eitaa logo
تربیتی_فرهنگی_قرآنی و حدیث مدرسه علمیّه مومنات
1.2هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
159 فایل
لینک پیوستن به کانال https://eitaa.com/joinchat/4241162352C1f7031aa0a ارتباط با ادمین: @Labedi110 و @zar1350
مشاهده در ایتا
دانلود
خدایا امروز مشکل گشای دوستان و عزیزانم باش مسیر زندگی شان را هموار کن و صندوقچه سرنوشتشان را پرکن از خوبی ها و بی نیازشان کن از هر نیازی ای یگانه معبودم🙏🏻🙏🏻🙏🏻 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
❇️ ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان (۳۳۶-۴۱۳) مشهور به شیخ مفید و ابن معلم، متکلم و فقیه و از چهره های برجسته شیعه در جهان اسلام در قرن چهارم هجری قمری بود 📅شیخ مفید در ذیقعده سال ۳۳۶ هجری قمری در ده فرسنگی بغداد متولد شد 🔸 ابن قولویه ، شیخ صدوق، ابن ولید قمی، ابوغالب رازی و ابن جنید اسکافی از جمله اساتید ایشان بودند. 🔹 سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی و نجاشی از محضر وی کسب فیض نمودند. 📚از ایشان تالیفات بسیاری در علوم مختلف بر جای مانده که بالغ بر ۲۰۰ کتاب می شود، مانند کتاب المقنعه، الارشاد، مسار الشیعه، الامالی، الجمل، اوائل مقالات، تصحیح الاعتقاد. 📔شیخ مفید در مناظرات دینی مهارت خاصی داشت و مناظراتش با قاضی عبدالجبار رئیس فرقه معتزله بغداد و قاضی ابوبکر باقلانی رئیس اشاعره معروف بود ❇️ وی در عصر خود ریاست و مرجعیت شیعه را برعهده داشت و مشرب فقهی جدیدی را بر پایه اجتهاد بر اساس قواعد و اصول منظم پایه گذاری کرد که بعداً شاگردانش، سید مرتضی و شیخ طوسی این راه را ادامه دادند. این شیوه اجتهاد، راه میانه ای بود بین روش حدیثی شیخ صدوق و شیوه قیاسی ابن جنید در فقه. ❇️شیخ طوسی، وی را فردی تیزفهم و حاضر جواب و پیشتاز در دانش های کلام و فقه معرفی کرده است. ابن ندیم نیز از او با عبارت رئیس متکلمان شیعه یاد کرده است. 🏴 وی در شب جمعه ۳ رمضان سال ۴۱۳ در بغداد پس از ۷۵ سال تلاش و مجاهدت در گذشت و مورد تجلیل فراوان مردم، علما و فضلا قرار گرفت. سید مرتضی بر او نماز گزارد و در حرم مطهر امام جواد علیه السلام پایین پای آن حضرت و نزدیک قبر استادش ابن قولویه دفن گردید. ✍️ادامه دارد....👇🏾
💎 شبی شیخ مفید در خواب دید که در مسجد کرخ از مساجد بغداد نشسته است و فاطمه زهرا(سلا م الله علیها) دست امام حسین(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) را گرفته بود و به نزد شیخ مفید آمد و فرمود: «یا شیخ! علّمهما الفقه ؛ ای شیخ به این دو، فقه تعلیم بده». 💎 شیخ از خواب بیدار شده و در حیرت افتاد که این چه خوابی بود و من کی هستم که به دو امام فقه تعلیم دهم؟ از سوی دیگر خواب دیدن امامان معصوم(علیه السلام) خواب شیطانی نیست. 💎 وقتی صبح شد، شیخ به مسجدی که در خواب دیده بود رفت و در آنجا نشست؛ ناگهان دید که زنی جلیل و محترم در حالی که کنیزان دور او را گرفته و دست دو پسر را در دست دارد وارد مسجد شد. وی به نزد شیخ آمد و گفت: «یا شیخ علمهما الفقه». شیخ تعبیر خواب را فهمید و به تعلیم و تربیت آنان همت گماشت و بسیار به آن دو بزرگوار احترام می‏نمود. آن دو پسر کسی نبودند جز «سید رضی» معروف به شریف و «سید مرتضی» معروف به علم الهدی، که از فقهای سرامد روزگار شدند. 💎 گفته‏اند: در مسأله‏ای بین شیخ مفید و سید مرتضی اختلاف نظر افتاد. آنهاتوافق کردند به این که آن مسأله را به خدمت حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) بنویسند. بعد از مدتی، به خط سبز جواب نوشته شده بود که: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی علم الهدی ؛ ای شیخ مفید! تو محل اطمینان منی؛ ولی حق با فرزندم علم الهدی (سید مرتضی) است». 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
