eitaa logo
تربیتی_فرهنگی_قرآنی و حدیث مدرسه علمیّه مومنات
1.2هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
159 فایل
لینک پیوستن به کانال https://eitaa.com/joinchat/4241162352C1f7031aa0a ارتباط با ادمین: @Labedi110 و @zar1350
مشاهده در ایتا
دانلود
👈🏽همان طور که بیان شد اولین مرحله از مهارت حل مسئله، درست مسئله است. از قدیم بسیاری از ما، این جمله را شنیده ایم که «فهم السوال، نصف الجواب». یعنی فهمیدن مسئله نصف جواب را با خودش به همراه دارد و با فهمیدن مسئله انگار نیمی از جواب را پیدا کرده ایم. اما به نظر من موضوع فهم مسئله، عمیق تر از این ضرب المثل است و تا وقتی مسئله را درست متوجه نشویم، یقیناً شانسی در حل ریشه ای مسئله و پیدا کردن جواب صحیح برای مسئله نخواهیم داشت. و در این صورت مدتی بعد، مانند داستان بالا دوباره آن مسئله برایمان تکرار می شود و باز لازم است دوباره با آن مسئله پنجه در پنجه مبارزه کنیم و برای حل آن، توان و زمان و انرژی مضاعف صرف کنیم. ما در مرحله اول فرآیند حل مسئله، باید بتوانیم مسئله خود را خوب تشخیص داده و تعریف کنیم. آلبرت انیشتین یک جمله ارزشمند درباره تشخیص مسئله دارد، می گوید: اگر به من برای حل یک مسئله، 60 دقیقه وقت بدهید، 55 دقیقه آن را به فکر کردن درباره خود مسئله و 5 دقیقه باقیمانده را صرف راه حل های آن مسئله می کنم. همین طور که از گفته انیشتین پیداست، فهم و تشخیص درست مسئله مهمترین مرحله از مهارت حل مسئله است و اگر ما مسئله خود را درست شناسایی نکنیم، قطعاً در حل مسئله به خطا و اشتباه می افتیم و مسئله ما مصداق این ضرب المثل معروف می شود:«خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج» و اگر مسئله واقعی خود را درست تشخیص ندهیم، فکر می کنیم مسئله را حل کرده ایم اما در واقع اصل مسئله حل نشده باقی مانده و تا بروز دوباره شاید ما اصلاً متوجه حل نشدن آن نشویم. 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
اگر با نگاه مهارت حل مسئله به همه پدیده ها نگاه کنیم، هر مسئله ای به دلایلی بروز پیدا می کند. برخی دلایل، ظاهری و سطحی هستند و برخی دلایل هم ریشه ای. برای اینکه بتوانیم مسائلمان را دقیق تر تعریف و حل کنیم، بهتر است تمام مراحل را بر روی کاغذ پیاده کنیم و به ذهنمان اعتماد نکنیم. مطمئن باشید صرفا همین نوشتن مراحل مسئله، کلی ایده به ما می دهد و احتمال موفقیت در حل مسائل ما را افزایش می دهد. برایان تریسی در کتاب «خلاقیت و حل مسئله» اش می گوید: نوشتن یک فعالیت عصبی- حرکتی است. با نوشتن مسئله روی کاغذ، مجبور می شویم از حواس بینایی، شنوایی و حرکتی خودمان استفاده کنیم و همه مغزمان فعال می شود تا مسئله را به صورت شفاف تعریف کنیم. اگر ما بتوانیم مسئله خود را در یک صفحه A4 یا در حد 400 تا 500 کلمه بنویسیم، حداقل 50 درصد مسیر حل مسئله را طی کرده ایم. بدیهی است هر چه اطلاعات راجع به مسئله جمع کنیم تا مسئله را بهتر درک کنیم، صورت مسئله ما دقیق تر و مفصل تر و بهتر از آب در خواهد آمد. 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
