eitaa logo
گروه فرهنگی _ تبلیغی منادیان حق
93 دنبال‌کننده
485 عکس
295 ویدیو
12 فایل
گروه فوق الذکربامجوز از سوی دفتر تبلیعات حوزه علمیه توسط تعدادی از طلاب بومی شهرستان کوهدشت تاسیس شده وماهیت کاملا فرهنگی تبلیغی داردومحتوای ان توسط اعضای گروه بارگذاری میشود آدرس ما در تلگرام monadianehag98@
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام گوهر بار علامه جوادی املی حفظه الله 💠 تعالی عقل و عدل 🔹 زمان ظهور حضرت، زمان است. آنچه در سوره مباركه «حدید» آمده است: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾ گفتند وقتی حضرت ظهور كرد زمین زنده می ‌شود؛ حیات زمین به داشتن است؛ جامعه به عقل و عدل می‌ رسد، وقتی جامعه به عقل و عدل رسید زنده می‌ شود [و] جامعه زنده باعث خواهد بود. 🔹 ما برای اینكه آن حضرت باشیم باید بر عقلمان بیفزاییم و بر عدلمان اضافه كنیم. عدل عبارت از آن است كه انسان هر چیزی را در جای خود قرار بدهد اما مهندسی این اشیاء به عهده چه كسی است، هر چیزی جایش كجاست و هر چیزی حدّش كجاست، آن را باید عقل بفهمد. عقل، چراغ است نه راه؛ عقل كارش در برابر وحی نیست، عقل كارش هدایت است چراغ است؛ از چراغ و سراج، كارِ صراط ساخته نیست. عقل می ‌فهمد كه راهی هست، راهنمایی هست، راه‌ آفرین هم هست، راهنماآفرین هم هست و آن توحید و نبوّت است و دین. هم به وسیله صراط می فهمد كه اشیاء جایشان كجاست، هم با عقل عملی كه «عُبِدَ به الرحمٰن و اكْتُسِبَ به الجِنان» اهل عزم می‌ شود. 🔹 ما بعد از اینكه با چراغ عقل و نقل فهمیدیم صراط ـ یعنی دین ـ برای اشیاء چه حدّی مشخص كرده است و اهل عزم شدیم شروع می ‌كنیم به كار كردن، این كار كردن ما می‌ شود ؛ اول حال است، بعد مَلكه است، بعد قوی ‌تر [كه] بالاتر از ملكه می ‌شود. این عدل محصول آن عقل است. 🔹 وجود مبارك حضرت كه ظهور كرد معجزه آن حضرت این است كه هم است هم علم 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/05/16 @monadianehag98
💠 برترین مصلحت در بیانات علامه جوادی آملی 🔹 یكی از بیانات نورانی صدیقه كبرا (سلام الله علیها) این است كه فرمود: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه»؛ یعنی خود انسان است كه بالا می ‌برد، خب تا خودش بالا نرود كه بالا نمی ‌برد. اینكه در دین به ما گفتند به وسیله نماز به خدا نزدیك می ‌شوید، خدا نه زمانی است نه زمینی، این قُربش چگونه است؟ می ‌گوییم است, قرب معنوی چیست؟ چه كسی نزدیك می ‌شود؟ آن مسیر چیست؟ تا جان را نشناسیم و سیر جان را نشناسیم معنای «قربة الی الله» برای ما مشخص نیست! باید بدانیم روح ما مجرّد است و این روح, سیری دارد؛ تقرّب به طرف ذات اقدس الهی که منزّه از زمان و زمین است به داشتن روح مجرّدی است كه متكامل است به سمتی كه نه زمانی است نه زمینی. این یك تبیین علمی می‌ خواهد. 🔹 فرمود شمایید كه عمل خالصتان را بالا می ‌برید؛ یعنی خود روح بالا می ‌رود عمل صالح را تقدیم می ‌كند، آن‌گاه ذات اقدس الهی او را به او عطا می‌ كند و با او هابط می ‌كند الی الارض. این نظام ما و این جامعه ما چنین چیزی می‌ خواهد تا به صاحب اصلی ‌اش كه ـ ان ‌شاء الله ـ ظهور می ‌كند تقدیم بشود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/01/22 @monadianehag98
