eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
828 دنبال‌کننده
407 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
90b355942948bc9b72e6737130374157.jpg
87.8K
💥طرح فلسفه های مضاف ✅ استاد عبدالحسین خسروپناه ایده ، یکی از طرح‌هایی است که ذیل گفتمان کلان جای می‌گیرد و سعی دارد با این ایده، فلسفه اسلامی را به مرزهای عینیت نزدیک سازد. اینکه چقدر در این امر مصیب بوده است، نیاز به بحث و بررسی دارد اما اشاره‌ای به فهرست مطالب این کتاب، خالی از فایده نیست؛ ✳ مقالات مندرج در جلد اول: – فلسفه مضاف(علی اکبر رشاد) – فلسفه فلسفه اسلامی(عبدالحسین خسروپناه) – دورنمایی از منطق،فرامنطق و فلسفه منطق(عسکری سلیمانی امیری) – فلسفه علم کلام(محمدصفر جبرئیلی) – چیستی فلسفه فقه(جابر توحیدی اقدم و عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی) – جایگاه فلسفه اقتصاد اسلامی ومعرفی برخی از عناصر آن(علی اصغر هادوی نیا) – فلسفه اقتصاد اسلامی؛ مبانی فلسفی(سیدحسین میرمعزی) – آسیب شناسی فلسفه سیاسی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(محسن مهاجرنیا) – درباره فلسفه تاریخ(حسین کلباسی اشتری) ✳ مقالات مندرج در جلد دوم: – فلسفه دین(ابوالفضل ساجدی) – فلسفه فقه(ابوالقاسم علیدوست) – فلسفه حقوق(محمود حکمت نیا) – فلسفه اخلاق(حسن معلمی) – درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی(دکتر سعید بهشتی) – فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز(سعید بهشتی) – فلسفه سیاست اسلامی(غلامرضا بهروز لک) – فلسفه پزشکی(احمدرضا همتی مقدم) – فلسفه ریاضی(ابوالحسن حسنی) – درآمدی بر فلسفه هنر از دیدگاه فیلسوفان مسلمان(حسین هاشم نژاد) – مبانی نظری هنر(خیال و زیبایی) در آراء صدرالمتألهین شیرازی(حسن بلخاری قهی) @monir_ol_din
💥فلسفه، حد و مرز ندارد. ✅ استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی «فلسفه، حد ندارد؛ فلسفه، پایان ندارد؛ فلسفه، مرز ندارد؛ فلسفه مرز تعیین نمی‌کند و هر اندازه درباره اندیشه‌ی بزرگان تفکر شود، هنوز راه باز است؛ البته نه برای و تکرار. می‌توان درباره‌ی ملاصدرا کرد یا در مورد آثار او شرح نوشت، در هر دو زمینه راه برای همه باز است، اگر می‌توانند، سخنی بالاتر از سخن ملاصدرا بگویند! هر کسی حرفی دارد می‌تواند براحتی آنرا بیان کند. ملاصدرا هم آراء و عقاید خود را مطرح کرده است و اگر به آراء او نیز ایرادی وارد شده، ایرادها مطرح شده‌اند و به آنها پاسخ داده‌اند. ما از انتقاد خوشحال می‌شویم و انتقاد هم می‌کنیم. من دوست دارم کسی پیدا شود که بتواند به همه سخنان ملاصدرا انتقاد کند، شخصی چون به نقد ملاصدرا پرداخته است، او مردانگی داشته است؛ خداوند او را بیامرزد. که اهل نظیر سمنان است، درباره حکمت بوعلی کتاب نوشته است و کمی هم مخالف ملاصدراست؛ بعبارتی ابن‌سینایی و ضد‌صدرایی است. ملاصدرا یکی از فیلسوفانی است که چون وجودی فکر می‌کرده، الهی فکر می‌کند و چون الهی فکر می‌کند، است و در اثبات متأله بودن خود نیز بخوبی از عهده ی کار برآمده است. تا آنجاییکه من در اینباره مطالعه کردم و در این زمینه تخصص دارم و عمری طولانی در این راه گذاشته‌ام، به جرأت می‌گویم لقب متأله برای ملاصدرا، لقب زیادی نیست.» @monir_ol_din
جلسه هفتم.mp3
18.53M
🔹 یکشنبه 29 تیر 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ تقریر اولین پاسخ به چگونگی فلسفی؛ ➖ تقریر دیدگاه اصالت ذات یا اصالت شیء 2⃣ نقد و بررسی دیدگاه اصالت ذات ➖ مغایرت دیدگاه اصالت ذات با اصول غیرقابل انکار https://eitaa.com/monir_ol_din/1635
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | امام جواد(ع) الگوی حركت ملّت ايران بود ◾ آیت‌الله خامنه‌ای: امام جواد(علیه‌السلام) مظهر مبارزه‌ی با باطل بود او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه می‌کرد. او از قدرت ها نمی‌ترسید. او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب می‌کند. ۶۲/۶/۱۷ ◾ سالگرد شهادت امام جواد 💻 @Khamenei_ir
🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسان‌شناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد متقیان 🔹نشر؛ تمدن نوین اسلامی متن پشت جلد کتاب؛ «طرح تصویری از انسان است که بخش اعظم هویت انسان و به عبارتی مهم‌ترین بخش هویتی انسان را به «ادراکات ذهنی» او تعریف می‌کند. در این طرح انسان به تعریف می‌شود و قوه عاقله در میان قوای نفسانی برحستگی پیدا می‌کند، به گونه‌ای که قوه عقل نظری مخدوم تمام قوا می‌گردد و توانایی همه قوا مصروف خدمت به این قوه می‌گردد. این طرح از انسان، تمام انسان‌شناسی فلسفه اسلامی است که بر تمام مواضعی که مرتبط با هویت انسانی است سایه می‌اندازد. فلاسفه مسلمان در تبیین ابعاد و زوایای نفس انسانی جایگاهی برای ‌ در نظر نگرفته‌اند. آنها در عین آنکه، به ادراکات و عقلانیت انسان بسیار پرداخته و علم انسان را در قوای حیوانی و انسانی به خوبی و با ملاحظه جوانب مختلف طرح کرده‌اند، اما قلب معنوی در تحلیل ایشان غایب است.» @monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
#معرفی‌ِکتاب 🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسان‌شناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد مت
✅ کتاب: ✳ از: محمد متقیان 🔹 مسأله کتاب چیست؟ این کتاب در حقیقت، تحقیق و پژوهشی است پیرامون جایگاه و منزلت - یعنی قلب غیرطبیعی و غیر ادراکی که موطن حب و بغض است- در متون فلسفی و نزد فلاسفه مسلمان. آیا فلاسفه به این بُعد وجودی انسان پرداخته‌اند، همانگونه که پیرامون جایگاه ادراکات و قوای ادراکی بسیار بحث نموده‌اند؟ 🔹 ویژگی خاص این تحقیق چیست؟ براساس جستجویی که در تحقیقات مختلف اعم از کتاب و مقاله صورت گرفت، تحقیقی که مسأله مذکور را مدنظر قرار دهد یافت نشد. هرچند بعید نیست که در لابلای متونی که پیرامون «علم النفس» یا «نفس شناسی فلسفی» نگاشته شده‌اند، نکاتی به دست آید. و این در حالی است که، مقالات و تحقیقات متعددی پیرامون منزلت قلب در عرفان اسلامی موجود بوده و قابل دستیابی است. پس به عبارتی، می‌توان این تحقیق را برخوردار از مزیت دانست. چنانچه تحقیقی نیز درباره این مسئله انجام گرفته باشد، در مرآ و منظر نویسنده نبوده است و تمام فهرست و محتویات کتاب از نویسنده است. 🔹روش تحقیق مورد نظر در این کتاب چیست؟ با توجه به اینکه، برای دستیابی به یک نتیجه اطمینان‌آور، ناچار از فحص و استقراء حداکثری و قریب به تمام هستیم، و از آنجا که نگاه نویسنده به متون فلسفی، نگاهی انتقادی بوده است، فلذا می‌توان روش تحقیق این کتاب را دانست؛ ترکیبی از استقراء کتابخانه‌ای، تحلیل انتقادی. @monir_ol_din
جلسه هشتم.mp3
12.15M
🔹 یکشنبه 5 مرداد 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ تقریر دومین پاسخ به چگونگی فلسفی؛ ➖ تقریر دیدگاه اصالت شرایط 2⃣ نقد و بررسی دیدگاه اصالت شرایط ➖مغایرت دیدگاه اصالت شرایط با اصول غیرقابل انکار https://eitaa.com/monir_ol_din/1641
🏴 شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیه‌السلام تسلیت باد 🏴 ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️... شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقه‌ها بر خراب‌کردن قبور بزرگان ائمه‌ی بقیع علیهم‌السلام بوده و هست… ▫️یک مشت دزد با این سابقه‌ی کار که هادم‌الحرمین(تخریب کننده حرم‌ها) هستند، خود را خادم‌الحرمین می‌دانند! 📚 رحمت واسعه، ص٢۵٢ (مجموعه فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون سیدالشهدا علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت، تهیه از فروشگاه اینترنتی بهجت آوا، متعلق به مرکز نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت www.Bahjatava.com ) ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
