار پستی از هافینگتون پست با عنوان muhammad was a feminist (پیامبر اسلام یک فمینیست بود) ، موجب مطرح شدن شبههی فمینیست بودن پیامبر اسلام (نعوذبالله) در فضای مجازی شدهاند. برای فهم موضوع به طور خلاصه به آن میپردازم.
✅در این یادداشت به این سؤالات پاسخ داده خواهد شد:
1️⃣چه کسی فمینیست است؟
2️⃣آیا هرکسی که از حقوق زنان صحبت کند لزوماً فمینیست است؟
🔷در میان عامه مردم و آنها که شناخت کافی از اسلام و فمینیست ندارند این طور شایع شده که اگر فردی حرفی از حقوق زنان و مسائل و مشکلات ویژه آنها میزند، فمینیست است. درصورتیکه «فمینیسم» تعریف ویژه خود را دارد و در پارادایم خودش تعریف میشود.
🔷ما بهطورکلی دو سوپر پارادایم (وادی) داریم. سوپر پارادایم اومانیسم یا اصالت بشر و سوپر پارادایم تئوئیسم یا اصالت خدا. در سوپر پارادایم اومانیسم، بشر محور عالم است و همه مناسبات، حقوق و ارتباطات با محوریت بشر و حقوق بشر تعریف میشود. در پارادایم مقابل یعنی اصالت خدا، خداوند محور عالم است و همه مخلوقات در نسبت باوجود خدا تعریف میشوند. در این پارادایم حق بشر در طول حق خداست و بشر بهتبع خداوند تعریف میشود.
🔷فمینیسم در ذیل سوپر پارادایم اومانیسم تعریف میشود. به همین دلیل مسئلهای به نام حقوق زنان در آن بسیار پررنگ است. زیرا فمینیسم همانند اومانیسم که انسانمحور است، «زنمحور» است و به دنبال محور قرار دادن زنان در تمام شئون جامعه است. درصورتیکه این تعریف بالاصاله اشتباه است. زیرا 👈در جامعه خدامحور، نه زن محور است و نه مرد، بلکه اصل و محور خداست و تمامی انسانها (چه زن و چه مرد) در نسبت با خداوند تعریف میشوند.
🔷بنابراین بشر «فمینیست»، با «اومانیسم» نسبت و تناسب دارد و انسان مسلمان به دلیل اینکه خودش را ذیل ولایت «الله» تعریف میکند، نمیتواند فمینیست باشد. به همین علّت عبارت «فمینیسم اسلامی» یک مفهوم التقاطی و بیمعناست. زیرا اسلام و فمینیسم از حیث پارادایم، جدای از یکدیگرند و امتزاج آنها به لحاظ مفهومی و ایدئولوژیک، محال است.👈 ازاینرو انسانهایی که حقیقتاً به اسلام ناب محمدی معتقدند، نمیتوانند فمینیست باشند.
✅لذا پیامبر اسلام (صلوات الله علیه و آله و سلم) که در تمام دوران حیات خدامحور بودند و حقوق انسانها را بر همان مبنا تبیین و اجرا کردهاند از هر جهتی از دایره تعریف فمینیسم خارجاند و فمینیست خواندن ایشان نه تنها ظلم بزرگ به شأن الهی و بزرگ ایشان است، بلکه ناشی از فهم ناقص نسبت به خود فمینیسم و فلسفه آن و عدم شناخت اسلام و مبانی حقوقی آن است.
🔺در انتها این سؤال باقی است که خانم مولاوردی مبانی نظری و اعتقادی خود پیرامون مباحث زنان را از کدام منابع اخذ میکنند؟
این ابهامات، شبهات، مخدوش بودن مبانی نظری و مغالطههای منطقی در مباحث زنان، به ما آسیبهای فراوانی زده است...
@momenaat
🔺این روزها مطلب خانم مولاوردی پیرامون روز خانواده و استفاده از تصویر سازمان ملل که در آن افراد همجنسباز هم به عنوان یکی از اشکال خانواده (غربی) معرفی شده بود، جنجالآفرین شد که ایشان گفتند سهوی بوده!
آن سهوی بودن را نادیده بگیریم این مطلب عمدی که در کانال ایشان منتشر شد قابل چشم پوشی نیست.
🔹ایشان در توضیح تاریخچه نامگذاری روز خانواده، تعریف خانواده از طرف سازمان ملل را ارائه دادهاند:
«سازمان ملل متحد خانواده را چنین تعریف میکند: “خانواده یا خانوار به گروه دو یا چند نفرهای اطلاق میشود که با هم زندگی میکنند؛ درآمد مشترک برای غذا و دیگر ضروریات زندگی دارند و از طریق خون، فرزندخواندگی یا ازدواج، با هم نسبت دارند. در یک خانواده ممکن است یک یا چند خانواده زندگی کنند، تمام خانوارها، هم خانواده نیستند”.»
