فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞قسمت پنجم: آزمون همدلی
(بخشی از مستند رازهایی دربارهی دو جنس زن و مرد، ساخت شبکه bbc)
🔹در این بخش به تفاوت میان همدلی زنان و مردان پی میبریم.
🔹این تفاوت را به نقشهای خانوادگی و اجتماعی زنان و مردان بسط دهید.
@momenaat
930129-Panahian-M-Imamsadeq-TanhaMasir3-02-18k.mp3
4.97M
📢تنها مسیر، سری سوم، جلسه دوم
حجتالاسلام پناهیان
🔺این سخنرانی بسیار مهم است و توصیهمیکنم حتما گوش کنید.
▫️اگر مشکل طلاق داریم،
▫️با مفاسد اخلاقی مواجهیم،
▫️عقاید تغییر کرده است،
▫️فرزندآوری کم شده است،
▫️گروهی از پسران زیر بار ازدواج نمیروند،
▫️معیارهای ازدواج تغییر کرده است،
و...
👈دلیلش راحتطلبی است.
🔹در این روایت گفته نشده وای از مادران آخرالزمان!
🔹گفته شده وای از پدران آخرالزمان!
🔺چرا نقش پدری در نگاه فعالان خانواده گم شده است؟
🔺وقتی برای اصلاح خانواده، فقط به نقش زن بپردازیم و نقشهای خانوادگی مردان را فراموش کنیم نتیجه همانیست که شاهدش هستیم!
🔺تا نگاه کلان و جامع به تمام ارکان خانواده اعم از زن و مرد پیدا نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد.
🔺نقش مرد در خانواده همان قدر مهم و کلیدی است که نقش زن.
@momenaat
هدایت شده از
❌ آموزش مقابله با ایدز: اسم رمز تغییر سبک زندگی
1⃣ اخیرا سفیر هلند از یکی از موسسات توانمندسازی دختران نوجوان(باشگاه سلامت افق)در زمینه ایدز بازدید کرده است. قبل از این هم بازدیدهایی از سوی مسئولان سازمان ملل از این موسسه شده بود. در این نوشته سعی میکنیم اهمیت این موسسات رو برای مسئولان غرب زده توضیح دهیم.
2⃣ سازمان های بین المللی می گویند " ایدز فقط یک بیماری نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی است ". برای همین به بهانه ایدز پای این موسسات تا آموزش مهارت های زندگی هم باز می شود. در واقع به بهانه ایدز، سبک زندگی را تغییر می دهند .
3⃣ آموزش جنسی یکی از ابزارهای مهم سازمان های بین المللی برای تغییر سبک زندگی جوامع است، اما در جوامع مختلف مقاومت زیادی در مقابل این کار وجود دارد.
ولی از آنجا که ظاهرا ایدز با مرگ سر و کار دارد، ابزار فشار قدرتمندی برای متقاعد سازی جواع برای آموزش جنسی
می باشد. در اصل با این شعار: یا آموزش جنسی ببین یا ایدز بگیر و بمیر
4⃣ گفتیم ایدز ظاهرا با مرگ سر و کار دارد، پس احساس برانگیز است و بهترین ابزار برای ایجاد مشارکت اجتماعی و تشکیل شبکه های اجتماعی توانمند از اقشار مختلف که با سازمان های بین المللی و ارزش های آن همراه می شوند و سیاست های آنها را در کشور ها اجرا میکنند. این یعنی یک سرمایه گذاری پر سود.
5⃣ اجرای سیاست های سازمان های بین المللی با ارتباطات فیزیکی و غیر فیزیکی افراد فعال در این موسسات انجام می شود.
برخی از فعالان باشگاه سلامت افق در کنفرانس ICPD شرکت کرده اند،
در بیانیه این کنفرانس بارها بر رعایت حقوق همجنس بازان تاکید شده است.
6⃣ عجیب اینکه در این راه وزارت بهداشت کاملا با این سازمان ها همراه است و از هیچ کمکی در این راه دریغ نمیکند، یعنی وزارت بهداشت از سازمان ملل و سفرای کشورهای غربی برای آموزش سبک زندگی به نوجوانان کمک دریافت می کند!!
به قول یکی از دوستان، فرهنگی ترین وزارتخانه کشور، وزارت بهداشت است .
7⃣ در انتها این نکته رو متذکر می شویم که غالب افراد فعال در این موسسات، با نیت خیر فعالیت میکنند و نمی دانند در چه پازلی بازی می کنند. در صورتی که سازمان های بین المللی و کسانی که بودجه این سازمان ها رو می پردازند، دقیقا میدانند دارند چه کار می کنند .
@aboutwomens
سازمان ملل که در واقع یکی از نهادهای نظامی آمریکاست، یکی از مهمترین عوامل در تغییر سبک زندگی جوامع از جمله ایران است.