هدایت شده از Mr : Mostafa Valipour
امام خمینی در بیان علامه جوادی آملی امام راحل، شاگرد برومند ائمه اطهار 🔸 امام راحل (قدّس سرّه) (علیهم‌السلام) بود و البتّه حساب آنها با احدی هماهنگ نیست، چنانکه در بیانات نورانی حضرت امیر المؤمنین (علیه‌السلام) در «نهج البلاغه» آمده است که «لا یُقاسُ بهم أحدٌ من النّاس»؛ احدی از مردم با امام معصوم قیاس نمی شود. ولیّ عصر (علیه‌السلام) و امام معصوم کسانی هستند که «بیُمنهم رُزقَ الوَری». پس احدی را با آن ذوات مقدّسه (علیهم‌السلام) نمی تواند سنجید، خواه آنها روی خاک بخوابند، نظیر ائمهٴ بقیع (علیهم‌السلام)، خواه زیر گنبد طلا، نظیر حضرت امام رضا (علیه‌السلام)، برای آنها این جهت فرقی نمی کند، زیرا آسمان و زمین به آنها بسته است: «و بوجودهم ثبتت الأرضُ و السّماءُ». 🔸 امام راحل این مکتب بود، او تنها، رهبر ایران نبود، او رهبر مسلمین جهان بود، متولّی اسلام بود، این فکر بلند با افکاری که دیگران داشتند، فاصله فراوان داشت و همان طور که هیچ کسی را با امام معصوم (علیه‌ السلام) نمی توان قیاس کرد، هیچ کسی از علمای عادی را هم با امام امّت نمی توان قیاس کرد، زیرا او حساب دیگری دارد.
هدایت شده از اساتید
ایرنا/ دقایقی پیش روح بلند مرجع عالیقدر شیعه آیت صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست. به نوشته ی ایرنا، آیت الله صافی امشب در پی ایست قلبی و موفق نبودن عملیات احیا، دار فانی را وداع گفت. این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود. آیت‌الله صافی، شیخ المراجع، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته و عضویت در خبرگان قانون اساسی را نیز در کارنامه خود داشت.
گزیده ای از سخنان علامه جوادی آملی 💠 ثِقل امانت ▫️ کمتر کسی است که شما به دست او امانت بسپارید و خیانت نکند! این نهج ‌البلاغه را نگاه کنید، حضرت امانت مال مردم و را، در کنار نماز قرار داد. این چنین نیست که مردم، حفظ مال مردم، کاری باشد که از کوه‌ها ساخته باشد! فرمود حفظ اموال مردم کاری است که از کوه‌ ها ساخته نیست. ▫️ ما گفتیم امانت یعنی ! خب ولایت کلیه الهی را که به مأمورین ما نمی ‌دهند، مشکل ما هم آن ولایت کلیه الهیه نیست! آن ولایت کلیه الهیه برای اهل‌بیت همیشه هست. این کشور همه چیز داشت و دارد؛ اما ناله همه بلند است، این برای چیست؟! فرمود این امانت و حفظ اموال مردم را به کوه‌ ها بدهید، نمی‌ توانند: ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَی السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾؛ آنها عاقل هستند، می ‌گویند ما این سمَت را قبول نمی ‌کنیم، ماها مشکل داریم! ما مشکل داریم که می‌گویند این زمینی که در آن زندگی می‌کنی، از تو بالاتر است، این آسمانی که زیر آن زندگی می‌کنی، از تو بالاتر است! حضرت فرمود این امانتی که آسمان‌ ها و زمین نمی ‌توانند تحمّل بکنند، همین است، همین است. 📚 سوره مبارکه معارج جلسه 3 تاریخ: 1397/10/23 @monadianehag98
💠 کیمیای ولایت در سخنان حکیمانه علامه جوادی آملی 🔹 آنكه عداوت را به صداقت تبدیل می ‌كند، است، این با نصیحت حل نمی ‌شود. نصیحت یعنی آنجا كه سخن از علم است و تعلیم است و گفتن است و نوشتن است، منطقه اش عقل نظر است كه این حرف ها را گوش می‌ دهد و بررسی می ‌كند و می‌ فهمد؛ اما كلید و تصمیم گیری به دست انگیزه و عقل عمل است. آنكه كلید‌دار درِ دل است آنكه باید دل را رفت و روب كند آنكه جای عزم است و نه جای جزم آنكه جای عمل است و نه جای فهم، آنجا را هم باید تطهیر كرد. كار انبیا و همچنین اولیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است كه از درون وارد می‌ شوند و نه از بیرون؛ بیرون، راه گوش است، راه گوش بُرد محدودی دارد و این قدر توانا نیست كه درون را تطهیر كند. آنها هستند؛ همان طوری كه جان ما در بدن ما نافذ و متصرف است، این ذوات قدسی در جان ما چنین تصرفی دارند. آنها جان جانان ‌اند؛ از راه درون، وارد دل می ‌شوند و دل را زیر و رو می ‌كنند. 🔹 این گونه از تصرف در جهان، مخصوص است كه از راه درون وارد می ‌شود. آن كه شمشیر را كنار می ‌گذارد و قلم به دست می‌ گیرد و اهل كتابت می ‌شود، آن كه مشت را باز می ‌كند و به صورت دست مسافحه كننده در می ‌آورد، این یك كار كیمیاگرانه می ‌طلبد و آن كار را خدای سبحان به وسیله وحی و نبوت انجام داد؛ فرمود شما اعدای یكدیگر بودید ﴿فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً﴾. 🔹 وجود مبارك یكی از كارهای اساسی او تبدیل عداوت به صداقت است، این كار كیمیاگری از او ساخته است؛ یعنی در منطقه انگیزه تصرف كردن و به درون دل راه پیدا كردن و دل را در جراحی كردن و این غده‌ های كینه و جاه طلبی را بیرون آوردن بعد دوخت و دوز كردن و این قلب شكسته را ترمیم كردن، این كارِ است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1383/07/10 @monadianehag98
هدایت شده از Mr : Mostafa Valipour
گزیده ای از کلام گهر بار علامه جوادی آملی 💠 صلابت مؤمنان 🔹 فرمود: ﴿وَ لْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾؛ چقدر این آیه بوسیدنی است! نفرمود حمله کنید، نفرمود نسبت به دیگران خشن باشید؛ این امر غایب است نه امر حاضر، «اُغلظوا علیهِم» نیست؛ فرمود حتماً بیگانه باید شما را مثل یک کوه ببیند؛ یعنی مثل کوه باشید! یعنی الا و لابد شما باید مثل قله دماوند باشید که هیچ کس طمع به نکند؛ ﴿وَ لْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾. الآن هیچ آدم عاقلی کُلنگ نمی گیرد برود به جنگ قله دماوند یا هیمالیا! سرش به سنگ می خورد، برای اینکه می داند اینجا است. فرمود شما _ دولتتان، ملّتتان، مسئولینتان _ طوری باشید که نفوذناپذیر باشید، همین! نه اینکه حمله کنید به دیگران، به دیگران حمله نکنید. 🔹 اما طرزی باشید که در کلّ جهان، همه در شما بکنند و هیچ کس به خودش اجازه نفوذ ندهد. این است! این هم که فرمود: ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾، نه یعنی حمله کنید؛ البته اگر بیگانه قصد حمله کرد دفاع ضروری می شود اما فرمود طرزی باشید که هیچ عاقلی به خودش اجازه نفوذ ندهد. این منطق، می آورد، می آورد، می آورد! 📚 سوره مبارکه فتح جلسه نهم تاریخ: 1395/03/12
Mr : Mostafa Valipour: کلام نورانی علامه جوادی آملی 💠 ضامن اخلاق 🔹 گرچه وجود مبارک حضرت برای تتمیم مکارمِ اخلاقی مبعوث شده است: «بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق‏»، لکن قسمت مهمّ بحث ‌های اخلاقی به وابسته است؛ یعنی اگر معاد نباشد، اخلاق ندارد. کسی که کار بد نمی ‌کند، عادل است و ظالم نیست، این یا برای محبوبیت اجتماعی است یا برای نظم جامعه و مانند آن است؛ اما اگر یک وقت در تنهایی و خلوت باشد، احَدی از کار خلاف او باخبر نیست, به نظم جامعه هم آسیبی نمی ‌رساند, از محبوبیت و شهرت او هم نمی ‌کاهد، چنین انسانی چرا دست به خلاف نزند و از لذت صَرف نظر کند؟! تنها عاملی که جلوی انحراف درونی را می ‌گیرد همان است. هرگز عمل عامل را رها نمی ‌کند؛ فرمود: ﴿لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی﴾؛ عمل زنده است، یک؛ با عامل رابطه قطعی دارد، دو؛ او را رها نمی ‌کند و در قیامت دامن او را می‌ گیرد، سه؛ این رسوا می شود، چهار. این عقیده آدم را حفظ می ‌کند! حرفی را که زد, کاری را که کرد, مالی را که بُرد، هرگز معدوم نمی‌ شود، این می ‌افتد در ؛ خودش هم ممکن است بعد از مدتی از بین برود; ولی آثارش یکی پس از دیگری همه‌ در خط تولید است! 🔹 قرآن برهان اقامه می ‌کند; اگر کسی حرفی زد، این حرف در همان وقت که موجود است معدوم باشد، اینکه جمع نقیضین است و محال است؛ این حرف را از کلّ دایره هستی بخواهند بیرون بکشند این هم مستلزم آن است که آن را از جای خودش بیرون بکشند، این هم محال است, پس این کار هست. این کار که هست, می ‌افتد در ; مگر می ‌شود چیزی در عالَم موجود باشد و بی ‌اثر باشد؟! می ‌افتد در خط تولید. این عقیده آدم را حفظ می‌ کند و آدم هم با زنده است. اینکه در دعاها به ما آموختند که خدایا! «عَلی رُؤُوسِ‏ الأَشْهادِ» ما را رسوا نکن همین است. این عقیده به معاد است که حرف اوّل را در اخلاق می ‌زند. 📚 سوره مبارکه قاف جلسه 3 تاریخ: 1395/09/14 @monadianehag98
Mr : Mostafa Valipour: 💠 حرمت آبرو در منظر علامه جوادی آملی 🔹 ما یک مال داریم، یک عضو داریم، یک خون؛ همه اینها حق ماست، مِلک ماست، اگر کسی مال ما را ببرد، دست ما را بشکند، ما را بکُشد، چون خدا مِلک ما کرد ما هم می ‌توانیم در برابر مال، مال بگیریم؛ در برابر لطمه به عضو، قصاص کنیم؛ در برابر قتل نفس، قصاص کنیم: ﴿وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾. اینها از آنِ ماست ما می ‌توانیم قصاص کنیم؛ اما عِرض ما و حیثیت ما است نزد ما! 🔹 اگر ـ معاذالله ـ به زنی یا مردی تجاوز به عنف بکنند، این با رضایت حلّ می‌ شود؟ با دیه حلّ می ‌شود؟ با قصاص حلّ می ‌شود؟ با رضایت همه اولیا حلّ می ‌شود؟ نه، هرگز حلّ نمی ‌شود! اگر بستگان این زن بیایند رضایت بدهند، پرونده همچنان باز است، زیرا امانت الهی است، نه مِلک انسان؛ به این امانت نباید خیانت بکنیم. اگر آبروی ما مثل خون ما از آنِ ما بود، با رضایت اولیا پرونده بسته می ‌شد. چرا اگر ـ معاذالله ـ به زنی تجاوز به عنف شد، به هیچ وجه رضایت شُکات اثر ندارد؟ برای اینکه حیثیت زن ناموس زن مالِ زن نیست، ناموس مرد مالِ مرد نیست؛ مرد «امین الله» است زن «امین الله» است. بنابراین اگر قاضی پرونده ‌ای را با رضایت اطراف در مسئله تجاوز به عنف ببندد، این هم ظلم کرده است، چون رضایت اثر ندارد در این گونه از موارد. 📚 سوره مبارکه طلاق جلسه 4 تاریخ: 1397/07/10 @monadianehag98
کلام حکیمانه علامه جوادی آملی 💠 حکومت پایدار 🔹 این نامه که در نهج البلاغه به صورت آخرین نامه است، محتوای این یک سطر، در خطبه ‌ها و نامه‌ های حضرت آمده که چطور ملّتی گاهی بالا می ‌آید و گاهی پایین می ‌آید، چطور یک حکومت گاهی مقتدر می‌ شود و گاهی سقوط می‌ کند. 🔹 نامه 79 این است فرمود: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْه‏» _ اینکه می‌ گویند گاهی کلمات حضرت امیر، یک رساله شرح می ‌خواهد، همین است _ فرمود الآن قدرت نظامی در دست شماست و اوّلین حرف را هم همین سلاح جنگی می ‌زند، اگر شما این سلاح را تحت فرهنگ قرار دادید، هم شما می ‌مانید هم نظامتان می ‌ماند هم مردم در رفاه هستند و اگر فرهنگ را از جنگ بردارید، را از اسلحه بردارید، فرهنگ را از قدرت بردارید، هم شما سقوط می ‌کنید و هم آنها سقوط می ‌کنند. 🔹 بارها به عرض شما رسید که وقتی رهبر علی باشد اما خدمتگزاران و کارگزاران، علوی نباشند، سقوط قطعی است!. فرمود مرا تنها نگذارید، من هم برای دنیای شما خوب هستم هم برای آخرت شما خوب هستم؛ نگویید ما رهبر خوبی مثل علی داریم! مادامی که کارگزاران و مسئولان، کسانی که ارباب رجوع به آنها رجوع می ‌کنند، مردم به آنها رجوع می‌ کنند، مثل من فکر نکنند، نظا م عالم بر این است که این حتماً از بین برود! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/12 @monadianehag98
💠 پذیرش آگاهانه از نگاه علامه جوادی آملی 🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف‌ اند که راست بگویند، هم مردم موظف ‌اند آگاهانه بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی دارد او را عبادت می ‌کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است! «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود هر کسی به رسانه‌ ها دارد گوش می ‌دهد یا روزنامه‌ ها و مجلّات را خوانده و دارد قبول می ‌کند، او باید همین حرف را داشته باشد؛ ولو این آیه درباره حجیت خبر واحد دلیل نباشد که غالباً گفتند دلیل نیست، ولی تأییدِ حرف عقلاست. عقلا می ‌گویند ما کذب مُخبری نباید داشته باشیم، کذب خبری هم نباید داشته باشیم. 🔸 این فنّ رجال و درایه را همه عقلا هم دارند؛ منتها در اسلام با سَبک خاص آن است. این بیان نورانی هم از یک نظر در حقیقت امضاست که فرمود مواظب باشید حرف رسانه ‌ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه ‌ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران‌ ها را که دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ حرف او را که شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می ‌دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند. اگر او از خدا و پیغمبر می‌ گوید و راست می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌گوید و خلاف حق می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 10 تاریخ: 1395/07/27 @monadianehag98