🔺سؤال این است، آیا این تعریف مورد پذیرش ایشان است؟
🔺آیا از مبانی نظری تبیین چنین تعریفی مطلع هستند و میدانند تمام واژهها و مفاهیم مورد استفاده در این تعریف سکولار از خانواده، دارای مبانی مفهومی ویژهای هستند که با دین و نگاه الهی در تضاد است؟!
به بررسی بخشهایی از این تعریف میپردازم:
🔹گروه دو یا چند نفره در این تعریف شامل هر گروه دو یا چند نفره از هر جنسی میشود!
زن با زن، مرد با مرد...
🔹علاوه بر این که لزوم تعهد و عقد و مناسبات خویشاوندی در آن ذکر نشده است و شامل «هر» گروه دو یا چند نفرهای است!
🔺خانم مولاوردی که فرمودند مدافع همجنسبازی نیستند، لطفا مرزشان را با این تعریف خانواده که در کانالشان منتشر کردهاند روشن کنند...
✅در اسلام به زندگی هر دونفر یا چند نفر باهم خانواده نمیگویند. بلکه مفهوم خانواده در بطن خود دارای ضوابط و شرایطی است.
✅اصل خانواده در اسلام با زوجیت است و دقیقا به همین دلیل همجنسبازی از دایره مفهوم خانوادهی اسلامی خارج میشود، زیرا زوجیت و متضاد بودن دو جنس در آن نفی شده است.
✅گام بعد از زوجیت در خانواده، عقد ازدواج است که در قرآن کریم با عنوان «میثاق غلیظ» یاد شده است و هر زندگی دو نفره یا چند نفره بدون «عقد ازدواج» باطل و مخدوش است.
✅و گامهای بعد ایجاد پیوندهای خویشاوندی و نظام رحامت است که با عقد ازدواج ایجاد و تداوم پیدا میکند.
🔺اشکال سکولار زندگی مشترک در غرب، نظام رحامت (نظام صله رحم)را در آنجا منهدم کرده است!
و👈 ورود تعریفهای سکولار اینچنینی در جامعهی اسلامی به عنوان مبانی نظری، دروازه انهدام خانواده اسلامی ایرانی خواهد شد...
@momenaat
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
💠 یقین؟! ...
از سلسله مباحث #حقی_که_به_گردن_ماست
شرح #رساله_حقوق امام سجاد علیه السلام
#حق_چشم
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
اثرگناه.mp3
4.96M
🔉 اثر گناه
🔹گناه، دودمان زندگی را بر باد میدهد
#برش
✅ @Aminikhaah
🏙زندگی آپارتمانی، فرهنگ معاشرت را تغییر میدهد.
🌆معماری برونگرا و باز (open)، بستر بیعفتی را فراهم میکند...
🔹«در دنیای امروز، مسکن الگوی خاصی پیدا کرده است؛ در مدلهای جدید آپارتمانی، هرکس واحد مجزایی دارد و معاشرتهای قدیمی و روابط ارحام، کم فروغ شده و روابط اقشار، انضباط درستی ندارد.
🔹در سبک قدیم، خانوادهها بزرگ و عشیرهای بودند و یک پدر با فرزندانش در یک خانه زندگی میکردند و فرهنگ معاشرت خاصی در آنجا حاکم بود و اخلاق خاصی بین ارحام شکل میگرفت. در خانههای قدیمی که هنوز هم در بعضی شهرها وجود دارد، غیر از اینکه دارای بخشهای اندرونی و بیرونی بودند، درب آنها دوکوبه، یکی مخصوص آقایان و دیگری مخصوص بانوان داشت که معلوم میشد آن کسی که درب خانه را میزند زن است یا مرد و چه کسی باید پشت در به استقبال برود، یعنی نوعش انضباط و دقت در مواجهه اقشار وجود داشت و ارزش و اخلاقی خاصی رعایت میشد.
🔹در معماری هم دو سبک وجود دارد: معماری برونگرا و معماری درونگرا.
در معماری درونگرا مناسبات معماری به گونهای تنظیم میشود که روابط انسان هم تحت تاثیر آن تنظیم میشود. در معماری درونگرا رابطه اقشار محدود مِیشود و مراعات روابط عفیفانه بین زن و مرد آسان است و اگر کسی بخواهد در چنین خانهای عفیف نباشد باید خیلی زحمت بکشد و آبروی خود را به خطر بیندازد و بیعفتی کند!
ولی در معماری جدید و برونگرا که ساختمان (open) بنا میکنند، پنجرهها به گونهای است که از بیرون به داخل خانه اشراف وجود دارد؛ در داخل خانه هم آشپزخانه باز است و در سالن پذیرایی این خانه محرم و نامحرم رفت و آمد میکنند؛ در این حال، بستر بیعفتی فراهم میشود؛ یعنی رعایت حجاب و عفت برای بانوی خانه که میخواهد پذیرایی کند، دشوار میشود».
📝منبع: استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری (کتابک سبک زندگی)
💎مرابطات، زنانی از جنس جهاد و مقاومت
💎زمانی که غذا هم تبدیل به نماد مبارزه میشود...
🔹بین تمام فلسطینیها، زنان ساکن بیتالمقدس ویژگی خاصی دارند که بقیه از آن محروم هستند و آن «رباط» است...
کلمه رباط از آیه ۲۰۰ سوره آلعمران گرفتهشده که خداوند میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ...
.
🔹در فلسطین به زنانی که زندگی خود را وقف مسجدالاقصی کرده میگویند «مرابطة» و به جمع آنها «مرابطات» گفته میشود، یعنی کسانی که رباط میکنند...
🔹رباط یعنی مراقب کار دشمن بودن و حواسجمع بودن؛ و این زنان تمام زندگی خود را وقف مسجدالاقصی کردهاند و هرروز برای نماز به حرم میروند تا حواسشان به اقصی باشد و از آن مراقبت کنند.
🔹«مرابطات الاقصی» لقبی شده که به این بانوان داده میشود و این بانوان علاوه بر حفاظت از مسجدالاقصی، دائماً در اطراف مسجدالاقصی هستند و یکی از مسئولیتهای مهمشان تنظیم کردن و نظم دادن حرکتها و تشکلهای انقلابی هست.
👈مثلاً یکباره چالش نماز جماعت صبح برگزار میکنند و تمام افراد ساکن بیتالمقدس در این چالش شرکت کرده و به مسجدالاقصی میآیند. این بانوان از این طریق اخبار و گزارش کارهایی که یهود درباره مسجدالاقصی و فلسطین انجام داده را به گوش همه میرسانند.
🔹علاوه بر این اکثر این زنان معلمهای قرآن هستند و در مسجدالاقصی کلاس قرآن دارند و به کودکان قرآن تعلیم میدهند.
🔹مرابطات تمام زندگیشان را وقف مسجدالاقصی کردند و خیلی از آنها در حال حاضر ورودشان به مسجدالاقصی ممنوع شده است و در حال حاضر فقط در اطراف مسجد مینشینند و از طریق موبایل مردم فلسطین را از وضعیت مسجدالاقصی مطلع میکنند.
✅یکی از وظایف مرابطات این است که در ماه رمضان افطار درست میکنند و همه زنان را به بهانه افطار در مسجدالاقصی کنار هم جمع میکنند و اطلاعات و اخبار لازم رو به گوش همه میرسانند.
✅درواقع افطاری ماه مبارک رمضان و غذایی که در سفره میگذارند، یکی از ابزارهای مبارزه آنهاست. مقلوبه نوعی غذای فلسطینی است که شیوه کشیدن آن داخل سینی تبدیل به نماد مبارزه شده است. برای کشیدن مقلوبه قابلمه را برمیگردانند و همین کار ساده تبدیل به نماد سرنگونی اسرائیل شده است.
✊کاری که لرزه بر اندام سربازان اسرائیلی انداخته ست...
🔺در ماه رمضان گذشته خانم هنادي الحلواني که هرروز كنار قدس براي افطار سفره ميانداختند، دقیقاً بعدازاین جريان، ناپديد شدند و مدتي بعد رژيم صهيونيستي اعلام كرد ما هنادي را دستگير كرديم.
🔺اینها حتي از بردن نام خداوند و برگرداندن قابلمه مقلوبه بهقدری وحشتزده میشوند که دست به چنین اقداماتی میزنند!
📝متن و تصویر با کمی تغییر و اضافات از صفحهی اینستاگرام «فلسطیران»
https://www.instagram.com/palestiran_3/
@momenaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎سفره افطار مبارزاتی زنان مرابطات
فیلم برگرفته از صفحهی اینستاگرام «فلسطیران»
https://www.instagram.com/palestiran_3/
@momenaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎گوشهای از مجاهدتهای زنان مرابطات
فیلم برگرفته از صفحهی اینستاگرام «فلسطیران»
https://www.instagram.com/palestiran_3/
@momenaat