💢سازمان ملل یا سازمان جهانی آمریکا؟
🔺عموم مردم سازمان ملل را سازمان جهانی مستقل و بیطرفی می دانند که در جهت ایجاد «صلح جهانی»و بسط «حقوق بشر» در سطح جهان ایجاد شده است.
🔺در صورتی که این گونه نیست و سند رسمی نیروهای مسلح آمریکا پرده از واقعیت بر میدارد.
🔺در 14 می 2007 از سوی نیروهای مسلح آمریکا سندی رسمی با نام «دکترین نیروهای مسلح ایالات متحده» منتشر شد که پرده از این واقعیت برمی داشت که نه تنها سازمان ملل سازمانی مستقل نیست بلکه زیر مجموعه ای از واحد CMOC (مرکز فرماندهی عملیات های نظامی و غیر نظامی) نیروهای مسلح آمریکاست. (همین مطلب در صفحه ی 53 نسخه ی 2013 این سند هم آمده است.)
🔺در صفحه 132 این سند در تعریف این مرکز این گونه آمده است: « CMOC متشکل از نمایندگان نظامی، غیر نظامی، ایالات متحده و آژانس های چند ملیتی درگیر در عملیات ها می باشد.»
🔺در صفحه ی بعدی این سند، نمودار ساختار سازمانی این مرکز آمده است که بخش های اصلی آن شامل بخش نظامی، سازمان ملل، آژانس های ایالات متحده و صلیب سرخ است.
🔺یونیسف، برنامه ی جهانی غذا، دپارتمان عملیات حفظ صلح، کمیسریای عالی پناهندگان و سایر آژانس های سازمان ملل، بخشهایی از سازمان ملل هستند که در ذیل cmocقرار دارند.
📍این سند هرسال به روزرسانی میشود.
📑تصاویر این سند را در ادامه ببینید.
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/momenaat/157
@momenaat
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
١
#دعاي_افتتاح
اللهم اني اسئلك افتتح الثناء بحمدك.....
اولين كلمه دعا اللهم است
كه ميم مشدد پايان الله، بجاي حرف ندايي است كه در آغاز بايد مي آمد (يا الله) اما چون "يا" براي مناداي بعيد بكار مي رود لذا از حرف نداي "يا"استفاده نشده زيرا داعي در حضور و قريب و نزديك است
بنابراين از ميم مشدد استفاده شده است .
داعي در ابتداي دعا از اسم جامع خدا (الله) استفاده مي كند ، اسمي كه همه اسماء و صفات در آن به نمايش گذاشته شده است.
داعي با كلمه اني خود را معرفي مي كند
انّ حرف تأكيد است يعني خودي به يقين رسيده و محتاج برقراري ارتباط با حق.
داعي، خودي را كه معرفي مي كند با تأكيد معرفي مي نمايد يعني نمي گويد انا بلكه مي گويد انّي كه نمايش عدم ترديد است .
اين "خودِ"ِنيازمند ، بايد در پيشگاه احديت به نمايش گذاشته شود .
لذت بخش بودن ابتداي دعا اينست كه بلافاصله پس از اسم الله ، اسم داعي (اني)
مي آيد ، اني كه فقير الي الله است ، رعيتي نيازمند كه نامش بعد از نام سلطان مي آيد ، رابطه عبادي و اوج نيازمندي او را به نمايش مي گذارد و اين افتخار و تشريفي است كه نصيب بنده شده است
هر داعي در دعاي افتتاح و در اين دعاي شبانه بايد خودش درخواست گدايي كند و كشكول گدايي هر فرد مختص خودش است
در ابتداي دعا سه "من" مي آيد:
ان ي افتتح
كه شدت نياز داعي به مدعو را مي رساند.
داعي در ميهماني خدا ادب دعا را حفظ مي كند يعني ثناگويي مدعو را در ابتدا مطرح مي كند (الثناء)
خدايا من مداحي و ثناگويي تو را به حمد تو مي گشايم
بحمدك يعني ثناگوي تو ، خودت هستي زيرا تو خودت،
خودت را مي شناسي پس تو خودت حامد خودت هستي و من براي ثناگويي هم به تو نياز دارم و حمد تو بالاصاله از خود تو بر مي آيد
حَمَدَ در زبان عرب صداي شعله آتش و هار هار آنست لذا دعاي افتتاح نمايشگاه عشق عاشق به معشوق است
هر ميهماني شبانه ميزان محبتش را براي محبوب به نمايش مي گذارد و شايد اين فراز گوياي آنست كه خدا بيشتر از ما كه او را دوست داريم ، ما را دوست دارد يعني:
عشق از معشوق اول سرزند
تا به عاشق جلوه ايي ديگر كند
خدايا تو ما را دوست داري كه به ميهماني با عظمتت دعوت كردي!