اندیشه انقلاب اسلامی
#معرفی‌ِکتاب 🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسان‌شناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد مت
✅ کتاب: ✳ از: محمد متقیان 🔹نوآوری‌های کتاب 1⃣ نوآوری در اصل تحقیق که مسبوق به سابقه نیست، که گذشت. 2⃣ نوآوری در بخش «ایضاح مفهومی واژگان مرتبط» در این بخش، سه مفهوم ، ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارشی از این سه مفهوم در سه مکتب فلسفی؛ مشاء، اشراق و متعالیه ارائه می‌شود. طبقه‌بندی که، پیرامون روح و اقسام آن در فلسفه ارائه می‌شود، از نوآوری‌های این تحقیق است که، پیشینه تحقیقی ندارد. در این بخش، همه تعابیر و کلمات فلاسفه پیرامون روح، نفس و عقل ملاحظه شده و طبقه‌بندی شده است. 3⃣ نوآوری در بخش «قلب در منظومه حکمت اسلامی». در این بخش، تمام متون فلسفی، مورد جستجو قرار گرفته و هر تعبیری که درباره «قلب انسان» مطرح شده است، جمع‌آوری شده و در سه لایه؛ ، ، طبقه‌بندی شده است. این استقراء و طبقه‌بندی از قلب انسانی نیز در هیچ تحقیق دیگری انجام نپذیرفته است. @monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم ✨✨ 🌸🌸🌸 ✅ حضرت آیت‌الله بهجت (قدس‌سره): 🔸از خدا می‌خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفۀ اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترک معصیت قرار بدهد، که مفتاح(کلید) سعادت دنیویه و اُخرویه است! ر.ک. به سوی محبوب، ص ٣۵ 🌸🌸🌸 @monir_ol_din
جلسه نهم.mp3
17.21M
🔹 یکشنبه 12 مرداد 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ نقد و رد دیدگاه سوم؛ تلفیق اصالت ذات و اصالت شرایط 2⃣ بیان اولین پاسخ ایجابی؛ ➖ تقریر دیدگاه «اصالت ربط» https://eitaa.com/monir_ol_din/1645
💥چرا فرهنگستان‌علوم‌اسلامی، تأسیس شد؟ ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 1⃣ آنچه در ابتدا باعث شد که من متوجه نیاز مبرم جامعه اسلامی به تأسیس چنین مجموعه‌ای () بشوم، به سال‌های اولیه آغاز انقلاب اسلامی باز می‌گردد. در سال 41 که امام (رحمة الله علیه) قیام کردند شرایط خاصی برای ایشان به وجود آمده بود و ایشان در فکر راه حلی اساسی برای بودند. 2⃣ در آن زمان خلاء وجود یک بینش تاریخی و جهان‌بینی که بتواند را به دست بگیرد، برای ما محرز شده بود. در عین حال مسئله را هم به هیچ وجه مورد قبول نمی‌دانستیم. 3⃣ در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه) به معنای «اسلام در عمل» را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث چرایی و چیستی عالم پاسخگو بود. اگردر بحث و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه‌ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه‌هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه‌ای به وجود نمی‌آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی‌یافت. 4⃣ در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله را مطرح فرمودند، جان تازه‌ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس فرهنگستان علوم اسلامی آغاز نمودیم. 5⃣ خلاصه اینکه؛ به صرف داشتن اخلاق فردی و این نظر که همه را موظف کنید از یک سری انسان‌شناسی، جهان‌بینی، اخلاق آن هم از بهترین‌ها مجهز شوند و خواسته قلبی آنها هم تابع خواسته‌های متعالی اسلام باشد؛ و بدون داشتن راهکارها، معادله‌ها و مدلهای جهت توزیع قدرت و ثروت در جامعه به شکل الهی و اسلامی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید. @monir_ol_din