📚📕يك دقيقه مطالعه📕📚 🔷سلام عزیزان، یادتان هست هفته پیش در مورد مهارت حل مسئله و اهمیت آن صحبت کردیم. اما ادامه مطلب...👇🏾👇🏾👇🏾 🔷چگونه مهارت حل مسئله را در خود پرورش دهیم؟ 👈انجام مراحل زیر به صورت پیوسته به شما کمک می‌کند تا مهارت حل مسئله را در خود پرورش دهید و به راه حل‌های مناسب در مواجهه با مشکلات برسید. ✅ شناسایی مسئله: این مرحله ممکن است بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما همیشه شناسایی مسئله کاری ساده به شمار نمی‌رود. 👈 در پاره ای از اوقات، افراد درگیر در یک مسئله ممکن است به اشتباه تنها بخشی از مسئله را به عنوان مشکل در نظر بگیرند. 👈این امر باعث می‌شود تا تلاش‌های افراد ناکافی و با بی ثمر باشد. اجازه بدهید با یک حکایت بیشتر این مفهوم را توضیح بدهم: می گویند یکی داشت از کنار یک رودخانه رد می شد یک دفعه صدای داد و فریاد و کمک شنید. جلوتر رفت دید یک نفر در حال غرق شدن است و کمک می خواهد، پرید داخل آب و به هر زحمتی بودآ آن شخص را نجات داد. هنوز پایش به خشکی نرسیده بود که دوباره صدای داد و فریاد یکی را شنید که در حال غرق شدن است و کمک میخواهد. دوباره به آب زد و نفر دوم را هم نجات داد. باز تا دومی را نجات داد صدای درخواست دیگری شنید، تا اینکه عابری که از آنجا رد می شد به ناجی گفت: «یه ذره بالاتر روی پل یه دیوانه ایستاده و هرکس از پل می گذرد را در آب می اندازد اگر میخواهی به مردم کمک کنی و مشکل را به طور کامل برطرف کنی، برو آن دیوانه را از روی پل دور کن» 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
👈🏽همان طور که بیان شد اولین مرحله از مهارت حل مسئله، درست مسئله است. از قدیم بسیاری از ما، این جمله را شنیده ایم که «فهم السوال، نصف الجواب». یعنی فهمیدن مسئله نصف جواب را با خودش به همراه دارد و با فهمیدن مسئله انگار نیمی از جواب را پیدا کرده ایم. اما به نظر من موضوع فهم مسئله، عمیق تر از این ضرب المثل است و تا وقتی مسئله را درست متوجه نشویم، یقیناً شانسی در حل ریشه ای مسئله و پیدا کردن جواب صحیح برای مسئله نخواهیم داشت. و در این صورت مدتی بعد، مانند داستان بالا دوباره آن مسئله برایمان تکرار می شود و باز لازم است دوباره با آن مسئله پنجه در پنجه مبارزه کنیم و برای حل آن، توان و زمان و انرژی مضاعف صرف کنیم. ما در مرحله اول فرآیند حل مسئله، باید بتوانیم مسئله خود را خوب تشخیص داده و تعریف کنیم. آلبرت انیشتین یک جمله ارزشمند درباره تشخیص مسئله دارد، می گوید: اگر به من برای حل یک مسئله، 60 دقیقه وقت بدهید، 55 دقیقه آن را به فکر کردن درباره خود مسئله و 5 دقیقه باقیمانده را صرف راه حل های آن مسئله می کنم. همین طور که از گفته انیشتین پیداست، فهم و تشخیص درست مسئله مهمترین مرحله از مهارت حل مسئله است و اگر ما مسئله خود را درست شناسایی نکنیم، قطعاً در حل مسئله به خطا و اشتباه می افتیم و مسئله ما مصداق این ضرب المثل معروف می شود:«خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج» و اگر مسئله واقعی خود را درست تشخیص ندهیم، فکر می کنیم مسئله را حل کرده ایم اما در واقع اصل مسئله حل نشده باقی مانده و تا بروز دوباره شاید ما اصلاً متوجه حل نشدن آن نشویم. 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
اگر با نگاه مهارت حل مسئله به همه پدیده ها نگاه کنیم، هر مسئله ای به دلایلی بروز پیدا می کند. برخی دلایل، ظاهری و سطحی هستند و برخی دلایل هم ریشه ای. برای اینکه بتوانیم مسائلمان را دقیق تر تعریف و حل کنیم، بهتر است تمام مراحل را بر روی کاغذ پیاده کنیم و به ذهنمان اعتماد نکنیم. مطمئن باشید صرفا همین نوشتن مراحل مسئله، کلی ایده به ما می دهد و احتمال موفقیت در حل مسائل ما را افزایش می دهد. برایان تریسی در کتاب «خلاقیت و حل مسئله» اش می گوید: نوشتن یک فعالیت عصبی- حرکتی است. با نوشتن مسئله روی کاغذ، مجبور می شویم از حواس بینایی، شنوایی و حرکتی خودمان استفاده کنیم و همه مغزمان فعال می شود تا مسئله را به صورت شفاف تعریف کنیم. اگر ما بتوانیم مسئله خود را در یک صفحه A4 یا در حد 400 تا 500 کلمه بنویسیم، حداقل 50 درصد مسیر حل مسئله را طی کرده ایم. بدیهی است هر چه اطلاعات راجع به مسئله جمع کنیم تا مسئله را بهتر درک کنیم، صورت مسئله ما دقیق تر و مفصل تر و بهتر از آب در خواهد آمد. 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
