✅ کانال "دروس فلسفه چگونگی اسلامی"
موسس: استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره)
مدرس: حجه الاسلام متقیان.
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم
https://eitaa.com/monir_ol_din
✅✅✅✅
سلام بر دوستان:
اگر علاقمند به تبلیغ و گسترش اندیشه "فلسفه چگونگی اسلامی" هستید، پیام 👆👆👆 را در گروههایی که صلاح میدانید پخش نمایید.
🙏🙏🙏🙏
💠عن ﺟَﻌْﻔَﺮِ ﺑْﻦِ ﻣُﺤَﻤﺪٍ (سلام الله علیه) ﻗَﺎﻝَ:
💠«ﺇِﺫَﺍ ﻛَﺎﻥَ ﻳَﻮْﻡُ ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ ﻧَﺎﺩَﻯ ﻣُﻨَﺎﺩٍ ﻣِﻦْ ﺑُﻄْﻨَﺎﻥِ ﺍﻟْﻌَﺮْﺵِ ﺃَﻳْﻦَ ﺍﻟﺮﺟَﺒِﻴﻮﻥَ ﻓَﻴَﻘُﻮﻡُ ﺃُﻧَﺎﺱٌ ﺗُﻀِﻲ ﺀُ ﻭُﺟُﻮﻫُﻬُﻢْ ﻟِﺄَﻫْﻞِ ﺍﻟْﺠَﻤْﻊِ ﻋَﻠَﻰ ﺭُﺀُﻭﺳِﻬِﻢْ ﺗِﻴﺠَﺎﻥُ ﺍﻟْﻤَﻠَﻚِ» الحدیث.
📚وسائل الشیعه ج۱۰ ص۴۷۹
@monir_ol_din
✅ به مناسبت دیداری که رهبرمعظم انقلاب با اساتید و طلاب "موسسه فقه و علوم اسلامی" داشتند، نکات قابل تاملی که ایشان پیرامون "فلسفه اسلامی" داشتند، در این کانال نقل میشود.
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
✅ به مناسبت دیداری که رهبرمعظم انقلاب با اساتید و طلاب "موسسه فقه و علوم اسلامی" داشتند، نکات قابل ت
✅ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی
⭕️حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی):
ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. 🔸🔸فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است🔸🔸؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، آنها به برنامهریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ ➖لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست➖؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ 🔻🔻 علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده 🔺🔺؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ 🔹سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند🔹 چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است؛ خب پس این اقتضای بیرونی و نیاز بیرونی، این هم حوزه.
https://eitaa.com/monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
✅ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی ⭕️حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی): ما یک نظام
✅ پیرو دغدغه مقام معظم رهبری درباره «امتداد عملی فلسفه اسلامی»
⭕ به نظر می رسد، می توان «فلسفه چگونگی اسلامی» را همان «امتداد عملی» دانست که مبتنی بر مبانی فکری و اعتقادی توحیدی، خواهان تصرف در عینیت و جریان یابی مفاهیم نظری اسلامی در صحنه عملی است.
⭕ «فلسفه چگونگی غربی» امروزه توانسته است، صحنه عمل و ساحات متعدد زندگی بشری را تحت تصرف خود قرار دهد، و اندیشه و نظام فکری الحادی را در بستر عینی امتداد بخشد. فلسفه چگونگی اسلامی در برابر فلسفه چگونگی غربی قرار می گیرد و مبتنی بر توحید وارد عینیت و عمل می شود.
⭕ اگر به موضوع «چگونگی» نیاندیشیم و فرآیند چگونگی در «عمل و عین» را مورد تحلیل فلسفی قرار ندهیم، نمی توانیم مفاهیم بلند حکمی و فلسفی اسلامی را در عینیت و عمل امتداد دهیم.
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
@monir_ol_din
⭕#مرحله_چهاردهم
#صوت جلسه چهاردم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
14جلسه چهاردهم؛ 97،11،24.mp3
25.2M
#صوت
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/235
⚫️ السلام علیک یاعلی بن محمد ایها الهادی النقی.
عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر(ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء)⚫️
@monir_ol_din
⭕چکیده مطالب جلسه چهاردهم؛
- کل مرکب، تصویر هر امر متعین مبتنی بر اصالت ربط
- توصیف هر امر متعین یا کل مرکب در سه بعد
- پیدایش مفهوم «نظام» در مرحله اصالت ربط
@monir_ol_din
🔸🔸🔸
#اطلاعیه
آخرین جلسه #فلسفه_چگونگی_اسلامی در سال ۱۳۹۷ فردا چهارشنبه ساعت ۱۷ برقرار است.
ضمنا جلسه فردا سومین و آخرین جلسه از #مرحله_تعلق خواهد بود.
@monir_ol_din
🔸🔸🔸
فهرست جلسات دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
🔽🔽🔽
✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ضرورت، موضوع، هدف
https://eitaa.com/monir_ol_din/6
✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/23
✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت
https://eitaa.com/monir_ol_din/33
✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/41
✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱
اصل "تغایر فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/53
✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲
اصل "تغییر فی الجمله"
اصل "هماهنگی فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/64
✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین"
https://eitaa.com/monir_ol_din/74
✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
اولین پاسخ؛ اصالت شیء
https://eitaa.com/monir_ol_din/80
✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
دومین پاسخ؛ اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/126
✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین
سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/156
✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی
اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/170
✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/185
✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها.
https://eitaa.com/monir_ol_din/201
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/235