eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
842 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت فیلسوف غرب‌شناس دکتر کریم مجتهدی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی رحمةالله‌علیه را به جامعه‌ی دانشگاهی کشور و شاگردان فرزانه‌ی ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض میکنم. 🔹دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلیِ او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگیهای این فیلسوف غرب‌شناس بود. مغفرت الهی را برای او مسألت میکنم. @Farsna
❇️نظریات آغازین زبان شناسی در یونان باستان «میشود به روشنی دید که همه مسائل مربوط به زبان از همان آغاز یکسره پیرامون زبان یونانی دور می زده اند؛ و همگی نیز در راستای دو مبحث جداگانه طرح و شرح میشده اند؛ و آن دو مبحث در عین دوگانگی به هم مربوط نیز بوده اند. و در هر یک از آن دو مبحث دو گروه مدعی رویاروی هم قرار میگرفته اند. و یکی از آن دو مبحث در این باب بود که؛ آدمیزاده چگونه زبان و سخن را یاد میگیرد و بر آن احاطه پیدا میکند؟؛ و دیگری در این باره بود که؛ زبان آدمی چگونه کار میکند و درک درست از شیوه کار آن کدام است. و از گروه های مدعی در مبحث نخست یکی به نام طبیعت سخن میگفت و دیگری به نام قرارداد یا وضع. و در مبحث دوم یک گروه از مدعیان از سامانگرائی یا قیاس حمایت میکرد، و دیگری از سامانگریزی یا بی نظمی. و طبیعت را به یونانی فیسیس میگفتند، و قرارداد را نوموس، وضع را ته سیس، و قیاس را آنالوگیا، و بینظمی را آنالومیا. و هریک از این دو مورد از دوگانگی نماینده دو نظرگاه متضاد بود که هر بار یکی مورد اقبال یک عده واقع میشد و دیگری مورد اقبال عده ای دیگر، و چنان نبود که هرکدام نماینده مباحثی مدون و مدام باشند و هرکدام نیز پیروانی مشخص و پابرجا داشته باشند که مدام با یکدیگر به بحث و جدل بپردازند». 📚تاریخ مختصر زبان شناسی، آر.آچ.روبینز، ترجمه؛ علی محمد حق شناس، ص۴۵ https://eitaa.com/monir_ol_din
❇️پرفسور مجتهدی و توصیه یک کتاب برای شناخت ماهیت قدرت مرحوم پرفسور مجتهدی معتقد بود اولین صورت‌بندی جامع مفهوم قدرت، توسط توسیدید(Thucydides)، مورخ شهیر یونانی انجام شد و آثار او ذهن بسیاری از فلاسفه بعد از خود را «توسیدیدی» شکل داد. توسیدید کتابی دارد با عنوان «تاریخ جنگ پلوپونزی» ‌که به روایت جنگ‌های آتن و اسپارت در یونان 500 سال قبل از میلاد مسیح(ع) پرداخته است. به توصیه استاد، در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، غرق در این کتاب شدم و چقدر پندآموز و عبرت‌انگیز بود... در بخشی از کتاب، از قضا اسپارتی‌ها مطالباتی از آتن مطرح کرده و تهدید می‌کنند اگر این مطالبات را برآورده نکنید، با شما وارد خواهیم شد. پریکلس،‌ رهبر آتن، مردم را جمع کرده و یک سخنرانی تاریخی ارائه می کند که شاید تبیین دقیقی از ماهیت نظام بین الملل باشد که پس از گذشت بیش از 2500 سال، همچنان اعتبار خود را حفظ کرده است و توجه می طلبد: «اسپارتیان بیشتر مایل بوده اند دعاوی را با جنگ حل و فصل کنند. اکنون نیز به عنوان حکمران و سرور نه به عنوان هم‌ردیف و برابر تظاهر می‌کنند و به ما فرمان می‌دهند که از پوتیدا دست برداریم و به آیی‌ژینا استقلال دهیم و از تصمیمی که درباره مگارا گرفته شده است چشم بپوشیم... هیچ یک از شما خیال نکند که اگر ما از تصمیم خود درباره مگارا صرف نظر نکنیم موضوعی به این کوچکی سبب بروز جنگ می شود و اگر از تصمیم خویش چشم بپوشیم جنگ موقوف می گردد... اگر برای این موضوع در برابر آنها پافشاری نکنید به تصور اینکه از ترس تسلیم شده‌اید بی‌درنگ موضوع مهمتری را عنوان خواهند کرد، ولی اگر دست رد بر سینه آنان بگذارید نشان خواهید داد که با شما باید همچون همقطار و مساوی خود رفتار کنند... هر ادعایی که قدرتی خارج از حق و قانون در پی داشته باشد جز قصد برده ساختن معنی دیگری نخواهد داشت… من از اشتباهات خودمان بیشتر از قصد سوء دشمن بیمناکم». @syjebraily