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٠/٣/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
در محضر استاد ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
استاد ما سرکار خانم زهره بروجردی در این ایام ابتکار علملی داشتند و مباحثی که در کلاسها و جلسات ایام ماه رمضان مطرح میشد را به شکل مدون در کانال منتشر میکنند.
و پی دی اف سخنرانی هر روزشان به شکل تایپ شده در کانال منتشر میشود.
با همراهی این کانال برنامه معنوی خوب و کاملی در ماه مبارک رمضان خواهید داشت.
📊 این خبر امروز منتشر شد:
«مرکز آمار ایران، سهم زنان در توسعه کشور را ۳۱ درصد و سهم مردان را ۶۹ درصد برآورد کرده است. این رقم بر اساس آمارگیری از کارگاههای فعال درزمینهٔ تحقیق و توسعه در سال ۹۶ بهدستآمده است.
بنابراین گزارش، بیشتر این زنان یعنی حدود ۲۸ درصد، دارای مدرک تحصیلی در رشتههای علوم انسانی هستند درحالیکه کمترین سهم (حدود ۹ درصد) را زنانی دارند که در رشتههای هنری تحصیلکردهاند.»
🔺اما یک نکته مغفول در این خبر نهفته و آنهم مفهوم توسعه و چیستی آن است.
🔸توسعهای که در اینگونه بررسیها بهعنوان مبنا استفاده میشود، توسعه غربی است. همان مفهومی که بر اساس آن دنیا را به بخشهای توسعهیافته و توسعهنیافته تقسیمبندی میکنند. توسعهای با مبانی مادی و سرمایهداری.
🔸توسعهای که در آن امور متعالی و غیرمادی جایی ندارد. جهاد و ایثار در آن بیمعناست و همهچیز با توجه به ارزش پولی و مادی آن سنجیده میشود.
🔸وقتی با شاخص توسعه غربی سراغ نقش زنان در جوامع و توسعه آنها برویم، چون نقشهای جنسیتی زنان ارزشگذاری مادی نشدهاند، نقش آنها در این الگوی توسعه نادیده گرفته میشود و درصد پایینی به آنها اختصاص داده میشود.
🔸درصورتیکه نقشهای زنان شامل همسری، مادری انجام کارهای خانه و... همه حائز ارزش بالایی در رشد و پیشرفت جوامع هستند، اما چون معیار ارزشگذاری آنها پولی نیست در بررسیها بهعنوان یک عامل مهم برای توسعه در نظر گرفته نمیشوند.
🔺باطن و خاصیت ناعادلانه تمدن غرب همین است و جز این هم نمیتوان از سنجههای مادی غربی انتظار داشت.
✅ما در اسلام و تمدن اسلامی مقابل الگوی توسعه غربی، مفهوم رشد و تعالی را داریم با مبانی الهی و قرآنی. در رشد و تعالی مبنای سنجش مادی نیست بلکه ارزشگذاری مبتنی با معیارهای معنوی، انسانی و غیرمادی تعریف میشود.
🔸در نظام سازی اسلامی همه امور به عدل سر جای خودشان دیده میشوند و هیچ کاری از چشم نمیافتد و مغفول نمیماند. نقش زن همانقدر دیده میشود که نقش مرد و اهمیت این امور با توجه به میزان تأثیرگذاری در تمدن سازی و ثبات جوامع دیده میشود نه میزان نقش اقتصادی و رشد تکنولوژیک.
✅ازاینرو برای سنجش میزان نقش زنان در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نیاز به سنجههای جدیدی داریم که پیشنیاز آن کنار گذاشتن شاخصهای غربی است.
@momenaat
🎤🎼خوانندگی زنان (بخش اول)
🔹مدتی قبل دو اتفاق در فضای رسانههای مجازی پخش و مسئلهساز شد.
یکی همخوانی قرآن خواننده زن آمریکایی با یک قاری مرد ایرانی و دیگری گفتگوی زنده حسن آقامیری با احلام خوانندهی خارج نشین معلومالحال.
و حالا هم یک نقل قول اشتباه درمورد نظر امام و خوانندگی زنان در فضای مجازی منتشر شده است.
🔹هدف این یادداشت پرداختن به اصل این اتفاقات در فضای مجازی نیست، بلکه پاسخ به شبهاتی است که طی این ماجراها ایجاد شد؛ شبههی فراگیر خوانندگی زنان و قرائت قرآن توسط آنها.
▫️و سؤالاتی ازایندست که چرا خوانندگی زنان اشکال دارد؟
▫️تفاوت قرائت قرآن با خوانندگی چیست؟
و سؤالات دیگری که پیرامون این موضوع در جامعه ما وجود دارد.
🔹برای رسیدن به پاسخ باید با برخی مفاهیم کلی در این موضوع آشنا شویم. اولین آنها مفهوم غنا است. مفهومی که در نگاه اول مبهم به نظر میرسد اما با کمی بررسی و مطالعه میتوان به معنای آن پی برد.
🔹غنا به لحاظ مفهومی از دو جنبه قابلبررسی است، معنی واژه غنا به لحاظ لغت و معنای غنا در عرف.
غنا در عرف یعنی خوانندگی و چیزی که همه مردم عادی بهعنوان خوانندگی میشناسند. غنا در فقه و احکام شرعی هم از همین جهت موردبحث قرار میگیرد.
🔹غنا یا خوانندگی بهطور مطلق حرام نیست اما وقتی خوانندگی/غنا ویژگیها و شرایط خاصی پیدا کند حرمت شرعی پیدا میکند و انجام و گوش دادن آن حرام خواهد شد.
🔺غناء حرام در بیان شرع، غناء لهوی مضل عن سبیل الله است، یعنی خوانندگی باطلی که انسان را از راه خدا منحرف و جدا میکند.
▫️یکبار مضمون شعری که توسط خواننده خوانده میشود چنین ویژگیای را دارد، مثلاً شعر با مضامین شهوتانگیز و گناهآلود که انسان را به گناه جری و وادار میکند، میشود مصداق غنای حرام.
▫️یا اینکه آواز و خوانندگی با موسیقی حرام همراه میشود، مثل موسیقیهای ویژه رقص .
▫️👈و یا اینکه نحوهی اجرای خواننده بهگونهای است که موجب انحراف و گناه میشود، «مثلاً خواننده زنی است با وضع و خصوصیانی، هرچند شعری که میخواند، گناه آفرین نیست و هرچند لحن و آهنگ او، لحن و آهنگ معمولی است اما چون کیفیت و خصوصیت شخص خواننده طوری است که خواندن او موجب تحریک شهوت و افتادن به گناه است، میشود غناء لهوی.»
🔺«علاوه بر اینکه «غناء بالطبیعه از چیزهایی است که ارتباط و اتصال زیادی به اضلال عن سبیل الله [و انحراف از راه خدا] دارد. کمتر پدیدهای در پدیدههای متعارف زندگی انسان هست که انقدر با اضلال عن سبیل الله ارتباط داشته باشد. یعنی انقدر احتمال اضلال عن سبیل الله در آن زیاد باشد. غناء طبیعتش این است... غناء جزء آن مناطقی از زندگی و از حالات و افعال انسان است احتمال لغزش در آن بسیار زیاد است. خیلیها در غناء دچار ضلالت عن سبیل الله میشوند. چه ضلالت خود، چه ضلالت غیر، غناء مثل امور دیگر نیست که اضلال در آن بهندرت باشد...غناء ازجمله چیزهایی است که زمینهی گناه در آن زیاد است. یک مقدار بیتوجهی بشود در لحن و در آهنگ، انسان را به گناه میکشاند. واقعاً موسیقی این خصوصیت را دارد. اگرچه موسیقی حلال هم داریم اما طبیعت این کار، آنچنان طبیعتی است که احتمال لغزش در آن زیاد است.»
🔷رهبر انقلاب در مورد حکم عمومی خوانندگی زنان در پاسخ به سؤالی در این رابطه، در کتاب غنا و موسیقی نظر جالبی را بیان کردهاند:
🔹«سؤال:اگر زنی بدون عشوهگری در جمع مردان غناء بخواند و ازنظر عرف مفسدهای در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟
🔹جواب: بحث عشوهگری نیست. اگر غناء زن در جمع مردان که طبعاً مراد مردان بیگانه، اجنبی و نامحرم است، موجب اثارهی [برانگیختن] شهوت بشود، موجب ریبه و افتادن در گناه بشود، 👈این میشود لهوی محرم. هم برای آن خواننده محرم است، هم برای شنونده محرم است.
🔹سؤالکننده فرض میکند که اگر موجب اثارهی شهوت نشود. این "اگر" از آن اگرهایی است که تقریباً تحقق ناپذیر است، چه طور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوشی یک آوازی را مثلاً بخواند، مردها هم بنشینند و تماشا کنند، درعینحال دلهایشان متوجه پروردگار باشد و ذکر الهی بگویند و اصلاً هم تکان نخورند؟ این خیلی مستبعد [دور از ذهن] به نظر میآید، یعنی عادتاً باورمان نمیآید که چنین چیزی تحقق پیدا کند. بله اگر چنین چیزی تحقق پیدا کرد حرام نیست. اما چرا انسان به عدم حرمت چیزی حکم بدهد که صدی نود، صدی نودوپنج میداند یک چنین چیزی اتفاق نمیافتد.»
📝این متن مبتنی بر نظرات فقهی رهبر معظم انقلاب در کتاب «غنا و موسیقی» است.