همانطور که ذکر شد، هر مسئله ای به دلایلی بروز پیدا می کند. برخی دلایل، ظاهری و سطحی هستند و برخی دلایل هم ریشه ای. حکایت بالا ملموس ترین حکایت برای توضیح رفع نشانه ها و ریشه مسئله است و شاید برای برخی یک داستان کودکانه در مورد حل مسئله یا یک لطیفه در مورد حل مسئله تلقی شود! ولی اگر به زندگی خودمان و اطرافیانمان دقیق تر نگاه کنیم، می بینیم که شبیه این حکایات و لطیفه ها به شکل های مختلفی در زندگی ما در حال اتفاق افتادن است و مدام تکرار می شود و چون به دید حل مسئله به آنها نگاه نمی کنیم، متوجه آن نیستیم. تفاوت رفع علل سطحی و ریشه ای در این است که وقتی ما علت ریشه ای وقوع یک مسئله را برطرف می کنیم، مسئله به طور کامل برطرف می شود یا حداقل میزان یا شدت وقوع آن مسئله در آینده تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. اما چیزی که در عمل اتفاق می افتد این است که عموماً انسانها با حل مسئله، به دنبال این هستند که با راه حل های کوتاه مدت، فقط علل بدیهی و سطحی را برطرف کنند یا درد ناشی از مسئله را برای چند روز تسکین دهند، نه اینکه مسئله را به صورت ریشه ای حل کنند. به همین خاطر هم هست که به علت عدم ریشه یابی، مسئله دوباره و چندباره برایشان تکرار می شود و قبل از اینکه دلایل ریشه ای مسئله را درست متوجه شوند، دنبال پیدا کردن راه حل می گردند. هر چه ما عمیق تر و دقیق تر بفهمیم که چه عواملی باعث شده یک مسئله اتفاق بیفتد، می تونیم به جواب دقیق تری برای حل مسئله برسیم. و علت اینکه به جای رفع ریشه ها به رفع نشانه ها می پردازیم، معمولا این است که رفع نشانه های مسئله خیلی ساده تر از حذف ریشه های وقوع یک مسئله است. مثلا توزیع صدها گونی سیب زمینی در یک منطقه محروم، خیلی راحت تر از ایجاد صدها شغل برای رفع ریشه ای آن محرومیت است. 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
⁉️چطور دلایل ریشه ای مسئله را پیدا کنیم: معرفی تکنیک پنچ چرا با مثال:👇🏾👇🏾👇🏾 خب حالا تکنیک 5 چرا دقیقا چه است و چه می گوید؟ در تکنیک 5 چرا ، 5 بار می پرسیم چرا این اتفاق افتاده و با این 5 بار پرسیدن، از دلیل سطحی مسئله عبور می کنیم و به ریشه مسائل می رسیم. تعداد پنج سؤال برای این روش وحی مُنزَل نیست و می شود تعداد سؤالات را متناسب با نیاز، افزایش یا کاهش داد. چگونه ۵ چرا را انجام دهیم؟ 1- مساله موردنظر را بنویسید. نوشتن مساله باعث می شود آن را به طور کامل تشریح کنید. همچنین امکان تمرکز تیم روی یک مساله مشابه بوجود می آید. مثال: شما در راه محل کار هستید و ماشین وسط راه خاموش می شود. بار اول 👈🏽 بپرسید چرا مساله رخ داده است و پاسخ را بنویسید، اگر پاسخ مرحله قبل علت ریشه ای را بیان نکرد، چرا ماشین خاموش شد؟به خاطر تمام شدن بنزین باردوم 👈🏽 دوباره همان سوال چرا را برای پاسخ قبلی پرسیده و پاسخ چرای دوم را بنویسید. چرا بنزین تمام شد؟ به خاطر اینکه در راه بنزین نزدم. بارسوم👈🏽 سوال را ادامه دهید تا زمانی که تیم به این نتیجه برسد که علت ریشه ای مساله را مشخص کرده است. چرا امروز صبح بنزین نزدم؟ به خاطر اینکه پول نداشتم. این کار ممکن است 👈🏽کمتر یا بیشتر از ۵ بار تکرار شود. چرا پول نداشتم؟ به خاطر اینکه همه ی پولها را دیشب در پارک بازی از دست دادم! ۵٫ چرا تمام پولهام رو دیشب از دست دادم؟ چون من در پارک معتاد بازی هستم! 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
جمله پایانی: اگر سوال صحیح پرسیده نشود، به پاسخ صحیح نخواهیم رسید. سوالی که به نحو درست پرسید شود، اغلب منجر به پاسخ خود می شود. پرسیدن سوال همانند الفبای عارضه یابی است. فقط ذهن های پرسشگر می توانند مساله را حل کنند. ✍️ادامه دارد.... 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می فرمایند: 🌴🌴 يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اَُكَلِّفَ نَفسَكَ مالاتَقدِرُ عَلَيهِ. 🌴 اى على! من از پروردگارم شرم دارم كه چيزى از تو درخواست كنم كه توان برآوردن آن را نداشته باشی. 📚 بحار الأنوار ج 43 ، ص 59 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
🍃 💠 رهبر معظم انقلاب حفظه الله: 🌸 اسلام اصرار دارد بر این که هرچه زودتر، از آغاز احساس نیاز انجام گیرد. زود که می‌گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس می‌کنند به داشتن همسر. علّت چیست؟ اوّلاً و خیرات ازدواج، قبل از اینکه زمان بگذرد و عمر تلف شود، برای انسان حاصل خواهد شد. ثانیاً جلوی جنسی را می‌گیرد. لذا می‌فرماید: "مَن تَزَوَّجَ اَحرَزَ نِصفَ دینِهِ" (کسی‌که ازدواج کند نصف دین خود را حفظ نموده است.) یعنی تهدیدی که انسان درباره‌ی دین خود می‌بیند از طرف طغیانهای جنسی است! ۱۳۸۰/۱۲/۰۹ 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
همتایی و تناسب❗️ 🔸 تناسب - اجتماعی: بهتر است زن و شوهر به لحاظ فرهنگی و اجتماعی تناسب داشته باشند؛ مثلاً کسی که عمدة فعالیتش علمی و پژوهشی است، اگر با کسی ازدواج کند که روحیه اجتماعی او ، اشرافی، اهل مسافرت، تفریحات و گشت‌وگذار است، ممکن است دچار اختلاف شوند. 🔸هماهنگی : روحیات افراد با هم فرق دارد؛ برخی برون‌گرا (اهل شوخی، ارتباط با دیگران و معاشرت، تفریح، جنب و جوش و تحرک زیاد و...) و برخی درون‌گرا (تمرکز بر خود، تفکر زیاد، عدم ارتباط زیاد با دیگران و...) هستند. اگر این تناسب حفظ نشود (یعنی هر دو از یک گروه نباشند) در مشترک به احتمال زیاد با مشکل مواجه می‌شوند. 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 💠 یکی از عوامل بسیار مهم در بهبود روابط زن و مرد و نیز آن به‌کارگیری جملات زیبا و امیدبخش در زندگی مشترک است. گاهی در خلوت خود فکر کنید و متناسب با روحیه‌ی همسرتان بسازید و آنها را در مواقع حسّاس بر زبان جاری کنید. 💠 جملات امّا امیدبخش و لذّت‌بخش می‌تواند روابط شما را گرم و صمیمی نگه دارد. جملاتی مانند: 🔸 همه جوره دارم 🔸 برام مهمه 🔸 حرفهات همیشه میکنه 🔸 خیلی زود میشم 🔸 دیدن ناراحتیت را ندارم 🔸 دوست دارم با تو بخورم 🔸 و جملات دیگر 🆔https://eitaa.com/momenat_tf