❇️منشأ بحران‌ها دولت شبه مدرن است. 🔹اگر فرصت داشتید حتما گفتگوی دکتر زرشناس و دکتر عبدالکریمی را از شبکه «یک» برنامه «جریان» ببینید. نقطه اتفاق هر دو طرف بر این بود که: ریشه بحران‌ها را باید در دولت شبه مدرن جست. با این وجود، راه‌حل‌ها مختلف بود؛ آقای عبدالکریمی دل در گرو توسعه دارد و توفیقات را در درون توسعه میداند که البته باید با خودآگاهی تاریخی به آن واقف شد. اما آقای زرشناس، با تکیه بر آرمانگرایی انقلابی راه‌حل را «امتداد روحیه جهادی در تئوری انقلابی» می‌داند و آنچه را مشکل کنونی ما می‌داند؛ فقدان تئوری انقلابی میداند. باید آن روحیه تبدیل به فرهنگ و اندیشه و تفکر و تئوری شود. آنچه اکنون مهم است؛ اصرار ورزیدن بر آن نقطه مشترک و نگاه به وضعیت آینده ایران از آن موضع مشترک است: ریشه بحران‌ها دولت شبه مدرن است. https://eitaa.com/monir_ol_din
🔰فارغ از اينکه عنوان کتاب معنای محصلی ندارد و احتمالا ناشی از غلطی چاپی است به نظرم مقصر دکتر داوری عزيز نيست که تحليلش از تاريخ و جايگاه فلسفه اسلامی در ايران و در تفکر اسلامی ايراد اساسی دارد بلکه مقصر اهالی تحقيق تاريخی و محققان تاريخ متون و اندیشه فلسفی اند که هنوز کتاب شایسته ای در تاریخ فلسفه و تفکر فلسفی در اسلام و ایران ننوشته اند تا به کار آقای داوری بيايد. بسیاری از آنچه به عنوان واقعيت های تاريخ فلسفه و تفکر در اين کتاب و درباره فارابی و ابن سینا و معتزله و اشاعره و تاریخ علم کلام و فلسفه بیان شده و مورد تحلیل قرار گرفته از دقت و اعتبار برخوردار نیست. متأسفانه هنوز به زبان فارسی تاریخ معتبری برای کلام و فلسفه اسلامی نوشته نشده. آقای دکتر داوری هم آشکارا معلوم است به نمونه های غیر فارسی این ادبیات توجهی نداشته اند. کتاب البته حدود 50 سال پیش نوشته شده و مطالبش به همین دلیل به روز نیست اما چون مکرر تجدید چاپ شده و امشب آن را به مناسبتی خواندم لازم دیدم این چند کلمه را درباره آن بنويسم. توصیه من این است که این کتاب در شکل فعلی تجدید چاپ نشود. 🌐کانال دکتر حسن انصاری https://eitaa.com/monir_ol_din
❇️منشأ زبان 🔹در عصر رنسانس، جنس پژوهشهای زبانشناختی تغییر محسوسی پیدا میکند. بخشی از این پژوهشها که در دامنه «فلسفه زبان» جای میگیرد، پیگیر دستیابی به «منشأ زبان» است. ذیل بحث از منشأ زبان، دو گونه نظریه داده شده است؛ تک تباری بودن زبان یا چندتباری بودن زبان. به عنوان نمونه، دانته از دانشمندان زبان شناس ایتالیایی، قائل به تک تباری زبان بود: «تمامی تفاوتهای زبانشناختی که در جهان رخ داده درست به شکلی صورت بسته که در داستان برج بابل شرح داده شده است. با این حساب دانته نیز زبان عبری را نخستین زبانی فرض میکند که پیش از آن که برج بابل را بسازند در سرتاسر این کره خاکی بدان سخن میگفته اند؛ و آن زبان آدم ابوالبشر بود؛ و عطیه خداوند به آدم بود.» 📚تاریخ مختصر زبانشناسی، ص ۳۵۰ https://eitaa.com/monir_ol_din
02- گفتمان معرفت 7 - معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۱) - استاد غلامرضا فیاضی.mp3
51.32M
🌙 گفتمان معرفت ۷ 🔈 معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۱)؛ 🗣استاد غلامرضا فیاضی ————————————- 🖱مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🔸 وب سایت ⚜️ (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
03- گفتمان معرفت 7 - معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه 2 - استاد غلامرضا فیاضی.mp3