🖋متن های داخل گیومه نقل قول مستقیم از کتاب غنا و موسیقی هستند.
▫️ادامه دارد...
📎بخش دوم را در این لینک بخوانید:
https://eitaa.com/momenaat/165
@momenaat
🎤🎼خوانندگی زنان (بخش دوم)
موضوع دیگر تلاوت قرآن زنان در حضور نامحرم است که توسط آن خانم خواننده آمریکایی این روزها مسئلهساز شده است.
🔹بنا بر نظر رهبر انقلاب «استثنا کردن تلاوت قرآن از حکم حرمت غناء درست نیست. بنابراین اگر قرآن را به شکل غناء محرم [و یا حرام] بخوانند، حرام است بلکه میتوان گفت حرمت آن از غناء معمولی اشد [و بیشتر] است؛ زیرا این توهین به قرآن است.»
🔹بنابراین اگر ویژگیها و شرایطی که برای حرمت خوانندگی زنان وجود دارد در مورد قرآن هم اجرا شود، یعنی آن زن بهگونهای قرآن بخواند، به لحاظ لحن، نوع بیان پوشش که مخاطب بهجای هدایت به گناه بیافتد قطعاً حرام است.
🔹حکم شرعی رهبر انقلاب در مورد قرآن خواندن زنان در حضور مردان هم به این صورت است: «اگر موجب جلبتوجه و تهییج نامحرم و یا مفسده دیگری گردد جایز نیست و الا مانعى ندارد.»
🔹مفسده داشتن یعنی همان نکاتی که گفته شد، شیوه خواندن زن و خصوصیات او، موجب تهییج شهوت و افتادن به گناه شود. به همین دلیل به راحتی نمیتوان گفت تلاوت قرآن زن مقابل مرد نامحرم حلال و بدون اشکال است بلکه شرط دارد، شرط آن هم بدون مفسده بودن آن است.
🔺در موضوع همخوانی قرآن آن خانم خواننده آمریکایی با آن آقا موضوع واضح است، ظاهراً قرآن خوانده میشود، اما نوع پوشش و ظاهر و صدای آن خانم بهگونهای است که نهتنها موجب هدایت بلکه موجب فساد و انحراف در مخاطب میشود.
🔺وضع احلام و نوع اجراها، پوشش و.. او هم واضح است و بهراحتی میتوان حرام بودن خوانندگی او را فهمید.
📝این متن مبتنی بر نظرات فقهی رهبر معظم انقلاب در کتاب غنا و موسیقی است.
🖋متن های داخل گیومه نقل قول مستقیم از کتاب «غنا و موسیقی» هستند.
به جز حکم شرعی قرآن خواندن زنان که از سایت انهار کپی شده است.
📎بخش اول را در این لینک مطالعه کنید:
https://eitaa.com/momenaat/164
@momenaat
هدایت شده از
⛔️ رونمایی از حاج آقا خاطره ۲ ⛔️
🚫 پس از داستان ها و جملات خیالی حاج آقا خاطره که به امام خمینی نسبت داده می شد، این بار عیسی کلانتری مطلبی سراسر دروغ و خلاف واقع را به امام خمینی منتسب کرده و از قول محمد خاتمی فتنه گر(شاهد روباه کیه دُمش) گفته که امام خمینی موافق آواز خوانی زنان بوده است وی در مصاحبه با عبدی مدیا گفت:
❌ آقای خاتمی وزیر ارشاد بودند، بنده وزیر کشاورزی کابینه بودم. ایشان از حضرت امام (ره) مستقیماً برای خود من در دولت نقل کردند که:
حضرت امام به من دستور دادند که شما چرا از آواز خواندن خانم ها استفاده نمی کنید؟ به صورت تک خوانی نه به صورت گروهی، امام این جمله را دو بار به بنده فرمودند اما من جرات بیان و اجرای آن را نداشتم.
🔻این در صورتی است که امام خمینی در استفتائات در خصوص حکم تک خوانی بانوان اعم از صوت قرآن و سرود در معرض نامحرم فرمودند:
✅حکم، دائر مدار وجود مفسده و عدم آن است. (اگر موجب گناه وحرام شود جایز نیست)
استفتائات، ج3، ص 273، س 59
همچنین ایشان در تحریرالوسیله در خصوص آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی، جشن و شادی، عقد و عروسی می فرمایند:
✅آوازه خوانی اگر به نحو غنایی (طرب انگیز) باشد، اشکال دارد مگر غنای در عروسی ها که استثناء شده است و این بعید نیست و احتیاط واجب آن است که به هنگام شب زفاف (عروسی) و مجلسی که قبل از آن تدارک شده اکتفا شود، نه هر مجلسی بلکه احتیاط این است که مطلقاً و به طور کلی اجتناب شود.
تحریرالوسیله، ج1، ص497،
🔻انتظار این است که دستگاههای متولی و نظارتی واکنشی متناسب با این اقدام کلانتری که مصداق نشر اکاذیب و انتساب مطالب خلاف واقع به رهبر کبیر انقلاب است، داشته باشند.
@aboutwomens
هدایت شده از
معاونت امور زنان ایالات متحده!!!
✳️ خانواده یکی از ارکان اصلی و مهم قدرت اجتماعی در نظام اسلامی محسوب می گردد و همواره ضربه به این رکن اصلی جزو اولویت و برنامه های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. در همین راستا ازدواج به عنوان یکی از اصلی ترین وقایع حیاتی تاثیر گذار بر موضوع خانواده و به تبع آن جمعیت و باروری نیز از این امر مستثنی نبوده و نخواهد بود.
🛑 موضوع افزایش سن ازدواج(به عنوان یکی از راه های موثر در تضعیف خانواده) به کرات جزو اهداف و برنامه های اصلی دشمنان انقلاب مورد توجه بوده است و در اسناد راهبردی آنها همواره به این موضوع تاکید شده است به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می گردد:
@aboutwomens
1⃣ پروژه ی مطالعاتی شورای امنیت ملی ایالات متحده با مدیریت هنری کیسینجر (NSSM-200) رشد جمعیت کشورهای در حال توسعه را بر خلاف امنیت ملی آمریکا عنوان کرد، در این سند افزایش حداقل سن ازدواج یکی از راههای اصلی جلوگیری از رشد جمعیت تعریف شده است.
2⃣ طبق مادهی ۲ کنوانسیون رضایت ازدواج، حداقل سن برای ازدواج و ثبت ازدواج(وفق قطعنامه سال ۱۹۶۲ مجمع عمومی سازمان ملل)، کشورهای طرف کنوانسیون موظف به تعیین حداقل سن ازدواج(۱۵ سال) شدهاند[جمهوری اسلامی ایران تاکنون به این کنوانسیون نپیوسته است]
3⃣ بر اساس سند تفسیری شماره ۳۱ «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان» ازدواج زودهنگام، به ازدواجی اطلاق میشود که سن یکی از زوجین زیر ۱۸ سال باشد و این نوع ازدواج، مصداقی از ازدواج اجباری محسوب میشود. [کنوانسیون مذکور یکی از اصلی ترین اسناد بالادستی موضوعات فمینیستی می باشد که جمهوری اسلامی به دلیل مغایرتهای مختلف این کنوانسیون با قوانین داخلی اعم از قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و احکام اسلامی؛ تاکنون به این کنوانسیون نپیوسته است]
4⃣ طبق مواد ۴ و ۶ این برنامه اقدام کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه ICPD «دولت ها باید به شدت قوانین مربوط به حداقل سن قانونی رضایت و حداقل سن ازدواج را اجرا کنند و در صورت لزوم حداقل سن ازدواج را افزایش دهند»
5⃣ بیانیه یا سند پکن یکی از مهمترین دستاوردهای فمینیستی کمیسیون مقام زن CSW است که در آن به ۴ موضوع تحصیلات و آموزش زنان، زنان و سلامتی، خشونت علیه زنان و دختران و افزایش حداقل سن ازدواج اشاره شده است.
6⃣ در آرمانهای ۲، ۳ و ۵ سند توسعه هزاره افق ۲۰۱۵(MDGs) بهطور ضمنی به موضوع افزایش حداقل سن ازدواج پرداخته شده است.
7⃣ بند دوم هدف پنجم سند توسعه پایدار افق ۲۰۳۰ (SDGs)ممنوعیت ازدواج قبل از ۱۸ سال دختران را به عنوان یکی از موارد نقض بنیادین حقوق بشر نام برده است.
8⃣ ادامه دارد...
⁉️ حال بنظر شما مناسب ترین نام برای معاونت زنانی که پیگیر سیاست های آمریکا و غرب در بالا بردن سن ازدواج و ضربه زدن به رکن خانواده باشد؛ چیست؟؟؟
👆به تیتر مراجعه کنید👆
@aboutwomens
🔺هرچند وقت یکبار فمینیستها یادشان میافتد بگردند بین سخنان علمای گذشته مصادیق ظلم زن در اسلام را بیابند و آن را منتشر کنند و بگویند، «ببینید، نظر اسلام در مورد زن این است!»
🔺گویا مخاطب را هم نفهم فرض میکنند و انگار نظرات علمای متأخر در رد آن نظرات اشتباه گذشته در دسترس اینها نیست که خیلی واضح و راحت آن نظرات را مردود بداند.
🔸از بین این سخنها، حرف شهید مدرس در مورد مشارکت زنان در انتخابات است که هرچند وقت یکبار توسط فمینیستها بازنشر میشود.
🔸شهید مدرس دیدگاهش در مورد مشارکت سیاسی زنان را اینگونه بیان کرده است: «برهان این است که امروز ما هر چه تأمل میکنیم میبینیم خداوند قابلیت در اینها قرار نداده است که لیاقت حق انتخاب را داشته باشند. مستضعفین و مستضعفات و آنها از آن نمرهاند که عقول آنها استعداد ندارد و گذشته از اینکه در حقیقت نسوان در مذهب اسلام ما در تحت قیومتند الرجال قوامون على النساء در تحت قیومیت رجال هستند و مذهب رسمى ما اسلام است آنها در تحت قیومتند. ابداً حق انتخاب نخواهند داشت. دیگران باید حفظ حقوق زنها را بکنند که خداوند هم در قرآن میفرماید در تحت قیومیتاند و حق انتخاب نخواهند داشت هم دینى هم دنیوى. این مسئلهای بود که اجمالاً عرض شد».
✔️اقتضای سواد رسانهای در مواجهه به این متون این است که در ابتدا چند سؤال بپرسیم. سؤال اول این است، این حرف شهید مدرس هست؟ بله هست.
سؤال دوم این است که محتوا صحیح است و با اسلام تناقض دارد یا خیر؟
👈پاسخ این سؤال هم واضح است؛ این برداشت شهید مدرس در مورد حق اختیار زنان اشتباه هست؛ به دلایل عقلی، قرآنی و روایی.
👈علما هم مثل هر انسانی ممکن الخطا هستند و امکان دارد میان نظراتشان اشتباهاتی پیدا بشود که میتوان آن را اصلاح کرد. این سخن اشتباه به این معنا نیست که تمام گفتارها و مواضع آن شخص اشتباه بوده است، بلکه به این معناست که فقط آن گفتار و نظر بهخصوص اشتباه است.
برای اصلاح نگاه اول به دلیل قرآنی میپردازم.
✅در قرآن کریم یکی از آیات اصلی بیعت که نمود مشارکت سیاسی زنان است در آیه 12 سوره ممتحنه آمده است:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
اى پيامبر چون زنان باايمان نزد تو آيند كه [با اين شرط] با تو بيعت كنند كه چيزى را با خدا شريك نسازند و دزدى نكنند و زنا نكنند و فرزندان خود را نكشند و بچههای حرامزاده پيش دست و پاى خود را با بهتان [و حيله] به شوهر نبندند و در [كار] نيك از تو نافرمانى نكنند با آنان بيعت كن و از خدا براى آنان آمرزش بخواه زيرا خداوند آمرزنده مهربان است.
✅در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است: « زن، موجودى مستقل، بااراده، انتخابگر و داراى شخصیت حقيقى و حقوقى مستقل است، تا آنجا كه در صدر اسلام، زنان مستقيماً با پيامبر اسلام گفتگو و اظهارنظر مىكردند.»
✅از سوی دیگر رهبر انقلاب در مورد فعالیتهای اجتماعی و سیاسی زنان گفتهاند: «[عرصهی فعالیتهای اجتماعی] اعم از فعالیت اقتصادی، فعالیت سیاسی، فعالیت اجتماعی به معنای خاص، فعالیت علمی، درس خواندن، درس گفتن، تلاش کردن در راه خدا، مجاهدت کردن و همهی میدانهای زندگی در صحن جامعه [است.] 👈در اینجا میان مرد و زن در اجازهی فعالیتهای متنوّع در همهی میدانها، هیچ تفاوتی ازنظر اسلام نیست.
اگر کسی بگوید مرد میتواند درس بخواند، زن نمیتواند؛ مرد میتواند درس بگوید، زن نمیتواند؛ مرد میتواند فعالیت اقتصادی انجام دهد، زن نمیتواند؛ مرد میتواند فعالیت سیاسی کند، زن نمیتواند، منطق اسلام را بیان نکرده و برخلاف سخن اسلام حرف زده است.
👈از نظر اسلام، در همهی این فعالیتهای مربوط به جامعهی بشری و فعالیتهای زندگی، زن و مرد دارای اجازهی مشترک و همسان هستند.»
🔸بنابرتوضیحات بالا نمیتوان ادعای شهید مدرس را صحیح دانست و زن را یک موجود مستضعف و فاقد قوه تشخیص و انتخاب بدانیم.
🔸زن هم مانند مرد انسان است و خداوند به او قوه اختیار و تمیز داده است و میتواند بر اساس تشخیص خود انتخاب کند.
📝منابع:
1- حجتالاسلام محسن قرائتی، تفسیر نور، ج 9 ص 593
2- بیانات امام خامنهای حفظه الله در اجتماع مردم خوزستان 1375/12/20
@momenaat
مثل یک مرد خواستگاری کن
در روزگار ما انسان مذهبی تعریف دقیقی ندارد. من از ایمان حرف نمیزنم، به ارتباط انسان با خدایش و حتی ارتباط انسان با خانوادهاش هم کاری ندارم؛ من دقیقا منظورم حضورانسان مذهبی در اجتماع است. ذهنتان را از چادر و ریش و اربعین و هیئت و ... خالی کنید. اینها هست ولی آیا مذهبی بودن به همین جا ختم میشود؟! راستش را بخواهید ما تعریف دقیقی از پسر مذهبی یا دختر مذهبی نداریم. اینکه چطور باید باشند؛ و در این بین تعریف دختر مذهبی باز پیچیدهتر و سختتر است. شاید به دلیل که اجتماع تا مدتها جایی فضایی مردانه محسوب میشده است و در نتیجه سابقه حضور مرد در اجتماع بیشتر از زن است.
از آن زمانی که زنان به اجتماع آمدند، از آن زمان که دانشگاهها تاسیس شدند، از آن زمان که زنان زیادی شاغل شدند و از آن زمانی که ارتباط بین دوجنس بیشتر شد، خواستگاری مدرن هم سروکلهاش پیدا شد. دیگر خانواده تنها محل همسرگزینی نبود. نمیدانم الان چقدر ازازدواجها خارج از قالب سنتی خود اتفاق میافتند و من حتی به خوبی یا بدی خواستگاری مدرن کاری ندارم. من میخواهم بدانم چقدر از دختر و پسرهای جوان آداب این خواستگاری را میدانند؟ خواستگاری سنتی در فرهنگ و سنت ماست، آباء و اجداد ما اینطور ازدواج کردهاند و ما همه رسوم این خواستگاری را بلدیم. ولی خواستگاری مدرن چطور؟ احتمالا این نوع خواستگاری را چون نمیپسندیم کنارش گذاشتهایم. ولی واقعیت این است که چه خوشمان بیاید چه نه اتفاق میافتد.
اگر یک پسر در فضایی غیر از خانواده از یک دختر خوشش آمد باید چه کار کند؟ برمیگردم به مقدمه مطلب. اگر آن دختر و پسر مذهبی باشند باید چه کار کنند؟ بسیاری از پسران مذهبی در این مواقع منتظر میمانند. منتظر میمانند که اگر آنها در باغ سبز نشان دادند پس دختر هم باید چراغ سبز نشان دهد! حالا درست است مذهبیاند ولی یک لبخندی، نگاهی، حرفی و...
دوست دارم یکبار هم که شده اینجا از پشت شیشههای مجازی به همه آنهایی که در این موقعیت هستند بگویم حدیث امام علی را درباره سه فضیلت زن شنیده اید؟میدانید یکی از فضیلت هایی که امیرالمومنین برای زنان میپسندند تکبر است؟ شهید مطهری دراینباره میگویند «منظور این است که زن شایسته نیست که در مقابل نامحرم فروتنی کند بلکه باید در مقابل نامحرم خودش را بگیرد تا همواره بین او و نامحرم حریم و دور باش باشد...»
پس در ذهنتان تکبر را کنار منش یک دختر مذهبی قرار دهید و منتظر چراغ سبز نمانید...
#زن_بودن
https://t.me/jahaneyekzan
کسانی که پیج اینستاگرام بنده را دنبال میکنند میدانند که من آنجا مفصل در مورد خواستگاری نوشتم با جمع آوری بیش از صد تجربه خواستگاری که همه دلیلی هستند بر این که مشکل ازدواج در جامعه ما فرهنگی است نه اقتصادی.
یکی از مشکلات پیشا ازدواج، همین جرأت خواستگاری نداشتن پسران و ترس از «نه» شنیدن است.
این باعث میشود دچار ترس موهوم «همهی دخترها سختگیر هستند» بشوند!
آقاپسر یک بار هم خواستگاری نرفته اما از نظرش دخترها سختگیر هستند!
بر فرض هم خواستگاری بروند در یکی دو جا پاسخ منفی بشنوند باید همهی عالم خبردار شوند که ببینید دخترها سختگیرند!
این که بر فرض اخلاق و اعتقاد شما مورد پسند دخترخانم و خانواده اش نبوده به معنای سخت گیری نیست!
این که شما پاسخ منفی شنیدید هم همین طور...
جالب است در عرف بیمار ما دخترها دائم پسندیده نشوند و همهی خواستگارها یک بار بیایند و حتی تماس تشکر و عذرخواهی هم نگیرند عیب ندارد!
اما پسرها نباید «نه» بشنوند!
البته این نگاه را به همهی پسرها تعمیم نمیدهم اما این نگاهها و رفتارها رایج است.
به اندازهای که به نگاههای اشتباه موجود دامن زده است.
من حرف زیاد دارم در این باره، مفصلترش باشد برای زمانی دیگر.
@momenaat