eitaa logo
مؤمنات
278 دنبال‌کننده
156 عکس
20 ویدیو
5 فایل
پایگاه علمی-تحلیلی مؤمنات با محوریت مسائل زنان، مردان و خانواده استفاده از مطالب صرفا با درج منبع و نام کانال بدون هیچ‌ دخل و تصرف در محتوا و عکس مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤمنات
🎞از تفاوت‌های میان زنان و مردان چه می‌دانید؟ قسمت سوم تفاوت در ارتباطات احساسی و اشیاء 🔹در این قسمت
قسمت سوم را دیدید؟ امشب منتظر قسمت چهارم باشید! مخاطب آن کسانی هستند که به آزادی حجاب معتقدند! به آزادی جنسی معتقدند! و معتقدند با آزادی جنسی این مسائل عادی می‌شود... اما... @momenaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ 🎞🔞قسمت چهارم: زنان-مردان-مسائل جنسی (بخشی از مستند رازهایی درباره‌ی دو جنس زن و مرد، ساخت شبکه bbc) 💢مخاطب این کلیپ کسانی هستند که‌: 🔺به آزادی حجاب اعتقاد دارند! 🔺به آزادی جنسی معتقدند! 🔺بر این باورند که با آزادی جنسی، این امور عادی می‌شود! 🔺و باور دارند مردان چشم پاک غربی همه چیز برایشان عادی شده! اما... 👈 با آزادی پوشش، نگاه جنسی به زنان افزایش پیدا می‌کند! 👈با آزادی جنسی، بی‌قیدی جنسی افزایش پیدا می‌کند! 📝توضیحات بیشتر را در یادداشت بعد مطالعه کنید. @momenaat
❗️لطفا بعد از دیدن کلیپ قبل، ادامه‌ی متن را بخوانید. 🔹بخش اول کلیپ مهم‌تر بود و نکاتی که در آن مطرح شد را بسط بدهید به انواع پوشش‌های زنان در جامعه‌ی ما، انواع حضور رسانه‌ای رسمی و غیر رسمی، فیلم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و نشر تصاویر زنان در آن و پوشش دختران در دانشگاه و تأثیر آن روی بازده علمی دانشجویان... 👈و نکته جالب اینجاست ظاهر خانم گوینده، پوشش معمولی یک زن غربی بدون آرایش و زینت اضافی بود... اما نگاه مردان به آن‌ چگونه بود؟ 🔺آزادی پوشش و رواج بی‌حجابی موجب افزایش نگاه جنسی به زن و کالاسازی او خواهد شد. 👈با این وجود و رواج این سبک پوشش طبیعی است ذائقه پسران در انتخاب همسر و معیار زیبایی تغییر کند، چون جامعه‌ی زنان فاقد حیا، تنوع طلبی و نگاه جنسی را در میان مردان رواج داده‌اند. 🔹نتیجه‌ای که در بخش دوم کلیپ گرفته می‌شود این است که زنان و مردان در امور جنسی به میزان برابر بی‌قید هستند. 👈اما نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است: افراد شرکت کننده در این مستند علمی، در بستر فرهنگ غرب بعد از انقلاب جنسی حضور دارند. در نتیجه می‌توان گفت، آزادی جنسی بی‌قیدی جنسی را افزایش خواهد داد! نه عادی شدن این امور را... البته عادی هم می‌شود و قبحش در چشم مردم می‌ریزد! عادی شدن ده بیست شریک جنسی برای زنان و مردان! عادی شدن عدم تعهد طولانی میان زن و مرد! عادی شدن خیانت! زیبا نیست؟! @momenaat
از مخاطبانی که با ارسال مطالب به گروه‌ها و افراد دغدغه‌مند به انتشار و دیده شدن آن‌ها کمک می‌کنند، سپاسگزارم.
مؤمنات
❗️لطفا بعد از دیدن کلیپ قبل، ادامه‌ی متن را بخوانید. 🔹بخش اول کلیپ مهم‌تر بود و نکاتی که در آن مطر
مطلب قبل در مورد میزان بی‌قیدی زنان و مردان در امور جنسی نیاز به یک تکمله دارد. لطفا یادداشت بعدی را بخوانید. 👇👇👇👇👇👇
💠یکی از عناصر کلیدی قدرت زن در اسلام چیست؟ ابتدا به این چند روایت توجه کنید: ✅إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِلْمَرْأَةِ صَبْرَ عَشَرَةِ رِجَالٍ‏ فَإِذَا حَمَلَتْ زَادَهَا قُوَّةَ صَبْرِ عَشَرَةِ رِجَالٍ‏ أُخْرَى.[1] امام ششم از قول پدرش فرمود: به‌راستى خداى تبارک و تعالى براى یک زن توانائى صبر ده مرد را قرار داده و چون آبستن شود توانائى ده مرد دیگر براى او بیفزاید. ✅أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ یَقُولُ: «فُضِّلَتِ الْمَرْأَةُ عَلَى الرَّجُلِ بِتِسْعَةٍ وَ تِسْعِینَ‏ مِنَ‏ اللَّذَّةِ، وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلْقى‏ عَلَیْهِنَ‏ الْحَیَاءَ».[2] ابوبصیر گوید: «از امام صادق علیه السلام شنیدم که مى‌‏فرمود: زن به لذّت‏‌برى و کامیابى جنسى نود و نه برابر از مرد برترى داده شده است لیکن خداوند متعال بر آنان جامه حیا افکنده است.»[3] ✅یَرْفَعُهُ إِلَى الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: الْحَیَاءُ عَلَى عَشَرَةِ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ فِی النِّسَاءِ وَ وَاحِدَةٌ فِی الرِّجَال‏[4]... امام ششم (ع) فرمود حیاء ده جزء است نه جزئش در زنان است و یکى در مردان ... 👈چیزی که در عرف و فرهنگ رایج به ما انتقال داده شده است کاملا عکس این روایات است. در مورد این روایات باید به دو نکته توجه کرد: 🔹اول این‌که در روایات ما تمایل جنسی زنان چندین برابر مردان ذکر شده است، اما قدرت کنترل زنان نیز به همین نسبت بالاتر است. 🔹و دوم، صبر و حیاء دو مؤلفه‌ی قدرت زنان هستند که تا به حال هیچ گاه از آن‌ها به عنوان عناصر قدرت یاد نشده است. این دو مؤلفه، دو توانایی ویژه زنان است که از این جهت بر مردان فضل و برتری دارند. 🔺اگر صبر و حیاء را از زن بگیریم، فی الواقع از او سلب قدرت کردیم. 🔺و من معتقدم اگر حیا از زن گرفته شود، در امور جنسی از مردان بی‌‌قیدتر خواهد شد. 🔺و دشمن خوب این نکته را فهمیده که روی حیای زنان دست گذاشته است! 🔺زن بدون حیا ضعیف خواهد بود و بی‌قید... ✅عنصر حیا برای تعریف «زن قوی» در اسلام یک عنصر کلیدی است. 🖋منابع روایی: [1] الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص439 [2] کافی (ط - دار الحدیث) ؛ ج‏10 ؛ ص609 [3] این موضوع به شکل علمی هم ثابت شده است. [4] الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص439 @momenaat
توهین به دختران مجرد دستمایه طنز یک سریال تلویزیونی؟! @momenaat
هدایت شده از بیداری ملت
❌ کمپین درخواست از قوه قضاییه جهت رسیدگی به اظهارات خانم ❌ ♦️لطفا پس از مطالعه نامه، با ثبت امضا در پیگیری حقوقی و قضایی این مورد مساعدت فرمایید🔻 https://www.farsnews.ir/my/c/22261 📌لینک در زمان اتصال فیلتر شکن باز نمیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞قسمت پنجم: آزمون همدلی (بخشی از مستند رازهایی درباره‌ی دو جنس زن و مرد، ساخت شبکه bbc) 🔹در این بخش به تفاوت میان همدلی زنان و مردان پی می‌بریم. 🔹این تفاوت را به نقش‌های خانوادگی و اجتماعی زنان و مردان بسط دهید. @momenaat
930129-Panahian-M-Imamsadeq-TanhaMasir3-02-18k.mp3
4.97M
📢تنها مسیر، سری سوم، جلسه دوم حجت‌الاسلام پناهیان 🔺این سخنرانی بسیار مهم است و توصیه‌می‌کنم حتما گوش کنید. ▫️اگر مشکل طلاق داریم، ▫️با مفاسد اخلاقی مواجهیم، ▫️عقاید تغییر کرده است، ▫️فرزندآوری کم شده است، ▫️گروهی از پسران زیر بار ازدواج نمی‌روند، ▫️معیارهای ازدواج تغییر کرده است، و... 👈دلیلش راحت‌طلبی است.
🔹‏در این روایت گفته نشده وای از مادران آخرالزمان! 🔹گفته شده وای از پدران آخرالزمان! 🔺چرا نقش پدری در نگاه فعالان خانواده گم شده است؟ 🔺وقتی برای اصلاح خانواده، فقط به نقش زن بپردازیم و نقش‌های خانوادگی مردان را فراموش کنیم نتیجه همانیست که شاهدش هستیم! 🔺تا نگاه کلان و جامع به تمام ارکان خانواده اعم از زن و مرد پیدا نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد‌. 🔺نقش مرد در خانواده همان قدر مهم و کلیدی است که نقش زن. @momenaat
هدایت شده از درباره ی زنان
❌ آموزش مقابله با ایدز: اسم رمز تغییر سبک زندگی 1⃣ اخیرا سفیر هلند از یکی از موسسات توانمندسازی دختران نوجوان(باشگاه سلامت افق)در زمینه ‎ایدز بازدید کرده است. قبل از این هم بازدیدهایی از سوی مسئولان ‎سازمان ملل از این موسسه شده بود. در این ‎نوشته سعی میکنیم اهمیت این موسسات رو برای مسئولان غرب زده توضیح دهیم. 2⃣ ‏سازمان های بین المللی می گویند ‎" ایدز فقط یک بیماری نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی است ". برای همین به بهانه ایدز پای این موسسات تا آموزش مهارت های زندگی هم باز می شود. در واقع به بهانه ایدز، سبک زندگی را تغییر می دهند . ‏3⃣ آموزش جنسی یکی از ابزارهای مهم سازمان های بین المللی برای تغییر سبک زندگی جوامع است، اما در جوامع مختلف مقاومت زیادی در مقابل این کار وجود دارد. ولی از آنجا که ظاهرا ایدز با مرگ سر و کار دارد، ابزار فشار قدرتمندی برای متقاعد سازی جواع برای آموزش جنسی می باشد. در اصل با این شعار: یا آموزش جنسی ببین یا ایدز بگیر و بمیر ‏4⃣ گفتیم ایدز ظاهرا با مرگ سر و کار دارد، پس احساس برانگیز است و بهترین ابزار برای ایجاد مشارکت اجتماعی و تشکیل شبکه های اجتماعی توانمند از اقشار مختلف که با سازمان های بین المللی و ارزش های آن همراه می شوند و سیاست های آنها را در کشور ها اجرا میکنند. این یعنی یک سرمایه گذاری پر سود. ‏5⃣ اجرای سیاست های سازمان های بین المللی با ارتباطات فیزیکی و غیر فیزیکی افراد فعال در این موسسات انجام می شود. برخی از فعالان باشگاه سلامت افق در کنفرانس ICPD شرکت کرده اند، در بیانیه این کنفرانس بارها بر رعایت حقوق همجنس بازان تاکید شده است. ‏6⃣ عجیب اینکه در این راه ‎وزارت بهداشت کاملا با این سازمان ها همراه است و از هیچ کمکی در این راه دریغ نمیکند، یعنی وزارت بهداشت از سازمان ملل و سفرای کشورهای غربی برای آموزش سبک زندگی به نوجوانان کمک دریافت می کند!! به قول یکی از دوستان، فرهنگی ترین وزارتخانه کشور، وزارت بهداشت است . ‏7⃣ در انتها این نکته رو متذکر می شویم که غالب افراد فعال در این موسسات، با نیت خیر فعالیت میکنند و نمی دانند در چه پازلی بازی می کنند. در صورتی که سازمان های بین المللی و کسانی که بودجه این سازمان ها رو می پردازند، دقیقا میدانند دارند چه کار می کنند . @aboutwomens
مؤمنات
❌ آموزش مقابله با ایدز: اسم رمز تغییر سبک زندگی 1⃣ اخیرا سفیر هلند از یکی از موسسات توانمندسازی دخت
سازمان ملل که در واقع یکی از نهادهای نظامی آمریکاست، یکی از مهم‌ترین عوامل در تغییر سبک زندگی جوامع از جمله ایران است.