همانطور که ذکر شد، هر مسئله ای به دلایلی بروز پیدا می کند. برخی دلایل، ظاهری و سطحی هستند و برخی دلایل هم ریشه ای. حکایت بالا ملموس ترین حکایت برای توضیح رفع نشانه ها و ریشه مسئله است و شاید برای برخی یک داستان کودکانه در مورد حل مسئله یا یک لطیفه در مورد حل مسئله تلقی شود! ولی اگر به زندگی خودمان و اطرافیانمان دقیق تر نگاه کنیم، می بینیم که شبیه این حکایات و لطیفه ها به شکل های مختلفی در زندگی ما در حال اتفاق افتادن است و مدام تکرار می شود و چون به دید حل مسئله به آنها نگاه نمی کنیم، متوجه آن نیستیم. تفاوت رفع علل سطحی و ریشه ای در این است که وقتی ما علت ریشه ای وقوع یک مسئله را برطرف می کنیم، مسئله به طور کامل برطرف می شود یا حداقل میزان یا شدت وقوع آن مسئله در آینده تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. اما چیزی که در عمل اتفاق می افتد این است که عموماً انسانها با حل مسئله، به دنبال این هستند که با راه حل های کوتاه مدت، فقط علل بدیهی و سطحی را برطرف کنند یا درد ناشی از مسئله را برای چند روز تسکین دهند، نه اینکه مسئله را به صورت ریشه ای حل کنند. به همین خاطر هم هست که به علت عدم ریشه یابی، مسئله دوباره و چندباره برایشان تکرار می شود و قبل از اینکه دلایل ریشه ای مسئله را درست متوجه شوند، دنبال پیدا کردن راه حل می گردند. هر چه ما عمیق تر و دقیق تر بفهمیم که چه عواملی باعث شده یک مسئله اتفاق بیفتد، می تونیم به جواب دقیق تری برای حل مسئله برسیم. و علت اینکه به جای رفع ریشه ها به رفع نشانه ها می پردازیم، معمولا این است که رفع نشانه های مسئله خیلی ساده تر از حذف ریشه های وقوع یک مسئله است. مثلا توزیع صدها گونی سیب زمینی در یک منطقه محروم، خیلی راحت تر از ایجاد صدها شغل برای رفع ریشه ای آن محرومیت است. 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
⁉️چطور دلایل ریشه ای مسئله را پیدا کنیم: معرفی تکنیک پنچ چرا با مثال:👇🏾👇🏾👇🏾 خب حالا تکنیک 5 چرا دقیقا چه است و چه می گوید؟ در تکنیک 5 چرا ، 5 بار می پرسیم چرا این اتفاق افتاده و با این 5 بار پرسیدن، از دلیل سطحی مسئله عبور می کنیم و به ریشه مسائل می رسیم. تعداد پنج سؤال برای این روش وحی مُنزَل نیست و می شود تعداد سؤالات را متناسب با نیاز، افزایش یا کاهش داد. چگونه ۵ چرا را انجام دهیم؟ 1- مساله موردنظر را بنویسید. نوشتن مساله باعث می شود آن را به طور کامل تشریح کنید. همچنین امکان تمرکز تیم روی یک مساله مشابه بوجود می آید. مثال: شما در راه محل کار هستید و ماشین وسط راه خاموش می شود. بار اول 👈🏽 بپرسید چرا مساله رخ داده است و پاسخ را بنویسید، اگر پاسخ مرحله قبل علت ریشه ای را بیان نکرد، چرا ماشین خاموش شد؟به خاطر تمام شدن بنزین باردوم 👈🏽 دوباره همان سوال چرا را برای پاسخ قبلی پرسیده و پاسخ چرای دوم را بنویسید. چرا بنزین تمام شد؟ به خاطر اینکه در راه بنزین نزدم. بارسوم👈🏽 سوال را ادامه دهید تا زمانی که تیم به این نتیجه برسد که علت ریشه ای مساله را مشخص کرده است. چرا امروز صبح بنزین نزدم؟ به خاطر اینکه پول نداشتم. این کار ممکن است 👈🏽کمتر یا بیشتر از ۵ بار تکرار شود. چرا پول نداشتم؟ به خاطر اینکه همه ی پولها را دیشب در پارک بازی از دست دادم! ۵٫ چرا تمام پولهام رو دیشب از دست دادم؟ چون من در پارک معتاد بازی هستم! 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
جمله پایانی: اگر سوال صحیح پرسیده نشود، به پاسخ صحیح نخواهیم رسید. سوالی که به نحو درست پرسید شود، اغلب منجر به پاسخ خود می شود. پرسیدن سوال همانند الفبای عارضه یابی است. فقط ذهن های پرسشگر می توانند مساله را حل کنند. ✍️ادامه دارد.... 🆔https://eitaa.com/momenat_tf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا