🌷 آیت الله جاودان :
☘ اگر گناه روی دل آدم بماند ، گرفتاری بار میآورد. نشانهاش این است که نیم ساعت در روضه مینشینیم ولی گریه نمیکنیم.
👌 این نشان میدهد که گرد و خاک روی دل ما نشسته و اگر نه ساختمان دل اینگونه است که با روضه بسوزد.
🌿 اگر کسی هویٰ و هوس را کنار بگذارد، با اینکه بشر است، ولی ساختمانش عوض میشود.
📜 امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میفرماید :
✍ «اجر کسی که قدرت بر گناه بیابد و عفت پیشه کند، کمتر از اجر مجاهد در راه خدا نیست. کسی که عفت پیشه کند، نزدیک است که جزء فرشتگان شود.»
@mtmbkt
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ادراک نبوی
🔹 [جناب فخر رازی] می گوید آیا این قسم اوّل وحی که فرمود: ﴿وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاّ وَحْیاً﴾ ـ یعنی «بلاواسطه» ـ آیا این برای پیامبری محقق شده است یا نه؟ خدا با یکی از این سه راه ممکن است حرف بزند؛ امّا هیچ پیامبری «بلاواسطه» را درک کرده یا نه؟ می گوید مشهور بین اهل تفسیر این است که وجود مبارک کلیم خدا «بلاواسطه» حرف را شنید: ﴿وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یوحَی﴾،[1] این کلام #بلا_واسطه است.[2] بعد درباره وجود مبارک پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) می گوید که «و قیل»[3] که وجود مبارک پیغمبر اسلام (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) هم کلام «بلاواسطه» خدا را درک کرده است که در مسئله #معراج فرمود: ﴿فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ ما أَوْحی﴾،[4] غافل از اینکه وجود مبارک پیغمبر اصلاً #با_قرآن آمده است! اینکه درباره اهل بیت (عَلَیهِم السَّلَام) هست، یقیناً شامل خود پیغمبر می شود که «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی فَإِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»،[5] نه یعنی اهل بیت در دنیا با قرآن آشنا شدند و در #قوس_صعود با هم هستند تا #حوض_کوثر! اینها با هم آمدند و با هم می روند.
🔹 این بیان شریف مرحوم شیخ طوسی در امالی[6] خیلی بیان لطیفی است! یک وقت ذات اقدس الهی فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾ که ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾،[7] اولین و آخرین را جمع کرده و بعد به همه فرمود: ﴿أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾، وقتی کسی آنجا با قرآن باشد و از آنجا نازل شده باشد، در #قوس_صعود هم با قرآن هست تا آنجا، آنها که در اینجا آشنا نشدند! بنابراین «مَا شَكَكْتُ فِی الْحَقِّ»[8] این است.
🔹 مطلب دیگر این است آن کسی که خودش #صادر_اول یا ظاهر اول است، چه حاجت که «مع الواسطه» بشنود؟ سرّش این است که او مظهر «أَلدَّانِی فی عُلُوِّهِ وَ العَالِی فی دُنُوِّهِ» است؛ این از بیانات نورانی امام سجاد (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) در صحیفه[9] است که فرمود خدای سبحان «أَلدَّانِی فی عُلُوِّهِ وَ العَالِی فی دُنُوِّهِ» است. فرمود: ﴿نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ﴾،[10] امّا اینچنین نیست که آن مقام شامخ را تجافی کرده باشد. اگر خدای سبحان «أَلدَّانِی فی عُلُوِّهِ وَ العَالِی فی دُنُوِّهِ» است، مظهر کامل او که وجود مبارک پیغمبر و اهل بیت (عَلَیهِم السَّلَام) هستند، آنها هم همین طور می باشند. پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) از آن جهت که به مقام ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾[11] رسید با ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ﴾[12] آشناست و از آن جهت که ﴿یأْكُلُ الطَّعَامَ وَ یمْشِی فِی الأسْوَاقِ﴾[13] در این عالم هست و تنزّل کرده و #مرحله_نازله_نفس در عالم طبیعت است، مرحله نازلهٴ نفس نبوی این کلمات و الفاظ را می شنود تا ﴿وَ مَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَی ٭ إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْی یوحَی﴾[14] ظهور کند. این چنین نیست که حالا باید همه کلمات را حضرت «بلاواسطه» بشنود، آن مقام سر جای خود محفوظ است، مقامات میانی هم سر جای خود محفوظ است و مقامات نازله هم سرجای خود محفوظ است؛ لذا هر سه قسم را ممکن است او ادراک کند.
[1]. سوره طه، آیه13.
[2]. مفاتیح الغیب، ج27، ص613؛ «هل فی البشر من سمع وحی اللّه تعالى من غیر واسطة؟ المشهور أن موسی علیه السلام سمع كلام اللّه من غیر واسطة...».
[3]. مفاتیح الغیب، ج27، ص613؛ «و قیل إن محمدا صلی اللّه علیه و سلّم سمعه أیضا لقوله تعالى: ﴿فَأَوْحی إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحی﴾».
[4]. سوره نجم، آیه10.
[5]. دعائمالاسلام، ج1، ص28.
[6]. الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص232؛ «أَنَ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قَالَ لِعَلِی: أَنْتَ الَّذِی احْتَجَّ اللَّهُ بِكَ فِی ابْتِدَائِهِ الْخَلْقَ حَیثُ أَقَامَهُمْ أَشْبَاحاً، فَقَالَ لَهُمْ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا: بَلَی. قَالَ: وَ مُحَمَّدٌ رَسُولِی قَالُوا: بَلَی. قَالَ: وَ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَصِیی فَأَبَی الْخَلْقُ جَمِیعاً إِلَّا اسْتِكْبَاراً وَ عَتَوْا مِنْ وَلَایتِكَ إِلَّا نَفَرٌ قَلِیلٌ وَ هُمْ أَقَلُّ الْقَلِیلِ وَ هُمْ أَصْحَابُ الْیمِینِ».
[7]. سوره اعراف، آیه172.
[8]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه4.
[9]. الصحیفة السجادیة، دعای47.
[10]. سوره ق، آیه16.
[11]. سوره نجم، آیه8.
[12]. سوره نمل، آیه6.
[13]. سوره فرقان، آیه7.
[14]. سوره نجم، آیات3 و4.
#معراج_پیامبر_اسلام_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#صادر_اول
#همراه_با_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری ـ جلسه 45
تاریخ: 1394/09/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 نسیم رحمت
🔹 فرمود: ﴿فِیهَا یفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ﴾؛[1] یعنی هر امر مُتقَن و بسته را ما در #لیله_قدر تفصیل می دهیم و جدا جدا می کنیم که می شود شب قَدْر و قَدَر، نه شب قضا! قضا نظیر اصل کلّی ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[2] یک اصل کلّی است، اما چه کسی و در چه لحظه ای و به چه حالتی برسد، این می شود قَدَر که ﴿كُلُّ شَیءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾،[3] ﴿إِنَّا كُلَّ شَیءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ﴾،[4] پس شب قَدْر، شب قَدَر است نه شب قضا؛ لذا فرمود در شبی که ﴿فِیهَا یفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ﴾ در آن شب و #لیله_مبارکه این قرآن را نازل کردیم که مقدّرات به این سبک نازل می شود.
🔹 ﴿أَمْراً مِنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِینَ ٭ رَحْمَةً مِن رَبِّكَ﴾؛[5] ما اصلاً برای #رحمت همه این کارها را انجام دادیم، از طرف ما رحمت است! منتها آنچه شما دریافت می کنید، دو گونه است؛ ما غضب نمی فرستیم! آنچه از طرف ذات اقدس الهی است #رحمت است که بعضی این رحمت را می گیرند؛ مثل نسیم که می وزد یا شمس که می تابد؛ اما در هر صورت هر کسی آنچه را که در درون خودش است را روشن می کند. آن نسیمی که می آید رحمت است، اگر بر بوستان بوزد بوی خوش پیدا می شود و اگر بر «کَنیف»[6] بوزد بوی بد پیدا می شود. آن نسیمی که می آید و آن بادی که می وزد رحمت است یا هستی و نوری که می آید این است؛ اگر این نور به جای بد بتابد آن منظره زشت ظاهر می شود و اگر به جای خوب بتابد منظره زیبا ظاهر می شود. فرمود آنچه از طرف ما میآید رحمت است.
🔹 ﴿رَحْمَةً مِن رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴾؛ ما این کار را کردیم! هر حرفی را بزنید ما می شنویم، هر کاری که بکنید ما می دانیم؛ ولی این کتاب ما هم #نور است، هم #مبین است، هم #تبیان است، هم #قصه_سراست و هم #سخنگو است. ببینید برای این «کتاب مُبین» این اسما را قائل شد؛ «کتاب مُبین» است که هم در این سوره آمده و هم در سوره قبلی؛ یعنی سوره «زخرف» ﴿تِبْیاناً لِكُلِّ شَیءٍ﴾ و هم در سوره دیگر هست؛ فرمود: این کتاب ﴿یقُصُّ عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَكْثَرَ الَّذِی﴾،[7] این هم هست. ﴿أَمْ أَنزَلْنَا عَلَیهِمْ سُلْطَاناً فَهُوَ یتَكَلَّمُ بِمَا كَانُوا﴾، این سلطان و سلطنت را برای کلام خودش نازل کرد، آیهٴ 35 سوره مبارکه «روم» این است: ﴿أَمْ أَنزَلْنَا عَلَیهِمْ سُلْطَاناً فَهُوَ یتَكَلَّمُ بِمَا كَانُوا بِهِ یشْرِكُونَ﴾؛ ما سلطانی فرستادیم که سخنگوی ما باشد؛ منتها این سخنگو را آن #سخن_شنو باید درک کند! در بیانات نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه هست، اینکه فرمود قرآن «ینْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْض»،[8] بعد فرمود: «فَاسْتَنْطِقُوه»؛ شما اگر توانستید سؤال بکنید، استنطاق کنید و از آن بپرسید، «وَ لَنْ ینْطِق»؛ با شما که حرف نمی زند، «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْه».[9] ما #سخن_شنو هستیم و قرآن هم سخنگوی خداست. شما اگر گوش داشته باشید، بله می شنوید؛ ولی حرف او را ماها می شنویم! اینکه گفتند به #اهل_بیت مراجعه کنید، برای همین است که واقعاً اینها #سخنگو هستند! بارها به عرض شما رسید که تنها فهم قرآن به این ظواهرِ کلمات نیست. آن کسی که می شنود می فهمد که گوینده چطور گفته و جبرئیل چطور آمده حرف زده است!
[1]. سوره دخان، آیه4.
[2]. سوره عنکبوت، آیه57.
[3]. سوره رعد، آیه8.
[4]. سوره قمر، آیه49.
[5]. سوره دخان، آیات 5 و 6.
[6]. لغتنامه دهخدا، کَنیف: ظرفی سفالین شبیه به گلدان که درون آن لعاب داده شده است و در گهواره میگذارند تا ادرار کودک در آن جمع شود.
[7]. سوره نمل، آیه76.
[8]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه133.
[9]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه158.
#اولین_شب_قدر
#قدر_و_قضا
#سخن_شنو
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 2
تاریخ: 1394/11/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔰اعمال#شب_قدر
✅شب نوزدهم ماه مبارک رمضان»
در کتاب شریف «مفاتیح الجنان» درباره شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اعمال آن، چنین آمده است:
این شب باعظمت، آغاز شبهای قدر است و شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به خوبی و فضلیت آن یافت نمیشود و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت میگیرد و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهی است، در این شب بهاذن پروردگار به زمین فرود میآیند و به محضر امام زمان(عج) میرسند و آنچه را که برای هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه میدارند؛ و در روایات اعمالی برای شب نوزدهم ذکر شده که عبارتند از:
1️⃣ «غسل کردن» که بهتر است غسل این شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد که نماز شام را با غسل بخواند.
2️⃣ خواندن «دو رکعت نماز» که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» و پس از فراغت از نماز، هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» بگوید؛
3️⃣ قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَمَا فِیهِ وَفِیهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَأَسْماؤُكَ الْحُسْنىٰ وَمَا یُخافُ وَیُرْجىٰ أَنْ تَجْعَلَنِى مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النّارِ»: «خدایا؛ از تو درخواست میکنم به حق کتاب نازلشدهات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت و نامهای نیکوترت و آنچه بیمانگیز است و امیدبخش، این که مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهی»
4️⃣ قرآن مجید را روی سر بگذارد و بگوید: «اللّٰهُمَّ بِحَقِّ هٰذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَبِحَقِّكَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ»: «خدایا؛ به حق این قرآن و به حق کسی که آن را بر او فرستادی و به حق هر مؤمنی که او را در قرآن ستودی و به حق خود بر آنان، پس احدی شناساتر از تو به حق تو نیست!»
سپس ١٠ مرتبه بگو: «بِکَ یَا اللّٰهُ» و ١٠ مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» و ١٠ مرتبه «بِعَلِیٍّ» و ١٠ مرتبه «بِفَاطِمَةَ» و ١٠ مرتبه «بِالْحَسَنِ» و ١٠ مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» و ١٠ مرتبه «بِعَلِیِّبْنِ الْحُسَیْنِ» و ١٠ مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِیٍّ» و ١٠ مرتبه «بِجَعْفَرِبْنِ مُحَمَّدٍ» و ١٠ مرتبه «بِمُوسَىبْنِ جَعْفَرٍ» و ١٠ مرتبه «بِعَلِیِّبْنِ مُوسَى» و ١٠ مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِیٍّ» و ١٠ مرتبه «بِعَلِیِّبْنِ مُحَمَّدٍ» و ١٠ مرتبه «بِالْحَسَنِبْنِ عَلِیٍّ» و ١٠ مرتبه «بِالْحُجَّةِ»؛
پس هر حاجتى که دارى از خدا بخواه!
5️⃣ «زیارت امام حسین (ع) در شب قدر» که در روایت آمده: هنگامی که شب قدر میشود، منادی از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر میدهد که خدا هرکه را به زیارت مزار امام حسین علیه السلام آمده آمرزید.
6️⃣ «احياء شب قدر»؛ چنانچه روایت شده: هرکه شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده میشود، هرچند بهشماره ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و پیمانه دریاها باشد!
7️⃣ خواندن «صد رکعت نماز» که فضلیت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ١٠ مرتبه «توحید» بخواند.
8️⃣ این دعا را بخواند: «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لَاأَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلاضَرّاً وَلاأَصْرِفُ عَنْها سُوءً، أَشْهَدُ بِذٰلِكَ عَلَىٰ نَفْسِى، وَأَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِى، وَقِلَّةِ حِیلَتِى، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِمُحَمَّدٍ وَأَنْجِزْ لِى مَا وَعَدْتَنِى وَجَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِى هٰذِهِ اللَّیْلَةِ، وَأَتْمِمْ عَلَىَّ مَا آتَیْتَنِى فَإِنِّى عَبْدُكَ الْمِسكِینُ الْمُسْتَكِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ. اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلْنِى ناسِیاً لِذِكْرِكَ فِیما أَوْلَیْتَنِى، وَلاغافِلاً لِإِحْسانِكَ فِیما أَعْطَیْتَنِى، وَلَاآیِساً مِنْ إِجابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّى فِى سَرَّاءَ كُنْتُ أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخاءٍ أَوْ عافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْماءَ إِنَّكَ سَمِیعُ الدُّعاءِ».
9️⃣ خواندن دعای «جوشنکبیر»؛
🔟 گفتن صد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ رَبِّی وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و صد مرتبه «اللّٰهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ»
✍️ در پایان به سخن علاّمه مجلسی (ره) اشاره مینمائیم که فرمود: بهترین اعمال در شب قدر، درخواست آمرزش و دعا برای حوایج دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زندهاند و چه آنان که از دنیا رفتهاند و خواندن اذکار و صلوات بر محمّد و آل محمّد (ص) به هر اندازه که بتواند!
@mtmbkt
63.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصاویر دیده نشده از لحظات توقیف نفتکش انگلیسی
🔹بعد از تخلفات نفتکش انگلیسی، این نفتکش بدون توجه به اخطارهای سپاه با سرعت بالا به مسیر خود ادامه میداد و از ناوچه انگلیسی درخواست کمک کرد. ناوچه انگلیس هم وقتی دید حریف نیروی دریایی سپاه نمیشود از ناو آمریکا درخواست کمک کرد.
🔹ناو آمریکایی هم برای کمک به آنها به سرعت یک بالگرد اعزام کرد. بالگرد آمریکایی قصد داشت که وارد آبهای سرزمینی ایران شود اما برای اخطار 3 موشک بر روی آن لاک شد و بالگرد بلافاصله برگشت و تکاوران سپاه وارد کشتی انگلیسی شده و آن را توقیف کردند.
@mtmbkt