42.09M
🌙 گفتمان معرفت ۷ 🔈 معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۲) 🗣استاد غلامرضا فیاضی ————————————- 🖱مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🔸 وب سایت ⚜️ (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
🔹افطارهای طلبگی نجف: نان و چایی ✍️وضعیت اساتید از طلاب هم بدتر بود. https://eitaa.com/monir_ol_din
🔻بیژن عبدالکریمی: حمله ایران به اسرائیل اخلاقی و بسیار سنجیده بود 🔹اینجانب، بیژن عبدالکریمی، به عنوان عضو بسیار کوچکی از جامعۀ فلسفی و دانشگاهی کشور، از حملۀ اخلاقی، عادلانه بسیار سنجیده و عاقلانۀ نیروهای دفاعی کشور عزیزمان، ایران، با تمام وجود و به نحو تمام قد دفاع کرده، از خداوند بزرگ سلامت، عزت و مؤفقیت همۀ نیروهای نظامی و دفاعی کشورم را آرزومندم و هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف آنان یا تعمیق شکاف‌های اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی، از هر دو قطب اجتماعی، را خیانت به این سرزمین و مردم مظلوم و رنج کشیدۀ آن می‌دانم. یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ https://eitaa.com/monir_ol_din
| 🔰 آغاز به کار نشر در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران| ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه|مصلای تهران ▫️نشر تمدن نوین اسلامی امسال نیز در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه، با حدود ۵۰ عنوان کتاب، حضور می یابد. ▫️جدیدترین کتاب‌ این انتشارات با نام در روزهای اول نمایشگاه رونمایی می‌شود. ▫️کتاب ؛ تقریری از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی، به قلم آقای متقیان تبریزی، هم تا روزهای پایانی نمایشگاه عرضه خواهد شد. 📍 آدرس غرفه: نمایشگاه مصلا، شبستان، راهرو ۱۲، غرفه ۲۳۳ 🖥 صفحه مجازی غرفه 📚لیست کتب 🌐 وبگاه نشر تمدن نوین اسلامی 👤ارتباط با مسئول انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
| 💥 معرفی اجمالی کتاب «یک ذرّه بیش‌تر از صفر» ناشناختگی خلاق انقلاب اسلامی با تاکید بر اندیشه‌ی سیاسی حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای ◽️ «انقلابِ کاملِ ناتمام» گویاترین عبارت برای به‌تصویرکشیدن مختصات موقعیت فعلی انقلاب اسلامی است. یکی از وجوه ناتمامی این انقلاب کامل، عدم تشکیل «دولت مطلوب اسلامی» و تداوم ساختارهای «دولت مدرن آمرانه» بعد از پیروزی انقلاب است. این نقصان، نه به انقلاب و نظام اسلامی، بلکه به ضعفِ روشیِ «امر سیاسی» ما برای پیشبرد مرحله‌ی دولت‌سازی برمی‌گردد. ◽️ آبشخور این نقص را باید در نابسندگی ادراک امروزین ما از اقتضائات روشیِ ساختِ نهادیِ قدرت به‌تبع پیدایش «استیت» و سیطره‌ی جهانیِ نظمِ وستفالیایی پی‌جویی نمود. ◽️ اینک نظام اسلامی به‌ناچار بر مرکب فرسوده‌ی دولت مدرن آمرانه‌ی باقی‌مانده از رژیم پیشین سوار شده است. «انقلاب سیاسی اسلامی» و «نظام جدید اسلامی» برای سرپرستی عرصه‌ی عمومی باید مرکبِ رهوار خودش را بیافریند؛ این امر نیازمند تدوین خلاقانه‌ی نظریه‌ی دولت مطلوب اسلامی است. ◽️ این نظریه، بستری برای استحاله‌ی نظم وستفالیایی است. به‌نظر می‌رسد «خلاء روش‌شناختی» برای چگونگی «توسعه‌ی اثر» و «امتدادبخشی وجودی» به تجربه‌زیسته‌ی تصورناپذیر انقلاب اسلامی، حلقه‌ی مغفول تدوین این نظریه است. ◽️ کتاب «یک ذرّه بیش‌تر از صفر» این خلاء را به تصویر کشیده و چگونگی پرکردن آن را مورد تامل قرار داده است. محور این تبیین، نشان‌دادن ناشناختگی روش‌شناختی خلّاق محفوف در پیدایش و پایایی انقلاب اسلامی است. 💥 این کتاب به زودی توزیع خواهد شد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid .
Abstracts1403-403.3.1.pdf
1.49M
کتابچه چکیده مقالات همایش «خیر و شر و سهم بشر»
هدایت شده از الفقه و الاصول
جمعی از فضلای انقلابی حوزه علمیه قم، در راستای افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، بسته ای مجازی را تدارک دیده اند. 👇👇👇👇
هدایت شده از ملتِ مطالبه‌گر
🎯 بسته جامع انتخاباتی امتداد ابراهیم (آموزش کنشگری انتخاباتی) فیلم کوتاه توضیح کل بسته شبکه معاشرین؛ 📼 صوت آموزشی شبکه معاشرین 🎥 موشن گرافی شبکه معاشرین 🗞 گفتگوی ساندویچی (محتوا برای ارتباط با معاشرین) آیدی پشتیبان شبکه معاشرین @Morteza_abo_fatemeh تاکسی ران‌ها؛ 🎥 فیلم توضیح کار تاکسی عسلی 🗞 گفتگوی ساندویچی (محتوا برای راننده تاکسی) آیدی مسئول کار تاکسی ها @Mhmdi2 بسته محتوایی؛ 📚 منبرک 🗞 گفتگوی ساندویچی برای شبکه معاشرین و طرح تاکسی 🎞 لینک دانلود بسته چند رسانه کانال امتداد ابراهیم (کانال جامع محتوای فضای مجازی) آیدی مسئول محتوایی (به جهت پشتیبانی و پاسخ به سوالات و شبهات) @salavat1369 فضای مجازی؛ لینک آدرس آموزش های فضای مجازی (آپارات، روبیکا، اینستاگرام) و آدرس گروه های عملیات مجازی آیدی مسئول مجازی @ostadayoobisupport آیدی مسئول اعزام مبلغ @Jahmadii آیدی مدیر ستاد انتخاباتی امتداد ابراهیم @Morteza_abo_fatemeh | عضو شوید👇 https://eitaa.com/melat_motalebegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تازه_های_نشر کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد. 🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد. 📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید. #فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات https://eitaa.com/monir_ol_din
🔻 کتاب تازه منتشر شدۀ "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی ▪️کتابی که اینک پیش رو دارید، در نگارشی سه‌ساله بعد از چند دوره تدریس «فلسفۀ چگونگی اسلامی» به سرانجام رسید. ▪️قطعاً این کتاب عاری از خطا و اشتباه نیست، لیکن محصول تلاش و کوششی است که حتی در انتخاب واژگان و چینش جملات نیز اِعمال شده است. مهم‌ترین عناصر مورد نظر نگارنده، مراعات جانب «دقت» و «عمق» در مباحث بود. به‌طور واضح، آن مقداری که در این کتاب منتقل گردیده، دقت و عمقی است که از ظرف کوچک نگارنده عبور کرده است. در این کتاب از هرگونه «عبارت‌پردازی» و «سیاهه‌نویسی» که کاغذ پُر کند، اجتناب شده است؛ فلذا خواننده محترم، این دغدغه را در خاطرِ شریف خویش خواهد داشت که هنگام مطالعه، با حساسیت ویژه‌ای به کلمات و جملات نظر کند، و بر اساس این‌که آن‌ها با تکیه بر نقطه نظری خاص، گزینش شده و مرقوم گشته‌اند، به داوری و ارزیابی بنشیند. ▪️محتوای این کتاب از «مقدمه» آغاز می‌شود و در دروس پانزده‌گانه امتداد می‌یابد. این سخن بدان معناست که اگر مقدمه کتاب مورد مطالعه قرار نگیرد، بخشی از نظام مفهومی‌ای که اِشراف به آن ضروری است، به مخاطب منتقل نخواهد گردید و همین امر، سبب کژفهمی‌ها و سپس داوری‌های ناقصی خواهد شد. ▪️نگارش این کتاب، با قلم حقیر و به همراهی ارزیابی دقیق و علمی برخی از اعضای گروه پژوهشی فلسفه صورت گرفته است. این بزرگواران، با