💢سازمان ملل یا سازمان جهانی آمریکا؟ 🔺عموم مردم سازمان ملل را سازمان جهانی مستقل و بی‌طرفی می دانند که در جهت ایجاد «صلح جهانی»و بسط «حقوق بشر» در سطح جهان ایجاد شده است. 🔺در صورتی که این گونه نیست و سند رسمی نیروهای مسلح آمریکا پرده از واقعیت بر می‌دارد. 🔺در 14 می 2007 از سوی نیروهای مسلح آمریکا سندی رسمی با نام «دکترین نیروهای مسلح ایالات متحده» منتشر شد که پرده از این واقعیت برمی داشت که نه تنها سازمان ملل سازمانی مستقل نیست بلکه زیر مجموعه ای از واحد CMOC (مرکز فرماندهی عملیات های نظامی و غیر نظامی) نیروهای مسلح آمریکاست. (همین مطلب در صفحه ی 53 نسخه ی 2013 این سند هم آمده است.) 🔺در صفحه 132 این سند در تعریف این مرکز این گونه آمده است: « CMOC متشکل از نمایندگان نظامی، غیر نظامی، ایالات متحده و آژانس های چند ملیتی درگیر در عملیات ها می باشد.» 🔺در صفحه ی بعدی این سند، نمودار ساختار سازمانی این مرکز آمده است که بخش های اصلی آن شامل بخش نظامی، سازمان ملل، آژانس های ایالات متحده و صلیب سرخ است. 🔺یونیسف، برنامه ی جهانی غذا، دپارتمان عملیات حفظ صلح، کمیسریای عالی پناهندگان و سایر آژانس های سازمان ملل، بخش‌هایی از سازمان ملل هستند که در ذیل cmocقرار دارند. 📍این سند هرسال به روزرسانی می‌شود. 📑تصاویر این سند را در ادامه ببینید. 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/momenaat/157 @momenaat
١ اللهم اني اسئلك افتتح الثناء بحمدك..... اولين كلمه دعا اللهم است كه ميم مشدد پايان الله، بجاي حرف ندايي است كه در آغاز بايد مي آمد (يا الله) اما چون "يا" براي مناداي بعيد بكار مي رود لذا از حرف نداي "يا"استفاده نشده زيرا داعي در حضور و قريب و نزديك است بنابراين از ميم مشدد استفاده شده است . داعي در ابتداي دعا از اسم جامع خدا (الله) استفاده مي كند ، اسمي كه همه اسماء و صفات در آن به نمايش گذاشته شده است. داعي با كلمه اني خود را معرفي مي كند انّ حرف تأكيد است يعني خودي به يقين رسيده و محتاج برقراري ارتباط با حق. داعي، خودي را كه معرفي مي كند با تأكيد معرفي مي نمايد يعني نمي گويد انا بلكه مي گويد انّي كه نمايش عدم ترديد است . اين "خودِ"ِنيازمند ، بايد در پيشگاه احديت به نمايش گذاشته شود . لذت بخش بودن ابتداي دعا اينست كه بلافاصله پس از اسم الله ، اسم داعي (اني) مي آيد ، اني كه فقير الي الله است ، رعيتي نيازمند كه نامش بعد از نام سلطان مي آيد ، رابطه عبادي و اوج نيازمندي او را به نمايش مي گذارد و اين افتخار و تشريفي است كه نصيب بنده شده است هر داعي در دعاي افتتاح و در اين دعاي شبانه بايد خودش درخواست گدايي كند و كشكول گدايي هر فرد مختص خودش است در ابتداي دعا سه "من" مي آيد: ان ي افتتح كه شدت نياز داعي به مدعو را مي رساند. داعي در ميهماني خدا ادب دعا را حفظ مي كند يعني ثناگويي مدعو را در ابتدا مطرح مي كند (الثناء) خدايا من مداحي و ثناگويي تو را به حمد تو مي گشايم بحمدك يعني ثناگوي تو ، خودت هستي زيرا تو خودت، خودت را مي شناسي پس تو خودت حامد خودت هستي و من براي ثناگويي هم به تو نياز دارم و حمد تو بالاصاله از خود تو بر مي آيد حَمَدَ در زبان عرب صداي شعله آتش و هار هار آنست لذا دعاي افتتاح نمايشگاه عشق عاشق به معشوق است هر ميهماني شبانه ميزان محبتش را براي محبوب به نمايش مي گذارد و شايد اين فراز گوياي آنست كه خدا بيشتر از ما كه او را دوست داريم ، ما را دوست دارد يعني: عشق از معشوق اول سرزند تا به عاشق جلوه ايي ديگر كند خدايا تو ما را دوست داري كه به ميهماني با عظمتت دعوت كردي! ادامه دارد استاد بروجردي ٩٠/٣/٣٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد در محضر استاد ١٤ https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
مؤمنات
١ #دعاي_افتتاح اللهم اني اسئلك افتتح الثناء بحمدك..... اولين كلمه دعا اللهم است كه ميم مشدد پايا
استاد ما سرکار خانم زهره بروجردی در این ایام ابتکار علملی داشتند و مباحثی که در کلاس‌ها و جلسات ایام ماه رمضان مطرح می‌شد را به شکل مدون در کانال منتشر می‌کنند. و پی دی اف سخنرانی هر روزشان به شکل تایپ شده در کانال منتشر می‌شود. با همراهی این کانال برنامه معنوی خوب و کاملی در ماه مبارک رمضان خواهید داشت.
📊 این خبر امروز منتشر شد: «مرکز آمار ایران، سهم زنان در توسعه کشور را ۳۱ درصد و سهم مردان را ۶۹ درصد برآورد کرده است. این رقم بر اساس آمارگیری از کارگاه‌های فعال درزمینهٔ تحقیق و توسعه در سال ۹۶ به‌دست‌آمده است. بنابراین گزارش، بیشتر این زنان یعنی حدود ۲۸ درصد، دارای مدرک تحصیلی در رشته‌‌های علوم انسانی هستند درحالی‌که کمترین سهم (حدود ۹ درصد) را زنانی دارند که در رشته‌های هنری تحصیل‌کرده‌اند.» 🔺اما یک نکته مغفول در این خبر نهفته و آن‌هم مفهوم توسعه و چیستی آن است. 🔸توسعه‌ای که در این‌گونه بررسی‌ها به‌عنوان مبنا استفاده می‌شود، توسعه غربی است. همان مفهومی که بر اساس آن دنیا را به بخش‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته تقسیم‌بندی می‌کنند. توسعه‌ای با مبانی مادی و سرمایه‌داری. 🔸توسعه‌ای که در آن امور متعالی و غیرمادی جایی ندارد. جهاد و ایثار در آن بی‌معناست و همه‌چیز با توجه به ارزش پولی و مادی آن سنجیده می‌شود. 🔸وقتی با شاخص توسعه غربی سراغ نقش زنان در جوامع و توسعه آن‌ها برویم، چون نقش‌های جنسیتی زنان ارزش‌گذاری مادی نشده‌اند، نقش آن‌ها در این الگوی توسعه نادیده گرفته می‌شود و درصد پایینی به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. 🔸درصورتی‌که نقش‌های زنان شامل همسری، مادری انجام کارهای خانه و... همه حائز ارزش بالایی در رشد و پیشرفت جوامع هستند، اما چون معیار ارزش‌گذاری آن‌ها پولی نیست در بررسی‌ها به‌عنوان یک عامل مهم برای توسعه در نظر گرفته نمی‌شوند. 🔺باطن و خاصیت ناعادلانه تمدن غرب همین است و جز این هم نمی‌توان از سنجه‌های مادی غربی انتظار داشت. ✅ما در اسلام و تمدن اسلامی مقابل الگوی توسعه غربی، مفهوم رشد و تعالی را داریم با مبانی الهی و قرآنی. در رشد و تعالی مبنای سنجش مادی نیست بلکه ارزش‌گذاری مبتنی با معیارهای معنوی، انسانی و غیرمادی تعریف می‌شود. 🔸در نظام سازی اسلامی همه امور به عدل سر جای خودشان دیده می‌شوند و هیچ کاری از چشم نمی‌افتد و مغفول نمی‌ماند. نقش زن همان‌قدر دیده می‌شود که نقش مرد و اهمیت این امور با توجه به میزان تأثیرگذاری در تمدن سازی و ثبات جوامع دیده می‌شود نه میزان نقش اقتصادی و رشد تکنولوژیک. ✅ازاین‌رو برای سنجش میزان نقش زنان در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نیاز به سنجه‌های جدیدی داریم که پیش‌نیاز آن کنار گذاشتن شاخص‌های غربی است. @momenaat
🎤🎼خوانندگی زنان (بخش اول) 🔹مدتی قبل دو اتفاق در فضای رسانه‌های مجازی پخش و مسئله‌ساز شد. یکی هم‌خوانی قرآن خواننده زن آمریکایی با یک قاری مرد ایرانی و دیگری گفتگوی زنده حسن آقامیری با احلام خواننده‌ی خارج نشین معلوم‌الحال. و حالا هم یک نقل قول اشتباه درمورد نظر امام و خوانندگی زنان در فضای مجازی منتشر شده است. 🔹هدف این یادداشت پرداختن به اصل این اتفاقات در فضای مجازی نیست، بلکه پاسخ به شبهاتی است که طی این ماجراها ایجاد شد؛ شبهه‌ی فراگیر خوانندگی زنان و قرائت قرآن توسط آن‌ها. ▫️و سؤالاتی ازاین‌دست که چرا خوانندگی زنان اشکال دارد؟ ▫️تفاوت قرائت قرآن با خوانندگی چیست؟ و سؤالات دیگری که پیرامون این موضوع در جامعه ما وجود دارد. 🔹برای رسیدن به پاسخ باید با برخی مفاهیم کلی در این موضوع آشنا شویم. اولین آنها مفهوم غنا است. مفهومی که در نگاه اول مبهم به نظر میرسد اما با کمی بررسی و مطالعه می‌توان به معنای آن پی برد. 🔹غنا به لحاظ مفهومی از دو جنبه قابل‌بررسی است، معنی واژه غنا به لحاظ لغت و معنای غنا در عرف. غنا در عرف یعنی خوانندگی و چیزی که همه مردم عادی به‌عنوان خوانندگی می‌شناسند. غنا در فقه و احکام شرعی هم از همین جهت موردبحث قرار می‌گیرد. 🔹غنا یا خوانندگی به‌طور مطلق حرام نیست اما وقتی خوانندگی/غنا ویژگی‌ها و شرایط خاصی پیدا کند حرمت شرعی پیدا میکند و انجام و گوش دادن آن حرام خواهد شد. 🔺غناء حرام در بیان شرع، غناء لهوی مضل عن سبیل الله است، یعنی خوانندگی باطلی که انسان را از راه خدا منحرف و جدا می‌کند. ▫️یکبار مضمون شعری که توسط خواننده خوانده می‌شود چنین ویژگی‌ای را دارد، مثلاً شعر با مضامین شهوت‌انگیز و گناه‌آلود که انسان را به گناه جری و وادار میکند، می‌شود مصداق غنای حرام. ▫️یا این‌که آواز و خوانندگی با موسیقی حرام همراه می‌شود، مثل موسیقی‌های ویژه رقص . ▫️👈و یا این‌که نحوه‌ی اجرای خواننده به‌گونه‌ای است که موجب انحراف و گناه میشود، «مثلاً خواننده زنی است با وضع و خصوصیانی، هرچند شعری که می‌خواند، گناه آفرین نیست و هرچند لحن و آهنگ او، لحن و آهنگ معمولی است اما چون کیفیت و خصوصیت شخص خواننده طوری است که خواندن او موجب تحریک شهوت و افتادن به گناه است، می‌شود غناء لهوی.» 🔺«علاوه بر این‌که «غناء بالطبیعه از چیزهایی است که ارتباط و اتصال زیادی به اضلال عن سبیل الله [و انحراف از راه خدا] دارد. کمتر پدیده‌ای در پدیده‌های متعارف زندگی انسان هست که انقدر با اضلال عن سبیل الله ارتباط داشته باشد. یعنی انقدر احتمال اضلال عن سبیل الله در آن زیاد باشد. غناء طبیعتش این است... غناء جزء آن مناطقی از زندگی و از حالات و افعال انسان است احتمال لغزش در آن بسیار زیاد است. خیلی‌ها در غناء دچار ضلالت عن سبیل الله می‌شوند. چه ضلالت خود، چه ضلالت غیر، غناء مثل امور دیگر نیست که اضلال در آن به‌ندرت باشد...غناء ازجمله چیزهایی است که زمینه‌ی گناه در آن زیاد است. یک مقدار بی‌توجهی بشود در لحن و در آهنگ، انسان را به گناه می‌کشاند. واقعاً موسیقی این خصوصیت را دارد. اگرچه موسیقی حلال هم داریم اما طبیعت این کار، آنچنان طبیعتی است که احتمال لغزش در آن زیاد است.» 🔷رهبر انقلاب در مورد حکم عمومی خوانندگی زنان در پاسخ به سؤالی در این رابطه، در کتاب غنا و موسیقی نظر جالبی را بیان کرده‌اند: 🔹«سؤال:اگر زنی بدون عشوه‌گری در جمع مردان غناء بخواند و ازنظر عرف مفسده‌ای‌ در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟ 🔹جواب: بحث عشوه‌گری نیست. اگر غناء زن در جمع مردان که طبعاً مراد مردان بیگانه، اجنبی و نامحرم است، موجب اثاره‌ی [برانگیختن] شهوت بشود، موجب ریبه و افتادن در گناه بشود، 👈این می‌شود لهوی محرم. هم برای آن خواننده محرم است، هم برای شنونده محرم است. 🔹سؤال‌کننده فرض می‌کند که اگر موجب اثاره‌ی شهوت نشود. این "اگر" از آن اگرهایی است که تقریباً تحقق ناپذیر است، چه طور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوشی یک آوازی را مثلاً بخواند، مردها هم بنشینند و تماشا کنند، درعین‌حال دلهایشان متوجه پروردگار باشد و ذکر الهی بگویند و اصلاً هم تکان نخورند؟ این خیلی مستبعد [دور از ذهن] به نظر می‌آید، یعنی عادتاً باورمان نمی‌آید که چنین چیزی تحقق پیدا کند. بله اگر چنین چیزی تحقق پیدا کرد حرام نیست. اما چرا انسان به عدم حرمت چیزی حکم بدهد که صدی نود، صدی نودوپنج می‌داند یک چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.» 📝این متن مبتنی بر نظرات فقهی رهبر معظم انقلاب در کتاب «غنا و موسیقی» است. 🖋متن های داخل گیومه نقل قول مستقیم از کتاب غنا و موسیقی هستند. ▫️ادامه دارد... 📎بخش دوم را در این لینک بخوانید: https://eitaa.com/momenaat/165 @momenaat
🎤🎼خوانندگی زنان (بخش دوم) موضوع دیگر تلاوت قرآن زنان در حضور نامحرم است که توسط آن خانم خواننده آمریکایی این روزها مسئله‌ساز شده است. 🔹بنا بر نظر رهبر انقلاب «استثنا کردن تلاوت قرآن از حکم حرمت غناء درست نیست. بنابراین اگر قرآن را به شکل غناء محرم [و یا حرام] بخوانند، حرام است بلکه می‌توان گفت حرمت آن از غناء معمولی اشد [و بیشتر] است؛ زیرا این توهین به قرآن است.» 🔹بنابراین اگر ویژگی‌ها و شرایطی که برای حرمت خوانندگی زنان وجود دارد در مورد قرآن هم اجرا شود، یعنی آن زن به‌گونه‌ای قرآن بخواند، به لحاظ لحن، نوع بیان پوشش که مخاطب به‌جای هدایت به گناه بیافتد قطعاً حرام است. 🔹حکم شرعی رهبر انقلاب در مورد قرآن خواندن زنان در حضور مردان هم به این صورت است: «اگر موجب جلب‌توجه و تهییج نامحرم و یا مفسده دیگری گردد جایز نیست و الا مانعى ندارد.» 🔹مفسده داشتن یعنی همان نکاتی که گفته شد، شیوه خواندن زن و خصوصیات او، موجب تهییج شهوت و افتادن به گناه شود. به همین دلیل به راحتی نمی‌توان گفت تلاوت قرآن زن مقابل مرد نامحرم حلال و بدون اشکال است بلکه شرط دارد، شرط آن هم‌ بدون مفسده بودن آن است. 🔺در موضوع هم‌خوانی قرآن آن خانم خواننده آمریکایی با آن آقا موضوع واضح است، ظاهراً قرآن خوانده می‌شود، اما نوع پوشش و ظاهر و صدای آن خانم به‌گونه‌ای است که نه‌تنها موجب هدایت بلکه موجب فساد و انحراف در مخاطب میشود. 🔺وضع احلام و نوع اجراها، پوشش و.. او هم واضح است و به‌راحتی می‌توان حرام بودن خوانندگی او را فهمید. 📝این متن مبتنی بر نظرات فقهی رهبر معظم انقلاب در کتاب غنا و موسیقی است. 🖋متن های داخل گیومه نقل قول مستقیم از کتاب «غنا و موسیقی» هستند. به جز حکم شرعی قرآن خواندن زنان که از سایت انهار کپی شده است. 📎بخش اول را در این لینک مطالعه کنید: https://eitaa.com/momenaat/164 @momenaat