ارزیابی دقیق‌شان، سهمی بسزا در تدوین این کتاب برعهده داشته‌اند. البته روشن است که کم و کاستی‌های متن، منتسب به نویسنده بوده و وجود شریف ایشان مبرا از آن‌هاست. ▪️ آن‌چه که از نظام فلسفی استاد حسینی(ره) به قلم این حقیر آمده، به‌اندازۀ ظرفیت مفهومی آن نظریه نیست، بلکه به مقدار سعۀ ذهنی و فکری بنده است. فلذا، نقصِ این کتاب، به نگارنده نسبت داده می‌شود، نه به آن نظریه‌پرداز نابغه‌ای که بحق، استاد میرباقری(دام عزه) از ایشان تحت‌عنوان «فیلسوف انقلاب اسلامی» یاد فرمودند. @foeq_ir
🔆💯🔆 اینم اولین جواب مهم نسل جوان فرهنگستان به اینکه چرا مباحث فلسفی فرهنگستان هیچ کتابی ندارد.☺️
هدایت شده از روح‌الله سیدی
الحمدلله متن قابل استناد و منسجم روانه بازار نشر شد. انشاءالله بزرگواران و اهل علم با حوصله و دقت مطالعه کنند.
📚 کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی؛ نوشته حجت السلام محمد متقیان تبریزی 🔻"اگر بخواهیم رابطۀ «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را با هم مشخص کنیم، دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم: 1️⃣ یک احتمال این است که یک حوزه مخصوص «دین»، یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است. براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش را معین می کند؛ حوزه فلسفه درباره «هستی» صحبت می کند؛ یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» هستند. 2️⃣ احتمال دیگر این است که این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند و با هم هیچ تعاملی نداشته باشند. چرا که حوزه، فلسفه چرایی-یعنی بحث از اصل هستی- را داراست. حوزه، فلسفه ای دارد که درباره اصل اثبات اینکه هستی، ممکن الوجود است و به واجب الوجود محتاج هستند را بحث می نماید. حوزه علاوه بر «فلسفه چرایی»، «فلسفه چیستی را نیز دارا می باشد. در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی، به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم. ✅ منظور از چگونگی، «» است، نه در شکل اصلِ حول و قوه، یا در چراییِ حول و قوه؛ بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل. حوزه این «فلسفه» را ندارد و لکن حتما باید آن را داشته باشد. اگر نداشته باشد، دینداری در معرض مشکلات مهمی قرار می گیرد." فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
#فهرست ✅ سرفصلهای کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" نوشته حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی 1️⃣ بخش اول: روند دستیابی به مفهوم مرکزی «فلسفه نظام ولایت» ▪️موضوع و هدف فلسفه چگونگی اسلامی ▫️معیار صحت ▪️اصول انکارناپذیر ▫️مراحل سلبی ▪️مرحله اول ایجابی؛ ربط ▫️مرحله ربط؛ نسبت بین وحدت و کثرت ▪️مرحله دوم ایجابی؛ تعلّق ▫️مرحله تعلّق؛ نسبت بین زمان و مکان ▪️مرحله سوم ایجابی؛ فاعلیّت ▫️مرحله فاعلیت؛ نسبت بین اختیار و آگاهی ▪️حد اولیه فلسفه شدن اسلامی ▫️امتداد فلسفه چگونگی اسلامی 2️⃣ بخش دوم: نسبت انسان، جامعه و تاریخ مبتنی بر «فلسفه نظام ولایت» ▪️انسان ▫️جامعه ▪️تاریخ فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات